⚜سبک زندگی قرآنی :
🍂 با دعا کردن، توجه خدا را بدست آورید. 🍂
🔶وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ
(غافر/۶٠)
⚡️ترجمه:
و پروردگارتان گفت: «مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم.
همانا كسانى كه از عبادت من سر باز زده و تكبّر مى ورزند به زودى با سرافكندگى به جهنّم وارد مى شوند».
🍁دعا، یعنی خواندن و صدا کردن خدا.
اجابت هم یعنی پاسخ دادن خدا و رو کردنِ خدا به بنده اش.
❌این آیه می فرماید:
هربار که شما خدا را صدا کنید، پاسخی از جانب خدا دریافت می نمایید و توجه و عنایتی از خدا به شما می رسد.
✅بنابراین؛ هرقدر که می توانید، وقت و بی وقت، ربّ خود را صدا کنید تا توجه و دستگیری ویژه ای از خدا دریافت کنید.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌸🍃🌸🍃
نقل کرده اند:
معتصم عباسی در مجلسی که فقهای اهل سنت نیز در آن جمع بودند،سوال کرد:دست دزد را از کدام قسمت باید برید؟
عده ای از فقیهان گفتند : از مچ،
آن گاه به آیه ی تیمم《فَامسَحوُا بِوُجُوهِکُم و اَیدیکُم》(نساء/۴۳،مائده/۶) استدلال کردند.
بعضی دیگر گفتند: از آرنج وبه آیه وضو《وَایدیَکُم اِلَی المَرافِق》(مائده/۶) استدلال کردند.
معتصم از حضرت جواد(ع) در این این باره توضیح خواست. حضرت نخست از او درخواست کرد تا از سوال خود صرف نظر کند؛ ولی چون معتصم اصرار کرد، فرمود: آنها درست نگفتند، تنها باید چهار انگشت از مفصل انگشتان بریده شود و کف دست و انگشت شخصت باقی بماند.
هنگامی که معتصم دلیل این مطلب را جویا شد،امام به کلام پیامبر(ص) که سجود باید بر هفت عضو باشد، پیشانی، کف دو دست، سر دو زانو و شصت پاها، استدلال کرد و سپس فرمود: اگر از مچ یا مرفق بریده شود، دستی برای او باقی نمی ماند تا سجده کند در حالی که خداوند امر کرده که اعضای هفتگانه، مخصوص خداست و فرموده:《وَ اَنَّ المَساجِدَ للهَ》(جن/۱۸).
همانا محل سجده ها از آن خداست و آنچه مخصوص خداست، و نباید قطع شود.
این سخن امام، اعجاب و شگفتی معتصم را برانگیخت و دستور داد بعد از آن طبق حکم آن حضرت، دست دزدان را از مفصل چهار انگشت ببُرند!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 ماجرای «بشیر» و «نذیر» دو برادر صورت برگشته...
ايمان بياوريد، پيش از آنكه صورت [انسانى] گروهى را محو كنيم، سپس به پشت سر بازگردانيم. (نسا/۴۷)
🌕 مفضل بن عمر از امام صادق عليه السّلام در ضمن حديث طويلی چنين نقل میکند:
آنگاه در اين موقع (جریان خسف در بیداء) که حضرت قائم ارواحنا له الفداء در مسجدالحرام و در کنار کعبه تشريف فرما هستند، مردی که صورتش به عقب برگشته است وارد میشود و در حضور حضرتش میايستد و عرض میکند: من بشير هستم و يکی از ملائکه به من امر فرموده است که خدمت شما شرفياب شوم و به هلاکت لشکريان سفيانی شما را بشارت بدهم.
آری! همه آنها در سرزمين بيداء در زمين فرو رفتند. حضرت فرمودند: جريان خودت و برادرت را بيان کن. عرض کرد: من و برادرم در لشکر سفيانی بوديم که شهرها را از دمشق تا زوراء (بغداد) ويران کرديم و نيز شهر کوفه را.
آنگاه به مدينه آمديم و اين شهر را نيز در هم کوبيديم و منبر مسجد نبوی را خرد کرديم و مرکبهای سواری خود را در روضه نبوی بستيم و مرکبهای سواری ما آنجا را آلوده کردند. سپس از مدينه با سپاهی مجهز که بيش از سيصد هزار نفر جمعيت بود به قصد خراب کردن خانه خدا يعنی کعبه حرکت کرديم و نيز کشتار مردم مکه در برنامه کار ما بود.
چون به سرزمين بيداء رسيديم لختی در آنجا توقف کرديم. ناگاه صدايی بلند شد که گفت: «ای سرزمين بيداء! ستمگران را در کام خويش فرو بر و آنها را هلاک کن». در اين حال، زمين شکافته شد و تمام جمعيت را در کام خويش فرو برد.
به خدا سوگند جز من و برادرم کس ديگری نماند. نه تنها همه افراد بشر نابود شدند بلکه افسار مرکبی هم نماند. در اين موقع فرشتهای نمايان شد و به صورت من و برادرم آنچنان کوبيد که صورت ما اين گونه که ملاحظه میفرماييد به عقب برگشت و به برادرم دستور داد و فرمود: ای نذير! برو و خبر هلاکت و نيز ظهور مهدی آل محمد صلوات الله عليهم را به سفيانی که در دمشق است، برسان و به او بگو خداوند در سرزمين بيداء تمام سپاهيانت را نابود کرد و آنان در دل زمين فرو رفتند.
و نيز به من فرمود: ای بشير! برو به مکه معظمه و خودت را به حضور مهدی ارواحنا له الفداء برسان و عرض کن بشارت باد شما را که خداوند لشکر سفياني را از بين برد (در سرزمين بيداء به زمين فرو رفتند) و در خدمت آن حضرت توبه کن که او توبهات را میپذيرد.
آنگاه حضرت قائم ارواحنا له الفداء دست مبارکش را به صورت او میکشد و به حالت اول برمیگردد. وی با آن حضرت بيعت میکند و همراه ايشان خواهد بود.
📗بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۱
📗الهداية الکبرى ج ۱، ص ۳۹۲
✍🏻نکته: این حدیث به وضوح بیان میکند که راهِ توبه در زمان ظهور حضرت مهدی علیهالسلام همچنان باز میباشد. و کسی چون سربازی در سپاه سفیانی لعنتالله در پیشگاه حضرت توبه میکند و...
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویدئو
🍃آیا ما هم به اندازه حضرت یعقوب علیه السلام
با معرفت هستیم.
🍃یعقوب در قرآن نماد یک منتظره...
📚استادعالی
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✨✨✨✨✨
🍂منافقان را بشناسید :🍂
🔸وَإِذْ قَالَت طَّائِفَةٌ مِّنْهُمْ يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا .......
(#احزاب/۱۳)
⚡️منافقان، برای دلسرد کردن مؤمنان از نظام اسلامی، دائما حرفهای ناامید کننده می زنند و می گویند :
شما نمیتوانید در مقابل دشمن دوام آورید.
پس صحنه را ترک و میدان را خالی کنید.
⚡️همچنین؛ منافقان برای ترویج دادن فرهنگ قبل از نظام اسلامی، اماکن را به نامهای زمان قبل از حکومت اسلامی می خوانند.
(یثرب نام شهر مدینه، قبل از حکومت اسلامی بود.)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
📋آرامش و امنیت ، ارمغانی برای بهشتیان؛ قبلا هم بسیار گفته شده که ذکر نعمت های بهشتی در قرآن فواید بسیاری دارد. بیان این نعمات آن هم به صورت ملموس و منطبق با آنچه که در دنیا انسان ها می شناسند، کمک می کند تا حتی برای ضعیف ترین عقل ها و کوتاه فکر ترین انسان ها نیز قابل فهم بوده و ایجاد انگیزه کند. (هر چند که آیات دیگری هم وجود دارد که تصریح می فرماید که درک نعمت های بهشتی از فهم ما بالاتر است.) از طرف دیگر این نعمت ها می تواند به ما نشان دهد که چه سبک زندگی را در دنیا باید هدف گذاری کنیم. مثلا تأکید به مصرف میوه در میان نعمت های بهشتی، یعنی اگر می خواهی در دنیا هم بهشتی زندگی کنی نباید از مصرف میوه بگذری! آیه مورد بحث امروز می فرماید كه بهشتيان بر تخت هایی نشسته و تكيه كرده اند. معمولا انسان وقتی تکیه مى كند كه در محيطى آرام و در نهايت امنيت باشد، اين تعبير نشانه آرامش كامل روح بهشتيان است.
🔷 آیه روز:
مُتَّكِئِينَ عَلَى رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَ عَبْقَرِيٍّ حِسَانٍ (الرحمن / آیه 76)
🔶 ترجمه:
اين در حالي است كه اين بهشتيان بر تختهائي تكيه زده اند كه با بهترين و زيباترين پارچه هاي سبز رنگ پوشانده شده.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
⚜سبک گفتگوی صحیح در قرآن :
🍂به منفعت طرف مقابل اشاره کنید. 🍂
🔸وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحاً إِلَي قَوْمِهِ فَقَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ أَفَلَا تَتَّقُونَ
(#مؤمنون /٢٣)
⚡️ نکته :
حضرت نوح در مواجهه با مردمش، به آنان گفت: چرا تقوی ندارید؟
🍁تقوی یعنی خود نگهداری و مراقب بودن.
أَفَلَا تَتَّقُونَ یعنی:
چرا مراقب خودتون نیستید؟
چرا با گناه کردن و نافرمانی خدا، به خودتون آسیب می رسونید؟
⭐️وقتی در کلامتون، بجای امر و نهی مستقیم، منافع طرف مقابل رو گوشزد کنید، محبت شما رو درک می کنه و احتمال پذیرش بیشتر میشه.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
5.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پناه_من ۱۹۱ آل عمران
⭐️ توجه و تفکر دائمی: تعریف خدا از دوستانش!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh