eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
186 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ بزرگترین ضربه به غرب، پس از جنگ جهانی ❇️ 🔹 ، نخست وزیر اسبق اسرائیل در یک مصاحبه تلویزیونی در تاریخ 24 بهمن 1357 می گوید: «از دست دادن ایران برای غرب بزرگترین ضربه پس از جنگ جهانی دوم به شمار می رود.» (کیهان، 25 بهمن 1357، ص8) 🔹 تقابل و نبرد غرب با جمهوری اسلامی ایران، بسیار ریشه ای تر از آن چیزی است که خیلی ها تصور می کنند. این کلام اسحاق رابین به وضوح علت عصبانیت غرب از انقلاب اسلامی و عظمت را روشن می سازد. 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ دولت شرعی و حق انتقاد ❇️ 🔹 بعد از انتخاب به عنوان نخست وزیر و تشکیل دولت موقت، خیلی از جوانان انقلابی به این انتخاب انتقاد داشته و رویکرد این دولت را انقلابی نمی دانستند. 27 بهمن 1357 حضرت امام دیدار مهمی با جمعی از دانشگاهیان دارند که در این دیدار دانشگاهیان منتقد این دغدغه خود را محضر حضرت امام مطرح می کنند. 🔸 نماینده دانشگاهیان می گوید: «اطاعت از دولت واجب هست؛ و مسلماً ما اطاعت مى‏كنيم ولى بعضى از مسائل هست كه قابل دفاع نيست: آيا واجب است كه ما حتماً دفاع هم بكنيم؟ يعنى هر دستورى بدهند صد در صد ما اجرا خواهيم كرد منتها گاهى قابل دفاع نيست... اين دولت بيشتر جنبه ائتلاف ملى[] دارد تا دولت انقلاب اسلامى‏‏... ما مى‏خواستيم مشخص بشود كه آيا اين‏ دولت را به صورت دولت اسلامى بايد در نظر گرفت؟ ...در اين چند ماه كه اين دولت موقت سرِ كار هست اگر اقداماتى انجام داد كه توأم با اشتباه بود، [حق انتقاد هست؟]» 🔹 حضرت امام در پاسخ می فرمایند: ➕ «[این دولت‏] اسلامى است... نخست وزير را من تعيين كرده‏ام؛ من به ولايت شرعى تعيين كردم. وقتى يك [كسى‏] به تعيين شد، يك حكومت شرعى است اين. و اين طور هم نيست كه ما بخواهيم تا آخر اين طورى رفتار كنيم. اين موقت است كه اصول اوليه درست بشود، و از ناچارى است... الآن نبايد اشكال كرد. الآن بايد همه ما، همه شما با هم همدست بشويد و دولت را پشتيبانى بكنيم تا اين مسائل اوليه را درست بكند.... ➕ [البته] اشتباهات را هميشه بايد گفت. اشتباهات را كسى نمى‏تواند [ناديده بگيرد] من كه نمى‏گويم بايد هر كسى اشتباه كرد شما تبعيت بكنيد! اشتباهات را بايد بگوييد. همه آزادند در گفتن. بنويسند، بگويند، در روزنامه‏ها بنويسند... بله که [حق ] هست. صحیفه امام، ج6، ص151-153(با کمی تلخیص) 💬 پ.ن: البته مساله انتقاد و تبعیت از حکومت اسلامی و ولی فقیه دارای ابعاد گوناگونی است که این متن از یک حیث به آن پرداخته است. در پست های بعدی به دیگر ابعاد آن خواهیم پرداخت. 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ عدالتخواهی غیر شرعی ❇️ 🔹ابتدای انقلاب جوی انقلابی حاکم بر فضای مردم و خصوصا جوانان بود. همین مساله موجب میشد جوانان هر مسئولی را که به نحوی منتسب به حکومت پهلوی بوده و در مناصب دولتی نقشی داشته را شخصی فاسد و خائن بدانند. لذا خود به نحو خودمختار و آتش به اختیار آنان را محاکمه و به سزای عمل خود می رساندند. همین مساله درباره ارتش نیز صادق بود لذا عده زیادی خواستار و مجازات ارتشیان بودند. 🔸 همین دغدغه توسط عده ای از جوانان به این نحو خدمت حضرت امام مطرح می شود: «شاه از سرهنگ به بالا را تا خودش يكى يكى نمى‏شناخته و كثافت كاريشان با خيانتشان مشخص نمى‏شده، اصلًا به آنها درجه و پست نمى‏داده‏» 🔹 در پاسخ می فرمایند: ➕ مسائل قضايى، يك مسائل شرعى است. مسائل قضايى يك مسائلى است كه با- مثلًا- عصبانيت، با دشمنى، با بدبينى، با اينها نمى‏شود... اينها بايد روى موازين درست بشود. من فرض كنيد با يك كسى بد هستم، قاضى نمى‏تواند به اينكه شما با او بد هستيد ترتيب اثر بدهد. آن روى موازين شرعى است كه هر كس ثابت شد آدم كشته مى‏كشندش؛ هر كه ثابت شد كه دزدى كرده [مال‏] دزدى را از او مى‏گيرند، تعزيرش مى‏كنند حدش مى‏زنند؛ هر كه ثابت شد كه فلان كار بد را كرده درستش مى‏كنند. صحیفه امام، ج6، ص154(با کمی تلخیص) 💬 پ.ن: متاسفانه امروزه نیز عده ای به اسم صرفا به دلیل اینکه فلانی در فلان دولت بوده یا با فلان آقا کار می کرده یا فلان ماشین را سوار می شود یا فلان خانه را دارد و... و بدون داشتن دلیلی محکم آنان را خائن و فاسد دانسته و پیش از بررسی آن در دستگاه قضا، حکم قطعی آن را صادر کرده و آن را علنی می کنند. 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ همین بانوان، شاه را بیرون کردند! 🔷 در خاطرات خود درباره روز بعد از آمدن به ایران چنین می گوید: ▫️ از صبح ۱۳ بهمن مردم هجوم آوردند و کل خیابان ایران و خیابان های فرعی پر از جمعیت شد. روز اول زن و مرد با هم تجمع کرده بودند که اداره اش خیلی مشکل بود. اما از روز بعد قرار شد صبح ها آقایان و بعد از ظهرها خانم ها بیایند. ▫️ روز اولی که خانم ها آمدند، حدود دویست نفرشان زیر دست و پا ماندند و بیهوش شدند. انتظامات در اختیار مردها بود و هر لحظه یکی از خانم ها روی دست مردها به بیرون برده می شد. روز دوم چهارصد نفر و روز سوم هشتصد نفر از خانمها غش کردند. ▫️ این مشکل را با اعضای شورای انقلاب در میان گذاشتیم. ایشان خدمت امام عرض کردند چنین وضعیتی است و اگر شما موافقید دیدار خانم ها را متوقف کنیم. ▪️ امام فرموده بود: «شما فکر می کنید اعلامیه های من یا سخنرانی های شما شاه را بیرون کرد؟ شاه را همین بیرون کردند! چرا می خواهید ملاقاتشان را قطع کنید؟ بروید وسيله آسایششان را فراهم کنید.» ▫️ بعد از فرمان امام، عده زیادی از خانم های آشنایان را دعوت کردیم که انتظامات خانم ها را اداره کنند. 📚خاطرات محسن رفیق دوست(برای تاریخ می گویم)، جلد اول، ص36 نیز شبیه همین کلام را از امام نقل کرده اند: ▫️در ابتدای پیروزی انقلاب که امام در مدرسه رفاه بودند، در مورد ملاقات خانم ها، وقتی به حضور ایشان عرض کردم چون هر روز تعداد زیادی از خانم ها به دلیل فشار زیاد جمعیت خواهران غش میکنند، اجازه بفرمایید دیدار خانم ها را تعطیل کنیم، با قاطعیت فرمودند: ▪️فکر کردی اعلامیه من و شما شاه را بیرون کرد، نخیر، شاه را بیرون کردند. بگذارید آزاد باشند. 📚برداشت هایی از سیره امام خمینی، ج1، ص268 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
☘️ در پس هر تفریطی، افراطی است ☘️ 🔷 داستان جالبی پیرامون این مطلب، از ابتدای انقلاب نقل می کند: ♦️ «شهریور و مهر ۱۳۵۸ کم کم داشتیم [برای ] بودجه می گرفتیم. گفتیم سپاهی ها باید حقوق بگیرند؛ پایه حقوق را ۲۰۰۰ تومان اعلام کردیم و گفتیم از این ماه همه سپاهی ها باید بیایند حقوق بگیرند. دیدیم شورشی علیه ما در سپاه به راه افتاد که این ها می خواهند ما را بکنند. دسته راه انداختند و سر و صدا کردند. ما محکم ایستادیم. تا اینکه بالاخره به رئیس آنها که جوانی بود، گفتم هرکس حقوق نگیرد از سپاه اخراج می شود. صندوقی درست کرد و اطلاعیه ای زد به دیوار که آنهایی که حقوق نمی خواهند، بروند حقوقشان را بگیرند و توی صندوق بیندازند. ♦️ بعد از چند سال، وقتی در وزارت سپاه بودم و آقای معاون حقوقی من بود، ما یک کشتی غرق شده پیدا کردیم، آن را در آوردیم و به قیمت ۷۰ میلیون تومان فروختیم. رفتم خدمت و گفتم: «این ۷۰ میلیون تومان را چه کار کنم؟ اجازه می دهید با این پول زندانیان سپاهی را آزاد کنیم؟ » ♦️ عده ای از بچه های سپاه تصادف کرده و منجر به کشته شدن کسی شده بودند، یا سهوا تیری شلیک کرده و کسی را کشته بودند. اینها به خاطر دیه در زندان بودند. امام فرمودند: «اگر منجر به تجری به قتل نشود، بروید اینها را آزاد کنید.» به زندان سپاه در پادگان ولی عصر رفتم و رئیس زندان را صدا کردم، گفتم: «همه زندانیان دیه ای را ردیف کن و با دادسرای نظامی هماهنگ کن. می خواهم پول دیه آنها را بدهم و آزاد کنم.» ♦️ بچه ها را آوردند بیرون و همه صف بستند. دیدم یک نفر عقب ایستاده و جلو نمی آید. خوب که نگاه کردم شناختمش. پرسیدم: «این چرا نمی آید؟» گفتند: «این را از سپاه اخراج کرده اند و بعد به جرم سرقت مسلحانه دستگیر شده.» صدایش کردم و گفتم: «تو همان نبودی که همه را جمع کرده بودی و علیه حقوق شعار می دادی؟» سرش را پایین انداخت و حرفی نزد. خاطرات محسن رفیق دوست(برای تاریخ می گویم)، جلد اول، ص64 💬 پ.ن: البته روشن است که این مساله دلیل نمی شود هر شخصی که ابتدای انقلاب چنین رفتاری داشته و مثلا برای کاری که میکرده حقوقی دریافت نمی کرده متهم به بشود، بلکه مهم این است که شرایط پیرامونی نباید ما را کند، هر کاری انجام می دهیم باید براساس یک منطق و دلیلی عاقلانه باشد. 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/TarikhDEF
☘️ تکرار داستان جنگ و باور به در انقلاب اسلامی ☘️ 🌱 شاید اوایل سال ۱۳۶۰ بود که با مرحوم برای بازدید به کرمانشاه رفته بودم. نیمه های شب در مقر سپاه بیدار بودم که دیدم شهید بلند شد و نماز شب خواند و لباسش را پوشید. ۱۷ نفر دیگر را هم صدا کرد. آنها هم بلند شدند و نماز شب خواندند و آماده رفتن شدند. پرسیدم: «می خواهی چه کار کنی؟» گفت: «می خواهیم برویم یک بازی بکنیم و برگردیم.» 🌱 حتی به بچه ها گفت که هر کس وضو ندارد، وضو بگیرد، نماز صبح را توی راه می خوانیم. هوا روشن شده بود که با ۳۰۰-۲۰۰ اسیر عراقی برگشتند. ستوان یا سروانی فرمانده آن اسیران بود. صدایش کردم و از او پرسیدم: «مگر شما نیامده بودید بجنگید؟» گفت: «چرا». پرسیدم: «پس چرا نجنگیدید؟» گفت: «برای اینکه نمی توانستیم.» گفتم: «چطور نمی توانستید؟ شما ۳۰۰ نفر هستید، اینها ۱۸ نفر.» 🌱 گفت: «والله كذب، خمسة آلاف.» [والله دروغ است، ۵ هزار نفر به ما حمله کردند.] 🌱 من در همان کرمانشاه مصاحبه ای کردم. افسر عراقی هم بغل دستم ایستاده بود. گفتم داستان بدر تکرار شد. داستان را شرح دادم که برادر پیچک با ۱۷ نفر رفت و ۳۰۰ نفر اسیر آوردند و این آقای فرمانده عراقی قسم می خورد که آنها ۱۸ نفر نبودند، ۵ هزار نفر بودند. بعد گفتم: «آیا این ۵ هزار نفر غیر از ملائکه بدر و حنین بودند؟» 🌱 فردایش روزنامه میزانِ آقای حرف مرا مسخره کرد که هم من دلم شکست و هم افتراقی که بین ما بود، زیادتر شد. خاطرات (برای تاریخ می گویم)، جلد اول، ص74 💬 پ.ن: از این دست اتفاقات و کرامات در طول انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کم اتفاق نیفتاده، هر چند ممکن است بعضی اغراق هایی هم کرده باشند اما اعتقاد به ، فقط مسئله دیروز ما نبوده بلکه مسئله امروز و فردای ماست که اگر حقیقتا آن را باور داشته و پای آن بایستیم قطعا نتیجه آن را خواهیم دید، چه اینکه در طول این سال ها بارها آن را به چشم دیده ایم. 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/TarikhDEF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿 ، زلزله ای برای اسرائیل🌿 🌱 ، وزیر خارجه ۲۹ بهمن ۱۳۵۷ در صحبتی رویدادهای ایران را به عنوان زلزله ای با آثار عمده برای اسرائیل توصیف کرد که شدیدترین تکان های آن طی مدت کوتاهی به اسرائیل خواهد رسید. 🌱 ناظران سیاسی در بیت المقدس می گویند که تحولات ایران ممکن است باعث شود که اسرائیل با توجه به تقویت روحی فلسطینی ها در جنوب لبنان در کوتاه مدت خواهان صلح فوری با مصر باشد. 🌱 اسرائیل که ۶۰ درصد مواد نفتی خود را از ایران وارد می کرد، با یک دوران سخت همراه با محدودیت مصرف در سوخت مواجه است. کیهان، ۲۹ بهمن ۱۳۵۷، ص۹ 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ ، ریشه امریکا و ایران ❇️ ➕ «اگر به‌خاطر امنیت، بر سر ارزش‌های خود معامله کنیم، هر دو را تضعیف خواهیم کرد.» ➕ ☘️ اگر در یک نظرسنجی پرسیده شود این جمله از (ره) است یا باراک ، بی‌گمان بخش قابل‌توجهی از پاسخ‌دهندگان، گزینۀ اول را انتخاب خواهند کرد؛ اما پاسخ صحیح اوباماست! منبع این جمله نیز سند امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۰م است که با امضای اوباما منتشر شد. ☘️ نکتۀ اصلی اینجاست که مشابه این جمله به‌کرّات در اسناد بالادستی آمریکایی‌ها و همچنین سخنان رؤسای جمهور و استراتژیست‌های آمریکایی (اعم از دمکرات یا جمهوری‌خواه) به‌چشم می‌خورد. ☘️این یک واقعیت است که سیاست‌های آمریکا و به‌ویژه سیاست خارجی آمریکایی‌ها به‌شدت «» است و اینکه تصور می‌شود فقط جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌هایش براساس ارزش‌هایش اعمال می‌شود و به‌اصطلاح است، به‌خاطر ناآگاهی جامعۀ ایرانی، به‌ویژه نخبگان آن، است. ☘️ تفاوتِ سیاستِ خارجیِ ایدئولوژیکِ آمریکا با ایران، فقط در تفاوت خود ایدئولوژی‌هاست، نه در اصل ایدئولوژیک بودن. برای آمریکا دفاع از اسرائیل و غصب فلسطین، یک ارزش است؛ برای ایران نیز دفاع از فلسطین و مقابله با غاصب؛ برای آمریکا به رسمیت شناختن هم‌جنس‌گرایی یک ارزش است؛ برای جمهوری اسلامی ایران نیز مبارزه با آن؛ و مثال‌های متعدد دیگری که به رفتار متضاد دو کشور دربرابر هم منجر می‌شود؛ پس ، ریشه در نبرد ایدئولوژیک آن‌ها دارد. 💬 پ.ن: در سند راهبرد امنیت ملی امریکا سال 2017 که مربوط به دولت است این عبارات در مقدمه رئیس جمهور بر سند آمده است: «ما هرگز لحظه ای از ارزش های خود چشم بر نخواهیم داشت.» و در متن این سند چنین آمده است: «این راهبرد بر این شناخت استوار است که اصول امریکایی، نیرویی پایدار و جاویدان در جهان هستند» و «در طول زمان، به ایجاد شبکه ای از دولت هایی کمک کرده است که منافع و ارزش های مشترک ما را پیش می برد» و «ارزش های، ما راهنمای ما است و منافع ما نظم مان را تعیین می کند» منبع: ترجمه این سند که به سفارش شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی در 140 صفحه چاپ شده است. 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 @TarikhDEF