eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ قَالَ الرَّسُولُ ياَ رَبِّ إِنَّ قَوْمِى اتَّخَذُواْ هَذَا الْقُرْءَانَ مَهْجُوراً (فرقان/۳۰) 🔹پیامبر (در روز قیامت از روى شكایت) مى‌گوید: پروردگارا! قوم من این قرآن را رها كردند. 🔸این آیه، از گلایه‌ى پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله سخن مى‌گوید و آن حضرت چون «رحمة للعالمین» است نفرین نمى‌كند. امام رضا علیه السلام فرمود: دلیل آن كه در نماز، قرآن مى‌خوانیم آن است كه قرآن از مهجوریّت خارج شود. 🔸در روایات آمده است: هر روز پنجاه آیه از قرآن را بخوانید و هدفتان رسیدن به آخر سوره نباشد، آرام بخوانید و دل خود را با تلاوت قرآن تكان دهید و هرگاه فتنه‌ها همچون شب تاریک به شما هجوم آوردند، به قرآن پناه برید.(تفسیر نورالثقلین) 🔸ملاصدرا(ره): بسیار به مطالعه كتب حكما پرداختم تا آنجا كه گمان كردم كسى هستم، ولى همین كه كمى بصیرتم باز شد، خودم را از علوم واقعى خالى دیدم. در آخر عمر به فكر رفتم كه به سراغ «تدبّر در قرآن» و روایات محمّد و آل‌محمّد علیهم السلام بروم. یقین كردم كه كارم بى‌اساس بوده است، زیرا در طول عمرم به جاى نور در سایه ایستاده بودم. از غصه جانم آتش گرفت و قلبم شعله كشید، تا رحمت الهى دستم را گرفت و مرا با اَسرار قرآن آشنا كرد و شروع به تفسیر و تدبّر در قرآن كردم، درِ خانه‌ى وحى را كوبیدم، درها باز شد و پرده‌ها كنار رفت و دیدم فرشتگان به من مى‌گویند: «سلام علیكم طبتم فادخلوها خالدین» (مقدمه تفسیر سوره واقعه) 🔸فیض كاشانى(ره) مى‌گوید: كتاب‌ها و رساله‌ها نوشتم، تحقیقاتى كردم، ولى در هیچ یک از علوم دوایى براى دردم و آبى براى عطشم نیافتم، بر خود ترسیدم و به سوى خدا فرار و انابه كردم تا خداوند مرا از طریق تعمّق در قرآن و حدیث هدایت كرد.(رساله الانصاف) 🔸امام خمینى‌(ره) در گفتارى از اینكه تمام عمر خود را در راه قرآن صرف نكرده، تأسّف مى‌خورد و به حوزه‌ها و دانشگاه‌ها سفارش مى‌كند كه قرآن و ابعاد گوناگون آن را در همه‌ى رشته‌ها، مقصد اعلى قرار دهند تا مبادا در آخر عمر بر ایّام جوانى تأسّف بخورند.(صحیفه نور، ج۲۰، ص۲۰) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️در قیامت یكى از شاكیان، پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله است. «و قال الرسول» ▫️انتقاد از كسانى است كه آگاهانه قرآن را كنار مى‌گذارند. «اتّخذوا...» و نفرمود: «كان عندهم مهجورا» ▫️جمع‌آورى و تدوین قرآن، در زمان شخص پیامبر اكرم‌ صلى الله علیه و آله انجام شده و لذا مورد اشاره و خطاب قرار گرفته است. «هذَا القرآن» ▫️مهجوریّت قرآن و گلایه‌ى پیامبر(ص) و مسئولیّت ما قطعى است. («قال» فعل ماضى نشانه‌ى حتمى بودن است) ▫️تلاوت ظاهرى كافى نیست، بلكه مهجوریّت‌زدایى لازم است. «مهجورا» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔸نفس در قرآن‌🔹🔸 💢الف) نفس امارّة كه همواره انسان را به بدى‌ها فرمان مى‌دهد و اگر با عقل و ايمان مهار نشود، انسان را به سقوط و تباهى مى‌كشاند. در قرآن مى‌خوانيم: «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا ما رَحِمَ رَبِّي» «2» به درستى كه نفس (انسان را) به كارهاى زشت و ناروا فرمان مى‌دهد مگر آن كه پروردگارم رحم كند. اين نفس، آنقدر خواهش و خواسته خود را تكرار مى‌كند تا انسان را گرفتار سازد. حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: نفس امّارة همچون فرد منافق تملّق انسان را مى‌گويد و در قالب دوست جلوه مى‌كند تا بر انسان مسلّط شود و او را به مراحل بعد وارد كند. «3» قرآن كريم در سوره يوسف مى‌فرمايد: پس از آن كه برادران يوسف، بنيامين را در سرزمين مصر به جاى گذاشته و به نزد پدر برگشتند و ماجراى دستگير شدن او به اتهام سرقت بيان كردند، حضرت يعقوب به آنان فرمود: «بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ» «4»* بلكه نفس، اين كار زشت را براى شما زينت داد و شما را به سوى آن كشاند. در حديث ديگرى مى‌خوانيم: بعد از نماز، از خداوند چنين بخواهيد: «الهى لا تكلنى الى نفسى طرفة عين ابدا» حتّى به اندازه چشم بر هم زدنى مرا به نفس خودم وامگذار. «5» «1» بحار ج 74 ص 104 «2» يوسف 53 تفسير نور(10جلدى)    ج‌10    304     الف) نفس امارة ..... ص : 304 «3» غررالحكم‌ «4» يوسف 83 «5» كافى ج 3 ص 346 امام زين العابدين عليه السلام در مناجات شاكّين به خداوند متعال عرض مى‌كند: من از نفسى به تو شكايت مى‌كنم كه به بدى‌ها فرمان مى‌دهد، به سوى خطاها مى‌رود، نسبت به انجام گناه شتابان است، هنگامى كه شرّى به او مى‌رسد فرياد مى‌زند و هنگامى كه قرار است خيرى از ناحيه او به كسى برسد بخل مى‌ورزد، به لهو و لعب تمايل شديد دارد، از غفلت و سهو و اشتباه پر شده است، به سوى گناه سرعتم مى‌بخشد و براى توبه، مرا به طفره وا می دارد کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا(طلاق۷) و خدا به زودی بعدِ هر سختی آسانی قرار دهد. يه روزى همه چی درست میشه. نگرونی‌هاتو بزار کنار، از ميون اشكهات لبخند بزن ໑.🤎🍃໑.🤎🍃໑.🤎🍃໑. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🐡🐟🐡🐟🐡🐟🐡🐟🐡 *واذکروا* 👈 االله فی ایام ....... *واذکروا* 👈 نعمه الله علیکم ...... *واذکروا* 👈اذ جعلکم خلفاء ...... *واذکروا* 👈 اذ انتم قلیل ...... 🐡🐟🐡🐟🐡🐟🐡🐟🐡 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✨🎇🎆✨🎇🎆✨🎇🎆 رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ وَ طُبِعَ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَفْقَهُونَ «87» توبه إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ وَ طَبَعَ اللَّهُ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَعْلَمُونَ «93» توبه 1_چرا فعل (طبع) در آیه اول به صورت مجهول و در آیه دوم به صورت صیغه معلوم ذکر شده است ؟ علت استفاده از صیغه مجهول در آیه نخست مجهول بودن فعل آیه قبل آن است در این آیه می‌خوانیم(و اذا انزلت.....) لذا طبع مانند انزل به صیغه مجهول آمده است اما در آیه دوم ، چون آیات قبل آن به صورت معلوم آمده فعل (طبع) نیز به صورت معلوم ذکر شده است. 2_ علت اختلاف فواصل این آیات چیست ؟ آیه نخست با عبارت (فهم لایفقهون) ختم شده است یعنی منافقانی که از امکانات کافی برای جنگیدن برخوردار بودند خواستند به جنگ نروند تا به سختی نیفتاده راحت باشند چون آنها این مطلب را نفهمیدند (فقه )و( فهم) از آنها سلب شده است و خداوند فرموده (فهم لایفقهون )اما در آیه دوم منافقان به ثواب و عقاب خداوند علم ندارند لذا می فرماید (فهم لایعلمون) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📕 📖 > ( آفاقی )> 👈4. حیوانات 🩸آفرینش نیز مانند انسان از آیات خدا است: « و فى خَلقِکُم وَ ما یَبُثُّ مِن دابّةٍ ءایتٌ لِقومٍ یُوقِنون » ( جاثیه / ۴ ) و نیز شورى / ۲۹. 💎 و هدایت فطری نیز قابل تامل است : * ربّنا الّذی اعطی کلّ شیء خلقه ثمّ هدی * ( طه ۲۰ ، ۵۰ ) 🩸در آیات فراوانی نیز از فراوان چهارپایان سخن به میان آمده ( نحل ۵ و ۶ ؛ زخرف ۱۲ و ۱۳ ؛ مومنون ۲۱ و ۲۲) 💎و شدن حیوانات برای انسان و بارکشی ، گرفتن از آنها و استفاده از گوشت آنها را خاطرنشان کرده است : * و ذلّلنا لهم فمنها رکوبهم و منها یاکلون * ( یس ۷۲ ) 🩸قرآن ، همچنین به شتر اشاره می کند که یکی از ارکان زندگی عرب بود و شگفتیهای فراوانی ، مانند در برابر تشنگی و گرسنگی و طوفان های شدید ، در آن به ودیعه نهاده شده است : * افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت * ( غاشیه ۱۷ ) 💎 که در آسمان رام گشته اند و به پرواز مشغولند نیز در شمار الهی هستند : * الم یروا الی الطّیر مسخّرات فی جوّ السّماء ما یمسکهنّ الّا الله انّ فی ذالک لآیات لقوم یومنون * ( نحل ۷۹ ) 🩸 و در آیات ۱۹ ملک ؛ ۴۱ نور و ۳۸ انعام به بال پرندگان اشاره کرده ، در آن را سفارش می کند . 💎 عسل و زندگی اسرارآمیز و بیرون آمدن رنگارنگ از درون آن نیز از آیات الهی است : * یخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فیه شفاء النّاس انّ فی ذالک لآیه لقوم یتفکّرون * ( نحل ۶۹ ) ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۶۰ مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزى‌ إِلَّا مِثْلَها وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ «انعام آیه 160» هركه نيكى آورد، پس براى او پاداشى ده برابر آن است وهركه بدى آورد، جز مانند آن كيفر نخواهد ديد و به آنان هرگز ستم نخواهد شد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💫 نور (محسن قرائتی)⚡️ مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزى‌ إِلَّا مِثْلَها وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ «انعام آبه 160» هركه نيكى آورد، پس براى او پاداشى ده برابر آن است وهركه بدى آورد، جز مانند آن كيفر نخواهد ديد و به آنان هرگز ستم نخواهد شد. 🔸نکته ها از كلمه‌ى‌ «جاءَ» استفاده مى‌شود كه پاداش و كيفر مورد بحث در اين آيه، مربوط به دادگاه قيامت است. وگرنه چه بسا خلافى كه با توبه محو يا به نيكى تبديل شود. «يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ» «1»، يا مورد عفو قرار مى‌گيرد. «يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ» «2»، و چه بسا نيكى‌ها كه‌ «1». فرقان، 70. «2». مائده، 15. جلد 2 - صفحه 593 با ريا و عُجب و گناهان ديگر محو و حبط شود. پس عملى ملاك است كه به صحنه‌ى قيامت آورده شود. جاءَ بِالْحَسَنَةِ ... جاءَ بِالسَّيِّئَةِ گرچه آيه‌ى مربوط به عمل‌نيك و بد است، ولى طبق روايت، آنكه نيّت خير كند پاداش دارد ولى نيّت‌سوء تا به مرحله عمل نرسد، كيفر ندارد واين فضل‌الهى است. در روايات آمده است: هر كه در ماه، سه روز روزه بگيرد، گويا همه‌ى ماه را روزه گرفته است، زيرا هر روزش ده روز حساب مى‌شود. «عَشْرُ أَمْثالِها» پاداش ده برابر، حداقلّ است. بعضى اعمال، در بعضى شرايط و براى بعضى افراد، پاداش تا هفتصد برابر بلكه پاداش بى‌حساب هم دارد. از ده پاداش الهى، فقط يك قسمت «مزد» است و نُه قسمت ديگر «فضل». «فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ» «1» سؤال: اگر كيفر گنهكار، به اندازه‌ى گناه اوست، پس چرا يك روز روزه خوردن، شصت روز روزه كفّاره دارد؟ پاسخ: مقصود از «مثل» در آيه، از نظر عدد نيست، بلكه كيفيّت و چگونگى است. اهميّت يك روز، روزه ماه رمضان، برابر با 60 روز در غير ماه رمضان است. مثل شب قدر كه در اهميّت، بيش از هزار ماه است. اين بيان اهميّت است، نه برترى عددى. 🔹پیام ها ✅1- در شيوه‌ى تربيتى اسلام، تشويق ده برابر تنبيه است. «عَشْرُ أَمْثالِها» ✅2- تشويقِ چند برابر، ظلم نيست ولى كيفر بيش از حد ظلم است. «فَلا يُجْزى‌ إِلَّا مِثْلَها وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ» ✅3- خداوند، در پاداش با فضل خود رفتار مى‌كند، ولى در كيفر، با عدل. عَشْرُ أَمْثالِها ... إِلَّا مِثْلَها «1». نساء، 173. جلد 2 - صفحه 594 ✅4- عمل انسان هميشه و همه جا همراه انسان است. مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ ... وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ وَ طَبَعَ اللَّهُ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَعْلَمُونَ «93» راه (ايراد ومؤاخذه،) تنها بر كسانى است كه در عينِ توانگرى و ثروتمندى، از تو اذن مى‌خواهند (كه به جبهه نروند) و راضى شده‌اند كه با متخلّفان باشند. خداوند بر دلهايشان مُهر زده است، از اين رو نمى‌دانند. 📌نکته ها تفاوت مؤمن و منافق تا به كجاست! در آيه‌ى قبل ديديم مؤمن از اينكه وسيله‌اى براى رفتن به جبهه ندارد گريه مى‌كند و اشك مى‌ريزد، «أَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ» ولى در اين آيه مى‌خوانيم كه منافقانِ ثروتمند، براى ترك جبهه اصرار دارند واز پيامبر اجازه مى‌خواهند!! ✨پیام ها 1- فقير و غنى، در رفتن به جبهه يكسان‌اند و ثروت، نه امتيازى براى ترك جبهه است و نه عذر و بهانه‌اى براى آن .... عَلَى الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ 2- شانه‌خالى كردن از مسئوليّت، موجب بدفرجامى و از دست دادن شناختِ صحيح مى‌شود. «طَبَعَ‌، لا يَعْلَمُونَ»🪴 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂خودنمایی و جلب توجه ممنوع. 🍂 🔸وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ..... (نور/٣١) ⚡️ترجمه : و هنگام راه رفتن پاى هاى خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. 🔴 هركارى كه زينت زن را آشكار كند يا ديگران را از آن آگاه سازد ممنوع است. 🍁پوشيدن هرگونه كفش و لباسى كه هنگام راه رفتن، سبب آشكار شدن زيور و زيبايى هاى زن شود، جايز نيست. 💥حجاب فقط پوشش نیست. بلکه حجاب حقیقی یعنی دوری از جلوه گری، خودنمایی و جلب توجه. ❌ خانمها باید مراقب باشند که زینت های خود را نمایان نسازند. بلکه حتی کاری که دیگران را از زینت هایشان مطلع سازد، انجام ندهند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇💫🎇💫🎇💫 سوره بقره‏ آیه ۲۶ : إِنَّ اللَّهَ لَا یَسْتَحْیِی أَنْ یَضْرِبَ مَثَلًا مَا‎ ‎بَعُوضَهً فَمَا فَوْقَهَا‎… خداوند از اینکه به پشه‏ یا آنچه که بربالای اوست مثل زند شرمی ندارد؛… امروزه با عکسبرداری از پشه مشخص گردیده که برپشت این حشره کوچک، حشراتی قرمزرنگ و بسیار کوچکی به نام ‏mite‏ زندگی می کنند که ‏از خون بدن پشه تغذیه می کنند و مشاهده ی آنها با چشم غیرمسلح به دلیل حجم کوچکشان بسیار ‏مشکل است. شاید اکنون ‏بتوانیم دقت کلام خداوند بلند مرتبه درقرآن کریم را به درستی درک کنیم که می فرماید: (بَعُوضَهً فَمَا ‏فَوْقَهَا)… یعنی :(پشه وآنچه بربالای اوست)… فسبحان الله خالق کل شیء… والحمدلله رب العالمین‏‏… ‏سبحان الله…‏ 🎇💫🎇💫🎇💫 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ إِنَّ الَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَآئِكَةُ أَلَّا تَخَافُواْ وَ لَا تَحْزَنُواْ وَ أَبْشِرُواْ بِالْجَنَّةِ الَّتِى كُنتُمْ تُوعَدُونَ (فصلت/۳۰) 🔹همانا كسانى كه گفتند: «پروردگار ما خداست، پس (بر این عقیده) مقاومت نمودند، فرشتگان بر آنان نازل مى‌شوند (و مى‌گویند:) نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به بهشتى كه پى‌درپى وعده داده مى‌شدید. 🔸در این آیه و دو آیه‌ی بعدی، سخن از مؤمنان مقاوم است، کسانی که عاشق خدا هستند و در برابر شهوات، دشمنان و انحرافات، ایستادگی و مقاومت می‌کنند و هنگامی که منافعشان به خطر می‌افتد، صحنه را ترک نمی‌کنند. این مطالب به نوعی در برابر آیات گذشته است که سخن از کافرانِ لجوج بود. مقایسه‌ی انسان‌های خوب و بد، یکی از روش‌های تربیتی قرآن است، تا مردم راه صحیح را خود تشخیص دهند. در آیه ۳۰، به چهار ویژگی و پاداش مؤمنان با استقامت اشاره شده است: فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند، ترسی از آینده نخواهند داشت، اندوهی بر گذشته‌ی خویش ندارند و به بهشت موعود می‌روند. چهار ویژگی هم در آیات ۳۱ و ۳۲ بیان شده است. 🔸نمونه‌ى روشن نزول فرشتگان بر مؤمنان و یاری آنان را در سوره‌ى آل عمران آیه‌ى ۱۲۵ مى‌خوانیم. مشابه آیه ۳۰ سوره فصلت نیز در سوره‌ى احقاف، آیه‌ى ۱۳ و ۱۴ ذکر گردید: «ان الّذین قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون اولئک اصحاب الجنة خالدین فیها جزاء بما كانوا یعملون»؛ كسانى كه گفتند: پروردگار ما «اللّه» است و سپس استقامت كردند پس نه خوفى بر آنهاست و نه اندوهى، آنان اصحاب بهشت هستند كه به پاداش عملكردشان براى همیشه در آن جا هستند. ❇️ از پيام‌های آیه ۳۰ ▫️آن چه ایمان را بارور مى‌كند و به نتیجه مى‌رساند، مقاومت است وگرنه چه بسیار مؤمنانى كه بدعاقبت شدند. «قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا» ▫️استقامت، در كنار ایمان ارزش است وگرنه كفّار نیز بر باطل خود، استقامت دارند. «قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا» ▫️خالق بودن خدا را بسیارى قبول دارند ولى در تدبیر