eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻ایمان‌های آلوده🔻 ✍ ایمان، درجات مختلفی داره، و ایمانِ خالص که هیچگونه شرکی در اون نباشه، خیلی کمه. قرآن کریم می‌فرماید اکثر ایمان‌ها، آلوده به شرک هستند: 🕋 مَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُم بِاللهِ، إِلَّا وَ هُم مُّشْرِکُونَ. (یوسف/۱۰۶) 💢 بیشترِ آنها به خدا ایمان نمی‌آورند، مگر اینکه ایمانِ خود را با شرک آلوده می‌کنند. یعنی توحیدِ خالص در این عالم بسیار کم است، و بیشترِ موحّدینِ عالم، مشرک هستند، ولی خودشون نمیدونند.😨😰 👈 البته منظور از شرک در این آیه، شرکِ خفی است نه شرکِ آشکار. یعنی شخص، افراد دیگری غیر از خدا رو در عالم کاره‌ای بدونه. (ع) فرمودند: 👈 شرک در این آیه به معنای کفر و بت‌پرستی نیست، بلکه منظور توجّه به غیرِ خداوند است. 📚 تفسیر نمونه، مکارم شیرازی. همه کارها فقط به دست خداست،☝️ و غیر از خدا، همه وسیله هستند. اگر کسی غیر از این فکر کنه، این شرک است. ولی به هر حال این توحیدِ ناخالص فراگیر هست. و شاید یکی از علّت‌هاش این باشه که امیرالمومنین علی (ع) فرمود:👇 ➖ لَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ لَمْ یَخْفَ عَلَی ذِی حِجًی، وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ لَمْ یَکُن اِخْتِلَافٌ. ➖ وَلَکِنْ یُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ‌. ➖ اگر که حق و باطل به صورتِ خالص در عالم وجود داشتند، هیچکس در انتخابِ حق، و ترکِ باطل تردید نمی‌کرد. ➖ امّا همیشه چنین است که مخلوطی از هر دو درست می‌کنند، و عرضه می‌کنند. 📚 محاسن برقی، و بحار الانوار ج ۲ ص ۳۱۵. ❌ البته سخن در اصلِ دین نیست. دینِ الهی که عین حق است، و باطل در اون راه نداره.✋ 👈 ولی سخن در فهم و قرائتِ ما آدمیان از دینِ الهی است، که این فهم‌ها همیشه مخلوطی از حق و باطل هستند. هر گروهی ادّعا میکنه ما حق هستیم، و بقیه باطل هستند. در خودِ اسلام اینهمه فرقه‌های مختلف هستند: 👈 شیعه و سنّی و وهّابی و سلفی و ... اهل سنّت خودشون چند فرقه بزرگ هستند: 👈 حنفی، حنبلی، شافعی، مالکی... که خودِ اینها هم باز به فرقه‌های کوچکتر تقسیم میشن. شیعیان هم چند گروه هستند: 👈 شیعیانِ تک امامی، سه امامی، شش امامی، زیدی، کِیسانی، اثنی عشری و... باز هر کدوم از اینها خودشون چند گروه میشن. مثلاً خودِ شیعیان اثنی عشری چند گروه: 👈 طرفدارانِ ولایت فقیه، منکرانِ ولایت فقیه، انجمن حجتیّه و... هر کدومِ اینها، قرائت‌های مختلفی از دین دارند، و جالبه که همه‌شون هم میگن: ❌ ما حق هستیم، و بقیه باطل هستند. این فقط منحصر به مسلمانان نیست. 👈 در سایر ادیان مثل مسیحیت و یهودیت و... هم وضع همینطوره. 📣📣 حواسمون باشه: دنیا رو این هویت‌های ناخالص پر کرده. ❌ همیشه خودمون رو «طالبِ حقیقت» بدونیم، نه «مالکِ حقیقت». ☝️ حقیقتِ خالص خیلی کمه... اکثریت از این حقیقتِ خالص بی بهره‌اند.. @Targomeh
🌺🌼🌺🌼🌺🌼 🔻سحرخیزی و شب زنده داری🔻 🌱🌾🌹🌳 گل و گیاه رو اوّل صبح آب میدن، چون جذب بیشتری داره. 👨‍👩‍👧‍👦 ما آدم‌ها هم همین طور هستیم؛ یعنی اگر بخواهیم برکات بیشتری رو جذب کنیم، باید صبح‌خیز و اهل سحر باشیم.😊 👌 قرآن کریم می‌فرماید: شب زنده داری، از نشانه‌های متقین است.👈 متّقین کمی از شب رو میخوابند😴، و اهل سحر و شب ‌زنده‌ داری هستند😊: 🌴سوره ذاریات، آیات ۱۷ و ۱۸🌴 🕋 کَانُوا قَلِیلًا مِّنَ اللَّیْلِ مَا یَهْجَعُونَ. 🕋 وَ بِالْأَسْحَارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ. 💢 متّقین کسانی هستند که در دنیا، کمی از شب را می‌خوابیدند. 💢 و در سحرگاهان استغفار می‌کردند. 🔹 امام صادق (ع) درباره‌ی این آیه فرمود: 👈 برترین زمان برای دعا، وقت سحر است، چون خداوند فرموده است: «وَ بِالْأَسْحٰارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ». 📚 اصول کافی، ج۳، ص۴۴۶. ✨✨✨ 📣📣... از سحرخیزی و شب زنده داری، و بویژه در سحرگاهان غافل نشیم. 👌 در روایات داریم که نمازِ شب، چراغِ قبر است.💡 👈 اگر نمی‌تونیم هر شب، نماز شب بخونیم، و برای قبرمون چلچراغ💡💡 ببریم، لااقل هفته‌ای یکبار نماز شب بخونیم، تا یک چراغ قوّه🔦 یا یک شمع🕯 با خودمون به عالم قبر ببریم. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ رَبَّنَآ إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِياً يُنَادِى لِلْإِيمَٰنِ أَنْ ءَامِنُواْ بِرَبِّكُمْ فََامَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيَِّاتِنَا وَ تَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ (آل‌عمران/۱۹۳) 🔹پروردگارا! همانا ما دعوت منادى ایمان را شنیدیم كه (مى‌گفت:) به پروردگارتان ایمان بیاورید، پس ایمان آوردیم. پروردگارا! پس گناهان ما را بیامرز و زشتى‌هاى ما را بپوشان و ما را با نیكان بمیران. 🔸مقصود از «منادی» در آیه‌ی فوق، پیامبر اکرم(ص) و یا صدای قرآن است که به گوش خردمندان می‌رسد و به این نوای الهی لبیک می‌گویند و ایمان می‌آورند. شاید مراد از «ذنوب» گناهان كبیره باشد و مراد از «سیّئات» گناهان صغیره، چنانكه در آیه‌ى شریفه «ان تجتنبوا كبائر ما تنهون عنه نكفّر عنكم سیّئاتكم...»[نساء/۳۱] «سیّئات» در برابر «كبائر» آمده است. و ممكن است مراد از «سیّئات» آثار گناه باشد. در برابر خردمندانى كه دعوت ایمان را اجابت كرده و مى‌گویند: «سَمِعنا»، افرادى هستند كه نسبت به این دعوت بى‌اعتنایى مى‌كنند و در قیامت با حسرت تمام مى‌گویند: «لوكنّا نسمع او نعقل ما كنّا فى اصحاب السعیر»[ملک/۱۰] 🔸در تعبیر «اَبرار» این اشاره‌ی لطیف وجود دارد که انسان‌های نیکوکار وسعت وجودی و وسعت دید دارند و هم‌چون دریایی هستند که همه از وجود آنان بهره می‌برند. اما انسان‌های بدکار و بخیل در تنگنای وجود خویش محصورند و هم‌چون بِرکه‌ی کوچکی هستند که نمی‌توانند دیگران را سیراب کنند. خردمندان به اجتماع انسانی پیوسته‌اند و از فردگرایی و فردپرستی بیزارند و از خدا می‌خواهند که هم حیات و زندگی آنان با نیکان و پاکان باشد و هم مرگ و یا شهادت آنان، که مردن در میان ناپاکان، مرگی مضاعف است و مرگ با نیکان یک هدیه‌ی الهی است. خردمندان در این آیه سه ویژگی دارند: آمادگی برای پذیرش حق یعنی لبیک گفتن به ندای رهبران الهی، طلب آمرزش از خدای متعال و پاک شدن از گناهان و درخواست حُسن عاقبت خویش و مرگ با نیکان. ⬅️ یادآوری: بحث موضوعی نوبت صبح در باره‌ی «بِرّ و اَبرار» بود. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️خردمندان، آماده‌ى پذیرش حقّ هستند و در كنار پاسخگویى به نداى فطرت، به نداى انبیا، علما و شهدا پاسخ مى‌دهند. «انّنا سمعنا منادیاً ینادى للایمان...» ▫️استغفار و اعتراف، نشانه‌ى عقل است. «اولواالالباب... ربّنا فاغفر لنا» ▫️از آداب دعا كه زمینه‌ى عفو الهى را فراهم مى‌كند، توجّه به ربوبیّت الهى است. «ربّنا فاغفر لنا» ▫️ایمان، زمینه‌ى دریافت مغفرت است. «امنّا، فاغفر لنا» ▫️دیگران را در دعاى خود شریک كنیم. «فاغفر لنا» ▫️پرده پوشى و عفو، از شئون ربوبیّت و از شیوه‌هاى تربیت است. «ربّنا... كفّرعنّا» ▫️مرگِ انسان با اراده الهى است. «توفّنا» ▫️خردمندانِ دوراندیش، مرگ با نیكان را آرزو مى‌كنند و به فكر حسن عاقبت هستند. «توفّنا مع الابرار» ▫️ابرار مقامى دارند كه خردمندان آرزوى آن را مى‌كند. «اولواالالباب...توفّنا مع الابرار» @Targomeh
💢↶ سیمـای سـوره اسـراء ◽️اين سوره هفدهمین سوره قرآن است و یکصد و یازده آيه دارد و بنابر قول مشهور مكّى است البتّه بعضى پنج آيه‏ ۲۶، ۳۲، ۳۳، ۵۷ و ۷۸ را مدنى مى‏دانند اين سوره به جهت كلمه اوّل آن «سبحان» و به خاطر ماجراى معراج «اسراء» و به سبب بازگوئی داستان بنى ‏اسرائيل «بنى ‏اسرائيل» نامگذارى شده است در اين سوره همچون ديگر سوره‏ هاى مكّى موضوعاتى از قبيل: توحيد، معاد، نصايح سودمند و مبارزه با هرگونه شرک، ظلم و انحراف سنّت‏ها و قوانين فردى و اجتماعى در تاريخ تاريخچه‏ آدم و ابليس، پيامبر اسلام و موقعيّت آن حضرت در مكّه بيان شده است از مسائل عمده و قابل توجّه در اين سوره معراج پیامبر صلى الله عليه و آله است شروع سوره با «تسبيح» خداست و پايان آن با «حمد» و ستايش او در روايات به تلاوت اين سوره در شب‏هاى جمعه سفارش شده و از جمله فوائد آن ديدار امام زمان عليه السلام دانسته شده است امام صادق عليه السلام فرمودند: «من قرء سورة بنى اسرائيل فى كل ليلة جمعة لم يمت حتّى يدرک القائم و يكون من اصحابه» ↲تفسير نمونه ↲تفسير نور، جلد۵، صفحه۱۴ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 بِرّ و اَبرار در قرآن ✅ در بحث موضوعی امروز به جایگاه بِرّ و اَبرار در قرآن کریم اشاره می‌کنیم و از باب نمونه، برخی از این آیات را یادآور می‌شویم: 🔹برّ و نیکی از اسمای حسنای الاهی؛ انه هو البرّ الرحیم (طور/۲۸) 🔸برّ و نیکی از اوصاف فرشتگان؛ باَیدی سفرة. کرام بررة (عبس/۱۶،۱۵) 🔹ذکر مفهوم برّ، خالی از مصداق نیست؛ و لکن البرّ من آمن بالله ...(بقره/۱۷۷)؛ و لکن البرّ من اتّقی و اتوا البیوت من ابوابها ...(بقره/۱۸۹) 🔸انفاق از اموال مورد علاقه راه رسیدن به برّ و ابرار؛ لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون (آل‌عمران/۹۲) 🔹مقام ابرار و نیکان؛ ان الابرار لفی نعیم (انفطار/۱۳)؛ و ما عندالله خیر للابرار (آل‌عمران/۱۹۸)؛ ان الابرار یشربون من کأس کان مزاجها کافورا (انسان/۵) 🔸دعای خردمندان، توفّی با ابرار؛ ... و کفّر عنا سیئاتنا و توفّنا مع الابرار (آل‌عمران/۱۹۳) 🔹تشویق برای رسیدن به مقام ابرار؛ تعاونوا علی البرّ و التقوی (مائده/۲) 🔸مذمّت از امر به برّ و نیکی و فراموشی خود!؛ اتأمرون الناس بالبرّ و تنسون انفسکم و انتم تتلون الکتاب ...(بقره/۴۴) 🔹تمجید از برّ و نیکی به والدین؛ و برّاً بوالدیه و لم یکن جبّارا عصیا (مریم/۱۴) 🔸از نشانه‌های ابرار: وفای به عهد، خوف از روزی که عذابش فراگیر است، اطعام به مسکین و یتیم و اسیر، داشتن اخلاص، ترس از خدا در روز شدت قیامت؛ یوفون بالنذر و یخافون یوماً ... انا نخاف من ربنا یوماً عبوساً قمطریراً (انسان/۷ تا ۱۰) ⬅️ قرآن کریم، ریشه و اساس همه نیکی‌ها را که خلاصه‌ای از امور اعتقادی، عملی و اخلاقی است در آیه شریفه ۱۷۷ سوره بقره بیان کرده است. @Targomeh
🌺صلح در قرآن🌺 🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘ 1⃣پیشنهاد صلح ازطرف دشمنان قبول است✅ وَإِن جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺻﻠﺢ ﮔﺮﺍﻳﻨﺪ ، ﺗﻮ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺻﻠﺢ ﮔﺮﺍﻱ.(انفال٦١) (چون مدارا کردن از موضع قدرت پسندیده است) 2⃣پیشنهادصلح ازطرف مومنان مردوداست❌ فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ ﭘﺲ ﺳﺴﺖ ﻧﺸﻮﻳﺪ ﻭ [ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺭﺍ ] ﺑﻪ ﺁﺷﺘﻲ ﻭ ﺻﻠﺤﻲ [ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺧﻔّﺖ ﺑﺎﺭ ﺍﺳﺖ ]ﺩﻋﻮﺕ ﻧﻜﻨﻴﺪ.(محمد٣٥) چون سازش آرزوی دشمنان است⭕️ وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻧﺮﻣﻰ ﻛﻨﻲ ﺗﺎ ﻧﺮﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ (قلم٩) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💟 💟 💠اجتهاد 📃 برخی ، برای حجیّت ظواهر قرآن دلیل‌هایی را ذکر کرده‌اند که اهّم آنها از این است : ◀️ ۱ . وجود علم به مخصّصات و مقیّدات ، حجیت ظواهر قرآن را مخدوش می‌کند . 📜 پاسخ این است که اشکال ، سنت را نیز شامل می‌شود و به اختصاص ندارد . 📃 راه مطلب این است که پس از فحص از موارد احتمال مخصّص و مقیّد ، اجمالی از بین خواهد رفت ؛ زیرا این علم اجمالی به علم در برخی از اطراف و شک بدوی در اطراف دیگر می‌شود ؛ 📜در نتیجه مواردی به طور ، تخصیص و تقیید می‌خورد و مازاد آن ( موارد شک بدوی ) با کمک و اصاله الاطلاق ، بی تاثیر می‌گردد . ادامه دارند ........ @Targomeh