eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
186 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
«بسم الله الرحمن الرحیم» 🔹 مراد ما از تاریخ، تاریخ به معنای عام آن است یعنی تاریخ سیاسی، تاریخ اجتماعی، تاریخ فرهنگی، تاریخ اندیشه و...؛ چه در بستر فضای اسلامی و چه در بستر دنیای غرب. چه ناظر به دیروز، چه ناظر به امروز و چه ناظر به آینده. 🔸 این کانال فعلا دارای نظم و نسق خاصی نیست بلکه مطابق مطالعات روزانه حقیر، مطالبی که جالب، مفید و کارآمد باشند، از باب «زکاة العلم نشره» در اینجا منتشر خواهد شد، لذا چه بسا گاهی مطلبی گذاشته شود که ربطی به اتفاقات روز نداشته باشد. 🔹 در مباحث تاریخی، مهمترین مساله برای ما، رویکرد فلسفه تاریخی است. همان رویکردی که قرآن کریم نیز در مباحث تاریخی دنبال میکند. در واقع در این رویکرد اگر نقل از تاریخ میشود، اگر تحلیل مباحث تاریخی میشود، همه برای آن است که بتوانیم قواعد عامی از آن تجرید و استخراج کرده و در بستر و حوادث امروزین پیاده و تطبیق کنیم. اگر این شد، آنگاه تاریخ همانند مشعلی، روشنی بخش مسیر امروز و فردایمان می شود. اینجاست که می توان حوادث آینده را به نحوی دقیق پیش بینی و طرح ریزی کرد. لذا است که می گوییم تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فرداهاست. مراد ما از تاریخ فردا نیز همین زاوید دید است. 🔸 البته لزوما همه مطالب با این رویکرد نیستند بلکه تلاش بر این است که این رویکرد اتخاذ بشود اما قطعا بی نیاز از تاریخ نقلی و تحلیلی نخواهیم بود لذا بعضی مطالب، صرفا نقل تاریخ خواهند بود. 🔹 تلاش ما بر این است که یک بازخوانی نویی از تاریخ انقلاب داشته باشیم، با همان رویکردی که گفته شد، چرا که معتقدیم بعد از گذشت بیش از چهل سال، این بازخوانی امری لازم و مهم و اساسی است برای شناخت نقاط ضعف و تصمیمات اشتباه، شناخت قوت ها و تصمیمات صحیح، شناخت کارهایی که نباید میشد و کارهایی که باید میشد... 🔸 مخاطبان گرامی کانال بر ما منت خواهند گذاشت اگر نظرات خودشان درباره مطالب کانال را با ما به اشتراک بگذارند. 🔹 ضمنا فهرستی از گزیده مطالب کانال را در پست بعدی (https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ) میتوانید مرور کنید. ارتباط با مدیر: @yahadi71 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
فهرستی از گزیده مطالب کانال: 1. دولت شرعی و حق انتقاد: https://eitaa.com/TarikhDEF/7 2. عدالتخواهی غیر شرعی: https://eitaa.com/TarikhDEF/8 3. همین بانوان، شاه را بیرون کردند! : https://eitaa.com/TarikhDEF/9 4. در پس هر تفریطی، افراطی است: https://eitaa.com/TarikhDEF/11 5. تکرار داستان جنگ بدر و باور به وعده الهی در انقلاب اسلامی: https://eitaa.com/TarikhDEF/12 6. نبرد ایدئولوژیها، ریشه نبرد تمدنی امریکا و ایران: https://eitaa.com/TarikhDEF/16 7. امام خمینی غرب را چگونه می دید؟ : https://eitaa.com/TarikhDEF/18 8. خلاء ایدئولوژیک و تئوریک غرب: https://eitaa.com/TarikhDEF/19 9. ولایت پذیری حداکثری(دو بخش): https://eitaa.com/TarikhDEF/23 10. ولایت فقیه با رویکرد تمدنی(چهار بخش): https://eitaa.com/TarikhDEF/28 11. پدیده ای به نام محمد منتظری/ اختلاف با شهید بهشتی: https://eitaa.com/TarikhDEF/41 12. سپاهی باید مقلد خمینی باشد!؟: https://eitaa.com/TarikhDEF/44 13. بعثت: https://eitaa.com/TarikhDEF/45 14. ماجرای قهر آیت الله طالقانی: https://eitaa.com/TarikhDEF/52 15. پاسخ امام به دکتر شایگان: آقا تو از اسلام چه اطلاعی داری؟! https://eitaa.com/TarikhDEF/347 16. استقامت درمقابل عذرهای شرعی: https://eitaa.com/TarikhDEF/54 17. به بهانه بزرگداشت سیدجمال اسدآبادی: https://eitaa.com/TarikhDEF/57 18. شناخت دستگاه فکری ولیّ(سه بخش): https://eitaa.com/TarikhDEF/62 19. اصلاحات امریکایی و اصلاحات انقلابی(دو بخش): https://eitaa.com/TarikhDEF/66 20. شهید قرنی: https://eitaa.com/TarikhDEF/73 21. روحانیت و متولیان مساجد بخوانند...: https://eitaa.com/TarikhDEF/76 22. نزاع امام حسن(ع) و معاویه بر سر چه بود؟: https://eitaa.com/TarikhDEF/88 23. مشی امام و تفاوتش با دیگر مراجع: https://eitaa.com/TarikhDEF/95 24. حکمرانی به سبک رسول الله(ص): https://eitaa.com/TarikhDEF/99 25. تکفیر و موضع امام صادق(ع): https://eitaa.com/TarikhDEF/103 26. مردم، عامل قدرت حق و باطل(دو بخش): https://eitaa.com/TarikhDEF/107 27. نظر آیت الله خامنه ای درباره هدفمندی یارانه ها: https://eitaa.com/TarikhDEF/110 28. قدرت خون: https://eitaa.com/TarikhDEF/85 29. مکتب امام و طرح زمینه سازی ظهور(1): https://eitaa.com/TarikhDEF/109 30. امام جواد(ع) عالم و سیّاسی نوجوان اما زیرک: https://eitaa.com/TarikhDEF/122 31. تحلیل شهیدبهشتی از استعفای بازرگان و تفاوت خط فکری شان: https://eitaa.com/TarikhDEF/123 32. اگر تقدیر زندگی در اختیار خودم بود...: https://eitaa.com/TarikhDEF/124 33. علی(ع) و فضائل غیرقابل انکارش: https://eitaa.com/TarikhDEF/126 34. آیا اسلام نظامات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاص خودش را دارد؟: https://eitaa.com/TarikhDEF/127 35. سیاست علوی و سیاست اُموی: https://eitaa.com/TarikhDEF/128 36. مهندسی دنیا توسط دین: https://eitaa.com/TarikhDEF/130 37. حسین(ع) و ماجرای دعوت از بصریان: https://eitaa.com/TarikhDEF/132 38. به عمق ها توجه کنید... : https://eitaa.com/TarikhDEF/133 39. لزوم حفظ ظواهر توسط حکومت اسلامی: https://eitaa.com/TarikhDEF/135 40. معیشت مردم؛ مسئله و اولویت اول: https://eitaa.com/TarikhDEF/136 41. حکم مسئول تُهی از عدالت و تقوا: https://eitaa.com/TarikhDEF/139 42. لزوم تحلیل پدیده های سیاسی و اجتماعی: https://eitaa.com/TarikhDEF/140 43. شیعیانِ بدتر از دجال: https://eitaa.com/TarikhDEF/141 44. مشی امام در مسئله حجاب: https://eitaa.com/TarikhDEF/142 45. وقتی که اسلام مرده بود... : https://eitaa.com/TarikhDEF/147 46. زیارت با معرفت؛ در کلام آیت الله بهجت: https://eitaa.com/TarikhDEF/148 47. آسیدمصطفی خمینی و مشی شوخ طبعانه او در پیاده روی کربلا: https://eitaa.com/TarikhDEF/151 48. پلیسی که باتوم خود را بر سر زن کوفت و او مُرد... : https://eitaa.com/TarikhDEF/152 49. ماجرای بازگشت یک سلبریتی به آغوش اسلام: https://eitaa.com/TarikhDEF/160 50. استواری جمهوری اسلامی یعنی نزدیک تر شدن به ظهور: https://eitaa.com/TarikhDEF/164 51. مدل تشریع احکام در صدر اسلام: https://eitaa.com/TarikhDEF/165 52. ماجرای امام موسی صدر و تبلیغ در قمارخونه: https://eitaa.com/TarikhDEF/169 53. ماجرای افراط و تفریط های شیخ علی تهرانی(سه بخش): https://eitaa.com/TarikhDEF/170 54. پاسخ شهید بهشتی به طراحان رفراندوم(آمار دینداری مردم): https://eitaa.com/TarikhDEF/179 55. خیانت یا تضییع؛ فرقی نمیکند... : https://eitaa.com/TarikhDEF/180 56. خود را در معرض رزق و روزی خدا قرار بده: https://eitaa.com/TarikhDEF/181 57. اگر جریان چپ در کشور نبود، من لازم می‌دانستم این جریان رو به وجود بیاورم: https://eitaa.com/TarikhDEF/186 58. آیا اسلام برای امروز حرفی دارد؟: https://eitaa.com/TarikhDEF/189 59. ماجرای انقلابی یا ضد انقلاب بودن علامه طباطبایی و مشی او(دو بخش): https://eitaa.com/TarikhDEF/192 60. علت برخورد سرد انقلابیون با آیت الله سیدصادق روحانی: https://eitaa.com/TarikhDEF/209 61. ماجرای سیلی خوردن کروبی و وساطت آیت الله روحانی: https://eitaa.com/TarikhDEF/213 62. ماجرای تحریم حزب رستاخیز: https://eitaa.com/TarikhDEF/216 63: نامه های مهم امام به آیت الله روحانی(دو بخش): https://eitaa.com/TarikhDEF/217 64: نوع مواجهه و برخورد امام با مخالفین و منتقدینش: https://eitaa.com/TarikhDEF/220 65: انجیل و تورات واقعی: https://eitaa.com/TarikhDEF/223 66. سیره امام در عمل به قانون دیگر کشورها: https://eitaa.com/TarikhDEF/237 67: محکوم شرایط نباش!(دو بخش): https://eitaa.com/TarikhDEF/239 68: چگونگی پیشرفت اروپا در قرن هجدهم(دو بخش): https://eitaa.com/TarikhDEF/242 69: برخی موضع گیری ها و کنش های آیت الله سید صادق روحانی(دو بخش): https://eitaa.com/TarikhDEF/250 70: واکنش تند امام نسبت به اهانت برخی طلاب جوان به مراجع: https://eitaa.com/TarikhDEF/255 71: جمع بندی اجمالی پرونده آیت الله سیدصادق روحانی(دو بخش): https://eitaa.com/TarikhDEF/256 72: پرونده آیت الله سید صادق روحانی(لینک مجموع فیش ها): https://eitaa.com/TarikhDEF/258 73: مهمتر از اعدام علیرضا اکبری: https://eitaa.com/TarikhDEF/266 74: نامه حضرت امام بعد از ماجرای معرفی اوشین به عنوان الگوی زن و پخش آن از صدا و سیما: https://eitaa.com/TarikhDEF/271 75: نواب، پشت پرده و عامل اصلی ملی شدن صنعت نفت: https://eitaa.com/TarikhDEF/277 76: اجرای حجاب اجباری به سبک آشیخ حسن روحانی در ابتدای انقلاب: https://eitaa.com/TarikhDEF/290 77. امام و تلاش برای جلوگیری از شهادت نواب: https://eitaa.com/TarikhDEF/296 78: امام خمینی و مشی نواب صفوی(دو بخش): https://eitaa.com/TarikhDEF/300 79: نواب و شرعی بودن کارهایش: https://eitaa.com/TarikhDEF/307 80: جمع بندی بررسی مشی نواب صفوی و فدائیان اسلام(دو بخش): https://eitaa.com/TarikhDEF/308 81: بررسی پرونده شهید نواب صفوی(لینک مجموعه فیش ها): https://eitaa.com/TarikhDEF/311 82. بزرگترین ضربه به غرب، پس از جنگ جهانی: https://eitaa.com/TarikhDEF/320 83. آزمون آقای اَش(آزمون همنوایی با جمع): چگونگی همرنگ جماعت شدن: https://eitaa.com/TarikhDEF/324 84. دو نکته مهم در تبلیغ دانش آموزی و دانشجویی: https://eitaa.com/TarikhDEF/326 85. انسان کی رشد میکنه؟ https://eitaa.com/TarikhDEF/327 86. ماجرای جنگ حنین و عفو تاریخی پیامبر(دو بخش): https://eitaa.com/TarikhDEF/333 87. نظر اسلام درباره تعامل با کسی که هم عقیده ما نیست: https://eitaa.com/TarikhDEF/338 88. اگر مردم این را میدانستند، دیگر کسی را سرزنش نمیکردند: https://eitaa.com/TarikhDEF/340 89. گفتگوی زراره و امام باقر(ع) درباره تعامل با مخالفین: https://eitaa.com/TarikhDEF/341 90. بازرگان و صدور انقلاب: https://eitaa.com/TarikhDEF/345 91. نهی امام از تبلیغ و خرج کردن برای نشر مرجعیتشان: https://eitaa.com/TarikhDEF/351 92. حکم امام به شورای انقلاب برای مصادره اموال رژیم پهلوی: https://eitaa.com/TarikhDEF/352 93. کنش امام در مقابل مراجع و علمایی که همراه با انقلاب نبودند: https://eitaa.com/TarikhDEF/357 94. هاشمی و بهزاد نبوی و نوع برخورد با معترضین: https://eitaa.com/TarikhDEF/359 95. بیزاری پیامبر از برخی والدینِ مومنِ آخرالزمان! https://eitaa.com/TarikhDEF/360 96. نتوانستیم جلوی سقوط شاه را بگیریم: https://eitaa.com/TarikhDEF/363 97. طالقانی: اختلاف با امام خمینی یک شایعه است: https://eitaa.com/TarikhDEF/365 98. ابراهیم یزدی: تعهد مقدم بر تخصص است: https://eitaa.com/TarikhDEF/371 99. هاشمی: مذاکره، غرورِ انقلابیِ ملتِ ایران را میشکند: https://eitaa.com/TarikhDEF/373 100. «هنر» مهمترین ابزار برای بسط اندیشه در میان مردم: https://eitaa.com/TarikhDEF/380 101. «خیانت» بودن تحریک مردم برای گرفتن «حق» بواسطه «فریاد»: https://eitaa.com/TarikhDEF/381 102. درباره وزارت امر به معروف و نهی از منکر: https://eitaa.com/TarikhDEF/383 103. حسن روحانی: معیار پخش سریال ها، اسلامی بودنشان است: https://eitaa.com/TarikhDEF/385 104. نقش ورزشکاران، در صدور و معرفی انقلاب: https://eitaa.com/TarikhDEF/386 105. تظاهرات مخالفان حجاب در 17 اسفند57: https://eitaa.com/TarikhDEF/397 106. طالقانی: مردان باید برای تساوی حقوق قیام کنند، نه زنان: https://eitaa.com/TarikhDEF/398 107. امام و کنترل تندروی ها علیه مخالفین حجاب: https://eitaa.com/TarikhDEF/400 108. آیت الله طالقانی و حجاب اجباری: https://eitaa.com/TarikhDEF/401 109. حاج سید جوادی و حجاب اجباری: https://eitaa.com/TarikhDEF/403 110. مردانی امریکایی، نزدیک امام: https://eitaa.com/TarikhDEF/406 111. آیت الله طالقانی و اعدام های اول انقلاب: https://eitaa.com/TarikhDEF/415 112. تحلیل سازمان سیا از انقلاب اسلامی: https://eitaa.com/TarikhDEF/420 113. برگذاری اولین رفراندوم انقلاب ایران(تعیین نوع حکومت): https://eitaa.com/TarikhDEF/438 114. امام: هیچ فرقی بین طوایف مسلمین در حقوق سیاسی و اجتماعی نیست: https://eitaa.com/TarikhDEF/440 115. چپ های امریکایی: https://eitaa.com/TarikhDEF/441 116. عبرت از مدل ملی گرایی یاسرعرفات در مسئله فلسطین: https://eitaa.com/TarikhDEF/449 117. ماجرای اعدام هویدا: https://eitaa.com/TarikhDEF/454 118. امام و اقدام او برای حل مسئله مسکن: https://eitaa.com/TarikhDEF/460 119. انقلابیگری به سبک طلحه و زبیر یا امیرالمومنین(ع): https://eitaa.com/TarikhDEF/462 120. وظیفه اخلاقی امریکا: https://eitaa.com/TarikhDEF/464 121. وام 800 میلیون دلاری شاه به انگلیس برای حل مسئله آب لندن: https://eitaa.com/TarikhDEF/479 122. ماجرای استعفای کریم سنجابی از وزارت خارجه دولت موقت: https://eitaa.com/TarikhDEF/483 123. مسئول عزیز، سیره پیامبر برای توست، میفهمی؟ https://eitaa.com/TarikhDEF/485 124. قطب زاده: با پخش صدای خوانندگان زن مخالف نیستم: https://eitaa.com/TarikhDEF/490 125. امام یک کلید بود: https://eitaa.com/TarikhDEF/495 126. از هرچه میخواهید بگویید الا این سه موضوع! https://eitaa.com/TarikhDEF/497 127. تشکیل دادگاه ویژه روحانیت به فرمان امام خمینی: https://eitaa.com/TarikhDEF/498 128. موضع طالقانی نسبت به مشی خلخالی در دادگاه انقلاب: https://eitaa.com/TarikhDEF/499 129. طالقانی و حقیقت دموکراسی غربی: https://eitaa.com/TarikhDEF/501 130. اصرار امام بر «جمهوری اسلامی»، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش: https://eitaa.com/TarikhDEF/502 131. تزکیه و پاکسازی در دانشگاه ها: https://eitaa.com/TarikhDEF/504 132. پیام آیت الله طالقانی به مناسبت سالروز شهدای مجاهدین خلق اولیه: https://eitaa.com/TarikhDEF/508 133. مهمترین قاعده در حکمرانی و راهبری اجتماعی: https://eitaa.com/TarikhDEF/511 134. تعریض حسن نزیه به بیانات امام و شروع یک جنجال: https://eitaa.com/TarikhDEF/512 135. مهمترین وظیفه و تکلیف اجتماعی مردم: https://eitaa.com/TarikhDEF/518 136. تولد روزنامه حزب جمهوری اسلامی: https://eitaa.com/TarikhDEF/521 137. انتقاد شدید بهشتی و باهنر به حسن نزیه و کنگره وکلا: https://eitaa.com/TarikhDEF/524 138. حسن نزیه: بهشتی باید محاکمه شود: https://eitaa.com/TarikhDEF/530 139. نامه سرگشاده جبهه دموکراتیک ملی به امام خمینی: https://eitaa.com/TarikhDEF/532 140. شهید صدر: مردم عراق آماده جانفشانی برای جمهوری اسلامی هستند: https://eitaa.com/TarikhDEF/536 141. موضع آیت الله مکارم شیرازی درباره ماجرای حسن نزیه و اشکال به طرفین دعوا: https://eitaa.com/TarikhDEF/543 142. شیوه حکمرانی اسلام در تربیت اجتماعی: https://eitaa.com/TarikhDEF/544 143. محمدعلی کلی با بوکس وداع کرد تا به تبلیغ اسلام بپردازد: https://eitaa.com/TarikhDEF/546 144. ماجرای پرواز 50 مرد مسلح به لیبی: https://eitaa.com/TarikhDEF/549 145. اهمیت طرح ریزی به قدر میسور حتی در بدترین شرایط و اقدام برای تحقق آن: https://eitaa.com/TarikhDEF/569 146. محاکمه یک خبرنگار صرفا به خاطر مصاحبه با هویدا در زندان: https://eitaa.com/TarikhDEF/570 147. تحلیل میشل فوکو از جامعه شناسان مشهور غربی پیرامون انقلاب اسلامی ایران: https://eitaa.com/TarikhDEF/573 148. تمدن غرب چگونه فرهنگ خود را با سلب اختیار و به نحو جبری بر ملت ها حُقنه و حاکم میکند؟ https://eitaa.com/TarikhDEF/582 149. بی حجابیِ اجباری: https://eitaa.com/TarikhDEF/585
❇️ بزرگترین ضربه به غرب، پس از جنگ جهانی ❇️ 🔹 ، نخست وزیر اسبق اسرائیل در یک مصاحبه تلویزیونی در تاریخ 24 بهمن 1357 می گوید: «از دست دادن ایران برای غرب بزرگترین ضربه پس از جنگ جهانی دوم به شمار می رود.» (کیهان، 25 بهمن 1357، ص8) 🔹 تقابل و نبرد غرب با جمهوری اسلامی ایران، بسیار ریشه ای تر از آن چیزی است که خیلی ها تصور می کنند. این کلام اسحاق رابین به وضوح علت عصبانیت غرب از انقلاب اسلامی و عظمت را روشن می سازد. 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ دولت شرعی و حق انتقاد ❇️ 🔹 بعد از انتخاب به عنوان نخست وزیر و تشکیل دولت موقت، خیلی از جوانان انقلابی به این انتخاب انتقاد داشته و رویکرد این دولت را انقلابی نمی دانستند. 27 بهمن 1357 حضرت امام دیدار مهمی با جمعی از دانشگاهیان دارند که در این دیدار دانشگاهیان منتقد این دغدغه خود را محضر حضرت امام مطرح می کنند. 🔸 نماینده دانشگاهیان می گوید: «اطاعت از دولت واجب هست؛ و مسلماً ما اطاعت مى‏كنيم ولى بعضى از مسائل هست كه قابل دفاع نيست: آيا واجب است كه ما حتماً دفاع هم بكنيم؟ يعنى هر دستورى بدهند صد در صد ما اجرا خواهيم كرد منتها گاهى قابل دفاع نيست... اين دولت بيشتر جنبه ائتلاف ملى[] دارد تا دولت انقلاب اسلامى‏‏... ما مى‏خواستيم مشخص بشود كه آيا اين‏ دولت را به صورت دولت اسلامى بايد در نظر گرفت؟ ...در اين چند ماه كه اين دولت موقت سرِ كار هست اگر اقداماتى انجام داد كه توأم با اشتباه بود، [حق انتقاد هست؟]» 🔹 حضرت امام در پاسخ می فرمایند: ➕ «[این دولت‏] اسلامى است... نخست وزير را من تعيين كرده‏ام؛ من به ولايت شرعى تعيين كردم. وقتى يك [كسى‏] به تعيين شد، يك حكومت شرعى است اين. و اين طور هم نيست كه ما بخواهيم تا آخر اين طورى رفتار كنيم. اين موقت است كه اصول اوليه درست بشود، و از ناچارى است... الآن نبايد اشكال كرد. الآن بايد همه ما، همه شما با هم همدست بشويد و دولت را پشتيبانى بكنيم تا اين مسائل اوليه را درست بكند.... ➕ [البته] اشتباهات را هميشه بايد گفت. اشتباهات را كسى نمى‏تواند [ناديده بگيرد] من كه نمى‏گويم بايد هر كسى اشتباه كرد شما تبعيت بكنيد! اشتباهات را بايد بگوييد. همه آزادند در گفتن. بنويسند، بگويند، در روزنامه‏ها بنويسند... بله که [حق ] هست. صحیفه امام، ج6، ص151-153(با کمی تلخیص) 💬 پ.ن: البته مساله انتقاد و تبعیت از حکومت اسلامی و ولی فقیه دارای ابعاد گوناگونی است که این متن از یک حیث به آن پرداخته است. در پست های بعدی به دیگر ابعاد آن خواهیم پرداخت. 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ عدالتخواهی غیر شرعی ❇️ 🔹ابتدای انقلاب جوی انقلابی حاکم بر فضای مردم و خصوصا جوانان بود. همین مساله موجب میشد جوانان هر مسئولی را که به نحوی منتسب به حکومت پهلوی بوده و در مناصب دولتی نقشی داشته را شخصی فاسد و خائن بدانند. لذا خود به نحو خودمختار و آتش به اختیار آنان را محاکمه و به سزای عمل خود می رساندند. همین مساله درباره ارتش نیز صادق بود لذا عده زیادی خواستار و مجازات ارتشیان بودند. 🔸 همین دغدغه توسط عده ای از جوانان به این نحو خدمت حضرت امام مطرح می شود: «شاه از سرهنگ به بالا را تا خودش يكى يكى نمى‏شناخته و كثافت كاريشان با خيانتشان مشخص نمى‏شده، اصلًا به آنها درجه و پست نمى‏داده‏» 🔹 در پاسخ می فرمایند: ➕ مسائل قضايى، يك مسائل شرعى است. مسائل قضايى يك مسائلى است كه با- مثلًا- عصبانيت، با دشمنى، با بدبينى، با اينها نمى‏شود... اينها بايد روى موازين درست بشود. من فرض كنيد با يك كسى بد هستم، قاضى نمى‏تواند به اينكه شما با او بد هستيد ترتيب اثر بدهد. آن روى موازين شرعى است كه هر كس ثابت شد آدم كشته مى‏كشندش؛ هر كه ثابت شد كه دزدى كرده [مال‏] دزدى را از او مى‏گيرند، تعزيرش مى‏كنند حدش مى‏زنند؛ هر كه ثابت شد كه فلان كار بد را كرده درستش مى‏كنند. صحیفه امام، ج6، ص154(با کمی تلخیص) 💬 پ.ن: متاسفانه امروزه نیز عده ای به اسم صرفا به دلیل اینکه فلانی در فلان دولت بوده یا با فلان آقا کار می کرده یا فلان ماشین را سوار می شود یا فلان خانه را دارد و... و بدون داشتن دلیلی محکم آنان را خائن و فاسد دانسته و پیش از بررسی آن در دستگاه قضا، حکم قطعی آن را صادر کرده و آن را علنی می کنند. 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ همین بانوان، شاه را بیرون کردند! 🔷 در خاطرات خود درباره روز بعد از آمدن به ایران چنین می گوید: ▫️ از صبح ۱۳ بهمن مردم هجوم آوردند و کل خیابان ایران و خیابان های فرعی پر از جمعیت شد. روز اول زن و مرد با هم تجمع کرده بودند که اداره اش خیلی مشکل بود. اما از روز بعد قرار شد صبح ها آقایان و بعد از ظهرها خانم ها بیایند. ▫️ روز اولی که خانم ها آمدند، حدود دویست نفرشان زیر دست و پا ماندند و بیهوش شدند. انتظامات در اختیار مردها بود و هر لحظه یکی از خانم ها روی دست مردها به بیرون برده می شد. روز دوم چهارصد نفر و روز سوم هشتصد نفر از خانمها غش کردند. ▫️ این مشکل را با اعضای شورای انقلاب در میان گذاشتیم. ایشان خدمت امام عرض کردند چنین وضعیتی است و اگر شما موافقید دیدار خانم ها را متوقف کنیم. ▪️ امام فرموده بود: «شما فکر می کنید اعلامیه های من یا سخنرانی های شما شاه را بیرون کرد؟ شاه را همین بیرون کردند! چرا می خواهید ملاقاتشان را قطع کنید؟ بروید وسيله آسایششان را فراهم کنید.» ▫️ بعد از فرمان امام، عده زیادی از خانم های آشنایان را دعوت کردیم که انتظامات خانم ها را اداره کنند. 📚خاطرات محسن رفیق دوست(برای تاریخ می گویم)، جلد اول، ص36 نیز شبیه همین کلام را از امام نقل کرده اند: ▫️در ابتدای پیروزی انقلاب که امام در مدرسه رفاه بودند، در مورد ملاقات خانم ها، وقتی به حضور ایشان عرض کردم چون هر روز تعداد زیادی از خانم ها به دلیل فشار زیاد جمعیت خواهران غش میکنند، اجازه بفرمایید دیدار خانم ها را تعطیل کنیم، با قاطعیت فرمودند: ▪️فکر کردی اعلامیه من و شما شاه را بیرون کرد، نخیر، شاه را بیرون کردند. بگذارید آزاد باشند. 📚برداشت هایی از سیره امام خمینی، ج1، ص268 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
☘️ در پس هر تفریطی، افراطی است ☘️ 🔷 داستان جالبی پیرامون این مطلب، از ابتدای انقلاب نقل می کند: ♦️ «شهریور و مهر ۱۳۵۸ کم کم داشتیم [برای ] بودجه می گرفتیم. گفتیم سپاهی ها باید حقوق بگیرند؛ پایه حقوق را ۲۰۰۰ تومان اعلام کردیم و گفتیم از این ماه همه سپاهی ها باید بیایند حقوق بگیرند. دیدیم شورشی علیه ما در سپاه به راه افتاد که این ها می خواهند ما را بکنند. دسته راه انداختند و سر و صدا کردند. ما محکم ایستادیم. تا اینکه بالاخره به رئیس آنها که جوانی بود، گفتم هرکس حقوق نگیرد از سپاه اخراج می شود. صندوقی درست کرد و اطلاعیه ای زد به دیوار که آنهایی که حقوق نمی خواهند، بروند حقوقشان را بگیرند و توی صندوق بیندازند. ♦️ بعد از چند سال، وقتی در وزارت سپاه بودم و آقای معاون حقوقی من بود، ما یک کشتی غرق شده پیدا کردیم، آن را در آوردیم و به قیمت ۷۰ میلیون تومان فروختیم. رفتم خدمت و گفتم: «این ۷۰ میلیون تومان را چه کار کنم؟ اجازه می دهید با این پول زندانیان سپاهی را آزاد کنیم؟ » ♦️ عده ای از بچه های سپاه تصادف کرده و منجر به کشته شدن کسی شده بودند، یا سهوا تیری شلیک کرده و کسی را کشته بودند. اینها به خاطر دیه در زندان بودند. امام فرمودند: «اگر منجر به تجری به قتل نشود، بروید اینها را آزاد کنید.» به زندان سپاه در پادگان ولی عصر رفتم و رئیس زندان را صدا کردم، گفتم: «همه زندانیان دیه ای را ردیف کن و با دادسرای نظامی هماهنگ کن. می خواهم پول دیه آنها را بدهم و آزاد کنم.» ♦️ بچه ها را آوردند بیرون و همه صف بستند. دیدم یک نفر عقب ایستاده و جلو نمی آید. خوب که نگاه کردم شناختمش. پرسیدم: «این چرا نمی آید؟» گفتند: «این را از سپاه اخراج کرده اند و بعد به جرم سرقت مسلحانه دستگیر شده.» صدایش کردم و گفتم: «تو همان نبودی که همه را جمع کرده بودی و علیه حقوق شعار می دادی؟» سرش را پایین انداخت و حرفی نزد. خاطرات محسن رفیق دوست(برای تاریخ می گویم)، جلد اول، ص64 💬 پ.ن: البته روشن است که این مساله دلیل نمی شود هر شخصی که ابتدای انقلاب چنین رفتاری داشته و مثلا برای کاری که میکرده حقوقی دریافت نمی کرده متهم به بشود، بلکه مهم این است که شرایط پیرامونی نباید ما را کند، هر کاری انجام می دهیم باید براساس یک منطق و دلیلی عاقلانه باشد. 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/TarikhDEF
☘️ تکرار داستان جنگ و باور به در انقلاب اسلامی ☘️ 🌱 شاید اوایل سال ۱۳۶۰ بود که با مرحوم برای بازدید به کرمانشاه رفته بودم. نیمه های شب در مقر سپاه بیدار بودم که دیدم شهید بلند شد و نماز شب خواند و لباسش را پوشید. ۱۷ نفر دیگر را هم صدا کرد. آنها هم بلند شدند و نماز شب خواندند و آماده رفتن شدند. پرسیدم: «می خواهی چه کار کنی؟» گفت: «می خواهیم برویم یک بازی بکنیم و برگردیم.» 🌱 حتی به بچه ها گفت که هر کس وضو ندارد، وضو بگیرد، نماز صبح را توی راه می خوانیم. هوا روشن شده بود که با ۳۰۰-۲۰۰ اسیر عراقی برگشتند. ستوان یا سروانی فرمانده آن اسیران بود. صدایش کردم و از او پرسیدم: «مگر شما نیامده بودید بجنگید؟» گفت: «چرا». پرسیدم: «پس چرا نجنگیدید؟» گفت: «برای اینکه نمی توانستیم.» گفتم: «چطور نمی توانستید؟ شما ۳۰۰ نفر هستید، اینها ۱۸ نفر.» 🌱 گفت: «والله كذب، خمسة آلاف.» [والله دروغ است، ۵ هزار نفر به ما حمله کردند.] 🌱 من در همان کرمانشاه مصاحبه ای کردم. افسر عراقی هم بغل دستم ایستاده بود. گفتم داستان بدر تکرار شد. داستان را شرح دادم که برادر پیچک با ۱۷ نفر رفت و ۳۰۰ نفر اسیر آوردند و این آقای فرمانده عراقی قسم می خورد که آنها ۱۸ نفر نبودند، ۵ هزار نفر بودند. بعد گفتم: «آیا این ۵ هزار نفر غیر از ملائکه بدر و حنین بودند؟» 🌱 فردایش روزنامه میزانِ آقای حرف مرا مسخره کرد که هم من دلم شکست و هم افتراقی که بین ما بود، زیادتر شد. خاطرات (برای تاریخ می گویم)، جلد اول، ص74 💬 پ.ن: از این دست اتفاقات و کرامات در طول انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کم اتفاق نیفتاده، هر چند ممکن است بعضی اغراق هایی هم کرده باشند اما اعتقاد به ، فقط مسئله دیروز ما نبوده بلکه مسئله امروز و فردای ماست که اگر حقیقتا آن را باور داشته و پای آن بایستیم قطعا نتیجه آن را خواهیم دید، چه اینکه در طول این سال ها بارها آن را به چشم دیده ایم. 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/TarikhDEF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿 ، زلزله ای برای اسرائیل🌿 🌱 ، وزیر خارجه ۲۹ بهمن ۱۳۵۷ در صحبتی رویدادهای ایران را به عنوان زلزله ای با آثار عمده برای اسرائیل توصیف کرد که شدیدترین تکان های آن طی مدت کوتاهی به اسرائیل خواهد رسید. 🌱 ناظران سیاسی در بیت المقدس می گویند که تحولات ایران ممکن است باعث شود که اسرائیل با توجه به تقویت روحی فلسطینی ها در جنوب لبنان در کوتاه مدت خواهان صلح فوری با مصر باشد. 🌱 اسرائیل که ۶۰ درصد مواد نفتی خود را از ایران وارد می کرد، با یک دوران سخت همراه با محدودیت مصرف در سوخت مواجه است. کیهان، ۲۹ بهمن ۱۳۵۷، ص۹ 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ ، ریشه امریکا و ایران ❇️ ➕ «اگر به‌خاطر امنیت، بر سر ارزش‌های خود معامله کنیم، هر دو را تضعیف خواهیم کرد.» ➕ ☘️ اگر در یک نظرسنجی پرسیده شود این جمله از (ره) است یا باراک ، بی‌گمان بخش قابل‌توجهی از پاسخ‌دهندگان، گزینۀ اول را انتخاب خواهند کرد؛ اما پاسخ صحیح اوباماست! منبع این جمله نیز سند امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۰م است که با امضای اوباما منتشر شد. ☘️ نکتۀ اصلی اینجاست که مشابه این جمله به‌کرّات در اسناد بالادستی آمریکایی‌ها و همچنین سخنان رؤسای جمهور و استراتژیست‌های آمریکایی (اعم از دمکرات یا جمهوری‌خواه) به‌چشم می‌خورد. ☘️این یک واقعیت است که سیاست‌های آمریکا و به‌ویژه سیاست خارجی آمریکایی‌ها به‌شدت «» است و اینکه تصور می‌شود فقط جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌هایش براساس ارزش‌هایش اعمال می‌شود و به‌اصطلاح است، به‌خاطر ناآگاهی جامعۀ ایرانی، به‌ویژه نخبگان آن، است. ☘️ تفاوتِ سیاستِ خارجیِ ایدئولوژیکِ آمریکا با ایران، فقط در تفاوت خود ایدئولوژی‌هاست، نه در اصل ایدئولوژیک بودن. برای آمریکا دفاع از اسرائیل و غصب فلسطین، یک ارزش است؛ برای ایران نیز دفاع از فلسطین و مقابله با غاصب؛ برای آمریکا به رسمیت شناختن هم‌جنس‌گرایی یک ارزش است؛ برای جمهوری اسلامی ایران نیز مبارزه با آن؛ و مثال‌های متعدد دیگری که به رفتار متضاد دو کشور دربرابر هم منجر می‌شود؛ پس ، ریشه در نبرد ایدئولوژیک آن‌ها دارد. 💬 پ.ن: در سند راهبرد امنیت ملی امریکا سال 2017 که مربوط به دولت است این عبارات در مقدمه رئیس جمهور بر سند آمده است: «ما هرگز لحظه ای از ارزش های خود چشم بر نخواهیم داشت.» و در متن این سند چنین آمده است: «این راهبرد بر این شناخت استوار است که اصول امریکایی، نیرویی پایدار و جاویدان در جهان هستند» و «در طول زمان، به ایجاد شبکه ای از دولت هایی کمک کرده است که منافع و ارزش های مشترک ما را پیش می برد» و «ارزش های، ما راهنمای ما است و منافع ما نظم مان را تعیین می کند» منبع: ترجمه این سند که به سفارش شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی در 140 صفحه چاپ شده است. 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 @TarikhDEF
🌿 مورد تایید کامل ماست🌿 🔹 ، عضو جامعه اسلامی و رابط این جامعه طی بیانیه ای در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۵۷ انقلاب پرشکوه خلق مستضعف ایران را ستایش کرد. 🔹 در قسمتی از این بیانیه آمده است: «تنها راهی که وجود دارد این است که این دستگاه عظیم تبلیغاتی(صدا و سیما) در خدمت توده های محروم و خلق مستضعف ایران قرار گیرد و سهم خود را با عدالت کامل به این نهضت عظیم ادا کند که همانا گزینش مسئول این سازمان به وسیله رهبر عالی قدر انقلاب ایران است. لذا انتخاب آقای قطب زاده به عنوان سرپرست این سازمان مورد تأييد كامل ما است». 📚 کیهان، ۲ اسفند ۱۳۵۷، ص۸ 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 @TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
❇️ #نبرد_ایدئولوژیها، ریشه #نبرد_تمدنی امریکا و ایران ❇️ ➕ «اگر به‌خاطر امنیت، بر سر ارزش‌های خود م
❇️ غرب را چگونه می دید؟ ❇️ 🌼 امام از همان ایام جوانی عمیقاً هویت و را شناخته بود؛ او که ذاتِ باطل سرمایه‌داری و خباثت استعماری مستکبرین را به نور الهی درک می‌کرد، در سی و سه سالگی «این » را «از شیطان پست‌تر» نامید و به «جان حقیقت» قسم خورد: 🌱 «بپرهيز و برحذر باش اى برادر روحانى و دوست عقلانى! از اين و تجدد كه آنان ستورى [حیوانات] رميده و گرگ‌هايى درنده و شياطينى انسان‌نما هستند كه از حيوان‏ گمراه‌تر و از شيطان پست‏ترند و قسم به جان حقيقت! كه ميان‏ آنان‏ و تمدن‏ آن‌چنان فاصلۀ دورى است كه اگر به شرق روند، به غرب گريزد و چون به غرب روى آورند، تمدن به شرق برود و همانند تو كه از شير مى‏گريزى، تمدن از ايشان در فرار است كه ضرر ايشان بر بنى‌آدم از آدم‌خوارگان بيش است‏.» صحیفۀ امام، ج1، ص12 🌼 این نگاه عمیق امام خمینی(ره) تا انتهای حیات ایشان پابرجا بود: 🌱 «اين چيزهايى كه در ممالك ديگر شما خيال‏ مى‏كنيد در تمدن است، وقتى كه درست تأمل كنيد، تمدن نيست؛ بلكه به توحش نزديك‌تر است؛ براى اينكه تمام سلاح‌هاى مدرنى كه درست كردند، همه براى كشتن هم‌جنس خودشان و قتل‌عام كردن بشر است و اين، همان توحش بزرگى است كه در بين حيوانات كمترش هست تا بين انسان‌ها و اسلام است كه همه را به سِلم دعوت مى‏كند و همه را مى‏خواهد با رفاه زندگى كنند و تمدن صحيح در اسلام است؛ چنانچه حُرّيت صحيح در اسلام است.» صحیفه امام، ج8، ص309 🌼 سؤال مهم این است که امام خمینی(ره) کجای دنیای غرب را دیده بود که چنین نگاهی نسبت به آن‌ها داشت و این طور تمدن آنها را توحش می نامید؟ در پاسخ باید گفت و اندیشۀ حاکم بر غرب، اعم از و ، باطن باطل غرب را این‌چنین برای او مکشوف ساخته بود؛ لذا امام راحل هیچ‌گاه نقطۀ درگیری خود را، صِرف به چالش کشیدن ظواهر غرب قرار نداد؛ بلکه با نظام سلطه، جزء عمیق ترین اهداف ایشان از همان ابتدا بود. 🌼 این نوع نگاه و تقابل امام بود که دنیای غرب و نظام سلطه را به‌لرزه انداخت؛ زیرا امام خمینی(ره) با یک ایدئولوژی جدید، به‌دنبال طراحی دنیای جدیدی بود که در آن جایی برای ماندن مستکبران نیست. بر سر مدیریت و است که مکتب امام مدعی مدیریت دینی و فطری است، اما غرب مدرن سعی در مدیریت آن براساس امیال و شهوات خود دارد. 🌱 «راهى‏ كه‏ ملت‏ ايران‏ درپيش دارد، راه آباد كردن دنياست. علم را، دانايى را، اقتصاد را، سياست را، زندگى فردى را، روابط اجتماعى را، برنامه‏هاى كلان جامعه را كه اجزای گوناگون دنياست، بايد آباد كرد، پيش برد، رونق داد و آن‌ها را به شكوفايى رساند و همۀ اين‏ها در سايۀ دين تحقق پيدا خواهد كرد. امام اين را به ما آموخت و همين عاملِ و خصومت كورِ ابرقدرت‏ها با نظام جمهورى اسلامى بود و امروز هم هست. امروز هم يكى از آماج‏هاى تهاجم دشمنان ما در سطح تبليغات جهانى، همين است؛ مى‏گويند چرا دين را پيشوا و مهندس دنيا مى‏دانيد؟ آن‌ها احساس خطر مى‏كنند؛ چون دنيايى كه آن‌ها مى‏خواهند، دنياى ظلم و تجاوز و دنياى تهى از معنويت و اخلاق است. اين، نظمى است كه استكبار جهانى براى بشريتِ امروز و ديروز، هميشه درنظر داشته است. نظام جمهورى اسلامى اين نظم باطل و اين دور غلط را شكسته است؛ نمونه‏اى را نشان مى‏دهد كه دين مى‏تواند در دنياى مردم به‏طور عملى مؤثر باشد.» بيانات رهبرمعظم انقلاب در مراسم شانزدهمين سالگرد ارتحال امام خمينى(ره)، 14/03/1384 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 @TarikhDEF
☘️ و تئوریک غرب ☘️ 💐 با توجه به مطالبی که در پست های گذشته مطرح شد، روشن شد که سطح ، فقط نظامی یا اقتصادی یا سیاسی و... نیست؛ بلکه سطح نبرد اعم از جنبه‌های سخت‌افزاری و جنبه‌های نرم‌افزاری است؛ یعنی هم نبردی نظامی، اقتصادی و سیاسی است و هم نبردی فرهنگی و تمدنی که شامل سبک زندگی و الگوی ادارۀ جامعه و... نیز می‌شود. 💐 در نتیجه، سطح تقابل ، با کل هویتِ تمدنی ِمدرنیته است و همین مطلب باعث اتحاد تمدن غرب و شرق و تمام دنیاطلبان علیه مکتب امام و جمهوری اسلامی ‌شده است. ما کل هویت آن‌ها را نشانه گرفته‌ایم و راه جدید و برای همۀ ابعاد زندگی فردی و اجتماعی بشر ارائه داده‌ایم و همین است که امید آن داریم درنهایت به بیانجامد. 💐 امروزه نشانه های و ایدئولوژیک در غرب آشکار شده است؛ اما از آنجا که نمی‌شود یک تمدن را بدون ایدئولوژی پیش بُرد، به فکر ساخت و تقلبی افتاده‌اند؛ درحالی‌که تنها ایدئولوژی قانع‌کننده و تفکر آرام‌بخش برای فطرت انسانی، است: 🌷 «دنياى اروپا، دنياى مسلط امروز كه عمدتاً همان دنياى غرب و مَن‌تَبَعش هستند، مهم‌ترين خلأ را دارند و آن، خلأ يك فكر، يك انديشۀ راهنما و به‌اصطلاحِ متداول، يك ‏ است كه متكى به يك فكر صحيح و يك تلقى درست از عالمِ وجود باشد؛ مهم‌ترين خلأ آن‌ها نداشتن اين است؛ لذا مرتب سعى مي‌كنند ، درست و تزريق كنند. 🌷 يك علت عمده‏اى كه از اين انقلاب مي‌ترسند، همين است كه اين انقلاب يك تفكرِ صحيحِ درستِ تعريف‌شدۀ متكى بر يك صحيح و يك تلقىِ مستدل و متين از آفرينش عالم دارد؛ براساس اين مجموعه، هركسى مي‌داند كجاى دنيا و كجاى راه قرار دارد و به‌سمت كدام هدف حركت مي‌كند؛ زندگى، هدف‌دار و مبارزه نيز هدف‌دار مي‌شود. 🌷 در مبنا و ، هدفِ حيات انسان، رسيدن به درجات كمال است؛ كمال معنوى كه حتماً آراستگى مادى را با خودش دارد؛ يعنى به‌تعبير رايج، آخرتى كه از دنيا عبور مي‌كند. ايجاد يك جامعۀ عادلانه، يك جامعۀ صالح، يك كشور پيشرو و معنوى؛ درعين‏حال داراى قدرت‌هاى والاى مادى با جهت‌گيرى معنوى، با اخلاق انسانى و با احساس حقيقى انسانيت.» بيانات رهبرمعظم انقلاب در ديدار با دانشجويان و دانش‏آموزان بسيجى«طرح ولايت»، 13/06/1378 💐 لذا از نگاه امامین انقلاب، ، نبردی ایدئولوژیک و در یک کلام است: 🌷 «جنگ امروز ما، جنگ با عراق و اسرائيل نيست؛ جنگ ما، جنگ با عربستان و شيوخ خليج‌فارس نيست؛ جنگ ما، جنگ با مصر و اردن و مراكش نيست؛ جنگ ما، جنگ با ابرقدرت‌هاى شرق و غرب نيست؛ جنگ ما، ماست عليه تمامى ظلم و جور؛ جنگ ما، جنگ اسلام است عليه تمامى نابرابري‌هاى دنياى سرمايه‌دارى و كمونيزم؛ جنگ ما، جنگ پابرهنگى عليه خوش‌گذراني‌هاى مرفهين و حاكمان بى‏درد كشورهاى اسلامى است. 