eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.1هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
178 ویدیو
306 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
🕌تصویری از بیرون ضریح قبر مطهر «حضرت رسول اکرم(صلوات الله علیه و آله)» که در کنار ایشان «ابوبکر بن ابی قُحافه» و «عُمر بن خطّاب» نیز دفن می باشند. 📎یکی از فضائلی که اهل سنت برای خلیفه اول و دوم خود قائلند دفن این دو نفر در کنار مرقد مطهر و شریف حضرت رسول اکرم(ص) می باشد! @TarikhEslam
🕌تصویری از داخل ضریح قبر مطهر حضرت رسول اکرم(صلوات الله علیه و آله) :👆 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال4️⃣1️⃣1️⃣:جمله «لَولَا عَلِيٌّ(ع) لَهَلَکَ عُمَرُ» در چه منابعی آمده است؟👇 @TarikhEslam
6.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏯📽⏯📽⏯📽⏯📽⏯📽 🎙پاسخ :👆 🌐برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، به سایت زیر مراجعه کنید!👇 🆔 http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=2143 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜«سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي» @TarikhEslam
✅أصْبغ بن نباته نقل می کند : وقتی بر کرسی خلافت نشست و مردم با او بیعت کردند، به مسجد آمد، در حالی که عمامه رسول اکرم(ص) را بر سر مبارک نهاده بود، و ردای ایشان را بر تن کرده بود. پس بر فراز منبر رفت و حمد و ثنای الهی را به جا آورد و مردم را وعظ و انذار نمود، سپس خطاب به مردم فرمود : 📜«يَا مَعْشَرَ النَّاسِ! سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي! سَلُونِي فَإِنَّ عِنْدِي عِلْمَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ! أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ ثُنِيَ لِيَ الْوِسَادُ لَحَكَمْتُ بَيْنَ أَهْلِ التَّوْرَاةِ بِتَوْرَاتِهِمْ وَ بَيْنَ أَهْلِ الْإِنْجِيلِ بِإِنْجِيلِهِمْ وَ أَهْلِ الزَّبُورِ بِزَبُورِهِمْ وَ أَهْلِ الْقُرْآنِ بِقُرْآنِهِمْ حَتَّى يَزْهَرَ كُلُّ كِتَابٍ مِنْ هَذِهِ الْكُتُب‏ وَ يَقُولُ يَا رَبِّ إِنَّ عَلِيّاً قَضَى بِقَضَائِكَ!» ♦️ای مردم! از من بپرسید قبل از اینکه مرا از دست بدهید. از من بپرسید، که براستی علم اولین و آخرین نزد من است. آگاه باشید که به خدا قسم، اگر وساده ای نهاده می‏ شد و من بر آن وساده می‏ نشستم[کنایه از اینکه اگر به من فرصتی می‏ دادند] هر آینه برای اهل تورات، بر طبق تورات و برای اهل انجیل بر طبق انجیل و برای اهل زبور، بر طبق زبور، و برای اهل قرآن، بر طبق آیات قرآن، حکم می کردم و فتوا می دادم. به گونه ای که این کُتب به زبان آیند و بگویند : علی راست گفت و دروغ نگفت! و علی(ع) مطابق آنچه خدا در ما نازل کرده، به شما فتوا داده است.(۱) 📚منبع : ۱)الإرشاد شیخ مفید، ج‏۱، ص۳۴ @TarikhEslam
🔰تمام صحابه نيازمند علم بودند و «ابوبكر» و «عمر» در حل مسائل به ایشان مراجعه می كردند! 👤ابن جوزی می نویسد : «کَانَ أَبُوبَکرِِ وَ عُمَرُ یُشَاوِرَانَهُ وَ یُرجِعَانِ إِلَى رَأیِهِ وَ کَانَ کُلُّ الصِّحَابَةِ مُفْتَقِراً إِلَى عِلْمِهِ وَ کَانَ عُمَرُ یَقُولُ : أَعُوذُ بِاللهِ مِن مُعْضِلَةِِ لَيْسَ لَهَا أَبُو اَلْحَسَنِ(ع)» ابوبکر و عمر با امیرالمومنین(ع) مشورت می‌کردند و به رأی و نظر ایشان رجوع می‌کردند و تمامی صحابه نیازمند علم او بودند و عمر می‌گفت : به خدا پناه می‌برم از مشکلی که ابوالحسن در آن نباشد.(۱) 📚منبع : ۱)المنتظم ابن جوزی، ج۵، ص۶۸ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال5️⃣1️⃣1️⃣:منظور از «بابُ حِطَّة» که در روایت حضرت رسول اکرم(ص)، امام علی(علیه السلام) به آن تشبیه شده است، چیست؟👇 @TarikhEslam
✍پاسخ: روایت مذکور به این شکل است که «ابن عباس» نقل می کند که حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: 📜《عَلِیُّ بْنُ أَبِی‌طَالِب(ع) بَابُ حِطَّةٍ، مَنْ دَخَلَ مِنْهُ کَانَ مُؤْمِناً، وَ مَنْ خَرَجَ مِنْهُ کَانَ كافراً》 ♦️على بن ابی طالب(ع) باب حطّه است و هرآن كس در آن داخل شود مؤمن، و هر آن كه از آن خارج شود كافر است.(۱) اما کلمه «حِطَّة» از آیه ۱۶۱ سوره اعراف گرفته شده است. خداوند متعال می فرماید : 📜《وَ إِذْ قِيلَ لَهُمُ اُسْكُنُوا هٰذِهِ اَلْقَرْيَة..وَ قُولُوا حِطَّةٌ وَ اُدْخُلُوا اَلْبٰابَ سُجَّداً نَغْفِرْ لَكُمْ خَطِيئٰاتِكُمْ سَنَزِيدُ اَلْمُحْسِنِينَ》 ♦️هنگامی که به آنها (بنی اسراییل) گفته شد:در این شهر سکونت گزینید و بگویید: [خداوندا،] گناهان ما را فرو ریز و سجده کنان از دروازه ی شهر درآیید، تا گناهان شما را بر شما ببخشاییم. به زودى بر اجر نیکوکاران بیفزاییم. در این آیه، مشهور مفسران شیعه و سنی مراد از «القَریَة» را شهر بیت المقدس می دانند، که آیه ی《یاقَومِ! ادخُلوا الاَرض َ‌المُقَدَّسَةَ الَّتی کَتَبَ اللّهُ لَکُم..》 مؤیّد آن است. وبرخی بر این باورند که فرمان ورود یاد شده در آیه، مربوط به پس از رهایی بنی اسرائیل از «وادی تیه» است. در هر صورت دست کم این معنای سربسته را می‌توان از آیه برداشت کرد که خداوند، بنی‌اسرائیل را فرمان داد که با حالتی خاص، از دری معین وارد بیت المقدس شوند و عبارت مشخصی را بر زبان آورند تا خداوند از خطاهای گذشته آنان درگذرد.(۲) 📚منابع: ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۰، ص۷۶ ۲)مجمع البیان طبرسی، ج۱، ص۲۴۷ @TarikhEslam