امور پاى دیگران را به میان مى‌آورند؛ مهم آن است كه انسان در ربوبیّت خداوند، مقاومت كند یعنى هیچ قانون و برنامه‌اى را از غیر خدا نپذیرد. « ربّنا اللّه ثمّ استقاموا » ▫️استقامتى ارزشمند است كه طولانى باشد. «ثمّ استقاموا» (كلمه «ثمّ» براى زمان و فاصله‌هاى دور است) ▫️انسان در اثر ایمان و مقاومت، فرشتگان را به خود جلب مى‌كند. «تتنزّل علیهم الملائكة» ▫️فرشتگان بر غیر پیامبران نیز، نازل مى‌شوند. «تتنزّل علیهم الملائكة» ▫️بر مؤمنان مقاوم فرشتگان نازل مى‌شوند. «تتنزّل علیهم الملائكة» و بر گناهكاران، شیاطین: «هل انبّئكم على من تنزل الشیاطین. تنزّل على كلّ افّاک اثیم»(شعراء/۲۲۱ و ۲۲۲) ▫️مقاومتِ در راه حقّ، هم خوف از آینده را برطرف مى‌كند: «لا تخافوا» و هم حزن و اندوه نسبت به گذشته را: «لا تحزنوا» ▫️بالاترین هدیه‌ى آسمانى كه فرشتگان براى مؤمنان مقاوم مى‌آورند، آرامش روحى و روانى است. «لا تخافوا و لا تحزنوا و ابشروا» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 انسان یا زنده هست یا کافر ! 🔹«روش مقابله» در قرآن، از دامنه‌ای بسیار گسترده و وسیع برخوردار است. در تمامی صفحات نورانی قرآن، تابلویی از جبهه‌آرایی مظاهر حق و باطل در برابر هم به تصویر کشیده شده است، ولی متأسفانه درس‌های آموزنده و پیام‌های حکمت‌آمیز آن کمتر مورد توجّه ما قرار می‌گیرد. اخیراً بحث رویارویی صحنه‌ها در قرآن طی ۱۶۵ قسمت، تقدیم گردید. 🔻به این نکته مهم قرآنی عنایت کنید: ✅ لینذر من کان حیا و یحق القول علی الکافرین ( یس/ ۷۰ )؛ تا هر کس را که زنده است انذار کند و بر کافران اتمام حجت شود.(تا مؤمنانِ زنده‌دل را هشدار بدهد و وعده‌ی عذاب برای کافرانِ مرده‌دل، حتمی بشود) 🔸روشن است که انسان‌ها یا زنده‌اند یا مرده و زندگان یا مؤمن‌اند و یا کافر، اما قرآن می‌گوید: انسان‌ها یا زنده‌اند یا کافر ! 🔸حکمت این مقابله در آن است که قرآن، حیات و مرگ انسان را چیزی فراتر از علایم ظاهری زندگی می‌داند. از منظر قرآن، حیات واقعی تنها در پرتو ایمان و ارزش‌های اخلاقی و انسانی حاصل می‌شود و کسانی که با این حقایق بیگانه‌اند و کفر پیشه نموده‌اند، مرده‌ای بیش نیستند. جالب آن‌که مردگانی که مرگشان دارای آثار حیات انسانی است از نظر قرآن زنده‌اند، مانند شهدا. ⬅️ بدیهی است اگر از این مَنظر، قرآن بخوانیم بهتر با استدلال‌های منطقی قرآن آشنا می‌شویم و در زندگی فردی و اجتماعی و حتی در عرصه‌ی سیاست !! می‌توانیم از آن بهره ببریم ... (ان‌شاءالله) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 قرآن؛ معجزه‌ی جاوید ✅ معجزه، آیت و نشانه‌ای است که پیامبران برای اثبات نبوت و ارتباط خود با خدا می‌آورند و همراه با تحدّی است و دیگر انسان‌ها از انجام دادن مثل آن عاجزند. در لسان قرآن برای معجزه از واژه‌ی «آیت» هم استفاده شده است. البته به جز بحث نبوت، در مباحث دیگر مثل توحید نیز، کلمه آیت و آیات وجود دارد.(مانند آیات ۲۰ به بعد سوره روم) 🔸تحدّی، به معنی مبارزه طلبی، همانند‌آوری و هم‌آورد خواستن است. از خود قرآن چنین برمی‌آید که معجزه بودن قرآن به جنبه فصاحت و بلاغت آن منحصر نمی‌شود، زیرا تنها بر سر این مطلب تحدّی نشده است بلکه در قرآن؛ ▫️از حیث علم و معرفتی که قرآن عرضه کرده است (نحل/۸۹) ▫️از حیث کسی که قرآن بر او نازل شده (یونس/۱۶) ▫️از حیث آوردن اخبار غیبی (هود/۴۹) ▫️و از این حیث که هیچ اختلاف، تعارضی و تناقضی در قرآن وجود ندارد (نساء/۸۲) تحدّی شده است، لذا قرآن کریم از همه‌ی این ابعاد، معجزه است. 🔹قرآن در چند مرحله، تحدّی را مطرح کرده است: ۱- سخنی همانند قرآن بیاورند (طور/۳۳و۳۴) ۲- به اندازه ده سوره، هر چند کوچک (هود/۱۳) ۳- یک سوره همانند قرآن (یونس/۳۸) ۴- بیان عجز و ناتوانی مردم (بقره/۲۳و۲۴) ۵- بیان ابدیت اعجاز و تحدّی قرآن (اسراء/۸۸) 🔸البته برخی دانشمندان علوم قرآنی معتقدند که آوردن یک سوره - با تمامی ویژگی‌ها - مشکل‌تر از آوردن ده سوره - با ویژگی‌های متفاوت و پراکنده - است. باید توجه داشت که آیات تحدّی از دلایل عقلی و قرآنی، مصونیت این کتاب الاهی از تحریف لفظی و معنوی است. از آنجا که قرآن معجزه‌ی جاوید برای همه‌ٔ مردم و همه‌ٔ اعصار است، این تحدّی که سند حقّانیت و دلیل اعجاز قرآن به‌شمار می‌رود باید کلّیت و دوام داشته باشد.(یعنی جامعیت و جاودانگی) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📕 📖 > ( آفاقی )> 👈5 . آب، باد، باران، رعد و برق و دریا 💧از آیات بزرگ الهى، آفرینش است که زندگى هر موجودى به آن بستگى دارد: « وَ جَعلنا مِن‌الماءِ کلّ شَى‌ءٍ حىٍّ .» ( انبیاء / ۳۰ ) 🌧 نزول از آسمان و زنده شدن زمین با آن از آیات الهی است : * و الله انزل من السّماء ماء فاحیا به الارض بعد موتها انّ فی ذالک لآیه لقوم یسمعون * ( نحل ۶۵ ) 💦همچنین بودن آب و قابلیت آن برای در زمین ، خود از نشانه‌های الهی است . ( فصلت ۳۹ ) 💧 سرسبز شدن با آب ( حج ۶۳ ) و پدید آمدن باغ‌های خرم و دل انگیز با آب از آسمان ( نمل ۶۰ ) 🌴و بر آمدن از زمین پس از فرستادن باران ( ابراهیم ۳۲ ) همه از آیات الهی است . 🌧 نیز که تامین کننده آب گوارا است ، از نشانه‌ها شمرده شده ( واقعه ۶۸ و ۶۹ ) 🌪🌨قرآن ، در آیات فراوانی ، ابر و باران را از نشانه‌های بزرگ خدا دانسته است : * و من آیاته ان یرسل الرّیاح مبشّرات و لیذیقکم من رحمته * ( روم ۴۶ ) 💨و نقش ، در تلقیح گیاهان : * و ارسلنا الرّیاح لواقح ( حجر ۲۲ ) و به حرکت در آوردن و متراکم کردن آنها و آن در مناطق خشک را مورد توجه قرار داده است : * الله الّذی یرسل الرّیاح فتثیر سحابا فیبسطه فی السّماء کیف یشاء ...... * ( روم ۴۸ ) نیز نور ۴۳ . ⚡️⛈ و که از یک سو مایه ترس و از سوی دیگر مایه امید به نزول است نیز از آیات الهی شمرده شده است : * و من آیاته یریکم البرق خوفا و طمعا * ( روم ۲۴ ) 🌊 آفرینش با فواید فراوان ، از جمله استفاده از گوشت تازه آبزیان و زیور ، از دیگر آیات الهی است : * و هو الّذی سحر البحر لتاکلوا منه لحما طریّا و تستخرجوا منه حلیه * ( نحل ۱۴ ) ⛴جاری شدن بر روی آب و منافع نیز از نشانه‌های خدا به شمار می‌رود : * انّ فی خلق السّماوات و الارض ..... و الفلک الّتی تجری فی البحر بما ینفع النّاس ..... لایات لقوم یعقلون * ( بقره ۱۶۴ ) ، * و من آیاته الجوار فی البحر کالاعلام * ( شورا ۳۲ ) ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