eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 نور (محسن قرائتی)💫 الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً كانُوا هُمُ الْخاسِرِينَ «اعراف آیه 92» كسانى كه شعيب را تكذيب كردند، (چنان هلاك شدند كه) گويا در آن خانه‌ها سكونتى نداشته‌اند. آنان كه شعيب را تكذيب كردند، همانها زيانكاران هستند. نکته ها «يَغْنَوْا» از «غَنِيٌّ»، به معناى اقامت در مكان است و با توجّه به معناى اصلى غنا (بى‌نيازى)، گويا كسى كه محل اقامت و منزل آماده دارد، بى‌نياز است. خسارت بزرگ از آنِ مشركان است كه به جاى ايمان به خداى يكتا، شرك مى‌ورزند و به جاى رهبرى معصوم، سراغ ديگران مى‌روند. لذا به جاى زندگى أمن، خانه خراب مى‌شوند، به جاى بهشت به دوزخ مى‌روند وبه جاى رضوان، گرفتار خشم الهى مى‌شوند. پیام ها 1- توجّه به عاقبت شوم كفّار، درس عبرت است. «الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً» 2- نيرنگ‌هاى اهل باطل، نقش بر آب مى‌شود. «كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا» (كفّار در پى اخراج حضرت شعيب بودند، امّا خودشان در خانه‌هايشان هلاك شدند). 3- هنگام فرا رسيدن قهر خدا، زيانكاران واقعى مشخّص مى‌شوند. «هُمُ الْخاسِرِينَ» (در آيه‌ى قبل، كافران طرفدارى از حضرت شعيب را خسارت دانستند، اينجا خداوند مى‌فرمايد: خودشان زيانكارند.) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹در محضر قرآن کریم/ ✅ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدُواْ اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى‌ نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُواْ تَبْدِيلاً (احزاب/۲۳) 🔹از میان مؤمنان، مردانى هستند كه آنچه را با خداوند پیمان بسته بودند، صادقانه وفا كردند (و خود را آماده‌ى جهاد نمودند)، برخى از آنان پیمانشان را عملی كردند (و به شهادت رسیدند) و بعضى دیگر در انتظار (شهادت) هستند، و هرگز (عقیده و پیمان خود را) تغییر ندادند. 🔸كلمه‌ى «نحب» داراى معانى زیادى است ولى در این‌جا به معناى نذر و عهد و پیمانى است كه چه بسا انجام آن منجر به مرگ یا خطر بزرگى شود. در برابر گروهى كه خواهان زندگى در رفاه بودند: «یودّوا لو انّهم بادون فى الاعراب» (احزاب/۲۰)، گروهى در انتظار شهادتند: «و منهم من ینتظر» 🔸از امام علی علیه السلام روایت شده که این آیه در باره‌ی ما نازل شده است (و قبلاً مردانی هم چون حمزه از ما شهید شدند) و به خدا سوگند، من انتظار (شهادت) می‌کشم.(مجمع‌البیان، ج ۸، ص ۵۵۰). امام حسین‌ علیه السلام، هنگام وداع با اصحابش و گاهى بالاى سر شهدا، این آیه را تلاوت مى‌فرمود.(تفسیر كنزالدّقائق) ❇️ از پیام‌های آیه ▫️همه‌ى اصحاب پیامبر(ص) و مؤمنان در یک درجه نیستند. «من المؤمنین» ▫️نقل كمالات دیگران یكى از راه‌هاى تربیت است. «من المؤمنین رجال ...» ▫️دفاع از حقّ تا مرز شهادت، نشانه‌ى صداقت در ایمان است. «صدقوا ما عاهدوا اللّه» ▫️تعهّد، لازم‌الاجرا و عمل به آن نشانه صداقت است. «صدقوا ما عاهدوا» ▫️بزرگداشت شهدا، پیام و درسى قرآنى است. «فمنهم من قضى نحبه» ▫️انتظار شهادت نیز یک ارزش است. «و منهم من ینتظر» آمادگى براى لقاى خداوند، از صفات مؤمنان است. ▫️باب شهادت باز است. «و منهم من ینتظر» ▫️شهادت برخى مؤمنان، عامل عقب نشینى یا دلسردى دیگر مؤمنان نمى‌شود. (مؤمن با این‌كه شهادت دوستان و عزیزان خود را مى‌بیند، باز خود در انتظار شهادت است) «و منهم من ینتظر» ▫️مؤمنان واقعى پایبند عهد و پیمان خود با خدا هستند و هیچ چیز حتّى شهادت دوستان و عزیزان، روحیه آنان را تغییر نمى‌دهد. «و ما بدّلوا تبدیلا» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ انسان عاقل از سر احتیاج است که سخن می‌گوید و گرنه هنر در شنیدن است. 📖زمر آیه ۱۸ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 بهترین ره‌توشه سفر آخرت / ۲ 🔹در نهج البلاغه هم به کمتر مفهومی به اندازه تقوا اهمیّت داده شده است. حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: تقوا، مرکبی راهوار و آرام است که صاحبش بر آن سوار می‌شود و زمام آن را به دست می‌گیرد و تا قلب بهشت پیش می‌رود (خطبه۱۶). هم‌چنین امام صادق علیه السلام فرمودند: تقوی این است که هر کجا دستوری از جانب خدا باشد در عمل به آن فرو گذار نباشی و در هر کجا خدا نهی کرده، دیده نشوی (بحار، ج۲، ص۲۷۹) 🔸در مسایل اخلاقی هم، ریشه، ساقه و ثمره هر فضیلت، تقواست. در آیه مورد بحث، علّت تشویق به تهیه زاد در سفر حج، آن است که حج از بهترین مصادیق تقواست و انسان در حج با تاریخ ممثل اسلام، روح تعبّد، جلوه‌های خاص از مظاهر قرب خدا و صحنه‌های فداکاری حضرت ابراهیم(ع) که مظهر تام تقواست، آشنا می‌شود. سایر ملکات نفسانی مثل توکل، عدل، احسان و ... زادوتوشه مسافرند، ولی تقوا بهترین و برترین آنهاست: اعدلوا هو اقرب للتقوی (مائده/۸) 🔹در این بخش آیه ۱۹۷ سوره بقره، به سه مطلب اشاره شده است: ▫️تحصیلِ توشه (و تزودوا) ▫️تقوا، بهترین ره‌توشه (فان خیر الزاد التقوی) ▫️تقوایِ الاهی (و اتقون) 🔸تقوی در قرآن معانی مختلفی دارد از جمله: ▫️خشیت و هیبت (انبیاء/۴۹) ▫️طاعت و عبادت (آل عمران/۱۰۲) ▫️منزّه ساختن قلب از گناهان (شمس/۸) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 جهاد در قرآن ✅ بحث موضوعی امروز که خدمت شما تقدیم می‌کنم، مسأله جهاد در قرآن است. البته شرح برخی از این آیات در بخش «در محضر قرآن کریم»، تبیین شده است که می‌توانید در کانال جست‌و‌جو و مطالعه نمایید. 🔹اجازه جهاد برای کسانی که مورد ستم واقع شدند و جنگ به آنها تحمیل شده است: حج/۳۹ 🔸فضیلت و برتری اهل جهاد بر دیگران: نساء/۹۵ 🔹تأکید و تهدید بر امر جهاد: توبه/۳۹ 🔸جهاد با کفار و منافقان و شدت برخورد با آنها: تحریم/۹ 🔹نترسیدن از دشمن و خشیت از خدا: توبه/۱۳ 🔸ممنوع بودن فرار از میدان جهاد: انفال/۱۵ 🔹همراهی خداوند با اهل جهاد: محمد(ص)/۳۵ 🔸هدف نبودن جمع غنایم در جهاد: نساء/۹۴ ❇️ وظیفه اهل جهاد: ▫️صبر و استقامت ▫️و به یاد خدا بودن: انفال/۴۵ ▫️عدم تعدی و تجاوز: بقره/۱۹۰ ▫️مبارزه با پیشوایان کفر: توبه/۱۲ ❇️ هدف از جهاد با دشمن: ▫️ترساندن دشمنان خدا و دشمنان مسلمانان: انفال/۶۰ ▫️حفظ مراکز عبادی و مساجد الهی: حج/۴۰ ▫️از بین رفتن فساد در زمین: بقره/۲۵۱ ▫️خواری و رسوایی دشمنان: توبه/۱۴ ▫️از بین ‌بردن شرک و بت‌پرستی و حاکمیت دین الهی: انفال/۳۹ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ حسود، خود اولین قربانی آتشی است که افروخته است پس بیش از این نیازی به تأدیب ندارد. 📖فلق آیه ۵ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3⃣ ، شیرین‌ترین لذت معنوی لذت‌هاي معنوي شايد ظاهري ديگرگون داشته باشد؛ مثل غمگيني براي مصیبت‌های امام حسين‌(ع)، ترس از آخرت و خوف از خدا، توبه و پشيماني از گناه و نماز خاضعانه و خاشعانه و امثال آنها. 🟢 براي افراد بيگانه از این فضا، گمان رنج، درد و غيره را ايجاد مي‌كند؛ اما حقيقت اين است كه مسائل معنوي در عين برخورداري از ظاهري اندوهناك، از باطني شيرين و بسيار لذت‌بخش برخوردار است. لذا هر كس ذره‌اي از آن را بچشد عاشق آن مي شود و اين اول تشنگي معنوي است و هميشه در طلب آن بر مي‌آيد و ناخودآگاه يا آگاهانه به‌سوي آن حركت مي‌كند. عشق بازی کار هر شیاد نیست این شکار، دام هر صیاد نیست عاشقی را قابلیت لازم است طالب حق را حقیقت لازم است عشق از معشوق اول سرزند تا به عشقش جلوه‌ای دیگر کند طالب این مدعا خواهی اگر بر حسین و حالت او کن نظر کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