eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
184 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
☘️حکمرانی به سبک رسول الله☘️ 🔹ماجرای ‏ و نخلش، ماجرایی است که تقریبا همه اصولیون در کتبشان به آن پرداخته و به استناد آن و دیگر روایات مشابه، قاعده ای فقهی تحت عنوان «لاضرر و لاضرار» استنباط کرده اند. روایت دارای سندی محکم بوده که جناب در کافی، ج5، ص294 نیز ذکر کرده است. علمای زیادی به تحلیل این قاعده پرداخته اند اما تحلیل متفاوت از دیگران است. 🔸ایشان از زاویه به این ماجرا نگاه کرده و به تحلیل آن با دغدغه فقهی اصولی پرداخته و میگویند پیامبر در این ماجرا صادر کرده است. اگر با همین زاویه نگاه ولی با دغدغه به روایت بنگریم، برداشت های دیگری نیز میتوان داشت. در ادامه اجمالا به شرح این ماجرا میپردازیم: 🔹جناب سمره درخت خرمايى داشت كه محصول داده بود و مسیر رفتن نزد آن درخت نيز از داخل منزل شخصی مى‌گذشت. سمره دائم پيش درختش مى‌رفت بدون اين‌ كه از آن شخص اجازه بگيرد. آن شخص به سمره گفت: هميشه به طور ناگهانى به خانه ما مى‌آيى و ما به نحوی هستیم كه دوست نداريم تو ناگهانی وارد خانه ما شوى، پس از این به بعد هنگام ورود از ما اجازه بگير. 🔸سمره گفت: براى رفتن نزد درختم تنها همین مسیر وجود دارد و برای آن اجازه نخواهم گرفت چرا که زمین تو در مسیر درخت من است. آن شخص نزد پیامبر میرود و از او شکایت کرده و ماجرا را گزارش میدهد و پیامبر نیز او را میخواهد و به او میگوید: فلانی از تو شکایت کرده و میگوید که تو برای رسیدن به درختت، بدون اذن بر او و خانواده اش وارد میشوی و این کار درستی نیست و از این به بعد باید از او اجازه ورود بخواهی اما سمره قبول نمیکند. 🔸حضرت به او میگویند اصلا این درخت را رها کن، در فلان مکان درخت دیگری به تو میدهم اما او نمیپذیرد. حضرت میفرمایند دو تا میدهم اما باز قبول نمیکند. حضرت تا ده درخت پیشنهاد میدهند اما باز قبول نمیکند. پیامبر میفرمایند ده درخت در مکان بهتری و به اصطلاح امروزی در بالاشهر به تو میدهم اما او باز نمیپذیرد. حضرت پیشنهاد میدهد که این درخت را ول کن، به جایش یک درخت در بهشت به تو میدهم اما باز هم راضی نمیشود. 🔹پیامبر به عنوان حاکم شهر، بعد از طی این همه مراحل جهت راضی کردن سمره و نپذیرفتن او، اینجاست که میگوید: تو شخص ضرر زننده و به اصطلاح امروزی انسانی مریض هستی در حالی که نمیتوان به مومن زیان زد. آنگاه حضرت با توجه به خود دستور میدهند آن درخت را از ریشه کنده و جلوی سمره بیاندازند و به او میفرمایند: این درختت را بردار و هرجا خواستی بنشان. 📌 پ.ن: مراد از ذکر این روایت، نشان دادن مدل و با مردم بود. دیدن روش برخورد پیامبر با شخصی که حقیقتا دارای مرض بود، تا آنجا که جا داشت حضرت با او همراهی کردند اما چه شده که امروزه بعضی با کوچکترین اتفاق مسئله را امنیتی کرده و روشی جز روش تو گونی کردن بلد نیستند. مثلا جمعی از مردم برای دغدغه ای حق تجمعی کرده اند اما روش آنها لزوما برخورد خشن و دور از حق است یا فلان شخص در فلان کانال نقدی کرده و حرفی زده، اما آنها تنها راهکار را شکایت و بگیر و ببند میدانند. البته اتفاقی که در افتاد چیز دیگری بود، مردم خود را از صف فتنه گران جدا کرده بودند که آن داستان دیگری دارد. حقیقتا رویکرد جمهوری اسلامی با رهبری چنین رویکردی نبوده و نیست اما بعضی به دلیل دور بودن از و سعی در بروز دادن چنین رویکردهایی بوده و هستند که باید مقابل آنها ایستاد و روش صحیح را نشان داد. اساسا مسئولین در حکومت اسلامی باید چنین برخوردی داشته باشند که لازمه اش داشتن بالاست. امروزه در جمهوری اسلامی مسئولینی را میبینیم که چون قدرتی به دستشان رسیده خود را خدای مردم میدانند، در حالی که باید حقیقتا در مقابل مردم خاضع و فروتن باشند. البته این رویکرد بعضا در ما مردم هم دیده میشود، فلان آقا با فلان سلیقه سیاسی حرفی میزند اما من تحمل شنیدن حرفش را ندارم و سریع طوماری از انگ ها برای او ردیف میکنم، البته او نیز چنین میکند یعنی این وصف صرفا برای بچه یا یا نیست بلکه وصفی است که خیلی از ما دچار آنیم و تا این حال ماست، گفتگویی بین مان شکل نمیگیرد و کار همیشه و پیش خواهد رفت. وقتی به سیره عملی رجوع میکنیم، این معنا را به معنای حقیقی کلمه میابیم اما بروز این وصف در شخص اول مملکتی کافی نیست، بلکه همه ارکان حکومتی و مسئولین دولتی باید واجد چنین وصف راهبردی ای باشند که البته این ویژگی تا حد زیادی در شخص دوم کشور یعنی رئیس جمهور محترم آقای هم دیده میشود و امیدداریم ان شاالله به معنای حقیقی کلمه در کل دولت نیز جریان داشته باشد. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از شرح حال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گاهی خیلی تلاش می‌کنیم خودمان یا محصول خودمان را تبلیغ کنیم. همه قواعد و اصول‌های کارشناسی را هم رعایت می‌کنیم تا محصول درجه یکی داشته باشیم. اما تراز اول‌ها، پر فروش‌ها همیشه ناقص‌اند! از باب اصول و قواعد کارشناسی کار خودشان ناقص هستند، کارشناس‌ها هم خیلی آنها را تحویل نمی‌گیرند. همین سلام فرمانده یک نمونه‌اش است، کتاب سلام بر ابراهیم نمونه دیگرش است که از نظر طراحی جلد و صفحه آرایی و حتی ویراستاری خیلی اشکالات دارد، اما خدا می‌خواست به همین کارهای به ظاهر ناقص برکت دهد. فیلم اخراجی‌ها نمونه دیگرش بود، اشکالات و نواقصش کم نبود اما پر فروش‌ترین فیلم تاریخ ایران تا زمان خودش شد. اصلا اگر محصول همه چیزش درست و کامل باشد که دست خدا را نمی‌شود در توسعه آن دید! بالاخره یک جا هم باید کارشناس‌ها و سحرة زمان ایمان بیاورند! ما محدودیم خیلی که کارمان خوب باشد و آن را تبلیغ کنیم یک محدوده کوچک را می‌توانیم تحت تاثیر قرار دهیم اما خدا نامحدود است و همه قلوب و مکان‌ها تحت تصرف اوست. مشک آن است که خدا به او رنگ بو دهد نه آنکه عطار بگوید یا خود ببوید! https://eitaa.com/sharhe_hal
هدایت شده از تا مردم
مسئول جمهوری اسلامی است مدافع حرم هم بوده شاید خیلی ها نمی دانستند خدایش که می داند امروز در پرایدش، درب منزلش در جنوب شهر تهران در خون خود غلطید و به آرزویش رسید و رفت پیش رفقایش جمهوری اسلامی روی دوش این مدیران گمنام و خوش غیرت پیش می رود طوبی لهم و حسن مآب
◀️ و موضع امام صادق(ع) ☘️ مرحوم در شریف،ج2،ص401 روایتی را از نقل میکند که میگوید: ☘️ من با و باهم بودیم که گفت: نظرتان درباره شخصی که را نمیشناسد چیست؟ میگوید: هر كه آن را نشناسد است. میگوید: درصورتی کافر است که حجت بر او اقامه شود و او نپذیرد. اما میگوید: سبحان اللَّه؛ اگر حجت اقامه بشود و او نپذيرد ولی انكار هم نكند كافر نیست. ☘️ خلاصه یک نزاع مهمی بین اصحاب درباره نوع نگاه به گونه های متعدد و به تبع آن تعامل با آنها شکل میگیرد. این ماجرا میگذرد تا اینکه آنها در حج محضر (ع) مشرف شده و این مسئله را مطرح میکنند. ☘️ حضرت درپاسخ میفرمایند: نظر شما درباره خدمتكاران، زنان و خاندان تان چیست؟ مگر آنها قائل به توحید و نبوت پیامبر نیستند؟ مگر نماز، روزه و حج بجا نمی آورند؟ گفتند چرا. حضرت فرمودند: آیا امام و امر امامت را میشناسند؟ گفتند خیر. امام فرمود: نظرتان درمورد آنها چیست؟ پاسخ میدهد: هر كه امر امامت را نشناسد كافر است. ☘️ حضرت فرمود: سبحان اللَّه؛ و باز همان سوالات را درباره افرادی که معمولا سر راه ها و كنار آبگاهها منزل کرده اند و همچنین درباره طواف کنندگان کعبه و اهل یمن و کسانی که خود را به پرده کعبه می آویزند پرسیدند و نیز باز همانگونه پاسخ میدهد و آنها را در صورتی که امر امامت را نشناسند، کافر میپندارد. ☘️ اینجا حضرت میفرمایند: سبحان اللَّه؛ اين تفکر است. بعد به آنها فرمود: میخواهید حقیقت و نگاه صحیح را برای شما تبیین کنم؟ در کمال بی ادبی چون میبیند نگاه امام متفاوت با نگاه خودش است میگوید خیر، نیاز به نیست. ☘️ حضرت در اینجا میفرمایند: خب چیزی که از ما نشنیده اید و سخن ما نیست را نقل نکنید چرا که برای شما شرّ و بد است. میگوید من از این نحوه مواجهه حضرت متوجه شدم که میخواهند کلام را تایید کنند و آن نگاه را قبول دارند. 📌در نوشته های بعدی اندکی به تبیین این روایت و گونه های متعدد مردم خواهیم پرداخت. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
حرمت محور منظومه‌ی شمسی‌ است رضا(علیه السلام) این حرم منشأ پیدایش این کیهان است 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
◀️ #تکفیر و موضع امام صادق(ع) ☘️ مرحوم #کلینی در #کافی شریف،ج2،ص401 روایتی را از #هاشم_صاحب_بريد نق
◀️ ، عامل قدرت حق و باطل(1) ☘️ از روایتی که در نوشته قبل آمد، به علاوه مجموعه روایات دیگر، روشن میشود که حضرت میخواهند سه خط کلان را ترسیم کنند: 1. سران و 2. سران و 3. و توده مردم. هویت و حقیقت دو دسته اول شبیه همان چیزی است که امام راحل از آن تعبیر به و میکردند. ائمه حق به دنبال اقامه اسلام نابند و ائمه کفر به دنبال اقامه شهوت. ☘️ نکته مهم آن است که علاوه بر آن دو دسته، دستۀ سومی نیز وجود دارد که از آن تعبیر به و به تبعش و عوامانه میکنیم؛ این اسلام متعلق به توده‌ها و عوام مسلمانان جهان است که البته درنهایت و در معدل، یا در مسیر رسیدن به حرکت می‌کند، یا در مسیر ملحق شدن به . ☘️ در واقع در انتهای امر، واسطه‌ای میان بهشت و جهنم نداریم؛ اما در مسیر رسیدن به دو قطب نهایی، این دستۀ سوم قرار می‌گیرد که می‌توان نام آن را «» گذاشت. در آیات و روایات به این سه دسته اسلام تصریح شده است؛ علاوه بر روایتی که در نوشته قبل آمد، در روایت دیگری از پیامبر اسلام(ص) آمده است: ☘️ امتم بعد از من به سه فرقه تقسیم می‌شوند: 1. فرقه‌ای اهل حق‌اند که هیچ باطلی با آنان مخلوط نیست[...] 2. و فرقه‌ای اهل باطل‌اند که از هر حقی به‌دورند[...] 3. و فرقه‌ای گمراه‌اند که بین این دو هستند؛ نه به‌سوی آن طرف و نه این طرف؛ [...] از حضرت راجع به اهل‌حق و امام آنان سؤال کردم؛ فرمود: علی‌بن‌ابی‌طالب امام پرهیزکاران است.(بحارالانوار، ج28، ص10) ☘️ در حدیث دیگری زراره میگوید: به امام باقر(ع) عرض کردم: خداوند در قرآن فرموده: «او کسی است که شما را خلق کرد؛ پس گروهی از شما کافر است و گروهی مؤمن»؛ پس مردم فقط دو دسته هستند: یا مؤمن‌اند یا کافر و امکان ندارد دستۀ سومی باشد که نه مؤمن است و نه کافر؛ امام باقر(ع) فرمود: به آیه‌ای دیگر از قرآن توجه نکرده‌ای که خداوند می‌فرماید: «گروهی هستند که عمل صالح را با گناهان درآمیخته‌اند و امید است که خداوند بر آنان ببخشاید»؟ [...] سپس حضرت فرموند که به خدا سوگند! آنان نه مؤمن هستند و نه کافر.(کافی، ج2، ص403) ☘️ در اکثر موارد به این دستۀ سوم و نقش توده ها توجه لازم نمیشود، درحالی‌که نقش آنها در بسیار مهم بوده، تا آنجا که حتی میتوان هر کدام از جبهه حق و باطل را در دست همین دانست. آنهایند که به هر طرف رو کنند، او پیروز است. البته «» نیز بخش دیگری هستند که در همین دسته قرار میگیرند و اتفاقا نقش مهمی در نبرد حق و باطل دارند ولی فعلا محل بحث ما نبودند. ➕بخش دوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/108 ادامه دارد... 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
◀️ ، عامل قدرت حق و باطل(2) ☘️ یا عوامانه، بنا بر اینکه در نشناختن و عمل نکردن به ، قاصر یا مقصرند، درنهایت یا به ‌سوی اسلام ناب گرایش می‌یابند یا به‌سوی ؛ همان طور که جاماندگان واقعۀ کربلا درنهایت یا در مسیر امام حسین(ع) قرار گرفتند یا در مسیر یزید(لعنة‌الله‌عليه). ☘️ اساساً در طول تاریخ بر محور و بوده، اما نتیجۀ این نبرد را باید در این دستۀ سوم که و توده‌های طول تاریخ‌اند، جست‌وجو کرد؛ به این معنا که درنهایت این حامی جبهۀ حق می‌شوند یا حامی جبهۀ باطل؟ ☘️ در واقع را جهت‌گیری این دستۀ سوم مشخص می‌کند، لذا اصلی‌ترین سیاست بزرگان جبهۀ حق و دل‌باختگان به اسلام ناب، و کشاندن آن‌ها از اسلام ناقص و عوامانه به‌سوی اسلام ناب است. ☘️ البته در نقطۀ مقابل نیز سرمایه‌گذاری جبهۀ باطل برروی «» تودۀ مردم است و این نبرد دائمی انسان است در میانۀ فطرت و شهوت! عوام اگر با همراه شدند، راهی بهشت می‌شوند و اگر مبتلا به شدند، راه جهنم را درپیش خواهند گرفت: ➕ «يك عده جزء عوام‌اند و قدرت تصميم‏گيرى ندارند؛ ، بسته به خوش‌طالعى خود، اگر تصادفاً در مقطعى از زمان قرار گرفتند كه پيشوايانى مثل امام اميرالمؤمنين(ع) و امام راحل ما بر سرِ كار بودند و جامعه را به‌سمت بهشت مى‏بردند، به ضربِ دستِ خوبان، به‌سمت بهشت رانده خواهند شد؛ اما اگر بخت با آن‌ها يار نبود و در مقطعى قرار گرفتند كه‏ «وَجَعَلۡنَٰهُمۡ أَئِمَّةً يَدۡعُونَ إِلَى النَّارِ» [قصص: 41] ...به‌سمت دوزخ خواهند رفت؛ پس، بايد مواظب باشيد جزء «عوام» قرار نگيريد.» بیانات رهبرانقلاب، 20/3/1375 ☘️ فطرت اولیۀ انسان‌ها است و همین مسئله دست برتر جبهۀ حق در نبرد با جبهۀ باطل است و از اینجا، تأکید بر مسئلۀ نمودار می‌شود: ➕ «همان چیزی که در وصیت امیرالمؤمنین ـ علیه‌السلام ـ به بود، در آن فرمان معروف که عامۀ مردم، توده‌های مردم را بیاور، آن‌ها را بطلب؛ آن‌ها هستند که دلشان با خدا آشناتر و مأنوس‌تر است، در خدمت اهداف خدایی بیشترند؛ دنبال خواص مردم، گروه‌ها و قشرهای ویژه نرو! مردم هر‌جا هستند، عامۀ مردم، آنجا اهداف الهی قابل پیاده شدن و تأمین شدن است و رهبران اسلامی این را همیشه به ما توصیه کرده‌اند. نمی‌گویم عامۀ مردم هیچ‌وقت در طول تاریخ گمراه نشده‌اند؛ نمی‌گویم هیچ‌وقت توده‌های مردم دوروبَر یک پیغمبر را نگرفتند که سنگ به او بزنند؛ چرا؛ اتفاق هم افتاده؛ ما در ، طبقۀ عامه مردم را داریم که بالقوه طرف‌دار همۀ سخن‌های حق است؛ اما گاهی تربیت‌های نادرست می‌تواند روی او اثر بد بگذارد. یک رهبر خوب، آن رهبری است که عامۀ مردم را هدف فعالیت و تلاش خودش قرار می‌دهد، روی آن‌ها کار می‌کند، آن‌ها را هدایت می‌کند، از نیرویشان هم استفاده می‌کند؛ کمااینکه در انقلاب خود ما این کار انجام گرفت. همه معتقد بودند که مردم نمی‌آیند؛ امام معتقد بود که مردم می‌آیند. همه از مردم و نیروی مردم و اجابت مردم مأیوس بودند؛ امام امیدوار بود. خیلی‌ها سراغ رفتند؛ امام از سال چهل‌ویک گفت: «».» بیانات رهبر انقلاب، 8/6/1362 و 11/5/1363 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
◀️مکتب امام و طرح زمینه سازی ظهور(بخش اول) ✍️ ➕«هيچ ملتى بدون دارا بودن يك فكر و يك و يك ، نمى‏تواند كند.» رهبرانقلاب،23/7/1391 🔹 خمینی به‌ عنوان امتداد مکتب اسلامِ نبوی و علوی در عصر حاضر، در رأس اموری است که حرکت در را پیش روی حقیقت‌طلبان عالم قرار می‌دهد. مدعای این نوشتار آن است که شناخت «»، در رأس معارفی است که مسلمانان و به‌خصوص ، باید دغدغۀ زندگی خویش را بر آن متمرکز کنند؛ چراکه این مکتب، همچون روحی واحد و نرم‌افزاری جامع، به تمام آرمان‌ها و حرکت‌های متعدد و مختلف حق‌طلبان عالم، سمت‌وسویی ویژه و تکاپویی کارساز می‌بخشد. 🔸امام خمینی(ره) به‌وسیلۀ انقلاب اسلامی ایران، را برای زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت(عج) پیش روی جبهۀ حق قرار داد که رهبر معظم انقلاب از آن به «» تعبیر کرده و آن را معرفی می‌کند. پرسش اساسی این است که چگونه و از چه مسیری می‌توان به تحقق عملی چنین تمدنی در عصر غیبت دست یافت؟ 🔹پاسخ به این پرسش، اضلاع و ابعاد متنوع را تشکیل می‌دهد؛ و تنها مسیر تمدن‌سازی در عصر غیبت، شناخت، پذیرش و کاربست عملیِ مکتب امام توسط امت اسلام و مستضعفان جهان و قیام چندین نسل از آنان برای اقامۀ نقشۀ راه این مکتب است. ➕«اگر حرف‏ شما ملت ايران پيش رفت، اگر شما توانستيد پيروز شويد، به آن برسيد، آن‌وقت مسير تاريخ عوض خواهد شد؛ ولى‏امر و ولى‏عصر ـ ارواحناله‏الفداء ـ آماده خواهد شد.» 19/10/1391 ➕«امام بنيان‏گذار يك است؛ ملت ايران اين مكتب را، اين راه را، اين نقشه را پذيرفت و در آن مشغول حركت شد؛ ادامۀ‏ اين راه بستگى دارد به اينكه اين ‏_راه، درست شناخته بشود.» 14/3/1394 🔸اگر ملت ایران بتواند ادامۀ این راه را براساس نقشۀ مکتب امام طی کند و به نقطۀ موعود خویش، که تمدن نوین اسلامی است، برسد، آنگاه وعدۀ خمینی کبیر(ره) در وصیت‌نامۀ نورانی‌اش تحقق خواهد یافت: ➕«به‌سوى‏ يك‏ به‌پيش رويد كه با تحقق آن، همۀ مستكبران جهان را به جاى خود خواهيد نشاند و همۀ را به و وراثت ارض خواهيد رساند؛ به‌اميد آن روز كه خداوند تعالى وعده فرموده است.» 🔹حرکت به‌سوی امت واحد اسلامی و شکل‌گیری جامعۀ عظیم بین‌المللیِ حق‌طلبان، تنها از مسیر ترویج و خمینی(ره) امکان‌پذیر است؛ چراکه تمام مؤلفه‌های لازم برای تشکیل یک هویت جمعیِ مقاوم، در تاروپود مکتب امام موج می‌زند و همۀ کمالات و زحمات هزارسالۀ عالمان، مبارزان و مصلحان اسلامی و حقیقت‌جو، در این مکتب به‌صورت منسجم و کارا جمع شده است. 🔸نکتۀ اساسی آن است که بتوانیم پیام‌ها و معارف این مکتب را به جان و ذهن ، مخصوصاً جوانان ایران و جهان برسانیم؛ این مهم، همتی جمعی ازسوی را طلب می‌کند تا سه مرحلۀ اساسی برای در گستره‌ای بزرگ طی شود: 1️⃣مرحلۀ یکم: آگاهی (علم)؛ در قدم نخست باید ذهن و قلب مردم ایران، امت اسلام و مستضعفان جهان با ادعاها و ادلۀ ، آشنا و به‌تدریج با اندیشه‌های مأنوس شود؛ باید اسلامی به‌گوش مردم برسد؛ چه از طریق کتاب، چه آثار هنری و رسانه‌ای و چه کارآمدی عملی و میدانی. ➕«برای پشتوانۀ حرکت عظیم مردمی، یک سد و لازم است؛ امام بزرگوارِ نهضت ما توانست این تکیه‌گاه مستحکم فکری را از استخراج کند.»18/3/1382 2️⃣مرحلۀ دوم: ایمان (اعتقاد)؛ قدم بعد گره‌خوردن آن معانی و مفاهیم به جان انسان و جامعه است تا از رهگذر آن، شوق، همت و انگیزۀ تحقق دانسته‌ها در وجود جامعه شکل بگیرد و آمادۀ پرداختن هزینه‌های آن گردد. ➕«ارادت‏ مردم‏ به‏ امام بزرگوار، به‌معنى پذيرش به‏عنوان راه روشن و خط روشن حركت عمومى و همگانى ملت ايران است؛ يك است كه كشور و ملت را به و و مى‏رساند.»14/3/1390 3️⃣مرحلۀ سوم: اراده (عزم)؛ اگر در ملتی علم و اعتقاد به یک اندیشه و مکتب شکل بگیرد، به‌تدریج شاهد عزم و در آن خواهیم بود که به‌سوی رفتاری واحد برای تحقق آن اندیشه‌ها حرکت می‌کند؛ پس در این مرحله است که میوه و ثمرۀ ، خود را نشان می‌دهد و استقامت بر این اراده، تنها مسیر پیروزیِ نهایی است. ➕«در هر قيام‏ مردمى‏، جنگ واقعى بين اراده‏ها است؛ هر طرفى كه مصمم‏تر باشد و سختى‏ها را تحمل كند، پيروز قطعى است.»15/11/1389 📌بخش دوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/116 📌سوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/118 📌چهارم: https://eitaa.com/TarikhDEF/119 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
◀️ نظر درباره هدفمندی یارانه ها 🔹از وقتی که بحث هدفمندی یارانه ها مطرح شد، بارها دیدم بعضی از دوستان انقلابی مطرح میکردند که رهبر معظم انقلاب با این طرح مخالف هستند چون نتیجه اش خورد شدن قشر ضعیف جامعه است. کاری به درست یا غلط بودن اجرای این طرح ندارم اما فقط خواستم بگم رهبر انقلاب نظرشون درباره اصل این کار مثبت هست لذا به غلط ایشون رو مخالف این طرح نشون ندیم. البته ایشان برای اجرای صحیح این طرح نکاتی را مطرح کرده که در جای خود باید ملاحظه بشود و فعلا محل بحث نیست مانند پیوست این طرح برای حمایت از تولید کنندگان یا کنترل گرانی و... در ادامه به برخی از عبارات ایشان اشاره میشود: 🌱 «يك مصداق از اين جهاد اقتصادى، همين طرح است كه دولت دو سه سالى است اين را مطرح كرده. يك بند از طرح تحول اقتصادى، بود...» 6/6/1390 🌱 «همه‏ى كارشناسان اقتصادى، چه در دولتهاى قبلى، چه در دولت كنونى متفق‏القولند كه براى كشور يك نياز و يك ضرورت است؛ همه اين را اعتراف كرده‏اند. با وجود اينكه اين معنا مورد اتفاق همه بوده است، اما اين اقدام لازم به خاطر دشوارى‏هايش، به خاطر پيچيدگى‏هايش، بر زمين مانده بود.[در ادامه ایشان به اهداف مهم اجرای این طرح پرداخته اند]» 1/1/1391 🌱 «اين مسئله‏ى ... از همان كارهاى بزرگ و از همان كارهايى است كه جرئتِ اقدام به آن كار، خودش باارزش است. خب، همه اين سرفصلها را قبول كرده‏اند و قبول دارند. همين مسئله‏ى ، واقعاً چيز خيلى مهمى است؛ در دولتهاى قبل هم مطرح بوده... منتها پيشرفت نمى‏كرد...[این طرح تحول] حتماً هم بايد انجام بگيرد. 🌱 من توصيه مى‏كنم در اين كار حزم به خرج بدهيد؛ يعنى مطلقاً نگذاريد در اين قضيه‏ى بزرگ، به وجود بيايد. اين كار، كار مهم و كار بزرگى است؛ اگر إن شاء اللَّه بتوانيد اين را خوب انجام بدهيد، يك‏قدم بلند براى پيشرفت كشور برداشته‏ايد؛ البته اگر خوب انجام نگيرد، آن وقت خطرها و ضررهايى هم دارد... 🌱 توقف و ترسيدن از ورود در اين ميدان را به‏هيچ‏وجه توصيه نمى‏كنم؛ اما نگاه كردنِ جلوى پا، نگاه كردن به چشم‏اندازهاى دوردست و تبعاتى كه ممكن است به وجود بيايد و راه جلوگيرى از آن تبعات را توصيه مى‏كنم. 🌱 فرض كنيد ممكن است يك بخشى از اين طرح تحول، مثلًا باشد. خب، فكر كنيد براى مقابله‏ى با اين تورم چه كار بايد بكنيد. چه اقدامى بايد انجام بدهيد كه اين يا پيش نيايد و تورم ايجاد نشود؛ يا اگر ايجاد مى‏شود، كمتر ايجاد بشود تا اين كار اقتصادى و اين ، به خوبى و به سلامت انجام بگيرد. 🌱 يك مسئله هم... مسئله‏ى و است. مرز انتقاد و تخريب چيست؟ تخريب بكنند و اسمش را بگذارند انتقاد؛ يا از ما انتقاد بشود و ما تلقىِ تخريب از آن داشته باشيم. خب، بايد مشخص بشود تخريب كدام است و انتقاد كدام است. 🌱 معناى انتقاد آن ارزشيابىِ منصفانه‏اى است كه يك آدم كارشناس مى‏كند؛ نقادى همين است ديگر. وقتى شما طلا را مى‏بريد پيش يك زرگر كه نقادى كند، او مى‏گويد كه آقا! اين عيارش بيست است؛ يعنى عيار بيست را قبول مى‏كند؛ حالا از بيست و چهار عيار- كه طلاى خالص است- چهار عيار كم است. اين شد نقادى. البته زرگر هم هست و وسيله‏ى نقادى را هم دارد. اما اگر چنانچه طلا را برديد مثلًا پيش يك آهنگر و او يك نگاهى كرد و آن را انداخت و گفت: آقا! اينكه چيزى نيست! اين اسمش نقادى نيست. اولًا اصل طلا بودن اين، انكار شده. خب، بالاخره مرد حسابى! حالا عيار بيست و چهار ندارد، عيار بيست كه دارد؛ اين را قبول كن! ثانياً: شما كه اهل اين كار و آشناى اين كار نيستى! 🌱 آدم متأسفانه مى‏بيند چيزهايى كه به نام انتقاد از دولت و نقادى دولت، امروز گفته مى‏شود، شكل همين تخريب را دارد: يعنى انكار امتيازات، قبول نكردن برجستگى‏ها و كارهاى خوب، و درشت كردن و برجسته كردن ضعفها. خب بله، ضعف هست. هر دولتى بالاخره ضعف دارد؛ انسانها ضعف دارند ديگر؛ ضعفها را بگويند، قوّتها را بگويند. 🌱 جمع‏بندىِ كار يك دولت، آن وقتى است كه ضعفها و قوّتها را منصفانه پهلوى همديگر قرار بدهند؛ آن وقت مى‏شود جمع‏بندى كرد. نه اينكه بيايند يكسره بنا كنند به بدگويى كردن و انكار كردن همه‏ى خصوصيات... انتقاد خوب است، تخريب بد است؛ انتقاد خدمت است، تخريب خيانت است؛ نه خيانت به دولت، بلكه خيانت به نظام و خيانت به كشور است. نبايد تخريب بكنند، انتقاد بكنند. 🌱 البته شما در شنيدن انتقادها داشته باشيد. يعنى واقعاً اگر انتقادى منصفانه است، با روى باز بپذيريد. حتّى من مى‏خواهم به شما توصيه كنم كه تخريبها را هم تحمل كنيد.» 2/6/1387 با دولت نهم/ بخش بیشتری از این صحبت را آوردیم چون انگار مخاطب امروز دولت بود. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
اگر پشتوانه نبود، حکم توقیف توسط دادگاه لغو می شد؟ 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️ مکتب امام و طرح زمینه سازی ظهور(بخش دوم) ✍️ 🔹با دقت در سه مرحله ذکر شده، درمی‌یابیم که ریشۀ بسیاری از مشکلات امروز جمهوری اسلامی و جهان اسلام، نداشتنِ اراده و است که ریشۀ آن نیز نبودِ و ذهنی جامعه، به‌خصوص نخبگان است؛ بنابراین باز شدن قفل مشکلات مادی و معنویِ امت اسلام، محمدی(ص) و مجتمع شدن زیر پرچم وحدت‌بخش آن است. 🔸مکتب امام در تلاش است تمام سؤالات زمانه و نیازهای آیندۀ امت اسلام را از متن اسلام ناب استخراج کند و به‌شکلی منسجم و جامع، پیشِ روی اهل این زمان و دوران قرار دهد و درست در همین نقطه، عظیمی میان و شکل می‌گیرد. 🔹هریک از دو مکتب اسلام ناب و غرب مدرن که بتواند ذهن و قلب افراد بیشتری را مجذوب خود کند، می‌تواند ارادۀ خویش را در ادارۀ جامعۀ بشریت تحقق بخشد؛ به همین دلیل است که راهبردی‌ترین مسئله را در می‌توان جمع شدن امت اسلام و مستضعفان جهان بر گِرد پرچم و ، همچنین بازیابی برای شکل‌گیری عزم و ارادۀ واحد در مبارزه با ظالمان بین‌المللی دانست. 🔸این «» عمیق ترین لایه «» است و نقطه کانونی پیروزی امریکا بر شوروی در ، سرمایه گذاری بر همین نقطه بود. طبق اسناد مراکز مهم امریکایی که در پی طراحی نبردهای امروزین با مسلمانان و مخصوصا حکومت اسلامی هستند یکی از بهترین الگوها همان الگوی پیروزی امریکا بر شوروی و بهترین راهبرد هم همان شیوه های نرم به کار رفته در جنگ سرد است که در تلاش هستند به بازسازی آن برای مقابله با جوامع اسلامی دست یابند. ➕«طی سال های اولیه ، این امر مورد پذیرش قرار گرفت که ایالات متحده و متحدانش درگیر مناقشه بین و هستند. سیاست گذاران درک کردند که این مناقشه ایدئولوژیک باعث رقابت هایی در حوزه های دیپلماتیک، اقتصادی، نظامی و روانی می شود. این برای مخاطبان مختلف، و قلوب بود که مهمترین آنها توده های عمومی پشت پرده آهنین[جهان کمونیسم] و اروپای غربی بودند. [امروز نیز] ...ایالات متحده درگیر جنگی است که «هم جنگ تسلیحاتی و هم » است و پیروزی نهایی در آن تنها در صورتی دست یافتنی خواهد بود که «ایدئولوژی های افراطی در چشم مردم دارای آن و حامیان ضمنی اش بی اعتبار شود».» کتاب استراتژی امریکا: توسعه شبکه های سکولار-لیبرال در جوامع اسلامی، موسسه رند، ترجمه موسسه مطالعات اندیشه سازان نور، ص64 🔹نتیجه این در بالاترین سطح، و اعتقادی و همچنین و هنجارهاست که نتیجه آن نیز تغییر در محاسبات و رفتارها می شود. تمرکز بر آن است که ذهن و قلب مردم را چنان جذب کند که انتخاب و اراده شان در مسیر اهداف و منافع دشمن گردد و تمرکز این جنگ، بر دور کردن مردم از دستگاه معرفتی و ارزشی و محاسباتی خودشان و جایگزین کردن دستگاه مطلوب دشمن، در ذهن و قلب آنهاست، که به طور خلاصه باید گفت: «، عمیق ترین لایه یک است.» ➕«ایالات متحده و سایر کشورهای غربی برای تاثیرگذاری بر نتیجه «» به طور مستقیم کار چندانی نمی توانند انجام دهند و تنها خود مسلمانان برای مانع شدن از سوء استفاده افراطیون از اسلام اعتبار دارند. با وجود این، نیز نخواهند توانست به صورتی موفقیت آمیز مانع شوند، مگر اینکه عرصه ایفای نقش برای آنها آماده شود و غرب در این خصوص می تواند با ترویج ایجاد ، کمک کند... مسلمانان میانه رو، لیبرال و سکولار دارای ارزش های سیاسی سازگار با ارزشهای جهانی هستند که زیربنای تمام جوامع لیبرال مدرن را تشکیل می دهد... از این رو، شرکایی بالقوه برای ایالات متحده و دوستان و متحدانش در منازعه ایدئولوژیک در مقابل اسلام گرایی رادیکال هستند.» کتاب استراتژی امریکا...، ص17 🔸نتایج عملی ای که از این راهبردها استخراج می شود، تبدیل به دستورالعمل های کاربردی برای اجرا درجوامع اسلامی می شود و ما امروزه آثار ملموس آن را در اطراف خود مشاهده می کنیم. ➕«یکی از دلایل موفقیت در تبلیغ عقاید خود این است که مساجد را به ابزاری برای تبلیغ و عضوگیری تبدیل کرده اند. از سوی دیگر، ، در مراوده با مردم در مساجد راحت نیستند. آنها ترجمه زبان پژوهش و دانشگاه به زبان مردم کوچه و بازار را دشوار می دانند. از این رو، یک یا به کسب مشارکت فعال ، به ویژه روحانیون جوانی بستگی دارد که آینده خواهند بود.» کتاب استراتژی امریکا...، ص123 ادامه دارد... 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF