eitaa logo
¬ ســــــــورا | ایلاناکاب ¬
149 دنبال‌کننده
303 عکس
88 ویدیو
0 فایل
جایی برای برون‌ریزی کلمات و تراوشاتِ تافته از وجودی ناآرام❣ دوست‌دار قلم و کلمه 🖋️ اینجا می‌شنوم : @mirzaiiyi آدرس کانال بله : https://ble.ir/Taranomat ناشناس :https://daigo.ir/secret/6937333258
مشاهده در ایتا
دانلود
¬¬¬¬¬ مینی سریال خوب «آب‌های شمالی» با بازی‌ها و دیالوگ‌هایی درخشان. ببینید دست نویسنده قدرتمند را که چطور جهان‌‌کاوی‌هایش در داستان و دیالوگ‌ها می‌نشیند. نقد بزرگم به سریال، پرداخت شخصیت است به ویژه کاراکتر هنری درکس. گرچه پرداخت شخصیت اصلی داستان قابل قبول است. نمادْ دوستان و موتیف‌ْدوستان هم توجه کنند. نکته جالب دیگر سریال، سطوح متنوع و گسترده کشمکش‌هاست. ¬¬¬¬ ¬ ســــــــورا | ایلاناکاب ¬ @Taranomat
¬ ســــــــورا | ایلاناکاب ¬
¬¬¬¬¬ مردر! خوب بود :) می‌خواهم بدون مقدمه و توضیح داستان ، بروم سراغ نقاط قوت و ضعف کتاب نقاط قوت : _ حقیقتا زبان اثر از قله‌های رمان‌های معاصر ایرانی است. به شدت تصویری و فضاساز، به‌شدت کلیشه‌شکن، پرْ ایماژ، و آشنایی‌زدایی‌شده. اگر اهل قلم هستید، رونویسی از متن‌های نسیم بسیار برایتان رشد دهنده خواهد بود. بنازمش.. _ عمده ساخت و پرداخت شخصیت‌ها خوب است به‌ویژه خود آذرباد. _ مساله بعدی عنصر «تجربه زیسته» است که به طور کاملا محسوس، زیست نویسنده در آن اتمسفر و آن مکان را می‌توانید در کتاب مشاهده بفرمایید. نسیم می‌گفت برای درک حال و هوای مهاجران، مجبور شدم بارها به کمپ‌های مهاجران در چندین کشور مثل آلمان فرانسه و.. سفر کنم. حقیقتا تعهد شدید نویسنده به مساله تجربه زیسته، بسیار ستودنی‌ست و همین مهم او را تبدیل به نویسنده‌ای خاص و ویژه می‌کند. بازهم بنازمش. _ از ریزتعلیق‌هاش هم سربسته می‌گذرم. به اندازه و عالی. اما نقاط ضعف اثر : _ هرچند نسیم مرعشی در ساحت زبان، از زبان تصویری خوب و آشنایی‌زدایی‌شده ای برخوردار است اما متاسفانه یا خوشبختانه به علت رویکرد کپی‌نویسی از ساختار زبان احمد محمود ( که از نظر این حقیر، رونویسی از حضرت محمود برای تمامی اهل قلم واجب است) جملاتش طولانی و پرملال شده. به نظر من اگر می‌توانست اندکی هم زبان تلگرافی جلال آل احمد را در قلمش به کار ببرد، خیلی قابل ‌ستایش‌تر می‌شد. به هرصورت، کاملا عیان است که نسیم مرعشی برای نوشتن هر پاراگراف، ساعت‌ها زمان گذاشته و حتما برایش کلاه از سر بر می‌دارم. _ کاراکتر ونسان عجیب توی ذوق می‌زند. ونسان، کاراکتری‌ست سراسر تیپیک و مبهم و مصنوعی. و همینطور چند و چون رابطه آذرباد با او. البته گویا تیغ ممیزی، ونسان و رابطه‌‌اش با آذرباد را بدجوری شرحه شرحه کرده و تماما قسمت عاطفی آذرباد و عمده داستان را شهید کرده. خود نسیم در مصاحبه‌اش با محیا ساعدی به فشار شدید ارشاد اشاره کرد و گفت بسیاری از ماجراهای ونسان و آذرباد حذف و اصلاح شد. باری به هر صورت ونسان بسیار تیپیک است و عشق‌شان هم بسیار مبهم، و تو خالی. _ نکته دیگری که داستان را مبهم می‌کند ( هرچند آنقدرها مخل نیست) ، سابقه خانواده آذرباد و سرسلسله‌جنبان مساله مهاجرت است که اصلا معلوم نمی‌شود. بازهم حدسم بر این است که نسیم مجبور شده سابقه زندگی این خانواده و دلیل مهاجرت‌شان را (حالا می‌خواهد گرانی باشد یا اغتشاشگر بودن یا...) ذکر نکند. _متاسفانه این رمان، به صورت ته‌مایه‌ای غیر محسوس و بعضا موقت، از عنصر «حریف» و «ضعف اخلاقی شخصیت اصلی» برخوردار است. در نتیجه، جذابیت دراماتیک داستان، ضربان‌دار نیست. با تمام این توصیفات، از خواندن کتاب بی‌اندازه خرسندم :) امتياز از 5 : 4 ¬¬¬¬ ¬ ســــــــورا | ایلاناکاب ¬ @Taranomat
¬¬¬¬¬ تقریبا تمام مصاحبه‌های نسیم را دیده‌ام. از بین آن‌ها این دو مصاحبه خوب بود به‌ویژه مصاحبه با محیا ساعدی در برنامه چای با نویسنده. نسیم مرعشی بسیار بلندپرواز است و صدالبته در زبان هم بسیار قدرتمند. دنبال کردنش بر اهالی قلم اهمیت دارد. به‌خصوص اگر پای کشف زیست نویسنده‌های بزرگ در میان باشد، که از هزاران کتاب نظری خواندن، بااهمیت‌تر است :) ¬¬¬¬ ¬ ســــــــورا | ایلاناکاب ¬ @Taranomat
هدایت شده از |امـ... ـا بعد|
. . تو اگر هم وسط باشی، وسطِ سمتِ درست تاریخ ایستاده ای عزیزدلِ ایران! . . . .
¬¬¬¬¬ این اخبارگوهای شبکه خبر یه جوری میگن «تْرامپ» که اگه بخوام مثل همیشه بگم «تِ‌رامپ» احساس کودن‌بودن بهم دست می‌ده. بچه‌محل واشنگتنی مگه؟ قشنگ بگو تِرامپ که تررر بخوره تو هیکلش سگ زرد. مرسی اه. ¬¬¬¬ ¬ ســــــــورا | ایلاناکاب ¬ @Taranomat
¬¬¬¬¬ خداحافظ مرد! توی این جنگ و بعد از رفتن رهبری، تو دومین کسی بودی که تا خبر شهادتت را شنیدم دلم یکهو یخ کرد. مستحق نقدشدن بودی، اما تهمت نه، تخریب نه، توهین و لجن‌مالی‌شدن نه! با وجود اتمسفر سراسر‌ْمسموم و نجس ایتا عجیب در دل‌ها محبت انداختی دعاگوی‌ ما هم باش.. ¬¬¬¬ ¬ ســــــــورا | ایلاناکاب ¬ @Taranomat
¬¬¬¬¬ اولش خوب، وسطش خوب، آخرش خوب‌تر پایان‌بندی این سریال بسیار دراماتیک و عالی است. به خودتان لطف کنید و این سریال ده قسمتی را ببینید. ببینید چطور ادبیات و کلمه در خدمت سینما قرار می‌گیرد. و ببینید داشتن دیدگاه و زیست عمیق نویسنده دارای چه اهمیتی است و چگونه در داستان و دیالوگ‌ها می‌نشیند. هرچند پرداخت شخصیت‌ها به قوت تیپ‌سازی‌ها نبود و بعضا توی ذوق می‌زد، و حفره‌هایی هم در سریال وجود داشت.. از بازی بازیگرهاش هم نمی‌توان ساده گذشت. همه عالی. از بازی عجیب فوق العاده سام الیوت بگیرید تا تیم مک گرا و فیث هیل و... اگر روحیه ناز و لطیفی دارید و اندک صحنه‌های خشونت‌آمیز سریال را برنمی‌تابید، بازهم تحمل کنید. به لذت آخر داستان می‌ارزد :) ¬¬¬¬ ¬ ســــــــورا | ایلاناکاب ¬ @Taranomat