eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
186 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
تاریخ دیروز، امروز، فردا
🔳 برگذاری اولین رفراندوم انقلاب ایران(تعیین نوع حکومت) ▫️ ▫️10 فروردین 58 ⬅️ نخست وزیر کشور 20 اسفند خطاب به دستوری صادر کرد که را در 10 فروردین58 به اجرا در آورد. ⬅️ از این قرار بود: «آیا با تغییر رژیم سابق به جمهوری اسلامی که قانون اساسی آن از تصویب ملت خواهد گذشت موافقید یا نه؟» پاسخ نیز باید «آری یا نه» باشد. ⬅️ گروه هایی که اولین رفراندوم انقلاب ایران را تحریم کردند: 1. : آنها معتقد بودند درصورتی رفراندوم آزاد برگذار خواهد شد که تمامی ارگان های رژیم سابق نابود شود مانند (در صورتی که امام به شدت با این مسئله مخالف بود) لذا این رفراندوم را میدانستند. اشکال دیگرشان، نوع سوال رفراندوم بود لذا آن را یک جانبه و مستبدانه میدانستند. همچنین معتقد بودند تضمین آزادی سیاسی برای همه نیروهای سیاسی وجود ندارد لذا در این رفراندوم شرکت نمیکنند. 2. : آنها نیز علت تحریمشان را غیر دموکراتیک بودن رفراندوم دانستند. براساس سندی که در آمده، آمریکایی ها بعد از تحریم رفراندوم توسط این دو گروه آورده اند: «هیچ‌یک از این دو گروه طرفداران زیادی ندارند.» ج10، ص248 3. جمعیت اتحاد برای آزادی 4. حزب جمهوری خواه 5. جمعیت آزادی و همبستگی اتحاد چپ 6. امام جمعه مهاباد 7. سازمان پیکار 8. سازمان پیشرو برای اتحاد 9. اتحاد ملی زنان ⬅️ گروه هایی که اعلام کردند به جمهوری اسلامی رای خواهند داد: 1. 2. : اعلام کردند مانند همه مردم به جمهوری اسلامی رای میدهیم چرا که خواست همین است و موفقیت جمهوری اسلامی در رفراندوم، از پیش محرز است لذا ضدیت با آن جز نخواهد بود. 3. : دبیرکل آن اعلام کرد به جمهوری اسلامی رای میدهند چرا که «مردم برای اینکه بمانند باید از آنچه میگوید، پشتیبانی کنند و برای حفظ وحدت در مقابل به جمهوری اسلامی رای مثبت بدهند.» 4. : شرکت در این رفراندوم را دانستند. 5. سازمان فرهنگیان جبهه ملی 6. برخی مانند گروه های روشنفکران یهودی ایران و زرتشتیان ایران 7. حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان 8. حزب ایران 9. حزب باختر امروز 10. نهضت آزادی خواهان 11. سازمان زنان دموکراتیک ⬅️ شخصیت هایی که اعلام کردند به جمهوری اسلامی رای خواهند داد: 1. آیت الله 2. آیت الله 3. آیت الله 4. آیت الله سیدصادق : ایشان صلاح دین و دنیایمان را در همین رای دانستند. 5. آیت الله سیدباقر : ایشان شرکت در این رفراندوم را دانستند. 6. آیت الله 7. آیت الله 8. آیت الله ⬅️ سخنان جالب (24 اسفند57) نسبت به اعتراضات برخی خانم ها به حجاب اجباری و اعتصاب برخی کارگران و غائله های ترکمن و کردستان: «خانم ها سر یک کلمه این جنجال را راه بیندازند، شهر را روی سرشان بریزند، خب چه میشود؟ این را اسمش را میگذارید همکاری؟ ...برادر عزیز ترکمن و کُرد، خانم محترم، کارگر عزیز دلبند، این ره که تو میروی به ترکستان است، آن دفعه هم گفتم، نکنید. کاری که نه از تاک، نشان ماند و نه از تاکستان.» ⬅️ براساس گزارش ، 26 اسفند57، نزدیک به از مردم تهران امروز در گردهمایی بزرگ حمایت از «جمهوری اسلامی» و « و عفاف» و رویکرد انقلابی صداوسیما شرکت کردند. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
دیگر می شود به تو گفت شهید... سردار پیروز لشکر محمد رسول الله، حاج شهادت گوارای وجودت باشد... 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 هیچ فرقی بین طوایف مسلمین در حقوق سیاسی و اجتماعی نیست ▫️ ▫️9 فروردین 58 ➕حضرت امام در پیامی خطاب به ملت ایران درباره اتفاقات گنبد، زاهدان و اردبیل گفتند: 🔰 «بعض بين مردم محترم آن سامان، مشغول و هستند؛ و شايع نموده ‏اند كه ، برادران را از حقوق خود محروم مى ‏نمايند... 🔰 ما با برادران اسلامى اهل سنت خود، هيچ اختلافى نداريم؛ و ما به برادران خود اطمينان مى ‏دهيم كه تمام اقشار كشور- چه اهل سنت و چه شيعه- به حقوق خود خواهند رسيد و هيچ فرقى بين طوايف مسلمين در و و غير آن نيست... 🔰 من صلاح همه را در آن مى ‏بينم كه به «» رأى دهند كه در آن حقوق همه اقشار و همه طوايف را به طور وافى تضمين مى‏ كند.» صحیفه امام، ج6؛ ص430 ➕همچنین در سخنرانی دیگری در همین روز تاکید میکنند: 🔰 «همه قشرها آزادند در رأى دادن. تمام قشرها به حقوق خودشان خواهند رسيد. برادرهاى سنى ما مثل ما هستند، با ما هيچ فرقى ندارند در حقوق؛ حقوق همه آنها داده خواهد شد... 🔰 همه اقشار ملت با ملت شريك هستند در حقوق؛ و حقوق همه به آنها داده خواهد شد. در اسلام احترام دارند، حقوق دارند؛ حقوق آنها داده خواهد شد. 🔰 در عمل به مذهب- به مذهب خودشان، در رأى دادن براى وكلاى خودشان آزادند. همه اقشار هستند. 🔰 و اين معنا كه بين شماها پخش مى ‏كنند كه روحانيون مى ‏خواهند حق شما را نگذارند به شما برسد، بدانيد كه اين است كه اينها مى‏ كنند به ملت ما.» 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 چپ های امریکایی ▫️ ▫️9 فروردین 58 🌱 گروه های چپ همیشه در ظاهر خود را و امپریالیسم میدانستند اما تحلیل درباره آنها متفاوت است. ایشان درجاهای متعدد آنها را وابسته به امریکا میداند، هرچند در ظاهر هم با امریکا دشمنی بکنند. در نگاه امام سود و منفعت این گروه ها، چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم در نهایت به جیب امریکا وارد خواهد شد. 🌱 ایشان با اشاره به گروه های چپی که در روند اخلال ایجاد میکنند درباره ماهیتشان گفتند: 🔰 «برادرهاى ما! عزيزان ما! دست از تفرقه برداريد. به حرف اشخاصى كه انحراف دارند گوش ندهيد؛ اينها هستند به . اينها مى ‏خواهند همان مخازن ما را باز به بدهند؛ اينها مى ‏خواهند همان مسائل سابق را با پياده كنند.» (صحیفه امام، ج6، ص435) 🌱باز در جای دیگری میفرمایند: 🔰«اين اشخاص منحرف كه مى‏ گيرند و به هستند، در صددند كه چپاول گريهاى زمان رژيم سابق را با فرم ديگر در كشور عزيز ما اعاده كنند.» (صحیفه امام، ج6، ص430) 🌱 یا جای دیگری میفرمایند: 🔰 «اينهايى كه الآن در ايران مشغول فتنه هستند، اينها از اسلام هيچ اطلاع ندارند، و به حسب آن طورى كه من مى ‏فهمم، اينها هستند و لو اينكه اسمشان بر خلاف است!» (صجیفه امام، ج6، ص471) 🌱 امام 22 خرداد 58 نیز در دیدار سفیر شوروی میگویند: 🔰 «كسانى كه در ايران و افغانستان اعمالى به اسم كمونيست انجام مى ‏دهند به نفع شوروى نيست. گرچه اعتقاد من اين است كه كمونيست هايى كه در ايران هستند روابطشان با امريكا بيشتر است.» (صحیفه امام، ج8، ص114) 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 پادکست | ضربه بر سیاست دینی ◾️ضربتی که علی مرتضی علیه‌السلام می‌خورد در حقیقت شمشیری است که بر فرق سیاست دینی می‌خورد. 🎙 گفتاری از آیت‌الله یزدان‌پناه. 🎬 گروه هنری رسانه‌ای نفحات @nafahat_artmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔳 اعلامیه دولت موقت درباره اعدام های انقلابی ▫️ ▫️9 فروردین 58 🔹دولت موقت درباره بازداشت ها، محاکمات و اعدام های ابتدای انقلاب(از ابتدا تا تاریخ 23 اسفند57) که در مورد جنایتکاران رژیم سابق اعمال شده بود، در اعلامیه ای با اشاره به انقلاب های صورت گرفته در سایر کشورها و جنایاتی که غالب اعدام شدگان درباره مردم آزادی خواه و شرافتمند ایران مرتکب شده اند گفت: «آنچه در ایران جریان دارد، و است.» 🔸در پایان نیز آورده اند: «اینک که به دستور امام، عملیات دادگاه های انقلاب متوقف گردیده است، امیدواریم برطبق آیین نامه ای که از طرف دولت تهیه شده و به تصویب شورای انقلاب میرسد و با رعایت کامل موازین شرعی و حقوقی صحیح شرایط بازداشت و بازپرسی و محاکمه و اجزای احکام به نحو مطلوب انجام گردد.» اطلاعات، 9 فروردین، ص7 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 اشکال آیت الله شریعتمداری به شیوه برگذاری رفراندوم ▫️ ▫️10 فروردین 58 آیت الله بعد از حضور پای صندوق و رای به جمهوری اسلامی گفت: «برای اینکه دولت تضعیف نشود با شکل برگذاری رفراندوم موافقت کردم. نظر من این بود که مردم به هر نوع حکومتی که مایل هستند رای دهند.» اطلاعات، 11 فروردین، ص4 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
🔳 اعلامیه دولت موقت درباره اعدام های انقلابی ▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز ▫️9 فروردین 58 🔹دولت موقت دربا
🔳 بازرگان: موافق اصل محاکمات انقلابی اما مخالف شیوه آن ▫️ ▫️11 فروردین 58 🔹 در مصاحبه ای با تلوزیون شماره یک فرانسه ضمن اعتراض به نحوه محاکمه جنایتکاران رژیم سابق گفت: «من به این اعدام ها اعتراض کردم ولی منظورم مخالفت با محکومیت این افراد نبود... من با طریق و شکل دادرسی ها مخالفم، به عقیده من بایستی شکل عادلانه و منصفانه را باید محترم شمرد.» 🔸بازرگان در پاسخ به این سوال که میگویند حکومت ایران به شکل یک دیکتاتوری مذهبی در خواهد آمد گفت: «اگر چنین بود، آیت الله مرا به عنوان نخست وزیر انتخاب نمیکرد.» 🔹بازرگان در مورد نیز گفت او «به خاطر تمامی جریان های 13 ساله است.» کیهان، 11 فروردین، ص8 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 نخستین روز حکومت الله و روز امامتِ امت ▫️ ▫️12 فروردین 58 ➕ امام خمینی امروز به مناسبت اولین روز شکل گیری جمهوری اسلامی در پیامی خطاب به مردم ایران نوشتند: 🌱 من در اين روز مبارك، و روز فتح و ظفر ملت، جمهورى اسلامى ايران را اعلام مى ‏كنم. 🌱 به دنيا اعلام مى ‏كنم كه در تاريخ ايران چنين رفراندمى سابقه ندارد، كه سرتاسر مملكت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوقها هجوم آورده و رأى مثبت خود را در آن ريخته و رژيم طاغوتى را براى هميشه در زباله دان تاريخ دفن كنند... 🌱 صبحگاه 12 فروردين كه است، از بزرگترين اعياد مذهبى و ملى ماست. ملت ما بايد اين روز را عيد بگيرند و زنده نگه دارند. 🌱 روزى كه كنگره ‏هاى قصر 2500 سال حكومت طاغوتى فرو ريخت، و سلطه شيطانى براى هميشه رخت بربست و كه حكومت خداست به جاى آن نشست. صحیفه امام، ج6، ص452 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 رمز پیروزی انقلاب اسلامی ایران ▫️ ▫️13 فروردین 58 ➕حضرت امام در دیدار با اسقف هيلارين كاپوچى (عضو افتخارى سازمان الفتح) و هانى الحسن نماینده سازمان آزادی بخش فلسطین گفت:‏ 🌱 ما با و و تعالى و بود. قوت ايمان در ملت ما طورى بود كه شهادت را سعادت مى ‏دانستند و دنبال شهادت بودند و خوف از مرگ نداشتند؛ و لهذا مشت هاى اينها بر تانك ها غلبه كرد. 🌱بايد ملت هاى ديگر، ملت فلسطين، پيدا بكنند و اتكال به خداى تبارك و تعالى. 🌱 اين رمز پيروزى در هر جا پيدا بشود، پيروز خواهند شد. بايد ملت عزيز «» با وحدت كلمه و اتكال به خداى تبارك و تعالى، توجه به روحانيت، توجه به معنويت، توجه به خداى تبارك و تعالى كنند تا پيروز شوند. صحیفه امام، ج6، ص469 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 عبرت از مدل ملی گرایی یاسرعرفات در مسئله فلسطین ▫️ ▫️14 فروردین 58 ➕ در مصاحبه با : 🔸«ما آنقدر عاجز نخواهیم بود که از به دست آوردن حق خود صرف نظر کنیم، آنقدر به مبارزه خود ادامه خواهیم داد تا با کمک و کشورهای عضو جهان سوم و دنیای اسلام و ، فلسطین را آزاد کنیم» اطلاعات، 14 فروردین، ص5 📌پ.ن: جالب است بدانید همین یاسرعرفاتی که اینجا با این حرارت و تندی در دفاع از ملت مظلوم فلسطین حرف میزند، سال ها بعد با سران رژیم صهیونیستی پشت یک میز نشسته و با آنان بر سر حقوق حقه امت اسلام و فلسطین معامله میکند. مبارزات ملت فلسطین تاکنون سه مرحله را پشت سر گذاشته که مرحله دومش مربوط به مبارزات به رهبری چند جوان فلسطینی از جمله یاسر عرفات شکل گرفت و تا سه دهه ادامه یافت. این بخش از مبارزات ضد صهیونیستی که تحت عنوان «» شکل گرفت، هر چند به مزاحمی جدی برای صهیونیست ها تبدیل شد اما به دلیل بی بهره بودن از و تکیه محض بر ، دچار انحراف گشت و سران آن از جمله شخص یاسر عرفات با صهیونیست ها سازش کردند و آرمان فلسطین را زیر پا گذاشتند. همین مدل تعامل را در برخی ملی گراهای دیروز و امروز ایران اسلامی هم میبینیم که بررسی عملکرد آنها خود بحث مفصل و مجزایی است اما اجمالا اگر نوع نگاه صرفا ملی گرایی باشد، خروجی آن چیزی بیش از این ها نخواهد بود و این یک و عبرت آموز برای امروز ماست، از ماجرای مشروطه و نفت گرفته تا جبهه ملی و نهضت آزادی. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تهران-شهرنو او شیخ حسین انصاریان است! . قبل از انقلاب روحانی جوانی خبر از خانه‌های فساد در شهرنو به‌گوشش میرسد که: «در‌ آنجا دخترانی وجود دارند که مثلا از دوست پسرشان فریب خورده‌اند، یا از خانه فراری بوده و به تور آدم پستی افتاده و بدین مرکز فروخته شده‌اند و اکنون روی برگشتن به خانه خود را ندارند. رؤسای آنان به هیچ‌وجه دست‌بردار نیستند و برای محکم‌کاری، از زنان بیچاره سفته گرفته‌اند.» روحانی تعدادی از سفته‌ها را می‌خرد و دختران را آزاد و راضی‌شان می‌کند به خانه‌‌هایشان بازگردند: «آنها را همراهی کرده، به آغوش خانواده‌شان می‌سپردیم و می‌گفتیم که مثلاً‌ دختر شما گم شده بوده و اکنون به ما پناه آورده و از اصل ماجرا هیچ حرفی نمی‌زدیم... بعضی از زنان جوان ازدواج کردند و زندگی پاک و سالمی را تشکیل دادند.» پس از انقلاب اما مردم به شهرنو حمله کردند و آنجا را به آتش کشیدند اما دامن‌گیر همه خانه‌ها نشد. اما آیت‌الله طالقانی ناراحت شده و موضع‌گیری شدیدی کردند: «شهیدقدوسی، دادستان انقلاب به‌من گفت:"برای براندازی آنجا چه کار می‌توانی انجام بدهی؟" گفتم "فقط پول و جا و مکان مناسب می‌خواهد." او چکی به‌مبلغ ۳۰۰هزار تومان برایم نوشت. آیت‌الله گیلانی نیز ۳میلیون در اختیار ما گذاشت.» طلبه جوان کل ۱۱۲۰ خانه فساد در شهرنو را می‌خرد و مرکز بزرگی را هم در شمیران، برای اسکان زنان در اختیار می‌گیرد: «در محضری در محله راه‌آهن، کل اسناد به ما واگذار شد و صاحبان خانه‌ها پول خود را نقد دریافت کردند. با رضایت و درحالی‌که از خطای گذشته خود اشک می‌ریختند. بعضی اصلا پولی نگرفتند و گفتند ما می‌خواهیم در این انر خیر سهیم باشیم تا بلکه خدا از سر تقصیرات ما درگذرد... زنان میانسال‌ها و بعضی از جوانان را با آماده‌سازی و توبه دادن، به خانواده‌هایشان تحویل دادیم. شماری از زنان جوان را نیز شوهر دادیم. چند نفر نیز به عقد کارمندان دایره منکرات در آمده و زندگی پاک و سالمی را تشکیل دادند و اکنون صاحب فرزندانی هستند که گاهی هم پای منبر من می‌آیند... بعد منطقه را با خاک یکسان کردیم؛ بخشی به بیمارستان فارابی واگذار و بخشی پارک شد. بعد طی نامه‌ای به امام نوشتم ما اکنون باید مخارج ۴هزار زن را بپردازیم و تقاضای کمک مالی کردم. امام گفت: «اگر از کمک‌های مردمی تأمین نشدید،از سهم ما استفاده کنید.» گاهی رسانه‌‌ها با زنانی که از آن مراکز فساد رهایی یافته و دنبال زندگی سالمی رفته بودند، مصاحبه می‌کردند. روزی یکی از مصاحبه‌ها از رادیو پخش شد. خبرنگار از دختر جوانی سوال کرد که «شما قبلاً کجا بودید و چه می‌کردید؟» او گفت: «من اصلاً به قبل و بعد کاری ندارم و هیچ حرفی برای گفتن ندارم. فقط این را بگویم که یک نفر آمد و مرا نجات داد که او هم پدر من است و هم عمویم، هم برادر و دایی و مادرم، او همه کاره من است. او شیخ حسین انصاریان است.» منبع: کتاب خاطرات شیخ حسین انصاریان، ص۱۷۶-۱۸۰ @javadmogoei
🔳 ماجرای اعدام هویدا ▫️ ▫️18 فروردین 58 🔰 حدود 13 سال نخست وزیر ایران در دوره پهلوی بود و با دستور در اواخر حکومتش به جهت فشارهایی که روی او بود به زندان افتاد. بعد از پیروزی انقلاب نیز چون او در زندان بود نتوانست از ایران فرار کند و به دست انقلابیون افتاد و بعد از برگذاری دادگاهش، امروز اعدام شد. 🔰بخشی از صحبت های هویدا در دادگاه: «ما در سیستمی بودیم که همه در آن سیستم در خدمت رژیم بودند. هر برنامه ای که دولت مجری آن بود، به وسیله گروهی که به عنوان کارشناس در وزارتخانه ها بودند طرح ریزی میشد... در آن سیستم به عقیده من، مجلس سنا و شورای ملی بودند که نمیبایست قوانین ضدمردمی را تصویب میکردند.» 🔰هویدا در پاسخ به رئیس دادگاه، با بیان اینکه من به وجود آورنده سیستم نبودم، گفت: «اگر من این کارها را نمیکردم، دیگری انجام میداد.» 🔰نماینده دادستان نیز در پاسخ به او گفت: «پاسخ شما شبیه این است که بگوییم گناهی نداشت چرا که اگر امام حسین را او شهید نمیکرد، کس دیگری این کار را میکرد!» 🔰هویدا در پایان نیز گفت حرف دیگری ندارم اما «اگر عمری کفاف دهد، کتابی خواهم نوشت که در آن ماجراهای از شهریور 1320 تا آخرین روز صدارتم را تشریح خواهم کرد.» ولی دادگاه با عنوان مفسد فی الارض و خائن به ملت، حکم به اعدام او داد و این فرصت به او داده نشد. 🔰 که از طرف امام مسئول تشکیل دادگاه انقلاب بود در خاطرات خود(ص376-388) مینویسد: سرسختانه با اعدام هویدا مخالفت میکرد و برای جلوگیری از اعدام، سخت در تلاش بود. بازرگان میگفت: «شما نباید هویدا را اعدام کنید چون میگویند که او هم در و اروپا، طرفداران زیادی دارد و این را امام هم میگوید.» 🔰من این موضوع را از امام پرسیدم و ایشان فرمود: «من چنین مطلبی را نگفته ام.» افراد زیادی از طرف دولت موقت با هویدا در تماس بودند و ما از دور ناظر جریان بودیم. 🔰آنها وعده آزادی به او میدادند ولی من خبر نداشتم و او در دادگاه این مطالب را فاش ساخت... در قم خدمت امام رسیدم. چند روزی نگذشته بود که در زندان قصر، پاسداران اعتصاب کردند. آنها رژه میرفتند و فریاد میزدند: «خلخالی کجایی؟ دادگاه خلخالی ایجاد باید گردد، هویدای لامذهب اعدام باید گردد.» 🔰سرانجام به قم آمدند و از امام خواستند که مرا به دادگاه برگردانند. امام به من فرمودند: «شما به حرف گوش نکن.»... هویدا [بعد از صدور حکم] در حالی که عرق میریخت گفت: «حضرت خلخالی! من نمیگویم مرا اعدام نکنید، ولی خواهش میکنم به مدت دو ماه اعدام مرا به تاخیر بیندازید. دولت موقت به من وعده داده است.» خلاصه هر چه او اصرار کرد، من قبول نکردم و گفتم وصیت نامه خود را بنویس! 📌 پ.ن: در مورد چگونگی اعدام هویدا نیز نقل هایی متعددی گزارش شده که البته خیلی مهم نیست. براساس گزارش از رئیس دادگستری وقت، هویدا گفته بود اگر حافظ جانم باشید حاضرم در دادگاه علنی مطالبی درباره ارتباط بعضی چهره ها با رژیم پهلوی بگویم. مبشری تلاش میکند هرچه سریعتر از امام دستوری مبنی بر زنده ماندن هویدا بگیرد لذا عازم قم میشود اما قبل از دیدار او با امام، خبر میرسد که خلخالی کار اعدام هویدا را تمام کرده لذا کار بی نتیجه میماند. و چند نفر دیگر نیز روایاتی مشابه این داشته اند هرچند اختلافاتی نیز وجود دارد. اما در بررسی عملکرد خلخالی به نظر میرسد وقتی حکم اعدام هویدا قطعی شده بود و مردم انقلابی نیز همین را مطالبه داشتند، حالا اگر فرصتی به هویدا داده میشد تا خود را مکتوب کند، آن خاطرات تبدیل به متنی مهم و ارزشمند میشد، مشابه تعاملی که با حسین فردوست شد و خاطرات او تا به امروز ماندگار مانده است. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر افول غرب به ویژه آمریکا را باور ندارید این گزارش را ببینید. افول آمریکا و غرب را نه در اقتصاد بلکه در فرهنگ آن باید جست که امروز خود را نشان داده است و حتی اگر بخواهند از آن بیرون بیاییند سالیانی داراز طول می‌کشد. کشورهای شرقی هم آنهایی که این عامل فرهنگی در آنها اصلاح نشده است در چند دهه آینده با همین افول مواجه خواهند شد. جهش‌های تمدنی در دهه‌های آینده با آن کشوری است که فرهنگ غنی و سالمی داشته باشد. ......... 🎥 هشدار روزنامه "وال‌استریت‌ژورنال" درباره فروپاشی ارزش‌ها و بنیان‌های اساسی جامعه‌ی آمریکایی!! 🔶 گزارش روزنامه "وال‌استریت‌ژورنال": 🔺"از سال ۱۹۹۸ تعداد آمریکایی‌هایی که میهن‌پرستی را مهم می‌دانستند از ۷۰ به ۳۸ درصد، اهمیت دین از ۶۲ به ۳۹ درصد و اهمیت فرزندآوری از ۵۹ به ۳۰ درصد کاهش یافته است!!" 🔺"علت اصلی متلاشی شدن جامعه، فروپاشی خانواده است؛ ۴۰ درصد از کودکان آمریکایی خارج از ازدواج متولد می‌شوند!!" @sharhe_hal
🔳 شریعتمداری: ایران مایل به دوستی با کشورهای سوسیالیستی است. ▫️ ▫️19 فروردین 58 آیت الله ضمن مصاحبه ای با خبرگذاری رسمی آلمان شرقی تاکید کرد که جمهوری اسلامی مایل است روابط دوستانه ای با و دیگر داشته باشد. ایشان گفتند این مسئله که ما هستیم و شوروی ، نباید مانع شود. اطلاعات، 19 فروردین، ص2 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 برژینسکی: برای حفظ منافع خود، در توسل به زور تردید نمیکنیم. ▫️ ▫️20 فروردین 58 ، مشاور رئیس جمهور امریکا و استراتژیست و تئوریسین معروف آمریکایی، ضمن وطن پرست و مذهبی خواندن مردم ایران گفت: « خواهان برقراری و تداوم رابطه با ایران است چرا که دو کشور دارند... به هر صورت امریکا برای حفظ منافع حیاتی خود در توسل به تردید نمیکند.» اطلاعات، 20 فروردین، ص8 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 تصاویری از مدافع حریم عفت و حیا ، جوان خوش غیرت شهید 🔹مدافع واقعی که جان خود را سپر می کند تا دختر مسلمانی را از چنگال این اراذل نجات دهد و جلوی تعرض، آزار و اذیت او را بگیرد. 🔸این اراذل پیروان همان های هستند که دختر ایرانی را می خواهند این گونه بی ارزش و بی دفاع کنند تا هر بلا و ظلمی که می خواهند سر آنها بیاورند آنها و مزدوران رسانه ای شان بدانند اکثر پسران ایران هستند. می میریم اما اجازه ظلم، تحقیر و کالاسازی دختران ایران را نمی دهیم... 🔹باید به برخی چهره های مشهور گفت این صحنه غم انگیز تحقیر دختران ایرانی را ببینید و از این مسیر انحرافی و غیر عقلایی برگردید نگذارید دختران و زنان این سرزمین طعمه هوای نفس شوند... @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حضور خیره کننده قشرهای مختلف مردم برای واریز پول به حساب ۱۰۰ امام خمینی 💠 لبیک مردم به دعوت امام برای رفع مشکل مسکن مستضعفین در فرودین ۵۸ وقتی که مردم؛ کوچک و بزرگ از حاجی بازاری گرفته تا کراواتی و از روحانی گرفته تا یهودی پای کار مسکن محرومین می آیند... 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
💠 حضور خیره کننده قشرهای مختلف مردم برای واریز پول به حساب ۱۰۰ امام خمینی 💠 لبیک مردم به دعوت امام
🔳 امام و اقدام او برای حل مسئله مسکن ▫️ ▫️21 فروردین 58 🔹امروز انقلاب به دستور امام تاسیس و همچنین حساب 100 امام خمینی نیز افتتاح شد. حضرت امام در پیام امروز خود پیرامون گفتند: 🔸«در مسئله مسکن یکی از مصیبت‌بارترین مشکلات اجتماعی مردم ما بود. بسیاری از مردم در اسارت تهیه یک قطعه زمین و داشتن یک لانه بودند، و چه بسا تمام عمرشان را زیر بار بانکها و سودجویان و غارتگران به سر می‌بردند تا بتوانند پناهگاهی را برای خود و فرزندانشان دست و پا کنند. 🔹قشر عظیمی از مستضعفان جامعه هم بکلی از داشتن محروم بودند و در زوایای بیغوله‌ها و اتاقکهای تنگ و تاریک و خرابه‌ها به سر می‌بردند؛ و چه بسا قسمت مهمی از درآمد ناچیزشان را بایستی برای‌ اجاره آن بپردازند؛ و این میراث شوم برای ملت ما باقی مانده و اکنون جامعه ما با چنین مصیبتی دست به گریبان است. 🔸 چنین ظلم و تبعیضی را تحمل نخواهد کرد؛ و این از حداقل [حقوق‌] هر فرد است که باید داشته باشد. 🔹مشکل باید حل شود و همه بندگان محروم خدا باید از این موهبت الهی استفاده کنند. 🔸همه محرومان باید خانه داشته باشند. هیچ کسی در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. بر اسلامی است که برای این مسئله مهم چاره‌ای بیندیشد، و بر همه است که در این مورد همکاری کنند. 🔹این جانب حسابی به شماره 100 در تمام شعب بانک ملی افتتاح کرده و از همه کسانی که توانایی دارند دعوت می‌کنم که برای کمک به خانه‌سازی برای محرومان به این حساب پول واریز کنند. 🔸و در هر محل از بین افراد صالح و مورد اعتماد، گروهی حداقل مرکب از سه نفر از مهندسان و کارشناسان شهرسازی و خانه‌سازی و یک نفر روحانی و یک نماینده دولت انتخاب شوند تا با صرفه‌جویی و دقت کامل قیمتی بسازند و در اختیار محرومان قرار بدهند، و در این طرح به هیچ وجه پولی در برابر خرید زمین پرداخت نشود. 🔹من امیدوارم همه کسانی که زمینهای وسیعی در اختیار دارند به این امر مهم اسلامی- انسانی کمک کنند، و زمینها را در مناطق مرغوب قابل سکونت در اختیار این طرح بگذارند. و نیز هر کس که توانایی دارد، در تامین انواع مصالح ساختمانی به این خدمت اسلامی کمک و نیروی کار و کارگری به طور وسیع به کار افتد، و دولت نیز تصمیمات لازم را در تامین آب و برق و اسفالت و وسایل ایاب و ذهاب و مدرسه و درمانگاه و دیگر نیازمندیهای عمومی فراهم سازد. 🔸 نیز باید به کمک این طرح بشتابد و از اموال مصادره‌شده خاندان پهلوی و اطرافیانش در این طرح استفاده شود. و نیز باید در طرحهای اساسی و دراز مدت خود برای حل این مشکل در سطح عموم طرحهایی تهیه کند؛ و اکنون این‌ یک تجربه تازه از نیروی ایمان جامعه در راه تعاون اسلامی و مبارزه با محرومیت است که ملت با توفیق الهی باید از آن نیز سرفراز درآید. 🔹من با کمال تواضع از ملت عزیز در این امر حیاتی استمداد می‌کنم و سلامت و سعادت همگان را خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.» 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🌹 شهید الداغی را چگونه روایت کنیم؟! • به کرات گفته ام خاستگاه اصلی تحقق امر به معروف در جامعه، زن و مرد جامعه است. - هر طرحی که از آن ارتزاق نکند یا بدان نیانجامد، نه خودی است و نه شدنی! • ولاء متقابل اجتماعی در اسلام دو رو دارد: ۱. پناه دادن و حمایت از هم کردن (۷۲انفال) ۲. امر به معروف و نهی از منکر کردن همگانی و متقابل (۷۱توبه) ⬅️ اگر برای بخشی از جامعه (مثلا بی حجابها) به هرعلت (ساخت سیاسی یا برساخت رسانه ای) این ذهنیت ساخته شد که: تو فقط امر و نهی میشوی! اما نه حمایت میشوی! و نه حق امر و نهی متشرعان و حاکمان داری! گسست و گسل اجتماعی شکل می گیرد. ولاء طرفینی از کار می افتد و نهی از بی حجابی هم به مقاومت مدنی آنها اصابت می کند! • تمثال زیبای روی دیگر سکه ولاء متقابل است. - مصداق روشن "وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَٰئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ" است. او دختر کم حجاب را نهی از منکر نکرد، اورا یاری داد و مأوای او شد. چاقو خورد اما دختر ایران را تنها نگذاشت! جامعه آسیب دیده از بی حجابی، به این روی سکه ولاء مومنانه نیازمند است؛ تا گاردش بشکند و نصحیت برادرانه و خواهرانه بپذیرد. • این شهید عزیز را اگر همین گونه -که بود- روایت کنیم، به امر به معروف هم کمک می کنیم. اما اگر بعکس، مسبب خونش را بی حجابی و کم حجابی خواندیم (که بی سبب هم نیست!) و مایه شعار مرگ بر بی حجابش ساختیم؛ باز بجای التیامِ گسل و موثر کردن روی دیگر سکه ولاء اجتماعی (امر و نهی)، بر شکاف و گسست افزوده، امر و نهی ها را بی اثرتر می کنیم. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
❇️ انقلابیگری به سبک طلحه و زبیر یا امیرالمومنین(ع) 🔰امیرالمومنین(ع) پیش از و هنگام حرکت به سمت بصره، نامه ای به مردم کوفه دارد که بس جای تامل است(=نامه اول نهج البلاغه). حضرت در تحلیل مسئله فروپاشی و قتل او به سه دسته منتقد و روش آنها اشاره میکند: 1️⃣ یک دسته، اند. حضرت میفرماید مدل تعاملی مردم با حکومت، مدل ، و بود. مدام از طرف مردم، حکومت کوبیده میشد. خب طبیعی هم بود چرا که فراوان ظلم ها و بی عدالتی هایی را میدیدند. ▫️اشکالی که مردم به عثمان داشتند عمده به مسئله تقسیم ناعادلانه بیت المال و بخشش بی حساب به اطرافیان و سپردن مناصب به افراد ناصالح برمیگشت. 2️⃣ دسته دیگر بخشی از مانند ، ، و... بودند. حضرت درباره مدل تعاملی آنها با حکومت میفرماید سبک ترین برنامه شان نسبت به عثمان، درباره او و نرم ترین کارشان، بر او بود. ▫️طلحه و زبیر به عنوان دو انقلابی نهضت رسول الله، انقلابیگری شان عمده در جهت ایجاد شورش و ترغیب مردم به کشتن عثمان بود و بهم ریختن جامعه بود، چنانكه زبير مى‌گفت: عثمان را بكشيد كه دين رسول الله را تغيير داده. نقل شده عثمان زمانی که در خانه خود محصور شده بود مى‌گفت: واى بر طلحه! چقدر مراعاتش را کردم و هرچه میخواست بهش دادم اما اكنون او درصدد ريختن خون من برآمده. ▫️اساسا وقتی مردم میدیدند خواص جامعه اینچنین تعاملی با حکومت دارند، آنها نیز تبعیت کرده و حکومت را تحت قرار میدادند. 3️⃣ اما دسته سوم گروهی با محوریت (ع) بودند. مدل تعاملی ای که حضرت با عثمان و حکومت در پیش میگیرد به نحوی است که از طرفی نه مردم را برای ساقط کردن حکومت تشجیع میکند یعنی مدل طلعه و زبیر را پیش نمیگیرد و نمیخواهد جامعه دچار تشنج بشود. و از طرفی اینگونه هم نیست که مدافع حکومت عثمان باشد و بخواهد ظلم هایش را توجیه بکند ▫️بلکه حضرت تلاش میکند به نحوی با حکومت تعامل کند تا به بهترین نحو بتواند مانع ظلم ها و بی عدالتی ها بشود یا حجم آن را کم کند اما بدون ایجاد دودستگی، شورش، تشنج، زدوخورد و... ▫️حضرت در این نامه میفرماید بیشترین تلاش من این بود که حکومت را از دست ندهد، مدام به عثمان توصیه میکردم کاری نکند که مردم از او ناراضی بشوند و سعی میکردم به نحوی تعامل کنم که مردم نیز حس رضایتمندی داشته باشند. ▫️حضرت در ادامه میفرماید اتفاقا برعکس طلحه و زبیر، من به هیچ عنوان به دنبال عثمان نبودم. در واقع حضرت وقتی مبینید در حکومت ظلم ها و بی عدالتی هایی رخ میدهد، تلاش میکند با مشاوره هایش حجم این بی عدالتی ها را کمتر کند، هرچند عثمان در عمل خیلی هم گوش به حرف حضرت نبود. ➕کلید واژه: «أُكْثِرُ اِسْتِعْبَابَهُ وَ أُقِلُّ عِتَابَهُ» 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
❇️ انقلابیگری به سبک طلحه و زبیر یا امیرالمومنین(ع) 🔰امیرالمومنین(ع) پیش از #جنگ_جمل و هنگام حرکت ب
📌پ.ن: به نظر میرسد این و مواجهه با حکومتِ غیر همفکر، امروز نیز جریان دارد. 💠 مدل اول انقلابیگری، وقتی حکومت را هم عقیده خود نمیداند و انتقاداتی به او میبیند، نهایت تلاش خود را برای تخریب آن بکار میگیرد. کاری ندارد حکومت میکند یا ، فرقی نمیکند، مهم این است که نقاط سیاه سر دست گرفته شود و به بهانه آن چاقو در شکم این و آن بشود. اسم آن هم میشود عدالتخواهی یا انقلابیگری اما اینکه خب حالا نتیجه اش چیست؟ خب مهم نیست چرا که مهم تکلیف است. 💠 اما مدل دیگر با اینکه اختلاف نظرهایی با حکومت وقت میبیند ولی تلاش حداکثریش آن است تا بتواند فضای موجود را تا حد ممکن به سمت اصلاح و عدالت نزدیک کند. 💠 البته که در ظاهر شعار هر دو مدل و است اما تفاوت اصلی در انتخاب است. چگونه میخواهیم جامعه را به سمت اصلاح گری ببریم؟ 💠 در مدل اول، روش اصلاح عمده در است یا نتیجه روش به اینجا ختم میشود، به خلاف مدل دوم که تاکتیکش فعلا کمک به حکومت برای کم کردن بی عدالتی ها و ظلم هاست. اگر هم انتقاد میکند، اگر هم تجمع میکند، اگر هم فریاد میکشد، همه و همه با دلسوزی تمام و در جهت رفع مشکلات و اصلاح امور و برای کمک به حکومت است، بله کمک به همین حکومت غیرهمفکر. قرار نیست عدالتخواهی و انتقاد و مطالبه گری در این مدل حذف بشود بلکه اتفاقا در اینجا به نحو جدی تری دنبال میشود اما با روشی که نتیجه اش اصلاح گری باشد، نه صرفا تخریب گری. 💠 حالا خود، ماجرا را به فضای امروز تطبیق دهید. امروز هم اگر به نقد داریم، قرار نیست روش مدل اول را دنبال کنیم چرا که خروجی و فایده ای ندارد، چه اینکه این مدل در هم جواب نداد و اتخاذ آن روش غلط بود بلکه در هر دو دولت در عین و ، باید روش و خروجی انتقاد ما تقویت و کمک به دولت باشد تا دولت بتواند مسیر خدمت را بهتر طی بکند وگرنه تقابل با آن برای هیچ کس سودی ندارد. 💠 به نظرم بهترین مدلی که میتوان در تعامل با دولت روحانی و رئیسی مثال زد، مدلی بود که دنبال میکرد و میکند. در عین انتقاداتی که داشت اما سعی میکرد با گرفتن جلسات تخصصی و کارشناسی، بهترین داشته هایش را در اختیار آنها بگذارد تا در مسیر اصلاح کمکی کرده باشد، حتی به دولتی که اساسا منتقدشان بود. البته که مدل اصلاح گری منحصر در آن نیست بلکه چه بسا به انواع مدل ها نیاز داشته باشیم اما مهم این است که به نحو کلی در کدام دسته از دسته هایی که حضرت ذکر کردند قرار میگیریم! 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF