࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔎🔖 #ترنم_وحی
⁉️ منظور از «سخنگفتن خداوند با ملائکه» در ابتدای آیۀ ۳۰ سورۀ مبارکۀ بقره چیست؟
📖 «وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً ...»
📖 و هنگامیکه پروردگار تو به فرشتگان گفت: «من در زمین جانشینی قرار خواهم داد.»
🖇 در پاسخ باید گفت که اِسناد فعل «سخنگفتن» به خداوند با انسانها متفاوت است.
🔸وقتی انسان سخن میگوید، اصوات را با برخی اندامهای بدنش ادا میکند. قرآن میفرماید :
📖 «أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَیْنَیْنِ * وَ لِساناً وَ شَفَتَیْنِ»
آیا برای او دو چشم قرار ندادهایم و زبانی و دو لب؟!
🔹 در سایر موجودات نیز قول وجود دارد؛ دربارۀ اِسناد قول به پرندگان از زبان داوود نبی علیهالسلام و سلیمان نبی علیهالسلام آمده است :
«عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّیْرِ» (زبان پرندگان به ما آموزش داده شد.)
🔸 قطعاً قول مورچه و پرنده مانند انسان نیست؛ یعنی آنها با حروف تهجّی و الفبا سخن نمیگویند و خواستههای خود را با شیوۀ دیگری منتقل میکنند.
🔹 بنابراین، قول همیشه با الفاظ و کلمات صورت نمیگیرد؛ بلکه درحقیقت، قول «إِلْقاءُ ما فِی الضَّمِیرِ» و انتقال مقاصد است و کیفیت و اسباب این القا در هر موجودی متفاوت است.
🔸 اِسناد قول به خداوند نیز چنین است؛ یعنی انتقال و تبیین مفاهیم؛ پس «وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ»، یعنی «فَهَّمَ رَبُّکَ» یا «بَیَّنَ رَبُّکَ». درحقیقت، هنگامیکه ذات باریتعالی امری را به دیگران میفهماند و نکتهای را تبیین یا خواستهای را القا میکند، همان قول اوست.
🔹البته جزئیات سازوکار این تبیین الهی چندان مکشوف نیست.
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔎 #ترنم_وحی
📖 الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»
📖 آنها كسانی هستند كه ايمان آوردهاند و دلهايشان به ياد خدا مطمئن و [آرام] است؛ آگاه باشيد تنها با ياد خدا دلها آرامش میيابد.(رعد ۲۸)
🔺یکی از اثرات ذكر، اطمينان دل و قرار و آرامش جان است؛
📝 واژۀ قلب از ریشۀ «تَقَلُّب» و بهمعنای واژگونشدن است. جان و روح آدميان قلب است؛ يعنی وجود ما مدام در حال زيروروشدن است.
✨نبی مکرم اسلام ﷺ فرمود:
❣«مَثَلُ الْقَلْبِ مَثَلُ رِيشَةٍ بِأَرْضٍ تُقَلِّبُهَا الرِّيَاحُ».
حکایت دل مانند پری بر روی زمین است که بادها آن را جابجا میکنند.
❣قلب ما حالت همان آبی را دارد كه درون ديگ در حال جوشش و تلاطم است؛ گاه محبت و بغض، گاه شادی و غم و گاه قبض و بسط.
🔺تلاش انسانها از ديرباز تاکنون آرامكردن همين قلب بوده است؛ يعنی بسياری از توجهاتی كه انسانها به پارهای از مسائل زندگانی خود دارند، بهدلیل برطرفکردن تشويشها و زيروروشدنهای وجودشان بوده است؛
➖يكی با اتكا به زر و تمكّنات اقتصادی،
➖یکی با تكيه بر زور و سلطهگری
➖ و ديگری با تکیه بر جمال و وجهۀ ظاهری میخواهد برای خود آرامش ايجاد كند و اطمينان لازم را بهدست آورد.
🔺حتی میتوان گفت پرداختن به بعضی مُدها و جلوههای ظاهریِ زندگی نیز بهنوعی حاكی از همين تشويش و اضطرابی است كه آدميان دارند و میخواهند دل خود را آرام كنند؛ اما متأسفانه، ره به بیراهه میبرند.
❣اطمينان و بیقراری دل فقط در يكجا قرار میيابد و بس و آن حريم ذكر خداوند و نهانخانۀ یاد الهی است .
📝 واژۀ «اطمينان» بهمعنای آرامش بعد از طوفان است: «السُّكوُنُ بَعدَ الاِنْزِعاج». هنگامیکه كشتی درون دريا در حال تلاطم است، لنگری مستحكم و قوی میافكنند تا بتواند كشتی را در برابر امواج، محکم نگه دارد.
به اين حالت در کلام عرب میگويند: «اِطمَئَنَّتِ السَّفينةُ»؛ يعنی كشتی مطمئن شد. وجود ما در طوفان زندگی و اضطرابهای ناشی از آن نيازمند آرامش و اطمينان است و اين حالت پديد نمیآيد، مگر با توجه جدی به ياد الهی:
📖 «أَلاَ بِذِكْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»
آگاه باشيد؛ تنها با ياد خدا دلها آرامش میيابد.
🔺این را باید بدانیم که برای قرار و آرامش دل هر چيز ديگری به جز ذكر الهی مرهمی موقت است و سوز دل و زخم جانكاه وجود آدميان را فقط ياد الهی درمان میكند. ازسویديگر، بیقراری انسان ناشی از نشناختن هدف است.
🔺انسانها چون نمیدانند به چه سويی و چه هدفی میروند، بیقرار میشوند. ذكرِ خداوند هدف اصلی را به آدمی نشان میدهد و همچنین موجب خودشناسی او میشود. سرگشتگی بشرِ امروز، از توهّمات و بدبينی به پيرامون خويش است. انسانی كه با ذكر الهی مأنوس است، نمیتواند نگاهی ناروا و ديدگاهی منفی داشته باشد. او اگر در اسارت و حبس ظاهری هم باشد، باز میگويد: «ما رَأيتُ اِلّا جَميلاً»، (جز زیبایی ندیدم)
🔺البته گاهی نیز بیقراری انسان ناشی از دلبستگی افراطی او به چيزهايی است كه خداوند در نهاد آنها به صورت ذاتی آرامش نهاده است؛ مثل همسر، فرزند، ثروت، جمال یا قدرت. اینها نعمتهایی زودگذرند که جدايی و فراق از آنها، طاقتفرسا و تحملناپذیر است؛ اما دلی كه با ذكر خدا آشناست، نگرش و بينش الهی میيابد و دلبستگی او بدين نعمتها بهحدّی است كه روز فراق و جدايی را نيز میبيند و تحمل و درك آن برايش آسان میشود.
#تفسیر
#قرآن
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔎 #ترنم_وحی
📖«وَأَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ»
بترسان ایشان را از روز حسرت
📖سوره مریم، آیه ۳۹
✨از امام صادق علیه السلام پرسیدند:
♨️ روز حسرت، کدام روز است که خدا فرمود : «وَأَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ .....
✨حضرت جواب دادند :
آن روز قیامت است که حتی نیکوکاران هم #حسرت می خوردند که چرا بیشتر نیکی نکردند.
🔺پرسیدند : آیا کسی هست که در آن روز حسرت نداشته باشد؟
✨حضرت فرمودند:
آری، کسی که در این دنیا مدام بر رسول خدا ﷺ صلوات فرستاده باشد.
📚وسائل الشیعه، ج۷، ص۱۹۸
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔎 #ترنم_وحی
🔻 آیه الله جوادی آملی
🔖 فاتحه الکتاب و دربهای هشت گانه بهشت
📖 اين سورهٴ مباركهٴ فاتحه با آن مقدمهاي كه انسان در هنگام قرائت يا هنگام نماز انجام ميدهد، شامل هشت بخش از درهاي هشتگانهٴ بهشت است از اين جهت كه بهشت داراي ابواب ثمانيه است، داراي هشت در است.
◽️اگر كسي سورهٴ مباركهٴ حمد را در نماز با آن آداب معيني كه گفتهاند قرائت كند، از هر دري از اين درهاي هشتگانه وارد بهشت ميشود.
❶ يكي درب معرفت است، كه انسان قبل از اين سوره ميگويد *«إني وجهت وجهي للذي فطر السماوات و الارض»*﴿۱﴾ با معرفت شروع ميكند و از درب معرفت وارد بهشت ميشود.
❷ وقتي آيهٴ مباركهٴ *«بسم الله»* را ميگويد از درب ذكر وارد بهشت ميشود.
❸ وقتي آيهٴ مباركهٴ *«الحمد لله رب العالمين»*را ميگويد از درب شكر وارد بهشت ميشود.
❹ وقتي *«الرحمن الرحيم»* را ميگويد از درب رجا وارد بهشت ميشود.
❺ وقتي *«مالك يوم الدين»*را ميگويد از درب خوف وارد بهشت ميشود . چون بهشتيان كسانياند كه *«يدعون ربهم خوفا و طمعا»*
❻ وقتي *«اياك نعبد و اياك نستعين»* را ميگويد از راه اخلاص و عبادت خالصه وارد بهشت ميشود.
❼ وقتي *«اهدنا الصراط المستقيم»* را ميگويد از راه دعا *«ادعوني استجب لكم»*﴿۲﴾ وارد بهشت ميشود.
❽ وقتي *«صراط الذين انعمت عليهم»را ميگويد از راه اقتداي به انبيا و اولياي الهي وارد بهشت ميشود﴿۳﴾
۱. سورهٔ انعام، آيهٔ ۷۹
۲. سورهٔ غافر، آيهٔ ۶۰
۳. تفسير صدر المتألهين، ج ۱، ص ۱۷۸
#سوره_حمد
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔎 #ترنم_وحی
◽️ اگر كسی به ما بدی كند، سخن ناروایی بگوید، تهمتی بزند یا غیبتی بكند،
🔖 چهار راه اخلاقی پیش روی ما قرار دارد:
1⃣ راه اول این است كه برای رضای خدا پاسخش را ندهیم و بزرگوارانه از كنار او عبور كنیم:
📖 «وَ إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَاماً»و چون بر امر بیهوده گذر كنند با بزرگواری میگذرند؛
🔻 اما اگر شكایتی داریم نزد قانون ببریم.
2⃣ راه دوم این است كه نهتنها پاسخش را ندهیم ، بلكه از او شكایت نیز نكنیم و از حقّمان درگذریم.
3⃣ رفتار سوم این است كه او را قلباً ببخشیم و اگر با او برخورد كردیم، بدون یادآوری رفتار گذشته، با او سلام و احوالپرسی كنیم. گویی هیچ چیز میان ما و او نگذشته است.
4⃣ اما رفتار چهارم این است كه اگر او به مشكلی برخورد كرد و از دست ما برآمد كه مشكلش را برطرف كنیم، آستین همت بالا بزنیم و همچون یكی از عزیزان خود، به كمك او بشتابیم. به این رفتار اخلاقی در ادبیات قرآنی «صَفْح» گفته میشود :
📖 «وَ لْیعْفُوا وَ لْیصْفَحُوا أَ لَا تُحِبُّونَ أَنْ یغْفِرَ اللهُ لَكُمْ»
و باید عفو كنند و درگذرند. آیا دوست ندارید كه خدا بر شما ببخشاید؟
🔺گرچه تمام رفتارهای پیشگفته، اخلاقی است، رفتار چهارم،مكارم اخلاق است و آدمی را به تعالی میرساند.
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔎#ترنم_وحی
📖 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَ لَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللهِ» .
🔻 وقتی انسان چنان درگير کاری میشود که از ديگر کارها و بهويژه از آنچه بايد، باز میماند، در واقع به آن کار «اهتمام» میورزد و از ديگر کارها غافل میشود.
◽️متاسفانه اشتغال به اهتمام در ميان ما آدميان فراوان است و از حد کم و نازلش تا حد بسيار و کلان آن، در ميانمان ديده میشود. بيشترين چيزی که ايجادکنندۀ اهتمام و اشتغال است، اموال و تجارت و کسب و کار است.
◽️ #دلبستگیهای مالی به لهو و #غفلت میانجامد؛ همان حالتی که پروردگار متعال در سورۀ مبارکۀ #تکاثر از آن ياد کرده است:
📖«أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ»
#فزونطلبی شما را سرگرم کرد.
◽️ در مرحلۀ بعد، مشغول شدن به خانواده به اندازهای که از استانداردهای الهی فراتر رود، ايجاد اهتمام میکند. در اين حال انسان حدود خدا را نمیبيند و برای تأمين نيازهای اهل خود و به دست آوردن دل آنها، حاضر میشود تمام مرزهای خداوند را زير پا بگذارد.
◽️ لذا خداوند به ايمانآورندگانی که به دنبال دنيای خود يا دنيای فرزندانشان رفتند، هشدار میدهد که پند باز بمانند:
📖 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَ لَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللهِ» .
ای کسانی که ايمان آورديد مبادا اموال و فرزندانتان شما را از ياد خداوند بازدارد.
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔎#ترنم_وحی
🔻#مراتب_ذکر
📖«فَإِذا قَضَيْتُمُ الصَّلاۀَ فَاذْكُرُوا اللهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِكُم»
✨ خداوند از مسلمانان میخواهد که بعد از اتمام نماز، آثار نماز را در وجود خود حفظ کنند و در هر حالی به ذکر الهی مشغول باشند :
📖 «فَإِذا قَضَيْتُمُ الصَّلاۀَ فَاذْكُرُوا اللهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِكُم»
◽️این ذکر، ذکر قلبی و درونی است که زبان نیز با آن همراهی میکند.
جایگاه اصلی ذکر الهی، اندیشه و قلب آدمی است که در اعمال آدمی نیز باید نشان داده شود. اگر آدمی هنگام تعامل با مردم رضای خداوند را در نظر داشته باشد و قلم و قدم او بر مجرای رضایت پروردگار بگردد و بجنبد، ذکر الهی در درون و بیرون و وجود او متجلّی شده است.
◽️علاوه بر این، خشوع درونی و بیرونی از آثار ذکر الهی است. خشوع و خشیت در پیشگاه خداوند، مراحل و مراتبی دارد.
1⃣ مرتبۀ اول، خشوع زاهدان است که از خوف و ترسِ ذاکر از مقام شامخ ربوبی برمیخیزد.
2⃣ مرتبۀ دوم، خشوع متقین است که از احترام و تعظیم الهی ناشی میشود. هنگامی که متقی، کبریایی و جلال و عظمت خداوند را مشاهده میکند، جز حمد بر زبانش جاری نمیشود و با همۀ وجود در برابر حضرت ذی الجلال خضوع و خشوع میکند.
3⃣ مرتبه سوم که مرتبۀ والاتر، خشوع مقرّبان است. در این مرتبه انسانِ ذاکر در پوست خود نمیگنجد و مرغ جانش هر لحظه از قفسِ تن در تقلای پرواز است. ذاکرِ خاشع در این مرتبه در برابر جلالت و مهابت حضرت حق آن چنان به وجد میآید که اشتیاق ملاقات و مواجهه با خداوند تمام وجودش را از او باز میستاند.
4⃣ مرتبه چهارم و آخرین مرتبه، ذاکر به مقام جمعالجمع میرسد و خشوعش هم خشوع زهد است و هم خشوع تقوا و هم خشوع قرب. این مقام از آنِ انبیا و اولیای الهی است.
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔎 #ترنم_وحی
📖 «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» ( عنکبوت ۴۵)
❓آیا نماز انسان را از گناه و فحشا باز میدارد؟
❓اگر اینچنین است چرا برخی از نمازگزاران گناه می کنند؟
🔖 معناي آيه اين نيست که هر کسي نماز به جا آورد، قطعاً نمازش او را از همه منکرات بازمي دارد.
🔺 کليّت اين جمله مردود است و واقعيت خلاف آن است.
◽️ پس ممکن است کسي نماز بخواند، اما نمازش خاصيت بازدارندگي از گناه را نداشته باشد.
◽️ تنها نماز مقبول و جامع الشرايط صحت و کمال اين خاصيت را دارد، گرچه نماز فاقد شرايط به صورت جزئي و تا حدودي، از خاصيت بازدارندگي بهره مند است .
◽️ کسي که نماز مي خواند، يکي از شرايطش اين است که از نجاسات بپرهيزد يا با لباسي که از مال غصبي تهيه شده، نماز خواندن صحيح نيست. تقيد نمازگزار به پاکي و پاکيزگي بدن و مال و مراعات اموال ديگران و به دست آوردن مال حلال، نوعي خاصيت بازدارندگي از فحشا و منکر است.
◽️ همچنين نماز ذکر است و انسان را از غفلت که ريشه بسياري از گناهان است، خارج مي کند.
◽️ نماز ذکر و توجه به خداست و همين امر باعث نورانيت دل و از بين رفتن تمايل به گناه در انسان مي شود.
◽️ نماز باعث تقويت ايمان به خدا و معاد مي شود و همين امر باعث دوري از گناهان در آينده مي شود.
◽️ نماز به همراه دعا و استغفار است و از اين طريق نمي گذارد سياهي گناه همه دل را بپوشاند و انسان قساوت قلب بگيرد که اين قساوت خودش عامل بسياري از گناهان است.
◽️ نماز عامل تقويت تقوا است و تقوا سدي محکم در برابر گناهان ايجاد مي کند.
◽️ نماز ريشه گناهان (کبر و غرور) را ميخشکاند : ريشه بسياري از گناهان، غرور و خودپسندي است، يعني عاملي که ابليس (عابد چند هزار ساله مستجاب الدعوه) را از مقام عبوديت، انداخت و به «شيطنت» و «رجيم» متصف ساخت.
◽️ بنابراين معناي آيه و روايات تنها مي تواند نماز مقبول الهي باشد؛ يعني آن نمازي که باعث تقويت ايمان و تقوا و به همراه دعا و استغفار باشد و همه شرايط ظاهري و باطني آن مراعات شده باشد.
◽️ در ضمن سیاق آیات شاهد بر این است که مراد به این بازداری، بازدارندگی طبیعت نماز از فحشاء و منکر است، البته بازداریش هم به نحو اقتضاء است نه علیّت تامه، که هر کس نماز خواند دیگر نتواند گناه کند.
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔎 #ترنم_وحی
◻️ هر کس اهل ایستادگی در مقابل طاغوتها نباشد ، از مسیر ابراهیم خلیل جداست . (بقره ۱۳۰)
📖 وَ مَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهِيمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَ لَقَدِ اصْطَفَيْناهُ فِي الدُّنْيا وَ إِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ
📖 كيست كه از آئين #ابراهيم روى بگرداند، مگر كسى كه خود را (فريب داده و) بیخردى كند؟ و همانا ما او را در اين جهان برگزيديم و قطعاً او در جهان ديگر (نيز) از #صالحان است.
🔺 در منطق #قرآن ؛ هر کس اهل ایستادگی در برابر بُت ها نباشد ، از مسیر ابراهیم خلیل جداست و این جدا افتادگان ، سفیه اند.
◻️ باید کلید اداره کشور در تمام حوزه ها اعم از سیاسی ؛ #اقتصادی و فرهنگی ، فقط در دست #مومنان مجاهد ؛ مبارز؛ خستگی ناپذیر ؛ ایستاده و مقاوم باشد؛ والا ، سفیهان ، اموال و #فرهنگ و اداره کشور را به نابودی می کشانند.
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔎 #ترنم_وحی
📖 لَأقْعُدَنَّ لَهُم صِراطك المستقيم ¤
ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ .....
(اعراف ۱۷)
🔺منظور از راست، چپ، بالا و پايين در حوزه كاری شيطان
◽️تعبير#قرآن از اين مقاطع گوناگون اين است كه شيطان صريحاً گفت :
📖 من بر سر راه راست مينشينم و انسانها را از جلو ميرانم و از پشت تعقيب ميكنم و از طرف راست و چپ گرفتارشان ميسازم.
◽️ منظور از جلو، پشت سر، طرف راست و طرف چپ،
◀️جهات چهارگانه جغرافيايي نيست.
زيرا حوزه وسوسه كه كار شيطان است، دل آدمي است و دل نيز از اقليم جغرافيايي منزّه است.
◽️ #شيطان از راه القائات باطل،
⓵ گاهي انسان را از آينده ميترساند،
⓶ گاهي نسبت به گذشته اندوهگين ميكند
⓷ و گاهي از جهت يمين و نقاط قوّتش
⓸و گاهي از جهت شِمال و نقاط ضعفش، وی را می فريبد.
📚 تفسير موضوعی ج ۱۱، ص ۱۰۸
#تفسیر
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔎 #ترنم_وحی
💢دانستن همه چیز
🔻بسیاری از مردم گمان می کنند دانستن همه چيز براى همه كس، لازم است.در حالی که بعضى از چيزها را اگر ندانيم بهتر است.
📖 قرآن میفرمايد:
«لا تسئلوا عن أشياء اِن تُبدَ لكم تَسُؤكم»(مائده، ۱۰۱)
➖از چيزهايى كه اگر براى شما آشكار شود شما را ناراحت میكند، سؤال نكنيد.
📖 قرآن دانش ها را ۳ نوع میداند:
⓵ علمى كه مفيد است.
حضرت موسى عليه السلام به خضر گفت : آيا به من اجازه میدهى كه در سفر دنبال شما باشم تا از علمى كه به تو داده شده فرا گيرم و رشد كنم؟!
📖«هل أتّبعك على أن تُعلّمن ممّا عُملّتَ رُشداً» (كهف، ۶۶)
⓶ علمى كه ضرر دارد.
📖 «و يَتعلّمون ما يَضُرّهم و لا يَنفعُهم»(بقره، آيه ۱۰۲)
◽️گروهى به سراغ علم سحر و جادو و يا دانشى میرفتند كه ميان همسران را با فتنه انگيزى به هم زنند.
⓷ علمى كه نه مفيد است و نه مضرّ
◽️نظير دانستن تعداد نفرات اصحاب كهف كه آيا آنها سه نفر بودند يا چهار نفر يا كمتر و بيشتر.
📖«ثلاثة رابِعُهم كَلبُهم و يَقولون خَمسةٌ سادسُهم كلبهم»(كهف،۲۲)
◽️تعداد نفرات اصحاب كهف مهم نيست، آنچه مهم است آن است كه چگونه يك اقلّيت جوانمرد در جامعه پر از فساد، دين خود را حفظ كردند و براى حفظ عقيده و ايمان خود، از محيط گناه و شرك هجرت كرده و غارنشينى را بر شهرنشينى ترجيح دادند.
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔎 #ترنم_وحی
🔖 عهد نامه خدا
📖 قرآن کریم، عهدنامه میان #خدا و مردم است..
🔺 هر روز، باید حداقل «پنجاه آیه» از این عهدنامه رو بخونیم.
✨امام صادق علیه السلام میفرماید:
📖 الْقُرْآنُ عَهْدُ اللهِ إِلَى خَلْقِهِ فَقَدْ يَنْبَغِي لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ يَنْظُرَ فِي عَهْدِهِ وَ أَنْ يَقْرَأَ مِنْهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ خَمْسِينَ آيَةً.
#قرآن عهد خداوند نسبت به بندگانِ اوست. سزاوار است که یک انسانِ مسلمان، در این عهدنامه الهی بنگرد، و هر روز پنجاه آیه از آن را بخواند.
📚 وسائل الشیعه، ج۴، ص۸۴۹
📜 متنِ عهدنامه رو باید خوند و بهش عمل کرد و مفادِ اون رو نباید زیر پا گذاشت....
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°