❇️ تمدن غرب چگونه فرهنگ خود را با سلب اختیار و به نحو جبری بر ملت ها حُقنه و حاکم میکند؟ (بخش اول)
💠 #شهید_آوینی در مقاله ای تحت عنوان «#آغازی_بر_یک_پایان» این مسئله را به زیبایی تصویر کرده که به مرور بخش هایی از آن را تقدیم میکنم:
🔻تردید دارم که در سیاره زمین هنوز هم جوامعی وجود داشته باشند که تسلیم #اقتضائات_تمدن_اروپایی که جهان امروز را یکسره در #تسخیر دارد نشده باشند.
🔻نهادهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دنیای متمدن تا آنجا انسان جدید را #محاصره کرده اند که اصلآ تصور دیگری از «#حیات_بشری» جز اینکه هست، ندارد.
🔻بچه ها در میان خانواده هایی به دنیا می آیند که عادات و فرهنگ ملازم با همین صورت خاص از زندگی بشری را به ناچار پذیرفته اند.
تلویزیون ها در واقع امر با یک آنتن مشترک در سراسر جهان به یک فرستنده مرکزی متصلند که یک پیام مشترک جهانی را به #جذاب_ترین_صورت ها ارائه می دهد.
🔻کودکان پای تلویزیون ها رشد می کنند و به مهد کودک ها ،کودکستان ها و مدارس و دانشگاه هایی می روند که باز هم از آموزش پرورش و تعلیم و تعلم هیچ تصور دیگری جز این که هست ندارند.
🔻این آموزشگاه ها، از مهد کودک تا دانشگاه ،متعهدند که شهروندان خوب و مطیع و کاملاً استانداردی برای #دهکده_جهانی تربیت کنند _ و چنین می کنند.
🔻بالاخره ضرورت معاش جوانان را _ تحصیل کرده و یا تحصیل ناکرده_ به صورتی #جابرانه و #مکانیکی به درون نهاد هايی اجتماعی می راند که بر سراسر سطح کره زمین گسترده اند و با یک مکانیسم واحد و در خدمت غایاتی مشترک اداره می شوند.
🔻تمدن نهادی شده غرب که موفق شده است #فرهنگ خویش را به صورت اشیایی هدفمند و نظامی تکنولوژیک که روز به روز به آخرین مراحل اتوماسیون _خودکاری _ و دقت ریاضی وار نزدیک می شود در آورد و از طریق متدولوژی و ابزار پیچیده اتوماتیک جهان را #تسخیر کند، #مطلقاً اجازه نمی دهد که هیچ یک از افراد بشر صورت دیگری از حیات را جز این که اکنون هست تجربه کنند.
🔻و بنابراین ، وضع انسان در برابر حیات یک وضع «#جبری» است. او #حق_انتخاب ندارد و بنابراین، اصلا آزاد نیست. #آزادی در اختیار انتخاب است ، در #اراده_آزاد ، و حال که بشر نمی تواند هر طور که خود می خواهد زندگی کند
🔻و از این بدتر ، حتی کم ترین امکان شناخت صورت های دیگری از زندگی انسانی را از دست داده است، چگونه باید از آزادی و اختیار سخن گفت؟
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ تمدن غرب چگونه فرهنگ خود را با سلب اختیار و به نحو جبری بر ملت ها حُقنه و حاکم میکند؟ (بخش دوم)
💠 #شهید_آوینی بحث خود را اینگونه ادامه میدهند:
🔻چرا هیچ یک از انقلاب های پا گرفته در این سوی کره زمین امکان نیافته اند که پس از پیروزی، به #فرهنگ_مستقل خویش و #نهادهای_اجتماعی متناسب با آن روی بیاورند
و به ناگزیر، در یک مقابله فرسایشی، رفته رفته معیارها و مقیاس های #تمدن_غربی را پذیرفته اند؟ چرا چنین است؟
🔻تمدن امروز کلیت و شمولیتی دارد که آن را تجزیه ناپذیر می سازد. همه این انقلاب ها _ حتی انقلابی همچون #الجزایر که در نسبت با دین بر پاشده است _ بعد از پیروزی به این #توهم دچار آمده اند
که می توانند فرهنگ مستقل خویش را با تکنولوژی غربی و برنامه های جذاب غرب برای #توسعه_اقتصادی جمع آورند، حال آنکه این امر عملآ #ناممکن است.
🔻هر چه به پایان قرن بیستم نزدیک تر می شویم بیش تر و بیش تر می توان صورت های متناقض نهفته در باطن تمدن تکنولوژیک را آشکارا دید. تمدن امروز ذاتاً گرفتار #تناقض است
و از زمره جدی ترین این تناقض ها آن است که بشر متمدن در عین آنکه در جهان «#محاکمه» کافکا می زید و از هیچ حق انتخابی برخوردار نیست، جامعه محیط بر خویش را باز و آزاد می انگارد.
🔻#کافکا راست می گوید:
لازمه عمل مسئولانه، #آزادی است، و در جهان کنونی انسان با زنجیر به دنیا می آید، #زنجیرهایی_نادیدنی که او را خواه ناخواه و بی آنکه بداند، به سوی غایاتی که ملازم با تمدن کنونی است می کشانند.
🔻این #تناقض هنگامی خود را به صورت تمام نشان می دهد که بدانیم همین بشری که جامعه محیط بر خود را «باز» می داند و به تقدیس آزادی روی می آورد،
در هیچ یک از ادوار حیات خویش بر کره زمین تا این اندازه که امروز هست #اسیر و #برده نبوده است؛ نه فقط برده نفس اماره خویش، بلکه زندانی تمدنی که افراد بشر را از گهواره تا گور به بند کشیده است.
🔻جهان امروز جهانی است که #آلدوس_هاکسلی در «#دنیای_متهور_نو» تصویر کرده است.
آنچه موجب شده که بشرنتواند بر این واقعیت آگاه شود و اسارت خفت بار و ذلیلانه و بسیار وحشت اور خویش را نسبت به جهان بیرون دریابد،
همین #نظام_صنعتی_جابرانه و بی رحمی است که با دقتی تقریبآ مطلق و شیوه هایی انتزاعی سیطره خویش را بر حیات انسان گسترانده است.
🔻#تکنولوژی موجودیتی کاملاً #فرهنگی دارد و هرچه به سوی خود کاری _اتوماسیون _ بیش تر حرکت کند، بیشتر و بیشتر به صورت ابزار خارج می شوند،و جز به استخدام #فرهنگ_غرب در نمی آید.
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
❇️ تمدن غرب چگونه فرهنگ خود را با سلب اختیار و به نحو جبری بر ملت ها حُقنه و حاکم میکند؟ (بخش دوم)
❇️ بی حجابیِ اجباری
🔻جمهورى اسلامى، در مقابل اين مفاسد ايستاد و از اول اعلام كرد كه به روابط بى بندوبار زن و مرد معتقد نيست؛ معتقد به وجود #حجاب و روابط اسلامى ميان زن و مرد است، و بر اين مسئله هم #پافشارى كرد.
به نظر بعضيها، اين يك مسأله #فرعى و جزيى است؛ در حالى كه #اشتباه مى كنند، اين مسأله بسيار مهمى است.
🔻يكى از مهمترين علل مخالفت شديد و خصمانه دولتهاى غربى با جمهورى اسلامى، همين مسئله است.
آنها روى اين مسئله #بسيار_حساس اند.
اگر جمهورى اسلامى، در همين يك مسئله مقدارى #كوتاه مى آمد... بسيارى از مخالفت هايى كه مجامع سياستمدارى و غير سياسى غرب با جمهورى اسلامى دارند، كم مى شد، يا بعضاً از بين مى رفت.
🔻در همين كشور ما، يك روز #بى_حجابى را #اجبارى كردند؛ اما احدى در دنيا اعتراض نكرد كه چرا بى حجابى را اجبارى مى كنيد!
در كشور همسايه ما #تركيه، بى حجابى را اجبارى كردند و تا همين اواخر هم حتّى بعضى از دولت هاى تركيه، همين #اجبار و #الزام را ادامه مى دادند كه نمونه هايى در همين سالهاى اخير ديده شد اما هيچكس در دنيا اعتراض نكرد و اعتراض نمى كند!
🔻بالاتر از اين، در كشورهاى اروپايى كه خودشان را پيشرفته مى دانند و در ادعا و تبليغات، مسائل #حقوق_بشر و آراى انسان ها برايشان حايز اهميت است يعنى #فرانسه و #انگليس اجازه ندادند كه چند نفر زن يا دختر مسلمان، با حجاب اسلامى رفت و آمد كنند و به مدارس بروند!
🔻اينجا اجبار و الزام را جايز مى شمارند و در آن ايراد و عيبى نمى بينند؛ اما جمهورى اسلامى به خاطر اينكه حجاب را در جامعه الزامى مى داند، همه اين محافل، آن را مورد اعتراض قرار مى دهند!
🔻غرب، جمهورى اسلامى را به عنوان كشورى كه در آن، لباس زنان شكل الزامى دارد، مورد انتقاد قرار مى دهد؛ اما آن دولت هايى كه #برهنگى و نبودن حجاب ميان زن و مرد را الزامى مى كنند، آنها را مورد انتقاد قرار نمى دهد! اين براى چيست؟
براى همين است كه اين برخلاف فرهنگ پذيرفته شده غرب است. اينها روى اين مسئله به شدت حساسند...
🔻الزام و #اجبار_مردم به روش هاى گوناگون زندگى، تا آنجايى كه با #فرهنگ_غربى منافات نداشته باشد، براى غربى ها مجاز است و هيچ ايرادى ندارد.
▫️ بيانات آیت الله خامنه ای در خطبه هاى نماز جمعه تهران، 10/1/1369
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از تاریخ دیروز، امروز، فردا
▪️اولین حمله و تجاوز نظامی عراق به جمهوری اسلامی
▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز
▫️8 اسفند 57
🌱 به دنبال حمله هلیکوپترهای عراقی به یک منطقه مرزی در #کردستان، 15 نفر شهید شدند. 7 هلیکوپتر و هواپیمای عراقی منطقه مرزی #سیرین را نیز بمباران کردند.
البته گفته میشود پیش از این نیز حملاتی به سیرین شده و توسط نیروهای عراقی بمباران شده بود.
🌱 14 خرداد 58 نیز عملا #دومین_حمله جنگنده های عراقی(4 جنگنده) به روستاهای مرزی ایران بود که در این هجوم بیش از 10 نفر کشته و مجروح و به تعدادی خانه و احشام روستاییان آسیب رسید.
🌱 از اینجا، این خرده حملات عراق شروع میشود مثلا 20 خرداد نیز مجدد عراق به خاک ایران تجاوز میکند.
🌱 حمله عراق به ایران، به نحو رسمی 31 شهریور 59 آغاز شد اما پیش از آن، بارها به مرز و خاک ایران تجاوز کرده بود.
📚 کیهان، ۸ اسفند ۵۷، ص۸
📌 پ.ن1: اگر به این خرده حملات و تجاوزات توجه بیشتری میشد، شاید بهتر ماجرای جنگ کنترل میشد، چه اینکه براساس برخی گزارشات در این زمینه کوتاهی های جدی ای از طرف برخی مسئولین رخ داده بود.
پ.ن2: این درحالی است که #تیمسار_مدنی استاندار خوزستان 16 خرداد58 میگوید:
➕«#برادر_صدام_حسین در #قاچاق_اسلحه به ایران دست دارد و سیل اسلحه از سوی او به ایران جاری است.
پیشکار زاهدی، سرلشکر بدیعی و دیگر عوامل ساواک که در کویت و عراق مستقر هستند با پولی که شاه در اختیار آنان گذاشته از طریق برادر صدام و دیگر عوامل اسلحه وارد ایران میکنند.»
▪️این یعنی صدام به دنبال به آشوب کشیدن ایران است.
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
▪️اولین حمله و تجاوز نظامی عراق به جمهوری اسلامی ▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز ▫️8 اسفند 57 🌱 به دنبال ح
اینکه برخی شبهه میکنن برخی صحبت های امام، صدام رو تحریک به شروع جنگ کرد حرفی گزافه بیش نیست،
یکی از قرائنش همین تاریخ اولین حملات صدام هست که فقط ۱۶ روز بعد انقلاب اولین تجاوز صدام هست.
قرائن متعدد دیگری هم هست مبنی بر اینکه صدام تحلیلش این بود که الان بهترین فرصت انتقام از ایران و گرفتن بخشی از آن است و اساسا کاری به صحبت امام هم نداشت
حالا برید پیدا کنید کی ها وقتی این حملات صدام رو میدیدن میگفتن نه خبری نیست، مذاکره میکنیم حل میشه
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
امکان اجتماعی الزام حجاب.mp3
46.29M
🔻مناظره با موضوع:
امکان اجتماعیِ الزام به حجاب
🖇 با حضور:
بیژن عبدالکریمی
مهدی جمشیدی
۹ آذرماه ۱۴۰۲
(نسخهی کامل صوتی)
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
تاریخ دیروز، امروز، فردا
🔻مناظره با موضوع: امکان اجتماعیِ الزام به حجاب 🖇 با حضور: بیژن عبدالکریمی مهدی جمشیدی ۹ آذرماه ۱۴
جزو بهترین مناظره هایی بود که گوش دادم. به نظرم تو وقت های پرتی تون حتما گوش کنید.
سلام و ادب
🔺بعد از مدتی تعطیلی کانال، با توجه به سرشلوغی های سال گذشته، مدتی است مباحث مرتبط با این کانال رو با توجه به دغدغه های شخصیم در دو کانال مستقل دیگه بارگذاری میکنم، اگه دوست داشتید میتونید توی این دو کانال ما رو همراهی کنید.
اولا دغدغه فهم و رشد خودم هست و ثانیا اگه بدرد کسی دیگه هم خورد که چه بهتر.
ارادت
1️⃣ کانال آیات و روایات اجتماعی: دغدغه ام گذاشتن آیات و روایاتی است که میتونه در فهم و کنش های اجتماعی به ما کمک کنه و تا حدی امتداد مباحث به عرصه امروز. شاید بشه در نهایت مجموعه خوبی از این آیات و روایات رو کنار هم جمع کرد. مباحث تاریخ اسلامی هم همینجا گذاشته میشه ان شاالله
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
2️⃣ کانال منظومه فکری رهبران انقلاب: دغدغه ام شناخت مکتبی است که حضرت امام و شاگردانشون در عصر جدید تونستند به ما نشون بدن، خصوصا ناظر به اندیشه اجتماعی آنها و اینکه تا حدی بتوان مباحث رو به عرصه امروز هم امتداد داد. البته به تبع برخی مباحث تاریخ معاصری هم همینجا گذاشته میشه.
https://eitaa.com/MaktabEmam
https://eitaa.com/MaktabEmam
اگه نکته، تذکر، اشکال و پیشنهادی هم باشه حتما تو پی وی بفرمایید، حتما استفاده میکنم.
ارادت