eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸حکایت قرآنی🌸 بزرگی به عقل است نه به سال نوجوانی را به مجلس متوکل آوردند. در آن مجلس، علمای بزرگی حاضر بودند نوجوان خواست حرفی بزند. گفتند: در محضر بزرگان، بی ادبی است که یک کودک حرف بزند. نوجوان گفت: هر چند که من کوچک هستم، ولی کوچکتر از هدهد نیستم و خلیفه هم بزرگتر از حضرت سلیمان نیست. هدهد پیش سلیمان گفت: اَحطّ بما لَم تُحِط بِه (نمل 22) ( من بر چیزی آگاهی یافتم که تو بر آن آگاهی نیافتی) خود سلیمان با وجود کمی سن در حضور پدرش داوود حکم می کرد و خداوند در حق او فرموده فَفَهَّمناها سُلَیمانَ (انبیاء79) (ما (حکم واقعی) آن را به سلیمان فهماندیم) متوکل از سخنان نوجوان شگفت زده شد و متوجه تربیت او گردید. 🔅🔆🔅🔆🔅🔆 کانال 👇 @Targomeh
🌸راههای کنترل غریزه جنسی🌸 🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘ 1⃣ ازدواج ❇️ وَأَنكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ [ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ] ﺑﻲ ﻫﻤﺴﺮﺗﺎﻥ ﻭ ﻏﻠﺎﻣﺎﻥ ﻭ ﻛﻨﻴﺰﺍﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻫﻤﺴﺮ ﺩﻫﻴﺪ.(نور٣٢) 2⃣ کنترل چشم ❇️ قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﮕﻮ : ﭼﺸﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺣﺮﺍم ﺍﺳﺖ مانند زنان نامحرم] فرو بندد. (نور٣٠) 3⃣ دوری از ناپاکان ❇️ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﻬﻮﺍﺕ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺷﻤﺎ [ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺟﻨﺴﻲ] ﺑﻪ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺩﭼﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ .(نساء٢٧) 4⃣ دوری از تخیلات شیطانی ❇️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ! ﺍﺯ ﮔﺎم ﻫﺎﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻜﻨﻴﺪ.(نور٢١) 5⃣ روزه ❇️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺮّﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﺪﻩ ، ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺑﺮ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺮّﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﺪ ، ﺗﺎ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ .(بقره ١٨٣) 🌹☘🌹☘🌹☘🌹 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خودمونیم انبیا هرکدوم برا خودشون ی بودنا 🔰پیامبر میرفت کوه فاران(غار حرا) ⛰ارتفاع۶۲۹ 🔰حضرت ابراهیم و حضرت موسی میرفتن روی کوه طور 🏔ارتفاع حدودا۲۰۰۰ (ظاهرا حضرت موسی کوه حوریث در یمن هم رفته همونجاس که از چاه آب کشید) 🔰حضرت نوح کوه های آرارات 🏔 ارتفاع حدودا۵۰۰۰ 🔰حضرت عیسی میرفت کوه ساعیر ⛰ارتفاع۶۵۰ 🔰زرتشت نبی سبلان کوه(اولواالعزم نیست ) 🏔 ارتفاع ۴۸۰۰ 🔰حضرت خضر کوه خضر ⛰ارتفاع ۱۰۰۰ 📚مجمع البحرین 📚روائح 📚نمونه ╭─🍁🍂🍁🍂🍁🍂─╮ کانال 👇 @Targomeh
تفسیر آیه 60 قصص 👇تلنگر قرآنی 💜دنيا، غنچه‌اى است كه براى هيچ كس گُل نمى‌شود. «زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا» ❤️چرا آخرت را به دنيا مى‌فروشيد؟ «اشْتَرَوُا الْحَياةَ الدُّنْيا بِالْآخِرَةِ» 💛چرا به دنياى فانى و محدود، راضى مى‌شويد؟ «أَ رَضِيتُمْ بِالْحَياةِ الدُّنْيا» 💚چرابه دنياى كوچك و زودگذر شاد مى‌گرديد؟ «فَرِحُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا» 🧡چرا دنيا را به آخرت ترجيح مى‌دهيد؟ «يَسْتَحِبُّونَ الْحَياةَ الدُّنْيا عَلَى الْآخِرَةِ» 💙چرا به دنياداران خيره مى‌شويد؟ «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى‌ ما مَتَّعْنا بِهِ» 💗چرا فقط به‌دنيا فكر مى‌كنيد؟ «لَمْ يُرِدْ إِلَّا الْحَياةَ الدُّنْيا» 🖤آيا دنياگرايان نمى‌دانند كه جايگاهشان دوزخ است؟ «وَ آثَرَ الْحَياةَ الدُّنْيا. فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوى‌» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَ ما أُوتِيتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ فَمَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ زِينَتُها وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقى‌ أَ فَلا تَعْقِلُونَ «60قصص» و آنچه به شما داده شده، بهره‌ى زندگى دنيا و زينت آن است (كه فانى و زودگذر است)، در حالى كه آنچه نزد خداست، بهتر و پايدارتر است. پس آيا نمى‌انديشيد؟! کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💕 چه کسانی، چه ارثی میبرند؟! پیشگفتار: اِرث به کلیه اموال، عناوین، بدهی‌ها،  حقوق  و وظایف شخص، پس از مرگش گفته می‌شود که به شخص دیگری منتقل می‌گردد. ارث به مدت طولانی نقش اساسی در جوامع بشری داشته‌است. مجموعه قوانین انتقال ارث در جوامع مختلف، متفاوت و در طول زمان تغییرات بسیاری کرده‌است. اینک از منظر آیات قرآن را واکاوی میکنیم: 🌺 أُولَٰئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﻭﺍﺭﺛﺎﻥ ﺍﻧﺪ ،(مومنون١٠) 🌺 الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﻭﺍﺭﺛﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ ]ﺑﻬﺸﺖ ﻓﺮﺩﻭﺱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻣﻰ ﺑﺮﻧﺪ [ ﻭ ]ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﺍﻧﺪ .(مومنون ١١) 🌺 وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْهُدَىٰ وَأَوْرَثْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ الْكِتَابَ ﻣﺤﻘﻘﺎً ﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﻛﺘﺎﺏ [ ﺗﻮﺭﺍﺕ ] ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﺑﻪ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﺩﺍﺩﻳﻢ ;(غافر ٥٣) 🌺 ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ ﺳﭙﺲ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﻤﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻳﻢ ﺑﻪ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﺩﺍﺩﻳﻢ ; ﭘﺲ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺩﺭ ﺗﺮﻙ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﻛﺘﺎﺏ ] ﺳﺘﻤﻜﺎﺭ ﺑﺮ ﺧﻮﻳﺶ ﺍﻧﺪ ، ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺭﻭ ، ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺧﻴﺮ [ ﺑﺮ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ] ﭘﻴﺸﻲ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ ، ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﺁﻥ بخشش بیحساب ﺑﺰﺭﮒ .(فاطر ٣٢) 🌺 وَمَا تَفَرَّقُوا إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى لَّقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ أُورِثُوا الْكِتَابَ مِن بَعْدِهِمْ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ ﻭ [ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻫﺎﻱ ﺩﻳﻨﻲ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺗﺎﺭﻳﺦ ]ﻓﺮﻗﻪ ﻓﺮﻗﻪ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﮔﺮﻭﻩ ﻧﺸﺪﻧﺪ ، ﻣﮕﺮ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ [ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺣﻘّﺎﻧﻴّﺖ ﺩﻳﻦ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻛﺘﺎﺏ ﻫﺎﻱ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ] ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺸﺎﻥ ﺁﻣﺪ ، [ ﺍﻳﻦ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﮔﻲ ﻭ ﺗﻔﺮﻗﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ] ﺣﺴﺪ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﻮﺩ ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﻓﺮﻣﺎﻧﻲ [ ﺑﺮ ﻣﻬﻠﺖ ﻳﺎﻓﺘﻨﺸﺎﻥ ] ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻌﻴﻦ ﭘﻴﺸﻲ ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻣﻴﺎﻧﺸﺎﻥ [ ﺑﻪ ﻧﺎﺑﻮﺩﻱ ﻭ ﻫﻠﺎﻛﺖ ] ﺣﻜﻢ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ . ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ [ ﻗﺮﺁﻥ ] ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻳﺎﻓﺘﻨﺪ ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺗﺮﺩﻳﺪﻱ ﺳﺨﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ .(شوری ١٤) 🌺 وَوَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُودَ وَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنطِقَ الطَّيْرِ وَأُوتِينَا مِن كُلِّ شَيْءٍ إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِينُ ﻭ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﻭﺍﺭﺙ ﺩﺍﻭﺩ ﺷﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﻣﺮﺩم ! [ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺑﻪ ] ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﻣﻨﻄﻖ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻱ [ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ] ﺑﻪ ﻣﺎ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺘﻴﺎﺯ ﻭ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺁﺷﻜﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ .(نمل ١٦) 🌺 وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَّهُم بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﻓﻀﻠﺶ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﺨﻞ ﻣﻰ ﻭﺭﺯﻧﺪ ، ﮔﻤﺎﻥ ﻧﻜﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺑﺨﻞ ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ، ﺑﻠﻜﻪ ﺁﻥ ﺑﺨﻞ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻧﺸﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ . ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﺨﻞ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻃﻮﻕ ﮔﺮﺩﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ . ﻭ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﺧﺪﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ، ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ .(آل عمران١٨٠) کانال 👇 @Targomeh
🔴 اهداف نزول قرآن ✅ در جلسه‌ی دیشب که در خدمت سوره‌ی حدید بودیم، ذیل آیه‌ی ۹ اشاره شد که توجّه به اهداف نزول قرآن و نیز اهداف سوره‌ها و آیات، نقش زیادی در فهم و تدبّر در آیات قرآن دارد. در قرآن کریم، اهداف متعدّدی برای نزول قرآن بیان شده است که به چند دسته قابل تقسیم است: 🔸اهداف مقدماتی: ۱- قرآن نازل شد تا هشدارگر جهانیان باشد(فرقان/۱) ۲- قرآن نازل شد تا بیان کننده‌ی همه چیز باشد(نحل/۸۹) ۳- قرآن نازل شد تا شما خردورزی کنید(یوسف/۲) ۴- قرآن برای تفکر کردن شما، نازل شد(نحل/۴۴) ۵- قرآن، بشارت‌گر و هشدار دهنده است(فصلت/۴) ۶- قرآن، برای ذکر و یادآوری است(ص/۱) ۷- قرآن، هدایت و رحمت است(نحل/۸۹) ۸- قرآن، برای تدبّر است(ص/۲۹) 🔹اهداف میانی: ۱- قرآن، برای برپایی قسط و عدالت است(حدید/۲۵) ۲- قرآن، برای داوری بین مردم است(بقره/۲۱۳) ۳- قرآن، شفاست(اسراء/۸۲) ۴- قرآن، برای هدایت به راه‌های اَمن و صراط مستقیم است(مائده/۱۵) ۵- قرآن، برای حاکمیت قوانین الاهی است(نساء/۱۰۵) ۶- قرآن، برای رسیدن به تقواست(زمر/۲۸) 🔻هدف نهایی: ⬅️ قرآن نازل شد تا مردم را از تاریکی‌ها به سوی نور ببرد(ابراهیم/۱ و حدید/۹)؛ هدف اساسی و نهایی، هدایت انسان به‌سوی نور الهی و «نورانی شدن انسان» است. «تدبّر در قرآن»؛ تفهّم مجموعه‌ای و منسجم آیات قرآن، کشف جهت هدایتی سوره‌ها، باید ما را به فهم و درک این حقیقت متعالی رهنمون سازد.(ان‌شاءالله) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱در جمع و محفلی که... دین و قرآن تمسخر می‌شود، منشین! 📖سوره انعام آیه ۶۸ ‌ ‌ ‌‌🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰 کانال 👇 @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِى كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللَّهَ وَ اجْتَنِبُواْ الطَّٰغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلٰلَةُ فَسِيرُواْ فِى الْأَرْضِ فَانظُرُواْ كَيْفَ كَانَ عاَقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ‌(نحل/۳۶) 🔹و همانا ما در میان هر اُمّتى پیامبرى را برانگیختیم (تا به مردم بگویند) كه خدا را بپرستید و از طاغوت (و هر معبودى جز خدا) دورى نمایید، پس گروهى از مردم كسانى هستند كه خداوند هدایتشان كرده و بعضى از آنان گمراهى بر آنان سزاوار است، پس در زمین سیر و سفر كنید، تا ببینید كه پایان كار تكذیب كنندگان چگونه بوده است؟ 🔸«اُمّة» از ریشه‌ى «اُمّ» به معناى چیزى است كه دیگرى را به خود ضمیمه مى‌كند. به هر جماعتى كه داراى نوعى وحدت و اشتراک باشند، امّت گفته مى‌شود. این كلمه ۵۲ بار در قرآن آمده است. «طاغوت» براى مبالغه‌ى طغیان به‌كار مى‌رود. در قرآن به شیطان، ستمگران و مستكبران و بت‌ها، كه مایه‌ى طغیان و نافرمانى خدا هستند، «طاغوت» گفته شده است. 🔸خداوند اسباب هدایت را براى تمام مردم فرستاده است، «بعثنا فى كلّ اُمّة رسولاً» امّا گروهى مى‌پذیرند و هدایت مى‌یابند، «فمنهم من هدى اللَّه» و گروهى انكار كرده و گمراه مى‌شوند. «منهم من حقّت علیه الضلالة» پس هدایت از اوست، ولى گمراهى از ماست. به هر حال خداوند، ضلالت را به خود نسبت نمى‌دهد، مگر آنكه انسان خود زمینه‌ى آن را فراهم كرده باشد، مانند آیه‌ى «یضّل‌اللَّه الظالمین» خداوند ستمگران را گمراه مى‌كند و آیه «و ما یضلّ به الّا الفاسقین» خداوند جز فاسقان را گمراه نمى‌كند. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️بعثت پیامبران، مخصوص نژاد و منطقه و قبیله‌ى خاصى نبوده است. «بعثنا فى كلّ امّة رسولاً» ▫️دعوت به توحید و دورى از طاغوت، در رأس برنامه پیامبران بوده است. «اعبدوا اللَّه واجتنبوا الطاغوت» ▫️خداپرستى با پذیرش سلطه‌ى طاغوت‌ها و ستمگران، نمى‌سازد. «اعبدوا اللَّه واجتنبوا الطاغوت» ▫️با عبادت و اتصال به خداوند، انسان قدرت مبارزه با طاغوت‌ها، پیدا مى‌كند. «اعبدوا اللَّه و اجتنبوا الطاغوت» ▫️خداوند به انسان در انتخاب راه، اختیار داده است. «فمنهم من هدى... و منهم من حقّت...» ▫️سیر و سفر باید عبرت‌آموز باشد. «سیروا ... فانظروا» ▫️تاریخ قانونمند است و سنّت‌هاى حاكم بر جامعه و تاریخ، ثابت. «سیروا... فانظروا... عاقبة المكذبین» ▫️قرآن، مردم را به جهان‌گردىِ هدفدار دعوت كرده است. «سیروا... فانظروا» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفسیر آیه 60 قصص 👇نگاهى به دنيا از منظر قرآن‌ 🔴 دنيا، عارضى است. «عَرَضَ الْحَياةِ الدُّنْيا» 🔵 دنيا، بازيچه است. وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ 🌕 دنيا، اندك و ناچيز است. «فَما مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ» 🔴 زندگى دنيا، مايه‌ى غرور و اغفال است. «وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا مَتاعُ الْغُرُورِ» 🔵 زندگى دنيا، براى كفّار جلوه دارد. «زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَياةُ الدُّنْيا» 🌕 مال و فرزند، جلوه‌هاى دنيا هستند. «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا» کانال 👇 @Targomeh
نکته کلیدی کوتاه.mp3
4.1M
🔹️معنای دقیق 《فقیر》و 《مسکین》 در قرآن چیه؟! ⚠️ مواظب باشیم دچار خطا در ترجمه نشیم.. 🔷️ در قرآن باید دقت کنیم در تفاوت بین کلماتی که معناشون به هم نزدیکه 🔹️ مثل کلمه 《فقیر》 و 《مسکین》: هر دو به معنای "نیازمند" هستند ولی: ▪️ فقیر ← به نیازمندی گفته میشه که کمبود مالی داره ولی به اندازه ای نیست که از دیگران کمک بخواد و با هر سختی که شده امرار معاش میکنه ▪️ مسکین ← به نیازمندی گفته میشه که شدت احتیاجش به اندازه ای شده که از دیگران درخواست کمک میکنه 👈 مثلا در آیه ۶۰ سوره توبه هر دو واژه در کنار هم اومدند: انّما الصَّدَقاتُ لِلفُقَراء و المَساکین و... زکات تنها برای فقیران و مسکینان و...میباشد ⚠️ اگر هر دو به معنای 《نیازمند》 ترجمه بشند معنای دقیق آیه روشن نمیشه./تفسیر نمونه ذیل آیه۶۰ سوره توبه کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 📚 🕊> 👈 > ⏪2. 🍁🍃 خودرأیى فرعون که از استکبارى او سرچشمه مى گرفت، عامل محروم ساختن مردم از آزادى و حضرت موسى علیه‌السلام و ارعاب مؤمنان شد ( قصص ۴ ) 🍀🍂 و با موسى علیه‌السلام به زندان، براى استمرار حکومت خویش می کوشید : * و تلک نعمه تمنّها علی ان عبدّت بنی اسرائیل * قال لئن اتّخذت الها غیری لاجعلنّک من المسجونین * ( شعرا ۲۲ و ۲۹ ) 🍁🍃 این آیه ، با عنایت به آزادی که وجود آن زمینه ساز تعالی انسان به بالاترین درجه و سلب آن موجب سقوط پایین ترین درجه زندگی است ، پیام ، مبنی بر ترجیح آزادی بر هر گونه استفاده مادی را بیان می کند ؛ به این جهت ، الهی ،‌ گرسنگی با آزادی را بر سیری با سلب آن می دهند . 🍀🍂 از سوی دیگر ،‌ مستبد ، آزادی انسانها را تهدید می کردند ؛ به همین جهت ، که بر اثر دیدن معجزه ایمان آوردند ، مورد تهدید حکومت فرعون قرار گرفتند : * فالقی السّحره ساجدین * قالوا ءآمنّا برب العالمین * ربّ موسی و هارون * قال ءآمنتم له قبل ان ءآذن لکم انّه لکبیرکم الّذی‌ علّمکم السّحر فلسوف تعلمون لاقطعنّ ایدیکم و ارجلکم من خلاف و لاصلّبنّکم اجمعین * ( شعرا ۴۶-۴۹ ) . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۰ إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا ۖ وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا ﴿١٠﴾ بی تردید کسانی که اموال یتیمان را به ستم می خورند، فقط در شکم های خود آتش می خورند، و به زودی در آتش فروزان در آیند. (۱۰) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٠) -چهرۀ باطنى اعمال ما! در آغاز اين سوره تعبير شديدى پيرامون تصرفهاى ناروا در اموال يتيمان ديده مى‌شود كه صريحترين آنها آيۀ مورد بحث است. مى‌گويد: «كسانى كه اموال يتيمان را به ناحق تصرف مى‌كنند (در حقيقت) در شكمشان تنها آتش مى‌خورند» (إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْيَتامى ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ ناراً) . سپس در پايان آيه مى‌گويد: علاوه بر اين كه آنها در همين جهان در واقع آتش مى‌خورند «به زودى در جهان ديگر داخل در آتش برافروخته‌اى مى‌شوند» كه آنها را به شدت مى‌سوزاند (وَ سَيَصْلَوْنَ سَعِيراً) . از اين آيه استفاده مى‌شود كه اعمال ما علاوه بر چهرۀ ظاهرى خود، يك چهرۀ واقعى نيز دارد كه در اين جهان از نظر ما پنهان است اما اين چهره‌هاى درونى در جهان ديگر ظاهر مى‌شوند و مسألۀ «تجسّم اعمال» را تشكيل مى‌دهند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 377 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: سهام ارث -در اين آيه حكم طبقه اول وارثان (فرزندان و پدران و مادران) بيان شده است. در جملۀ نخست مى‌گويد: «خداوند به شما در بارۀ فرزندانتان سفارش مى‌كند كه براى پسران دو برابر سهم دختران قائل شويد» (يُوصِيكُمُ اللّهُ فِي أَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ) . و اين يك نوع تأكيد روى ارث بردن دختران و مبارزه با سنتهاى جاهلى است كه آنها را بكلى محروم مى‌كردند. سپس مى‌فرمايد: «اگر فرزندان ميت، منحصرا دو دختر يا بيشتر باشند دو ثلث مال از آن آنهاست» (فَإِنْ كُنَّ نِساءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثا ما تَرَكَ) . «ولى اگر تنها يك دختر بوده باشد نصف مجموع مال از آن اوست» (وَ إِنْ كانَتْ واحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ) . اما ميراث پدران و مادران كه آنها نيز جزء طبقۀ اول و هم رديف فرزندان مى‌باشند، سه حالت دارد. حالت اول: «شخص متوفى، فرزند يا فرزندانى داشته باشد كه در اين صورت براى پدر و مادر او هر كدام يك ششم ميراث است» (وَ لِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ واحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ مِمّا تَرَكَ إِنْ كانَ لَهُ وَلَدٌ) . حالت دوم: «فرزندى در ميان نباشد و وارث، تنها پدر و مادر او باشند در اين صورت سهم مادر يك سوم مجموع مال و بقيه از آن پدر است» (فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ وَ وَرِثَهُ أَبَواهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ) . حالت سوم: اين است كه وارث تنها پدر و مادر باشند و فرزندى در كار نباشد، «ولى شخص متوفى برادرانى (از طرف پدر و مادر، يا تنها از طرف پدر) داشته باشد، در اين صورت سهم مادر از يك سوم به يك ششم تنزل مى‌يابد و پنج ششم باقيمانده براى پدر است» (فَإِنْ كانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ) . در واقع برادران با اين كه ارث نمى‌برند، مانع مقدار اضافى ارث مادر مى‌شوند و به همين جهت آنها را «حاجب» مى‌نامند. سپس قرآن مى‌گويد: «همۀ اينها بعد از انجام وصيتى است كه او (ميت) كرده است و بعد از اداى دين است» بنابراين، اگر وصيتى كرده يا ديونى دارد بايد نخست به آنها عمل كرد (مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِها أَوْ دَيْنٍ) . البته انسان فقط مى‌تواند در بارۀ يك سوم از مال خود وصيت كند و اگر بيش از آن وصيت كند صحيح نيست مگر اين كه ورثه اجازه دهند. و در جملۀ بعد مى‌فرمايد: «شما نمى‌دانيد پدران و فرزندانتان كداميك بيشتر به نفع شما هستند» (آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ لا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً) . و در پايان آيه مى‌فرمايد: «اين قانونى است كه از طرف خدا فرض و واجب شده و او دانا و حكيم است» (فَرِيضَةً مِنَ اللّهِ إِنَّ اللّهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً) . اين جمله براى تأكيد مطالب گذشته است، تا جاى هيچ گونه چانه زدن براى مردم در بارۀ قوانين مربوط به سهام ارث باقى نماند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 379 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتاَمَى ظُلْماً إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِى بُطُونِهِمْ نَاراً وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرا ً 🍀 ترجمه: همانا، کسانی كه اموال یتیمان را به ستم مى خورند، قطعاً در شكم های خود آتش می خورند و به زودى در آتشى شعله ور شده وارد خواهند شد. 🌷 : می خورند 🌷 : شکم هايشان 🌷 : آتش 🌷 : به زودی داخل می شوند 🌷 : آتش شعله ور شده 🔴 : این آیه همانند دیگر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. بر اساس آنچه که نقل شده است مردی از قبیله غطفان برادر زاده یتیمی داشت که در تحت سرپرستی او بوده وی اموال برادرزاده اش را به تصرف در آورد سپس این آیه 10 سوره نساء نازل شد. 🌸 إن الذين يأكلون أموال اليتامى ظلما إنما يأكلون فى بطونهم نارا: همانا کسانی که اموال را به ظلم می خورند ، قطعاً در شکم های خود آتش می خورند. علامه طباطبایى این آیه را دلیل بر تجسّم در قیامت دانسته است، زیرا قرآن مى فرماید: مال یتیم به صورت مى شود و خورنده ى آن را مى سوزاند. اعمال ما علاوه بر چهره ظاهری خود ، چهره واقعی دارند که در این جهان از نظر ما پنهان است اما این چهره های درونی در جهان آخرت ظاهر می شوند و مسأله تجسم اعمال را تشکیل می دهند. سپس در پایان آیه می فرماید: و سیصلون سعیرا: و به زودی در آتشی شعله ور شده وارد خواهند شد. 🔹 پيام آیه 10 سوره نساء 🔹 ✅ چهره ى واقعى خوردن مال یتیم در دنیا، به صورت خوردن آتش در آشكار خواهد شد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا