eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
186 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ پدیده ای به نام اینستا 🔹تقریبا برام مسجل شده که همه ما باید یه پیج توی داشته باشیم تا حداقل همین محتواهای بدیهی و روشنی که توی برای هم دیگه میفرستیم رو با یک و سلیقه ای توی اینستا بذاریم تا حداقل اون بخش از مخاطبین مون رو که بیشتر اونجا پرسه میزنن و در امثال ایتا حضور ندارن، بتونیم تغذیه کنیم. 🔸امروز روز عجیبی برام بود، تقدیر باز هم ما رو به مدرسه برد اما این بار . وارد کلاس که شدم دانش آموزان حدود 20 25 نفر بودن، در ظاهر بدک نبود، غیر از 5 6 نفری که نصف و نیمه پوشش سر نداشتن. 🔹ابتدا گفتم مباحث تو ذهن خودم رو بگم یا بیام سراغ سوالات تو ذهن شما؟ همه گفتن سوالات ما. اول یه مقدمه براشون رفتم و بعد رسیدم به سوالات اونها. مدارس قبلی هم بعضا میدیدم که تحت تاثیر هستن، اما اینجا جور دیگه ای بود. خیلی خیلی متاثر از فضای مجازی خصوصا بودن. 🔸البته به حرف هام خوب گوش میدادن اما سوالاتشون خیلی زیاد بود، از این شاخه میپریدن به اون شاخه، خیلی سعی میکردم یکی یکی سوالاتشون رو پاسخ بدم اما مگه وقت اجازه میداد، به سرعت در حال تمام شدن. 🔹سوالاتشون رو که پرسیدن، دیدم عینا همون پُست هایی هست که امثال تو اینستا گذاشتن، جالبیش اینجا بود که با تردید هم نمیگفتن بلکه از بهش اعتقاد داشتن، پیش خودشون انگار این مسائل از هم بالاتر باشه. 🔸از استناد خنده دار اون خانم بازیگر به گرفته تا اینکه چرا خامنه ای بچه هاشو فرستاده اروپا خوشگذرونی اما اینجا رو میکشه؛ از اینکه چرا این همه آدم مثل رو میکشید گرفته تا اینکه چرا به فلانی تجاوز کردید، چرا این همه بخور بخور راه انداختید و... 🔹خب سوالات خیلی زیاد بود، به خاطر همین فقط رسیدم سه چهار مورد رو که خیلی هم با اعتقاد و یقین میگفتن بررسی کنم و تهش هم تقریبا تو کلاس قبول کردن که اشتباه میکردن اما باز دست میزاشتن رو چیزهای دیگه و مجدد با یقینی عجیب و غریب مطرحش میکردن. 🔸فکر میکردم حداقل با پاسخ دادن به همین سه چهار سوال، بعد کلاس احتمالا یه کم از موضع خودشون عقب نشینی کنن و حداقل این قدر با یقین مطرح نکنن اما دیدم کلاس که تموم شد ریختن سرم و دوباره همون حرف ها رو تکرار کردن 🔹هی میگفتم مگه من پنبه این ها رو تو کلاس براتون نزدم، ولی انگار هنوز به قلبشون رسوخ نکرده بود، خب شاید طبیعی بود چون تیرهای اینستا خیلی عمیق تر به قلبشون نشسته بود که به این راحتی قابل پاک کردن نبود. قطعا اگه این جلسات داشت میتونست اثرات جدی در این بچه ها ایجاد کنه، چه اینکه در همین حدش هم به نظرم روی بعضی شون که اثر خیلی خوب داشت رو برخی هم کمتر 🔸از بچه ها خواستم از بخوان که یه جلسه هم چهارشنبه بزاره تا بحث رو ادامه بدیم، خودمم بعد کلاس به مدیر گفتم داستان اینجوری هست و اگه میشه حتما یه کلاس چهارشنبه به من بدید که ادامه بحث رو با این بچه ها داشته باشم اما مدیر هم آب پاکی رو ریخت روی دست من و گفت به هیچ وجه امکانش نیست، شما رو به خیر و ما رو به سلامت. 🔹تو همون چند دقیقه ای که باهاش صحبت کردم، متوجه شدم تقریبا خاصی تو این بحث ها نداره، میگفت کلا تا حالا هیچ اینجا نیومده، اگه الانم من رفته بودم، به خاطر اصرار خودم بود و گرنه اونها طلب خاصی نداشتن، سال گذشته هم خبر خاصی از روحانی اونجا نبوده. 🔸بله اگه وضعیت مدیر و پرورشی مدرسه اینچنین باشه، روحانی هم اونجا حضور نداشته باشه، قطعا نتیجه اش میشه همون که من دیدم. 🔰خدایا به حق (س) بچه های ما رو از دست ایادی دشمن نجات بده و به دامن اهل بیت برگردان، دوستان این شب ها تو ها تون برا این بچه ها هم دعا کنید، بخواید که به خودشون برگردن. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ عصبانیت از ذکر یا زهرا(س) ▪️تمامی بازجوهای کمیته مشترک ضد خرابکاری معتاد و الكلى بودند و بسیار قسی القلب. ▪️تازه وقتی متوجه میشدند متهم مذهبی هم هست، شکنجه ها چند برابر میشد. ▪️ از بازجویان از آوردن نام (س) خیلی عصبانی میشد. ▪️هر وقت یکی از زندانیها زیر شکنجه اسم ایشان را می آورد، میگفت: ➕«اسم هر کس را میخواهی بیاور، این اسم را نیاور. اگر بیاوری آن قدر میزنمت تا بمیری.» 📚 خاطرات ، ص۲۸۶ 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
❇️ پاسخ شهید بهشتی به طراحان رفراندوم #آمار_دین_داری_مردم ▫️«طرح مسئله #رفراندوم، درست به منظور #ت
❇️ 🔹چند نفر از دوستان از آماری که تو این پیام داده بودم پرسیدن، الحمدلله فایل ارائه این جلسه تو آپارات بارگذاری شده، فایل صوتیش هم هست. 🔹پیشنهاد میکنم حتما حتما فایل این جلسه رو گوش کنید، شاید به بخشی از محتوای ارائه شده در این جلسه اشکال داشته باشید، اما بالاخره نتیجه کار علمی یک گروه کارشناسی شده این آمارها، صرف خود این میتونه قابل توجه باشه 🔹اگر میخاید یک از اسلامی داشته باشید، نه شناختی که فضای مجازی برای ما تصویر کرده، پیشنهاد میکنم حتما این فایل رو گوش کنید. 🔹بخش دوم جلسه هم مربوط به تحلیلی از اتفاقات و هست، مبتنی بر همان شناختی که در بخش اول ارائه شده بود. ➕دیدن فیلم تصویری با ارائه طه رضا نیرهدی ▪️بخش اول: https://www.aparat.com/v/pb9E5 ▪️بخش دوم: https://www.aparat.com/v/V49tZ?playlist=1874593 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ به جای رفتن به مدارس 🔹دیروز بعد از پیگیری برای اینکه ببینم کدوم یکی از مدارس هماهنگ شده، متوجه شدم هیچ مدرسه ای رو هماهنگ نکرده، 🔹گفتن ظاهرا قراره وزیر آموزش پرورش بیاد و آقایون مشغول جلسات برای هماهنگی برنامه هستند، خب قبول باشه ان شاالله. 🔹البته خب بیکار ننشستیم، به جاش با شهر که تازه منصوب شدن جلسه ای گرفتیم و برنامه ریزی یک برنامه تبلیغی مدارس برای هفته و رو دنبال کردیم. 🔹امسال شروع اعتکاف از شنبه 15 بهمن هست، به مدت سه روز، دقیقا دهه فجر هم مقارن با این ایام شده، بهترین فرصت هست برای اینکه بشه بخش زیادی از دانش آموزان رو به اعتکاف کشوند و اونجا برنامه ریزی خاص برا این بچه ها کرد. 🔹این برنامه ریزی خاص برا بچه هایی که اومدن اعتکاف اما صبح ها که معتکفین خواب هستند هم میشه برنامه ریزی عام برا بقیه بچه ها که تو مدارس هستند کرد و وارد مدارس شد. 🔹خلاصه امام جمعه هم بسیار همکاری کردند تا بشه یه طلاب شهرستان برگذار کنیم تا طلاب منطقه(شهر ما فقط 70 مبلغ برادر و خواهر در داره) بتونن با توان بیشتری به مدارس ورود کنند و یک تیم منسجم بشن. بچه های قمی رو هم بتونیم به خط کنیم برا اون هفته که عالی میشه. 🔰 از الان برا اون هفته کنیم... 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ سیره امام در عمل به قانون دیگر کشورها ▪️یکی از مواردی که در اتفاقات اخیر زیاد میدیدیم، زیر پا گذاشتن بلکه له کردن توسط عده ای بود. استنادشون هم به بود، میگفتن شما خودتون تا خواستید کردید حالا که به ما رسیده قانون مدار شدید. ▪️راست میگن شاید عده ای از انقلابی ها قانون خیلی براشون مهم نبوده، کسانی که در هم رو رقم زدن، چه اینکه همین الان هم ممکنه خیلی ها رعایت نکنن اما جالبه بدونیم اتفاقا به عنوان رهبر انقلاب 57 به شدت روی قانون تاکید داشتن حتی قانون کشورهای غیراسلامی. در ادامه به چند مورد از سیره ایشون در احترام به قانون دیگر کشورها اشاره میکنیم: 1️⃣ خانم نقل میکنند: «یکی از خصوصیات بارز امام این بود که حتی در مملکت کفر هم حقوق و قوانین اجتماعی آن جامعه را رعایت می کردند. ▪️از جمله وقتی در برادران پولی جمع کرده و گوسفندی خریدند و آن را در پشت حیاطی که امام برای نماز به آنجا می آمدند، ذبح کردند و به مناسبت مقداری از آن خوراک تهیه کردند و مقداری از آن را هم برای منزل امام فرستادند. ▪️چون در فرانسه قانونی وجود دارد که طبق آن ذبح هر حیوانی در خارج از کشتارگاه به خاطر رعایت مسائل بهداشتی ممنوع است تا امام از چنین قانونی اطلاع یافتند، فرمودند: چون تخلف از قانون حکومت اینجا شده است، من از این گوشت نمی خورم.» 📚برداشتهایی از سیره امام خمینی؛ ج 4، ص 291 2️⃣ از همراهان امام در نقل میکنه: ▪️«یک‌بار چند تا از دوستان دو عدد مرغ کشتند و خوراک مرغ درست کردند و وقتی برای امام بردند، امام اعتراض ‌کردند و نخوردند. بعداً هم گفتند: من راضی نیستم در این‌جا کاری خلاف قانون و مقررات فرانسه انجام شود... یک بار یک گوسفند می گیرند و در همان باغ ذبح می کنند و یکی از دوستان همان نیمه شب شروع کرد به درست کردن . صبح به حاج مهدی[] گفت شنیده ام دیشب علیه تو کودتا کرده اند! او هم گفت می کنم و به گوش امام رساند و امام نیز علاوه بر آنکه از آن غذا نخورد، به شدت آن را منع کرد. تا اینکه بعد از چند روز توانستیم توسط ترک ها و مراکشی ها گوشت برایشان فراهم کنیم.» 📚مجله حضور، ش 80، ص 240 3️⃣ یکی از شاگردان امام نقل میکنه: «من در ایام اقامت امام در ، به دلیل ممنوع‌الخروج بودنم، به‌صورت به نجف رفتم و خدمت حضرت امام رسیدم. ظهر بود، در اتاق را باز کردم و سلام کردم. فرمود: ▪️علیکم‌السّلام. شما هم قاچاق آمدید؟ گفتم: بله. بعد امام فرمود: «‌دیگر به شکل قاچاق نیایید. هر وقت خواستید بیایید، با گذرنامه باشد» و این اصرار امام برای آن بود که مرا به رعایت قانون وادار سازد.» 📚پا به پای آفتاب، ج4، ص157 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
به نظرتون چرا مردم، از با حجاب گرفته تا کم حجاب، از پیرمرد گرفته تا دهه نودی، از فقیر گرفته تا غنی، از معترض گرفته تا غیرمعترض، همه و همه الان چند روزه که هجوم آوردند سمت گلزار شهدای کرمان؟ آیا غیر از اینه که مردم عمیقأ عاشق هویت و اهداف و آرمان های حاج قاسم بودند؟ عمق مسئله چیه؟ حاج قاسم می‌گفت جمهوری اسلامی حرمه و حفظش واجب، یعنی این همه جمعیت میلیونی که زیر تابوتش رو گرفتن و الان رفتن به زیارتش، مخالف اصل جمهوری اسلامی اند یا معترض به عملکرد ضعیف و غیرانقلابی مسئولین؟ به نظرتون چند درصد از مردمی که زیر تابوت حاج قاسم رو گرفتند و الان یا خودشون یا دلهاشون رفته زیارت حاج قاسم حقیقتا با اصل جمهوری اسلامی مشکل دارن؟ قضاوت با شما اما یعنی این همه جمعیت، مردم ایران نیستند؟ اتفاقات اخیر دستگاه محاسباتی خیلی ها رو بهم ریخت، همه اش فکر میکردن فرداست که دیگه انقلاب برگرده، از این وری گرفته تا اون وری، اما... البته که همه مردم ایران هم اینها نیستند، نباید این اشتباه رو هم کرد... 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ محکوم شرایط نباش!(بخش اول) 🌱 یکی از مسائلی که جوون های ما خیلی دچارش اند، اینه که معمولا محکوم شرایط اطراف خودشونند، چون از حیث درونی دارای کافی نیستند، خیلی راحت رنگ محیطشون رو میگیرند. 🌱 یادم نمیره تازه دو سه ماه از ورودمون به نگذشته بود که رفیق اذان گو و مذهبیم، کسی که به هیچ وجه فکرش رو هم نمیکردیم، دیدم رنگ هم اتاقی هاش رو گرفته و داره میکشه، چند روز بعد متوجه شدم دار شده و... 🌱 از این نمونه ها من که کم ندیدم، شما هم حتما زیاد دیدید، چه بسا خود ما هم خیلی دچارش شدیم اما نکته اش چیه؟ نکته مهمش اینه که تهی و خالیه. هر وقت کسی کنه، نداشته باشه، راحت از اطرافیانش رنگ میگیره. 🌱 هرگاه کسی به این قدرت رسید که اطرافش نشد بلکه تونست تاثیرگذار بر اطرافش باشه، این نشون دهنده اینه که چنین شخصی دارای نفس و ای شده. 🌱 بله منکر افراد نیستیم، قطعا محیط اثرگذاره اما به قول (، ص51و187) نکته اینه که هیچگاه انسان، محصور و محکوم شرایط نیست که بگیم دیگه کار تمام شد بلکه نهایتش انسان اثرپذیر از شرایطه، به این معنا که انسان از شرایط و جبرهای پیرامونیش متاثر میشه ولی هیچگاه اون شرایط و جبرها، حاکم بر انسان نیستند. 🌱 اساسا همین شرایط محیطی و جبرهاست که زمینه ، و انسان را فراهم میکنه، به خاطر همینه که انسان هیچگاه محکوم اونها نیست بلکه با توجه به اختیار و آزادیش، افعال و اعمالش میشه. 🌱 پس شرایط، زمینه ساز انتخاب آدمی است، نه حاکم بر انتخاب های او. آدمی محکوم شرایط و موقعیت ها نیست بلکه فرزند انتخاب خویش و زاده موضع گیری هاست. ممکنه دو نفر در یک موقعیت باشند، ولی موضع گیری های متفاوت، اونها را متفاوت میکنه. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ محکوم شرایط نباش!(بخش دوم) ➕نسبت به نوشته قبلی، آقای (ردپای نور،ج1، ص126) خاطره جالبی از نقل میکنه: 🌱 شب هنگام که روی متکا لم داده بود و دور و برش شلوغ بود، یکی از آدمهای روده دراز به پستش خورده بود و با آب و تاب از مشکلات زندگی اش میگفت و می خواست تا فيها خالدون جریان را برای ایشان تعریف کند. 🌱 حاج آقا در همان حالت لمیده، گاه چشمهایش را می بست و مثلا به حرف های او گوش میداد، ولی هر از گاهی از خُرخُرهای او مشخص میشد که ظاهراً خواب است. آن بنده خدا هم که گاهی شک میکرد شیخ خواب است یا بیدار می پرسید: متوجه میشید حاج آقا؟! 🌱 حاج شیخ هم گویی از میان تمام صحبتها فقط متوجه همین یک جمله شده باشد با همان حالت خواب آلوده سرش را به علامت تایید تکان میداد و با صدایی مابین خواب و بیداری میگفت: آره آره دارم گوش میدم. 🌱 من که داشتم جریان را میدیدم با خودم میگفتم: خدایا! حاج آقا خوابه یا بیدار؟ اگه خوابه چه جوری جواب اینو میده، اگر هم بیداره چرا خُرخُر میکنه؟ یعنی میشه آدم هم خواب باشه هم بیدار؟! و عجیب تر این که بعد از تمام شدن حرفهای آن شخص، حاج شیخ گویی واو به واو حرفهایش را شنیده باشد، خیلی شسته رفته در چند جمله جوابش را داد. 🌱 وقتی سر حاج آقا خلوت تر شد من هم از فرصت استفاده کردم و گفتم: اجازه هست من هم یکی از مشکلاتم رو براتون مطرح کنم؟ گفت بگو می شنوم. 🌱 جریان ، و روی صداهایی هر چند خفیف را برایشان توضیح دادم و راه چاره ای خواستم. حاج آقا با یک داستان از خودش و پدرش نه تنها مشکل مطالعه ام را حل کرد، که برای حل خیلی از مشکلات دیگر به دستم داد که خیلی جاها به دردم خورد. حاج شیخ گفت: ▪️مشکل تو اینه که روی تو تأثیر میگذارن، نه تو روی شرایط. ما آدما قدرتی داریم که می تونیم خودمون رو با شرایط وفق بدیم. ▪️به عنوان مثال پدرم هم برای مطالعه مشکلی شبیه مشکل تو داشت. پدرم توی شلوغی و سرو صدای بچه ها نمیتونست مطالعه کنه و از اونجا که خانواده ما هم خانواده پُرجمعیت و پُر سر و صدایی بود، قاعدتا ایشون نباید میتونست وقت زیادی برای مطالعه بگذاره، ▪️در حالی که بعد از مدتی پدرم رو میدیدم که نه تنها توی جمعیت و اوج سرو صدای بچه ها نشسته و مطالعه میکنه که بعضی وقت ها در همون حالت خوابش هم میبرد. ▪️این همون آدمی بود که با این سرو صداها اصلاً نمی تونست حتی چند دقیقه کنار بیاد ولی دیدیم جوری خودش رو با شرایط وفق داد و با و که در این کار داشت، نه تنها دیگه نیازی به سکوت نداشت بلکه سر و صدای بچه ها براش آوای لالایی هم بود. ▪️ما باید یاد بگیریم که با هر شرایطی چه جوری کنار بیاییم و در هر شرایطی چه موضعی داشته باشیم وگرنه این شرایط هستن که سوار ما میشن و روی ما تأثیر میگذارند. ▪️اصلاً یه چیز دیگه؛ همین امشب که اون آقا داشت با من صحبت میکرد نمیدونم حواست بود یا نه؟ اگه پانزده دقیقه صحبت کرد، من ده دقیقه اش رو خواب بودم؛ من در چند دقیقه اول اصل مطلبش رو گرفتم و بقیه مطالب رو لا به لای چرت زدن می گرفتم. ▪️این رو هم بدونی بد نیست که من مقدار زیادی از احتیاج به خوابم در شبانه روز رو توی همین چرت زدن های یک دقیقه و پنج دقیقه ای که با رفقا هستم تأمین میکنم ▪️چون میبینم در طول روز که فلان تا فلان ساعت رو مطالعه و درس دارم، ساعتی هم برای نشست و برخاست و حل مشکلات رفقا، مقداری از وقت هم به خانواده تعلق داره و مقداری هم که باید با خدای خودم خلوتی داشته باشم، اینه که وقت برای خواب کم میارم، ▪️پس باید از این یکی دو دقیقه ها کمال استفاده رو ببرم و خواب خودم رو تا حدودی تأمین کنم، این طوریه که با مشکل بی خوابی یا کم خوابی مواجه نمیشم. پس تو هم یاد بگیر بر شرایط تأثیرگذار باشی که البته این کار هم احتیاج به ، و داره. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
▪️#معرفی_کتاب▪️ 🔹مدتی است که با جمعی از دوستان مشغول مطالعه و مباحثه کتاب #تاریخ_جهان_نو نوشته رابر
❇️ چگونگی پیشرفت اروپا در قرن هجدهم(بخش اول) ☘️ شاید برای شما هم جالب باشه، آقای توی همین کتاب که معرفی کردم(ج1،ص404-408) درباره ثروت و پیشرفتی که در قرن 18 خصوصا در ایجاد شد، میگه: ➕«ثروتی که در سواحل غربی اروپا، در کرانه جمع گردید، به هیچ وجه فقط بر اثر مجاهدات مردم اروپای غربی نبود. [بلکه] به تشکیل آن کمک نمود. 1️⃣ منابع طبیعی شمالی و جنوبی 2️⃣منابع و فنون 3️⃣طلا و کارگر همه صرف تهیه مقادیر معتنابهی کالا گردید که در دنیای تجارت به گردش در آمد. 4️⃣ ها ناظر بر این حرکت بودند.» ☘️ ایشون میگه: « به عنوان بازاری برای مصنوعات اروپایی تقریبا بی فایده بود. فراوان بود چیزهایی که اروپاییان از آسیا میخواستند، اما بالعکس مردم آسیا تقریبا به هیچ چیز اروپا نیازی نداشتند.» ☘️ بعد میگن دلیل این مسئله این بود که آسیایی ها خودشون « و درخشانی بودند که آنها را از خارج بی نیاز مینمود.» ☘️ خب وقتی آسیا نیازی به کالای اروپا نداشته باشه اما اروپا به شدت به کالاهای آسیایی نیاز داشته باشه، اینجا اروپایی ها باید بهایی برای خرید کالا از آسیا بپردازند، اون کالا چیه؟ ☘️ اینجا بود که «اروپایی ها متوجه شدند تقریبا جز چیز دیگری را نمیتوانند به آسیا بفرستند. [لذا] از اعصار ماضیه مرتبا طلا بود که مثل نهری از اروپا به آسیا جاری شده بود.» ☘️ بعد ایشون میگن حالا اگه اروپا بخواد همینجور مرتب از آسیا کالا وارد کنه، لازمه اش اینه که انبارهاش پُر از طلا باشه. ☘️ اینجا بود که « منبع مهم جدیدی [از طلا] در در راسته پیدا کردند که در این محل هنوز ناحیه ای به «» شهرت دارد.» ▪️بله تا تونستند از افریقا طلا و خرج زندگی خودشون کردند. ➕مطالعه بخش دوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/245 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از بینش راهبردی
باید دید دشمن از توهین به رهبری عزیز، در جنگ هیبریدی دنبال چه هدفی است؟ به نظر می آید دنبال تست زدن هستند و البته ارسال این نکته و ساخت این روایت که مراجع و روحانیون و حوزه مخالف آقای خامنه ای هستند اما چون خامنه ای (طبق روایت اینها)دیکتاتور است از او میترسند تا مخالفت کنند حال برای ساخت خرده روایت خود جهت تثبیت این روایت نیازمند چنین مطالبی هستند تا بگویند رهبر ایران هیچ محبوبیتی حتی در حوزه ها ندارد. لذا برای بنده و شما ممکن است بیانیه دادن و ندادن اثر خاصی نداشته باشد اما دشمن از لحظه لحظه کنش و واکنش و سکوت و سکون و حرکت و نشست و برخاست ما، پیام دریافت میکند و روایتش را می سازد! پس دوستان نفرمایند بیانیه دادن صرفا برای دل خنکی خودمان است خیر من معتقدم حتی بالاتر از بیانیه برخی از مراجع و نهادهای حوزوی و مردمی تهدید به اعلام جهاد علیه فرانسه در کشورهای جهان اسلام دهند، جلوی سفارتخانه های فرانسه در کشورهای مختلف جمع شوند، تظاهرات کنند، تهدید به تحریم کالاهای فرانسوی و اخراج سفیر و غیره کنند. هر چقدر واکنش از سوی نهادهای غیر حاکمیتی قاطع تر باشد، اینها خودشان را جمع می کنند اما اگر همین بیانیه را ندهیم، آنوقت... 🆔 @Binesh_Rahbordi
تاریخ دیروز، امروز، فردا
❇️ چگونگی پیشرفت اروپا در قرن هجدهم(بخش اول) ☘️ شاید برای شما هم جالب باشه، آقای #پالمر توی همین کت
❇️ چگونگی پیشرفت اروپا در قرن هجدهم(بخش دوم) ☘️ از طرفی دیگه «در قرن هجدهم برای تجارت اروپای غربی بازار بزرگتری بود تا ». در واقع «مدت های مدیدی بود که مردم مشرق زمین با و آشنا بودند و در قرون وسطا اقوام اروپایی، اندکی از این کالا به اروپا رخنه کرده، مایه اعیان و اقطاب روحانی گردیده بود.» ☘️ به این معنا که اروپایی ها بعد از وارد کردن قند و شکر از آسیا، شیرینی این کالا زیر زبونشون حسابی مزه کرده بود. لذا بعد از دیدن اینجا چقدر زمین بکر و عالی داره که میشه و تبدیل به «» کرد. ☘️ خب حالا اگه بخوان این مزارع رو بچرخونن و رشد بدن نیاز به چه چیزی دارن؟ بله، . همین مسئله بود که « را خطه پُر اهمیتی جلوه داد... بعد از آنکه اروپایی ها امریکا را کشف کردند، ها و ها، سیاهان را از اقیانوس اطلس گذرانیده به امریکا بردند.» ☘️ بعد ایشون میگن «با ترقی اقتصادی که آن را اصطلاحا «» نام دادیم و خاصه بعد از 1700 میلادی، ، یکی از ارکان مهم اقتصادی جامعه گردید.» بله برای تامین نیروی کار میرن سراغ برده داری از افریقا و این مسئله به قدری جدی میشه که از اون تعبیر به « اون عصر» میکنن. ☘️ بعد ایشون آمارهایی میدن که چقدر افریقایی رو به عنوان برده بردن امریکا و جالب اینکه میگن « است که تا چندی بعد از 1800 میلادی، عده افراد افریقایی که به امریکا سفر کرده بودند، به مراتب زیادتر از اروپاییان بود.» عمده افرادی هم که تو این عصر دست به برده داری میزدند، بودند. ☘️ جالب تر اینکه ایشون تصریح میکنه: «جای انکار نیست که در قرن هجدهم تا حد زیادی مبنی بود بر .» بعد میگن شهر که ما امروزه به تیم معروف فوتبالش مشناسیمش، از همین مسئله تبدیل به یک شد: ➕«شهر که در 1700 میلادی جای بی اهمیتی در کنار دریای ایرلند بود، بر اثر و امتعه ای که به دست غلامان ساخته شده بود، بدل به مرکز تجارتی عظیمی با امریکا گردید و همین شهر بود که به نوبه خویش موجد «» در منچستر و سایر شهرهای همجوار شد.» 📌 پ.ن: بنده خدایی میگفت چرا غربی ها این قدر پیشرفت کردند اما ما وضعمون اینجوریه؟ چرا اونها باید آقای دنیا باشن؟ چرا ما نباشیم؟ ▫️تمام حرفم اینه که بابا بیش از تمام دنیا رو و به این وسیله تونسته برا خودش نون و آبی درست کنه، نیاییم پشتوانه چند قرنه اونها رو با پشتوانه 40 ساله خودمون مقایسه کنیم. ▫️باید به صورت به مسئله نگاه کنیم، اونها توی 300 400 سال و اون هم با روشی که توضیح دادیم تونستن به اینجا برسن و ما هم توی 40 سال با این همه سختی و تحریم و مشکلات و فسادها و خیانت هایی که شده الان اینجاییم که توی برخی شاخصه ها همین الان جزو ده کشور برتر دنیاییم. ▫️بله غربی ها نقاط مثبتی هم داشتن که قطعا باید اخذ کنیم، ما هم توی این 40 سال کوتاهی هایی داشتیم که باید جبران کنیم و برای اصلاحش تلاش اما خلاصه در مقایسه حتما باید زمینه ها و شرایط و نقاط شروع حرکت رو در نظر گرفت. ▫️ان شاالله که ما هم در آینده ای نه چندان دور میتونیم تمدن اسلامی قرن 4 هجری که مسلمانان بودن رو مجدد احیا کنیم و بلکه جلوتر بریم و تشکیل یک بدیم. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
بنا داشتم بعد از ذکر این خاطره یک جمع بندی از نوع مواجهه با مرحوم آیت الله سید صادق روحانی بنویسم و
دوستان در مورد پرونده آیت الله روحانی پرسیدن که به کجا رسید، که خب از ایام فاطمیه به دلیل چند مشغولیت فرصت نکردم بقیه فیش ها رو بزارم اما سعی میکنم بقیه فیش ها رو نهایت تا همین هفته ارسال کنم.
8️⃣ آیت‌الله سیدصادق روحانی (ره): ➕من با «جدایی دین از سیاست» جدّاً مخالفم. 🔹 متن استفتاء در سایت معظم له 🔹 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
9️⃣ بیانات آیت الله روحانی درباره پیمان ننگین (سازش با ) : ➕برای آزادی باید جنگید! پیمان کمپ دیوید ضد اسلام است. هدف این پیمان، تقویت اسراییل است. این پیمان برخلاف دستورات اسلامی است. کارهای باعث تعجب است و نمی ‌دانیم او به چه علت این کار را انجام داده است. اما بدانید مردم ، ملت عرب و مسلمانان ان شاء الله پیروز خواهند شد و سعادت الهی نصیبشان خواهد شد. مساله ، مساله تمام مسلمانان است، و ما همیشه از آن دفاع کرده ‌ایم. من همیشه برای احقاق حقوق ملت فلسطین دعا می ‌کنم. باید پرسید این تعداد اندک چگونه می ‌خواهند بر یک میلیارد مسلمان پیروز شوند؟ 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
0⃣1⃣مخالفت صریح آیت‌الله روحانی با حزب‌الله لبنان! ❇️ آیا اجازه پیوستن به حزب الله لبنان به هر عنوانی مانند مجاهد، راننده، آشپز، کارگر نظافت و غیره را می دهید؟ و مستندتان در این حکم چیست. ⬅️ پاسخ آیت الله روحانی: خیر اجازه نمی دهم، مستندم آن است که این حزب، حزب الله نیست! 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
1️⃣1️⃣ برخی موضع گیری ها و کنش های آیت الله (بخش اول) ⬅️ 1341: در ماجرای تصویب‌ ایشان به همراه‌ مراجع قم، تلگراف‌ اعتراض‌آمیزی‌ به‌ نخست‌وزیر وقت‌ ارسال‌ میکند و خواستار لغو تصویب‌نامه‌ مزبور میشود. ⬅️1342: در جریان‌ این سال‌ توسط‌ مراجع‌ تقلید، آیت‌الله روحانی نیز با صدور اعلامیه‌ای‌، عید را تحریم‌ میکند. در همین سال بعد از حمله عوامل رژیم به ، در اعلامیه ای این حرکت را محکوم میکند. در ماجرای محاکمه آیت الله و نیز ایشان در اعلامیه ای این محاکمه را غیرشرعی دانسته و خواستار آزادی آنها میشوند. ⬅️1343: بعد از تصویب‌ قانون (مصونیت‌ قضایی‌ مستشاران‌ امریکایی) در مجلس، ایشان با صدور اعلامیه‌ای‌ ضمن‌ محكوم‌ كردن‌، این لایحه‌ را مغایر با قلمداد كرده و خواستار لغوش میشود. ⬅️1350: در ماجرای برگزاری‌ شاهنشاهی‌، ایشان طی‌ صدور اعلامیه‌ای‌ آن‌ را محكوم‌ و از مردم خواست در این جشن ها مشارکت نکنند و آن‌ را مغایر با و قلمداد كرد. همچنین در آذر همین سال در پی‌ اهانت‌ و دو تن از سناتورهای‌ رژیم‌ پهلوی‌ به‌ امام‌ خمینی، با صدور اعلامیه‌، اقدام‌ آنها را محكوم‌ میکند. ◀️1355: تالیف کتاب «نظام حکومت در اسلام» ⬅️ 21/11/1357: به دنبال درخواست مبنی بر حمایت از ، شخصیت ها و نهادهای مختلفی از دولت موقت حمایت کردند. آیت الله روحانی نیز با تلگرافی حمایت خود از را اعلام کردند. ⬅️ 7/1/1358: به رای خواهم داد و صلاح دین و دنیای ملت ایران است که به این جمهوری رای دهند. (ایران پس از انقلاب اسلامی، ج1، ص268) ⬅️ 4/2/1358: (نخست وزیر ) به ایران می آید که همزمان با این سفر، آیت الله روحانی اعلام میکند راه حل بحران سرنوشت این است که ما جلود را در ایران بگیریم تا لیبی امام موسی صدر را آزاد کند. این اظهار نظر موجب میشود فضای در هنگام ورود عبدالسلام جلود امنیتی بشود. در این ماجرا اتفاقات مفصلی می افتد که باید در جای خودش بررسی کرد. (صخره سخت، ص490) 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
1️⃣1️⃣ برخی موضع گیری ها و کنش های آیت الله (بخش دوم) ⬅️ 31/2/1358: ایشان در یک مصاحبه مطبوعاتی با اشاره به سفر به ایران گفتند: سفر نخست وزیر لیبی به ایران برخلاف میل ما بود و در نظر داشتیم وی را تا زمانی که لیبی امام موسی صدر را زنده یا مرده تحویل ندهد به عنوان نگه داریم.... [اما] و با گروگان گرفتن جلود مخالفت کردند، نخست وزیر تا آنجا که از دست او برمی آید و اختیار دارد کار میکند ولی باید گفت دولت متاسفانه در حال حاضر چندان اختیاری ندارد. (ایران پس از انقلاب اسلامی، ج1، ص420) ⬅️ 31/2/1358: اصلح ترین فرد برای احراز پست است چرا که در اسلام هم این عرف هست که زمانی رهبری وارد یک ماجرای سیاسی میشود همه از او پیروی میکنند. (ایران پس از انقلاب اسلامی، ج1، ص421) ⬅️ 14/3/1358: در ، یک امر است و هم باید حتما شود، مگر اینکه امام شخصا از قبول این سمت خودداری کند که در این صورت با نظر ایشان و سایر ، شخص واحد دیگری باید کاندیدا شود. چرا که بیم آن وجود دارد شخص غیر متعهدی متصدی اجرای قانون شود و قانون به دست نااهل بیفتد. (ایران پس از انقلاب اسلامی، ج1، ص470) ⬅️ 14/3/1358: ایشان در مورد اظهارات گفتند: سخنان نزیه مبنی بر اینکه قابل اجرا نیست، کاملا غیر منصفانه است و ایشان کوچکترین اطلاعی از مسائل اسلامی ندارد و باید از ایشان پرسید کدام یک از احکام اسلامی قابل اجرا نیست؟ (ایران پس از انقلاب اسلامی، ج1، ص471) ⬅️ 5/4/1358: ایشان درخصوص برخی اصول پیش نویس گفتند: حتما باید یکی از باشد. وی با اشاره به اینکه فرد مورد نظر است، اظهار داشت: اگر ایشان این مقام را نپذیرفتند، قهرا باید یکی از مراجع دیگر این مسئولیت را قبول کند... اگر هم قصد بر این باشد که رئیس جمهور از میان سایر اقشار جامعه انتخاب شود، قاعده بر این است که حق عزل و نصب رئیس جمهور با مراجع تقلید باشد. (ایران پس از انقلاب اسلامی، ج2، ص58) ⬅️ 25/4/1358: (نخست وزیر لیبی) در ایران ایادی دارد، اینها(اشاره به و همفکرانش) ایادی هستند. دولت لیبی و آقای قذافی دلش میخواست در دنیا اعلام کند که در انقلاب ایران سهیم بوده. بلافاصله بعد از اینکه انقلاب به پیروزی رسید، درخواست کرد به ایران بیاید که به دنیا بفهماند انقلاب کردیم و خود ما اولین کسی بودیم که رفتیم بهره گیری کنیم. (صخره سخت، ص488) ⬅️ یکی از صحبت های جنجال برانگیز آیت الله روحانی این بود که به ایران تعلق دارد. در واکنش به این صحبت ها، 100، 150 نفر از اطلاعات و امنیت تظاهراتی مقابل به پا میکنند و شعار میدهند که بحرین کشوری عربی است و متعلق به ماست. آنها نامه ای اعتراض آمیز نوشته بودند که میخواستند به سفیر ایران بدهند. (سال های نجف، ج2، ص74) ◀️ 1364: پس از اینکه آقای رو به عنوان مشخص کردند، ایشون طی دو روز صریحا در درس خود با چنین روشی برای انتخاب رهبر مخالفت کردند که نتیجه آن تعطیلی درس و خودشان تا اواخر دهه 70 بود. ◀️ ایشون نوع حکومت در اسلام رو (از جانب شارع) میدونست و اساسا و رجوع به رو قبول نداشت و به همین جهت چون در انتخاب تاکید به انتخاب و پذیرش او از سمت مردم شده بود لذا به شدت به مخالفت پرداختند. ◀️ ایشون به شدت با محتوای کتاب مخالفت داشتند و چون منتظری بر این کتاب تقریظ نوشته بود لذا این دست عقاید او را نیز قبول نداشت. ◀️ همچنین ایشون به‌ شدت بر اقامه‌ و توسعه رسوم مختلف تأکید داشتند و خصوصا رو نه تنها جایز بلکه «از امور مستحسن» می‌دونستند. ◀️ آیت‌الله روحانی مخالف برخی اندیشه‌های دکتر و جلسات ایشون در بود، مثلا معتقد بود سخنان دکتر شریعتی به «» رسیده و باعث «خشم و انزجار مؤمنان» شده، به همین جهت بود که آثار و سخنرانی‌های شریعتی رو «» و «مصداق واقعی » می‌دونست و شرکت در کلاسهای درسش رو اعلام کرده بود. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
2️⃣1️⃣ بخشی از صحبت های آیت الله روحانی در تاریخ 6/4/64 در مخالفت با قائم مقامی منتظری: 🌱با اینکه این مقدار روایات کثیره اى در باب و نهى از منکر وارد شده است و آن روایات و ادله محکمه‌اى داله بر اینکه «اذا ظهرت البدع فعلى العالم ان یظهر علمه و الا فعلیه لعنة الله» 🌱و یا اینکه در آن خطبه شریف معصوم(ع) میفرماید به اینکه خداوند تبارک و تعالى از علماء پیمان گرفته است، عهد گرفته است که در مقابل زورگوئى زورگویان استقامت کنند و براى دفاع از مظلومین قیام کنند... 🌱من خدا را به شهادت مى طلبم براى این پیشامدى که اخیرا[انتخاب به عنوان قائم مقام رهبری] شده است... راجع به آن نه طمع در ملک دارم و نه خیال رهبرى دارم و نه اینکه اگر ساکت بشوم از مرگ مى ترسم... 🌱من را در خطر جدى میبینم، من را در خطر جدى مى بینم، وظیفه‌ام هست بگویم و این گفتن هم نه از باب این است که یک طمعى به ملک دارم، به خداى احد و واحد قسم، هیچگونه نظرى ندارم و طالب ملک و رهبرى نیستم... 🌱حکومت اسلامى که از اول انعقادش روى این اساس بود که مى گفتند به اینکه رهبر و حاکم بر امت باید از طرف خدا تعیین بشود و هیچگونه ارتباطى با مردم ندارد و نزاعى است که در صدر تشکیل حکومت اسلامى بود، 🌱تمام حرف در این بود که علماء و روحانیت مى گفتند هیچ عناوین دیگر که رجوع به آراء مسلمین و مردم است، آنها میزان نیست، آنها به اسم حکومت اسلامى نمى توانیم بگوئیم هست، 🌱حکومت اسلامى این است که امام زمان(ع)، حاکم را از طرف خداوند تبارک و تعالى تعیین کرده است، اساسا اختلاف شیعه و سنى در این است و الا سُنیها هیچ اختلافى با على و اولاد على(ع) در باب بیان احکام الهى نداشتند... 🌱اساس اختلاف شیعه و سنى این است و تمام نزاعى که در مقام است، همین است، به اینکه رجوع به در باب تعیین حاکم نباید بشود و حاکم را باید امام زمان تعیین کند 🌱و این آقایان اگر از طرق دیگر وارد مى شدند و مى گفتند به اینکه، زید یا عمر لیاقت حکومت را دارد، ما از فرمایشات (ع) چنین فهمیدیم، ما دیشب امام زمان را در خواب دیدیم و به ما فرمود به اینکه زید را تعیین و جانشین خود کنید، در این کسى حرفى نداشت 🌱که دیشب شده است و رهبرى را این آقایان در اتاقى در بسته نشسته‌اند با یکدیگر و در آنجا اولا شهادت مى دهند، این شهادت زور و دروغ به اینکه نظر اکثریت این است بعد آقاى ، زید را انتخاب کردند براى مرجعیت، 🌱اولا مگر دست یک مشت رجاله و است تا اینکه آنها تعیین مرجع بکنند، رهبرى که دست این جمعیت و آن گروه نیست... این موجب مى شود به اینکه حکومت اسلامى در خطر واقع بشود، 🌱این سبب مى شود که همانطورى که در# صدر_اسلام شروع کردند بعنوان ؛ و مسیر خلافت را از مسیرى که خدا تعیین کرده بود، منحرف کردند، که روزى به جائى رسید که یزید هم خلیفه مسلمین شد، 🌱من هم مى بینم به اینکه حاکم بر مملکت اسلامى ما و بر حکومت اسلامى ما، روزى یک مرد فاسق و فاجر و همه کاره است، اینکه مئونه‌اى ندارد؛ یک دسته‌اى پیش خود مى نشینند مى گویند قیم اند براى مردم و مى گویند مردم انتخاب کرده اند 🌱اولا این است، مردم کسى را انتخاب نکرده، مردم رأى نداده اند به کسى و ثانیا اگر هم این حرف صحیح باشد، این با اصل حکومت اسلامى مخالف است، این چه منطقى است. من کاندیدای رهبرى نیستم، من به رهبرى خیال ندارم ولى با این طریق انتخاب رهبر مخالفم... 🌱این طریق رهبر تعیین کردن، است و این حکومت غیر اسلامى و به نام اسلام، این سنخ حکومت ضررش بر اسلام از حکومتهاى غیر اسلامى که به اسم اسلام نیست، ضررش چند برابر است، ضررش زیادتر است... حتى از به نظر من بدتر است، این قسم حکومت. 🌱بنابراین من با این قسم مخالفم، با این طرز حکومت و اینجا هم اعلام مخالفت مى کنم و به مصادر امر هم خواهم نامه نوشت و اقدامات به هر گونه که در وسعم هست خواهم کرد 🌱و از مسلمانها هم مى خواهم به اینکه مردمى که این مقدار کشته داده اند، این مقدار فعالیت کرده اند، این مقدار ضررهاى مالى و جانى متحمل شده اند که نظر آنها این بود که حکومت اسلامى و حکومت الهى برقرار بشود، به آنها اعلام مى کنم این حکومت از مسیر اصلى شده و دیگر و این حکومت، حکومتى است بر خلاف تمام دستورات اسلام. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
3️⃣1️⃣ نظر منتظری درباره حصر آیت الله روحانی ➕س: آیا قضیه برخورد با آیت الله در ارتباط با همین صحبتی بود که در مورد قائم مقامی رهبری شما کرده بودند؟ ➕ج: بله آقای حاج سید صادق روحانی دو روز در این رابطه سر درس صحبت کرده بودند، بعد بدون اطلاع من رفته بودند در خانه ایشان و مزاحمشان شده بودند و درس ایشان را نیز تعطیل کردند و ایشان را محصور نمودند؛ 🌱آقای که آن وقت بود آمد اینجا، من به او گفتم: «آقای ری شهری ! این کار درست نیست و به ضرر من هم هست، ممکن است آقای آسید صادق روحانی فکر کند که از ناحیه من این کار صورت گرفته، من با این کار مخالفم». 🌱گفت: «آخه ایشان نباید این حرفها را بزند». گفتم: «ایشان یک آدم ملایی است و حق اظهار نظر دارد، برای صد یا دویست نفر از شاگردانش یک مطلبی را گفته روز بعدش هم همان حرفها را تکرار کرده، 🌱اگر ایشان راه می‎افتاد می‎آمد در صحن و سخنرانی می‎کرد و مردم را راه می‎انداخت و تظاهرات و سرو صدا می‎کرد آن وقت می‎گفتند خلاف نظام کار کرده است، اما این اندازه باید به ایشان حق داد که نظرش را در درسش بگوید». 🌱من فکر می‎کنم الان هم آقای روحانی فکر می‎کند من باعث شدم که جلوی درس ایشان گرفته شود، با اینکه من با این کارها جدا مخالف بودم، و با آقای ری شهری هم سر این قضیه دعوا کردم منتها او به حرف من گوش نداد. 🌱اصلا مساله و مراجع از است و قدرت روحانیت و مرجعیت را شکست. 🌱من نسبت به حصر آیت الله نیز اعتراض داشتم، از جمله یک شب سران و مسئولین در منزل من بودند، به وسیله آقای حاج به مرحوم امام پیغام دادم که حصر آقای قمی و آقای روحانی به ضرر اسلام و انقلاب و نظام است، 🌱آقای قمی با این همه مبارزات در حصر باشند به حساب حضرتعالی گذاشته می‎شود و بد است؛ احمد آقا هم ظاهرا قبول کرد ولی در عمل کاری صورت نگرفت و حصر ایشان ادامه یافت. 📚خاطرات منتظری، ج1ص481 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
4️⃣1️⃣ ناگفته های یکی از مقامات وقت وزارت اطلاعات 🌱یکی دیگر از کارهایی که [] کرده بودند، انتشار شب‌نامه و اسناد جعل‌ شده‌ای علیه بود که در آن ادعا شده بود او هم با ارتباطاتی داشته است. 🌱چرا؟ چون علیه موضع گرفته بود. ببینید اینجا دو مساله است: اول اینکه درست است که آن زمان مخالفت علنی و سخنرانی سیدصادق روحانی علیه قائم‌مقامی آقای ، مخالفت با نظام تلقی می‌شد و نظام هم با او برخورد کرد؛ 🌱اما نکته دوم این است که آیا این دلیل می‌شود که فرزند و دفتر آقای منتظری بیایند علیه او سند جعل کنند که ساواکی است؟ حتما نه! ...پس از علنی‌شدن نظر خبرگان درباره قائم‌مقامی آقای منتظری، آقای سیدصادق روحانی قبل از درسش یک سخنرانی کرد و علیه این مساله موضع گرفت. 🌱شما می‌دانید که تقریبا بیوت تمام مراجع سنتی از ماجرای تقریظ آقای منتظری بر کتاب و بعدتر شهادت آقای توسط ؛ حساسیت های خاصی نسبت به آقای منتظری داشتند و اصطلاحا دلشان با او صاف نشده بود. 🌱چه مراجع، چه فضلا و مدرسین نمی‌توانستند او را بپذیرند، ولی همه ملتزم به سکوت بودند. در این فضا، مساله قائم‌مقامی آقای منتظری هم برای این طیف سنگین می‌آمد. 🌱اما اولین و شاید تنها کسی که رسما خط را شکست و مخالفت علنی‌اش را اعلام کرد، بود. خب پس از این قضیه، به منزل او رفته بود و با او صحبت کرده بودند و چون بر مخالفتش اصرار داشت و حاضر به تصحیح علنی آن نبود، تصمیم بر این شد که محدودیتهایی بر او اعمال شود. 🌱خب این برخورد آن موقع خیلی صدا کرد. اما آقای منتظری یک اعتراض کوچک هم به این مساله نکرد، یک گلایه هم به مسئولین اطلاعاتی نکرد که این چه برخوردی است که با او کرده‌اید. 🌱تازه بعدش هم سند جعلی علیه او ساخته شد که با مرتبط بوده است. چه کسی این کار را کرد؟ همان ! و آقای منتظری این بار هم عین خیالش نبود. این که سعید با هدایت این کار را کرده، چندسال بعد در اعترافات هم گفته شد. 📚مطالعه کامل مصاحبه: psri.ir/?id=85zj2nt3 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
5️⃣1️⃣ واکنش تند امام نسبت به اهانت برخی طلاب جوان به مراجع 🌱 كسى گمان نكند كه بشود با پخش يك چيزهاى مسموم، بتواند كه بين علماى اسلام جدايى بيندازد؛ هيچ امكان ندارد اين مطلب؛ ما همه با هم هستيم؛ ما براى ذَبّ[دفاع] از اسلام و ذبّ از ايران و ذبّ از استقلال ايران و ذبّ از كيان اسلام، ، يك حلقوم داريم. گمان نشود كه خداى نخواسته، بچه ‏ها خيال كنند كه اختلافى در كار هست. 🌱 من يك نصيحت می‏كنم به بچه ‏هاى طلاب؛ كه تازه آمده ‏اند و حاد و تندند؛ و آن اين است كه آقايان، متوجه باشيد اگر چنانچه شَطْر كلمه ‏اى به يك نفر از ، شطر كلمه ‏اى بكند كسى به يك نفر از مراجع اسلام، بين او و خداى تبارك و تعالى منقطع می‏شود. 🌱 كوچك فرض می‏كنيد؟ دادن به مراجع بزرگ ما را كوچك فرض میكنيد؟ اگر به واسطه بعضى از جهالت ها لطمه‏ اى بر اين نهضت بزرگ وارد بشود، معاقَبيد پيش خداى تبارك و تعالى؛ 🌱 ‏تان مشكل است قبول بشود، چون به لطمه وارد می‏شود. اگر كسى به من اهانت كرد، به صورت من زد، سيلى به صورت اولاد من زد، و اللَّه تعالى راضى نيستم در مقابل او كسى بايستد دفاع كند؛ راضى نيستم. 🌱 من میدانم كه بعض از افراد يا به جهالت يا به عمد میخواهند ما بين اين مجتمع بيندازند. تفرقه بين اين مجتمع معنايش اين است كه در اسلام خداى نخواسته خلل واقع بشود؛ به آرزوى خودش برسد 🌱 ما خودمان را بايد فدا كنيم براى اسلام؛ آمال و آرزويمان را بايد فدا كنيم براى اسلام... می‏شود كه اين اشخاصى كه ريششان را در اسلام سفيد كرده ‏اند، اينها خداى نخواسته بر خلاف عملى بكنند؟ نمی‏شود آقا. 🌱 اگر يك وقت در كار باشد؛ مثل ساير مسائل شرعيه، اختلاف اجتهاد در كار باشد، بچه ‏ها و ؛ خطرناك است؛ دشمن بيدار است. 🌱 گمان نكنيد كه فحش به يك نفر است؛ فحش به يك است؛ اهانت به يك جامعه اسلامى است؛ وَهْن وارد شدن بر يك جامعه اسلامى است. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ جمع بندی اجمالی پرونده آیت الله سیدصادق روحانی(بخش اول) ➕در جمع بندی فیش های ارسالی به چند نکته میتوان اشاره کرد هرچند نیاز به تحقیق مفصل تری است اما اجمالا براساس اطلاعات موجود میتوان گفت: 1️⃣ آیت الله روحانی حقیقتا شخصیتی و بودن(چه بسا حتی بیشتر از برخی مراجع وقت) و نمیشه در این مسئله تردیدی داشت، خصوصا ناظر به کنش هایی که پیش از انقلاب داشتند. 2️⃣ بیان آقای در فیش شماره صفر مبنی بر اینکه ایشون میخواست خودش رو محور و رهبر نهضت بدونه و به خاطر همین از طرف انقلابی ها طرد شد، حداقل خیلی برا بنده روشن نشد و دلیل محکم و متقنی مبنی بر این پیدا نکردم الا یک سری نقل هایی که نیاز به صحت سنجی داره اما فعلا که چنین اتفاقی نیفتاده. البته اینکه ایشون میگن میخواست آقای روحانی رو در مقابل امام علم کنه، شاید حرف درستی باشه، چه اینکه فقط نسبت به ایشون هم نبوده و کلا رژیم برا اینکه امام رو پایین بیاره، بهای بیشتری به بقیه مراجع میداده اما این دلیل نمیشه که بگیم خود فلان مرجع هم میخواسته عن قصدٍ مقابل امام قد عَلَم کنه. اساسا یکی از های رژیم همین و اختلاف انداختن بین انقلابیون(مثل قضیه کتاب و دکتر ) و خصوصا مراجع و بزرگان(مثل امام و یا امام و آقای و روحانی و...) بود. 3️⃣ ایشون حداقل براساس داده های موجود تا چند سال اول انقلاب به شدت علاقه مند به امام خمینی بودن و ایشون رو به عنوان رهبر قبول کرده و در موارد متعددی با ایشون همراهی میکردن خصوصا پیش از انقلاب(مثلا فیش 3 رو ببینید). 4️⃣ به نظرم یکی از دلایل طرد آقای روحانی، و برخی اطرافیان امام بوده(به خلاف خود حضرت امام که به هیچ وجه چنین مشی ای نداشتند)، برخی از این افراد در عین اینکه خود رو خیلی انقلابی میدونستند، کوچکترین اختلاف نظری با امام رو تحمل نمیکردند. خب اختلاف سلیقه در پیشبرد نهضت امری طبیعی است و ممکنه در برخی جزئیات اختلاف نظرهایی باشه اما آیا این دلیل صحیحی است برای طرد چنین شخصیت هایی؟ به نظر واقعا تعامل خیلی بهتری میشد با ایشون داشت. مشکل خیلی از ماها اینه که مون به شدت پایینه و حرف مخالف رو نمیتونیم تحمل کنیم لذا نتیجه اش میشه کنش هایی که به مرور انقلابی ها رو غیرانقلابی و غیرانقلابی ها رو ضد انقلاب میکنیم. البته که مشی حضرت امام به هیچ وجه چنین نبود. مثلا کنش برخی انقلابیونی که خودشون رو منتسب به امام میکردند، با آقای خویی رو بررسی کنید و اینکه امام چه موضعی نسبت به این رفتارها داشتند. 5️⃣ یک مسئله هم هایی است که بعضا از سمت انقلابیون رخ داده و میده مثلا فیش 2 رو ببینید. خصوصا نامه های امام در فیش 6 رو ببینید که نشون میده برخی با رفتارها و اهانت های خودشون موجب تفرقه بین مراجع میشدن و افعالشون در عمل به اسم امام تموم میشده. فیش 15 رو حتما ببینید که امام صریحا میگویند به هیچ کدوم از این رفتارها در اهانت به مراجع راضی نبوده و نیستند اما باز هم برخی انقلابیون حرف گوش بده نیستند. فیش 7 رو ببینید که امام در عمل چگونه با مخالف خودشون رفتار میکردند. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ جمع بندی اجمالی پرونده آیت الله سیدصادق روحانی(بخش دوم) 6️⃣ آقای روحانی بعد از ماجرای ، خود نشون دهنده اینه که ایشون به هیچ وجه قصد ضربه زدن به نظام رو نداشتن و الا مثل برخی افراد دیگر میتونستند با صحبت ها و نوشته های خودشون ضربه های کاری ای به جمهوری اسلامی وارد کنند، چه اینکه برخی در چنین شرایطی به خوبی ضربه هایی زدند اما ایشون در نهایت صبوری حتی یک کلمه هم علیه جمهوری اسلامی صحبتی نکردند. 7️⃣ به هیچ وجه قابل انکار نیست که ایشون عمیقا به حکومت اسلامی معتقد بودن و حتی بعد از ماجرای حصرشون، هیچگاه ابراز پشیمانی از ، و تشکیل حکومت اسلامی نکردند هرچند اختلاف نظرهایی با امام یا رهبری داشتند و برخی اتفاقات بعد انقلاب رو نقد میکردند(مثلا فیش 10 و 11 رو ببینید). بله، البته برادر ایشون یعنی آیت الله یکی از افرادی بود که خصوصا در به شدت با امام مخالف بود و بررسی تعامل امام با ایشون خودش یک مسئله قابل پیگیری مستقله اما آقای روحانی به هیچ وجه مشی برادرش رو در مخالفت با امام دنبال نکردند. 8️⃣ براساس برخی شواهد مانند فیش 14 و خود صحبت های آقای روحانی در فیش 12 علت اصلی حصر ایشون صرفا اعتراض به قائم مقامی نبوده بلکه مسئله اصلی زیر سؤال بردن ، اتهام وارد نمودن به اون و و غیر اسلامی دونستن حکومت و همچنین اصرار بر این مسئله و کوتاه نیامدن از آن بوده. درحالی که مشی برخی بزرگان و مراجع دیگه اینجوری نبود که وقتی مشکلی میدیدن، حالا بخوان هی تو بوق و کرنا کنن و... بلکه اگر مسئله به رهبری برمیگشت اولا به ایشون تذکر خصوصی میدادن و اگر ایشون صلاح نمیدونستند به اون عمل کنند دیگه بر اون اصرار نمی ورزیدند چون منجر به و رهبری میشد و بالاخره حتما دلیلی داشته که ایشون عمل نکردند مثل مشی ای که آیت الله دنبال میکردند. 9️⃣ بحث و اشکال روشی ای که ایشون در فیش 12 مطرح میکنند، خود بحث مستقل و تخصصی ای است که باید در جای خود بررسی کرد و متفکرین اسلامی مفصل به آن پرداخته اند. 0⃣1⃣ نسبت به بیانی که در فیش 13 داشتند، حتما آدرس انتهایی فیش شماره 14 رو مطالعه کنید، همون قسمتی که درباره آیت الله روحانی صحبت میکنن و به این بیان منتظری پاسخ دادن. همچنین بیان آقای که در ادامه لینکش گذاشته شده رو هم ببینید که اصلا یکی از تئوریسین های ، خود منتظری بوده در کتاب ولایت فقیه اش. 1️⃣1️⃣ در مورد روش برخورد صحیح با مخالفین هم که بنا داشتم اجمالا اشاره ای کنم، دیدم استاد اخیرا متن خوبی نوشتن لذا ارجاع به همون نوشته میدم: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3610 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ پرونده آیت الله 0⃣ علت برخورد سرد انقلابیون با آیت الله روحانی: https://eitaa.com/TarikhDEF/209 1️⃣ ماجرای اقامه نمازی که فقط آیت الله روحانی داوطلبش شد: https://eitaa.com/TarikhDEF/212 2️⃣ ماجرای سیلی خوردن کروبی و وساطت آیت الله روحانی: https://eitaa.com/TarikhDEF/213 3️⃣ توهین به خمینی، توهین به پیامبر و امام زمان است: https://eitaa.com/TarikhDEF/214 4️⃣ سند سازی بیت منتظری علیه آیت الله روحانی: https://eitaa.com/TarikhDEF/215 5️⃣ ماجرای تحریم حزب رستاخیز: https://eitaa.com/TarikhDEF/216 6️⃣ نامه های مهم امام به آیت الله روحانی: https://eitaa.com/TarikhDEF/217 7️⃣ نوع مواجهه و برخورد امام با مخالفین و منتقدینش: https://eitaa.com/TarikhDEF/220 8️⃣ من با «جدایی دین از سیاست» جدّا مخالفم: https://eitaa.com/TarikhDEF/247 9️⃣ بیانات آیت الله روحانی درباره پیمان ننگین کمپ دیوید: https://eitaa.com/TarikhDEF/248 0⃣1⃣ مخالفت صریح آیت الله روحانی با حزب الله لبنان: https://eitaa.com/TarikhDEF/249 1️⃣1️⃣ برخی موضع گیری ها و کنش های آیت الله روحانی: https://eitaa.com/TarikhDEF/250 2️⃣1️⃣ بخشی از صحبت های آیت الله روحانی در مخالفت با قائم مقامی منتظری: https://eitaa.com/TarikhDEF/252 3️⃣1️⃣ نظر منتظری درباره حصر آیت الله روحانی: https://eitaa.com/TarikhDEF/253 4️⃣1️⃣ ناگفته های یکی از مقامات وقت وزارت اطلاعات: https://eitaa.com/TarikhDEF/254 5️⃣1️⃣ واکنش تند امام نسبت به اهانت برخی طلاب جوان به مراجع: https://eitaa.com/TarikhDEF/255 6️⃣1️⃣ جمع بندی اجمالی پرونده آیت الله روحانی: https://eitaa.com/TarikhDEF/256 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF