eitaa logo
تربیت و آموزش
795 دنبال‌کننده
754 عکس
325 ویدیو
32 فایل
تربیت فرزند کارشناس تربیت فرزند
مشاهده در ایتا
دانلود
تربیت و آموزش
با توجه به این #سه_نکته می‌توان در مورد روش تربیتی انسان بالغ صحبت کرد. طبق #نکتۀ_اول و با توجه به
طبق ، برای ایجاد تغییر در رفتار افراد، باید شناخت‌های لازم را به آنها داد. کسی که است، برای آنکه به سخاوت برسد، باید به این شناخت دست یابد که ، آن است و آن، و سودآوری‌اش و با این شناخت است که بخل او تبدیل می‌شود و در این هنگام است که او هر چه بخیل‌تر باشد، عمل خواهد کرد.
✅ خودشناسی یعنی... 🔶استاد
✅ رفع دشمنی برادران ایمانی 🔶استاد 🌷و نَزَعْنا ما في‏ صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلى‏ سُرُرٍ مُتَقابِلينَ (47 حجر) 🍀 و آنچه از دشمنى و كينه در سينه ‏هايشان بوده بركنده ‏ايم كه برادر وار بر تخت‏ هايى روبروى يكديگرند. آنها كه همه يك هدف دارند، آنها هم مى ‏توانند با هم درگير شوند محدوديت دنيا و تزاحم منافع، دنيا طلبان را به جان يكديگر مى ‏اندازد. آنها كه دنيا را مى‏ خواهند، قدرت و رياست و ثروت و لذت و زن و شهوتى را طالب هستند، حتّى اگر برادر و فرزند باشند، به جان يكديگر مى ‏افتند و اگر بتوانند حريف را مى ‏شكنند و اگر نتوانستند، به تقسيم منافع و همزيستى مسالمت ‏آميز روى مى ‏آورند. 👈محدودۀ دنيا، نزاع آفرين و طوفان زاست. همين طور مى ‏شود كه خدا جويان هم، با يكديگر درگير شوند و ستيز كنند و كينۀ يكديگر را در دل بگيرند، كه اين شگفتى ندارد كه دنيا، هم دنياى محدود است و هم دنياى حجاب. آن هم حجاب ‏هايى كه مستور هستند و به چشم نمى ‏آيند. 🍃در اين آيه نكتۀ لطيفى هست و «نَزَعنا ما فى صُدُورهم من غلٍّ اخواناً على سُرُرٍ مُتقابلينَ» خدا مى ‏فرمايد كه در بهشت ما، كينه‏ هاى دل‏ هاى آنان را برمى ‏داريم، كه اينها برادران هم بوده ‏اند و به خاطر ما درگير شده بودند و ما كينه ‏هاشان را صاف مى ‏كنيم. چون پيداست اگر كينه‏ ها به خاطر دنيا باشد، بوى بهشت را از هزار سال راه نمى ‏يابند. از اين كه در بهشت روبروى هم نشسته ‏اند و كينه ‏هاشان را خدا برداشته، معلوم مى ‏شود كه در حجاب بوده‏ اند و دوست خود را نمى ‏شناخته‏ اند. 📚 (قیام)، ص45
تربیت و آموزش
طبق #نکتۀ_دوم، برای ایجاد تغییر در رفتار افراد، باید شناخت‌های لازم را به آنها داد. #مثلاً کسی که
، نقطۀ شروع در لازم را نشان می‌دهد، که طبق آن باید (مواد خامی)  مناسب فراهم کرد، سپس فرد را در آن زمینه فعال نمود. از آنجا که کار فکر، کشف مجهول است، برای به جریان انداختن فکر بهترین راه، در ذهن مخاطب خواهد بود. چنان که امیرالمؤمنین (ع) در کنار زباله‌دانی ایستاد (یعنی در زمینه‌ای مناسب) و فرمود: «هذا ما بَخِلَ بِه الْباخِلُون‏» حکمت195 اين همان است که بخيلان به آن بخل مي‏ ورزند.
امام على عليه السلام: قلب نوجوان، در حقيقت چونان زمينى باير است كه هرچه در آن افكنده شود مى پذيرد . إنّما قَلبُ الحَدَثِ كالأرضِ الخاليَةِ، ما اُلقِيَ فيها مِن شَيءٍ قَبِلَتهُ 📚تحف العقول صفحه 70 ضرورت رشد و رشد
تربیت و آموزش
#نکتۀ_سوم، نقطۀ شروع در #ایجاد_شناخت‌های لازم را نشان می‌دهد، که طبق آن باید #زمینه‌ای (مواد خامی) 
این فرایندِ ، و ، نیازمند رهبری و هدایت است. اینجاست که معلوم می‌گردد. در این روش تربیتی، مربی بر عهده دارد: ۱.تزکیه ۲.تعلیم ۳.تذکر
✅گریه‌ی با ارزش... 🔶 استاد
تربیت و آموزش
این فرایندِ #تدبّر، #تفکر و #تعقل، نیازمند رهبری و هدایت است. اینجاست که #نقش_مربی معلوم می‌گردد.
در مربی باید شناخت‌هایی را که فرد، نیازمند به دست آوردن آنهاست، بشناسد. 🔹 او باید مشخص کند «کدام بی‌خبری برای متربی کشنده‌تر است؟» تا آنها را در او ایجاد کرده و از این طریق، موجب رهایی او از اسارت نفس، شیطان، خلق و دنیا شود.
مربی در ، روش تدبّر و روش تفکر را می‌آموزد تا متربی از آن مسیر به شناخت‌های لازم برسد. و چون انسان دچار غفلت است، مربی، شناخت‌های از پیش به دست‌آمده را برایش یادآوری می‌کند.
طرح پیشنهادی یکی از موسسات ویژه پیش دبستانی و پایه تا
🔸مفهوم تربیت به این معنا است که از آهن ماشین‌ ساختن و از بشر آدم آفریدن. 🔸 مراد از انسان، موجود اجتماعی ابزارساز و یا حیوان ناطق و انتخاب کننده و آزاد و خلاق نیست که این همه تعریف بشر است. 🔸این استعدادها و غرایز فردی و عالی و اجتماعی، توضیح آدم است. 🔸 آدم کسی است که بر تمام استعدادهایش حکومت دارد و رهبری دارد و به آنها جهت می‌دهد.  🔸با این توضیحی که از استاد بیان شد روشن می‌شود که ما از تربیت، است. 🔸منظور از تربیت خاص این است که استعدادهای بشر تا حد انسانی رشد کند.
حال منظور ما از چه موجوی می‌باشد؟ 🔹منظور موجودی است که غریزه‌های خود را رد کرده است و به مرتبه بالاتری آمده است 🔹و در آن حد که وظیفه را در زندگی یعنی دین که لباس او، غذای او، هوس او، رفاقت او و نشستن و برخاستن او از غریزه الهام نمی‌گیرد و هیچ چیزی نمی‌تواند در او اثر کند و او را به تلاطم بیندازد. 🔹 در مورد وظیفه چنین فرموده‌اند که “جز وظیفه آن هم وظیفه‌ای از خدای او در او حرکت نمی‌آفریند. 🔹بهتر است که این طور بیان شود که حیوان است که به خاطر غریزه زندگی می‌کند، غذا می‌خورد، راه می‌رود، 🔹اما انسان باید از سطح غریزه بالاتر بیاید و حرکت کند به سوی بالا.