❇️ حسین(ع) و ماجرای دعوت از بصریان(بخش سوم)
🔹البته احنف بعدا نزد #معاویه نیز جايگاه خوبی داشت ولى در همان روزگار نیز از ستايش #حضرت_امیر(ع) و مدح ايشان كوتاه نمىآمد. در گزارشی از #تاریخ_دمشق آمده احنف بر معاويه وارد شد. معاويه به او گفت: تو بودى كه در #جنگ_صفّين، عليه ما شمشير زدی و در #جنگ_جمل #امّ_المؤمنين را وا نهادى؟!
🔸گفت: اى معاويه! بهگذشتهها باز مگرد كهشمشيرهايى كه با آنها با تو جنگيديم، هنوز بر گردنهايمان آويخته است و دلهايى كه با آنها دشمنت مىداشتيم، هنوز در درون سينههاى ماست و به خدا سوگند، يك وجب به خيانت پيش نخواهى آمد، مگر آن كه يك ذراع به نيرنگ به سوى تو مىآييم و اگر بخواهى مىتوانى با گوشهاى از #عفوت، كدورت دلهاى ما را صفا دهى. معاویه هم گفت: حتما چنين مىكنم.
🔹در گزارش دیگری آمده معاویه و جمعیتی دور او نشسته بودند كه مردى از شام وارد و به سخنرانى ايستاد و در پايان كلامش، على(ع) را #لعن كرد. مردم، ساكت ماندند اما #احنف_بن_قیس به سخن آمد و گفت:
🔸«اى امير مؤمنان! اين گوينده كه اين گونه سخن گفت، اگر مىدانست كه رضايت تو در نفرين كردن پيامبران است، آنها را نيز نفرين مىكرد! از خدا پروا كن و على را واگذار كه او به ديدار پروردگارش شتافت و به تنهايى در قبرش آرميد و با كردارش تنها ماند و به خدا سوگند، تا آن جا كه ما مىدانيم، از همه پيشگامتر، پاكْ خوى، پاك نهاد و مصيبت فقدان او بزرگ بود.»
🔹معاويه به او گفت: اى احنف! ديده بر خار نهادى و سخن، نسنجيده گفتى و به خدا سوگند، بايد بر منبر شوى و او را خواه ناخواه نفرين كنى. احنف به او گفت: اى امير مؤمنان! اگر از من درگذرى، به سود توست و اگر مرا بر آن مجبور كنى، به خدا سوگند، زبانم به آن نخواهد چرخيد.
🔸احنف گفت اگر بر منبر بروم چنین میگویم: «اى مردم! امير مؤمنان معاويه به من فرمان داده است كه على را نفرين كنم و من مىگويم على و معاويه اختلاف كردند و با هم جنگيدند و هر يك ادّعا كرد كه ديگرى بر او و پيروانش ستم كرده است. پس چون دعا كردم، آمين بگوييد، خدايتان بيامرزاد!».
🔹و سپس مىگويم: «خدايا! تو به همراه فرشتگان و پيامبران و همه آفريدگانت، هر يك از اين دو را كه بر ديگرى ستم كرده، نفرين كن و گروه متجاوز را نفرين كن و خدايا آنان را بسيار نفرين كن. آمين بگوييد، خدايتان بيامرزاد!». اى معاويه! نه يك كلمه بر آن مىافزايم و نه يك كلمه از آن مىكاهم، حتّى اگر جانم بر سر آن برود. معاويه هم گفت: در اين صورت، تو را مجبور به سخنرانى نمىكنيم!
🔸احنف همان کسی است که وقتی معاویه از قبایل مختلف میخواهد که با یزید بیعت کنند و قبایل هیئت هایی برای #بیعت به #شام میفرستند، او نیز جزو هیئت #بصره بود. دو گزارش از این ماجرا نقل شده که میتوانید آن را در منابع دنبال کنید.
🔹حقیقتا انسان موجود عجیبی است، همین احنف خود نقل میکند: یک وقت بر معاويه وارد شدم. از شيرينى و ترشى، آن قدر آورد كه شگفتى مرا برانگيخت. آنگاه معاویه گفت: آن غذاى رنگين را بياوريد. لذا غذايى آوردند كه نفهميدم چيست. گفتم: اين چيست؟ گفت: روده مرغابى است كه با مغز و روغن پسته، انباشته شده و بر آن، شكر پاشيده شده است.
🔸احنف میگوید من گريهام گرفت. معاویه گفت: چرا گريه مىكنى؟ گفتم: آفرين بر على(ع)! چنان از جان خود مايه گذاشت كه نه تو و نه غير تو نمىتوانند چنين كنند. گفت: چگونه؟ گفتم: شبى هنگام افطار بر علی(ع) وارد شدم. به من فرمود: «برخيز و با #حسن و #حسين، شام بخور».
🔹آنگاه خود به نماز ايستاد و بعد نماز برایش كيسهاى مُهر شده آوردند و از آن، مقدارى آرد جو در آورد و مجدد آن را بست. گفتم: اى اميرمؤمنان! تو را هيچگاه بخيل نديدهام، چرا بر اين كيسه جو، مُهر مىزنى؟ فرمود: «از روى بُخل بر آن مهر نمىنهم؛ بلكه مىترسم حسن يا حسين، آن را به روغنى آغشته كنند و يا چرب كنند». گفتم: مگر حرام است؟
🔸فرمود: «نه؛ ولى بر #پيشوايانِ_حق، واجب است كه در خوردن و پوشيدن، به ناتوانترين افراد مردمشان تأسّى جويند و از مردم، با چيزى كه در توان آنان نيست، متمايز نشوند تا تهىدستان، آنان را ببينند و از خدا براى شرايطى كه در آن زندگى مىكنند، خشنود باشند و ثروتمندان، آنان را ببينند و در شُكر و فروتنى بيشتر بكوشند.»
🔹همین احنف کارش به جایی میرسد که پاسخی به نامه سیدالشهدا(ع) نمیدهد و به یاری او نمی رود و نقل کرده اند که گفته: «ما، #خاندان_على را تجربه كردهايم. آنان نه سياست مملكتدارى بلدند و نه ثروتاندوزند و نه اهل نيرنگ زدن در جنگ.» اما او بعدا به خاطر دوستی اش با #مُصعَب_بن_زبير برای همراهی او به #کوفه میرود.
📌حیف! او با چه کسی همراه نشد و خود را از سعادت محروم ساخت، و با چه کسی همراه شد و خود را بدبخت ساخت!
ادامه دارد...
📚دانشنامه امیرالمومنین(ع) و امام حسین(ع) نشر دارالحدیث.
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ حکم مسئول تُهی از عدالت و تقوا
#مسئولیت_نامشروع
#پُست_های_نامشروع
🌱 در اسلام #مردم يك ركن #مشروعيّت هستند، نه همهى پايهى مشروعيّت. #نظام_سياسى در اسلام علاوه بر رأى و خواست مردم، بر پايهى اساسىِ ديگرى هم كه #تقوا و #عدالت ناميده ميشود، استوار است.
🌱 اگر كسى كه براى حكومت انتخاب ميشود[اعم از رهبری، مجلس، دولت و دستگاه قضا و دیگر مسئولان حکومتی]، از تقوا و عدالت برخوردار نبود، همهى مردم هم كه بر او اتّفاق كنند، از نظر اسلام اين حكومت، حكومت نامشروعى است؛ اكثريّت كه هيچ.
🌱 وقتى #امام_حسين (عليهالسّلام) را در نامهاى كه جزوِ سندهاى ماندگار تاريخ اسلام است به كوفه دعوت كردند، اينطور مينويسند: «و لعمرى ما الامام الّا الحاكم بالقسط» ؛ حاكم در جامعهى اسلامى و حكومت در جامعهى اسلامى نيست، مگر آنكه عاملِ به قسط باشد؛ حكم به قسط و عدالت كند؛ اگر حكم به عدالت نكرد، هركس كه او را نصب كرده و هركس كه او را انتخاب كرده، نامشروع است.
🌱 اين موضوع در همهى ردههاى حكومت صدق ميكند و فقط مخصوص رهبرى در نظام جمهورى اسلامى نيست. البتّه تكليف رهبرى سنگينتر است و عدالت و تقوايى كه در رهبرى لازم است، بهطور مثال، در نمايندهى مجلس لازم نيست؛ امّا اين، بدين معنا نيست كه #نماينده_مجلس بدون داشتن تقوا و عدالت ميتواند به مجلس برود؛ نخير، او هم تقوا و عدالت لازم دارد؛ چرا؟
🌱 چون او هم حاكم است و جزوِ #دستگاه_قدرت است، همانطور كه #دولت و #قوّهى_قضائيه هم حاكم هستند؛ چون اينها بر جان و مالِ جامعهى تحت #قدرت خودشان حكومت ميكنند...
🌱 بنابراين، #پايه_مشروعيت حكومت فقط رأى مردم نيست؛ #پايه_اصلى #تقوا و #عدالت است؛ منتها تقوا و عدالت هم بدون رأى و مقبوليت مردم كارايى ندارد. لذا رأى مردم هم لازم است.
📚 بیانات #آیت_الله_خامنه_ای در دیدار استادان و دانشجویان قزوین، 26/9/1382
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ لزوم تحلیل پدیده های سیاسی و اجتماعی
🌱بنده دلم مىخواهد اين #جوانان ما، شما #دانشجويان؛ چه #دختر، چه #پسر و حتّى #دانش_آموزان مدارس روى اين ريزترين #پديده_هاى_سياسى_دنيا #فكر كنيد و #تحليل بدهيد. گيرم كه تحليلى هم بدهيد كه خلاف واقع باشد؛ باشد!
🌱خدا لعنت كند آن دستهايى را كه تلاش كردهاند و مىكنند كه قشر جوان و دانشگاه ما را #غير_سياسى كنند. كشورى كه جوانانش سياسى نباشند، اصلًا توى باغ مسائل سياسى نيستند، مسائل سياسى دنيا را نمىفهمند، جريانهاى سياسى دنيا را نمىفهمند و تحليل درست ندارند.
🌱مگر چنين كشورى مىتواند بر دوش مردم، حكومت و حركت و #مبارزه و #جهاد كند؟! بله؛ اگر #حكومت_استبدادى باشد، مىشود. حكومتهاى مستبد دنيا، صرفهشان به اين است كه مردم سياسى نباشند؛ مردم درك و تحليل و شعور سياسى نداشته باشند.
🌱اما حكومتى كه مىخواهد به دست مردم كارهاى بزرگ را انجام دهد؛ نظام را مىخواهد با #قدرت_بى_پايان_مردم به سر منزل مقصود برساند و مردم را همه چيز نظام مىداند، مگر مردمش بخصوص جوانان، و بالاخص جوانانِ دانشجويش مىتوانند غير سياسى باشند؟! مگر مىشود؟!
🌱#عالِم_ترين_عالِمها و دانشمندترين دانشمندها را هم، اگر مغز و #فهم_سياسى نداشته باشند، دشمن با يك آبنبات تُرش مىتواند به آن طرف ببرد؛ مجذوب خودش كند، و در جهت اهداف خودش قرار دهد! اين نكات ريز را، بايد جوانان ما درك كنند.
📚 بیانات #آیت_الله_خامنه_ای در دیدار دانشآموزان و دانشجويان، 12/8/1372
📌 «#مردم در اين نظام بايد بدانند، نظام ما و كشور ما غير از كشورها و نظامهايى است كه بر مبناى #استبداد اداره ميشود كه ميخواهند مردم نفهمند، كر و كور باشند. اگر صرفهى رژيمهايى در اين گوشه و آن گوشهى عالم در ندانستن مردمشان است، صرفهى نظام ما و رژيم ما و حكومت ما و دولت ما در #دانستن_مردم است. اگر مردم ندانند، اگر مردم نفهمند، اگر مردم تصميم نگيرند، كار گردانندگان اين حكومت مشكل ميشود؛ لذاست كه مبناى كار اين نظام بر #بصيرت_مردم است.» بیانات آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه، 26/1/1362
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ شیعیانِ بدتر از دجال
🌱#شیخ_صدوق در کتاب صفات الشیعه ص8ح14 روایت جالب و عبرت انگیزی را نقل کرده که میتواند تا قیامت به عنوان یک #شاخص، هادی ما باشد:
▪️حدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى الْمُتَوَكِّلُ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْخَزَّازِ قَالَ: سَمِعتُ الرِّضا عليه السلام يَقولُ: «إنَّ مِمَّن يَتَّخِذ مَوَدَّتنا أهلَ البَيتِ لَمَن هُوَ أشَدُّ لَعنَةً عَلىٰ شيعَتِنا مِن الدَّجّالِ.»
فَقُلتُ لَهُ: يَابنَ رَسولِ اللّٰهِ، بِماذا؟ قالَ: «بِمُوالاةِ أعدائِنا ومُعاداةِ أوليائِنا؛ إنَّهُ إذا كانَ كَذٰلِكَ اختَلَطَ الحَقُّ بِالباطِلِ، وَاشتَبَهَ الأَمرُ فَلَم يُعرَف مُؤمِنٌ مِن مُنافِقٍ.»
▪️حسن خزّاز میگوید: از #امام_رضا عليه السلام شنيدم كه مىفرمايد: «بعضى از دوستداران و #محبین ما اهل بيت براى شيعيان ما، از #دجّال خطرناكترند». گفتم: چرا، اى فرزند پيامبر خدا؟
فرمود: «به جهت دوستىشان با دشمنان ما و دشمنىشان با دوستانمان. وقتى چنين شود، حقّ و باطل در هم مىآميزد و اوضاع جامعه، شبههناك مىشود و در نتيجه، مؤمن از منافق، باز شناخته نمىشود».
📌پ.ن1: چرا بعضی از #خواص ما به بهانه #عقلانیت و اینکه میخواهیم #دنیای_خوب را برای مردم به ارمغان بیاوریم توجهی به این شاخص و ملاک ندارند؟ #مرزبندی_با_دشمن یکی از لوازم این شاخص است، همان چیزی که #رهبری_انقلاب بارها در #فتنه_88 و در خطاب به خواص تذکر دادند اما برخی از خواص ما همچنان بعد از گذشت بیش از 12 سال یکی به نعل میزنند و یکی به میخ، برخی هم که کلا در آغوش دشمن روزگار میگذرانند...
پ.ن2: مراد از شیعیان در عنوان همان شیعه عرفی است یعنی محبین اهل بیت ع نه شیعه به معنای خاص.
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ مشی امام در مسئله حجاب
🌱چرا بايستى به خاطر عملِ - مثلاً - كسى كه حالا سليقهاش [متفاوت] است، شما(سپاهی ها و انقلابی ها) متّهم شويد؟! گفته شود كه اينها اهل منطق نيستند؛ اهل جنجالند، اهل بىخودى حرف زدنند، اهل حمله كردنند، اهل زنجير و داغ و درفشند! چرا؟ اين ظلم نيست؟ من اينگونه موافق نيستم.
🌱#سليقه_امام رضواناللهعليه هم عيناً همين بود. نه اينكه خيال كنيد سليقهى ديگرى بود؛ نخير، سليقهى امام، عيناً همين بود. بنده به شما عرض مىكنم، خبر مىدهم؛ البته شواهد هم هست.
🌱در سال شصتوچهار كه آقاى #ناطق_نورى وزير كشور بودند، من يادم نمىرود كه عدّهاى از جوانان در خيابانها به #بد_حجابها حمله مىكردند. امام به ايشان نوشت: برويد و اين جوانانى را كه به بدحجابها حمله مىكنند، بگيريد، بزنيد، زندان و حبسشان كنيد! امام، مخالف بود؛
🌱در حالى كه امام، آن مرد شجاع و بىنظيرى است كه مسألهى حجاب را به اين كشور برگرداند! هيچ كسِ ديگر غير از امام نمىتوانست. اين هم يكى از #اختصاصات_امام بود. اگر غير از امام، هر كس ديگر بود - از همين بزرگان و مقدّسين علما - هيچ كس جرأت نمىكرد بگويد «زنان بايد با حجاب، بيرون بيايند».
🌱امام در همان ماههاى اوّل پيروزى انقلاب گفت «بايد با حجاب بيايند»! اين همان امام است؛ امّا درعينحال با آن #روش، مخالف بود و ايستادگى كرد و گفت كه بچههاى كميته جلوى اين كار را بگيرند. البته آنها هم بچههاى حزب اللّهى بودند؛ منتها كار را نمىفهميدند، اشتباه مىكردند.
🌱بنده هم با اينگونه زدن و جنجال موافق نيستم. بچههاى خوب، مؤمن، صادق، سالم، خوشفكر و خوشدل، گاهى راه را اشتباه مىكنند!
📚 بیانات #آیت_الله_خامنه_ای با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 14/12/1376
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از رب فلق
🏴خوب بودن یا نبودن معاویه! مسأله این نیست!
🌾🌾🥀🥀🌾🌾🥀🥀
🌸در مورد معاویه حرفی زده شد نقدی شد و شِکوه هایی!
🌸بحث وحدت دوباره مطرح شد، فرمایش آقا که از وقتی امام فهمید بخش هایی از جهان اسلام به او احترام می گذارند، دیگر حرفی که موهم انتقاد تند باشد نزدند. و خیلی حرف های حق دیگر. مثل این که بچه های ضد وحدت چرا این قدر که رگ گردنشان برای سنی ها بیرون می زند برای غرب بیرون نمی زند و....
🌸واقعیتش من کاری به این نکات نداشتم. من دو تا نکته دیگر دارم. اولا انصافا جای بحث های برادرانۀ علمی میان حوزه های شیعه و سنی در کشور خالی است. ای کاش رفت و آمد علمی مان بیشتر می شد. به جای نقد از راه دور و در فضای مجازی با هم حرف می زدیم. دنبال راهکار وحدت یا حتی افزایش دین داری در جامعه و جهان اسلامی می گشتیم. نمی دانم شاید دارم فانتزی های ذهنم را می نویسم.
🌸طبیعتا در کشور خودمان دست کم این عزیزان از ما دلگیر هستند. بالاخره ما گروه غالبیم و این ها احساسشان این است که به بزرگانشان و محترمینشان بی حرمتی می شود. اما گِله و زاری های اولیه که تمام شود، بالاخره به نکات خوبی خواهیم رسید.
🌹البته ما هم گله داریم؛ گلۀ علمی داریم؛ خوب لعن به خلفاء را چه کسی باب کرد؟ باید بدانیم که خلیفه کشی که باب شود، فقط در یک جا نمی ماند! وقتی به خلیفۀ پیامبر لعنت شد و شما در تاریخ موضع نگرفتی و نقد نکردی و قبح آن را نشان ندادی، حتما به مقدسات تو هم توهین می شود.
✅اولین کسی که لعن را به خلیفۀ رسول الله باب کرد، جناب معاویه بود. خوب این کار بدی بود. لعن به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب منحصر نمی ماند. باب این کار را او باز کرد. کسی جرأت نداشت به خلیفۀ مسلمین لعن کند.
🌹اگر علمای اهل سنت این پدیده را نقد می کردند و به سختی جلوی آن می ایستادند کار به لعن دیگران هم نمی کشید و قبح آن نمی شکست.
🌺امام حسن علیه افضل صلوة الله، با معاویه صلح نامه امضا کردند. خوب مفاد صلح نامه این بود که بعد از معاویه کار باید دست امام حسن باشد و اگر ایشان نبودند به امام حسین سپرده شود. خوب معاویه این جا هم نقض پیمان کرد. برای یزید بیعت گرفت.
✅کل جهان اسلام باید کمک امام حسین می کرد. حسین عیه السلام متهم نیست. او خروج نکرد، دیگران نقض پیمان کردند و بعد هم در حق حرم رسول الله جنایت روا داشتند. این ها که چیز کمی نیست. همۀ جهان اسلام باید موضع بگیرد. این را هم بدانیم اگر موضع نگرفتیم، سر از جای دیگر هم در می آورد و دیگر گِله و زاری فایده نخواهد داشت.
به هر حال جای بحث های علمی بین ما خالی است. بعد از این ها شاید به این نکته برسیم که راهبرد ما برای وحدت شیعه و سنی چیست؟ برای جهان اسلام امروز وحدت از نان شب واجب تر است! اما با چه راهبردی؟
لطفا یادداشت بعدی را بخوانید
https://eitaa.com/rabefalagh
❇️ حسین(ع) و ماجرای دعوت از بصریان(بخش چهارم)
☘️ در نوشته های قبل به نامه سیدالشهدا خطاب به خواص بصره و خصوصا #منذر_بن_جارود و #احنف_بن_قیس و شخصیت شناسی آنها اشاره شد اما شخص سومی که حضرت به او نامه می نویسند کسی نیست جز #مالک_بن_مِسمع. وقتی نامه حضرت به دست او میرسد، نامه را پنهان کرده و حرکتی از خود بروز نمیدهد و عملا به دعوت حضرت پاسخ منفی میدهد.
☘️ حال مالک بن مسمع کیست؟ او از قبیله بكر بن وائل بود. پدرش مسمع در سال نهم هجری مسلمان شد اما بعد از مدتی مرتد میشود و در بحرين او را به قصاص سگى از قبيله عبد القيس كه كشته بود، كشتند. مالك ميان قومش مورد احترام بود به نحوی که #ابن_قتیبه در المعارف ص184 میگوید: هرگاه خشم مىگرفت صد هزار شمشيرزن هم به خاطر او خشم مىگرفتند.
☘️ #طبرى در تاریخش ج7، ص168 میگوید او از طرفداران #عثمان بود که بعدا نیز به #معاويه میپیوندد. #الکامل_فی_التاریخ ج3، ص25 نیز گزارشی دارد که نشان میدهد مالک بن مسمع در #جنگ_صفین جزو یاران معاویه بوده و علیه امیرالمومنین پیکار کرده است. نقل این گزارش خالی از عبرت نیست:
☘️ زمانیکه عثمان كشته شد و جنگ ميان على(ع) و معاويه در گرفت، #عبيد_اللّه_بن_حرّ_جعفی به خاطر علاقه اش به عثمان به سوى معاويه رفت و در جنگ صفّين، او و مالك بن مسمع، معاویه را همراهی میکردند.
☘️ عبيد اللّه، نزد معاويه اقامت گزيد و همسرى در كوفه داشت اما چون دورىاش به درازا كشيد، برادرِ زنش او را به همسرىِ مردى به نام #عِكرمة_بن_خبيص درآورد. گزارش اين كار، به عبيد اللّه رسيد. از #شام آمد و نزد على(ع) از عكرمه شكايت كرد.
☘️ على(ع) به او فرمود: «دشمنِ ما را يارى رساندى و خود را به هلاكت انداختى؟» عبيد اللّه گفت: آيا اين مسئله، مرا از #عدالت تو محروم مىسازد؟ فرمود: «خیر». آنگاه ماجرا را براى على(ع) تعريف كرد و حضرت نیز زنش را به او باز گردانْد اما زن، حامله بود لذا زن را نزد كسى كه به او اطمينان داشت، گذاشت تا وضعِ حمل كرد و فرزند را به عِكرمه داد و زن را به عبيد اللّه برگرداند. عبيداللّه نیز مجدد به شام برگشت.
☘️ #عدالت_علی(ع) آنقدر شهره شده که عبیدالله نیز خیالش راحت است که حضرت به عدل با او رفتار خواهد کرد هرچند که دشمنش باشد. شخصیت شناسی عبیدالله نیز پُر از عبرت است که در جای خود باید بررسی کرد.
☘️ #تاریخ_طبری ج5، ص110 نیز گزارش مفصلی درباره حضور #ابن_حضرمی از یاران معاویه در بصره و ایجاد فتنه علیه امیرالمونین(ع) دارد که در ضمن آن گزارش روشن میشود مالک بن مسمع دارای #گرایشی_اموی بوده و در #جنگ_جمل، #مروان_بن_حکم به او پناهنده میشود. مالک در همین ماجرای ابن حضرمی نیز با حاکم بصره و نماینده امام در آنجا همکاری ندارد.
☘️ #ابوالفرج_اصفهانی نیز در اغانى ج9، ص35 میگوید: پس از جنگ جمل، مروان بن حكم به مالك پناهنده شده و اميرالمؤمنين(ع) مروان را از او مطالبه میکند اما او مروان را تسلیم حضرت نمیکند تا آنكه گروگانى گرفته و آن را به ابوحفصه، آزاد كرده مروان میدهد و میگوید اگر براى مروان حادثهاى رخ داد گروگان را براى خود بردار.
☘️ #شیخ_مفید در الجمل ص294 میگوید: از بصره دو هزار نفر به يارى على(ع) آمدند مثلا از قبيله ربيعه همه به یاری حضرت آمده بودند الّا مالك بن مسمع.
☘️ از قرائن موجود روشن میشود مالک بن مسمع اساسا شخصیتی نبود که سیدالشهدا بخواهد امیدی به کمک او داشته باشد، پس چرا حضرت به او نامه میزند؟ احتمالات مختلفی را میتوان ذکر کرد: شاید حضرت میخواستند #حجت را بر او تمام کنند و شاید همچنان امید داشتند مانند #زهیر_بن_قین که عثمانی بود اما بعدا حسینی شد، او نیز حسینی شود و شایدهای دیگر...
ادامه دارد...
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از پایگاه نمو
❇️ زنگ بیدار باش مسئولان | عملی که از تشرف محضر امام زمان(عج) بالاتر است
🔻آیت الله ناصری امروز در جلسه اخلاق:
پدرم در مدرسه صدربازار، دوستی به اسم حاج آقا محمد کوفی داشت که از عالمان آن زمان به حساب می آمد، طبق توصیه پدر نزد حاج محمد کوفی ماندم.
یکی از دلایل معروف بودن حاج محمد کوفی این بود که نامه ای از طرف امام زمان(عج) برای آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی آورده بود که شرح آن به این گونه است: «ای سید حوائج مردم بسیار مهم است و حتی از شرف یاب شدن نزد ما بالاتر است، خودت را کوچک بدان و تکبر نداشته باش و همیشه به امور مردم رسیدگی کن».
انسان باید تمام کارهایش برای رضای خداوند و امام زمان(عج) انجام دهد؛ «من کان للَّه کان اللَّه له» نشانگر همین معنا و مفهوم است.
@nomov_ir
تاریخ دیروز، امروز، فردا
❇️ زنگ بیدار باش مسئولان | عملی که از تشرف محضر امام زمان(عج) بالاتر است 🔻آیت الله ناصری امروز در ج
انا لله و انا الیه راجعون
خداوند ایشان را با اولیای خاص خود محشور کند.
برای شادی روحشان لطفاً فاتحه و صلواتی بفرستید.
❇️ وقتی که اسلام مرده بود...
☘️ آیت الله علی #آل_اسحاق در خاطرات خود(نشر مرکز اسناد، ص170) نقل میکند روزی رفته بودم برای آسید #محمد_باقر_صدر(#شهید_صدر) کتاب بیاورم، وقتی به حجره آمدم، دیدم کتاب ها را باز کرده و به آنها نگاه می کند. ابتدا فکر کردم میخندد، ولی جلوتر که رفتم متوجه شدم اشک هایش جاری است و گریه میکند.
☘️ گفتم: آقا چرا گریه میکنید؟ گفت: «وقفت علی قبر حبیبی» یعنی بر سر قبر محبوبم ایستاده ام. گفتم: قبر کجاست، این حجره ماست. گفت: اسلام در این کتاب(به کتاب #جواهر_الکلام اشاره کرد) دفن شده و این کتاب #مقبره_اسلام است. من هم بر روی مقبره فاتحه خوانده و اشک میریزم.
☘️ آن روز اسلام حقیقتا مرده بود اما کسی که آن را زنده کرد، امام بود.
➕«در گذشته، همين ايران و ملت و موقعيت جغرافيايى و همين #فقه و #قرآن و #نهج_البلاغه بود؛ اما در واقع چيزى نداشتيم و روز به روز عقبتر مىرفتيم و بيشتر بر سرمان مىخورد و شخصيت ما هضم مىشد.
بعد كه او پديد آمد و قدم در صحنه گذاشت، مثل وجودى كه ماهيات را هستى و تحقق مىبخشد، و مثل خورشيدى كه مىتابد و اشيا را آشكار مىكند، و مانند روحى كه به كالبدى دميده مىشود و اجزاى آن را زنده مىسازد، ما را زنده و نمايان كرد و به حركت درآورد؛
آنوقت ارزش جغرافيايى و تاريخى و فرهنگ گذشته و قرآن و نهج البلاغه و ملت ما احيا شد و به كارمان آمد. او #كليد بود. او ريشهى اين درخت محسوب مىشد.»
#آیت_الله_خامنه_ای، بيانات در مراسم بيعت گروه كثيرى از جانبازان، 28/ 04/ 1368
📌پ.ن: اگر امروز اربعینی داریم، اگر جمعیت میلیونی و بزرگترین تجمع جهانی را داریم، اگر هرچه به اربعین نزدیک تر میشویم شوق ها برای رفتن بیشتر میشود، همه و همه مدیون #خمینی هستیم، او بود که ما را زنده کرد، اسلام را زنده کرد، مردم را بیدار کرد...
اگر به #اربعین، این سفر معنوی و عظیم میرویم، حتما این نکته را بدانیم، شاکر بوده و از جانب ایشان هم #نائب_الزیاره باشیم.
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ زیارت با معرفت؛ در کلام آیت الله بهجت(ره)
☘️ آن مرحوم در خواب موافقِ اعتبار، گفت: همه کارهای ما رد شد و مورد قبول درگاه حضرت حق قرار نگرفت و به ما گفتند: «در کارها #محتاط نبودی، #تقلید هم نمیکردی و در وقت #اجتهاد نیز دقت کافی در استنباط نداشتی».
☘️ حتی زیارت حضرت #سید_الشهدا (ع) را با آن عظمت قبول نکردند و گفتند: «آن وقتی که از افراد عادی بودی زیارتت مثل دیگران و نظیر انعام و بهائم[حیوانات] بود و آن زمان که معرفت به حق ما پیدا کردی، برای خدا نبود و تنها برای حفظ عنوان و شخصیت خود زیارت میکردی».
☘️ وی می گوید: به هر حال کاملا محکوم ملائکه شدیم، ولی مرواریدی به من دادند تا بفروشم. گفتم: این چیست؟ گفتند: هنگام #پیاده_روی به سوی زیارت #کربلا خسته شده بودی، با خود گفت: آیا مثل منی باید پیاده برود ؟! بعد از آن فکر کردی و گفتی: «#الحمد_لله» این گوهر، همان حمد می باشد.
☘️ خلاصه، انسان باید انواع و اقسام مختلف #کارهای_خیر را استقصا کند و از هر راهی توانست خود را در آن ثبت نام کند، ولو به اندازه نخود باشد، که روزی به همان یک نخود محتاج می شویم.
📚 رحمت واسعه، ص238
📌پ.ن: خلاصه کلام ایشان دو چیز است: اولا تمام تلاش مان در کارها، حفظ #خلوص_نیت باشد ثانیا چون داشتن نیت خالص در کارها به شدت سخت است، سعی کنید هر کار خیری که میبینید ولو کاری کوچک، حتی به اندازه یک نخود هم که شده خود را در آن کار خیر شریک کنید، از کمک مالی ولو اندک به فقرا و نیازمندان گرفته تا برداشتن یک سنگ از وسط خیابان.
فلسفه این نکته هم در این است که معمولا انسان در کارهای کوچک که اتفاقا کمتر کسی از آن مطلع میشود، نیتش خالص تر خواهد بود. از همین الان نیت خود را برای اربعین این سفر معنوی، صاف و خالص کنیم و در حد توان از کمک مالی و غیر مالی دریغ نکنیم، خصوصا در حین سفر و پیاده روی، بستر برای شرکت در انواع و اقسام #کارهای_خیّر_کوچک فراهم است.
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
35.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 تربیت نهادپایه
▫️تربیت نهادپایه چه تفاوتی با تربیتهای فردی دارد؟
▫️تربیت در صنف ورزشکاران چگونه است؟
▫️چگونه شرکت در راهپیمایی اربعین در تربیت اشخاص مؤثر است؟
🏷 بیاناتی از استاد امینینژاد پیرامون تربیت غیرمستقیم و نهادپایه.
#کلیپ
#استاد_امینی_نژاد
#تربیت
💢 نفحات را در فضای مجازی دنبال کنید؛
| ایتا | آپارات | اینستاگرام |
❇️ آسید #مصطفی_خمینی و مشی شوخ طبعانه او در پیاده روی کربلا
🌷آیت الله #محمد_رضا_رحمت نقل میکند: «در بعضی مسافرت هایی که پیاده در #اربعین، #عرفه و اول رجب به #کربلا مشرف میشدیم، ایشان هم در کاروان ما بود و به صورت جمعی می رفتیم و خاطرات فراوانی از وی باقی مانده است.
🌷از جمله خصوصیات او که فکر میکنم برای همه مسلمانها ضرورت دارد به آن نکته توجه کنند این بود که در عین حالی که #اهل_گعده (نشست های دوستانه) بود ولی به قدری مواظب بود که در این نشست ها از کسی #غیبت نشود، تا احساس می کرد صحبت ها به غیبت کشیده می شود بلافاصله مطلب را به سمت دیگری می چرخاند.
🌷او سعی می کرد تنوع و سرگرمی درست کند و از #انواع_سرگرمی های تاریخی، جغرافیایی، ریاضی و ادبی استفاده می کرد.
🌷او انسان #صبور و مقاومی بود. در این مسافرتها چون هوا گرم بود معمولا روزها استراحت می کردیم و شبها راه می رفتیم. در یکی از این مسافرتها در اثر پیاده روی پاهایش #تاول زده بود و چون وزنش سنگین بود راه رفتن روی تاولها خیلی سخت بود.
من به اتفاق آقای بنکدار داماد مرحوم #شهید_مدنی دو نفری با یک چوب دستی پشت کمر آیت الله مصطفی تکیه گاه قرار داده، راه می رفتیم. گفتم: اگر بنا باشد که این گونه راه برویم به #زیارت_اربعین موفق نمی شویم باید فکری کنیم که سریع تر برویم، یک وقت دیدیم که وی با همان پای پُرتاول بر سرعت خود افزود و آنقدر تند و سریع راه می رفت که ما به گرد او نمی رسیدیم.
🌷یکی از خصوصیات آیت الله مصطفی این بود که می فرمود: در مسیر راه #زیارت_جامعه بخوانید. یک نفر بلند می خواند و دیگران زمزمه می کردند که حال و هوای بسیار خوبی داشت. از امتیازات آن بزرگوار توجه به #معنویات بود و در این امر دقت داشت.
سعی می کرد از هر کسی که می تواند #ذکری بیاموزد. در یکی از سفرها من ذکری داشتم که بعد از نماز صبح در سجده می گفتم. وی بین چهل و چند نفر که با ما بودند تنها کسی بود که متوجه این قضیه شد و بعد سوال فرمود: که چه ذکری داری؟ او در همه موارد دقیق بود.
🌷معمولا برای استراحت کنار شط خیمه می زدیم. در یکی از این سفرها من پشت خیمه پاهایم را شسته و در حال عبور بودم که ایشان پاهای مرا از درون خیمه دیده بود و برای این که دقت رفقا را بفهمد گفته بود: بگویید این کیست که عبور می کند؟ هر کدام اسم یکی از رفقا را گفته بودند، تنها کسی که درست حدس زده بود خود وی بود.
🌷گاهی برای #سرگرم کردن برادران پیشنهادهایی میفرمود؛ در یک شب زمستان در ایام ذیحجه و عرفه که هوا خیلی سرد بود گفته بود چه کسی حاضر است که در آب شط شنا کند و دو دینار جایزه بگیرد؟
آقای #شیخ_احمد_فریدونی اعلان آمادگی کرده بود. وی آدم عجیب و خیلی قوی، تنومند و در عین حال قانع بود، گفته بود: من حاضرم. در آن هوای سرد در آب پریده و شنا کرده بود، بعد هم با یک عبای نازک و دشداشه در خیمه خوابیده بود که اگر ما بودیم یخ میزدیم.
🌷حاج آقا مصطفی با این صحنه ها برای برادران #سرگرمی ایجاد می کرد. یک بار دیگر پول به بچه ها و رفقا داد که بروید پرتقال بخرید؛ آنها رفتند، همین که زمان نزدیک آمدن آنها شد به چند نفر گفت، بروید و آنها را تاراج کنید. البته این سرگرمی ها را ترتیب می داد برای این که رفقا سرگرم باشند و به کارهای دیگر مشغول نشوند.»
📚خاطرات سال های نجف، جلد دوم، ص45
🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ پلیسی که باتوم خود را بر سر زن کوفت و او مُرد...
🔹مرحوم #امیر_عبدالله_کرباسچیان در خاطرات خود ماجرای شهادت مادرش را چنین نقل میکند:
🔸«زمان #کشف_حجاب بین ۵ تا ۷ سال سن داشتم. تصور کنید یک بچه به این سن چقدر قوه ادراک دارد ولی با همه ی اینها آنقدر موج کشف حجاب شدید بود که عمیق ترین تأثیرات را در زندگی من داشت. قبل از کشف حجاب هم یادم می آید که می گفتند #رضا_شاه می خواهد #چادرها را بردارد.
🔹یک روز با #مادرم از بازار وارد میدان سید اسماعيل شدیم که منتهی به خیابان سیروس (شهید مصطفی خمینی فعلی) می شود. #پاسبانی با #باتون به طرف ما آمد. من دستم در دست مادرم بود یعنی آنقدر کوچک بودم که نمی توانست دستم را رها کند، ناگهان توی سر ایشان کوبید و مادرم بی حال شد و افتاد و [پاسبان] چادر را گرفت پاره کرد.
🔸بعد با همان بی حالی و نیمه بیهوشی خودش را به دکانی که کاه فروشی بود کشید. صاحب مغازه فوری در را بست، من هم داخل بودم، و کهنه ای آورد سر مرحوم مادرم را بست. مادرم گفت که من این طور که نمی توانم بروم، آن مرد رفت و تکه ای پارچه ای آورد، نمی دانم چادر یا پارچه بود.
🔹ایشان نالان و متکی به من یعنی دست روی شانه ی من گذاشت و خودش را به منزل رساند. متاسفانه وی پس از این واقعه بهبود نیافت حتى استحمام هم لازم داشت که خواهرانم در منزل ایشان را با دیگ آبجوش و طشت استحمام میدادند و [نهایتاً] #فوت کرد.
🔸جنازه ی پدرم را نیز از #مسجد_گوهرشاد بردند و در یک گودالی انداختند. تعداد زیادی از افراد دیگر را هم در آن ریخته بودند و البته نتوانستند تعداد آنها را تعیین کنند، چون جو آن چنان خفقان بود که اصلا اجازه شمردن به کسی داده نمی شد.»
📚 زندگی نامه و خاطرات امیرعبدالله کرباسچیان، ص67
📌پ.ن: ماجرای درگذشت غم انگیز #مهسا_امینی، بسان دیگر حوادث تلخ برای ایرانیان و مسلمانان، برای همه ما دردناک بود اما عجیب عده ای هستند که چون برایشان منافع حزبی دارد از خون این دختر هم برای ضربه زدن به #نظام_اسلامی دریغ نمیکنند
و از این حادثه آنقدر آه و فغان میکنند که انسان می ماند که پس اینها وقتی #محمد_علی_نجفی با چند تیر همسرش را در حمام کشت کجا بودند؟ چرا آنجا ساکت بودند؟ مگر خون یکی رنگین تر بود؟ بدتر از این اتفاق ها در کشورهایی که آمال عده ای است کم اتفاق نمی افتد اما چرا این آه و فغان ها فقط جایی که ضربه ای به نظام بزند بلند میشود؟
تازه #پلیس کار خاصی نکرده بود(که اگر کرده بود باید حتما مجازات میشد) و اینها اینقدر در بوق و کرنا میکردند که مثلا پلیس او را تا سر حد مرگ زده تا مرده، اما الحمدلله فیلم منتشر شده همه چیز را روشن کرد.
اگر حجاب مسئله ای قانونی در جمهوری اسلامی است و فعلا پلیس هم مجری آن شده و در اجرای آن هم خلافی مرتکب نشده، پس این همه سر و صدا در کوبیدن نظام برای چیست؟ گرفتن تجمع که عده ای درخواست میدهند برای چیست؟
ظاهرا مسئله ریشه ای تر از این اتفاقات است، به نظر مسئله باز هم به #حجاب_اجباری برمیگردد. عده ای اساسا با اصل حجاب مشکل دارند لذا فرصت را مهیا دیده و به نظام میتازند، عده ای هم اساسا حجاب اجباری را قبول ندارند و قائلند هر کس هر جور خواست باشد، به حکومت چه که میخواهد ظاهر جامعه اسلامی بماند. مگر مشکل #ترکیه چیست؟
چادری با چادر بیرون می آید و غیر چادری هم هرجور که خواست... اینکه نظر اسلام چیست وظیفه کارشناسان و #مراجع_دینی است و چیزی که #فصل_الخطاب است نظر #ولیّ_فقیه، اول انقلاب نظر #امام_خمینی بر حجاب اجباری بود و بعد نظر #آیت_الله_خامنه ای نیز بر همان.
البته امروز اگر کسی نه در شهرهای بزرگ مانند تهران و شیراز و اصفهان بلکه در شهرهای کوچکتر چرخی بزند عملا خواهد دید حجاب اجباری مسئله ای شوخی است و حیطه عمل گشت ارشاد نیز بسیار اندک و تقریبا هیچ.
🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از شرح حال
1.48M
توضیحاتی پیرامون نقدهای وارده به گشت ارشاد و نفی لزوم امر به معروف در بحث حجاب
https://eitaa.com/sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پول و مالت را فقط اینگونه خرج کن...
🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ ماجرای بازگشت یک سلبریتی به آغوش اسلام
🔹#ابوسفیان_بن_حارث پسر عمو و برادر رضاعی پیامبر بود که تا قبل از #بعثت پیامبر نیز بسیار به حضرت علاقه داشت اما بعد از ماجرای بعثت پیامبر جزو دشمنان ایشان گردید و از آنجا که #شاعر بود، همواره حضرت و یارانش را با زبان و قلمش آزار میداد و اشعار #هجو_آمیز علیه حضرت می سرود.
🔸او مردم را از اسلام دور میكرد و بر هر كه مسلمان مىشد، سخت میگرفت و 20 سال با حضرت دشمن ماند و از هيچ راهى كه #قريش براى جنگ با پيامبر پيش گرفت، جا نماند. او به معنای واقعی کلمه یک #سلبریتی موثر و از #خواص دانسته میشد لذا مواجهه پیامبر با او هم بسیار تند بود تا آنجا که خون او را #هَدَر دانسته بود.
🔹اما این همه ماجرا نبود، اسلام آنقدر قدرتمند شده بود که پیامبر در سال هشتم هجری تصمیم به #فتح_مکه گرفت و لشکرش را به حرکت در آورد. اینجا بود که ابوسفیان چاره ای جزو پذیرش اسلام نمیبیند. ماجرا را با خانواده اش در میان میگذارد و بعد از همراهی آنها، به همراه #عبدالله_بن_ابی_امیه به سرعت به سوی پیامبر حرکت میکند.
🔸وقتی در #نیق_العقاب که محلی مابین مکه و مدینه بود به سپاهیان حضرت رسیده و اجازه ورود بر پیامبر خواستند، حضرت آنها را نپذیرفت. اینجاست که #امّ_سلمه که برادر عبدالله بود واسطه میشود و به پیامبر عرض میکند ابوسفیان پسر عمو و عبدالله پسر عمه و برادر همسر شماست لذا به آنها اجازه ورود بدهید.
🔹پیامبر میفرمایند من نیازی به آنها ندارم چون آنها در آغاز اسلام و زمانی که اسلام به آنها نیاز داشت، سرسختانه در مقابل دعوت من ایستاده و کارشکنی کردند و بعد اشاره ای نیز به شعرهای هجو آمیز ابوسفیان کرده که موجب هتک آبروی حضرت و اسلام شده است. خلاصه امّ سلمه ناامید شده و مطلب را به ابوسفیان و عبدالله منتقل میکند.
🔸ابوسفیان بعد از دیدن مواجهه پیامبر به هم میریزد و انگار آمده تا هرجور که شده حضرت او را پذیرفته و ببخشد لذا به امّ سلمه میگوید به پیامبر بگویید به خدا سوگند یا پیامبر به من اجازه ورود بدهد یا دست این پسر کوچکم (که به همراه خود آورده بود) را گرفته و آنقدر در این بیابان میرویم تا از تشنگی و گرسنگی بمیریم.
🔹پیامبر وقتی از ماجرا مطلع میشود و اصرار ابوسفیان را میبیند، اجازه ورود میدهد و آنها در محضر پیامبر، اسلام آورده و مسلمان میشوند و برای فتح مکه به لشکر پیامبر میپیوندند.
🔸چه بسا بازگشت اولیه ابوسفیان یک بازگشت ظاهری بوده باشد چون راه دیگری برای خود متصور نبود اما بعد از مدتی تنفس در اتمسفری که پیامبر ساخته بود، کم کم #زیبایی_های_اسلام را میبیند و حقیقتا اسلام می آورد تا آنجا که به شدت از گناهان سابقش پشیمان میشود و هرگاه پیامبر را میبیند از شدت شرمندگی سرش را پایین می اندازد و با سرودن اشعاری در مدح حضرت، اشعار هجو آمیز گذشته اش را جبران میکند.
🔹او در #مکتب_اسلام به حدی ساخته میشود که در #جنگ_حنین وقتی همه مسلمانان پا به فرار میگذارند، تنها کمتر از ده نفر به همراه پیامبر مانده و مقاومت میکنند که یکی از آنها همین ابوسفیان بن حارث است. او در عصر #خلافت_عمر از دنیا میرود و در گزارش ها آمده سه روز قبل از مرگش، قبرش را با دستان خود آماده ساخته بود.
📚الطبقات الكبرى، ج 4 ص 49؛ مجمع البیان، ج10، ص846؛ سفینة البحار، ج4، ص191؛ بحارالانوار، ج21، ص102 و چندین منبع دیگر به این ماجرا پرداخته اند.
📌پ.ن: این ماجرا و دیگر ماجراهای مشابه هم برای #سلبریتی های ما پُر از عبرت است که بیاموزند چگونه میشود هم دنیا را داشت و هم آخرت را و هم برای #مسئولین که بیاموزند چگونه باید با آنها تعامل کنند.
به جای خود باید محکم و پولادین بود و قوانین را به تمامه اجرا کرد و با متخلف و خرابکار به شدت برخورد کرد و به جای خود باید بخشید و سخت نگرفت و با محبت برخورد کرد.
🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از تاریخ دیروز، امروز، فردا
❇️ همین بانوان، شاه را بیرون کردند!
#جایگاه_بانوان_در_انقلاب
🔷 #محسن_رفیق_دوست در خاطرات خود درباره روز بعد از آمدن #حضرت_امام به ایران چنین می گوید:
▫️ از صبح ۱۳ بهمن مردم هجوم آوردند و کل خیابان ایران و خیابان های فرعی پر از جمعیت شد. روز اول زن و مرد با هم تجمع کرده بودند که اداره اش خیلی مشکل بود. اما از روز بعد قرار شد صبح ها آقایان و بعد از ظهرها خانم ها بیایند.
▫️ روز اولی که خانم ها آمدند، حدود دویست نفرشان زیر دست و پا ماندند و بیهوش شدند. انتظامات در اختیار مردها بود و هر لحظه یکی از خانم ها روی دست مردها به بیرون برده می شد. روز دوم چهارصد نفر و روز سوم هشتصد نفر از خانمها غش کردند.
▫️ این مشکل را با اعضای شورای انقلاب در میان گذاشتیم. ایشان خدمت امام عرض کردند چنین وضعیتی است و اگر شما موافقید دیدار خانم ها را متوقف کنیم.
▪️ امام فرموده بود: «شما فکر می کنید اعلامیه های من یا سخنرانی های شما شاه را بیرون کرد؟ شاه را همین #بانوان بیرون کردند! چرا می خواهید ملاقاتشان را قطع کنید؟ بروید وسيله آسایششان را فراهم کنید.»
▫️ بعد از فرمان امام، عده زیادی از خانم های آشنایان را دعوت کردیم که انتظامات خانم ها را اداره کنند.
📚خاطرات محسن رفیق دوست(برای تاریخ می گویم)، جلد اول، ص36
#ناطق_نوری نیز شبیه همین کلام را از امام نقل کرده اند:
▫️در ابتدای پیروزی انقلاب که امام در مدرسه رفاه بودند، در مورد ملاقات خانم ها، وقتی به حضور ایشان عرض کردم چون هر روز تعداد زیادی از خانم ها به دلیل فشار زیاد جمعیت خواهران غش میکنند، اجازه بفرمایید دیدار خانم ها را تعطیل کنیم، با قاطعیت فرمودند:
▪️فکر کردی اعلامیه من و شما شاه را بیرون کرد، نخیر، #همین_ها شاه را بیرون کردند. بگذارید آزاد باشند.
📚برداشت هایی از سیره امام خمینی، ج1، ص268
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از بینش راهبردی
سخنی با آقای عباسی و عباسی ها
1- همانطور که هر جامعه ای به سیاستمدار و پزشک و مهندس و غیره نیاز دارد، به ورزشکار و هنرمند هم نیاز مبرم دارد. اینها کارشان ایجاد شور و شعف است و تحریک بُعد احساسی و انگیزشی هویت جامعه را بردوش دارند. لذا هیچ جامعه ای از این صنف بی نیاز نیست. (در یادداشتی پیرامون سلام فرمانده این مطلب توضیح داده شد)
2- اسلام و جمهوری اسلامی ایران با هنر و ورزش، با موسیقی و سینما، با فوتبال و والیبال، با پارک و شهربازی و با حضور خانمها در پارک و سینما و ورزش و ورزشگاه، مخالف نیست. اسلام و جمهوری اسلامی با فحشا و فساد مخالف است نه با اصل اینها
جمهوری اسلامی رهبری دارد که ساعتها با هنرمندان و ورزشکاران جلسه می گذارد، با برد آنها خوشحال و برایشان پیام تبریک ارسال می کند و قاطبه جامعه ورزشی و هنری را جامعه ای سالم می داند. (حمایت رهبری از مجید مجیدی در ساخت فیلم کودکی حضرت رسول یک نمونه بارز است)
اما این نظامِ مقتدرِ مظلوم باید چوب ندانم کاری های عده ای را بخورد که حرفهایشان هیچ نسبتی با اسلام و جمهوری اسلامی ندارد.
3- الحق والانصاف قاطبه جامعه هنری و ورزشی ما سالم اند و در هر قشری کسانی هستند که طرفدار فحشا و فساد باشند، طرفدار بی بندوباری و هرزگی باشند، بصیرت لازم را نداشته و مهره دشمن برای سواری دادن و دوشیدن شوند. اما مگر در قشر روحانی و دانشگاهی از این آدمها نداریم؟!
4- حال از آقایان سوال می کنم آیا به خاطر حضور برخی ها در بین جامعه هنری و ورزشی که حرفهایشان به تعبیر رهبری ارزش خاصی ندارد، باید به گونه ای صحبت کنیم که فوتبال همه اش شهوت و ثروت است، سینماگران همه فاحشه و فاسدند؟!
چرا متوجه جنگ ترکیبی و هیبریدی دشمن نیستید و حواستان نیست که نباید آتش بیار معرکه شویم و همانی را بگوییم که دشمن می خواهد.
چرا از کنار لغویات برخی هنرمندان و ورزشکاران عبور نمی کنید و حواستان نیست که جامعه فوتبالی ایران کمتر از دو ماه دیگر باید با آمریکا و انگلیس و ولز یا همان آنگلوساکسون ها بازی کند و برد در برابر اینها، باعث شور و شعف و خوشحالی کل جامعه و ایرانیان سراسر دنیا می شود؟!
آیا بهتر نیست کمی آرامتر و منطقی تر باشیم و گسل های اجتماعی را فعال نکنیم؟!
آیا بهتر نیست به اینها اینقدر وزن ندهیم؟!
تعامل و برخورد با برخی ورزشکاران و هنرمندان هنر رندانه ای می خواهد که ظاهرا برخی از ما نداریم! و خبر ندارند که جامعه هنری و ورزشی تحت چه فشاری است
عزیزی تعریف می کرد چندی قبل یکی از فوتبالیست های مشهور به من گفت همینکه حضور خودم در اربعین را استوری کردم سیل فحش و ناسزا از سوی لشکر سایبری دشمن به سمتم آمد
آنقدر زیاد که مجبور شدم آن استوری را پاک کنم
غرض اینکه حواسمان باشد همانطور که بی عفتان جامعه بیشتر وایرال می شوند و در فجازی دیده می شوند، همانطور هم برخی هنرمندان و ورزشکاران زوایه دار بیشتر دیده می شوند و این نباید ما را فریب دهد و با حرف هایمان همه ورزشکاران را به سمت رقیب سوق دهیم.
#ایران
#حجاب
🆔 @Binesh_Rahbordi
❇️ استواری جمهوری اسلامی مساوی نزدیکتر شدن به ظهور
🌱 در اين راه لطف پروردگار و دعاى مستجاب #ولىّ_عصر (عجّل الله تعالى فرجه الشّريف) پشتيبان ما است و ما بايد خود را با آن حضرت و با يادش هرچه بيشتر آشنا كنيم.
🌱 امام زمان را فراموش نكنيم. مملكت ما #مملكت_امام_زمان است. انقلاب ما، انقلاب امام زمان است، زيرا انقلاب اسلام است. ياد ولىّاللهالاعظم را در دلهاى خودتان داشته باشيد.
🌱 دعاى «اللّهم انّا نرغب اليك فى دولة كريمة» را با همهى دل و با نياز كامل بخوانيد. هم روحتان در #انتظار_مهدى باشد، هم نيروى جسمىتان در اين راه حركت بكند.
🌱 هر قدمى كه در راه #استوارى_اين_انقلاب اسلامى برميداريد يك قدم به #ظهور_مهدى نزديكتر ميشويد.
📚 بیانات آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه، 29/3/1360
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ مدل تشریع احکام در صدر اسلام
☘️ یکی از مباحثی که نیاز به تحقیق ویژه دارد #چگونگی_تشریع_احکام اسلام در مدت 23 سال توسط #پیغمبر میباشد. دقت در این مسئله میتواند کمک شایانی به #وضع_قانون در امروز #جمهوری_اسلامی بکند.
☘️ شیوه ای که حضرت در #مکه پیش گرفتند متفاوت از شیوه ای بود که در #مدینه دنبال کردند، چرا که در مکه، اسلام ذیل #حکومت_طاغوت پیش میرفت اما در مدینه اسلام خود متولی حکومت بود لذا شیوه در این دو فضا نیز متفاوت بود.
☘️ در مکه عمده تمرکز بروی #اصول و احکام به نحو کلی بود، به خلاف مدینه که احکام به مرور تفصیل داده میشد. در واقع اینگونه نبود که پیامبر احکام را حتی در مدینه از همان ابتدا به صورت کامل و جامع پیاده کرده باشند بلکه با توجه به شرایط زمانی و مکانی و به #تدریج احکام الهی صادر شده و بعد پیاده میشدند.
☘️ این شیوه را میتوانید در مورد مسائلی مانند #شرب_خمر، #ارث و #ربا دنبال کنید که حضرت با چه #عقلانیتی آن را تحقق بخشیدند. اساسا عده ای مسئله #نسخ و #تشریع_احکام موقت -که برخی را به دشواری انداخته- را در همین بستر تحلیلی تبیین کرده اند.
☘️ #امیرالمومنین(ع) در روایتی که #علامه_مجلسی در بحارالانوار ج90، ص6 آورده اند به همین مسئله اشاره کرده و نکات دقیقی را تذکر داده اند: «فَكَانَ مِنْ رَأْفَتِهِ وَ رَحْمَتِهِ أَنَّهُ لَمْ يَنْقُلْ قَوْمَهُ فِي أَوَّلِ نُبُوَّتِهِ عَنْ عَادَتِهِمْ حَتَّى اسْتَحْكَمَ الْإِسْلَامُ فِي قُلُوبِهِمْ وَ حَلَّتِ الشَّرِيعَةُ فِي صُدُورِهِم»
☘️ ایشان میفرمایند از دلسوزى و رحمت پیامبر اين بود كه مردم را در همان آغاز نبوّتش، به یکباره از عاداتشان باز نداشت بلکه ابتدا با انجام اموری تلاش کرد اسلام در دل های آنها ریشه دوانده و مستحکم بشود، آنگاه وقتی شیرینی اسلام را چشیدند شروع به تغییر عادات غلطشان میکردند.
☘️ در ادامه همین حدیث، حضرت موارد متعددی از تدریجی بودن احکام مانند #جهاد، #صلح، #قصاص، #ارث، #تغییر_قبله و... را ذکر میکنند.
☘️ توجه به این اصل مهم در وضع قانون بسیار مهم و اساسی است، اما مسئله ای که اجرای این نکته را (علاوه بر کوتاهی و بی سلیقه گی های دور از عقلانیت برخی مسئولین) بغرنج و صعب کرده، #هجمه_فوق_سنگین_دشمن استکباری است.
☘️ در واقع #فشار_رسانه ای دشمن کار را بسیار سخت تر کرده لذا در این سمت نیز نیاز به عقلانیتی بیشتر برای تدوین قانون و اجرای آن داریم. برای عبور از این شرایط بغرنج نیاز به همفکری و تأملات بیشتر و شنیدن از سلایق مختلف هستیم.
☘️ البته اهمیت این نکته نباید بهانه ای بشود برای سو استفاده امروز که پس فعلا مسئله حجاب را شل کنیم تا ببینیم کی فضا محیا میشود چون موضوع آن مقداری متفاوت است.
☘️ در واقع مسئله امروز دارای ابعاد بسیار پیچیده ای است که عدم توجه و ملاحظه هر بُعد و مولفه آن میتواند ما را به یک تصمیم اشتباه برساند لذا در عین اعتقاد راسخ به نکته ای که عرض شد و اینکه باید امروز نیز شدیدا به آن توجه داشت، معتقدم مسئله امروز به دلیل هجمه عجیب دشمن صورت دیگری پیدا کرده است.
🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
❇️ مدل تشریع احکام در صدر اسلام ☘️ یکی از مباحثی که نیاز به تحقیق ویژه دارد #چگونگی_تشریع_احکام اسل
اشکال یکی از دوستان:
البته از نظر آکادمیک نمیتوان قبل و بعد جمهوری اسلامی را با مکه و مدینه در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله مقایسه کرد زیرا در مکه دین کامل نشد و در مدینه، آن هم در اواخر زندگی پیامبر در حجة الوداع در سال دهم دین کامل شد که در ماجرای غدیر آیه ی الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا نازل شد ولی با یک دید سطحی حتی متوجه می شویم در قبل و بعد جمهوری اسلامی دین با تمام گزاره های تکمیل شده ی خود در بین نه فقط مسلمانان ایران بلکه جهان وجود داشته است.
دقد کنید دین تماما وجود داشته، هرچند که مسلمانان در کشورهای مختلف مقتضای شریعت را حفظ نمیکردند.
نظر بنده:
با نکته ای که گفتن موافقم و اساسا به دنبال چنین تطبیقی نبودم، علت ذکر حدیث تحلیلی بود که حضرت برای تدریجی بودن احکام ذکر کردن یعنی عبارت «حَتَّى اسْتَحْكَمَ الْإِسْلَامُ فِي قُلُوبِهِمْ وَ حَلَّتِ الشَّرِيعَةُ فِي صُدُورِهِم». برداشت بنده این بود که در وضع قوانین امروز توجه به این نکته مسئله ای مهم و اساسی است. البته که ملاک، عموم جامعه است، نه عده قلیلی که حتی در عصر خود پیامبر هم برخی به دلایلی به دنبال عدم اقامه دین بودند لذا موضوع شناسی صحیح امری بسیار ضروری است.
28.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ چگونگی ایجاد هنجار و ارزش در جامعه
بخشی از خانم هایی که الان بدحجاب یا بی حجابن دلیلش اعتقاد اونها به این مسئله یا بی حیایی و... نیست بلکه صرفا به خاطر هنجار شدن بدحجابی با این تیپ بیرون میان
حجاب قانونی به دنبال اینه که نزاره بدحجابی هنجار بشه، هرچند تا قبل از این قضایا حجاب اجباری یا قانونی در قانون بود اما در عمل بیشتر شبیه جک بود تا واقعیت، به خاطر همین هم به مرور بدحجابی هنجار شد.
🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ جنبش «#عفاف» یا «#خویشتن_داری_جنسی» در غرب
به نظرم این مسئله جای #عبرت جدی برای ما داره، غربی که تا انتهای کثافت کاری جنسی پیش رفته، حالا جریانی از درونش ایجاد شده که داره با این مسائل مخالفت میکنه و ترویج عفاف و خویشتن داری جنسی میکنه. خب اینها چه چیزی رو دیدن که از مسیر رفته شده پشیمون شدن؟
یکی از شخصیت های جدی این جریان خانمی است به اسم «#وندی_شلیت» که چندین کتاب هم تو این زمینه نوشته و تحقیقات مفصلی هم انجام داده مثل کتاب «#بازگشت_به_عفاف؛ کشف فضیلت گمشده» که سر و صدای زیادی تو غرب ایجاد کرد.
حیف که نسل جدید ما از این حقایق اطلاعی نداره و عده ای از قصد نمی خوان این مباحث به نسل جدید برسه(جدای از کوتاهی #مبلغین و #نهادهای_فرهنگی) و صرفا با #شعار_دروغین_آزادی به دنبال فریب نوجوانان و جوانان ما هستند.
پیشنهاد میکنم دو کتاب رو تو این زمینه ببینید:
1. دختران به عفاف روی می آورند اثر وندی شلیت و نانسی لی دموس، نشر معارف
2. عفاف گرایی در غرب، اثر زینب برخورداری، نشر معارف
این دو کتاب رو میتونید از سایت پاتوق کتاب فردا با قیمت قدیمش سفارش بدید.
🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF