eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
184 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
تاریخ دیروز، امروز، فردا
❇️ چگونگی پیشرفت اروپا در قرن هجدهم(بخش اول) ☘️ شاید برای شما هم جالب باشه، آقای #پالمر توی همین کت
❇️ چگونگی پیشرفت اروپا در قرن هجدهم(بخش دوم) ☘️ از طرفی دیگه «در قرن هجدهم برای تجارت اروپای غربی بازار بزرگتری بود تا ». در واقع «مدت های مدیدی بود که مردم مشرق زمین با و آشنا بودند و در قرون وسطا اقوام اروپایی، اندکی از این کالا به اروپا رخنه کرده، مایه اعیان و اقطاب روحانی گردیده بود.» ☘️ به این معنا که اروپایی ها بعد از وارد کردن قند و شکر از آسیا، شیرینی این کالا زیر زبونشون حسابی مزه کرده بود. لذا بعد از دیدن اینجا چقدر زمین بکر و عالی داره که میشه و تبدیل به «» کرد. ☘️ خب حالا اگه بخوان این مزارع رو بچرخونن و رشد بدن نیاز به چه چیزی دارن؟ بله، . همین مسئله بود که « را خطه پُر اهمیتی جلوه داد... بعد از آنکه اروپایی ها امریکا را کشف کردند، ها و ها، سیاهان را از اقیانوس اطلس گذرانیده به امریکا بردند.» ☘️ بعد ایشون میگن «با ترقی اقتصادی که آن را اصطلاحا «» نام دادیم و خاصه بعد از 1700 میلادی، ، یکی از ارکان مهم اقتصادی جامعه گردید.» بله برای تامین نیروی کار میرن سراغ برده داری از افریقا و این مسئله به قدری جدی میشه که از اون تعبیر به « اون عصر» میکنن. ☘️ بعد ایشون آمارهایی میدن که چقدر افریقایی رو به عنوان برده بردن امریکا و جالب اینکه میگن « است که تا چندی بعد از 1800 میلادی، عده افراد افریقایی که به امریکا سفر کرده بودند، به مراتب زیادتر از اروپاییان بود.» عمده افرادی هم که تو این عصر دست به برده داری میزدند، بودند. ☘️ جالب تر اینکه ایشون تصریح میکنه: «جای انکار نیست که در قرن هجدهم تا حد زیادی مبنی بود بر .» بعد میگن شهر که ما امروزه به تیم معروف فوتبالش مشناسیمش، از همین مسئله تبدیل به یک شد: ➕«شهر که در 1700 میلادی جای بی اهمیتی در کنار دریای ایرلند بود، بر اثر و امتعه ای که به دست غلامان ساخته شده بود، بدل به مرکز تجارتی عظیمی با امریکا گردید و همین شهر بود که به نوبه خویش موجد «» در منچستر و سایر شهرهای همجوار شد.» 📌 پ.ن: بنده خدایی میگفت چرا غربی ها این قدر پیشرفت کردند اما ما وضعمون اینجوریه؟ چرا اونها باید آقای دنیا باشن؟ چرا ما نباشیم؟ ▫️تمام حرفم اینه که بابا بیش از تمام دنیا رو و به این وسیله تونسته برا خودش نون و آبی درست کنه، نیاییم پشتوانه چند قرنه اونها رو با پشتوانه 40 ساله خودمون مقایسه کنیم. ▫️باید به صورت به مسئله نگاه کنیم، اونها توی 300 400 سال و اون هم با روشی که توضیح دادیم تونستن به اینجا برسن و ما هم توی 40 سال با این همه سختی و تحریم و مشکلات و فسادها و خیانت هایی که شده الان اینجاییم که توی برخی شاخصه ها همین الان جزو ده کشور برتر دنیاییم. ▫️بله غربی ها نقاط مثبتی هم داشتن که قطعا باید اخذ کنیم، ما هم توی این 40 سال کوتاهی هایی داشتیم که باید جبران کنیم و برای اصلاحش تلاش اما خلاصه در مقایسه حتما باید زمینه ها و شرایط و نقاط شروع حرکت رو در نظر گرفت. ▫️ان شاالله که ما هم در آینده ای نه چندان دور میتونیم تمدن اسلامی قرن 4 هجری که مسلمانان بودن رو مجدد احیا کنیم و بلکه جلوتر بریم و تشکیل یک بدیم. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
بنا داشتم بعد از ذکر این خاطره یک جمع بندی از نوع مواجهه با مرحوم آیت الله سید صادق روحانی بنویسم و
دوستان در مورد پرونده آیت الله روحانی پرسیدن که به کجا رسید، که خب از ایام فاطمیه به دلیل چند مشغولیت فرصت نکردم بقیه فیش ها رو بزارم اما سعی میکنم بقیه فیش ها رو نهایت تا همین هفته ارسال کنم.
8️⃣ آیت‌الله سیدصادق روحانی (ره): ➕من با «جدایی دین از سیاست» جدّاً مخالفم. 🔹 متن استفتاء در سایت معظم له 🔹 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
9️⃣ بیانات آیت الله روحانی درباره پیمان ننگین (سازش با ) : ➕برای آزادی باید جنگید! پیمان کمپ دیوید ضد اسلام است. هدف این پیمان، تقویت اسراییل است. این پیمان برخلاف دستورات اسلامی است. کارهای باعث تعجب است و نمی ‌دانیم او به چه علت این کار را انجام داده است. اما بدانید مردم ، ملت عرب و مسلمانان ان شاء الله پیروز خواهند شد و سعادت الهی نصیبشان خواهد شد. مساله ، مساله تمام مسلمانان است، و ما همیشه از آن دفاع کرده ‌ایم. من همیشه برای احقاق حقوق ملت فلسطین دعا می ‌کنم. باید پرسید این تعداد اندک چگونه می ‌خواهند بر یک میلیارد مسلمان پیروز شوند؟ 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
0⃣1⃣مخالفت صریح آیت‌الله روحانی با حزب‌الله لبنان! ❇️ آیا اجازه پیوستن به حزب الله لبنان به هر عنوانی مانند مجاهد، راننده، آشپز، کارگر نظافت و غیره را می دهید؟ و مستندتان در این حکم چیست. ⬅️ پاسخ آیت الله روحانی: خیر اجازه نمی دهم، مستندم آن است که این حزب، حزب الله نیست! 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
1️⃣1️⃣ برخی موضع گیری ها و کنش های آیت الله (بخش اول) ⬅️ 1341: در ماجرای تصویب‌ ایشان به همراه‌ مراجع قم، تلگراف‌ اعتراض‌آمیزی‌ به‌ نخست‌وزیر وقت‌ ارسال‌ میکند و خواستار لغو تصویب‌نامه‌ مزبور میشود. ⬅️1342: در جریان‌ این سال‌ توسط‌ مراجع‌ تقلید، آیت‌الله روحانی نیز با صدور اعلامیه‌ای‌، عید را تحریم‌ میکند. در همین سال بعد از حمله عوامل رژیم به ، در اعلامیه ای این حرکت را محکوم میکند. در ماجرای محاکمه آیت الله و نیز ایشان در اعلامیه ای این محاکمه را غیرشرعی دانسته و خواستار آزادی آنها میشوند. ⬅️1343: بعد از تصویب‌ قانون (مصونیت‌ قضایی‌ مستشاران‌ امریکایی) در مجلس، ایشان با صدور اعلامیه‌ای‌ ضمن‌ محكوم‌ كردن‌، این لایحه‌ را مغایر با قلمداد كرده و خواستار لغوش میشود. ⬅️1350: در ماجرای برگزاری‌ شاهنشاهی‌، ایشان طی‌ صدور اعلامیه‌ای‌ آن‌ را محكوم‌ و از مردم خواست در این جشن ها مشارکت نکنند و آن‌ را مغایر با و قلمداد كرد. همچنین در آذر همین سال در پی‌ اهانت‌ و دو تن از سناتورهای‌ رژیم‌ پهلوی‌ به‌ امام‌ خمینی، با صدور اعلامیه‌، اقدام‌ آنها را محكوم‌ میکند. ◀️1355: تالیف کتاب «نظام حکومت در اسلام» ⬅️ 21/11/1357: به دنبال درخواست مبنی بر حمایت از ، شخصیت ها و نهادهای مختلفی از دولت موقت حمایت کردند. آیت الله روحانی نیز با تلگرافی حمایت خود از را اعلام کردند. ⬅️ 7/1/1358: به رای خواهم داد و صلاح دین و دنیای ملت ایران است که به این جمهوری رای دهند. (ایران پس از انقلاب اسلامی، ج1، ص268) ⬅️ 4/2/1358: (نخست وزیر ) به ایران می آید که همزمان با این سفر، آیت الله روحانی اعلام میکند راه حل بحران سرنوشت این است که ما جلود را در ایران بگیریم تا لیبی امام موسی صدر را آزاد کند. این اظهار نظر موجب میشود فضای در هنگام ورود عبدالسلام جلود امنیتی بشود. در این ماجرا اتفاقات مفصلی می افتد که باید در جای خودش بررسی کرد. (صخره سخت، ص490) 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
1️⃣1️⃣ برخی موضع گیری ها و کنش های آیت الله (بخش دوم) ⬅️ 31/2/1358: ایشان در یک مصاحبه مطبوعاتی با اشاره به سفر به ایران گفتند: سفر نخست وزیر لیبی به ایران برخلاف میل ما بود و در نظر داشتیم وی را تا زمانی که لیبی امام موسی صدر را زنده یا مرده تحویل ندهد به عنوان نگه داریم.... [اما] و با گروگان گرفتن جلود مخالفت کردند، نخست وزیر تا آنجا که از دست او برمی آید و اختیار دارد کار میکند ولی باید گفت دولت متاسفانه در حال حاضر چندان اختیاری ندارد. (ایران پس از انقلاب اسلامی، ج1، ص420) ⬅️ 31/2/1358: اصلح ترین فرد برای احراز پست است چرا که در اسلام هم این عرف هست که زمانی رهبری وارد یک ماجرای سیاسی میشود همه از او پیروی میکنند. (ایران پس از انقلاب اسلامی، ج1، ص421) ⬅️ 14/3/1358: در ، یک امر است و هم باید حتما شود، مگر اینکه امام شخصا از قبول این سمت خودداری کند که در این صورت با نظر ایشان و سایر ، شخص واحد دیگری باید کاندیدا شود. چرا که بیم آن وجود دارد شخص غیر متعهدی متصدی اجرای قانون شود و قانون به دست نااهل بیفتد. (ایران پس از انقلاب اسلامی، ج1، ص470) ⬅️ 14/3/1358: ایشان در مورد اظهارات گفتند: سخنان نزیه مبنی بر اینکه قابل اجرا نیست، کاملا غیر منصفانه است و ایشان کوچکترین اطلاعی از مسائل اسلامی ندارد و باید از ایشان پرسید کدام یک از احکام اسلامی قابل اجرا نیست؟ (ایران پس از انقلاب اسلامی، ج1، ص471) ⬅️ 5/4/1358: ایشان درخصوص برخی اصول پیش نویس گفتند: حتما باید یکی از باشد. وی با اشاره به اینکه فرد مورد نظر است، اظهار داشت: اگر ایشان این مقام را نپذیرفتند، قهرا باید یکی از مراجع دیگر این مسئولیت را قبول کند... اگر هم قصد بر این باشد که رئیس جمهور از میان سایر اقشار جامعه انتخاب شود، قاعده بر این است که حق عزل و نصب رئیس جمهور با مراجع تقلید باشد. (ایران پس از انقلاب اسلامی، ج2، ص58) ⬅️ 25/4/1358: (نخست وزیر لیبی) در ایران ایادی دارد، اینها(اشاره به و همفکرانش) ایادی هستند. دولت لیبی و آقای قذافی دلش میخواست در دنیا اعلام کند که در انقلاب ایران سهیم بوده. بلافاصله بعد از اینکه انقلاب به پیروزی رسید، درخواست کرد به ایران بیاید که به دنیا بفهماند انقلاب کردیم و خود ما اولین کسی بودیم که رفتیم بهره گیری کنیم. (صخره سخت، ص488) ⬅️ یکی از صحبت های جنجال برانگیز آیت الله روحانی این بود که به ایران تعلق دارد. در واکنش به این صحبت ها، 100، 150 نفر از اطلاعات و امنیت تظاهراتی مقابل به پا میکنند و شعار میدهند که بحرین کشوری عربی است و متعلق به ماست. آنها نامه ای اعتراض آمیز نوشته بودند که میخواستند به سفیر ایران بدهند. (سال های نجف، ج2، ص74) ◀️ 1364: پس از اینکه آقای رو به عنوان مشخص کردند، ایشون طی دو روز صریحا در درس خود با چنین روشی برای انتخاب رهبر مخالفت کردند که نتیجه آن تعطیلی درس و خودشان تا اواخر دهه 70 بود. ◀️ ایشون نوع حکومت در اسلام رو (از جانب شارع) میدونست و اساسا و رجوع به رو قبول نداشت و به همین جهت چون در انتخاب تاکید به انتخاب و پذیرش او از سمت مردم شده بود لذا به شدت به مخالفت پرداختند. ◀️ ایشون به شدت با محتوای کتاب مخالفت داشتند و چون منتظری بر این کتاب تقریظ نوشته بود لذا این دست عقاید او را نیز قبول نداشت. ◀️ همچنین ایشون به‌ شدت بر اقامه‌ و توسعه رسوم مختلف تأکید داشتند و خصوصا رو نه تنها جایز بلکه «از امور مستحسن» می‌دونستند. ◀️ آیت‌الله روحانی مخالف برخی اندیشه‌های دکتر و جلسات ایشون در بود، مثلا معتقد بود سخنان دکتر شریعتی به «» رسیده و باعث «خشم و انزجار مؤمنان» شده، به همین جهت بود که آثار و سخنرانی‌های شریعتی رو «» و «مصداق واقعی » می‌دونست و شرکت در کلاسهای درسش رو اعلام کرده بود. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
2️⃣1️⃣ بخشی از صحبت های آیت الله روحانی در تاریخ 6/4/64 در مخالفت با قائم مقامی منتظری: 🌱با اینکه این مقدار روایات کثیره اى در باب و نهى از منکر وارد شده است و آن روایات و ادله محکمه‌اى داله بر اینکه «اذا ظهرت البدع فعلى العالم ان یظهر علمه و الا فعلیه لعنة الله» 🌱و یا اینکه در آن خطبه شریف معصوم(ع) میفرماید به اینکه خداوند تبارک و تعالى از علماء پیمان گرفته است، عهد گرفته است که در مقابل زورگوئى زورگویان استقامت کنند و براى دفاع از مظلومین قیام کنند... 🌱من خدا را به شهادت مى طلبم براى این پیشامدى که اخیرا[انتخاب به عنوان قائم مقام رهبری] شده است... راجع به آن نه طمع در ملک دارم و نه خیال رهبرى دارم و نه اینکه اگر ساکت بشوم از مرگ مى ترسم... 🌱من را در خطر جدى میبینم، من را در خطر جدى مى بینم، وظیفه‌ام هست بگویم و این گفتن هم نه از باب این است که یک طمعى به ملک دارم، به خداى احد و واحد قسم، هیچگونه نظرى ندارم و طالب ملک و رهبرى نیستم... 🌱حکومت اسلامى که از اول انعقادش روى این اساس بود که مى گفتند به اینکه رهبر و حاکم بر امت باید از طرف خدا تعیین بشود و هیچگونه ارتباطى با مردم ندارد و نزاعى است که در صدر تشکیل حکومت اسلامى بود، 🌱تمام حرف در این بود که علماء و روحانیت مى گفتند هیچ عناوین دیگر که رجوع به آراء مسلمین و مردم است، آنها میزان نیست، آنها به اسم حکومت اسلامى نمى توانیم بگوئیم هست، 🌱حکومت اسلامى این است که امام زمان(ع)، حاکم را از طرف خداوند تبارک و تعالى تعیین کرده است، اساسا اختلاف شیعه و سنى در این است و الا سُنیها هیچ اختلافى با على و اولاد على(ع) در باب بیان احکام الهى نداشتند... 🌱اساس اختلاف شیعه و سنى این است و تمام نزاعى که در مقام است، همین است، به اینکه رجوع به در باب تعیین حاکم نباید بشود و حاکم را باید امام زمان تعیین کند 🌱و این آقایان اگر از طرق دیگر وارد مى شدند و مى گفتند به اینکه، زید یا عمر لیاقت حکومت را دارد، ما از فرمایشات (ع) چنین فهمیدیم، ما دیشب امام زمان را در خواب دیدیم و به ما فرمود به اینکه زید را تعیین و جانشین خود کنید، در این کسى حرفى نداشت 🌱که دیشب شده است و رهبرى را این آقایان در اتاقى در بسته نشسته‌اند با یکدیگر و در آنجا اولا شهادت مى دهند، این شهادت زور و دروغ به اینکه نظر اکثریت این است بعد آقاى ، زید را انتخاب کردند براى مرجعیت، 🌱اولا مگر دست یک مشت رجاله و است تا اینکه آنها تعیین مرجع بکنند، رهبرى که دست این جمعیت و آن گروه نیست... این موجب مى شود به اینکه حکومت اسلامى در خطر واقع بشود، 🌱این سبب مى شود که همانطورى که در# صدر_اسلام شروع کردند بعنوان ؛ و مسیر خلافت را از مسیرى که خدا تعیین کرده بود، منحرف کردند، که روزى به جائى رسید که یزید هم خلیفه مسلمین شد، 🌱من هم مى بینم به اینکه حاکم بر مملکت اسلامى ما و بر حکومت اسلامى ما، روزى یک مرد فاسق و فاجر و همه کاره است، اینکه مئونه‌اى ندارد؛ یک دسته‌اى پیش خود مى نشینند مى گویند قیم اند براى مردم و مى گویند مردم انتخاب کرده اند 🌱اولا این است، مردم کسى را انتخاب نکرده، مردم رأى نداده اند به کسى و ثانیا اگر هم این حرف صحیح باشد، این با اصل حکومت اسلامى مخالف است، این چه منطقى است. من کاندیدای رهبرى نیستم، من به رهبرى خیال ندارم ولى با این طریق انتخاب رهبر مخالفم... 🌱این طریق رهبر تعیین کردن، است و این حکومت غیر اسلامى و به نام اسلام، این سنخ حکومت ضررش بر اسلام از حکومتهاى غیر اسلامى که به اسم اسلام نیست، ضررش چند برابر است، ضررش زیادتر است... حتى از به نظر من بدتر است، این قسم حکومت. 🌱بنابراین من با این قسم مخالفم، با این طرز حکومت و اینجا هم اعلام مخالفت مى کنم و به مصادر امر هم خواهم نامه نوشت و اقدامات به هر گونه که در وسعم هست خواهم کرد 🌱و از مسلمانها هم مى خواهم به اینکه مردمى که این مقدار کشته داده اند، این مقدار فعالیت کرده اند، این مقدار ضررهاى مالى و جانى متحمل شده اند که نظر آنها این بود که حکومت اسلامى و حکومت الهى برقرار بشود، به آنها اعلام مى کنم این حکومت از مسیر اصلى شده و دیگر و این حکومت، حکومتى است بر خلاف تمام دستورات اسلام. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
3️⃣1️⃣ نظر منتظری درباره حصر آیت الله روحانی ➕س: آیا قضیه برخورد با آیت الله در ارتباط با همین صحبتی بود که در مورد قائم مقامی رهبری شما کرده بودند؟ ➕ج: بله آقای حاج سید صادق روحانی دو روز در این رابطه سر درس صحبت کرده بودند، بعد بدون اطلاع من رفته بودند در خانه ایشان و مزاحمشان شده بودند و درس ایشان را نیز تعطیل کردند و ایشان را محصور نمودند؛ 🌱آقای که آن وقت بود آمد اینجا، من به او گفتم: «آقای ری شهری ! این کار درست نیست و به ضرر من هم هست، ممکن است آقای آسید صادق روحانی فکر کند که از ناحیه من این کار صورت گرفته، من با این کار مخالفم». 🌱گفت: «آخه ایشان نباید این حرفها را بزند». گفتم: «ایشان یک آدم ملایی است و حق اظهار نظر دارد، برای صد یا دویست نفر از شاگردانش یک مطلبی را گفته روز بعدش هم همان حرفها را تکرار کرده، 🌱اگر ایشان راه می‎افتاد می‎آمد در صحن و سخنرانی می‎کرد و مردم را راه می‎انداخت و تظاهرات و سرو صدا می‎کرد آن وقت می‎گفتند خلاف نظام کار کرده است، اما این اندازه باید به ایشان حق داد که نظرش را در درسش بگوید». 🌱من فکر می‎کنم الان هم آقای روحانی فکر می‎کند من باعث شدم که جلوی درس ایشان گرفته شود، با اینکه من با این کارها جدا مخالف بودم، و با آقای ری شهری هم سر این قضیه دعوا کردم منتها او به حرف من گوش نداد. 🌱اصلا مساله و مراجع از است و قدرت روحانیت و مرجعیت را شکست. 🌱من نسبت به حصر آیت الله نیز اعتراض داشتم، از جمله یک شب سران و مسئولین در منزل من بودند، به وسیله آقای حاج به مرحوم امام پیغام دادم که حصر آقای قمی و آقای روحانی به ضرر اسلام و انقلاب و نظام است، 🌱آقای قمی با این همه مبارزات در حصر باشند به حساب حضرتعالی گذاشته می‎شود و بد است؛ احمد آقا هم ظاهرا قبول کرد ولی در عمل کاری صورت نگرفت و حصر ایشان ادامه یافت. 📚خاطرات منتظری، ج1ص481 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
4️⃣1️⃣ ناگفته های یکی از مقامات وقت وزارت اطلاعات 🌱یکی دیگر از کارهایی که [] کرده بودند، انتشار شب‌نامه و اسناد جعل‌ شده‌ای علیه بود که در آن ادعا شده بود او هم با ارتباطاتی داشته است. 🌱چرا؟ چون علیه موضع گرفته بود. ببینید اینجا دو مساله است: اول اینکه درست است که آن زمان مخالفت علنی و سخنرانی سیدصادق روحانی علیه قائم‌مقامی آقای ، مخالفت با نظام تلقی می‌شد و نظام هم با او برخورد کرد؛ 🌱اما نکته دوم این است که آیا این دلیل می‌شود که فرزند و دفتر آقای منتظری بیایند علیه او سند جعل کنند که ساواکی است؟ حتما نه! ...پس از علنی‌شدن نظر خبرگان درباره قائم‌مقامی آقای منتظری، آقای سیدصادق روحانی قبل از درسش یک سخنرانی کرد و علیه این مساله موضع گرفت. 🌱شما می‌دانید که تقریبا بیوت تمام مراجع سنتی از ماجرای تقریظ آقای منتظری بر کتاب و بعدتر شهادت آقای توسط ؛ حساسیت های خاصی نسبت به آقای منتظری داشتند و اصطلاحا دلشان با او صاف نشده بود. 🌱چه مراجع، چه فضلا و مدرسین نمی‌توانستند او را بپذیرند، ولی همه ملتزم به سکوت بودند. در این فضا، مساله قائم‌مقامی آقای منتظری هم برای این طیف سنگین می‌آمد. 🌱اما اولین و شاید تنها کسی که رسما خط را شکست و مخالفت علنی‌اش را اعلام کرد، بود. خب پس از این قضیه، به منزل او رفته بود و با او صحبت کرده بودند و چون بر مخالفتش اصرار داشت و حاضر به تصحیح علنی آن نبود، تصمیم بر این شد که محدودیتهایی بر او اعمال شود. 🌱خب این برخورد آن موقع خیلی صدا کرد. اما آقای منتظری یک اعتراض کوچک هم به این مساله نکرد، یک گلایه هم به مسئولین اطلاعاتی نکرد که این چه برخوردی است که با او کرده‌اید. 🌱تازه بعدش هم سند جعلی علیه او ساخته شد که با مرتبط بوده است. چه کسی این کار را کرد؟ همان ! و آقای منتظری این بار هم عین خیالش نبود. این که سعید با هدایت این کار را کرده، چندسال بعد در اعترافات هم گفته شد. 📚مطالعه کامل مصاحبه: psri.ir/?id=85zj2nt3 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
5️⃣1️⃣ واکنش تند امام نسبت به اهانت برخی طلاب جوان به مراجع 🌱 كسى گمان نكند كه بشود با پخش يك چيزهاى مسموم، بتواند كه بين علماى اسلام جدايى بيندازد؛ هيچ امكان ندارد اين مطلب؛ ما همه با هم هستيم؛ ما براى ذَبّ[دفاع] از اسلام و ذبّ از ايران و ذبّ از استقلال ايران و ذبّ از كيان اسلام، ، يك حلقوم داريم. گمان نشود كه خداى نخواسته، بچه ‏ها خيال كنند كه اختلافى در كار هست. 🌱 من يك نصيحت می‏كنم به بچه ‏هاى طلاب؛ كه تازه آمده ‏اند و حاد و تندند؛ و آن اين است كه آقايان، متوجه باشيد اگر چنانچه شَطْر كلمه ‏اى به يك نفر از ، شطر كلمه ‏اى بكند كسى به يك نفر از مراجع اسلام، بين او و خداى تبارك و تعالى منقطع می‏شود. 🌱 كوچك فرض می‏كنيد؟ دادن به مراجع بزرگ ما را كوچك فرض میكنيد؟ اگر به واسطه بعضى از جهالت ها لطمه‏ اى بر اين نهضت بزرگ وارد بشود، معاقَبيد پيش خداى تبارك و تعالى؛ 🌱 ‏تان مشكل است قبول بشود، چون به لطمه وارد می‏شود. اگر كسى به من اهانت كرد، به صورت من زد، سيلى به صورت اولاد من زد، و اللَّه تعالى راضى نيستم در مقابل او كسى بايستد دفاع كند؛ راضى نيستم. 🌱 من میدانم كه بعض از افراد يا به جهالت يا به عمد میخواهند ما بين اين مجتمع بيندازند. تفرقه بين اين مجتمع معنايش اين است كه در اسلام خداى نخواسته خلل واقع بشود؛ به آرزوى خودش برسد 🌱 ما خودمان را بايد فدا كنيم براى اسلام؛ آمال و آرزويمان را بايد فدا كنيم براى اسلام... می‏شود كه اين اشخاصى كه ريششان را در اسلام سفيد كرده ‏اند، اينها خداى نخواسته بر خلاف عملى بكنند؟ نمی‏شود آقا. 🌱 اگر يك وقت در كار باشد؛ مثل ساير مسائل شرعيه، اختلاف اجتهاد در كار باشد، بچه ‏ها و ؛ خطرناك است؛ دشمن بيدار است. 🌱 گمان نكنيد كه فحش به يك نفر است؛ فحش به يك است؛ اهانت به يك جامعه اسلامى است؛ وَهْن وارد شدن بر يك جامعه اسلامى است. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ جمع بندی اجمالی پرونده آیت الله سیدصادق روحانی(بخش اول) ➕در جمع بندی فیش های ارسالی به چند نکته میتوان اشاره کرد هرچند نیاز به تحقیق مفصل تری است اما اجمالا براساس اطلاعات موجود میتوان گفت: 1️⃣ آیت الله روحانی حقیقتا شخصیتی و بودن(چه بسا حتی بیشتر از برخی مراجع وقت) و نمیشه در این مسئله تردیدی داشت، خصوصا ناظر به کنش هایی که پیش از انقلاب داشتند. 2️⃣ بیان آقای در فیش شماره صفر مبنی بر اینکه ایشون میخواست خودش رو محور و رهبر نهضت بدونه و به خاطر همین از طرف انقلابی ها طرد شد، حداقل خیلی برا بنده روشن نشد و دلیل محکم و متقنی مبنی بر این پیدا نکردم الا یک سری نقل هایی که نیاز به صحت سنجی داره اما فعلا که چنین اتفاقی نیفتاده. البته اینکه ایشون میگن میخواست آقای روحانی رو در مقابل امام علم کنه، شاید حرف درستی باشه، چه اینکه فقط نسبت به ایشون هم نبوده و کلا رژیم برا اینکه امام رو پایین بیاره، بهای بیشتری به بقیه مراجع میداده اما این دلیل نمیشه که بگیم خود فلان مرجع هم میخواسته عن قصدٍ مقابل امام قد عَلَم کنه. اساسا یکی از های رژیم همین و اختلاف انداختن بین انقلابیون(مثل قضیه کتاب و دکتر ) و خصوصا مراجع و بزرگان(مثل امام و یا امام و آقای و روحانی و...) بود. 3️⃣ ایشون حداقل براساس داده های موجود تا چند سال اول انقلاب به شدت علاقه مند به امام خمینی بودن و ایشون رو به عنوان رهبر قبول کرده و در موارد متعددی با ایشون همراهی میکردن خصوصا پیش از انقلاب(مثلا فیش 3 رو ببینید). 4️⃣ به نظرم یکی از دلایل طرد آقای روحانی، و برخی اطرافیان امام بوده(به خلاف خود حضرت امام که به هیچ وجه چنین مشی ای نداشتند)، برخی از این افراد در عین اینکه خود رو خیلی انقلابی میدونستند، کوچکترین اختلاف نظری با امام رو تحمل نمیکردند. خب اختلاف سلیقه در پیشبرد نهضت امری طبیعی است و ممکنه در برخی جزئیات اختلاف نظرهایی باشه اما آیا این دلیل صحیحی است برای طرد چنین شخصیت هایی؟ به نظر واقعا تعامل خیلی بهتری میشد با ایشون داشت. مشکل خیلی از ماها اینه که مون به شدت پایینه و حرف مخالف رو نمیتونیم تحمل کنیم لذا نتیجه اش میشه کنش هایی که به مرور انقلابی ها رو غیرانقلابی و غیرانقلابی ها رو ضد انقلاب میکنیم. البته که مشی حضرت امام به هیچ وجه چنین نبود. مثلا کنش برخی انقلابیونی که خودشون رو منتسب به امام میکردند، با آقای خویی رو بررسی کنید و اینکه امام چه موضعی نسبت به این رفتارها داشتند. 5️⃣ یک مسئله هم هایی است که بعضا از سمت انقلابیون رخ داده و میده مثلا فیش 2 رو ببینید. خصوصا نامه های امام در فیش 6 رو ببینید که نشون میده برخی با رفتارها و اهانت های خودشون موجب تفرقه بین مراجع میشدن و افعالشون در عمل به اسم امام تموم میشده. فیش 15 رو حتما ببینید که امام صریحا میگویند به هیچ کدوم از این رفتارها در اهانت به مراجع راضی نبوده و نیستند اما باز هم برخی انقلابیون حرف گوش بده نیستند. فیش 7 رو ببینید که امام در عمل چگونه با مخالف خودشون رفتار میکردند. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF