✅هر روز یک آیه
💫فَقَدْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ ۖ فَسَوْفَ يَأْتِيهِمْ أَنْبَاءُ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ
💫حق را که بر آنها آمد جدّاً تکذیب کردند، پس به زودی خبر آنچه که آن را به سخریه گرفتند به آنان میرسد
📚سوره مبارکه انعام ✍آیه ۵
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🟢#دائره_المعارف_قرآن_کریم🟢
🧔♂#ابوذر_غفارى
ابوذر در شان نزول
....ادامه
👈 ۱۷ . قمی ، آیه * و السّابقون الاوّلون من المهاجرین و الانصار ...... * ( توبه ۱۰۰ ) را درباره #ابوذر و سه تن دیگر میداند که بر طریق حقیقت پایدار ماندند .
👈 ۱۸ . در برخی #تفاسیر روایی نقل شده که آیه ۱۱۷ توبه * لقد تاب الله علی النّبی و المهاجرین و الانصار الّذین اتّبعوه فی ساعه العسره من بعد ماکاد یزیغ قلوب فریق منهم ثمّ تاب علیهم انّه بهم رئوف رحیم * درباره #ابوذر ، عمرو بن وهب و ابو خیثمه است که در جنگ تبوک سرپیچی کرده ؛ سپس به #پیامبر صلی الله علیه و آله پیوستند ؛
🟤 البته شیخ طوسی ، زمخشری و ابولفتوح ، نام این سه #تن را کعب بن مالک شاعر ، مراره بن ربیع و هلال بن امیه دانستهاند .
👈 ۱۹ . ابن شهر آشوب بر آن است که مقصود از * #الّذین_آمنوا * در آیه ۲۹ مطففین ابوذر ، سلمان و دیگرانند که مشرکان و منافقان ، آنان را #ریشخند میکردند .
......پایان
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#یونسآیه۲۷
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ الَّذِينَ كَسَبُوا السَّيِّئاتِ جَزاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِها وَ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ما لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عاصِمٍ كَأَنَّما أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِماً أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ «یونس آیه27»
و آنان كه به دنبال كسب بدىها رفتند، به قدر همان بدىها مجازات دارند و غبار ذلّت و خوارى آنان را فرا مىگيرد. از قهر خداوند، پناه دهندهاى ندارند، گويا چهرههايشان با پارههايى از شب تيره پوشانده شده است. آنان اهل دوزخند و در آن جاودانهاند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ الَّذِينَ كَسَبُوا السَّيِّئاتِ جَزاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِها وَ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ما لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عاصِمٍ كَأَنَّما أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِماً أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ «یونس آیه27»
و آنان كه به دنبال كسب بدىها رفتند، به قدر همان بدىها مجازات دارند و غبار ذلّت و خوارى آنان را فرا مىگيرد. از قهر خداوند، پناه دهندهاى ندارند، گويا چهرههايشان با پارههايى از شب تيره پوشانده شده است. آنان اهل دوزخند و در آن جاودانهاند.
نکته ها
امام باقر عليه السلام فرمود: اين آيه در مورد اهل بدعت وشبهات وشهوات است. «1»
«ليلِ مُظلم»، شبى است كه از نور ماه هيچ خبرى نيست كه در هر ماه، يك شب چنين است. در مقابل «ليلِ مُقمِر» كه مهتابش براى همه روشن است.
به قرينهى آياتى همچون: «وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ عَلَيْها غَبَرَةٌ. تَرْهَقُها قَتَرَةٌ. أُولئِكَ هُمُ الْكَفَرَةُ الْفَجَرَةُ» «2» و آيهى «فَأَمَّا الَّذِينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمانِكُمْ» «3»، مىتوان گفت كه در اين آيه، جملهى «أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِنَ اللَّيْلِ»، نظر به كفّار دارد.
علاوه بر اين كه «السَّيِّئاتِ» الف و لام استغراق دارد و همهى بدىها را شامل مىشود كه مهمترين آنها كفر است.
پیام ها
1- انسانها با اراده سراغ گناه مىروند، نه به اجبار. «كَسَبُوا»
2- رفتار خداوند با بدكاران، عادلانه است. «جَزاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِها»
3- دنيا، سراى عمل و آخرت سراى پاداش است. وَ الَّذِينَ كَسَبُوا ... جَزاءُ
4- تشويق بايد بيش از تنبيه و مجازات باشد. دربارهى نيكان فرمود: «الْحُسْنى وَ زِيادَةٌ» و دربارهى بدكاران فرمود: «سَيِّئَةٍ بِمِثْلِها»
«1». تفسير نورالثقلين.
«2». عبس، 40- 42.
«3». آلعمران، 106.
جلد 3 - صفحه 563
5- روسياهى مخصوص كفّار است، نه مؤمنان گنهكار. «تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ»
6- در قيامت، هم مجازات و تنبيه است، هم تحقير و روسياهى. سَيِّئَةٍ بِمِثْلِها، أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ ...
7- راه فرار ونجات وشفاعت به روى كافران بسته است. «ما لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عاصِمٍ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💬 آیا وجود برزخ و بقاء روح پس از مرگ در قرآن آمده است ⁉️
🟢 در آیه 46 سوره «مومنون» سخن از عذاب «آل فرعون» است كه هر صبح و شام بر آتش عرضه مى شوند و منظور از عرضه آتش بر آل فرعون، آتش برزخى است.
🔸 چراكه آنها مرده اند و قيامت هم بر پا نشده و مجازات قیامت دائمي است نه صبح و شام. اين تعبير، شاهد زنده اى بر بقاى روح است؛ چراكه اگر روح نباشد چه چيزى را بر آتش عرضه كنند؟ آيا تنها جسم بى جان و خاك شده؟ اين كه تأثيرى ندارد؛ پس بايد روح آنها باقى بماند.
🌻 بسيارى از مفسّران اين آيه را دليل بر عذاب قبر و برزخ گرفته اند و مسلم است که عذاب قبر و برزخ بدون بقاى روح، معنايى نخواهد داشت.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
⁉️ در قیامت چند نامه عمل وجود دارد⁉️
🔰از آیات قرآن استفاده میشود که در روز قیامت سه نوع پرونده و کتاب و نامه عمل وجود دارد:
🔸 اول: برای هر فردی یک کتابی است که مربوط به کارهای شخصی خودش است ؛ قرآن در این باره میفرماید: ما عمل هر انسانی را به گردنش میاندازیم و روز قیامت همان عمل را به صورت کتابی که ریز و درشت کارها در آن ضبط شده در برابرش باز مینماییم.
🍀 دوم: برای هر امت و گروهی هم یک کتاب است قرآن در مورد این کتاب میفرماید: در قیامت هر امت و گروهی به کتاب مخصوص خود فراخوانده میشوند. (شاید این کتاب مربوط به خط فکری امتها باشد)
🌻سوم: کتابی هم برای همه خلایق مطرح است که در آن اعمال تمام مردم یکجا ضبط شده است.
📖ســـــــــوره اســــــــرا آیه ۱۳📖
📖ســــــــوره جاثیــــه آیه ۲۸📖
📖 المیــــزان ج۱۳ ص۳۴۸📖
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ وَ الَّذِى جَآءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ. لَهُم مَّا يَشَآءُونَ عِندَ رَبِّهِمْ ذَلِكَ جَزَآءُ الْمُحْسِنِينَ (زمر/۳۳-۳۴)
🔹و كسى كه سخن راست آورد و آن را تصدیق كرد، آنانند همان تقواپیشهگان. هرچه بخواهند براى آنان نزد پروردگارشان فراهم است، این است پاداش نیكوكاران.
🔸مقصود از کسی که سخنان راست میآورد، کیست؟ برخی مفسران احتمال دادهاند که مقصود، پیامبر اکرم (ص) باشد که وحی راستین را آورد. برخی دیگر گفتهاند که مقصود همهی پیامبران الهی هستند. و برخی دیگر بر آناند که آیه همهی مبلغان مکتب پیامبران را شامل میشود. البته مانعی ندارد که آیه شامل هر سه معنا باشد. در برخی احادیث حکایت شده که مقصود از آورندهی سخن راستین پیامبراکرم(ص) و منظور از تأیید کنندهی آن امام علی(ع) است. البته روشن است که اینگونه احادیث مصادیق کامل و بارز آیه را مشخص میکنند و موجب انحصار معنا نمیشوند. از جمله کسانی که رسول خدا(ص) را در ابتدای بعثت، تصدیق و تأیید و همراهی کرد، حضرت خدیجه(س) بود که به عنوان اولین زن مسلمان و مؤمن به پیامبر(ص) از ایشان یاد میشود.
🔸صدق و راستى داراى ابعادى است، از جمله:
➖صدق در گفتار: «جاء بالصدق» (آیهى مورد بحث)
➖صدق در وعده: «انّه كان صادق الوعد» (مریم/۵۴)
➖صدق در عهد: «صدقوا ما عاهدوا اللّه علیه» (احزاب/۲۳)
➖صدق در عمل: «اولئک الّذین صدقوا» (بقره/۱۷۷)
و كسى كه در همهى مراحل، صداقت لازم را داشته باشد «صِدّیق» نامیده مىشود.
❇️ از پيامهای آیات
▫️مبلّغ دین، آنگاه مورد ستایش است كه خود نیز به آن چه مىگوید عمل كند. «جاء بالصّدق و صدّق به»
▫️تبلیغ دین، مخصوص پیامبر نیست. «جاء بالصّدق... اولئک» (كلمهى «اولئک» آمده نه «هو»). چنانكه در جاى دیگر مىفرماید: «أدعوا الى اللّه على بصیرة أنا و مَن اتّبعنى»(یوسف/۱۰۸)؛ من و هر كس از من تبعیت كند، با بینایى به سوى خدا مىخوانم.
▫️یكى از نشانههاى متّقین، تبلیغ پیام الهى است. «جاء بالصدق... متّقون»
▫️وسیلهى دریافت نعمتها در بهشت، اراده و خواست بهشتیان است. «لهم ما یشاؤن»
▫️الطاف الهى در بهشت محدودیّت ندارد. «لهم ما یشاؤن»
▫️متّقین همان نیكوكاران هستند. «هم المتّقون - المحسنین»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#مکالمه_قرآنی
🔹صدقه مخفی بهتر از صدقه آشکار است.
عبارت: إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ
اگر انفاقهایتان را آشکار انجام دهید پس چه خوب است و اگر آن را مخفی کنید و به فقرا بدهید، پس این روش برای شما بهتر است.
بقره/ ۲۷۱
🔹در مورد افراد گرفتار
عبارت:
أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ
در راه خدا گرفتار شده اند.
بقره/۲۷۳
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh