eitaa logo
📖 ترنم وحی 📖
164 دنبال‌کننده
0 عکس
146 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🎞 🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه122 معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری 🔻 قرآن کریم و آیات 83 تا 89 مائده 📌 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 📖۲ 🔎فراز دوم: آنچه که ما با آن امتحان می‌شویم؟ 📖وَ لَنَبْلُوَنَّکُم بِشیَ‌ْءٍ مِّنَ الخَْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِِینَ(155- بقره) 🔺جهان، صحنه آزمون الهی است. کسی وارد بهشت نمی‌شود مگر آنکه با موفقیت این آزمون‌ها را که پیشینیان هم به آن آزموده شدند یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و سربلند بیرون آید. ▫️در همین سوره می‌خوانیم: أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِکُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِکُم مَّسَّتهُْمُ الْبَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ (214- بقره) 🔺 آیا گمان کردید داخل بهشت می‌شوید بی آنکه حوادثی همچون حوادث سخت گذشتگان به شما برسد؟ همان‌ها که شدائد و زیان‌های فراوان به آن‌ها رسید. ▪️آیه مورد بحث به شکلی جزئی‌تر به آن ناملایمات پرداخته و با بیان دقیق ترآسیبهایی که برای امتحان بشر، همواره در زندگی او رخ می‌دهند را بیان می‌کند: 📖«به طور قطع ما همه شما را با اموری همچون ترس و گرسنگی و زیان مالی و جانی و کم شدن فرزندان یا میوه‌ها آزمایش می‌کنیم.» آنان که در این آزمایش‌ها صبر سازنده، پیشه ساختند؛ اهل هدایتند و درود و رحمت الهی روزی آن‌ها می‌شود.  🌷هدیه به لبخند (عج) 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🔖🔎 💡چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است . 🖇 ادله های قرآنی و روایی، مردود بودن این ضرب المثل را روشن می کند : 📖 سوره مبارکه انسان آیه ۸ : و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا ◽️به فقیر و یتیم و طعام می دهند، با وجود احتیاج شدیدی که خودشان به آن طعام دارند. ✨ اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وآله سه روز پشت سر هم روزه گرفتند، افطار روز اول، مسکینی هنگام از آل الله درخواست غذا کرد، علی علیه السلام ، فاطمه سلام الله علیها ، حسنین و فضه(خادمه حضرت زهرا سلام الله علیها) تمامی افطار خود که یک قرص نانی بیش نبود به دادند و با آب افطار کردند و روز بعد را نیز با شکم خالی روزه گرفتند. ◽️افطار روز دوم یتیمی آمد و درخواست کمک کرد، اهل بیت علیهم السلام تمام افطار خود را به دادند و روز سوم هم به همین صورت گذشت و افطار خود را به اسیری هدیه کردند. ✨ وقتی پیامبر با خبر شدند و دیدند حسنین از گرسنگی به خود می لرزند با ناراحتی نزد فاطمه سلام الله علیها آمدند، دیدند از گرسنگی چشمانش گود رفته، در این هنگام بود که این آیه نازل شد (آیه ۸ سوره انسان) 🔖 توضیح : با وجود اینکه اهل بیت علیهم السلام، خود نیاز داشتند و گرسنه بودند، تمام غذای خود را کردند، حتی لقمه ای هم برای خود نگرفتند، ➖ نفرمودند : چراغی که به خانه رواست به حرام است! ➖ نفرمودند : کودکانمان(حسنین) در سن رشد هستند و... ➖ البته فرمودند که شما نمی توانید مثل ما باشید، اما می توانید خود را شبیه ما کنید ➖ و اینگونه راه رشد، سعادت، انسانیت و مسلم بودن را به ما آموختند... @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🔖نكته های کوتاه وجذاب از و احاديث 🔻گناهكاران نااميد نباشيد 🖌حتي براي شرك و گوساله پرستي نيز راه توبه و بازگشت وجود دارد خداوند در قران به بني اسرائيل مي فرمايد : 📖« ثم عفونا عنكم من بعد ذلك لعلكم تشكرون (بقره 52 ) ‏✨هدیه به لبخند(عج) 📖 ۱۱ @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 📗 🔻« ١٧»: ⁉️نسبت دادن خُدعه و مكر و حيله به خدا در قرآن به‌چه معناست‌؟ 🔻: ✨امام رضا عليه السلام مى‌فرمايد: مكر خداوند همان كيفر او به اهل مكر است،بگذريم كه بر خلاف اصطلاح ما مكر را به معناى حيله مى‌دانيم،مكر به معناى تدبير است و تدبير مى‌تواند خوب باشد و مى‌تواند بد باشد و لذا مى‌فرمايد: 📖 «وَ لا يَحِيقُ‌ الْمَكْرُ السَّيِّئُ‌ إِلاّ بِأَهْلِهِ‌» ۱ ▫️يعنى تدبير به جز تدبير كننده‌اش را در بر نمى‌گيرد،بنابراين معناى «وَ اللّهُ‌ خَيْرُ الْماكِرِينَ‌» ۲ آن است كه خداوند بهترين تدبير كننده است و امّا اين‌كه چگونه مكر انسان به خودش ضربه مى‌زند. 🔻به يك مثال توجه كنيد: ▫️اگر پزشكى به بيمارش دارو داد و بيمار مصرف نكرد و به دروغ گفت:مصرف كرده‌ام،او در حقيقت خود را فريب داده و به خود خدعه كرده است. 📖 «يُخادِعُونَ‌ اللّهَ‌ وَ الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ ما يَخْدَعُونَ‌ إِلاّ أَنْفُسَهُمْ‌ وَ ما يَشْعُرُونَ‌» ۳ 🌷هدیه به لبخند(عج) 🔻پی نوشت: (۱).فاطر،۴۳ (۲).آل عمران،۵۴_انفال،۳۰ (۳).بقره،۹ 📌حجت الاسلام 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
42.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🎞 🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه123 معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری 🔻 قرآن کریم و آیات 90 تا 95 مائده 📌 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 📖۳ 🔎فراز سوم:سنت‌هایی که کورکورانه تکرار می‌شود 📖 وَ إِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُواْ مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَیْنَا عَلَیْهِ ءَابَاءَنَا أَ وَ لَوْ کاَنَ ءَابَاؤُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ شَیًْا وَ لَا یَهْتَدُونَ(170- بقره) 🔺این آیه، رفتار کسانی که کورکورانه از سنت گذشتگان خود پیروی می‌کنند را خطایی بس بزرگ می شمارد و برای بیدار کردن وجدان خفته آن‌ها چنین می‌گوید: 📖 اگر نیاکان آن‌ها دانشمندان صاحب نظر و افراد هدایت یافته‌ای بودند جای این بود که از آن‌ها تبعیت شود؛ ▪️اما وقتی آن‌ها مردمی نادان و بی سواد و موهوم‌پرست بودند پیروی آن‌ها چه معنایی خواهد داشت؟ آیا این کار، مصداق تقلید جاهل از جاهل نیست؟! ▫️تنها تقلید و تبعیتی که عقل می‌پذیرد و نقل دستور می‌دهد تقلید جاهل از عالم است. مانند تبعیت بی چون و چرایی که بیمار نسبت به دستورات پزشک دارد یا تبعیتی که جاهل به احکام شرعی از سخنان عالم به احکام شرعی دارد. ▪️غیر از این را نه عقل می‌پذیرد و نه نقل اجازه می‌دهد؛ مانند پیروی جاهل از جاهل یا عالم از جاهل. کاری که مصداق این نوع تقلیدها باشد از نظر قرآن مردود است ▫️ و داشتن عناوینی مانند میراث فرهنگی هم نمی‌تواند رنگ صحت و حقیقت به این پیروی غلط و باطل بزند؛ خواه این کار بت پرستی باشد، خواه چهارشنبه سوری.  🌷هدیه به لبخند (عج) 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🔖نكته های کوتاه وجذاب از و احاديث 🔻معناي « صمد» در كلام امام حسين (علیه السلام ) 🌟امام حسين بن على علیه السلام در حديثى براى" صمد" پنج معنى بيان فرموده: " صمد" كسى است كه در منتهاى سيادت و آقايى است. " صمد" ذاتى است دائم ازلى و جاودانى. " صمد" وجودى است كه جوف ندارد. " صمد" كسى است كه نمى‏خورد و نمى‏آشامد. " صمد" كسى است كه نمى‏خوابد ‏✨هدیه به لبخند(عج) 📚بحار الانوار ج‏3 ص 223 📖 ۱۲ @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🔖🔎 📖 «قُلْ كُلٌّ مُتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِيِّ وَمَنِ اهْتَدَىٰ» 📖 بگو هر یک از ما و شما منتظریم، پس منتظر باشید که به زودی خواهید دانست که رهروان راه راست و ره یافتگان چه کسانی هستند. 🔖جزء ۱۶ سوره طه، آیه ۱۳۵امام کاظم علیه السلام درباره همین کلمه «أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِيِّ» می فرماید؛ همان حضرت مهدی و کسانی هستند که رهرو راه او هستند. کسانی که رهرو راه او باشند و منتظر او باشند آنها انسانهایی هستند که به راه راست هدایت شدند. 🖇 چند نکته را براساس همین آیه انسانهای منتظر باید توجه کنندنکته اول : انتظار ویژگی بشر است، همه چشم به راه رسیدن به مقصود خودشان هستند. یعنی نگاه به این دارند که از دوران فعلی که دوران غیبت هست خودشان را برسانند به جامعه ای که آن جامعه پر از عدل و داد و معنویت و توحید محوریست. ❷ نکته دوم خداوند انسان را به این عالم آورد که با اختیار خودش حق را بشناسد و آن را دنبال کند. آنچه که مهم است اینکه مؤمنین نباید درباره نابودی دشمنان حق و نـزول عذاب از سوی خدا شتاب کنند. 🔗 ممکن است ظلم ظالمان سالها طول بکشد. تا در کنار آن میزان تلاشی که برای مبارزه با ظلم می کند روشن بشود. 🔗 صبر و استقامت مومنان در برابر ظلم ظالمین و در سایه آن به درجات والا انسان باید برسد. 🔗 یعنی از ظلم، استقامت، برای خودش تعریف بکند در مقابل این استقامت هاست که خداوند توجه دارد. ➖ دوران غیبت افرادی به این باور هستند که توجه به این داشته باشند باید با صبر و استقامت در برابر مشکلاتی که ظالمین، فاسدین و افراد منحرف ایجاد می کنند به نوعی برای خودش یک امتحانی بببیند تا از سوی خدا از این آزمون غیبت بتواند خودش را نجات بدهد. 🖇 لذا توجه به این داشته باشیم که دوران طبیعی است که دورانی است بسیار سخت. اما انسان منتظر کسانی هستند که تلاش و کوشش در همین دنیا می کنند و تلاش و کوششان نشان می‌دهد چقدر هستند، تا بتوانند به آن نگاه هدایت به سوی حضرت مهدی عج و امام و حجت خدا را داشته باشند. 🖇 لذا بعضی موقع ها هستند عده ای انتظار فرج را برای فقط منحصر می کنند. گروهی هم هستند حتی حاضر نیستند یک امر به معروف و نهی از منکر بکنند، معتقدند در دوران غیبت چون کاری از آنها بر نمی آید، تکلیفی برعهده ندارند خودشان را رها می کنند و به نوعی می گویند خود حضرت می آید همه چیز را اصلاح می کند. ➖ بعضی ها اینطور می گویند که جامعه باید به حال خودش رها بشود. گروهی هم می گویند حقی نداریم در مقابل ظلم و فساد، ما فقط خودمان را بسازیم. ➖ گروهی هم هستند حتی اعتراض می کنند می گویند چرا شما حکومت تشکیل می‌دهید؟ چرا یک برنامه هایی را دارید تشکیل می دهید؟ 🖇 لذا آن نگاه اصیلی که نسبت به انتظار فرج دارد باید توجه داشته باشیم. اگر این رویکردهای منفی را داشته باشیم و در دورانی که باید منتظر امام باشیم و در زمان غیبت هم خودمان را بسازیم هم جامعه را بسازیم، اگر یک تلاش و کوشش درستی نداشته باشیم یعنی به نوعی یک تسلط بیگانگان و زبونی در مقابل ظلم و فساد و کسانی که دارند به ما ظلم ایجاد می کنند. به نوعی فراگیر شدن ستم و انفعال و بی تحرکی در مقابل ظلم ایجاد می شود. به نوعی افراد اگر تلاش و کوشش نکنند، قانع بودن به وضع موجود و عدم کوشش برای تحقق وضعی بهتر که ما را برساند به جامعه امام زمانی عج انسانها را تنبل و سست بار می آورد. 🖇 لذا باید توجه ویژه داشته باشیم، ذلت را قبول نکنیم، تنبلی و بی مسئولیتی را قبول نکنیم، نرویم سراغ تعطیلی مسائل معروف ها، باید از آن نگاه کوته فکری و عدم بصیرت کافی نسبت به مبانی فاصله بگیریم، توجه به مبانی اصیل داشته باشیم. @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
33.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🎞 🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه124 معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری 🔻 قرآن کریم و آیات 96 تا 103 مائده 📌 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 📖۴ 🔎فراز چهارم: تقوا مهم‌ترین اثر و شاخص قبولی روزه 📖یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلیَ الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ(183- بقره) ▫️بنا بر نظر علامه طباطبایی (ره) این آیه مقدمه ایست برای اعلام حکم وجوب روزه که در دو آیه بعد می‌آید. آنچه در این آیه آمده و از اهمیت بالایی هم برخوردار است بیان اثر روزه است. ▪️عبارت لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ که در پایان آیه آمده است در حقیقت اشاره به اثری است که روزه بر روح و جان آدمی می‌گذارد. ▫️ به زبان ساده، یعنی حالتی در انسان که او را از گناه باز دارد. تقوا همان حال خوشی است که روزه داران ماه خدا آن را در ایام پایانی ماه رمضان به خوبی احساس می‌کنند. ▪️ حال خوشی که انسان رغبتی به گناه نداشته بلکه از آن متنفر است و در عوض به عبادات، خصوصاً قرائت قرآن و خواندن دعا بسیار رغبت دارد. ▫️نکته دیگر اینکه این اثر، ملاک خوبی برای نمره دادن به روزه است. هر کس به خود مراجعه کند و با توجه به تأثیری که روزه در تقوا سازی او داشته است به روزه خود نمره دهد و بداند که این کار، عمل به توصیه امیرالمؤمنین علیه‌السلام است که فرمود: ▪️حَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا عملکرد جان خود را محاسبه کنید قبل از آنکه در قیامت آن را به حساب کشند.  🌷هدیه به لبخند (عج) 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا