eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
184 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر پشتوانه نبود، حکم توقیف توسط دادگاه لغو می شد؟ 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️ مکتب امام و طرح زمینه سازی ظهور(بخش دوم) ✍️ 🔹با دقت در سه مرحله ذکر شده، درمی‌یابیم که ریشۀ بسیاری از مشکلات امروز جمهوری اسلامی و جهان اسلام، نداشتنِ اراده و است که ریشۀ آن نیز نبودِ و ذهنی جامعه، به‌خصوص نخبگان است؛ بنابراین باز شدن قفل مشکلات مادی و معنویِ امت اسلام، محمدی(ص) و مجتمع شدن زیر پرچم وحدت‌بخش آن است. 🔸مکتب امام در تلاش است تمام سؤالات زمانه و نیازهای آیندۀ امت اسلام را از متن اسلام ناب استخراج کند و به‌شکلی منسجم و جامع، پیشِ روی اهل این زمان و دوران قرار دهد و درست در همین نقطه، عظیمی میان و شکل می‌گیرد. 🔹هریک از دو مکتب اسلام ناب و غرب مدرن که بتواند ذهن و قلب افراد بیشتری را مجذوب خود کند، می‌تواند ارادۀ خویش را در ادارۀ جامعۀ بشریت تحقق بخشد؛ به همین دلیل است که راهبردی‌ترین مسئله را در می‌توان جمع شدن امت اسلام و مستضعفان جهان بر گِرد پرچم و ، همچنین بازیابی برای شکل‌گیری عزم و ارادۀ واحد در مبارزه با ظالمان بین‌المللی دانست. 🔸این «» عمیق ترین لایه «» است و نقطه کانونی پیروزی امریکا بر شوروی در ، سرمایه گذاری بر همین نقطه بود. طبق اسناد مراکز مهم امریکایی که در پی طراحی نبردهای امروزین با مسلمانان و مخصوصا حکومت اسلامی هستند یکی از بهترین الگوها همان الگوی پیروزی امریکا بر شوروی و بهترین راهبرد هم همان شیوه های نرم به کار رفته در جنگ سرد است که در تلاش هستند به بازسازی آن برای مقابله با جوامع اسلامی دست یابند. ➕«طی سال های اولیه ، این امر مورد پذیرش قرار گرفت که ایالات متحده و متحدانش درگیر مناقشه بین و هستند. سیاست گذاران درک کردند که این مناقشه ایدئولوژیک باعث رقابت هایی در حوزه های دیپلماتیک، اقتصادی، نظامی و روانی می شود. این برای مخاطبان مختلف، و قلوب بود که مهمترین آنها توده های عمومی پشت پرده آهنین[جهان کمونیسم] و اروپای غربی بودند. [امروز نیز] ...ایالات متحده درگیر جنگی است که «هم جنگ تسلیحاتی و هم » است و پیروزی نهایی در آن تنها در صورتی دست یافتنی خواهد بود که «ایدئولوژی های افراطی در چشم مردم دارای آن و حامیان ضمنی اش بی اعتبار شود».» کتاب استراتژی امریکا: توسعه شبکه های سکولار-لیبرال در جوامع اسلامی، موسسه رند، ترجمه موسسه مطالعات اندیشه سازان نور، ص64 🔹نتیجه این در بالاترین سطح، و اعتقادی و همچنین و هنجارهاست که نتیجه آن نیز تغییر در محاسبات و رفتارها می شود. تمرکز بر آن است که ذهن و قلب مردم را چنان جذب کند که انتخاب و اراده شان در مسیر اهداف و منافع دشمن گردد و تمرکز این جنگ، بر دور کردن مردم از دستگاه معرفتی و ارزشی و محاسباتی خودشان و جایگزین کردن دستگاه مطلوب دشمن، در ذهن و قلب آنهاست، که به طور خلاصه باید گفت: «، عمیق ترین لایه یک است.» ➕«ایالات متحده و سایر کشورهای غربی برای تاثیرگذاری بر نتیجه «» به طور مستقیم کار چندانی نمی توانند انجام دهند و تنها خود مسلمانان برای مانع شدن از سوء استفاده افراطیون از اسلام اعتبار دارند. با وجود این، نیز نخواهند توانست به صورتی موفقیت آمیز مانع شوند، مگر اینکه عرصه ایفای نقش برای آنها آماده شود و غرب در این خصوص می تواند با ترویج ایجاد ، کمک کند... مسلمانان میانه رو، لیبرال و سکولار دارای ارزش های سیاسی سازگار با ارزشهای جهانی هستند که زیربنای تمام جوامع لیبرال مدرن را تشکیل می دهد... از این رو، شرکایی بالقوه برای ایالات متحده و دوستان و متحدانش در منازعه ایدئولوژیک در مقابل اسلام گرایی رادیکال هستند.» کتاب استراتژی امریکا...، ص17 🔸نتایج عملی ای که از این راهبردها استخراج می شود، تبدیل به دستورالعمل های کاربردی برای اجرا درجوامع اسلامی می شود و ما امروزه آثار ملموس آن را در اطراف خود مشاهده می کنیم. ➕«یکی از دلایل موفقیت در تبلیغ عقاید خود این است که مساجد را به ابزاری برای تبلیغ و عضوگیری تبدیل کرده اند. از سوی دیگر، ، در مراوده با مردم در مساجد راحت نیستند. آنها ترجمه زبان پژوهش و دانشگاه به زبان مردم کوچه و بازار را دشوار می دانند. از این رو، یک یا به کسب مشارکت فعال ، به ویژه روحانیون جوانی بستگی دارد که آینده خواهند بود.» کتاب استراتژی امریکا...، ص123 ادامه دارد... 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
◀️ مکتب امام و طرح زمینه سازی ظهور(بخش سوم) ✍️ 🔹رهبرمعظم انقلاب به زیبایی این نقشه عمیق دشمن را شناسایی کرده و را در برابر آن هوشیار کردند، هم سطح این نبرد که «» است و هم الگوی نبرد را که «» است. ➕«وقتى يك رژيمى، يك‏ نظامى‏ از لحاظ ، از لحاظ منطق، در چشم مردم خودش ساقط بشود، ديگر اميدى به بقاى اين رژيم نيست.» رهبرانقلاب،14/11/90 ➕«يك براى‏ فروپاشى‏ نظام‏ جمهورى اسلامى طرّاحى شد و جوانب آن از همه جهت سنجيده شد. اين طرح، طرح بازسازى‏شده‏اى است از آنچه كه در اتفاق افتاد.»رهبرانقلاب،19/4/79 🔸بنابراین سلاح این جنگ، از جنس و قلب است و تنها مسیر آن و ایدئولوژی است. ➕«سلاحهاى ؛ يعنى و . بنده مكرّر در مورد قوى شدن كشور مطالبى را عرض كرده‌ام؛ يكى از اجزا و بخشهاى مهم و تعيين‌كننده‌ى تقويت كشور همين است كه ما جوانهايمان را مجهّز كنيم، مسلّح كنيم به سلاح فكر و سلاح تفكّر صحيح كه در معارف اهل‌بيت (عليهم السّلام) موج ميزند.»رهبرانقلاب،26/11/98 🔹البته در این نبردِ جهان بینی ها و ، دست برتر را نسبت به دارد و این نقطه قوت ما در قیاس با کمونیسم برای نبرد تمدنی با غرب است. کلان ترین تحلیل مکتب امام از غرب و تمدن مدرن آن در همین لایه بنیادین است و بزرگ ترین مشکل این تمدن و آن را در این ساحت می داند. ➕«وضعيتى‏ كه‏ امروز در دنيا هست، وضعيت است. اوضاع جهان در حال تبديل به يك شكل جديد و است... آنچه‏ كه‏ امروز دارد اتفاق مى‏افتد، ناشى از خطاى در نگاه فلسفى و بنيانى و فكر غرب نسبت به جهان و انسان است؛ است. البته اينجور خطاها، مثل خطاهاى تاكتيكى تأثيراتش سريع نيست؛ مثل خطاهاى راهبردى، تأثيراتش ميان‏مدت نيست؛ اين خطاها تأثيراتش بلندمدت است. بعد از دو سه قرن، اين خطاها دارد خودش را نشان مى‏دهد؛ و بدانيد كه اينها را زمين خواهد زد... در مقابل سترون‏ و نازا بودن غرب در برون زائى انديشه هاى نو -كه بعد از اومانيسم و مكتبهائى كه متكى به اومانيسم هستند و فلسفه‏هاى زائيده و منشأ گرفته‏ى از اومانيسم غربى، ديگر غرب زايش فكرى نداشته و ايده‏ى نو براى بشر و حيات انسان ارائه نداده- جمهورى اسلامى داراى زايش فكرى است... ما امروز در زمينه‏ى مسائل سياسى، «» را عرضه مى‏كنيم؛ در زمينه‏ى مسائل عمومىِ اجتماعى، «» را ارائه مى‏كنيم؛ در زمينه‏هاى گوناگون، «» را مطرح مى‏كنيم؛ «» را مطرح مى‏كنيم. اينها است‏.»رهبرانقلاب،22/5/91 🔸 و مکتب امام آن است که از یک سو بتواند ذهن و قلب مستضعفان جهان را نسبت به این درماندگی بنیادین غرب متقاعد کند و افسانه شکست ناپذیری ساختار های جهان مدرن را در هم شکند و از سوی دیگر موفق شود آنها را به سوی شکل گیری یک و ساختارهای آن که همان است رهبری کند. ➕«امروز استبداد بين‏المللى‏ و ديكتاتورى بين‏المللى متجسم است در ديكتاتورى آمريكا و پيروان آمريكا و شبكه‏ى شيطانى و خطرناك صهيونيستى... اين اى كه گفتم، عبارت است از تحول از سيطره‏ى چنين ديكتاتورى‏اى به آزادى ملتها و و الهى؛ اين پيش خواهد آمد؛ استبعاد نكنيد.»رهبرانقلاب،10/11/90 ➕«كى مى‏خواهد با اين‏ها مواجه شود؟ يك انسان، يك حزب و يك مجموعه نمى‏تواند. آن چيزى كه مى‏تواند در مقابل اين امواج كُشنده و كوبنده بايستد، يك است. امروز اين هويت عظيم جمعى و بين‏المللى در حال شكل گرفتن است؛ محورش هم نظام جمهورى اسلامى است... يك‏ هويت‏ جمعىِ‏ بين‏المللىِ زنده‏ى خسته‏نشو، متكى به ايمان قلبى و دينى‏.»24/7/84 📌بخش اول یادداشت:https://eitaa.com/TarikhDEF/109 📌بخش دوم یادداشت:https://eitaa.com/TarikhDEF/116 ادامه دارد... 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
◀️ مکتب امام و طرح زمینه سازی ظهور(بخش پایانی) ✍️ 🔹مسئلۀ شکل‌گیری هویتی بین‌المللی و مقاوم دربرابر مستکبران جهانی، در عصر غیبت و حضرت حجت(عج) است که تنها از مسیر اصلاح و ارتقای شخصیت جوامع اسلامی صورت می‌گیرد؛ این نیز در گرویِ تغییر در دستگاه اندیشه و نگرش آن‌هاست؛ اما با سوگمندی تمام باید گفت که امروز آشفتگی و تشتت در ذهن و اندیشۀ نخبگان ایران و جهان اسلام باعث چندپارگی و تفرّق تودۀ مردم و عامل بسیاری از مصائب جهان اسلام شده است؛ تاجایی‌که می‌توان و جهان اسلام را دانست. 🔸درست در همین نقطه است که باید «» را فوری‌ترین و عمیق‌ترین راه‌حل و دانست. ➕«اگر امروز ‏ همت كند، مى‏تواند راهى را انتخاب كند كه قلم بطلانى بر عقب‏ماندگي‌ها و مشكلات و سختي‌ها و ذلت‏هاى دنياى اسلام بكشد؛ پيشواى اين حركت هم نخبگان جامعه‏اند؛ چه نخبگان سياسى، چه نخبگان علمى و فرهنگى ـ در حوزۀ‏ دين، در حوزۀ‏ دانشگاه ـ كه مى‏توانند انتخاب اين راه را به امت اسلامى توصيه كنند و نشان دهند.»رهبرانقلاب،27/1/85 🔹این توحّدِ همت و اراده، اصلی‌ترین خاکریز نبرد حق و باطل در طول تاریخ و در نبرد امروز اسلام و استکبار است؛ پس می‌توان گفت: «، خط مقدمِ نبرد حق و باطل». ➕«مهم اين است كه جوان ايرانى بداند ايران در كجاى اين جبهه است! در دنيا يك‏ جنگ‏ عظيم‏ و يك چالش بزرگ برپاست؛ جنگ توپ و تفنگ نيست، اما و عزم‏ها و سياست‏ها و تدبيرهاست. ايران در كجاى اين جنگ است؟ ايران در جبهه‏اى از اين جنگ در مركز فرماندهى قرار دارد كه افراد آن جبهه را ملت‌ها تشكيل مى‏دهند.»رهبرانقلاب،31/2/86 🔸جنگ اراده‌ها، است؛ به این معنا که هر گروه، از منابع قدرتی بهره‌مند است که گروه دیگر آن را ندارد. در طول تاریخ، و اعتقاد و او بوده و این سرمایۀ بی‌مثال در امروز ایران و اسلام، در متجلی شده است. تمام تلاش دشمن آن است که این منبع قدرت را از دست ما خارج کند تا دربرابر او بی‌سلاح شویم و درنهایت، اراده‌ها سست شود؛ یعنی یک «شناختی» در جریان است تا پایه‌های «» را که ریشه در مکتب امام دارد، سست و متزلزل کند؛ پس ریشۀ امروز اسلام و استکبار، و نبرد مکتب‌هاست. ➕«ما با استکبار جهانی در حال جنگ نامتقارنیم؛ چرا؟ ممکن است او یک امکاناتی داشته باشد که ما نداشته باشیم؛ اما ما هم امکاناتی داریم که او ندارد؛ آن امکان چیست؟ توکل، اعتماد به خدا، اعتماد به پیروزی نهایی، اعتماد به قدرت انسان، به قدرت ارادۀ انسان مؤمن؛ این را ما داریم؛ این شد . در جنگ نامتقارن، اراده‌ها هستند که با هم می‌جنگند؛ هر اراده‌ای غلبه پیدا کرد، پیروز خواهد شد. در میدان، اراده را ضعیف نکنید؛ در میدان نبرد، اراده را دچار تزلزل نکنید؛ اگر یک طرفِ جنگ در میدان نبرد اراده‌اش سست شد، قطعاً شکست خواهد خورد. نگذارید اراده‌تان سست بشود؛ نگذارید تبلیغات دشمن و وسوسه‌های دشمن، در اراده و عزم راسخ شما تزلزل ایجاد کند؛ این ارادۀ مستحکم را نگه دارید؛ این ضامن پیروزی است.»رهبرانقلاب،3/3/95 🔹مهم‌ترین کاری که امروز در نبرد حق و باطل می‌توان روی آن تمرکز کرد، در ذهن و قلب تودۀ مردم، به‌خصوص نخبگان و جوانان است و براساس مکتب امام، «» است: ➕«مسئلۀ‏ اصلى ما، مسئلۀ‏ مردم است؛ حضور مردم، ميل مردم، ارادۀ‏ مردم، عزم راسخ مردم. اين را بايد عرض كنيم؛ در همۀ‏ تحولات و جنبش‌هاى گوناگون اجتماعى بزرگ، نقش‏ مردم‏، نقش‏ معيار است.»رهبرانقلاب،20/7/90 🔸و درمیان اقشار مختلف مردم، ویژگی خاص آن است که «» این اقیانوس بی‌کران‌اند: ➕«نسل جوان در هر جامعه، موتور حركت‏ تحولات اجتماعى و تحولات سياسى است؛ به‏خصوص جوان دانشجو؛ طبيعتش اين است.»رهبرانقلاب،19/9/92 🔹بنابراین به جوانان انقلابی در این جنگ، این است که: ➕«انتظار از شما عزیزان کاری بیش از خودسازی علمی و دینی و اخلاقی است؛ انتظار آن است که بر محیط پیرامونی خود اثر گذارید و بر رهروان راه خدا با گفتار و عمل خود بیفزایید. در جبهۀ کفر و استکبار با پرچم برافراشتۀ ، این وظیفۀ همۀ ما است؛ هرکدام باید چشمۀ بابرکتی از معرفت درست اسلامی و صراط مستقیم الهی باشیم.»رهبرانقلاب،1/11/95 📌بخش اول یادداشت:https://eitaa.com/TarikhDEF/109 📌بخش دوم یادداشت:https://eitaa.com/TarikhDEF/116 📌بخش سوم یادداشت:https://eitaa.com/TarikhDEF/118 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از شرح حال
11.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما در روایت ضعیف بوده و هستیم، روایت توانمندی‌ها و داشته‌هایمان، روایت ضعف‌ها و مشکلاتمان، روایت انقلاب، امام، جنگ و... روایت خوب و درست یک امر چه داشته‌ها و چه تجربه‌ها و اتفاقات و شخصیت‌ها از خود آن داشته و اتفاق و... مهم‌تر است، چون همه آنها محدود به زمان و مکان هستند اما روایت درست آنها را زنده نگه می‌دارد در طول زمان و مکان. رشد هر اجتماعی بر پایه داشته‌ها و تجربیاتش است. این هم گزارشی از داشته‌های علمی ما در ۷۰۰ سال قبل که به تازگی و اتفاقی کشف شده است. https://eitaa.com/sharhe_hal
تاریخ دیروز، امروز، فردا
ما در روایت ضعیف بوده و هستیم، روایت توانمندی‌ها و داشته‌هایمان، روایت ضعف‌ها و مشکلاتمان، روایت انق
دکتر امیر گمینی در واکنش به این کلیپ اشکالاتی رو مطرح کردند که خاصتا به اشکالاتشون درباره ادعاهای مطرح شده کار ندارم چون تخصص ندارم و نیاز به کار پژوهشی داره اما نوع مواجهه ایشون رو میپسندم خصوصا صحبت انتهایی ایشون درباره نسبت طولی علم در شرق و غرب. همانگونه که مسلمانان در عصر ترجمه علوم را از غرب گرفتند و آن را به شکوفایی رساندند و تمدن اسلامی را تحقق بخشیدند، چه در علومی مانند فلسفه و منطق و چه در علوم تجربی و...، همانگونه هم غربیان علوم را از مسلمانان گرفته و به شکوفایی رساندند. امروزه نیز وظیفه ما اخذ علم و شکوفایی مجدد آن است که نتیجه آن ان شاالله تحقق تمدن نوین اسلامی خواهد بود. البته منکر علم دزدی های غربی ها هم نیستم، چه دزدی هایی که از کتاب خانه های ما نکردند و چه اسناد و خاطراتی که به مرور منتشر نمیشود اما بلاخره توانستند این علوم را رشد دهند، هر چند امروزه همین پیشرفت علوم را در خدمت ارزش های ناصواب خود کرده و به سمت و سوهای ناصحیح کشانده اند. ضمنا لزوما قبول ندارم که غرب در همه علوم توانسته پیشرفت هایی رو ایجاد کنه، بله هرجا پیشرفت هایی داشته استفاده میکنیم اما خصوصا در علومی مانند فلسفه مسیر علم رو اساسا منحرف کردند که امروزه نیز در باتلاق اون دست و پا میزنند. البته اینکه بعضی نیز در بوق و کرنا میکنند که ما تاریخی نداشته ایم و به دنبال زدن هویت ما هستند نیز بسیار حرف غلطی است. حقیقتا یکی از کارهای لازم انتقال تاریخ و هویت ایرانی اسلامی ما به نسل جدید است. آنها باید بدانند وارث چه تمدن و هویتی هستند تا مرعوب حملات سنگین شناختی دشمن نشوند. لینک مشاهده اشکالات دکتر امیر گمینی: https://www.instagram.com/p/Ca61wVsqoQB 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
امام جواد(ع) عالم و سیّاسی نوجوان اما زیرک 🔹یکی از سیاست هایی که دنبال میکرد، سیاست و بین شیعه و اهل سنت بود؛ همان سیاستی که امروز نیز توسط دشمنان اهل بیت(ع) دنبال میشود. جناب در کتاب احتجاج ج2ص446 در روایتی آورده اند: در مجلسی بین (ع) و (از علمای مشهور عصر) مناظره ای در گرفت که عده زیادی از علمای اهل سنت نیز در آن مجلس حاضر بودند. 🔸یحیی میگوید نظر شما درباره روایتی که میگوید: «جبرئیل به حضور پیامبر رسید و گفت: من از راضی هستم، از او بپرس که آیا او هم از من راضی است یا نه؟» چیست؟ روشن است که یحیی میخواهد امام را وارد یک بازی دو سر باخت کند، اگر بگوید درست است که تایید ابوبکر است و اگر بگوید چنین نیست که عاملی برای تفرقه میشود. همین نحوه سوالات در ادامه نیز تکرار میشود اما حضرت با پاسخ هایی بسیار زیرکانه این سیاست آنها را به زیبایی خنثی میکنند. 🔹امام در پاسخی زیرکانه میفرمایند: من منکر فضیلت ابوبکر نیستم و خدمات ایشان روشن است اما کسی که این خبر را نقل میکند باید به خبر دیگری که پیامبر در حجة الوداع بیان کردند نیز توجه داشته باشند که فرمودند: کسانی که بر من دروغ میبندند، بسیار شده اند و بعد از من نیز بسیار خواهند بود. هر کس بعمد بر من دروغ ببندد، جایگاهش در آتش خواهد بود. پس هرگاه حدیثی از من برای شما نقل شد، آن را به کتاب خدا و سنت من عرضه کنید، اگر موافق شان بود اخذ کنید وگرنه رها کنید. 🔸حضرت در ادامه میفرمایند: این روایتی که درباره گفتید با کتاب خدا سازگار نیست چون خداوند در قرآن میفرمایند ما از آنچه در دل دارید خبر داریم لذا محال است که رضایت ابوبکر بر خدا پوشیده بوده باشد. 🔹یحیی مجدد میپرسد روایت شده که: مَثَل و روی زمین، مَثَل و در آسمان است. حضرت میفرمایند: محتوای این روایت نیز درست نیست چون جبرئیل و میکاییل همواره بندگی خدا را نموده و لحظه‌ ای به او عصیان نکرده‌ اند، در حالی که ابوبكر و عمر پیش از آن که اسلام بیاورند، سال‌ های طولانی مشرک بوده‌ اند. 🔸یحیی مجددا میگوید: در روایت داریم: بکر و دو سرور پیران اهل بهشتند. حضرت فرمود: این روایت نیز محال است که درست باشد چون در بهشت همه جوانند و پیری وجود ندارد که آنها بخواهند سرور آنها باشند. 🔹یحیی دوباره میپرسد: در روایت آمده که بن خطاب چراغ اهل بهشت است. حضرت فرمود: این نیز محال است چون در بهشت، فرشتگان مقرّب خدا، آدم، محمد(ص) و همه انبیاء و فرستادگان خدا حضور دارند، چطور بهشت با نور آنها روشن نمیشود، ولی با نور عمر روشن می گردد؟! 🔸یحیی ادامه میدهد که در روایت آمده اهل بهشت به زبان سخن می گویدند. حضرت فرمود: من منکر فضیلت عمر نیستم؛ ولی ، با آن که از افضل بود، بالای منبر گفت: من شیطانی دارم که مرا منحرف میکند، هرگاه دیدید از راه راست منحرف شدم، مرا به راه درست باز آورید. 🔹یحیی گفت: روایت شده که پیامبر فرمود: اگر من به پیامبری مبعوث نمیشدم، حتما مبعوث می شد. امام فرمود: کتاب خدا از این حدیث صادق تر است: «وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثَاقَهُمْ وَمِنکَ وَمِن نُّوحٍ...». خداوند از انبیا برای اجرای صحیح رسالتشان پیمان گرفته و آنها لحظه‌ ای به خدا شرک نورزیده‌ اند، حال چگونه ممکن است برخلاف پیمان خود، شخصی را که بخشی از عمرش را در حال شرک به خدا گذرانده به پیامبری برگزیند؟ 🔸باز یحیی گفت: روایت شده که پیامبر فرمود: هیچگاه وحی از من قطع نشد، مگر آن که گمان بردم که به خاندان (پدر عمر) نازل شده است، یعنی نبوّت از من به آنها منتقل شده است. حضرت فرمود: برای پیامبران جایز نیست حتّی لحظه‌ای در رسالت خود دچار تردید شوند. چگونه ممکن است که نبوّت از برگزیده خدا به کسی که مدّتها شرک ورزیده است منتقل شود؟ 🔹یحیی مجددا گفت: روایت شده که پیامبر(ص) فرمود: اگر عذاب نازل می شد، کسی جز از آن نجات نمی یافت. حضرت فرمود: این نیز محال است چون خداوند به پیامبر اسلام فرموده تا زمانی که تو در میان آنان هستی، خداوند آنان را عذاب نمی کند و نیز تا زمانی که استغفار میکنند، خدا عذابشان نمیکند. لذا برای نزول عذاب دو مانع ذکر شده: یکی وجود پیامبر و دیگری استغفار مردم. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ تحلیل شهید بهشتی از استعفای مهندس بازرگان و تفاوت خط فکری شان 🔹در این مدت، من با آقايان، البته روابط نزدیک داشته ام علاوه بر اینکه آقای از دوستان خیلی قدیم من هستند و آقای ، همینطور... من هر دوی این برادرها را همچنان برادرهای و برخوردار از درجه بالایی از و میدانم، ولی شان را در مورد ایران از اول هم خطی که با ما بخواند، نمی یافتم. 🔸ما از همان اول حس می کردیم که نقطه نظرهامان مختلف است، منتها با توجه به اینکه اینها یاران و دوستان انقلاب بوده اند و خدماتی داشته اند و سهمی داشته اند -آقای بازرگان که سهم زیادی در سابقه فعالیت قبلی شان مخصوصا داشته اند- ما ترجیح میدادیم که با وجود این اختلاف نظرها، همکاری داشته باشیم. 🔹تا وقتی که آقایان به این نتیجه رسیدند که نمی توانند پا به پای این نقطه نظرها بیایند و استعفاء دادند. بنابراین، من آقایان را چهره هایی دوست داشتنی و برخوردار از صداقت و خوب میدانم، ولی نقطه نظرشان را در جهت این انقلاب هم از پیش نمی یافتم و روز به روز این نظر قوی تر میشد، چه در جهت انقلاب و چه در مورد انقلاب. 🔸ما معتقد بودیم انقلاب ایران، یک است، لااقل در و در دنیای . شاید آقایان چنین دیدی نداشتند، مخصوص آقای خیلی اینطورها نمی اندیشیدند. باز آقای هم نقطه نظرهاشان با آقای بازرگان یکی نیست. ایشان هم با آقای بازرگان اختلاف نظرهایی داشتند. 🔹ما معتقد بودیم که در داخل مملکت، باید خارج از این عمل کرد. آقای مهندس عجیب تکیه داشتند روی اینکه همه کارها را ببرند توی همین کانال های و به همین دلیل، خیلی ضربه خوردیم و من تنها در مورد باید بگویم که در طول همین دو هفته که بنده آنجا حضور پیدا کردم و سامان جدید به آن دادم، تحرک پیدا کرده، در حالی که آرام آرام داشت، به صورت یک چیز نیمه مرده در می آمد. 🔸اینها نشان میدهد که اختلاف نظرهایی داشته ایم. ما معتقدیم که این ملت، امروز به و احتیاج دارد. ما معتقدیم که همانطور که در خور انقلاب است، این بودند که انقلاب کردند، بپاخاستند و از مجموعه آنها، این سیل خروشان دیکتاتور برافکن و استبداد و استعمار برافکن بوجود آمد. 🔹همینطور هم باید الان، به مردم کمک کرد تا سازندگی های کوچک بکنند و معطل آنکه حالا نقشه هایی کلی و هماهنگ کننده، برای کارهای ضربتی بوجود بیاوریم نشویم. 🔸آقایان[=بازرگان] اینطور فکر نمی کردند و فکر می کردند که حالا ما در یک شرایطی قرار داریم که می توانیم ملت را معطل کنیم، برای انجام اینکارها. من الان گفته ام در هر گوشه مملکت، هر کار خوبی که هست، جهاد باید کمک کند که انجام بگیرد. 🔹فلان جاده را می خواهند اسفالت بکنند، حالا این اسفالت ممکنست سه سال بیشتر دوام نیاورد، بگذارید بکنند. هم کار بوجود می آید و هم سه سال گردوغبار را مردم نمی خورند، حالا تا بعدا برای اسفالت زیر بنایی و اساسی آن انشاء الله مجددا کار خواهیم کرد. 🔸نباید معطل این حرفها بشویم. فلان روستا را میخواهند بسازند، در فلانجا میخواهند کشاورزی کنند، میخواهند در یک جایی یک دامداری کوچک ایجاد کنند، فلان خانه یا مدرسه را می خواهند بسازند، یا تعمیر کنند، بگذارید بکنند. حالا نباید صبر کنیم تا طرحش آماده شود و در یک مرکزی، مثلا مراکز شهر یا استان تصویب شود، بعد اعتبارش تامین شود. 🔹خلاصه اینها هیچکدام متناسب با روند انقلاب نیست. این اختلاف نظرها را داشتیم و از همین قبيل اختلاف نظرها در مورد مسائل داشتیم که متاسفانه در اینجا باید بگویم ، خیلی زیاد بوده است. ما که در فروردین ماه، از سفر کردستان برگشتیم، ایده هائی در مورد کردستان داشتیم. که گفتیم اگر عمل کرده بود، گمان می کنم که حالا اینجا نبودیم. 📚بهشتی اسطوره برجاودانه تاریخ، ج3، ص1037 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ اگر تقدیر زندگی در اختیار خودم بود... 🌱 حقیقتا جناب در کتاب شریف درّهای فراوانی را در کنار هم به زیبایی به نظم در آورده که حیف است از آنها بی بهره بمانیم. ایشان در روایتی به نقل از چنین نقل میکند: 🌱 از (ع) شنیدم که میفرمود: نزد (ع) رفتند و از او خواستند که از خداوند بخواهد که هرگاه ما اراده کردیم باران ببارد و هرگاه ما خواستیم باران نبارد یعنی عملا مادی و کاریمان به عهده خودمان باشد چرا که شغل آنها عمده بود. 🌱 حضرت نیز همین مسئله را از خداوند طلب میکند و خداوند نیز اجابت کرده و تقدیر امور را به دست میدهند. بنی اسرائیل بعد از اینکه مطلع شدند خداوند این قدرت را به آنها داده شروع به کشاورزی کرده و هرگاه نیاز به آب داشتند اراده باران میکردند و باران میبارید و هرگاه نیاز نداشتند اراده کرده و باران قطع میشد. 🌱 این امر موجب شد مزارع آنها همانند کوه ها و جنگل های پر درخت بزرگ بشود اما وقتی زمان درو و برداشت رسید چیزی نیافتند، انگار ظاهر مزارع پُربار نشان میداد اما در باطن محصولی نداده بود یا محصول خراب شده بود یا... . در هر صورت تلاش آنها بی نتیجه مانده بود. 🌱 آنها به حضرت (ع) شکایت کردند که خداوند این قدرت را به ما داد اما چرا چنین شد که کار ما بی محصول ماند و خدا به ما ضرر رسانید؟ حضرت نیز این مسئله را به خداوند عرضه داشت. خداوند نیز در پاسخ به موسی(ع) فرمود: 🌱 اینها از چه چیزی شکایت میکنند؟ من به اندازه ای خاص برای آنها باران مشخص و تقدیر نمودم ولی آنها راضی به تقدیر من نشدند و خواستند که خودشان تقدیر امورشان را به دست بگیرند و من نیز به خواست آنها عمل کردم و به خودشان واگذار کردم و اینگونه شد که میبینی لذا این چیزی که رخ داده نتیجه تقدیر خود آنهاست، نه من. 📚فروع کافی، ج5، ص262 📌پ.ن: راضی به تقدیر الهی بودن یکی از مهمترین مسائل اخلاقی و ملاکات دینی است که میتواند و مرتبه آنها نزد خداوند قرار گیرد. اساسا خداوند بنده اش را دچار امتحاناتی میکند تا ببینید که او چه مقدار تقدیرات اوست لذا لازم است همیشه از این زاویه به زندگی و عالم نگاه کنیم که خداوند طراح و پشت پرده اتفاقات زندگی ماست. اگر این شد آنگاه در نهایت رنج ها و مشکلات نیز به خواهیم رسید چون او میبیند و او چنین طراحی کرده است؛ همانگونه که نیز در گودال قتلگاه فرمود خدایا راضی به قضای تو هستم. البته این تذکر لازم است که باید مفاهیم دینی را دید لذا این نگاه نباید منجر به عدم تلاش و و و... بشود چرا که یکی از تقدیرات خداوند، اعطای به انسان ها بوده است. به همین دلیل است که نباید نتیجه کم کاری ها و بی تدبیری ها و خطاهای خود را به پای تقدیر الهی نوشت. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از بینش راهبردی
چهره لاوروف در سفر آخرش به ایران دیدنی بود. وقتی به روسها گفتیم حمله نظامی مستقیم به اوکراین کار درستی نیست و باید حساب شده تر پیش روید با تبختر گفتند چند روزه "کیف" پایتخت اوکراین را فتح میکنیم. آنها فکر میکردند، میتوانند از چند جهت با حمله برق آسا کیف را بگیرند ابتدا هم خوب پیش رفتند اما وقتی روی زمین آمدند با مانع بزرگی به نام جنگ شهری برخورد کردند که به خاطر فقدان تجربه با تلفات سنگین مواجه می شدند و تلفات غیرنظامیان نیز بالا می رفت. که هر دوی اینها در تثبیت روایتهای غربی ضد روسها موثر بود. حال روسها و پوتین متوجه شدند، باید به کسی اتکا کنند که استاد جنگ های هدفمند شهری با کمترین تلفات مردمی است موشکها و پهپادهای ما برای این منظور است و چهره لاوروف دیدنی بود وقتی که درخواست کمک و خرید پهپادهای ما را داشت! دنیا باید بداند پیشران نظم آینده حتی در سخت افزار هم ما هستیم و این قدرت نرم افزاری و سخت افزاری را از انقلاب اسلامی و درایت امامین انقلاب داریم با کانال همراه باشید. http://eitaa.com/joinchat/2579496960C994bde62e8