🔳 اشکال آیت الله شریعتمداری به شیوه برگذاری رفراندوم
▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز
▫️10 فروردین 58
آیت الله #شریعتمداری بعد از حضور پای صندوق و رای به جمهوری اسلامی گفت:
«برای اینکه دولت تضعیف نشود با شکل برگذاری رفراندوم موافقت کردم.
نظر من این بود که مردم به هر نوع حکومتی که مایل هستند رای دهند.»
اطلاعات، 11 فروردین، ص4
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
🔳 اعلامیه دولت موقت درباره اعدام های انقلابی ▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز ▫️9 فروردین 58 🔹دولت موقت دربا
🔳 بازرگان: موافق اصل محاکمات انقلابی اما مخالف شیوه آن
▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز
▫️11 فروردین 58
🔹#بازرگان در مصاحبه ای با تلوزیون شماره یک فرانسه ضمن اعتراض به نحوه محاکمه جنایتکاران رژیم سابق گفت:
«من به این اعدام ها اعتراض کردم ولی منظورم مخالفت با محکومیت این افراد نبود...
من با طریق و شکل دادرسی ها مخالفم، به عقیده من بایستی شکل عادلانه و منصفانه را باید محترم شمرد.»
🔸بازرگان در پاسخ به این سوال که میگویند حکومت ایران به شکل یک دیکتاتوری مذهبی در خواهد آمد گفت:
«اگر چنین بود، آیت الله #خمینی مرا به عنوان نخست وزیر انتخاب نمیکرد.»
🔹بازرگان در مورد #هویدا نیز گفت او «به خاطر تمامی جریان های 13 ساله #گنهکار است.»
کیهان، 11 فروردین، ص8
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 نخستین روز حکومت الله و روز امامتِ امت
▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز
▫️12 فروردین 58
➕ امام خمینی امروز به مناسبت اولین روز شکل گیری جمهوری اسلامی در پیامی خطاب به مردم ایران نوشتند:
🌱 من در اين روز مبارك، #روز_امامتِ_امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهورى اسلامى ايران را اعلام مى كنم.
🌱 به دنيا اعلام مى كنم كه در تاريخ ايران چنين رفراندمى سابقه ندارد، كه سرتاسر مملكت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوقها هجوم آورده و رأى مثبت خود را در آن ريخته و رژيم طاغوتى را براى هميشه در زباله دان تاريخ دفن كنند...
🌱 صبحگاه 12 فروردين كه #روز_نخستين_حكومت_اللَّه است، از بزرگترين اعياد مذهبى و ملى ماست.
ملت ما بايد اين روز را عيد بگيرند و زنده نگه دارند.
🌱 روزى كه كنگره هاى قصر 2500 سال حكومت طاغوتى فرو ريخت، و سلطه شيطانى براى هميشه رخت بربست و #حكومت_مستضعفين كه حكومت خداست به جاى آن نشست.
صحیفه امام، ج6، ص452
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 رمز پیروزی انقلاب اسلامی ایران
▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز
▫️13 فروردین 58
➕حضرت امام در دیدار با اسقف هيلارين كاپوچى (عضو افتخارى سازمان الفتح) و هانى الحسن نماینده سازمان آزادی بخش فلسطین گفت:
🌱 #رمز_پيروزى ما با #وحدت_كلمه_ملت و #اتكال_به_خداى_تبارك و تعالى و #قوت_ايمان بود.
قوت ايمان در ملت ما طورى بود كه شهادت را سعادت مى دانستند و دنبال شهادت بودند و خوف از مرگ نداشتند؛ و لهذا مشت هاى اينها بر تانك ها غلبه كرد.
🌱بايد ملت هاى ديگر، ملت فلسطين، #وحدت_كلمه پيدا بكنند و اتكال به خداى تبارك و تعالى.
🌱 اين رمز پيروزى در هر جا پيدا بشود، پيروز خواهند شد.
بايد ملت عزيز «#فلسطينِ_ما» با وحدت كلمه و اتكال به خداى تبارك و تعالى، توجه به روحانيت، توجه به معنويت، توجه به خداى تبارك و تعالى كنند تا پيروز شوند.
صحیفه امام، ج6، ص469
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 عبرت از مدل ملی گرایی یاسرعرفات در مسئله فلسطین
▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز
▫️14 فروردین 58
➕#یاسر_عرفات در مصاحبه با #اشپیگل:
🔸«ما آنقدر عاجز نخواهیم بود که از به دست آوردن حق خود صرف نظر کنیم، آنقدر به مبارزه خود ادامه خواهیم داد تا با کمک #اعراب و کشورهای عضو جهان سوم و دنیای اسلام و #مردم_ایران، فلسطین را آزاد کنیم»
اطلاعات، 14 فروردین، ص5
📌پ.ن: جالب است بدانید همین یاسرعرفاتی که اینجا با این حرارت و تندی در دفاع از ملت مظلوم فلسطین حرف میزند، سال ها بعد با سران رژیم صهیونیستی پشت یک میز نشسته و با آنان بر سر حقوق حقه امت اسلام و فلسطین معامله میکند.
مبارزات ملت فلسطین تاکنون سه مرحله را پشت سر گذاشته که مرحله دومش مربوط به مبارزات #ملی_گراها به رهبری چند جوان فلسطینی از جمله یاسر عرفات شکل گرفت و تا سه دهه ادامه یافت.
این بخش از مبارزات ضد صهیونیستی که تحت عنوان «#سازمان_آزادیبخش_فلسطین» شکل گرفت، هر چند به مزاحمی جدی برای صهیونیست ها تبدیل شد
اما به دلیل بی بهره بودن از #تفکر_دینی و تکیه محض بر #ملی_گرایی، دچار انحراف گشت و سران آن از جمله شخص یاسر عرفات با صهیونیست ها سازش کردند و آرمان فلسطین را زیر پا گذاشتند.
همین مدل تعامل را در برخی ملی گراهای دیروز و امروز ایران اسلامی هم میبینیم که بررسی عملکرد آنها خود بحث مفصل و مجزایی است
اما اجمالا اگر نوع نگاه صرفا ملی گرایی باشد، خروجی آن چیزی بیش از این ها نخواهد بود و این یک #تجربه_تاریخی و عبرت آموز برای امروز ماست، از ماجرای مشروطه و نفت گرفته تا جبهه ملی و نهضت آزادی.
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تهران-شهرنو
او شیخ حسین انصاریان است!
.
قبل از انقلاب روحانی جوانی خبر از خانههای فساد در شهرنو بهگوشش میرسد که:
«در آنجا دخترانی وجود دارند که مثلا از دوست پسرشان فریب خوردهاند، یا از خانه فراری بوده و به تور آدم پستی افتاده و بدین مرکز فروخته شدهاند و اکنون روی برگشتن به خانه خود را ندارند. رؤسای آنان به هیچوجه دستبردار نیستند و برای محکمکاری، از زنان بیچاره سفته گرفتهاند.»
روحانی تعدادی از سفتهها را میخرد و دختران را آزاد و راضیشان میکند به خانههایشان بازگردند:
«آنها را همراهی کرده، به آغوش خانوادهشان میسپردیم و میگفتیم که مثلاً دختر شما گم شده بوده و اکنون به ما پناه آورده و از اصل ماجرا هیچ حرفی نمیزدیم... بعضی از زنان جوان ازدواج کردند و زندگی پاک و سالمی را تشکیل دادند.»
پس از انقلاب اما مردم به شهرنو حمله کردند و آنجا را به آتش کشیدند اما دامنگیر همه خانهها نشد. اما آیتالله طالقانی ناراحت شده و موضعگیری شدیدی کردند:
«شهیدقدوسی، دادستان انقلاب بهمن گفت:"برای براندازی آنجا چه کار میتوانی انجام بدهی؟"
گفتم "فقط پول و جا و مکان مناسب میخواهد."
او چکی بهمبلغ ۳۰۰هزار تومان برایم نوشت. آیتالله گیلانی نیز ۳میلیون در اختیار ما گذاشت.»
طلبه جوان کل ۱۱۲۰ خانه فساد در شهرنو را میخرد و مرکز بزرگی را هم در شمیران، برای اسکان زنان در اختیار میگیرد:
«در محضری در محله راهآهن، کل اسناد به ما واگذار شد و صاحبان خانهها پول خود را نقد دریافت کردند. با رضایت و درحالیکه از خطای گذشته خود اشک میریختند. بعضی اصلا پولی نگرفتند و گفتند ما میخواهیم در این انر خیر سهیم باشیم تا بلکه خدا از سر تقصیرات ما درگذرد...
زنان میانسالها و بعضی از جوانان را با آمادهسازی و توبه دادن، به خانوادههایشان تحویل دادیم. شماری از زنان جوان را نیز شوهر دادیم. چند نفر نیز به عقد کارمندان دایره منکرات در آمده و زندگی پاک و سالمی را تشکیل دادند و اکنون صاحب فرزندانی هستند که گاهی هم پای منبر من میآیند...
بعد منطقه را با خاک یکسان کردیم؛ بخشی به بیمارستان فارابی واگذار و بخشی پارک شد.
بعد طی نامهای به امام نوشتم ما اکنون باید مخارج ۴هزار زن را بپردازیم و تقاضای کمک مالی کردم. امام گفت: «اگر از کمکهای مردمی تأمین نشدید،از سهم ما استفاده کنید.»
گاهی رسانهها با زنانی که از آن مراکز فساد رهایی یافته و دنبال زندگی سالمی رفته بودند، مصاحبه میکردند. روزی یکی از مصاحبهها از رادیو پخش شد. خبرنگار از دختر جوانی سوال کرد که «شما قبلاً کجا بودید و چه میکردید؟» او گفت: «من اصلاً به قبل و بعد کاری ندارم و هیچ حرفی برای گفتن ندارم. فقط این را بگویم که یک نفر آمد و مرا نجات داد که او هم پدر من است و هم عمویم، هم برادر و دایی و مادرم، او همه کاره من است. او شیخ حسین انصاریان است.»
منبع: کتاب خاطرات شیخ حسین انصاریان، ص۱۷۶-۱۸۰
#جواد_موگویی
@javadmogoei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ صفر تا صد ماجرای فیلترینگ تیک تاک در آمریکا و اروپا
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 ماجرای اعدام هویدا
▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز
▫️18 فروردین 58
🔰#امیرعباس_هویدا حدود 13 سال نخست وزیر ایران در دوره پهلوی بود و با دستور #محمدرضا_پهلوی در اواخر حکومتش به جهت فشارهایی که روی او بود به زندان افتاد.
بعد از پیروزی انقلاب نیز چون او در زندان بود نتوانست از ایران فرار کند و به دست انقلابیون افتاد و بعد از برگذاری دادگاهش، امروز اعدام شد.
🔰بخشی از صحبت های هویدا در دادگاه:
«ما در سیستمی بودیم که همه در آن سیستم در خدمت رژیم بودند. هر برنامه ای که دولت مجری آن بود، به وسیله گروهی که به عنوان کارشناس در وزارتخانه ها بودند طرح ریزی میشد...
در آن سیستم به عقیده من، مجلس سنا و شورای ملی بودند که نمیبایست قوانین ضدمردمی را تصویب میکردند.»
🔰هویدا در پاسخ به رئیس دادگاه، با بیان اینکه من به وجود آورنده سیستم نبودم، گفت:
«اگر من این کارها را نمیکردم، دیگری انجام میداد.»
🔰نماینده دادستان نیز در پاسخ به او گفت:
«پاسخ شما شبیه این است که بگوییم #شمر گناهی نداشت چرا که اگر امام حسین را او شهید نمیکرد، کس دیگری این کار را میکرد!»
🔰هویدا در پایان نیز گفت حرف دیگری ندارم اما «اگر عمری کفاف دهد، کتابی خواهم نوشت که در آن ماجراهای از شهریور 1320 تا آخرین روز صدارتم را تشریح خواهم کرد.»
ولی دادگاه با عنوان مفسد فی الارض و خائن به ملت، حکم به اعدام او داد و این فرصت به او داده نشد.
🔰#صادق_خلخالی که از طرف امام مسئول تشکیل دادگاه انقلاب بود در خاطرات خود(ص376-388) مینویسد:
#بازرگان سرسختانه با اعدام هویدا مخالفت میکرد و برای جلوگیری از اعدام، سخت در تلاش بود.
بازرگان میگفت: «شما نباید هویدا را اعدام کنید چون میگویند که او هم در #سازمان_ملل و اروپا، طرفداران زیادی دارد و این را امام هم میگوید.»
🔰من این موضوع را از امام پرسیدم و ایشان فرمود: «من چنین مطلبی را نگفته ام.» افراد زیادی از طرف دولت موقت با هویدا در تماس بودند و ما از دور ناظر جریان بودیم.
🔰آنها وعده آزادی به او میدادند ولی من خبر نداشتم و او در دادگاه این مطالب را فاش ساخت...
در قم خدمت امام رسیدم. چند روزی نگذشته بود که در زندان قصر، پاسداران اعتصاب کردند. آنها رژه میرفتند و فریاد میزدند:
«خلخالی کجایی؟ دادگاه خلخالی ایجاد باید گردد، هویدای لامذهب اعدام باید گردد.»
🔰سرانجام به قم آمدند و از امام خواستند که مرا به دادگاه برگردانند. امام به من فرمودند: «شما به حرف #بازرگانی_ها گوش نکن.»...
هویدا [بعد از صدور حکم] در حالی که عرق میریخت گفت:
«حضرت خلخالی! من نمیگویم مرا اعدام نکنید، ولی خواهش میکنم به مدت دو ماه اعدام مرا به تاخیر بیندازید. دولت موقت به من وعده داده است.»
خلاصه هر چه او اصرار کرد، من قبول نکردم و گفتم وصیت نامه خود را بنویس!
📌 پ.ن: در مورد چگونگی اعدام هویدا نیز نقل هایی متعددی گزارش شده که البته خیلی مهم نیست.
براساس گزارش #محمد_بلوری از #اسدالله_مبشری رئیس دادگستری وقت، هویدا گفته بود اگر حافظ جانم باشید حاضرم در دادگاه علنی مطالبی درباره ارتباط بعضی چهره ها با رژیم پهلوی بگویم.
مبشری تلاش میکند هرچه سریعتر از امام دستوری مبنی بر زنده ماندن هویدا بگیرد لذا عازم قم میشود اما قبل از دیدار او با امام، خبر میرسد که خلخالی کار اعدام هویدا را تمام کرده لذا کار بی نتیجه میماند.
#ابراهیم_یزدی و چند نفر دیگر نیز روایاتی مشابه این داشته اند هرچند اختلافاتی نیز وجود دارد.
اما در بررسی عملکرد خلخالی به نظر میرسد وقتی حکم اعدام هویدا قطعی شده بود و مردم انقلابی نیز همین را مطالبه داشتند،
حالا اگر فرصتی به هویدا داده میشد تا #خاطرات خود را مکتوب کند، آن خاطرات تبدیل به متنی مهم و ارزشمند میشد،
مشابه تعاملی که با حسین فردوست شد و خاطرات او تا به امروز ماندگار مانده است.
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر افول غرب به ویژه آمریکا را باور ندارید این گزارش را ببینید.
افول آمریکا و غرب را نه در اقتصاد بلکه در فرهنگ آن باید جست که امروز خود را نشان داده است و حتی اگر بخواهند از آن بیرون بیاییند سالیانی داراز طول میکشد.
کشورهای شرقی هم آنهایی که این عامل فرهنگی در آنها اصلاح نشده است در چند دهه آینده با همین افول مواجه خواهند شد.
جهشهای تمدنی در دهههای آینده با آن کشوری است که فرهنگ غنی و سالمی داشته باشد.
.........
🎥 هشدار روزنامه "والاستریتژورنال" درباره فروپاشی ارزشها و بنیانهای اساسی جامعهی آمریکایی!!
🔶 گزارش روزنامه "والاستریتژورنال":
🔺"از سال ۱۹۹۸ تعداد آمریکاییهایی که میهنپرستی را مهم میدانستند از ۷۰ به ۳۸ درصد، اهمیت دین از ۶۲ به ۳۹ درصد و اهمیت فرزندآوری از ۵۹ به ۳۰ درصد کاهش یافته است!!"
🔺"علت اصلی متلاشی شدن جامعه، فروپاشی خانواده است؛ ۴۰ درصد از کودکان آمریکایی خارج از ازدواج متولد میشوند!!"
@sharhe_hal
🔳 شریعتمداری: ایران مایل به دوستی با کشورهای سوسیالیستی است.
▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز
▫️19 فروردین 58
آیت الله #شریعتمداری ضمن مصاحبه ای با خبرگذاری رسمی آلمان شرقی تاکید کرد که جمهوری اسلامی مایل است روابط دوستانه ای با #آلمان_شرقی و دیگر #کشورهای_سوسیالیستی داشته باشد.
ایشان گفتند این مسئله که ما #مسلمان هستیم و شوروی #کمونیست، نباید مانع #حسن_همجواری شود.
اطلاعات، 19 فروردین، ص2
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 برژینسکی: برای حفظ منافع خود، در توسل به زور تردید نمیکنیم.
▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز
▫️20 فروردین 58
#برژینسکی، مشاور رئیس جمهور امریکا و استراتژیست و تئوریسین معروف آمریکایی، ضمن وطن پرست و مذهبی خواندن مردم ایران گفت:
«#امریکا خواهان برقراری و تداوم رابطه با ایران است چرا که دو کشور #منافع_مشترکی دارند...
به هر صورت امریکا برای حفظ منافع حیاتی خود در توسل به #زور تردید نمیکند.»
اطلاعات، 20 فروردین، ص8
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 تصاویری از مدافع حریم عفت و حیا ، جوان خوش غیرت #پسر_ایران شهید #حمیدرضا_الداغی
🔹مدافع واقعی #دختران_ایرانی که جان خود را سپر می کند تا دختر مسلمانی را از چنگال این اراذل نجات دهد و جلوی تعرض، آزار و اذیت او را بگیرد.
🔸این اراذل پیروان همان های هستند که دختر ایرانی را می خواهند این گونه بی ارزش و بی دفاع کنند تا هر بلا و ظلمی که می خواهند سر آنها بیاورند
آنها و مزدوران رسانه ای شان بدانند اکثر پسران ایران #حمیدرضا هستند.
می میریم اما اجازه ظلم، تحقیر و کالاسازی دختران ایران را نمی دهیم...
🔹باید به برخی چهره های مشهور گفت این صحنه غم انگیز تحقیر دختران ایرانی را ببینید و از این مسیر انحرافی و غیر عقلایی برگردید
نگذارید دختران و زنان این سرزمین طعمه هوای نفس #متجاوزان شوند...
#پسر_ایران
#حجاب
#عفاف
#خانواده
#سلامت_جامعه
✍#علی_امیری
@nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حضور خیره کننده قشرهای مختلف مردم برای واریز پول به حساب ۱۰۰ امام خمینی
💠 لبیک مردم به دعوت امام برای رفع مشکل مسکن مستضعفین در فرودین ۵۸ وقتی که مردم؛ کوچک و بزرگ از حاجی بازاری گرفته تا کراواتی و از روحانی گرفته تا یهودی پای کار مسکن محرومین می آیند...
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
💠 حضور خیره کننده قشرهای مختلف مردم برای واریز پول به حساب ۱۰۰ امام خمینی 💠 لبیک مردم به دعوت امام
🔳 امام و اقدام او برای حل مسئله مسکن
▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز
▫️21 فروردین 58
🔹امروز #بنیاد_مسکن انقلاب به دستور امام تاسیس و همچنین حساب 100 امام خمینی نیز افتتاح شد. حضرت امام در پیام امروز خود پیرامون #مسئله_مسکن گفتند:
🔸«در #رژیم_منفور_پهلوی مسئله مسکن یکی از مصیبتبارترین مشکلات اجتماعی مردم ما بود.
بسیاری از مردم در اسارت تهیه یک قطعه زمین و داشتن یک لانه بودند، و چه بسا تمام عمرشان را زیر بار بانکها و سودجویان و غارتگران به سر میبردند تا بتوانند پناهگاهی را برای خود و فرزندانشان دست و پا کنند.
🔹قشر عظیمی از مستضعفان جامعه هم بکلی از داشتن #خانه محروم بودند و در زوایای بیغولهها و اتاقکهای تنگ و تاریک و خرابهها به سر میبردند؛ و چه بسا قسمت مهمی از درآمد ناچیزشان را بایستی برای اجاره آن بپردازند؛ و این میراث شوم برای ملت ما باقی مانده و اکنون جامعه ما با چنین مصیبتی دست به گریبان است.
🔸#نظام_اسلام چنین ظلم و تبعیضی را تحمل نخواهد کرد؛ و این از حداقل [حقوق] هر فرد است که باید #مسکن داشته باشد.
🔹مشکل #زمین باید حل شود و همه بندگان محروم خدا باید از این موهبت الهی استفاده کنند.
🔸همه محرومان باید خانه داشته باشند. هیچ کسی در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد.
بر #دولت اسلامی است که برای این مسئله مهم چارهای بیندیشد، و بر همه #مردم است که در این مورد همکاری کنند.
🔹این جانب حسابی به شماره 100 در تمام شعب بانک ملی افتتاح کرده و از همه کسانی که توانایی دارند دعوت میکنم که برای کمک به خانهسازی برای محرومان به این حساب پول واریز کنند.
🔸و در هر محل از بین افراد صالح و مورد اعتماد، گروهی حداقل مرکب از سه نفر از مهندسان و کارشناسان شهرسازی و خانهسازی و یک نفر روحانی و یک نماینده دولت انتخاب شوند تا با صرفهجویی و دقت کامل #خانه_های_ارزان قیمتی بسازند و در اختیار محرومان قرار بدهند، و در این طرح به هیچ وجه پولی در برابر خرید زمین پرداخت نشود.
🔹من امیدوارم همه کسانی که زمینهای وسیعی در اختیار دارند به این امر مهم اسلامی- انسانی کمک کنند، و زمینها را در مناطق مرغوب قابل سکونت در اختیار این طرح بگذارند.
و نیز هر کس که توانایی دارد، در تامین انواع مصالح ساختمانی به این خدمت اسلامی کمک و نیروی کار و کارگری به طور وسیع به کار افتد، و دولت نیز تصمیمات لازم را در تامین آب و برق و اسفالت و وسایل ایاب و ذهاب و مدرسه و درمانگاه و دیگر نیازمندیهای عمومی فراهم سازد.
🔸#بنیاد_مستضعفین نیز باید به کمک این طرح بشتابد و از اموال مصادرهشده خاندان پهلوی و اطرافیانش در این طرح استفاده شود.
و نیز #دولت باید در طرحهای اساسی و دراز مدت خود برای حل این مشکل در سطح عموم طرحهایی تهیه کند؛ و اکنون این یک تجربه تازه از #بسیج نیروی ایمان جامعه در راه تعاون اسلامی و مبارزه با محرومیت است که ملت با توفیق الهی باید از آن نیز سرفراز درآید.
🔹من با کمال تواضع از ملت عزیز در این امر حیاتی استمداد میکنم و سلامت و سعادت همگان را خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.»
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🌹 شهید الداغی را چگونه روایت کنیم؟!
• به کرات گفته ام خاستگاه اصلی تحقق امر به معروف در جامعه، #ولاء_طرفینی زن و مرد جامعه است.
- هر طرحی که از آن ارتزاق نکند یا بدان نیانجامد، نه خودی است و نه شدنی!
• ولاء متقابل اجتماعی در اسلام دو رو دارد:
۱. پناه دادن و حمایت از هم کردن (۷۲انفال)
۲. امر به معروف و نهی از منکر کردن همگانی و متقابل (۷۱توبه)
⬅️ اگر برای بخشی از جامعه (مثلا بی حجابها) به هرعلت (ساخت سیاسی یا برساخت رسانه ای) این ذهنیت ساخته شد که: تو فقط امر و نهی میشوی! اما نه حمایت میشوی! و نه حق امر و نهی متشرعان و حاکمان داری!
گسست و گسل اجتماعی شکل می گیرد. ولاء طرفینی از کار می افتد و نهی از بی حجابی هم به مقاومت مدنی آنها اصابت می کند!
• #شهید_الداغی تمثال زیبای روی دیگر سکه ولاء متقابل است.
- مصداق روشن "وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَٰئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ" است.
او دختر کم حجاب را نهی از منکر نکرد، اورا یاری داد و مأوای او شد. چاقو خورد اما دختر ایران را تنها نگذاشت!
جامعه آسیب دیده از بی حجابی، به این روی سکه ولاء مومنانه نیازمند است؛ تا گاردش بشکند و نصحیت برادرانه و خواهرانه بپذیرد.
• این شهید عزیز را اگر همین گونه -که بود- روایت کنیم، به امر به معروف هم کمک می کنیم.
اما اگر بعکس، مسبب خونش را بی حجابی و کم حجابی خواندیم (که بی سبب هم نیست!) و مایه شعار مرگ بر بی حجابش ساختیم؛ باز بجای التیامِ گسل و موثر کردن روی دیگر سکه ولاء اجتماعی (امر و نهی)، بر شکاف و گسست افزوده، امر و نهی ها را بی اثرتر می کنیم.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
❇️ انقلابیگری به سبک طلحه و زبیر یا امیرالمومنین(ع)
🔰امیرالمومنین(ع) پیش از #جنگ_جمل و هنگام حرکت به سمت بصره، نامه ای به مردم کوفه دارد که بس جای تامل است(=نامه اول نهج البلاغه).
حضرت در تحلیل مسئله فروپاشی #حکومت_عثمان و قتل او به سه دسته منتقد و روش آنها اشاره میکند:
1️⃣ یک دسته، #عموم_مردم اند. حضرت میفرماید مدل تعاملی مردم با حکومت، مدل #طعنه_زدن، #سرزنش و #عیبجویی بود. مدام از طرف مردم، حکومت کوبیده میشد.
خب طبیعی هم بود چرا که فراوان ظلم ها و بی عدالتی هایی را میدیدند.
▫️اشکالی که مردم به عثمان داشتند عمده به مسئله تقسیم ناعادلانه بیت المال و بخشش بی حساب به اطرافیان و سپردن مناصب به افراد ناصالح برمیگشت.
2️⃣ دسته دیگر بخشی از #خواص مانند #طلحه، #زبیر، #عاشیه و... بودند. حضرت درباره مدل تعاملی آنها با حکومت میفرماید سبک ترین برنامه شان نسبت به عثمان، #تندروی درباره او و نرم ترین کارشان، #فشار_آوردن بر او بود.
▫️طلحه و زبیر به عنوان دو انقلابی نهضت رسول الله، انقلابیگری شان عمده در جهت ایجاد شورش و ترغیب مردم به کشتن عثمان بود و بهم ریختن جامعه بود،
چنانكه زبير مىگفت: عثمان را بكشيد كه دين رسول الله را تغيير داده.
نقل شده عثمان زمانی که در خانه خود محصور شده بود مىگفت: واى بر طلحه! چقدر مراعاتش را کردم و هرچه میخواست بهش دادم اما اكنون او درصدد ريختن خون من برآمده.
▫️اساسا وقتی مردم میدیدند خواص جامعه اینچنین تعاملی با حکومت دارند، آنها نیز تبعیت کرده و حکومت را تحت #فشار_اجتماعی قرار میدادند.
3️⃣ اما دسته سوم گروهی با محوریت #امیرالمومنین(ع) بودند.
مدل تعاملی ای که حضرت با عثمان و حکومت در پیش میگیرد به نحوی است که از طرفی نه مردم را برای ساقط کردن حکومت تشجیع میکند یعنی مدل طلعه و زبیر را پیش نمیگیرد و نمیخواهد جامعه دچار تشنج بشود.
و از طرفی اینگونه هم نیست که مدافع حکومت عثمان باشد و بخواهد ظلم هایش را توجیه بکند
▫️بلکه حضرت تلاش میکند به نحوی با حکومت تعامل کند تا به بهترین نحو بتواند مانع ظلم ها و بی عدالتی ها بشود یا حجم آن را کم کند اما بدون ایجاد دودستگی، شورش، تشنج، زدوخورد و...
▫️حضرت در این نامه میفرماید بیشترین تلاش من این بود که حکومت #رضایت_مردم را از دست ندهد، مدام به عثمان توصیه میکردم کاری نکند که مردم از او ناراضی بشوند و سعی میکردم به نحوی تعامل کنم که مردم نیز حس رضایتمندی داشته باشند.
▫️حضرت در ادامه میفرماید اتفاقا برعکس طلحه و زبیر، من به هیچ عنوان به دنبال #سرزنش عثمان نبودم.
در واقع حضرت وقتی مبینید در حکومت ظلم ها و بی عدالتی هایی رخ میدهد، تلاش میکند با مشاوره هایش حجم این بی عدالتی ها را کمتر کند، هرچند عثمان در عمل خیلی هم گوش به حرف حضرت نبود.
➕کلید واژه: «أُكْثِرُ اِسْتِعْبَابَهُ وَ أُقِلُّ عِتَابَهُ»
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
❇️ انقلابیگری به سبک طلحه و زبیر یا امیرالمومنین(ع) 🔰امیرالمومنین(ع) پیش از #جنگ_جمل و هنگام حرکت ب
📌پ.ن: به نظر میرسد این #دو_مدل_انقلابیگری و مواجهه با حکومتِ غیر همفکر، امروز نیز جریان دارد.
💠 مدل اول انقلابیگری، وقتی حکومت را هم عقیده خود نمیداند و انتقاداتی به او میبیند، نهایت تلاش خود را برای تخریب آن بکار میگیرد.
کاری ندارد #روحانی حکومت میکند یا #رئیسی، فرقی نمیکند، مهم این است که نقاط سیاه سر دست گرفته شود و به بهانه آن چاقو در شکم این و آن بشود. اسم آن هم میشود عدالتخواهی یا انقلابیگری اما اینکه خب حالا نتیجه اش چیست؟ خب مهم نیست چرا که مهم تکلیف است.
💠 اما مدل دیگر با اینکه اختلاف نظرهایی با حکومت وقت میبیند ولی تلاش حداکثریش آن است تا بتواند فضای موجود را تا حد ممکن به سمت اصلاح و عدالت نزدیک کند.
💠 البته که در ظاهر شعار هر دو مدل #اصلاح_گری و #عدالتخواهی است اما تفاوت اصلی در انتخاب #روش_ها است. چگونه میخواهیم جامعه را به سمت اصلاح گری ببریم؟
💠 در مدل اول، روش اصلاح عمده در #تخریب است یا نتیجه روش به اینجا ختم میشود، به خلاف مدل دوم که تاکتیکش فعلا کمک به حکومت برای کم کردن بی عدالتی ها و ظلم هاست.
اگر هم انتقاد میکند، اگر هم تجمع میکند، اگر هم فریاد میکشد، همه و همه با دلسوزی تمام و در جهت رفع مشکلات و اصلاح امور و برای کمک به حکومت است، بله کمک به همین حکومت غیرهمفکر.
قرار نیست عدالتخواهی و انتقاد و مطالبه گری در این مدل حذف بشود بلکه اتفاقا در اینجا به نحو جدی تری دنبال میشود اما با روشی که نتیجه اش اصلاح گری باشد، نه صرفا تخریب گری.
💠 حالا خود، ماجرا را به فضای امروز تطبیق دهید. امروز هم اگر به #دولت_رئیسی نقد داریم، قرار نیست روش مدل اول را دنبال کنیم چرا که خروجی و فایده ای ندارد، چه اینکه این مدل در #دولت_روحانی هم جواب نداد و اتخاذ آن روش غلط بود
بلکه در هر دو دولت در عین #مطالبه_گری و #انتقاد، باید روش و خروجی انتقاد ما تقویت و کمک به دولت باشد تا دولت بتواند مسیر خدمت را بهتر طی بکند وگرنه تقابل با آن برای هیچ کس سودی ندارد.
💠 به نظرم بهترین مدلی که میتوان در تعامل با دولت روحانی و رئیسی مثال زد، مدلی بود که #سعید_جلیلی دنبال میکرد و میکند.
در عین انتقاداتی که داشت اما سعی میکرد با گرفتن جلسات تخصصی و کارشناسی، بهترین داشته هایش را در اختیار آنها بگذارد تا در مسیر اصلاح کمکی کرده باشد، حتی به دولتی که اساسا منتقدشان بود.
البته که مدل اصلاح گری منحصر در آن نیست بلکه چه بسا به انواع مدل ها نیاز داشته باشیم اما مهم این است که به نحو کلی در کدام دسته از دسته هایی که حضرت ذکر کردند قرار میگیریم!
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 وظیفه اخلاقی امریکا
▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز
▫️21 فروردین 58
🔰 #هنری_کسینجر، استراتژیست مشهور امریکایی و وزیر خارجه پیشین امریکا، #محمدرضا_شاه_پهلوی را بعد از انقلاب اسلامی، یک یهودی سرگردان خواند و گفت:
➕ «دولت امریکا #وظیفه_اخلاقی دارد به شاه مخلوع ایران پناه دهد...
شاه 37 سال تمام دست امریکا بوده و امروز نباید با او چون #یهودی سرگردان برخورد شود.»
🔰 کسینجر با اشاره به اینکه کسی به فریاد شاه سابق ایران نمیرسد گفت:
➕«تکان دهنده است که شاه برای ورود به #امریکا نتوانسته ویزا به دست آورد.»
اطلاعات، 21 فروردین، ص2
📌پ.ن1: کسینجر 22 خرداد58 میگوید:
➕«من احساس کردم امریکا باید در قبال کسی که 37 سال آزگار در کنار ما بود، #تعهدات_اخلاقی داشته باشد...
من شخصا از رئیس جمهور مکزیک درخواست کردم با اقامت شاه در کشورش موافقت کند
زیرا با کمال تاسف دولت امریکا حاضر نبود در این زمینه اقدامی بردارد.»
➕ این درحالی است که کارتر شب عید1978 را در تهران گذراند و گفته بود:
بهتر از شاه و همسرش فرح زوجی را در دنیا سراغ ندارم که شب عید سال نو را با آنها سپری کنم اما همان کارتر با شاه چنین رفتار خفت باری را پی میگیرد.
📌پ.ن2: شاه در اولین مصاحبه اش پس از فرار از ایران در مکزیک گفته بود: بر اثر حوادثی که پس از خارج شدن از ایران در این کشور روی داده است، قلبش #خونبار است.
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 لزوم تعیین ضوابط و خط مشی برای مطبوعات و نشریات
▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز
▫️23 فروردین 58
🔰دکتر #احمد_میناچی، وزیر اطلاعات و تبلیغات[وزیر فرهنگ و ارشاد فعلی] #دولت_موقت:
➕«ضوابطی باید تعیین شود تا #نشریات موجود و آنها که میخواهند در آینده حق امتیاز بگیرند از همان آغاز راه #خط_مشی و #جهت_فکری نشریه خود را صددرصد مشخص کنند
تا برای خواننده آشکار باشد که این نشریه مذهبی است و یا ایدئولوژی دیگری دارد زیرا دیگر زمانی نیست که مردم را با ظواهر #فریب داد و سردرگم کرد...
➕اگر حد و مرزی مشخص نشود، صاحب امتیاز حتی میتواند #خائن به مملکت باشد و یا وابستگی به سیاست های خارجی داشته باشد.
باید ضوابطی تعیین شود تا از هر نوع شانتاژ و #خیانت_در_مطبوعات جلوگیری شود و در صورتی که تخلفی صورت گیرد، متخلف طبق قوانین مجازات عمومی به مجازات برسد.»
🔰میناچی با اشاره به #ضرورت_پاکسازی_مطبوعات گفت: «این پاکسازی باید توسط اعضای #سندیکا انجام گیرد.»
اطلاعات، 23 فروردین، ص1
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 نیروگاه بوشهر را تعطیل میکنیم
▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز
▫️24 فروردین 58
🔰دکتر #فریدون_سحابی، معاون وزیر نیرو و برادر دکتر #یدالله_سحابی در یک گفتگوی تلویزیونی گفت:
➕«با توجه به مخاطرات نیروگاه های اتمی بوشهر پیشنهادی مبنی بر تعطیل شدن این نیروگاه ها که کار ساختمانی آنها به پایان رسیده است تسلیم هیئت دولت[=#دولت_موقت] خواهد شد.»
🔰سحابی با بیان اینکه نیروگاه های اتمی در زمان شاه سابق از سوی #غرب به ایران تحمیل شده، گفت:
➕«تاسیس #نیروگاه_اتمی_بوشهر هزینه های زیادی برای ما دارد.»
🔰قرار بود علاوه بر نیروگاه اتمی بوشهر، دو نیروگاه دیگر نیز توسط #فرانسه در ایران ایجاد گردد که با اظهارات اخیر معاون وزیر نیرو، قرارداد تاسیس این نیروگاه ها لغو شد.
اطلاعات، 25 فروردین، ص8
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
🔳 ماجرای قهر آیت الله طالقانی
▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز
▫️25 فروردین 58
#عقلانیت_در_بحران
#عدالت_طلبی_به_سبک_امام
#مصلحت
🔰23 فروردین 1358، ابوالحسن و مجتبی پسران آیت الله طالقانی توسط #محمد_غرضی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب و سپاه دستگیر میشوند. مجتبی عضو سازمان مجاهدین خلق بود که سال55 در نامه ای به پدرش اعلام میکند مارکسیست شده.
او همچنین متهم به کارهای خلافی مانند قتل یکی از دختران سازمان مجاهدین بود لذا به همین جهت او را برای تحقیق میگیرند.
همین مسئله موجب ناراحتی آقای #طالقانی شده و ایشان دفاتر خود را تعطیل کرده و بدون اطلاع چند روزی را به خارج تهران میروند.
🔰مجاهدین خلق، چریک های فدایی خلق، جبهه ملی و... از فضا استفاده کرده و اعلامیه هایی جداگانه صادر کرده و دست به اعتراض هایی در حمایت از آقای طالقانی میزنند.
عده ای هم دست به راهپیمایی هایی در حمایت از اقدام سپاه میزنند که جمعیتشان حدودا 500 هزار نفر تخمین زده شد.
خلاصه با پخش خبر قهر آیت الله طالقانی و راهپیمایی های دو طرف، فضای کشور به هم میریزد.
🔰#محسن_رفیق_دوست نقل میکند:
➕امام مرا خواستند و رفتم. توضیح خواستند. پرونده مجتبی را خدمتشان دادم.امام خوب مطالعه کردند و فرمودند:
«اگر این پرونده متعلق به #احمد، پسر من بود و شما او را دستگیر می کردید، من از شما تشکر می کردم. اما چه کنم که مربوط به آقای طالقانی است و ایشان گردن انقلاب خیلی حق دارند.»
بعد گفتند که شما بروید پسر ایشان را آزاد کنید و به هر نحو از ایشان دلجویی کنید.»خاطرات رفیق دوست،ج1،ص81
🔰امام در 29 فروردین نیز شبیه همین کلام را می گویند که: «اگر احمد را بگیرند بکُشند هم من حرفی نمیزنم».
#علی_محمد_بشارتی که دستور این دستگیری را داده بود نیز شبیه چنین بیانی را از امام نقل کرده اند.
البته نقل های دیگری نیز در این ماجرا شده که در فایل ضمائم می توانید بخوانید.
🔰امام، سید احمد را به سراغ آقای طالقانی میفرستد تا ایشان را پیدا کند و هر چه زودتر به قم بیاورد. #هاشمی_رفسنجانی میگوید:
➕«امام به حاج احمد تاکید کرد مرتب کنار آیت الله باشد و او را ترک نکند. نگران بود #منافقین دور او جمع شوند و با ایجاد مسائل تازه، هیاهو و جنجال دیگری بپا شود.» انقلاب و پیروزی[عباس بشیری]،ص259
🔰آیت الله طالقانی به قم و نزد امام می آیند. ایشان وقتی فضا را غبارآلود میبینند چندین موضع و صحبت محکم در دفاع از کمیته ها و تمام شدن راهپیمایی ها انجام میدهند که در نهایت منجر به پایان یافتن این غائله میشود.
🔰مسئله مهم در این ماجرا، مواجهه حضرت امام با این مسئله است. ایشان میتوانستند به نحو دیگری با این مسئله برخورد کنند مثلا در قامت یک #عدالت_خواه ورود کرده و بگویند فرزند من و فرزند طالقانی ندارد، اگر فرزند او خطایی کرده باید محاکمه شود همانگونه که اگر فرزند من هم بود باید چنین میکردند
اما ایشان چنین نمیکند چون در کنار اعتقاد به #عدالت، معتقد به اصل دیگری به نام #عقلانیت نیز هست، فضای بهم ریخته کشور را میبیند، پخش خبر تفرقه بین رهبران انقلاب را میبیند و... ایشان طی چندین صحبت تمام تلاش خود را میکنند تا پشت پرده این تفرقه اندازی ها را روشن کنند.
🔰همه اینها دست به دست هم میدهند تا امام با مشی فقهی اجتماعی خود چنین مواجهه ای داشته باشند و این غائله را که ممکن بود مسائلی را ایجاد کند پایان بدهند.
بله ممکن است کسی بگوید کلام و سیره امام برای من حجت نیست و این کار او اشتباه بوده
اما تمام حرف این است که باید اولا این مواجهه او را فهمید، درک کرد، او که در قامت #بزرگترین_اسلام_شناس_قرن و #ایدئولوگ_عصر ظهور کرده بود چرا چنین مواجهه ای داشت،
بعد از فهم این مسئله، اشکال ندارد، حالا بیاییم و بگوییم به فلان دلیل به نظر می رسد اگر ایشان چنین میکردند بهتر بود یا کار ایشان اشتباه بود.
🔰اما چیزی که در صحنه عمل دیده میشود این است که طرف هنوز عُمر کار سیاسی اش به دو سه سال نمیرسد، مطالعات خاصی در این زمینه نداشته، فهم صحیحی از اسلام ندارد و...
آنگاه محکم میگوید خمینی برای خودش خمینی بود و من برای خودم، او متفکر بود و من هم متفکر لذا قرار نیست تابع او باشم
اما بحث سر تبعیت از او نیست، بحث سر این است که هیچ انسان عاقلی به خود حق نمیدهد به راحتی و بدون درک کلام چنین شخصیتی از کنار او به راحتی عبور کند.
◀️فایل ضمائم:
1.اولین روایت مستقیم توسط مرتضی الویری:https://eitaa.com/TarikhDEF/46
2.روایت آیت الله مهدوی کنی مسئول کمیته:https://eitaa.com/TarikhDEF/47
3.روایت محمد علی بشارتی مسئول وقت اطلاعات سپاه:https://eitaa.com/TarikhDEF/48
4.روایت مهدی طالقانی فرزند آیت الله طالقانی:https://eitaa.com/TarikhDEF/49
5.مواضع آیت الله طالقانی:https://eitaa.com/TarikhDEF/50
6.مواضع امام خمینی: https://eitaa.com/TarikhDEF/51
🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
🔳 ماجرای قهر آیت الله طالقانی ▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز ▫️25 فروردین 58 #عقلانیت_در_بحران #عدالت_طلبی
یکی از نکات مهم تو این قضیه که خیلی قابل تامل و درس گرفتنه، موضع امام خمینیه. امام 29 فروردین58 یه سخنرانی مهمی دارن که اون بخش مرتبطش رو میگذارم:
«اين مردمى كه در مسئله آقاى #طالقانى -كه مورد احترام همه ما هست- اين مردمى كه جلو افتادند و اين تظاهرات را كردند،
اينها براى خاطر آقاى طالقانى اين كار را كردند؟!
يعنى اينها علاقه دارند به آقاى طالقانى؟! آن كسى كه خدا را قبول ندارد، با آقاى طالقانى كه خدا را قبول دارد و- عرض مىكنم كه- شخص روحانى است و متعبد به اسلام است، براى او اين كارها را كردند؟!
يا براى اينكه نگذارند يك محيط سالم باشد؟!
...خود آنها با آقاى طالقانى مخالفند. هر روزى كه دستشان برسد سَرِ او را مىبُرند و سر امثال او را!
لكن حالا بهانه دستشان افتاده است كه مثلًا آقاى طالقانى رفتهاند بيرون! اين بهانه دستشان افتاده، و آن بساط را در مدرسه هاى ما و در خيابانهاى ما اينها درست كردند، و براى كميته ها شروع كردند تبليغات سوء كردن.»
بعد امام اشاره به یک شگرد و روش دشمن میکنه که همین امروز هم به شدت پرتکرار هست و توجه به اون برا تشخیص اینکه امروز چه موضعی باید بگیریم خیلی مهمه. امام در ادامه میگن:
«من پيشتر گفته بودم -زمان طاغوت- كه ما در مواقع معينى مى بينيم كه يك #غائله بلند مى شود.
آن مواقع معين، يك وقت قبل از ماه #رمضان است و يك وقت قبل از ماه #محرّم.
ماه رمضان براى دولت سابق يك خطرى داشت كه نبادا روحانيون -در مساجد [كه] مردم مجتمعند، ماه عبادت است- نبادا يك تبليغ سوئى بر ضد دولت بشود.
قبل از ماه مبارك يك غائله درست مى كردند! غائله- قضيه مثلًا- «#شهيد_جاويد»!
يك ماه مبارك را ماها غفلت مى كرديم، كه ما از كجا داريم، اشتباهمان از كجاست. يك ماه مبارك ما سر يك #مسئله_جزئى به جان هم مى افتاديم.
#اهل_منبر دو طايفه مى شدند: يك طايفه از آن ور، يك طايفه اين ور! علما و مثلًا ... طلبه هاى ما دو طايفه مى شدند: يك طايفه از آن ور، يك طايفه ...
يك ماه مبارك را ما هدر مى داديم كه دولت را بايد در اين ماه مبارك ما تنبيهش بكنيم به يك چيزهايى، يك مطالبى بگوييم،
آنها درست مى كردند اين مطلب را و ما را #سرگرم مى كردند به شهيد جاويد! يك ماه، دو ماه، سه ماه اين مى شد.
همچو كه اين طرف [رو به] سردى مىرفت و ماه محرّم مثلًا نزديك مى شد، مسئله مرحوم «#شمس_آبادى» را پيش مى آوردند. اى بسا كه شمس آبادى، حالا شايد هم خودشان يك همچو كارى مى كردند كه اين غائله درست بشود! حالا خودشان هم نكرده باشند كس ديگرى كرده باشد
اما آنها غائله را درست مى كردند و دو دسته راه مى انداختند، يك دسته از آن ور و يك دسته از آن ور.
و قواى ما و نيروى ما كه بايد صرف بشود در مصالح اسلام، سر اين قضيه هدر مى دادند تا اينكه اين يك خرده اى سرد مى شد. وقتى كه اين سرد مى شد، نزديك مى شد- مثلًا- يا ماه رمضان يا ... مى شد، قضيه «#دكتر_شريعتى» را پيش مى كشيدند؛
از آن ور يا اللَّه شروع مى كردند تبليغات بر له او، از آن ور شروع مى كردند تبليغات عليه او. تمام قوا صرف مى شد سر اين.
و الآن هم مشغولند.
الآن هم آنهايى كه مى خواهند نگذارند كه اين مسائل ايران روى مصالح مسلمين [درست] بشود، حالا هم اين مسائل هست.
وقتى اين هم سرد شد، يك مسئله ديگر! حالا شما خواهيد ديد بعد از اينكه مثلًا اين غائله اخير از بين رفت و حل شد- و چنانچه حل است و خود آقاى #طالقانى هم الآن در قم هستند و با ما ملاقات كردند و خود ايشان هم ناراحت از اين مسائل شدند كه يك همچو حرفهايى درست كردند-
بعد از اينكه اين غائله [تمام] شد، يك غائلهاى درست مى كنند. حالا يا خودشان مى فرستند -مثلًا فرض كنيد كه- يك كسى را مى گيرند، مثلًا #احمد [خمینی] ما را مى گيرند- و لو اينكه اگر احمد را بگيرند بكُشند هم من حرفى نمى زنم اما مى خواهند اينها [غائله] درست بكنند-
يا مثلًا ... از يكى از علماى ايران، پسرش را مى گيرند يك كارى سرش مى آورند، اين يك غائله پيدا مى شود. تا اين شد، خودشان شروع مىكنند قبل از اينكه صاحبكار مشغول بشود و اظهار تأثر بكند، آقايان [اظهار] تأثر مى كنند، «وا مصيبت» آقايان مى گويند! خود صاحبكار هيچ حرفى نمى زند اما آقايان سينه مى زنند!
اين چيست؟ براى اين است كه نمى خواهند كه اين مملكت ما به دست خودمان باشد. اينها مأمورند كه اين مملكت را كارى بكنند كه آن مسائل سابق دوباره با يك فرم ديگر فرم شاهنشاهى ديگر نمى شود اما با يك فرم ديگرى- عود بكند و ما باز همان اختناق ها و همان چپاولگري هايى كه آنها داشتند و همان مال مردم را خوردن دوباره بيايد...
ما بايد الآن تمام قوايمان را صرف كنيم در اينكه اين طور مسائل را كه اينها پيش مى آورند #خنثى بكنيم.»