eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.1هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
154 ویدیو
259 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍ 9️⃣7️⃣1️⃣ :📚 کتاب «الغدیر فی‌ الکتاب‌ و السّنة و الادب» حاوی مباحث تاریخی و روایی به صورت جامع از طرق فریقین، درباره ولایت و امامت امیرالمومنین ؛ اثر مرحوم علامه عبدالحسین امینی✍📚👇 @TarikhEslam
4_5879580215545430388.apk
3.53M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 کتاب «الغدیر» @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔱عکس‌العمل جریان نفاق در مقابل حادثه «غدیر خم» :👇 ✅جریان نفاق در غدیر خم با اقدام جدیدی از سوی رسول اکرم(ص) مواجه شد، و آن، اقدام ناگهانی برای معرفی امیرالمؤمنین(ع) به عنوان وصی و جانشین بود که برای آن‌ها قابل باور نبود. دلیل بر این مطلب، سخن بعضی از اصحاب است که بعد از این جریان، خطاب به علی(ع) گفتند : «بَخٍ بَخٍ لَکَ یَابْنَ أَبِی طَالِبٍ! أَصْبَحْتَ مَوْلایَ وَ مَوْلَى كَلِّ مَؤمِنِِ وَ مُؤمِنَةِِ»(۱) عبارت «أصبحتَ مولایَ و..» یعنی روز کردی، در حالی که ناگهان به این مقام رسیدی؛ یعنی اصلاً چنین چیزی قرار نبود اتفاق بیفتد و ناگهان این طور شد! در مقابل، جریان نفاق سعی کرد اولا معرفی علی(ع) توسط پیامبر(ص) را مقطعی نشان دهد؛ و ثانیا از نظر مقبولیت عامه، این معرفی را زیر سؤال ببرد. البته اقدامات آن‌ها مخفیانه بود، و به همین جهت، نمی‌شود دلیل صریحی بر بسیاری از این اقدامات در تاریخ پیدا کرد؛ بلکه از حواشی می‌توان پی به آن‌ها برد.(۲) 📚منابع : ۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۳، ص۳۵ ۲)برگرفته از دروس تاریخ تطبیقی استاد طائب @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال4️⃣5️⃣1️⃣:آیا در جایی برای اثبات خلافت خویش به واقعه «غدیرخم» استدلال کرده‌اند؟👇 @TarikhEslam
✍پاسخ: جریان واقعه غدیر در منابع شیعه و سنی به تواتر نقل شده است. در همین راستا روایاتی نقل شده است که خود امام علی(ع)، نیز به این واقعه، برای اثبات امامت و ولایت خویش استناد فرمودند. 📚منابع شیعه : 1⃣شیخ طبرسی می نویسد : حضرت علی(‏ع) در گفتگو با اصحاب شورا فرمود : 📋《نَشَدْتُكُمْ بِاللَّهِ هَلْ فِيكُمْ أَحَدٌ نَصَبَهُ رَسُولُ اَللَّهِ(ص) يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ بِأَمْرِ اَللَّهِ ، فَقَالَ : مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاَهُ، اَللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ، غَيْرِي؟! قَالُوا : لاَ!》 ♦️شما را به خدا سوگند می‌دهم؛ آیا در بین شما کسی غیر از من هست که رسول خدا(ص) در روز غدیر به امرِ خداوند متعال او را به ولایت منصوب و سپس در مورد او فرموده باشد : «هر که من مولای اویم، پس علی(ع) مولای اوست، خدایا! دوست بدار آنکه او را دوست بدارد و دشمن دار هر که او را دشمن دارد.» همه گفتند: نه!(۱) 2⃣سلیم بن قیس هلالی می گوید : در ایام خلافت عثمان بن عفان، امام علی(‏ع) را در مسجد مشاهده کردم، جمعی نشسته بودند و بحث علمی مطرح بود و از عفّت، سخن به میان آمد. سپس صحبت قریش به میان آمد و فضل آنها و سابقه قریش و هجرتش بارسول خدا(ص) و آنچه آن‌ حضرت(ص) در مورد قریش فرموده بود. امام علی(ع) در مورد انتصاب خویش به خلافت به امر الهی توسط رسول اکرم(ص) فرمود : 📋《أَيُّهَا اَلنَّاسُ! أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مَوْلاَيَ وَ أَنَا مَوْلَى اَلْمُؤْمِنِينَ وَ أَنَا أَوْلَى بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ؟ قَالُوا :بَلَى يَا رَسُولَ اَللَّهِ(ص) قَالَ : قُمْ يَا عَلِيُّ(ع) فَقُمْتُ فَقَالَ : مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاَهُ اَللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ》 ♦️ای مردم! آیا می دانید که رسول اکرم(ص) در غدیر فرمود : ای مردم! آیا می‌دانید که خداوند متعال مولای من است و من مولای مؤمنان هستم و من از خود مردم به ایشان سزاوارترم؟ همه گفتند: آری یا رسول الله(ص)! سپس فرمود : یا علی(ع)! بایست، پس من ایستادم و ایشان فرمود : هر که من مولای اویم، پس علی(ع) مولای اوست. خدایا! دوست بدار آنکه او را دوست بدارد و دشمن دار هر که او را دشمن دارد. سلمان بلند شد و عرض کرد: یا رسول الله(ص)! ولایت علی(ع) چگونه ولایتی است؟ رسول اکرم(ص) فرمود : 📋《وَلاَؤُهُ كَوَلاَئِي مَنْ كُنْتُ أَوْلَى بِهِ مِنْ نَفْسِهِ فَعَلِيٌّ أَوْلَى بِهِ مِنْ نَفْسِهِ》 ♦️ولایتش همانند ولایت من است و هر کسی که من به نفس او سزاوار بودم، پس علی(ع) نیز به نفس او سزاوار خواهد بود. سپس خداوند متعال این آیه را نازل فرمود : 📋《الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِینَاً》 ♦️امروز برای شما دینتان را کامل نمودم و نعمتم را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین شما راضی شدم.(سوره مائده، آیه۳) پس رسول خدا(ص) فرمود : الله اکبر! بر اتمام نبوّت من و اتمام دین خدا به ولایت علی‏(ع) بعد از من! سپس ابوبکر و عمر برخاستند و گفتند : 📋《يَا رَسُولَ اَللَّهِ(ص)! هَذِهِ اَلْآيَاتُ خَاصَّةٌ لِعَلِيٍّ(ع)؟》 ♦️یا رسول الله(ص)! آیا این آیات اختصاص به علی(ع) ‏دارد؟ رسول خدا(ص) فرمود : بله! به علی(ع) و اوصیاء من تا روز قیامت اختصاص دارد. آن دو نفر گفتند : یا رسول الله(ص) آن اوصیاء را بیان فرما! رسول اکرم(ص) فرمود : 📋《عَلِيٌّ(ع) أَخِي وَ وَزِيرِي وَ وَارِثِي وَ وَصِيِّي وَ خَلِيفَتِي فِي أُمَّتِي وَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِي ثُمَّ اِبْنِيَ اَلْحَسَنُ(ع) ثُمَّ اِبْنِيَ اَلْحُسَيْنُ(ع)ثُمَّ تِسْعَةٌ مِنْ وُلْدِ اَلْحُسَيْنِ(ع) وَاحِدٌ بَعْدَ وَاحِدٍ اَلْقُرْآنُ مَعَهُمْ وَ هُمْ مَعَ اَلْقُرْآنِ لاَ يُفَارِقُونَهُ وَ لاَ يُفَارِقُهُمْ حَتَّى يَرِدُوا عَلَيَّ حَوْضِي》 ♦️علی(ع) برادرم و وزیرم و وارث و وصی و جانشین من در امتم و ولی و سرپرست هر مؤمنی بعد از من می‌ باشد. سپس فرزندش حسن(ع) سپس حسین(ع)، سپس نُه نفر از فرزندان حسین(ع)، یکی بعد از دیگری! قرآن با ایشان است و ایشان با قرآن هستند و هیچ‌کدام از دیگری جدا نمی‌شوند تا این‌که بر حوض بر من وارد شوند. همه حاضران گفتند : به خدا که ما شنیدیم و به آنچه تو گفتی شهادت می‌دهیم و آن روز نیز شاهد بودیم.(۲) @TarikhEslam ادامه مطالب :👇
📚منابع اهل سنت : 3⃣احمد بن حنبل می نویسد : 📋《جَمَعَ عَلِيٌّ(رَضِيَ اللهُ عَنْهُ) النَّاسَ فِي الرَّحَبَةِ، ثُمَّ قَالَ لَهُمْ : أَنْشُدُ اللهَ كُلَّ امْرِئٍ مُسْلِمٍ سَمِعَ رَسُولَ اللهِ(س) يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ مَا سَمِعَ، لَمَّا قَامَ فَقَامَ ثَلَاثُونَ مِنَ النَّاسِ، وَقَالَ أَبُو نُعَيْمٍ : فَقَامَ نَاسٌ كَثِيرٌ فَشَهِدُوا حِينَ أَخَذَهُ بِيَدِهِ، فَقَالَ لِلنَّاسِ : أَتَعْلَمُونَ أَنِّي أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ؟! قَالُوا : نَعَمْ! يَا رَسُولَ اللهِ(ص)! قَالَ : مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا مَوْلَاهُ، اللهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ، وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ! قَالَ : فَخَرَجْتُ وَكَأَنَّ فِي نَفْسِي شَيْئًا، فَلَقِيتُ زَيْدَ بْنَ أَرْقَمَ فَقُلْتُ لَهُ : إِنِّي سَمِعْتُ عَلِيًّا(رَضِيَ اللهُ عَنْهُ) يَقُولُ : كَذَا وَ كَذَا، قَالَ : فَمَا تُنْكِرُ؟! قَدْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ(صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) يَقُولُ ذَلِكَ لَهُ!(۳) ♦️حضرت على(ع) مردم را در رحبه گرد آورد و فرمود : سوگند می‌دهم، هر مرد مسلمانى که غدیر خُم را به خاطر دارد و سخنى را که در آن روز از رسول خدا(ص) شنیده است، از جا برخیزد. سى تن از مردم براى اقامه شهادت بپا خاستند. ابو نعیم گفته است که افراد بسیارى‏ شهادت دادند و اعلام کردند آن هنگام که رسول اکرم(ص) دست امام على(ع) را به دست مبارک خود گرفت، خطاب به مردم فرمود : آیا می‌دانید که من شایسته‌ تر به مؤمنان از خود آنها می‌باشم؟ همگى فرمایش رسول خدا(ص) را تصدیق کردند. رسول اکرم(ص) فرمود : هر کس من مولای او هستم،‌ این [علی] مولای او است! پروردگارا! دوست على را دوست بدار، و دشمن على را دشمن بدار. ابو طفیل گفت : از میان جمع در حالى بیرون رفتم که در خودم احساس ناراحتى می‌کردم، و در بازگشت از اجتماع مردم، به دیدار زید بن ارقم رفتم و به او گفتم : از على(ع) چنین و چنان شنیدم و ناراحت شدم! زید گفت : آنچه را که شنیدى انکار مکن! به دلیل آن‌ که، آنچه را که استماع کرده‌اى من خود، از رسول اکرم(ص) شنیده‌ام.(۳) 4⃣ابوبکر بزار می نویسد : 📋《نَشُدُّ عَلِيٌّ(ع) النَّاسَ مَنْ سَمِعَ رَسُولَ اللهِ(ص) يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ؟ فَقَامَ سِتَّةٌ فَشَهِدُوا أَنَّهُمْ سَمِعُوا رَسُولَ اللَّهِ(ص) يَقُولُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ : أَلَسْتُ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ؟ قَالُوا : بَلَى! قَالَ : أَوَلَسْتُ أَوْلَى بِكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ؟ قَالُوا : بَلَى! قَالَ : اللَّهُمَّ مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ، اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ》 ♦️حضرت على(ع) در میان مردم، آنان را سوگند می‌داد که؛ هر کسى از شما از رسول اکرم(ص) در روز غدیر خم آنچه را درباره من فرموده، شنیده است، شهادت خود را اعلام نماید. شش تن از حاضران از جای خود برخاستند و گواهى خود را اعلام داشتند که از آن‌حضرت شنیدیم، فرمود : آیا من از جان مؤمنان سزاوارتر از خود آنها نیستم؟ آنان گفتند : بله! سپس فرمود : آیا من از جان شما سزاوارتر از خود شما نیستم؟ آنان گفتند : بله! سپس فرمود : هر که من مولای اویم، پس علی(ع) مولای اوست. خدایا! دوست بدار آنکه او را دوست بدارد و دشمن دار هر که او را دشمن دارد. به این ترتیب مردم فرموده امام علی(ع) را تصدیق کردند.(۴) 5⃣در سیره حلبیه نیز نقل شده که امام علی(‏ع) به همین حدیث احتجاج فرمود که : هر کس این جمله رسول اکرم(ص) را فرمود : 📋《اللَّهُمَّ مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ، اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ》 ♦️هر که من مولای اویم، پس علی(ع) مولای اوست. خدایا! دوست بدار آنکه او را دوست بدارد و دشمن دار هر که او را دشمن دارد، را شنیده، بلند شود و شهادت دهد که رسول اکرم(ص) در روز غدیر این حقایق را گفته است. به نقلی، ۱۷ و به نقلی ۳۰ نفر از اصحاب بلند شدند و گواهی دادند.(۵) 📚منابع : ۱)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۳۶ ۲)کمال الدين شیخ صدوق، ج۱، ص۲۷۴   ۳)مسند احمد بن حنبل، ج۳۲، ص۵۶ ۴)مسند ابوبکر البزار، ج۱۰، ص۲۱۲ ۵)سیره حلبیه حلبی، ج۳، ص۳۸۴ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴📜🌴📜🌴📜🌴📜🌴📜🌴 📚متن Pdf (خطبه ی غدیریه) با ترجمه کامل، و با گزارش اتفاقات سه روز غدیر👇 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍بعد از غدیر، هیچ عذر و بهانه ای برای کسی باقی نمانده است!👇 @TarikhEslam
✅حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در مجلسی که زنان مهاجر و انصار به عیادت ایشان آمده بودند، با قاطعیت و از باب اتمام حجّت به آنان فرمودند : 📋《ثُمَّ طِيبُوا بَعْدَ ذَلِكَ عَنْ أَنْفُسِكُمْ لِفِتْنَتِهَا، ثُمَّ اطْمَئَنُّوا لِلْفِتْنَةِ جَأشاً، وَ أَبْشِرُوا بِسَيْفٍ‏ صَارِمٍ‏ وَ هَرْجٍ دَائِمٍ شَامِلٍ وَ اسْتِبْدَادٍ مِنَ الظَّالِمِينَ، يَدَعُ فَيْئَكُمْ زَهِيداً، وَ جَمْعَكُمْ حَصِيداً، فَيَا حَسْرَةً لَهُمْ وَ قَدْ عُمِّيَتْ عَلَيْهِمُ الْأَنْبَاءُ (أَ نُلْزِمُكُمُوها وَ أَنْتُمْ لَها كارِهُونَ؟!!)》 ♦️(اكنون كه به مراد خود رسيديد) از دنياى خود خوش باشيد، و قلبتان مطمئن و آماده ى فتنه هايى باشید كه خواهد آمد، و بشارت باد شما را به شمشيرهاى برنده، و قدرت متجاوزانى كه حداكثر ظلم و تعدى را روا مى دارند، و هرج و مرج فراگير و استبداد ستمگران، كه مقدار كمى از بيت المال را باقى مى گذارند، به گونه اى كه هيچ كس در آن رغبت نمى كند. و جمعيت (كشته ى) شما را درو مى كنند، پس حسرت و اندوه بر شما! به كدامين سو هستيد؟ (راه حق و رحمت خدا) بر شما گم شده است، «آيا ما شما را بر رحمت خدا (و صراط مستقيم)، وادار كنيم؟! با آنكه شما كراهت داريد.(۱) حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در ادامه به آنان فرمود : 📋《فَلَا عُذرَ بَعدَ تَعذِيرِكُم، وَ لَا امرَ بَعدَ تَقصِيرِكُم!》 ♦️بعد از عذرخواهى هاى غير صادقانه شما ديگر عذرى باقى نمانده است، و بعد از اين تقصير (و گناه) شما، امرى كارساز نيست.(۲) 📚منابع : ۱)الأمالی شیخ طوسی، ص۳۷۶ ۲)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۰۹ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍غدیر روز ناله ابلیس!👇 ✅هارون ابن مسلم حدیثی را از امام صادق(ع) نقل می کند که فرمود : 📋《أَنَّ إِبْلِیسَ عَدُوَّ اللَّهِ رَنَّ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ: یَوْمَ لُعِنَ وَ یَوْمَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ وَ یَوْمَ بُعِثَ النَّبِیُّ(ص) وَ یَوْمَ الْغَدِیرِ》 ♦️همانا ابليس آن دشمن خدا، در تمام حيات خود چهار ناله جانکاهی کرد : ۱)روزی که ملعون و مطرود خدا شد. ۲)روزی که به زمين فرود آمد. ۳)روزی که نبي اکرم(ص) به رسالت مبعوث گرديد. ۴)روز عيد غدير(روزي که مولا اميرالمؤمنين(ع) به خلافت منصوب گرديد).(۱) 📚منبع : ۱)قرب الاسناد حمیری، ص۹، ح۳۰ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا