eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
186 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
تاریخ دیروز، امروز، فردا
🔳 ماجرای قهر آیت الله طالقانی ▫️ ▫️25 فروردین 58 🔰23 فروردین 1358، ابوالحسن و مجتبی پسران آیت الله طالقانی توسط از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب و سپاه دستگیر میشوند. مجتبی عضو سازمان مجاهدین خلق بود که سال55 در نامه ای به پدرش اعلام میکند مارکسیست شده. او همچنین متهم به کارهای خلافی مانند قتل یکی از دختران سازمان مجاهدین بود لذا به همین جهت او را برای تحقیق میگیرند. همین مسئله موجب ناراحتی آقای شده و ایشان دفاتر خود را تعطیل کرده و بدون اطلاع چند روزی را به خارج تهران میروند. 🔰مجاهدین خلق، چریک های فدایی خلق، جبهه ملی و... از فضا استفاده کرده و اعلامیه هایی جداگانه صادر کرده و دست به اعتراض هایی در حمایت از آقای طالقانی میزنند. عده ای هم دست به راهپیمایی هایی در حمایت از اقدام سپاه میزنند که جمعیتشان حدودا 500 هزار نفر تخمین زده شد. خلاصه با پخش خبر قهر آیت الله طالقانی و راهپیمایی های دو طرف، فضای کشور به هم میریزد. 🔰 نقل میکند: ➕امام مرا خواستند و رفتم. توضیح خواستند. پرونده مجتبی را خدمتشان دادم.امام خوب مطالعه کردند و فرمودند: «اگر این پرونده متعلق به ، پسر من بود و شما او را دستگیر می کردید، من از شما تشکر می کردم. اما چه کنم که مربوط به آقای طالقانی است و ایشان گردن انقلاب خیلی حق دارند.» بعد گفتند که شما بروید پسر ایشان را آزاد کنید و به هر نحو از ایشان دلجویی کنید.»خاطرات رفیق دوست،ج1،ص81 🔰امام در 29 فروردین نیز شبیه همین کلام را می گویند که: «اگر احمد را بگیرند بکُشند هم من حرفی نمیزنم». که دستور این دستگیری را داده بود نیز شبیه چنین بیانی را از امام نقل کرده اند. البته نقل های دیگری نیز در این ماجرا شده که در فایل ضمائم می توانید بخوانید. 🔰امام، سید احمد را به سراغ آقای طالقانی میفرستد تا ایشان را پیدا کند و هر چه زودتر به قم بیاورد. میگوید: ➕«امام به حاج احمد تاکید کرد مرتب کنار آیت الله باشد و او را ترک نکند. نگران بود دور او جمع شوند و با ایجاد مسائل تازه، هیاهو و جنجال دیگری بپا شود.» انقلاب و پیروزی[عباس بشیری]،ص259 🔰آیت الله طالقانی به قم و نزد امام می آیند. ایشان وقتی فضا را غبارآلود میبینند چندین موضع و صحبت محکم در دفاع از کمیته ها و تمام شدن راهپیمایی ها انجام میدهند که در نهایت منجر به پایان یافتن این غائله میشود. 🔰مسئله مهم در این ماجرا، مواجهه حضرت امام با این مسئله است. ایشان میتوانستند به نحو دیگری با این مسئله برخورد کنند مثلا در قامت یک ورود کرده و بگویند فرزند من و فرزند طالقانی ندارد، اگر فرزند او خطایی کرده باید محاکمه شود همانگونه که اگر فرزند من هم بود باید چنین میکردند اما ایشان چنین نمیکند چون در کنار اعتقاد به ، معتقد به اصل دیگری به نام نیز هست، فضای بهم ریخته کشور را میبیند، پخش خبر تفرقه بین رهبران انقلاب را میبیند و... ایشان طی چندین صحبت تمام تلاش خود را میکنند تا پشت پرده این تفرقه اندازی ها را روشن کنند. 🔰همه اینها دست به دست هم میدهند تا امام با مشی فقهی اجتماعی خود چنین مواجهه ای داشته باشند و این غائله را که ممکن بود مسائلی را ایجاد کند پایان بدهند. بله ممکن است کسی بگوید کلام و سیره امام برای من حجت نیست و این کار او اشتباه بوده اما تمام حرف این است که باید اولا این مواجهه او را فهمید، درک کرد، او که در قامت و ظهور کرده بود چرا چنین مواجهه ای داشت، بعد از فهم این مسئله، اشکال ندارد، حالا بیاییم و بگوییم به فلان دلیل به نظر می رسد اگر ایشان چنین میکردند بهتر بود یا کار ایشان اشتباه بود. 🔰اما چیزی که در صحنه عمل دیده میشود این است که طرف هنوز عُمر کار سیاسی اش به دو سه سال نمیرسد، مطالعات خاصی در این زمینه نداشته، فهم صحیحی از اسلام ندارد و... آنگاه محکم میگوید خمینی برای خودش خمینی بود و من برای خودم، او متفکر بود و من هم متفکر لذا قرار نیست تابع او باشم اما بحث سر تبعیت از او نیست، بحث سر این است که هیچ انسان عاقلی به خود حق نمیدهد به راحتی و بدون درک کلام چنین شخصیتی از کنار او به راحتی عبور کند. ◀️فایل ضمائم: 1.اولین روایت مستقیم توسط مرتضی الویری:https://eitaa.com/TarikhDEF/46 2.روایت آیت الله مهدوی کنی مسئول کمیته:https://eitaa.com/TarikhDEF/47 3.روایت محمد علی بشارتی مسئول وقت اطلاعات سپاه:https://eitaa.com/TarikhDEF/48 4.روایت مهدی طالقانی فرزند آیت الله طالقانی:https://eitaa.com/TarikhDEF/49 5.مواضع آیت الله طالقانی:https://eitaa.com/TarikhDEF/50 6.مواضع امام خمینی: https://eitaa.com/TarikhDEF/51 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
🔳 ماجرای قهر آیت الله طالقانی ▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز ▫️25 فروردین 58 #عقلانیت_در_بحران #عدالت_طلبی
یکی از نکات مهم تو این قضیه که خیلی قابل تامل و درس گرفتنه، موضع امام خمینیه. امام 29 فروردین58 یه سخنرانی مهمی دارن که اون بخش مرتبطش رو میگذارم:
«اين مردمى كه در مسئله آقاى -كه مورد احترام همه ما هست- اين مردمى كه جلو افتادند و اين تظاهرات را كردند، اينها براى خاطر آقاى طالقانى اين كار را كردند؟! يعنى اينها علاقه دارند به آقاى طالقانى؟! آن كسى كه خدا را قبول ندارد، با آقاى طالقانى كه خدا را قبول دارد و- عرض مى‏كنم كه- شخص روحانى است و متعبد به اسلام است، براى او اين كارها را كردند؟! يا براى اينكه نگذارند يك محيط سالم باشد؟! ...خود آنها با آقاى طالقانى مخالفند. هر روزى كه دستشان برسد سَرِ او را مى‏بُرند و سر امثال او را! لكن حالا بهانه دستشان افتاده است كه مثلًا آقاى طالقانى رفته‏اند بيرون! اين بهانه دستشان افتاده، و آن بساط را در مدرسه‏ هاى ما و در خيابانهاى ما اينها درست كردند، و براى كميته‏ ها شروع كردند تبليغات سوء كردن.»
بعد امام اشاره به یک شگرد و روش دشمن میکنه که همین امروز هم به شدت پرتکرار هست و توجه به اون برا تشخیص اینکه امروز چه موضعی باید بگیریم خیلی مهمه. امام در ادامه میگن:
«من پيشتر گفته بودم -زمان طاغوت- كه ما در مواقع معينى مى ‏بينيم كه يك بلند مى ‏شود. آن مواقع معين، يك وقت قبل از ماه است و يك وقت قبل از ماه . ماه رمضان براى دولت سابق يك خطرى داشت كه نبادا روحانيون -در مساجد [كه‏] مردم مجتمعند، ماه عبادت است- نبادا يك تبليغ سوئى بر ضد دولت بشود. قبل از ماه مبارك يك غائله درست مى ‏كردند! غائله- قضيه مثلًا- «»! يك ماه مبارك را ماها غفلت مى‏ كرديم، كه ما از كجا داريم، اشتباهمان از كجاست. يك ماه مبارك ما سر يك به جان هم مى ‏افتاديم. دو طايفه مى‏ شدند: يك طايفه از آن ور، يك طايفه اين ور! علما و مثلًا ... طلبه ‏هاى ما دو طايفه مى ‏شدند: يك طايفه از آن ور، يك طايفه ... يك ماه مبارك را ما هدر مى ‏داديم كه دولت را بايد در اين ماه مبارك ما تنبيهش بكنيم به يك چيزهايى، يك مطالبى بگوييم، آنها درست مى‏ كردند اين مطلب را و ما را مى‏ كردند به شهيد جاويد! يك ماه، دو ماه، سه ماه اين مى ‏شد. همچو كه اين طرف [رو به‏] سردى مى‏رفت و ماه محرّم مثلًا نزديك مى ‏شد، مسئله مرحوم «‏آبادى» را پيش مى‏ آوردند. اى بسا كه شمس ‏آبادى، حالا شايد هم خودشان يك همچو كارى مى‏ كردند كه اين غائله درست بشود! حالا خودشان هم نكرده باشند كس ديگرى كرده باشد اما آنها غائله را درست مى‏ كردند و دو دسته راه مى ‏انداختند، يك دسته از آن ور و يك دسته از آن ور. و قواى ما و نيروى ما كه بايد صرف بشود در مصالح اسلام، سر اين قضيه هدر مى‏ دادند تا اينكه اين يك خرده ‏اى سرد مى ‏شد. وقتى كه اين سرد مى ‏شد، نزديك مى ‏شد- مثلًا- يا ماه رمضان يا ... مى ‏شد، قضيه «» را پيش مى‏ كشيدند؛ از آن ور يا اللَّه شروع مى ‏كردند تبليغات بر له او، از آن ور شروع مى‏ كردند تبليغات عليه او. تمام قوا صرف مى ‏شد سر اين. و الآن هم مشغولند. الآن هم آنهايى كه مى ‏خواهند نگذارند كه اين مسائل ايران روى مصالح مسلمين [درست‏] بشود، حالا هم اين مسائل هست. وقتى اين هم سرد شد، يك مسئله ديگر! حالا شما خواهيد ديد بعد از اينكه مثلًا اين غائله اخير از بين رفت و حل شد- و چنانچه حل است و خود آقاى هم الآن در قم هستند و با ما ملاقات كردند و خود ايشان هم ناراحت از اين مسائل شدند كه يك همچو حرفهايى درست كردند- بعد از اينكه اين غائله [تمام‏] شد، يك غائله‏اى درست مى ‏كنند. حالا يا خودشان مى ‏فرستند -مثلًا فرض كنيد كه- يك كسى را مى ‏گيرند، مثلًا [خمینی] ما را مى ‏گيرند- و لو اينكه اگر احمد را بگيرند بكُشند هم من حرفى نمى ‏زنم اما مى ‏خواهند اينها [غائله‏] درست بكنند- يا مثلًا ... از يكى از علماى ايران، پسرش را مى‏ گيرند يك كارى سرش مى‏ آورند، اين يك غائله پيدا مى ‏شود. تا اين شد، خودشان شروع مى‏كنند قبل از اينكه صاحبكار مشغول بشود و اظهار تأثر بكند، آقايان [اظهار] تأثر مى ‏كنند، «وا مصيبت» آقايان مى ‏گويند! خود صاحبكار هيچ حرفى نمى‏ زند اما آقايان سينه مى ‏زنند! اين چيست؟ براى اين است كه نمى ‏خواهند كه اين مملكت ما به دست خودمان باشد. اينها مأمورند كه اين مملكت را كارى بكنند كه آن مسائل سابق دوباره با يك فرم ديگر فرم شاهنشاهى ديگر نمى ‏شود اما با يك فرم ديگرى- عود بكند و ما باز همان اختناق ها و همان چپاولگري هايى كه آنها داشتند و همان مال مردم را خوردن دوباره بيايد... ما بايد الآن تمام قوايمان را صرف كنيم در اينكه اين طور مسائل را كه اينها پيش مى‏ آورند بكنيم.»
تاریخ دیروز، امروز، فردا
🔳 وام 800 میلیون دلاری شاه به انگلیس برای حل مسئله آب لندن ▫️ ▫️27 فروردین 58 🔰تا پیش از دهه 50 ایران میلیاردها دلار از خارجی‌ها وام گرفته بود، معمولا هم با بهره 12درصد که بهره بالایی محسوب می‌شد، که البته آن زمان فقط کشورهایی که نیاز ضروری داشتند چنین وام‌هایی میگرفتند. 🔰اما از دهه 50 که گران شد، ایران به جای پرداخت بدهی وام هایش(تا از پرداخت سود دیرکرد خلاص شود) شروع کرد به وام دادن به خارجی‌ها. این مسئله ای بود که خیلی‌ها در ایران به‌ویژه اقتصاددانان مطرح میکردند ولی گوشش به این حرف‌ها بدهکار نبود. 🔰پس از افزایش درآمد نفتی در سال 53 این وام‌های پرداختی ایران مشهور شده بود، تا حدی که به برخی کشورهای پیشرفته اروپایی مانند و نیز وام داده شد. بهره این وام‌ها که و نیز از آن‌ها بی‌نصیب نماندند، 2 تا 3 درصد بود و البته که بخشی از این وام‌ها بلاعوض بود! 🔰وام دادن به کشورهای ثروتمند غربی برای بسیاری حتی روزنامه‌نگاران فرانسوی و انگلیسی نیز عجیب بود و سروصدای زیادی به راه انداخت؛ غوغایی که شاه از آن خوشش می‌آمد و آن را مایه پُز می‌دانست! 🔰یکی از این وام ها، وام مشهور ۸۰۰ میلیون دلاری(در دو نوبت) به به تعهد و ضمانت دولت انگلیس بود. با این حال انگلیس از طریق سفیر خود در ایران، از ایران درخواست کرده مهلت بازپرداخت این وام تمدید شود. 🔰البته مقامات ایرانی به دولت انگلیس تذکر داده اند با توجه به نیاز ایران به ارز و برنامه‌های اقتصادی دولت ایران وام مذکور باید در موعد مقرر به ایران بازپرداخت شود. اطلاعات، 27 فروردین، ص8 📌پ.ن: از این دست بذل و بخشش ها کم به غربی ها نشد، از خرید سهام غربی برای نجات آنها گرفته تا وام 3 میلیارد دلاری به ، از وام 200 میلیون دلاری به لهستان گرفته تا وام 160 میلیون دلاری به بلغارستان؛ از وام سنگین برای گرفته تا کمک مالی 500 میلیون دلاری به شهر برای حفاظت از شهر در مقابل سیل، از کمک یک میلیارد دلاری برای نوسازی گرفته تا دیگر کمک ها به و و و... ▫️محمدرضا شاه به جاي آنكه اين درآمد‌هاي سرشار را در داخل كشور صرف آباداني و توسعه ایران کند، شروع به ولخرجي‌ و صرف كمك‌هاي بلاعوض يا وام‌هاي اعطايي ايران به ساير كشورها میکرد. ▫️شاه در حالي براي تصفيه آب شهر لندن پول کلان میداد كه در مناطقي از تهران آب لوله‌كشي هم وجود نداشت تا چه رسد به دیگر شهرها و روستاها که اوضاع خیلی داغون بود. ▫️، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در دوران پهلوی در کتاب خاطراتش میگوید: ➕«ببینیم تقاضای مردم چیست. به طرف این تقاضاها بیشتر برویم و جواب اینها را بدهیم. اینها[=مردم] بیشتر تقاضاهایشان در حد ساخت و ایجاد یک ، ایجاد یک ، ایجاد یک فرض کنید... ، و این قبیل چیزها بود. در حالی که [پاسخ‌گویی به] این احتیاجات، منابع مملکت را بیشتر به طرف چیزهایی می‌کشید که بازده اقتصادی میان مدت یا کوتاه مدت نمی‌داشت... احتیاجات مردم، تمام [از این] صحبتها بود، از همه مهمتر، گفتند تمام اینها هم به کنار. ماآب مشروب را حاضریم تحمل بکنیم، برق هم این نوساناتش را -شما قول بدهید که درست می‌شود- ما قبول می‌کنیم، اما چیزی که در کاشان می‌خواهیم یک قبرستان خوب است.» (خاطرات عبدالمجید مجیدی، انتشارات گام نو، صص51-49) ▫️تأمین این نیازهای ابتدایی و ضروری در برنامه کار دولت نبود چون بازدهی نداشت. ظاهراً کمک ها و وام های سنگین به کشورهای اروپایی برای بازسازی فاضلاب لندن یا شهر ونیز ایتالیا و کانال سوئز یا هدیه نیم میلیون پوندی به لندن در همین ایام ناداری مردم، دارای بازده کوتاه‌مدت و میان‌مدت اقتصادی بوده است! 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 انفجار؛ عاقبت اختناق و دیکتاتوری ▫️ ▫️28 فروردین 58 🔰حضرت امام در پاسخ به پیام چند روز پیش رئیس جمهور عراق به مناسبت پیروزی جمهوری اسلامی در گفتند: ➕« در اثر و و رژيم پهلوى هشدارى بود براى همه در مقابل مستضعفين. من اميدوارم همه دولتها با ملتهاى خود با مسالمت رفتار كنند. دولتها بايد در خدمت ملتها باشند و ملتها پشتيبان آنان، تا آسايش براى همگان باشد. عاقبتِ اختناق ها است و آن، نه صلاح ملت است و نه صلاح دولت.» صحیفه امام، ج7، ص32 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 ماجرای استعفای کریم سنجابی از وزارت خارجه دولت موقت ▫️ ▫️29 فروردین 58 🔰 وزیر امور خارجه دولت موقت و از اعضای که در دولت نیز حاضر بوده، 26فروردین58 از سمت خود استعفا داد اما امروز دلایل استعفای خود را توضیح داد. 🔰سنجابی با بیان اینکه دولت باید داشته باشد، از مختل شدن کار مملکت به دلیل وجود «» انتقاد کرد و گفت: ➕«نظر به اینکه ادامه این وضع ما را با خطرات بزرگی مواجه میساخت و نظر به اینکه پراکنده بودن مواضع تصمیم گیری و اعمال قدرت های فردی و دسته جمعی با مسئولیت وزرا در اداره مملکت سازگار نیست، برای اعمال هشدار نسبت به خطرات احتمالی ناگزیر استعفا کردم و مقتضی ندیدم که با ادامه عضویت در هیئت دولت بدون آنکه موفق به هیچگونه تغییر اساسی در نظام کنونی گردم صرفا در اختیار یک سازمان اداری و برای انجام امور عادی کارمندی قرار گیرم.» 🔰سنجابی درباره در هم گفت: ➕«در این سفارت بعضی افرادی که خودشان را به آیت الله خمینی وابسته میدانند با یک سری اعمال بی رویه کارهایی کرده اند که در شأن سفارت ایران نبوده است و در واقع اینها مشکلاتی برای وزارت خارجه به وجود آورده بودند که من در انجام وظایف خود با آنها روبرو شدم.» 🔰زمانی که خبرنگاری از او میپرسد آیا استعفای شما مرتبط با دخالت های داماد در امور سفارت ایران در امریکا هست یا نه، سنجابی پاسخ میدهد: ➕«البته این آقای روحانی فردی هستند که در سفارت واشنگتن و کنسولگری ها بعضی اعمال کردند که به هیچ وجه با انضباط و با صلاحیت قانونی منطبق نیست.» در ادامه نیز سنجابی میگوید همه اینها درحالی است که شهریار روحانی هیچ مسئولیتی نیز در آنجا نداشت. 🔰 شهریار روحانی داماد سابق ابراهیم یزدی است که عملا اداره سفارت ایران در امریکا را برعهده داشت، در تاریخ 16 اردیبهشت 58 در این کشور شد. روحانی پس از آنکه پدر زنش مدیریت روزنامه را بدست گرفت، سردبیر آن روزنامه شد. 🔰 در کتاب 275 روز بازرگان ص411 مینویسد ، وزیر خارجه امریکا با شهریار روحانی در واشنگتن ملاقات داشت درحالی که این ملاقات بدون کسب نظر وزارت خارجه ایران بوده. 🔰 هم ساعتی بعد در یک مصاحبه مطبوعاتی با اشاره به این ملاقات میگوید: ➕«ایران علاقه مندی خود را برای همکاری با دولت امریکا اعلام کرده است.» 🔰در همین ایام ، معاون سنجابی نیز درباره استعفای او میگفت این مسئله به عملکرد شهریار روحانی برمیگردد چرا که او به هیچ وجه تن به فعالیت در کادر وزارت خارجه و پذیرفتن تصمیمات آن نمیداد و خودسرانه کارهایی میکرد. 🔰سلامتیان به مکاتبات روحانی و ابراهیم یزدی درباره مسائل مربوط به روابط ایران و امریکا اشاره میکند و میگوید: ➕«این مکاتبات تماما بودن اطلاع وزیر خارجه صورت گرفته و این وزارتخانه را با مسائل گوناگونی مواجه کرده است.» 🔰سلامتیان تاکید میکند: روحانی علی رغم نظر وزارت خارجه به فعالیت های خودسرانه اش ادامه میداد، از جمله بدون کسب اجازه با وزیر خارجه امریکا و مقامات دیدار میکرد و خودسرانه دست به عزل و نصب کارکنان میکرد. 🔰حتی وقتی تصمیم گرفته شد با کسب اجازه از امام و تایید ایشان به عنوان سرپرست سفارتخانه در امریکا و نمایندگی شخص وزیر تعیین شود، باز اینجا نیز روحانی تن به انتخاب سفیر جدید که مورد تایید امام بود هم نداد. 🔰نکته دیگری که سلامتیان و سنجابی به آن تاکید داشتند ارتباط مستقیم ابراهیم یزدی با دولت امریکا بود که خاصتا یزدی و بدون هماهنگی با وزارت خارجه، مستقیما خود وارد ارتباط گیری با امریکایی ها میشدند. 🔰اما در این بین شهریار روحانی در یک غافلگیر کننده در مصاحبه ای با روزنامه السیاسة کویت اعلام میکند: ایران از مالکیت یعنی تنب بزرگ و تنب کوچک و ابوموسی گذشت میکند. یک مجله عربی از قول روحانی نوشته بود: «ایران از جزایر سه گانه خلیج فارس گذشت میکند!» 🔰انتشار نظریات روحانی که عملا سرپرستی سفارت ایران در امریکا را هم بدست داشت باعث شد تا وزارت خارجه اعلامیه هایی صادر کند و رسما این اظهارات را تکذیب کند. 📚ایران پس از انقلاب، ج1، ص320و354 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ خطای مدیران جوان یک توفیق دیگرِ شما، در مجموعه‌ی اجرائی کشور است؛ این خیلی چیز خوبی است. این موجب میشود که حلقه‌ی فرسوده‌ی مدیران باز بشود، یک نَفَس تازه‌ای به دستگاه‌های اجرائی کشور دمیده بشود؛ این خیلی چیز خوبی است، این را حفظ کنید. البتّه بنده میدانم و مشاهده میکنم، قبلاً هم که دائم اسم جوانها را می‌آوردیم، این را میدانستیم که جوانها هم در مواردی میکنند؛ جوانها، هم در دولت، هم در مجلس اشتباهاتی دارند، یک خطاهایی هست امّا می‌ارزد؛ اینکه بدنه‌ی اجرائی یا تقنینی کشور با روح جوان اداره بشود، حفظ این معنا می‌ارزد که حالا چهار تا خطایی هم در یک مواردی اتّفاق بیفتد. این خطاها بتدریج برطرف خواهد شد ان‌شاء‌الله؛ تربیت خواهند شد. رهبر انقلاب در دیدار با هیئت دولت، 8/6/1401 📌پ.ن: به نظرم دولت تو این مسئله اشتباه کرد، حتی اگه آقای تو این مسئله خطای جدی ای داشت هزینه اش اخراج کردن او نبود، جدای از اینکه به نظرم ایشون تو این مسئله خطای جدی ای هم نداشتن و اخراج ایشون از طرف دولت خیلی عجیب بود... 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ مسئول عزیز، سیره پیامبر برای توست، میفهمی؟ 🔰در ماجرای سپاه پیامبر ۷۰ شتر داشت لذا به هر سه نفر یک شتر رسیده بود یعنی هر سه نفر باید نوبتی سوار یک شتر میشدند. 🔰نقل است (ع) و دو همراه پیامبر بودند که قرار بود نوبتی سوار شتر بشوند. وقتی نوبت پیاده شدن پیامبر میشد امیرالمومنین و ابولبابه به پیامبر اصرار میکردند که ما همچنان پیاده میرویم و شما سواره باشید. 🔰اما پیامبر به دو همراهش میفرماید: نه شما از من نیرومندترید که همه اش شما پیاده باشید و نه من از شما به پاداش بی نیازترم تا همه اش من سواره باشم. 🔰این تنها یک گزارش ساده و بسیار جزئی از است اما همین گزاره، یک اصل خدشه ناپذیر در اوست. پیامبر حواسش به همه ریز جزئیات هست، قرار نیست چون فلانی فرمانده یا مسئول یا آقازاده و... هست، پس به او مرکبی اختصاصی بدهد و مثلا فلان سرباز صفر که امتیازی ندارد پیاده بیاید، حتی خود پیامبر به عنوان رهبر این جامعه و لشکر همین را مراعات میکند، اساسا در جایگاهی ندارد. حالا خود این مسئله را با مصادیق امروزی تطبیق دهید. 🔰فرض کنید اگر همین اتفاق اکنون رخ میداد، آیا ما منابع را همینگونه تقسیم میکردیم؟ نمیگفتیم خب حالا که ۷۰ مرکب بیشتر نداریم پس اینها را اولا به مسئولین و جایگاه داران بدهیم و مردم هم که خب پیاده می روند؟ 🔰قضاوت با شما اما خیلی وقت ها برای این تصمیم خود هم میکنیم که مثلاً شأن فلان مسئول یا فلان آیت الله و فلان نماینده مجلس یا فلان وزیر این نیست که پیاده باشد، اسلام هم که گفته باید اینها را تکریم کنیم پس منابع را به این ها اختصاص بدهیم. 🔰حقیقتا بعضی خیلی عجیبند، فلان نماینده ای که با شعار و وارد مجلس شده، حالا با رانت خودرویی شاسی بلند و لاکچری گرفته، آن هم بدون نوبت و فوری؛ درحالی که مردم عادی باید مدت ها در صف خودرو باشند، تازه اگر پولش را داشته باشند اما حالا فلان نماینده برای توجیه این خطا می‌گوید این ماشین که در خرج های مجلس چیزی نیست، چرا باید گدابازی در آورد؟ مگر قیمت ماشین شاسی بلند چند است؟ 🔰داداش انقلابی ، برای شما یکی دو میلیارد چیزی نیست اما برای مردم عادی این ها آرزوست، لطفاً آبروی خود و انقلاب را بیش از این نبرید. 🔰امیدوارم مجلس برای برگشت اندکی از آبروی از دست رفته اش اسامی این نمایندگان را علنی کرده و با خاطیان برخورد جدی و اساسی کند تا عبرتی برای بقیه آقایان شود تا با بیت المال مانند بیت الحال برخورد نکنند. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
🔊این تصویر را با دقت نگاه کنید 🔸 دهه هشتادی های در هفته آخر ماه مبارک رمضان است در فروردین ۱۴۰۲ 🔸ولی احتمالا هیچ کدام از این دوستان این تصویر را ندیده باشند 🔸حالا فرض کنیم یک منکری را انجام داده بودند ،هزاران تحلیل و نظر از زوال جامعه و دین گریزی در شبکه های اجتماعی نشر داده می‌شد ❗️متاسفانه به واسطه رسانه و ، واقعیت های جامعه ایران هم امکان دیده شدن ندارند •┈┈••✾••┈┈• 🔊به کانال بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/2031091724Cdc5a534453
🔳 امریکا: در امور ایران دخالت نکرده و نمیکنیم ▫️ ▫️30 فروردین 58 🔰امریکا هرگونه مداخله در امور ایران را قویا رد کرد. گفت: ➕«ما از همان آغاز ماجرا آشکارا خاطر نشان کرده ایم که نمیخواهیم در حوادث ایران درگیر شویم... ➕اکنون هم تایید میکنیم که هیچگونه مداخله ای در امور ایران نداریم و در آینده نیز از هرگونه مداخله ای خودداری خواهیم کرد.» 🔰سخنگوی وزارت خارجه امریکا از دیگر کشورها نیز خواست از امریکا گرفته و در امور ایران دخالت نکنند. اطلاعات، 30 فروردین، ص8 📌پ.ن: میگه بقیه هم در دخالت نکردن در امور ایران از امریکا الگو بگیرن😂😂😂 انصافا این امریکایی ها دیگه... بابا خودتی داداش... پیش خودت چی فکر کردی😅 این ادعای امریکایی ها در حالیه که آبان همین ماه بعد از تازه مردم ایران به عمق دخالت های امریکایی ها پی بردند. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 قطب زاده: با پخش صدای خوانندگان زن مخالف نیستم. ▫️ ▫️1 خرداد 58 🔰 رئیس صدا و سیما در مصاحبه با ، ضمن دفاع از سیاست‌های بحث برانگیز خود در اداره شبکه رادیو تلویزیون ایران و انتقاد شدید از که به دنبال ایجاد آشفتگی در برنامه های داخلی ایران است، گفت: معیارهای شدید اخلاقی و انقلابی در اداره امور رادیو و تلویزیون ادامه خواهد یافت. 🔰 قطب زاده تاکید میکند می‌خواهم از خانم‌های گوینده درخواست کنم به هنگام ظاهر شدن در صفحه تلویزیون، موی خود را با روسری بپوشانند و خود را رعایت کنند. 🔰 او ادامه داد: البته تعداد زیادی از زنان این کار را کرده‌اند و این روش، برخی از زنان بیننده را که لباس‌های غربی را می‌پسندند، خشمگین ساخته است. روسری برای ما به طور فوق‌العاده‌ای اهمیت دارد. یک نوع است و به اعتقاد من حتی باید به عنوان یک مورد احترام باشد. 🔰 برخی از گذشته به دلیل وابستگی‌شان به فساد رژیم سابق، مورد نفرت مردم قرار گرفته‌اند. من هیچ‌گونه اعتراضی به پخش کارهای ضبط‌ شده جدید زن ندارم و با پخش صدای ضبط شده زنان از رادیو مخالف نیستم. 📚کیهان و اطلاعات، 1 خرداد 58، ص2 📌 پ.ن: البته قطب زاده بعدها این اظهاراتش را تکذیب کرده و گفت منظور من هنر زنان ایرانی بود، نه صدای آنها. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 کسینجر: سقوط شاه، شکست استراتژیک برای سیاست خارجی امریکا ▫️ ▫️2 خرداد 58 🔰 ، وزیر پیشین امور خارجه امریکا و استراتژیست معروف امریکایی، سقوط شاه در ایران را یک مهم برای سیاست خارجی امریکا توصیف کرد و آن را ناشی از فقدان و در دانست. 🔰 کسینجر سقوط شاه را پس از دانست و عوامل اصلی این شکست تاریخی توسط انقلابیون را در ضمن چهار عامل چنین بیان کرد: 1️⃣ ضعف در برابر انقلاب مردم ایران. به عبارت دیگر رفورم هایی که به قدرت بسیج اطلاعاتی سازمان سیا در ایران لطمه زد و هر کوششی را برای از طریق کمک های پنهانی ضایع کرد. 2️⃣ تاکید بیش از حد دولت کارتر بر مسئله که در جریان یک دوران دشوار سیاسی بر شاه فشار شدیدی وارد آورد و عملا منجر به تضعیف حکومت شاه شد. 3️⃣ بی ثباتی در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا که عملا نتیجه اش از ایران تا شاخ افریقا بود. 4️⃣ اسلامی ایران توسط دولت امریکا. به عبارت دیگر کم توجهی کارتر به بحران ایران که موجب ابهام های زیادی نسبت به حمایت امریکا از شاه شد. 📚 کیهان، 2 خرداد، ص1 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
یکی از زیباترین تحلیل ها و تبیین ها درباره امام رو این بیان میدونم: 🔽🔽🔽🔽
❇️ امام یک کلید بود... 🔰اگر نظام جمهورى اسلامى و اين انقلاب بزرگ و جهانى را، و كه در دنيا به وجود آمده، و رستاخيز عظيم‏ترى كه در پديد آمده، و اين كه مس ها را طلا كرده است، كلمه طيبه و شجره‏ طيبه بدانيم- كه هست- 🔰ريشه‏ اين شجره‏ طيبه، همين شخصيت عظيمى است كه همه چيز از او روييد. او بود كه اين درخت مبارك را روياند. او همه چيز بود، و اگر نبود، ما هيچ ‏چيز نداشتيم. 🔰در گذشته، همين ايران و ملت و موقعيت جغرافيايى و همين و و بود؛ اما در واقع چيزى نداشتيم و روز به روز عقبتر مى ‏رفتيم و بيشتر بر سرمان مى‏ خورد و شخصيت ما هضم مى ‏شد. 🔰بعد كه او پديد آمد و قدم در صحنه گذاشت، مثل وجودى كه ماهيات را هستى و تحقق مى‏ بخشد، و مثل خورشيدى كه مى ‏تابد و اشيا را آشكار مى ‏كند، و مانند روحى كه به كالبدى دميده مى ‏شود و اجزاى آن را زنده مى ‏سازد، ما را و نمايان كرد و به حركت درآورد؛ 🔰آن‏وقت ارزش جغرافيايى و تاريخى و فرهنگ گذشته و قرآن و نهج البلاغه و ملت ما احيا شد و به كارمان آمد. 🔰او بود. او ريشه‏ اين درخت محسوب مى‏شد. اين ريشه بايد محفوظ بماند. اگر اين نظام از ريشه‏ خود- يعنى از (ره)- جدا شود، مثل درختى است كه «اجتثّت من فوق الارض»؛ يعنى از روى زمين آن را اره كرده باشند و بين تنه و ريشه‏ آن فاصله انداخته باشند. ممكن است چهار روزى هم نمود و هيكلى داشته باشد، اما سرنوشتش معلوم است: ديگر رابطه‏ حياتى و تغذيه ‏اى بين اين دو نيست. ➕ما نبايد بگذاريم نظام اسلامى از ريشه‏ خودش- يعنى امام (ره)- جدا شود. 📚بیانات ، 28/4/1368. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
💠 ما حقیقتاً مرده بودیم؛ امام ما را زنده کرد. ما گمراه بودیم؛ امام ما را هدایت کرد. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 از هرچه میخواهید بگویید الا این سه موضوع! ▫️ ▫️12 خرداد 42/ 9 محرم 🔰 شهربانی کل کشور به مناسبت فرا رسیدن در 4 خرداد در اعلامیه ای مردم را به ! فرا خواند و تاکید کرد کسانی که از این مراسمات بهره برداری نادرست! کنند، خواهند شد. 🔰 روشن بود که مرادشان از «سوگواری مشروع» چیست، یعنی عزاداری تان زیانی به و و انگلیس نزد. امام خمینی اما در مقابل این اعلامیه، رهنمودنامه ای صادر کرده و مردم را به (ع) میخواند و در آن بر چند چیز تاکید میکند: 1️⃣ اهل منبر مصیبت های وارده بر اسلام و مراکز فقه و... را یادآور شوند و علیه یزید امروز قیام کنند. 2️⃣ خطر و عمال آن به مردم تذکر داده شود. 3️⃣ خطر امروز بر اسلام، کمتر از خطر بنی امیه نیست! یعنی اسلام در خطر است... 🔰 در مقابل این راهبرد امام، 12 خرداد شماری از اهل منبر به برده میشوند و از آنها خواسته میشود سه موضوع را حتما در منابرشان رعایت کنند: 1️⃣ علیه سخنی نگویند 2️⃣ علیه سخنی به میان نیاورند! 3️⃣ مرتب به گوش مردم نخوانند که ! 🔰 غیر از اینها، دیگر هر چه بگویند آزادند. امام دقیقا میدانست باید کجا را بزند تا کار پیش برود لذا معادلات رژیم را بهم ریخته بود. 🔰 رژیم میخواست اهل منبر درباره سه موضوعی حرف نزنند که اساسا آن سه موضوع، اساس نهضت را تشکیل میدادند و این به شناخت و نقطه زنی دقیق امام برمیگشت. امام تاکید میکرد اگر از این سه موضوع بگذریم، دیگر اختلافی نداریم... 📚 نهضت امام خمینی، ج1، ص464 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 تشکیل دادگاه ویژه روحانیت به فرمان امام خمینی ▫️ ▫️3 خرداد 58 🔰 بعد از اینکه تخلفاتی از عده ای روحانی و رخ میده و از طرف دیگه عده ای هم این موارد رو سر دست گرفته و شروع به تخریب روحانیت میکنن، امام بعد از مشورت با برخی از اصحابش به این جمع بندی میرسد که باید به تخلفات این دسته از روحانیون به صورت مستقل پرداخته شود لذا در این روز با صدور پیامی از طرف ایشان، نطفه دادگاه های ویژه روحانیت شکل میگیرد. 🔰 امام تاکید میکند تفکیک بین روحانیون و دیگر اقشار در مجازات به معنای امتیازی برای روحانیت نیست بلکه همه در برابر قانون و یکسانند. 🔰 امام معتقد بود: «باید مجرمينى كه با پوشيدن لباس روحانيت، خود را در اين صف وارد كرده ‏اند به مجازات برسند، لكن، به طورى كه اطلاع مى ‏دهند، عده‏ اى مخالف اسلام و روحانيت درصدد هستند كه با اسم ، روحانيت را بكوبند، و راه را براى ستمگران باز كنند.» صحیفه امام، ج7، ص466. 🔰 در پی صدور این پیام، هیئتی برای رسیدگی به جرایم و تخلفات روحانیون از علمای شهرستان ها تشکیل شد که این امر سرآغازی بود برای شکل گیری . ➕ تبیین در ضرورت و فلسفه شکل گیری دادگاه ویژه روحانیت: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1587 ➕ برای اطلاع از شکل گیری و مراحل گذار دادگاه ویژه روحانیت تاکنون رجوع کنید به کتاب: «» نوشته سیدمحمد ، نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص79 که عالی به این مسئله پرداخته است. ➕ اخیر حکم خلع لباس سید مهدی و سید حسن و محکومیت یکی از مدعیان اصلی طب اسلامی که توسط دادگاه ویژه روحانیت صادر شد، حاشیه ساز شده بود. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 موضع طالقانی نسبت به مشی خلخالی در دادگاه انقلاب ▫️ ▫️3 خرداد 58 🔰آیت الله نسبت به اعتراض به اعدام هویدا و سران رژیم گذشته گفت اینها سال ها در مقابل ظلم به مردم سکوت اختیار کرده اند اما حالا برای اعدام هویدا صدایشان بلند شده. 🔰پیامبر هم در وقتی بت ها را ریخت فرمود حالا صدای شیطان و ناله اش بلند میشود. اینها نیز مانند آنند اما اینها در روحیه انقلابی ملت ما اثری ندارد و حتی ما حاضریم بگیریم تا را سرجایش بنشانیم. 🔰ایشان نسبت به استعفای آیت الله [که البته استعفای ایشان پذیرفته نشد] نیز گفت علت این استعفا، شکایاتی است که از ایشان شده. من خلخالی را فی النفسه آدم و میدانم ولی مردم قدری از محاکمات او ناراضی بودند. 🔰علت نارضایتی هم این است که او خیلی سریع و تند تصمیم گرفته و مردم نیز به همین اعتراض دارند. البته مردم باید از خیانت های هویدا و امثال او اطلاع پیدا میکردند تا برای افکار عمومی جهان مشخص میشد که اینها چه جنایاتی کرده اند ولی زود حکم صادر و اجرا شد. 🔰آیت الله طالقانی اعتقاد داشت اگر در حکم و و... عجله نشده بود، به اسرار تازه ای دست میافتیم لذا از این جهت نباید میشد. 🔰ایشان نسبت به حکم اعدام شاه توسط خلخالی نیز گفت: خلخالی یک است و هر مجتهدی میتواند چنین حکمی صادر کند و من هم صادر میکنم و میگویم که از نظر افکار عمومی واقعا شاه محکوم به است. 📚 کیهان و اطلاعات، 3 خرداد، ص12 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 طالقانی و حقیقت دموکراسی غربی ▫️ ▫️3 خرداد 58 ➕ آیت الله درباره جدید گفت: 🔰«در قانون اساسی ایران خواهید دید که این فقط ادعا نیست که کار مردم به مردم واگذار شود. هم اکنون در بسیاری از کشورها این شوراها با شرکت مردم تشکیل شده است، مع ذلک میبینیم که در عمل آن طور که باید و شاید پیاده نشده و اکثریت مردم حق نظارت را ندارند. 🔰چه در غرب، چه در شرق فرقی نمیکند. در آنها اسم خود را گذاشته اند ، ولی در باطن در این کشورها قدرت در دست است و این سرمایه داران هستند که را تعیین می کنند. در هم همین طور است.» 📚کیهان و اطلاعات، 3 خرداد، ص12 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 اهم نکات حضرت امام با برخی دانشجویان ▫️ ▫️2 خرداد 58 1️⃣ دشمن هاى ما از نمى‏ ترسند، از مى‏ ترسند. از جمهورى صدمه نديدند، از اسلام صدمه ديدند. آنكه تودهنى به آنها زد جمهورى نبود، هم نبود، هم نبود؛ جمهورى اسلامى بود. 2️⃣ بر فرض اينكه [یک جمعیت و حزبی] مخالف با رژيم سابق هم باشند -و بسيارى ‏شان هستند- لكن ما فقط مطلبمان اين نبود كه رژيم سابق از بين برود... مطلبِ مسلمان اين نيست كه فلان طايفه از بين بروند. از باب اينكه رژيم مانع بود از اينكه اسلام در خارج پيدا بكند، احكام اسلام تحقق پيدا بكند، به قرآن عمل بشود، از اين جهت ما با رژيم مخالفت كرديم. 3️⃣ اگر رژيم [سابق] هم احكام اسلام را به آن عمل مى ‏كرد، همانى كه ما مى ‏گفتيم او هم مى‏ گفت، كه با او دعوا نداشتيم... اين خون ها ريخته شده است نه براى اينكه رژيم از بين برود، براى اينكه اسلام تحقق پيدا كند. 4️⃣ هر كس كه مسيرش مسير اسلام نباشد دشمن ماست، با هر اسم مى‏ خواهد باشد. هر كس «» را بخواهد دشمن ماست، براى اينكه دشمن اسلام است. هر كس پهلوى جمهورى اسلامى، «» بگذارد اين دشمن ماست، هر كس «» بگويد، اين دشمن ماست، براى اينكه اين اسلام را نمى ‏خواهد. 5️⃣ ما اسلام را مى ‏خواهيم. ما اين همه فداكارى كرديم... براى اين بود كه اسلام را مى ‏خواستند. آنى كه اين نهضت را پيش برد، آنى بود كه مى ‏گفت من را فوز مى‏ دانم. شهادت را براى «دمكراتيك» فوز مى‏ داند؟ شهادت را براى مسير چپ يا راست فوز مى ‏داند انسان؟ ...ما خون داديم براى آن جمهورى؟! ما خون داديم براى جمهورى غرب؟! ما براى اسلام خون داديم. 6️⃣ مسير ما مسير ‏ نيست؛ نفت پيش ما مطرح نيست. پيش ما مطرح نيست. اين است. ما اسلام را مى‏ خواهيم. اسلام كه آمد نفت هم مال خودمان مى ‏شود. مقصد ما اسلام است. مقصد ما نفت نيست تا اگر يك نفر نفت را ملى كرده، اسلام را كنار بگذاريم براى او سينه بزنيم. 7️⃣ ما كه اسلام تو [ى‏] آن نباشد نمى‏ خواهيم. ما كه اسلام تو [ى‏] آن نباشد نمى ‏خواهيم. ما اسلام مى‏ خواهيم. آزادى كه در پناه اسلام است، استقلالى كه در پناه اسلام است ما مى ‏خواهيم. ما آزادى و استقلال بى ‏اسلام به چه دردمان مى ‏خورد؟ من مى ‏بينم بدبختي هايى كه از دست همين اشخاصى كه فرياد مى‏ كشند براى ملت ايران، من بدبختى را دارم مى ‏بينم. بدبختى ملت ما آن وقتى است كه ملت ما از قرآن جدا باشند، از احكام خدا جدا باشند، از امام زمان جدا باشند. ما آزادى در پناه اسلام مى ‏خواهيم، استقلال در پناه اسلام مى‏ خواهيم، اساسِ مطلبْ اسلام است. 8️⃣ اگر گفتند ، بدانيد با اسلام موافق نيستند. اين را براى زدن مى ‏گويند، اين را براى اينكه اين دژ را بشكنند. دنبالش اسلام رفته است! ...اسلامى كه گوينده اسلامى ندارد اين اسلام نيست. اسلام كه توى كتاب نيست؛ كتابش را هم فردا از بين مى ‏برند. 9️⃣ بعض از اين نويسنده ‏هاى ما حاضر نيستند براى جلو بردن مقصدشان يك كلمه اسلام را تو [ى‏] كار بياورند ولو براى اينكه بدهند ما را. با اينها بايد ما همان مبارزه‏ اى را بكنيم كه با كرديم؛ براى اينكه در كار است نه قضيه . 🔟 برنامه طويل المدت- دراز مدت- اين است كه شما خودتان را كنيد و بچه‏ هايتان را براى آتيه... اولاد شما اگر مهذب نباشد، مؤدب به آداب اسلام نباشد، فردا براى اسلام هيچ كار نمى ‏كند... اين نمى ‏شود كه براى كشورش مفيد واقع بشود. ممكن است يكى- دو تا پيدا بشود اما ما صحبتمان سر توده مردم است. 1️⃣1️⃣ اين كه بچه در دامن او بزرگ مى ‏شود را دارد؛ و را دارد: . شريفترين شغل در عالم بزرگ كردن يك بچه است، و تحويل دادن يك انسان است به جامعه. اين همان بود كه خداى تبارك و تعالى در طول تاريخ برايش انبيا فرستاد، در طول تاريخ از آدم تا خاتم. آمدند انسان درست كنند. شغل مادرى؛ كه مع الأسف اجانب اين شغل را پيش ما مبتذل كردند؛ و مادرهاى بچه ‏هاى ما را از بچه ‏ها جدا كردند. 📚صحیفه امام، ج7، ص454 به بعد 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
🔳 اهم نکات حضرت امام با برخی دانشجویان ▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز ▫️2 خرداد 58 1️⃣ دشمن هاى ما از #جمه
📌پ.ن1: «جمهوری دموکراتیک اسلامی»، ایده و دولت موقت بود که بهش خیلی اصرار داشتن. برخی گروه ها مثل که منشعب شده از بود، خواستار «جمهوری» صرف بودن. برخی گروه های چپ گرا مثل نیز خواستار تاسیس «جمهوری خلق» یا «جمهوری فدراتیو خلق های ایران» بودن. وزیر کشور از بازرگان هم جلوتر زده بود و میگفت باید کلمه «اسلامی» حذف بشه و خواستار «جمهوری دموکراتیک» شده بود. اما امام محکم مقابل همه این گروه ها ایستاد و «جمهوری اسلامی» رو مطرح کرد و مردم هم با آرای بالا به همین نگاه رای دادن. 📌پ.ن2: امام میگن اگر شاه به احکام اسلام عمل میکرد که اصلا ما انقلاب نمیکردیم. چند جای دیگه هم امام همین رو گفتن. خب نظرتون درباره این کلام امام چیه؟ قبلا خاطرم هست تو همین کانال یه متن در پاسخ به این سوال نوشته بودم. 📌پ.ن3: یکی ازجاهایی که امام به و مشی آیت الله و اشکال میکنه همینجاست اما کامل ماجرا نیست و چند جای دیگه هم اشکالاتی به این مدل کردن و اساسا خودشون هم در اون عصر همراهی ای با نهضت نفت نمیکنن که قبلا مقداری توضیح دادیم. 📌پ.ن4: تز «اسلام منهای روحانیت» اولا توسط دکتر مطرح شد و بعد توسط برخی طرفداران تندروی او مانند و دنبال شد. امام 4 خرداد مجدد بر این مسئله تاکید کرده و میگویند: «ما بيزار هستيم از اينكه بگويند اسلام منهاى روحانيت. اسلام منهاى روحانيت خيانت است. مى ‏خواهند اسلام را ببرند... اول مى ‏گويند اسلام را مى ‏خواهيم، روحانيت را نمى ‏خواهيم! [اگر] روحانيت استثنا بشود، اسلام در كار نيست. اسلام با كوشش روحانيت به اينجا رسيده است.» 📌پ.ن5: از همین ابتدای نهضت، امام وظیفه اصلی رو مشخص میکنه، اینکه غایت حکومت هم، همین هست. چیزی که شاید تو این چهل سال خیلی نسبت بهش کوتاهی شده. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF