eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.1هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
155 ویدیو
259 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅در نیمه شب اوّل ماه ربیع الاول سال ۱۱ هجری قمری، امیرالمومنین(ع) بدن مطهّر خاتم الانبیاء و المرسلین(ع) را دفن فرمودند. دفن بدن مطهر رسول اکرم(ص) سه روز بعد از وفات ایشان آن هم شبانه، توسط امام علی(ع) از حوادث تلخی است که در کتب روایی و تاریخی حتی از منابع اهل سنت ذکر شده است. در منابع آمده است که؛ 📋《تُوُفِّي فِي شَهْرِ رَبِيعٍ الأَوَّلِ يَوْمَ الاثْنَيْنِ وَ دُفِنَ لَيْلَةَ الأَرْبِعَاءِ》 ♦️حضرت(ص) در روز دوشنبه ماه ربیع الاول از دنیا رفت و در شب چهارشنبه به خاک سپرده شد.(۱) 👤شیخ مفید می نویسد : 📋《فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ غُسْلِهِ وَ تَجْهِيزِهِ تَقَدَّمَ فَصَلَّى عَلَيْهِ وَحْدَهُ لَمْ يَشْرَكْهُ مَعَهُ أَحَدٌ فِي اَلصَّلاَةِ عَلَيْهِ وَ كَانَ اَلْمُسْلِمُونَ فِي اَلْمَسْجِدِ يَخُوضُونَ فِيمَنْ يَؤُمُّهُمْ فِي اَلصَّلاَةِ عَلَيْهِ وَ أَيْنَ يُدْفَنُ؟》 ♦️امام علی(ع) وقتی از كار غسل و حنوط‍‌ و كفن حضرت رسول اکرم(ص) فارغ شد، پيش ايستاد و بر آن حضرت(ص) نماز خواند و هيچ كس را در نماز با خود شريك نساخت و مسلمانان در مسجد گرد آمده بودند و در اينكه آيا چه كسى در نماز بر آن حضرت پيش بايستد؟ و امامت كند؟ و آيا كجا دفن شود؟ گفتگو مي كردند! در این هنگام؛ امام علی(ع) خارج شد و خطاب به آنان فرمود : 📋《إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ(ص) إِمَامُنَا حَيّاً وَ مَيِّتاً فَيَدْخُلُ إِلَيْهِ فَوْجٌ فَوْجٌ مِنْكُمْ فَيُصَلُّونَ عَلَيْهِ بِغَيْرِ إِمَامٍ وَ يَنْصَرِفُونَ وَ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى لَمْ يَقْبِضْ نَبِيّاً فِي مَكَانٍ إِلاَّ وَ قَدِ اِرْتَضَاهُ لِرَمْسِهِ فِيهِ وَ إِنِّي دَافِنُهُ فِي حُجْرَتِهِ اَلَّتِي قُبِضَ فِيهَا فَسَلَّمَ اَلْقَوْمُ لِذَلِكَ وَ رَضُوا بِهِ》 ♦️همانا رسول اکرم(ص) در زندگى و پس از مرگ امام و پيشواى ما است. پس دسته دسته برويد و بدون امام بر او نماز بخوانيد و بيرون آئيد و همانا خداوند جان هيچ پيغمبرى را در جايى نگيرد، جز اينكه همان جا را براى دفن او پسنديده است و من آن حضرت(ص) را در همان حجره‌اى كه از دنيا رفته است دفن خواهم كرد، پس آن مردم تسليم اين دستور شده و بدان خوشنود شدند. سپس بعد از نماز، امیرالمومنین(ع) بدن مطهر رسول اکرم(ص) را درون قبر گذاشت. 📋《ثُمَّ نَزَلَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ(ع) اَلْقَبْرَ فَكَشَفَ عَنْ وَجْهِ رَسُولِ اَللَّهِ(ص) وَ وَضَعَ خَدَّهُ عَلَى اَلْأَرْضِ مُوَجَّهاً إِلَى اَلْقِبْلَةِ عَلَى يَمِينِهِ ثُمَّ وَضَعَ عَلَيْهِ اَللَّبِنَ وَ هَالَ عَلَيْهِ اَلتُّرَابَ》 ♦️امام على(ع) بعد از گذاشتن بدن مطهر در درون قبر، به درون قبر آمد و جامۀ كفن را از روى رسول خدا(ص) به يكسو زد و گونۀ آن حضرت(ص) را از طرف راست رو به قبله بر زمين نهاد، سپس خشت چيده و خاك بر روى آن لحد ریخت.(۲) متاسفانه یکی از تاسف بارترین حوادث تاریخ همین واقعه است؛ کسانی که دم از مسلمانیت و صحابه رسول اکرم(ص) بودن را می زدند، به جای آنکه در پی دفن پیامبرشان باشند، به محض آنکه خبر رحلت آن بزرگوار را شنیدند، برای غصب خلافت یا به دست آوردن جایگاه و مقامی در آن، جنازه رسول اکرم(ص) را به حال خود رها کردند و حتی برای شرکت در نماز بر بدن رسول اکرم(ص) نیز حاضر نشدند. بدین ترتیب تشییع جنازه حضرت(ص) در شبانه صورت گرفت. 👤اعمش می گوید : 📋《قُبِضَ نَبِيُّهُم فَلَم يَكُن بِهِم هَمَّ إلَاّ أَن يَقُولُوا : مِنَّا أَمِيرُ وَ مِنكُم أَمِيرُ وَ مَا أَظُنُّهُم يَفلِحُونَ》 ♦️پیامبرشان از دنیا رفت و مردم هَمّ و غمی نداشتند جز آنکه عدّه ای بگویند: «امیر از ماست!» و طایفه ی دیگری بگویند : «امیر از ماست!».(۳) 👤امام محمد باقر(ع) می فرماید: 📋《فِی يَوْمِ اَلثَّلاَثَاءِ حَتَّى صَلَّى عَلَيْهِ اَلْأَقْرِبَاءُ وَ اَلْخَوَاصُّ وَ لَمْ يَحْضُرْ أَهْلُ اَلسَّقِيفَةِ وَ كَانَ عَلِيٌّ(ع) أَنْفَذَ إِلَيْهِمْ بُرَيْدَةَ وَ إِنَّمَا تَمَّتْ بَيْعَتُهُمْ بَعْدَ دَفْنِهِ》 ♦️مردم تا شب سه شنبه بر بدن آن حضرت(ص) نماز می خواندند، و عموم مردم حتی خواص و نزدیکان حضرت(ص) بر بدن مبارک نماز خواندند، اما هیچیک از اهل سقیفه بر غسل و کفن و دفن حضرت(ص) حاضر نشدند. امیرالمومنین(ع) بریده اسلمی را برای خبر دادن نزد آنان فرستاد، ولی اعتنایی نکردند و بعد از دفن آن حضرت(ص) بیعت آنان هم تمام شد.(۴) 👤عایشه هم در این باره اقراری دارد که جالب توجه است. او گفته است : 📋《مَا عَلِمْنَا بِدَفْنِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) حَتَّى سَمِعْنَا صَوْتَ الْمَسَاحِي فِي جَوْفِ لَيْلَةِ الْأَرْبِعَاءِ》 ♦️به خدا قسم ما از دفن پیامبر اکرم(ص) با خبر نشدیم تا اینکه صدای بیل و کلنگ را در شب چهارشنبه از حجره آن حضرت(ع) شنیدیم.(۵) 📚 منابع : ۱)تاریخ طبری، ج۲، ص۴۵۵ ۲)الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۱۸۹ ۳)تقریب المعارف حلبی، ص۲۵۶ ۴)مناقب ابن شهرآشوب، ج۱، ص۲۳۹ ۵)تاریخ الاسلام ذهبی، ج۱، ص۵۸۲ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅امام علی(ع) بعد از این جریان، در منزل خویش، مشغول جمع آوری قرآن شد که به نقل شیخ کلینی هفت روز طول کشید. 👤شیخ کلینی می نویسد : 📋《أَنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ(عَ) خَطَبَ اَلنَّاسَ بِالْمَدِينَةِ بَعْدَ سَبْعَةِ أَيَّامٍ مِنْ وَفَاةِ رَسُولِ اَللَّهِ (ص) وَ ذَلِكَ حِينَ فَرَغَ مِنْ جَمْعِ اَلْقُرْآنِ وَ تَأْلِيفِهِ》 ♦️امام علی(ع) بعد از هفت روز از گذشت شهادت حضرت رسول اکرم(ص) با مردم مدینه خطبه خواندند و این در حالی بود که از جمع آوری و تالیف قرآن فارغ شده بود.(۱) و به نقل شیخ صدوق نُه روز طول کشید. 👤شیخ صدوق می نویسد : 📋《قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ(ع) فِي خُطْبَةٍ خَطَبَهَا بَعْدَ مَوْتِ اَلنَّبِيِّ(ص) بِتِسْعَةِ أَيَّامٍ وَ ذَلِكَ حِينَ فَرَغَ مِنْ جَمْعِ اَلْقُرْآنِ》  ♦️امام علی(ع) بعد از نُه روز پس از گذشت شهادت حضرت رسول اکرم(ص) با مردم مدینه خطبه خواندند و این در حالی بود که از جمع آوری قرآن فارغ شده بود.(۲) به هر حال طی این مدت، عمر بن خطاب از سوی ابوبکر بر در خانه امام علی(ع) آمد و امام(ع) و یارانش را برای بیعت با ابوبکر فرا خواند. و از حضرت(ع) خواست که به تحصّن خود پایان دهد و بیعت نماید، که در غیر این صورت تهدید به آتش زدن خانه به همراه ساکنانش کرد! امام(ع) فرمود : 📋《أَقْسَمْتُ لاَ أَضَعُ رِدَائِي عَنْ ظَهْرِي حَتَّى أَجْمَعَ مَا بَيْنَ اَللَّوْحَيْنِ فَمَا وَضَعْتُ رِدَائِي عَنْ ظَهْرِي حَتَّى جَمَعْتُ اَلْقُرْآنَ》 ♦️قسم یاد کردم که ردا بر دوش نگیرم تا وقتى که قرآن را جمع‌آورى کنم و ردا برنگرفتم تا قرآن را جمع‌آورى نمودم.(۳) و در روایتی دیگر؛ امام علی(ع) فرمود : 📋《كُنْتُ عَزَمْتُ أَنْ لا أَخْرُجَ مِنْ مَنْزِلِي حَتَّى أَجْمَعَ الْقُرْآنَ》 ♦️من تصمیم گرفته ام که از منزلم خارج نشوم، مگر بعد از زمانی که جمع آوری قرآن را تمام کرده باشم.(۴) سپس عمر بازگشت تا جمع آوری قرآن به اتمام برسد. 📚منابع: ۱)الکافی كلينی، ج۸، ص۱۸ ۲)امالی شیخ صدوق، ص۳۹۹ ۳)بحار الأنوار مجلسی، ج۴۰، ص۱۸۰ ۴)انساب الاشراف بلاذری، ج۱، ص۵۸۶ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ابن ابى‌الحدید معتزلى می‌ نویسد : همه اتفاق دارند که على بن ابی طالب(ع) قرآن را در زمان رسول خدا(ص) حفظ می‌‌کرد و غیر از او کسى قرآن را حفظ نمی‌‌کرد و او اول کسى است که قرآن را جمع‌آورى کرد.(۱) امام علی(ع) پس از هفت روز کار جمع آوری قرآن را به اتمام رساند و پس از اتمام مصحف، آن را مهر کرد. ابن شهر آشوب می نویسد : 📋《أَنَّهُ آلَى أَنْ لاَ يَضَعَ رِدَاءَهُ عَلَى عَاتِقِهِ إِلاَّ لِلصَّلاَةِ حَتَّى يُؤَلِّفَ اَلْقُرْآنَ وَ يَجْمَعَهُ فَانْقَطَعَ عَنْهُمْ مُدَّةً إِلَى أَنْ جَمَعَهُ ثُمَّ خَرَجَ إِلَيْهِمْ بِهِ فِي إِزَارٍ يَحْمِلُهُ وَ هُمْ مُجْتَمِعُونَ فِي اَلْمَسْجِدِ》 ♦️امام علی(ع) رداء بر دوش ننهاد مگر برای اقامه نماز تا اینکه قرآن تالیف و جمع آوری شد. پس بعد از اینکه حضرت(ع) برای مدتی، رابطه اش با مردم مدینه قطع شده بود، از منزل به سوی مسجد و اجتماع مردم روانه شد، در حالی که قرآن را در پارچه ای پیچیده بود. هنگام ورود به مسجد، حضرت(ع) آن را به مردم عرضه کرد و مردم را برای عمل به آن دعوت نمود و خطاب به آنان فرمود : پس از درگذشت حضرت رسول اکرم(ص) به جمع‌آوری قرآن مشغول شدم، تا اینکه آن را در یک جا جمع آوردم، خداوند آیه‌ای از قرآن بر پیامبرش نازل نکرده، مگر آنکه من آن را گرد آورده‌ام و آیه‌ای از قرآن نیست مگر آنکه رسول اکرم(ص) بر من قرائت کرد و تأویل آن را به من آموخت، فردا نگوئید که ما از چنین امری غافل بودیم. در این هنگام عمر بن خطاب بلند شد و گفت : 📋《إِنْ يَكُنْ عِنْدَكَ قُرْآنٌ فَعِنْدَنَا مِثْلُهُ فَلاَ حَاجَةَ لَنَا فِيهِ》 ♦️اگر نزد تو قرآن هست، بدان که نزد ماهم قرآنی مثل آن هست و ما نیازی به قرآن تو نداریم. امام علی(ع) فرمودند : قسم به خدا که از این پس، هرگز آن را نخواهید دید.(۲) و بعضی بر این عقیده‌اند و روایات هم به این مطلب اشاره دارد که آن مصحف به عنوان میراثی نزد امامان است و از امامی به امام دیگر می‌رسد. آنگاه داخل خانه خود شد و کسی مصحف را پس از آن زمان ندید. 📚منابع: ۱)شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج۱، ص۲۷ ۲)مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۴ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅امام صادق(علیه السلام) از پدران بزرگوارش نقل می کنند : که «بَعْدَ أَنْ دُفِنَ اَلنَّبِيُّ(ص) بِثَلاَثَةِ أَيَّامٍ» سه روز بعد از دفن حضرت رسول اکرم(ص) «سلمان فارسی» خطاب به مردم گفت : 📋《أَلاَ أَيُّهَا اَلنَّاسُ! اِسْمَعُوا عَنِّي حَدِيثِي ثُمَّ اِعْقِلُوهُ عَنِّي! أَلاَ وَ إِنِّي أُوتِيتُ عِلْماً كَثِيراً فَلَوْ حَدَّثْتُكُمْ بِكُلِّ مَا أَعْلَمُ مِنْ فَضَائِلِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِين(ع) لَقَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْكُمْ هُوَ مَجْنُونٌ وَ قَالَتْ طَائِفَةٌ أُخْرَى اَللَّهُمَّ اِغْفِرْ لِقَاتِلِ سَلْمَانَ! أَلاَ إِنَّ لَكُمْ مَنَايَا تَتْبَعُهَا بَلاَيَا أَلاَ وَ إِنَّ عِنْدَ عَلِيٍّ(ع) عِلْمَ اَلْمَنَايَا وَ اَلْبَلاَيَا وَ مِيرَاثَ اَلْوَصَايَا وَ فَصْلَ اَلْخِطَابِ وَ أَصْلَ اَلْأَنْسَابِ عَلَى مِنْهَاجِ هَارُونَ بْنِ عِمْرَانَ مِنْ مُوسَى إِذْ يَقُولُ لَهُ رَسُولُ اَللَّه(ص) أَنْتَ وَصِيِّي فِي أَهْلِ بَيْتِي وَ خَلِيفَتِي فِي أُمَّتِي وَ أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى وَ لَكِنَّكُمْ أَخَذَتْكُمْ سُنَّةُ بَنِي إِسْرَائِيلَ فَأَخْطَأْتُمُ اَلْحَقَّ فَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ وَ لاَ تَعْلَمُونَ!》 ♦️ای مردم! آگاه باشید و به کلام من گوش فرا دهید و سپس فکر کنید. بدانید که به من علم زیادی داده شده است. اگر من درباره ی تمام فضائلی که از علی بن ابی طالب امیر المؤمنین(علیه السلام) می دانم سخن بگویم عدّه ای خواهند گفت : او دیوانه است و عدّه ای دیگر می گویند : خدایا قاتل سلمان را ببخش! زمانی که رسول اکرم(ص) به او فرمود : تو وصیّ من هستی در اهل و خانواده ام و خلیفه و جانشین من هستی در امّتم و مقام منزلت تو نزد من به مانند حضرت هارون است نزد موسی(علیه السلام) امّا ای مردم! شما سنّت بنی اسرائیل را پیشه کردید و اشتباه کردید و حقّ را نپذیرفتید. و در ادامه گفت : 📋《أَمَا وَ اَللَّهِ لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ حَذْوَ اَلنَّعْلِ بِالنَّعْلِ وَ اَلْقُذَّةِ بِالْقُذَّةِ أَمَا وَ اَلَّذِي نَفْسُ سَلْمَانَ بِيَدِهِ لَوْ وَلَّيْتُمُوهَا عَلِيّاً لَأَكَلْتُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَقْدَامِكُمْ وَ لَوْ دَعَوْتُمُ اَلطَّيْرَ لَأَجَابَتْكُمْ فِي جَوِّ اَلسَّمَاءِ وَ لَوْ دَعَوْتُمُ اَلْحِيتَانَ مِنَ اَلْبِحَارِ لَأَتَتْكُمْ وَ لَمَا عَالَ وَلِيُّ اَللَّهِ وَ لاَ طَاشَ لَكُمْ سَهْمٌ مِنْ فَرَائِضِ اَللَّهِ وَ لاَ اِخْتَلَفَ اِثْنَانِ فِي حُكْمِ اَللَّهِ وَ لَكِنْ أَبَيْتُمْ فَوَلَّيْتُمُوهَا غَيْرَهُ فَأَبْشِرُوا بِالْبَلاَيَا وَ اِقْنَطُوا مِنَ اَلرَّخَاءِ وَ قَدْ نَابَذْتُكُمْ عَلىٰ سَوٰاءٍ》 ♦️به خدا سوگند كه قدم به قدم مانند بنى اسرائيل همان خطاها را مرتكب خواهيد شد! به خدايى كه جان سلمان در دست اوست سوگند، اگر علىّ(ع) را پيشوا و والى خود ساخته بوديد، هر آينه بركت و نعمت از آسمان و زمين اطراف شماها را فرا مى گرفت، تا آنجا كه پرندگان آسمان دعوت شما را اجابت مى كردند و ماهيهاى دريا خواسته شما را مى پذيرفتند و ديگر هيچ دوست و بنده خدايى فقير نشده و هيچ سهم از فرائض الهى از بين نمى رفت، و هيچ دو نفرى در حكم خدا اختلاف نمى كردند، ولى افسوس كه شما مخالفت نموده و مسند خلافت را به فرد ديگرى سپرديد. پس در انتظار گرفتارى و بلا باشيد و دست از خوشبختى بشوئيد ، من حقيقت امر را براى تك تك شما روشن ساختم. 📋《فَانْقَطَعَتِ اَلْعِصْمَةُ فِيمَا بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ مِنَ اَلْوَلاَءِ عَلَيْكُمْ بِآلِ مُحَمَّدٍ(ص) فَإِنَّهُمُ اَلْقَادَةُ إِلَى اَلْجَنَّةِ وَ اَلدُّعَاةُ إِلَيْهَا يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ عَلَيْكُمْ بِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع) فَوَ اَللَّهِ لَقَدْ سَلَّمْنَا عَلَيْهِ بِالْوَلاَيَةِ وَ إِمْرَةِ اَلْمُؤْمِنِينَ مِرَاراً جَمَّةً مَعَ نَبِيِّنَا كُلَّ ذَلِكَ يَأْمُرُنَا بِهِ وَ يُؤَكِّدُهُ عَلَيْنَا فَمَا بَالُ اَلْقَوْمِ عَرَفُوا فَضْلَهُ فَحَسَدُوهُ وَ قَدْ حَسَدَ هَابِيلَ قَابِيلُ فَقَتَلَهُ وَ كُفَّاراً قَدِ اِرْتَدَّتْ أُمَّةُ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ فَأَمْرُ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ كَأَمْرِ بَنِي إِسْرَائِيلَ فَأَيْنَ يُذْهَبُ بِكُمْ؟》 ♦️پس بدانيد از امروز به بعد، رشته محبّت و دوستى ميان من و شما بريده شد. بر شما باد به فرمانبرى امير المؤمنين علىّ بن ابى طالب(ع) كه به خدا سوگند كه [ در روز غدير ] ما به دفعات در حضور رسول اکرم(ص) تحت عنوان ولايت و امارت بر او سلام نموديم و پيوسته رسول خدا(ص) با تأكيد ما را بدان كار وا مى داشت، حال مردم را چه شده با علم به فضائلش بر او حسد مى برند؟! عاقبت حسادت قابيل بر هابيل كشتن او بود، يا مانند قوم بنى اسرائيل كارشان به كفر و ارتداد كشيده ، شما را چه شده؟! @TarikhEslam ادامه مطالب :👇
📋《أَيُّهَا اَلنَّاسُ! وَيْحَكُمْ مَا لَنَا وَ أَبُو فُلاَنٍ وَ فُلاَنٍ! أَ جَهِلْتُمْ أَمْ تَجَاهَلْتُمْ أَمْ حَسَدْتُمْ أَمْ تَحَاسَدْتُمْ؟ وَ اَللَّهِ لَتَرْتَدُّنَّ كُفَّاراً يَضْرِبُ بَعْضُكُمْ رِقَابَ بَعْضٍ بِالسَّيْفِ يَشْهَدُ اَلشَّاهِدُ عَلَى اَلنَّاجِي بِالْهَلَكَةِ وَ يَشْهَدُ اَلشَّاهِدُ عَلَى اَلْكَافِرِ بِالنَّجَاةِ أَلاَ وَ إِنِّي أَظْهَرْتُ أَمْرِي وَ سَلَّمْتُ لِنَبِيِّي وَ اِتَّبَعْتُ مَوْلاَيَ وَ مَوْلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ عَلِيّاً أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ(ع) وَ سَيِّدَ اَلْوَصِيِّينَ وَ قَائِدَ اَلْغُرِّ اَلْمُحَجَّلِينَ وَ إِمَامَ اَلصِّدِّيقِينَ وَ اَلشُّهَدَاءِ وَ اَلصَّالِحِينَ》 ♦️اى مردم! واى بر شما ، ما را با أبو فلان و فلان چه كار؟! آيا به جهل افتاده يا خود را به نادانى مى زنيد؟ يا حسد ورزيده يا خود را به حسادت زده‌ايد؟ به خدا سوگند كه شما مرتدّ و كافر شده و با شمشير به جان هم خواهيد افتاد تا آنجا كه با شهادت دروغ ناجى هاى خود را محكوم به مرگ نموده و كافران را تبرئه و آزاد كنيد. بدانيد كه من حرف خود را زدم و تسليم پيامبرم شدم و از مولاى خود و تمام امّت؛ علىّ بن ابى طالب(عليه السّلام) پيروى نمودم ، همان کس كه سيّد و سرور اوصياء، و پيشواى پيشانى سفيدان و رهبر راستگويان و شهيدان و صالحان است.(۱) 📚منبع : ۱)الاحتجاج شیخ طبرسی، ص۱۱۰ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال5️⃣ : چرا غالب اهل بیت(علیهم السلام) شبانه و به صورت مخفیانه تدفین و تشییع شدند؟👇 @TarikhEslam
✍پاسخ : اولین جنازه ای که در بین چهارده معصوم(علیهم السلام) در روز تشییع شد، جناره مطهر امام حسن مجتبی(ع) بود. و تا قبل از ایشان، تشییع به صورت شبانه بوده است. 1⃣تشییع جنازه : بدن مطهر حضرت رسول اکرم(ص) سه روز بعد از رحلت ايشان، در نیمه شب اول ماه ربیع‌الاول توسط امیرالمومنین علی(ع) در خانه ی حضرت(ع) که اینک داخل مسجد النبی(ص) است به خاک سپرده شد. در منابع آمده است که؛ 📋《تُوُفِّي فِي شَهْرِ رَبِيعٍ الأَوَّلِ يَوْمَ الاثْنَيْنِ وَ دُفِنَ لَيْلَةَ الأَرْبِعَاءِ》 ♦️حضرت(ص) در روز دوشنبه ماه ربیع الاول از دنیا رفت و در شب چهارشنبه به خاک سپرده شد.(۱) عایشه می گوید : 📋《مَا عَلِمْنَا بِدَفْنِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) حَتَّى سَمِعْنَا صَوْتَ الْمَسَاحِي فِي جَوْفِ لَيْلَةِ الْأَرْبِعَاءِ》 ♦️به خدا قسم ما از دفن پیامبر اکرم(ص) با خبر نشدیم تا اینکه صدای بیل و کلنگ را در شب چهارشنبه از حجره آن حضرت(ع) شنیدیم.(۲) ⁉️علت :👇 ابن ابی الحدید معتزلی می نویسد : 📋《لِيَثبِتَ عِندَ النَّاسِ أَنَّ الدُّنيَا شَغَلَتهُم عَن نَبِيِّهِم ثَلَاثَةَ أَيَّامِِ حَتَى أَمَرَهُ إلَى مَا تَرَون وَ قَد كَانَ يَتَطَلَّبُ الحَيلَةَ فِي تَهجِينَ أَمرِ أَبِي بَكرِِ حَيثُ وَقَعَ فِي‌ مَا وَقَعَ بِكُلِّ طَرِيقِِ وَ يَتَعَلَّقُ بِأَدنَى سَبَبِِ مِن أُمُورِِ كَانَ يَعتَمِدُهَا》 ♦️باید گفت علی(ع) بدین خاطر بدن پیامبر اکرم(ص) را تا سه روز دفن ننمود تا به مردم بفهماند که دنیا آن چنان اهل سقیفه را به خود مشغول نموده بود، که تا سه روز حتی سراغ بدن پیامبر(ص) را نگرفتند! چرا که علی(ع) پس از جریان سقیفه برای رسوا کردن هیات حاکمه از هر راهی که می توانست کوتاهی نکرد.(۳) 2⃣تشییع جنازه : در فرازی از وصیت حضرت فاطمه(س) به امام علی(ع) آمده است : 📋《یَا عَلِیَّ(ع)! اَنْتَ اَوْلی بِی مِنْ غَیرِی و حَنِّطْنی و غَسِّلْنِی و كَفِّنِّی بِاللَّیلِ وَ صَلِّ عَلَیَّ وَ ادْفِنِّی بِاللَّیْلِ وَ لا تُعْلِمْ اَحَداً》 ♦️ای علی(ع)! تو از دیگران بر من سزاوارتری! پس حنوط و غسل و كفن كردن مرا در شب به انجام رسان و شب بر من نماز بگزار و شب مرا دفن كن! و به هیچ كس اطّلاع نده!!(۴) ابن شهر آشوب نقل می کند؛ 📋《إِنَّ فَاطِمَةَ(س) دُفِنَتْ لَیْلًا》 ♦️حضرت فاطمه زهرا(س) شبانه دفن شد.(۵) ⁉️علت :👇 در روایتی آمده است که اصبغ بن نباته؛ 📋《سَأَلَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ(ع) عَنْ دَفْنِهَا لَیْلًا فَقَالَ إِنَّهَا كَانَتْ سَاخِطَةً عَلَى قَوْمٍ كَرِهَتْ حُضُورَهُمْ جِنَازَتَهَا》 ♦️از امام على(ع) درباره اینكه فاطمه(س) شبانه دفن گردید جویا شد، که ایشان فرمود : به علّت اینكه فاطمه(س) بر گروهى خشمناك بود و راضى نبود كه آنان براى تشییع جنازه‏ اش حاضر شوند.(۶) 3⃣تشییع جنازه : امام باقر(ع) می فرماید : 📋《دُفِنَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع) بِنَاحِيَةِ الْغَرِيَّيْنِ وَ دُفِنَ قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ》 ♦️امام علی(ع) در پشت کوفه در منطقه غَریّین، قبل از طلوع فجر دفن شد.(۷) ⁉️علت :👇 در روایتی نقل شده است که؛ علت وصیت به دفن شبانه و ساختن قبرهای متفاوت این بود که؛ 📋《إِنَّمَا أَرَادَ بِهَذَا أَنْ لَا يَعْلَمَ أَحَدٌ مِنْ أَعْدَائِهِ مَوْضِعَ قَبْرِه‏ِ》 ♦️امام علی(ع) می خواست که؛ ملاعين خوارج و بنى امیه موضع قبر آن حضرت(ع) را ندانند، مبادا که اراده کنند جسد مطهر ایشان را بیرون آورند.(۸) 📚منابع : ۱)تاریخ طبری، ج۲، ص۴۵۵ ۲)تاریخ الاسلام ذهبی، ج۱، ص۵۸۲ ۳)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱۳، ص۳۷ ۴)بحارالانوار مجلسی، ج۴۳، ص۲۱۴ ۵)مناقب ابن شهر آشوب، ج۳، ص۳۶۳ ۶)امالی شیخ صدوق، ص۶۵۸ ۷)مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۳۴۸ ۸)فرحة الغُری عبدالکریم بن طاووس، ص۳۲ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍تفاوت با ! 1⃣فرمان تجمّع : در غدیر : الهی! در سقیفه : شیطانی! 2⃣مجری فرمان : در غدیر : رسول اکرم(صلوات الله علیه) در سقیفه : منافقان، غافلان و جاهلان! 3⃣فضای حاکم : بر غدیر : اخوت، وحدت و اظهار اطاعت از خدا و رسول اکرم(ص) بر سقیفه : عداوت ،حسادت، حرص و دنیا پرستی! 4⃣صورت جلسه : در غدیر : لزوم پایبندی به قرآن و سنت با امامت عترت رسول اکرم(ص) در سقیفه : خانه نشینی عترت و در نتیجه ایجاد زاویه با قرآن و سنت نبوی 5⃣بیعت : در غدیر : بیعتی آزادانه و آگاهانه! در سقیفه : از روی اجبار و اکراه و تهدید و یا در اثر تطمیع و فریب! 6⃣نگاه به غدیر : توسط مومنان : نگاهی پر از امید و رحمت و رضایت توسط کافران : سراسر یاس و ناامیدی «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم» 7⃣نگاه به سقیفه : توسط مومنان : سراسر یاس و ناامیدی و تاسف توسط کافران : نگاه امیدواری و رضایت شیطانی @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍ 4️⃣ :📚 کتاب «تاریخ سیاسی اسلام» در دو جلد؛ جلد 1⃣ : سیره حضرت رسول اکرم(ص) جلد 2⃣ : تاریخ خلفاء [از رحلت رسول اکرم(ص) تا زوال امویان(از سال ۱۱ تا ۱۳۲] اثر ✍📚 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗿🔥🗿🔥🗿🔥🗿🔥🗿🔥 ✅در تاریخ خلفاء هیچ نامی از نام شومتر و نفرت انگیزتر نیست. خلافت کوتاه او که فقط سه سال و نیم طول کشید، از نظر مسلمانان چیزی جز یک سلسله فجایع مستمر نبود. یک سال امام حسین(ع) را به شهادت رساند، یک سال مدینه را غارت کرد وسال بعد هم کعبه را به سنگ و آتش بست. هر یک از این سه واقعه می توانست یک خلیفه و یک خاندان را ننگین کند. 📜کارنامه جنایات یزید بن معاویه در طی حکومت سه ساله ی خود:👇 (از سال۶۱ تا ۶۴ هجری) 1⃣خلق واقعه کربلا(سال۶۱ ه.قمری) ⚔ 2⃣خلق واقعه حره(سال۶۳ ه.قمری) 🕌 3⃣تخریب کعبه(سال۶۴ ه.قمری)🕋 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴⚔🏴⚔🏴⚔🏴⚔🏴⚔ 1⃣شهادت در «کربلای معلی» (سال ۶۱ هجری قمری) :👇 @TarikhEslam
✅واقعه کربلا دلخراش‌ترین فاجعه تاریخ اسلام نزد مسلمانان، به ویژه شیعیان است. این واقعه با مرگ معاویه (۱۵ رجب سال ۶۰ ه.ق) و شروع حاکمیت فرزندش یزید آغاز شد. يزيد در ابتداى حكومت خويش نامه‌اى به وليد بن عتبه والى مدينه نوشت و از وى خواست به هر قيمتى كه شده از امام حسین(ع) و عبداللّه بن عمر و عبداللّه بن زبير براى او بيعت بگيرد. یزید نوشت : 📋《أَمَّا بَعْدُ! فَخُذْ حُسَيْناً وَعَبْدَاللَّهِ بْنَ عُمَرَ وَ عَبْدَاللَّهِ بْنَ الزُّبَيْرِ بِالْبَيْعَةِ أَخْذاً شَدِيداً، لَيْسَتْ فِيهِ رُخْصَةٌ، حُتَّى يُبَايِعُوا》 ♦️اما بعد! از امام حسین(ع) و عبداللّه بن عمر و عبداللّه بن زبير بيعتی محکم بگير که در این امر تعجیل کن تا اینکه آنان بیعت کنند.(۱) مطابق نقل ابن عثم هنگامى كه يزيد از خوددارى امام حسين(ع) و عبداللّه بن زبير آگاه شد، نامه ديگرى به وليد نوشت و در آن تأكيد كرد كه؛ 📋《وَلْيَكُنْ مَعَ جَوَابِكَ إِلَىَّ رَأْسُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِىٍّ، فَإِنْ فَعَلْتَ ذَلِكَ فَقَدْ جَعَلْتُ لَكَ أَعِنَّةَ الْخَيْلِ، وَ لَكَ عِنْدِي الْجَائِزَةُ وَ الْحَظُّ الْأَوْفَرُ》 ♦️در صورت امتناع حسين(ع) از بيعت، سرش را براى من بفرست، تا جوايز فراوانى نصيب تو شود.(۲) همانطور که پیشتر گفته شد، حاکم مدینه تلاش کرد از امام حسین(ع) برای یزید بیعت بگیرد. اما امام حسین(ع) برای گریز از بیعت، شبانه از مدینه به طرف مکه حرکت کرد. و با امتناع امام(ع) از بيعت و حركت به سمت مكّه و كوفه، در نهايت كار به حادثه كربلا ختم شد. در این سفر، خانواده امام(ع)، شماری از بنی هاشم و برخی از شیعیان همراه امام حسین(ع) بودند. امام حسین(ع) حدود چهار ماه در مکه ماند. در این مدت دعوت ‌نامه‌های اهالی کوفه به دست او می‌رسید. با توجه به احتمال کشته شدنش در مکه، به دست عاملان یزید و نیز دعوت کوفیان، امام(ع) روز ۸ ذی الحجه راهی این شهر شد. امام(ع) که مسلم بن عقیل را برای آگاهی از شرایط کوفه به آن شهر فرستاده بود، پیش از رسیدن به کوفه، از شهادت مسلم و پیمان‌شکنی کوفیان باخبر شد و پس از آنکه حر بن یزید راه را بر ایشان بست، به سمت کربلا رفت و در آنجا با لشکر عمر بن سعد رو به‌ رو شد. عمر بن سعد از سوی عبیدالله بن زیاد به فرماندهی منصوب شده بود. دو سپاه در روز دهم محرم معروف به روز عاشورا با هم جنگیدند. تا اینکه امام حسین(ع) و یاران باوفایش به دستور یزید در روز عاشورای سال ۶۱ ه.قمری مظلومه به شهادت رسیدند.(۳) 📚منابع: ۱)تاريخ طبرى، ج۴، ص۲۵۰ ۲)الفتوح ابن اعثم كوفى، ج۵، ص۲۶ ۳)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۳۳ @TarikhEslam