🌷 اين جنگ، سلاح نمى‏شناسد؛ اين جنگ، محصور در مرزوبوم نيست؛ اين جنگ، خانه و كاشانه و شكست و تلخى كمبود و فقر و گرسنگى نمى‏داند؛ اين جنگ، جنگ اعتقاد است؛ جنگ ارزش‌هاى اعتقادى ـ انقلابى عليه دنياى كثيف زور و پول و خوش‌گذرانى است؛ جنگ ما، جنگ قداست، عزت و شرف و استقامت عليه نامردمي‌هاست.» صحیفۀ امام، ج21، ص68 ‏ 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 @TarikhDEF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘️ ولایت پذیری حداکثری(۱) ☘️ 🔹 پیرامون معنای گفتگوهای زیادی شده و از زوایای گوناگونی می توان به آن پرداخت اما نکته مهم، شروع بحث از نقطه صحیح آن می باشد. ابتدا باید ولیّ و طرح های او را بشناسیم. باید دانست ولیّ، جامعه را بدون طرحی منسجم رهبری می کند یا اینکه او دارای نقشه و است و طبق آن نقشه کار را پیش می برد؟ بعد از فهم این مساله، تازه نوبت به اقدام عملی و هزینه دادن میرسد. 🔸 در واقع باید منجر به ولایت پذیری بشود اما متاسفانه در ذهن و زبان برخی، «ولایت پذیری» کلید واژه ای است که منحصر در حوادث خاص و بحران ها شده است، آنجا که وقتی اختلافات بسیار شدید شد، نوبت رهبر و امام جامعه است که حرف نهایی را بزند، گویا کارکرد اصلی رهبر و ولیّ فقط در بحران هاست! اما ، ابعاد یک تمدن را پوشش می دهد لذا ولایت پذیری امت نیز باید تمام این ابعاد را پوشش بدهد، اینجاست که ضامن تحقق خواهد بود. 🔹 برخی این مطلب مهم را اینطور توضیح میدهند که علاوه بر رهبر، باید به نیز جامه عمل پوشاند. به زبان ساده تر باید گفت که یعنی عمل کردن به دستورات و فرامین رهبر اما برای ساخت یک تمدن، نیاز به داریم که به معنای حرکت در مسیر مکتب و رهبر و تحقق طرح های اوست. «ما باید متحدتر و بیشتر و محکم‌تر و قاطع‌تر پشت سر مقام معظم رهبری باشیم و نگذاریم که رهبرمان یک روز خدای ناکرده احساس تنهایی کنند. شما نگذاشتید که امام احساس تنهایی کنند، نباید بگذارید آیت الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری هم احساس تنهایی کنند... هر کس منکر این معنا باشد، مطمئن باشید که در خط امام نیست. هر کس بگوید اطاعت از امام غیر از اطاعت از حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای است، در خط امریکاست... همانگونه که امام با یک اشاره، شما مردم را روانه خیابان‌ها و نیز جبهه‌ها می‌کردند، امروز ما آماده هستیم تا با یک اشاره رهبری به خیابان‌ها و نیز جبهه‌ها گسیل شویم... اگر شما مردم پشت سر رهبری باشید و مثل من که بعد از امام، با خدای خود و امام خود عهد کرده‌ام که کوچک‌ترین قدمی را علیه رهبری و بر خلاف حتی برندارم... مطمئن باشد که ما در تمام زمینه‌ها بر امریکا پیروز می‌شویم.» بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی در مراسم آغاز جشن های دهه فجر پیش از خطبه‌های نماز جمعه، 12/11/1369؛ مجموعه آثار یادگار امام، ج1، ص561و562 ➕بخش دوم این مطلب: https://eitaa.com/TarikhDEF/27 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 @TarikhDEF
💐تلاش همسر برای آسمانی شدن شوهر💐 ، و 🌾 یک شب [سید ابراهیم=] در دیر العدس با حسین بادپا از پشت بیسیم صحبت می کرد. این حسین بادپا در زمان جنگ همرزم من بود. خیلی دوستش داشتم... حسین برای اینکه به اینجا بیاید خانمش را واسطه کرد. خیلی مهم است که زن انسان بیاید و واسطه ی شوهرش بشود و التماس کند که تو قبول کن شوهر من بیاید و به جبهه برود و شهید بشود. خیلی حرف مهمی است. نشان می دهد که هدف خیلی ارزشمند است. حسین بادپا بار اول زنش واسطه شد. بار دوم آمد. من خیلی دوستش داشتم. برای بار چهارم نمی گذاشتم بیاید. مجددا خانمش را واسطه کرد. گفت تو پیش فلانی آبرو داری. برو واسطه شو بگذارد من بروم. در ایام فاطمیه ی سال قبل که اینجا آمد شهيد شد... 🌾 من در دیرالعدس شنیدم که صدای خیلی برجسته ای می آید. سید ابراهیم صدایش خیلی مردانه بود و مثل داش مشتی های تهرانی صدای مردانه ای داشت. من نمی شناختم سیدابراهیم کیست. از پشت بی سیم که حرف می زد، گفتم این جوان تهرانی کیست؟ از کجا به فاطمیون آمده و جا گرفته است؟ با حسین بادپا صحبت می کرد. صبح که بچه ها از دیر العدس برگشتند، از حسین سؤال کردم این سید ابراهیم کیست که با صدای کُلفت و گُنده صحبت می کرد؟ گفت این است. نشانم داد و دیدم یک جوان باریک نحیف است. پرسیدم، سید ابراهیم این است؟ من فکر می کردم باید یک غول چهارشانه باشد با یک قد بلند و هیکل درشت. یک جوان تودل برویی بود که انسان لذت می برد که نگاهش کند. من واقعا عاشقش بودم. 🌾 این جوان، چون ما راه نمی دادیم بیاید، رفت مشهد، در قالب فاطمیون و به اسم افغانی ثبت نام کرد و خودش را به ما رساند. به این می گویند. زرنگ به ما و امثال ما و افراد دیگر نمی گویند. زرنگ کسی نیست که دنبال جمع کردن مال و گول زدن مردم باشد. باذکاوت کسی است که این فرصت ها را به این شکل به دست می آورد و بالاترین بهره را از آن می گیرد. به این می گویند کسی که از فرصت به نحو احسن استفاده می کند و به دست می آورد. 🌾 چرا این کار را کرد؟ چون خیلی قیمت داشت. «إن الله يحب الذين يقاتلون في سبيله صفاً كأنّهم بنیان مرصوص» خدا دوست دارد کسی را که در راهش جهاد می کند، «فضل الله المجاهدين على القاعدين أجرا عظيما» اگر خدا کسی را دوست داشته باشد، محبتش را، عشقش را، عاطفه اش را در دلها آکنده می کند. امثال سید ابراهیم، با شکل سید ابراهیم در خیابانهای تهران خیلی زیادند، اما آن چیزی که سیدابراهیم را بسیار عزیز کرد، و به این نقطه رساندش، این راهی بود که انتخاب کرد. 📚 بیانات شهید حاج قاسم سلیمانی در جمع رزمندگان / میدان های سخت، ص17 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 @TarikhDEF
▪️▪️ 🔹 امروز مستند «» به کاگردانی داوود مرادیان رو دیدم. بسیار مستند مفید و زیبایی بود. این مستند به داستان ۴۳ روز نخست انقلاب اسلامی ایران و ماجرای درگیری های کردستان می پردازد. در این مستند می توانید دو راهبرد متفاوت در مواجهه با قضیه کردستان رو با یکدیگر مقایسه و نتایج اون رو ببینید. 🔶 کوموله و دموکرات شروع به اشغال شهرها کرده‌اند. رئیس ستاد ارتش اعتقاد به مقابله دارد، اما ترجیحش به مذاکره است. در این مستند شخصیت شهید قرنی و مهندس بازرگان و راهبردی که در این اتفاق اتخاذ کرده اند را بهتر خواهید شناخت. 🔹 شهید قرنی، نخستين رئيس ستاد مشترك ارتش جمهورى اسلامى ايران بود. او در تيرماه 1337 در پى كشف طرح كودتا عليه رژيم پادشاهى دستگير و پس از محاكمه و سه سال زندان از ارتش اخراج شد. قرنى پس از انقلاب از سوى امام خمينى (ره) به‌عنوان عضو شوراى انقلاب و با درجه‌ى سرلشكرى به‌عنوان رئيس ستاد ارتش انقلاب منصوب شد. ➕ دانلود مستند: https://ammaryar.ir/product/%DA%86%D9%87%D9%84-%D9%88-%D8%B3%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B2/ 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 @TarikhDEF
☘️ ولایت پذیری حداکثری(2) ☘️ 🔹 در نوشته قبل، اجمالا معنای و اهمیت امام تبیین شد. اساسا سبک آرایش اجتماعی شیعه برای دریا شدن قطره های پراکنده و تبدیل شدن اراده های متکثر به یک اراده واحد و قوی، آن است که توده های مردم به تدریج بر گِرد مردان الهی جمع شوند و به مرور تبدیل به یک «» شوند، اما کلید مهم و عملیاتی در این میان آن است که هویت امام در چنین جامعه ای گره خورده به طرح هایی است که وی برای حرکت و دارد و اگر مردم نیز آن طرح ها را بشناسند و بر محور آن طرح ها گِرد هم آیند، دارای روح واحد و هدفی مشترک میگردند. اینجاست که از آن ها تعبیر به «امت» میشود. لذا یعنی شناخت جنبه های امامت او که این خود را در طرح های عملیاتی رهبر جلوه میدهد، نه صرفا شناخت شناسنامه ای. پس ( و نه صرفا احکام حکومتی اش) مساله ای مهم و است. 🔸 «آن مطالبات حقیقی انقلاب را شناسایی کنید. ببینید انقلاب از ما چی مطالبه میکند؛ کما اینکه اشتباه در شناخت مطالبات گوناگون، درخواست ها، خواست ها و شعارها، اشکالات بزرگی به وجود می آورد... -که یک خدمتگزار، یک طلبه ضعیف بیش نیستم- مطالبات و درخواست هایی که به اقتضای مسولیت خودم دارم، این مطالبات باید شناخته بشود. با مطالبات دسته های سیاسی و گروه های سیاسی و جناح های سیاسی نباید مخلوط بشود. باید دید چه می‌خواهیم ما؟ دنبال چه هستیم؟ هدف چیست؟ این‌ها خیلی مهم است؛ این ها آن چیزهایی است که می تواند شما جوان های عزیز را -ان شاالله- در صراط مستقیم الهی پیش ببرد.» رهبرمعظم انقلاب، 28/2/1379 🔹 «اين حرف ها را بايد بگوييم، تكرار بكنيم و اين‏ها را فقط موعظه هم تلقى نكنيد... سخنانى كه ما به شما عرض كرديم، موعظه نيست و اين‏طور نيست كه يك منبر رفتيم و حالا يك تذكراتى داديم؛ نه، اين‏ها اجرائياتى است كه و است. بايد اين كارها را بكنيد. اگر نكرديد، در قانون مجازات معينى ندارد كه بگويند چنانچه اين كار انجام نگرفت، فلان وزير يا فلان مسئول، بايد مجازات بشود؛ اما مجازات سخت‏ترى دارد و آن قضاوتهايى است كه درباره‏ى شما خواهد شد.» رهبرمعظم انقلاب، 23/5/1385 🔸 حقیقت آن است که انحصار ولایت پذیری در رهبر، یکی از تمدن سوزترین تفکراتی است که جامعه انقلابی ما گرفتار آن است و راهکار برون رفت از این وضعیت، آشنایی با رهبران انقلاب و یافتن «» در آن میان است. این نحوه ولایت پذیری و مواجهه نسبت به طرح های رهبر، عین اجتماعی است. 🔹 «یک بار برای حضرت آیت الله توضیح دادم و به ایشان عرض کردم که ما ولایت را اینگونه می فهمیم... ما اینگونه اعتقاد داریم که اگر ولیِّ امر دستوری داد، باید آن را اطاعت کنیم و از او پیروی کنیم. اگر از کاری نهی کرد، نباید آن کار را انجام دهیم و آن کار را انجام نمی دهیم. تا اینجا قدر متیقن و مسلّم است اما براساس شناختی که ما از مبانی، اصول و مزاج ایشان داریم -یعنی اینکه چگونه می اندیشد و چه چیزی باعث خوشحالی یا ناراحتی او می شود- در این مواقع مثلا هنگامی که مسئله ای را بررسی می کنیم و احتمال می دهیم، و کافی است احتمال بدهیم، که این کار مورد رضایت ایشان است، آن کار را انجام می دهیم. به صرف آنکه احتمال بدهیم که یک کار باعث رنجش خاطر یا ناراحتی یا غضب ایشان می شود، از آن کار پرهیز می کنیم. ایشان فرمودند: این همان است. مثلا افراد بسیاری در زمان حیات امام(ره) بودند و نیز در زمان حیات مقام معظم رهبری وجود دارند که در چنین موقعیت هایی می گویند: «خب، امر نفرمودند، بلکه فرمودند این نظر من است.» از دیدگاه بنده، این سخن که: «این نظر من است»، کار را تمام می کند. اصلا این معنای حقیقی ولایت است. انسان نباید منتظر بماند تا امامش به او امر و نهی کند. گاهی اوقات امام از روی مهربانی اش، ایده ای را در قالبی ساده به تو ارائه می دهد و امر نمی کند تا تو به زحمت نیفتی و به سختی نیفتی و به تو الزام نکرده باشد و این از رحمت و عطوفت پدرانه اوست. به آیت الله مصباح عرض کردم: ما اینگونه ولایت مداری می کنیم. نظر شما چیست؟ فرمودند: این همان ولایت حقیقی است.» بیانات در دیدار مجتبی مصباح 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 @TarikhDEF
☘️ ولایت فقیه با رویکرد تمدنی(1) ☘️ 🔹 آثاری که پیرامون مسئله تولید می شود، عموما یا رویکردشان فقهی کلامی است و یا حقوقی سیاسی. عمده نویسندگان دسته اول را حوزویان تشکیل می دهند و دسته دوم را دانشگاهیان. اما به نظر می رسد با ارتقاهای معرفتی اندیشمندان اسلامی معاصر(خصوصا امامین انقلاب) و نوع نگاه نویی که به اسلام ارائه داده اند، بتوان این مسئله را به نحو دیگری تقریر کرد که از آن تعبیر به «» می کنیم. 🔸 در واقع چه بسا بشود سه تقریر از مسئله ولایت فقیه و حکومت دینی ارائه داد: 1️⃣ حکومت لازمه حفظ نظامات انسانی: این سطح از تقریر با توجه به نیازهای مشترک انسانی برای زندگی اجتماعی شکل گرفته است. همانطور که تمام اقوام و جهان بینی ها، معمولا برای اداره جامعه و حفظ نظامات انسانی برنامه و دستوراتی دارند، اسلام نیز برای این سوال مشترک با مبانی خود قواعد و برنامه هایی دارد. 2️⃣ حکومت اصلی ترین ابزار تحقق اهداف اسلامی: این سطح از تقریر قائل است حکومت علاوه بر آنکه حفظ نظامات انسانی می کند، عظیم ترین _انسان_سازی است یعنی لازمه پیاده سازی همه احکام اسلامی، ایجاد یک حکومت اسلامی است. در واقع برای تربیت جامعه به سوی کمالات توحیدی و مقاصد قرآنی، به حکومتی جامع الاطراف نیاز داریم. 3️⃣ حکومت تنها مسیر رسیدن به «»: این سطح از تقریر، تمرکز بر هدف اصلی «عصر غیبت» دارد یعنی ویژگی و هدف اختصاصی «حکومت اسلامی در عصر غیبت»، زمینه سازی و فراهم کردن مقدمات راهبردی و عاقلانه حضرت حجت(عج) میباشد. در واقع ائمه معصومین(ع) چه راهبرد محوری برای عصر غیبت و مدیریت آن داشته اند و چه طرح عملیاتی از سوی ایشان برای زمینه سازی ظهور به شیعیان القا شده است؟ این تقریر قائل است: «ولایت فقیه، ائمه(ع) در عصر غیبت برای رسیدن به تمدنِ زمینه سازِ ظهور» می باشد. ما این سطح از تقریر حکومت را تعبیر به «ولایت فقیه با رویکرد تمدنی» می کنیم. 🔹 تذکر: البته این تقریر ناقص است لذا حتما نوشته های بعدی که تکمیل کننده این نوشته است را دنبال کنید. ➕بخش دوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/31 ➕بخش سوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/32 ➕بخش پایانی: https://eitaa.com/TarikhDEF/33 🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇 @TarikhDEF
☘️ ولایت فقیه با رویکرد تمدنی(2) ☘️ 🔹هدف از نوشته قبل، تغییر نگرش به مسئله ولایت فقیه بود، اینکه آیا می توان نگاهی حداکثری به مسئله ولایت فقیه داشت؟ اگر بلی، آن نگاه چیست که سعی شد اجمالا گفته شود. به نظر می رسد احیا کننده این تفکر و نگرش در عصر معاصر، امام خمینی(ره) باشد. انقلاب اسلامی ایران خروجی همین اندیشه و تفکر بود. شاید برای خیلی ها این سوال باشد که امام چرا انقلاب کرد؟ او چه بود؟ محوری ترین امری که او از همان جوانی تا آخر عمر دغدغه اش را داشت و دنبال می کرد چه بود؟ برای پاسخ به این سوال، دو کلام از ایشان ذکر می شود: یکی از جلد اول صحیفه و مربوط به تاریخی ترین سند مبارزاتی موجود از ایشان(تاریخ 15 اردیبهشت 1323) و دیگری از جلد 21 صحیفه و مربوط به وصیت نامه ایشان. 1️⃣بیان اول: «قال اللَّه تعالى: قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏. خداى تعالى در اين كلام شريف، از سرمنزل تاريك طبيعت تا منتهاى سير انسانيت را بيان كرده، و بهترين موعظه‏هايى است كه خداى عالم از ميانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و اين يك كلمه را پيشنهاد بشر فرموده. اين كلمه است... است كه موسى كليم را با يك عصا به فرعونيان چيره كرد... قيام براى خداست كه خاتم النبيين- صلى اللَّه عليه و آله- را يك تنه بر تمام عادات و عقايد جاهليت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جاى آن توحيد و تقوا را گذاشت... و ما را به اين روزگار سياه رسانده و همه جهانيان را بر ما چيره كرده و كشورهاى اسلامى را زير نفوذ ديگران درآورده. قيام براى منافع شخصى است كه و برادرى را در ملت اسلامى خفه كرده. قيام براى نفس است كه بيش از ده ميليون جمعيت شيعه را به طورى از هم متفرق و جدا كرده كه طعمه مشتى شهوت‏پرست پشت ميزنشين شدند... امروز روزى است كه نسيم روحانى الهى وزيدن گرفته و براى قيام اصلاحى بهترين روز است، اگر مجال را از دست بدهيد و قيام براى خدا نكنيد و مراسم دينى را عودت ندهيد، فرداست كه مشتى هرزه گرد شهوت‏ران بر شما چيره شوند و تمام آيين و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود كنند... امروز چه عذرى در محكمه خدا داريد؟ اين چه ضعف و بيچارگى است كه شماها را فرا گرفته؟ اى آقاى محترم كه اين صفحات را جمع‏آورى نموديد و به نظر علماى بلاد و گويندگان رسانديد! خوب است يك كتابى هم فراهم آوريد كه جمع تفرقه آنان را كند و همه آنان را در همراه كرده از همه امضا مى‏گرفتيد كه اگر در يك گوشه مملكت به دين جسارتى مى‏شد، همه يكدل و جهت از تمام كشور قيام مى‏كردند... شماها كه به حق مشروع خود قيام نكرديد، خيره‏سران بى‏دين از جاى برخاستند و در هر گوشه زمزمه بى‏دينى را آغاز كردند و به همين زودى بر شما تفرقه زده‏ها چنان چيره شوند كه از زمان رضا خان روزگارتان سخت تر شود.» 🔸حضرت امام علت تمام مشکلات را ترک قیام لله و مشغول شدن به قیام للنفس بیان می‌کند. ایشان برمبنای عمق نگاه عرفانی سیاسی خود و آسیب شناسی ای که از حرکت‌های سیاسی-اجتماعی دارند معتقدند آن‌ها حرکتشان تهیِ از قیام لله است لذا به نتیجه‌ مطلوب نخواهد رسید. در نگاه ایشان همین قیام للنفس است که روح وحدت و برادری را نابود کرده و منجر به تفرق امت اسلامی شده است. اما راهکار چیست؟ امام، است در قالب وحدت و برادری برای تحقق مقاصد اسلامی و حرکت در این مسیر. 2️⃣بیان دوم: «و شما اى و اى كشورهاى اسلامى و مسلمانان جهان بپاخيزيد و حق را با چنگ و دندان بگيريد و از هياهوى تبليغاتى ابرقدرتها و عمّال سرسپرده‏ آنان نترسيد؛ و حكام‏ جنايتكار كه دسترنج شما را به دشمنان شما و اسلام عزيز تسليم مى‏كنند از كشور خود برانيد؛ و خود و طبقات خدمتگزار متعهد، زمام امور را به دست گيريد و همه در زير پرچم پر افتخار اسلام مجتمع، و با دشمنان اسلام و محرومان جهان به دفاع برخيزيد؛ و به سوى يك به پيش رويد كه با تحقق آن، همه مستكبران جهان را به جاى خود خواهيد نشاند و همه مستضعفان را به امامت و وراثت ارض خواهيد رساند. به اميد آن روز كه خداوند تعالى وعده فرموده است.» 🔸ایشان قائلند در حیطه جهان اسلام، وحدت کشورهای اسلامی و اصول و مبانی مشترک اسلامی، نقطه ای است که میتواند تمامی جهان اسلام را در کنار هم مجتمع سازد، امری که هم اکنون باتوجه به حکمرانی سیاستمداران ظالم حتی در مسئله ای بدیهی و مشترک مانند مسئله فلسطین که مسئله اول جهان اسلام است، هنوز محقق نشده است. اما باید دقیقا مراد امام از «یک دولت اسلامی با جمهوری های آزاد و مستقل» را دانست و برای ابعاد آن طرحی داشت که در نوشته های بعد به آن خواهیم پرداخت. ➕مطالعه بخش اول: https://eitaa.com/TarikhDEF/28 @TarikhDEF
☘️ ولایت فقیه با رویکرد تمدنی(3) ☘️ 🔹 در نوشته قبل اشاره ای به آسیب شناسی کلان جهان اسلام توسط حضرت امام شد و اینکه ایشان راهبرد عملیاتی عبور از این بستر را اتحاد و برادری مسلمین در قالب تشکیل «دولت اسلامی با جمهوری های آزاد و مستقل» دانستند. برای فهم دقیق این راهبرد، باید به سراغ جانشین و شاگرد خلف ایشان رفت. رهبرمعظم انقلاب نیز همین تفکر و بینش امام راحل را اخذ کرده و به خوبی تبیین و دنبال کرده اند. 🔸 «ما آرزو داريم‏ كه‏ اين‏ يك ميليارد مسلمان، حقيقتاً يك واحد باشند؛ نه اينكه دولتها و كشورها وجود نداشته باشند. چنين چيزى، على‏الظّاهر، تا قبل از ولىّ‏عصر أرواحنا فداه، نخواهد شد. اما مى‏گوييم در يك جهت حركت كنند. با يك روحيه حركت كنند. ملتها و دولتهاى مسلمان، با يك‏دل حركت كنند.» رهبر معظم انقلاب، 24/6/71 🔹 ایشان حرکت گام به گام این طرح را چنین ترسیم می کنند: «اتّحاد دنیای اسلام مراتبی دارد: 1️⃣ پایین‌ترین مرتبه‌اش این است که جوامع اسلامی، کشورهای اسلامی، دولتهای اسلامی، اقوام اسلامی، مذاهب اسلامی، علیه هم دست به تعرّض نزنند، با هم معارضه نکنند، به یکدیگر ضربه نزنند؛ این قدم اوّل است. 2️⃣ البتّه بالاتر از این، این است که دنیای اسلام علاوه بر اینکه به یکدیگر ضربه نمیزنند، در مقابل دشمن مشترک هم دست به دست هم بدهند، اتّحاد واقعی و کافی داشته باشند، از یکدیگر دفاع کنند. این هم یک قدم بالاتر است؛ 3️⃣ از این بالاتر هم این است که کشورهای اسلامی،‌ ملّتهای اسلامی هم‌افزایی کنند. کشورهای اسلامی از لحاظ علمی، از لحاظ ثروت، از لحاظ امنیّت، از لحاظ قدرت سیاسی در یک سطح نیستند، میتوانند به یکدیگر کمک کنند، هم‌افزایی کنند، آنهایی که بالاترند در هر بخشی، دست آن کسانی را که پایین‌تر هستند بگیرند؛ این هم یک مرحله‌ای از وحدت است. 4️⃣ مرحله‌ی بالاتر هم این است که همه‌ی دنیای اسلام متّحد بشوند در جهت رسیدن به تمدّن نوین اسلامی.» رهبرمعظم انقلاب، 24/8/98 🔸 بنابراین مراد امام از تشکیل «دولت اسلامی با جمهوری های آزاد و مستقل»، همان ایجاد تمدن نوین اسلامی است. در واقع این دو، دو اصطلاح برای یک محتوا هستند. این راهبرد، همان حقیقتی است که دشمنان مکتب اسلام زودتر از ما به آن رسیده و دنبال کردند. چه بسا بتوان مهمترین عامل قدرت را همین اتحاد تمدنی آنان دانست: امریکا = ایالات متحده امریکا شوروی: اتحاد جماهیر شوروی اتحادیه اروپا انگلیس= UK(پادشاهی متحد) لذا اگر بخواهیم یک تصویر حداقلی از تمدن نوین اسلامی در ذهن داشته باشیم، باید گفت مراد از این اتحاد تمدنی چیزی شبیه به اتحادیه اروپا یا اتحاد جماهیر شوروی است. 🔹 مرحوم خاطره ای از حضرت امام نقل می کنند که مربوط به اوایل نهضت بوده و نشان از ایشان از همان ابتدا میباشد: «زمانی من [= مرحوم ] از مرحوم عسگراولادی خاطره ای از امام(ره) شنیدم و از ایشان خواستم این خاطره را برای من مکتوب کنند. ایشان گفتند من در اسفند سال 1341 و بعد از غائله انجمن های ایالتی و ولایتی که مراجع و علما در مقابل نظام شاه ایستادند در قم با امام ملاقات کردم و به امام عرض کردم شرایط خیلی سخت شده است و همه مبارزین را سایه به سایه تعقیب می‌کنند. امام در پاسخ به مرحوم عسگراولادی می‌گویند: آقای عسگراولادی! شما می‌دانید مقصود ما از این نهضت چیست؟ نهضت ما سه مرحله دارد: یک) اسلامی کردن ایران، دو) اسلامی شدن جهان اسلام سه) جهانی شدن اسلام و آنگاه است که خدمت (عج) عرض می‌کنیم که مولا جان کره زمین آماده قدوم مبارک شماست.» ➕مطالعه بخش اول: https://eitaa.com/TarikhDEF/28 ➕مطالعه بخش دوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/31 @TarikhDEF