eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.1هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
142 ویدیو
248 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜فضیلتی که تحملش بر معاویه سخت بود!👇 @TarikhEslam
✅آیه «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ الله..»(بقره/۲۰۷) با توجه به شان نزول آن، یکی از بزرگترین فضایل امام علی(ع) است که ماجرای لیله المبیت را تداعی می کند. در تاریخ آمده است که؛ 📋«أَنَّ مُعَاوِيَةَ بَذَلَ لِسَمُرَةَ بْنِ جُنْدَبٍ مِائَةَ أَلْفِ دِرْهَمٍ حَتَّى يَرْوِيَ أَنَّ هَذِهِ اَلْآيَةَ نَزَلَتْ فِي اِبْنِ مُلْجَمٍ فَلَمْ يَقْبَلْ فَبَذَلَ لَهُ مِائَتَيْ أَلْفِ دِرْهَمٍ فَلَمْ يَقْبَلْ فَبَذَلَ لَهُ ثَلاَثَمِائَةِ أَلْفٍ فَلَمْ يَقْبَلْ فَبَذَلَ أَرْبَعَمِائَةٍ فَقَبِلَ وَ رَوَى ذَلِكَ» ♦️این فضیلت به قدری برای معاویه گران آمد و ناراحت شد، که در زمان حکومت خود، «سمرة بن جندب» را به هزار درهم تطمیع کرد، که بگوید این آیه درباره «عبدالرحمن بن ملجم» قاتل امام علی(ع) نازل شده است، نه علی(ع)! سمره ابتدا نپذیرفت تا اینکه معاویه دو هزار درهم به او داد و آن منافق جنایت پیشه نیز پذیرفت و چنین کرد!(۱) ⁉️سوال این است که چرا دربین این همه فضائلِ امام علی(ع)، معاویه از این فضیلت امام علی(ع) ناراحت بود و چنین کاری کرد؟ به نظر می رسد؛ چون این فضیلت امام علی(ع)، تنها فضیلتِ ابوبکر یعنی یار غار بودن رسول اکرم(ص) را کمرنگ می کرد! و ابوبکر اگر جایی مدعی می شد که من در آن شب یار غار رسول اکرم(ص) بودم، در حقیقت به صورت غیر مستقیم اقرار به فضیلت امام علی(ع) کرده است، چون بلافاصله ماجرای خوابیدن امام علی(ع) در بستر رسول اکرم(ص) را در همان لحظه ای که ابوبکر در یار غار بود، در اذهان دیگران تداعی می شد. همه می گفتند : اگر تو در آن شب یار غار رسول خدا(ص) بودی و حضرت(ص) به تو دلداری می داد، اما علی(ع) با شهامت کامل از جان خود گذشت و در بستر رسول اکرم(ص) خوابید. 📚منبع: 1)بحارالانوار مجلسی، ج۳۳، ص۲۱۵ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚 1⃣0⃣2⃣ :📚 کتاب «ما أخفاه الرواة من لیلة المبیت علی فراش النبی(ص)» بررسی کامل زوایای ماجرای لیله المبیت؛ اثر سید نبیل حسنی📚✍👇 @TarikhEslam
4_5980905731077965957.pdf
3.85M
✍📚✍📚✍📚✍📚✍ کتاب «ما أخفاه الرواة من لیلة المبیت علی فراش النبی(ص)» @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📅یکم ربیع الاوّل سال سیزدهم بعثت؛ حرکت حضرت رسول اکرم(ص) از شهر مکه به سمت «غار ثور»! @TarikhEslam
✅همانطور که گفته شد؛ زمانی که مشرکان مکه قصد کشتن حضرت رسول اکرم(ص) را داشتند، آن حضرت(ص)، امام علی(ع) را به جای خود در مکه گذاشت و خود به امر خداوند از خانه خارج شد. و بنابر نقلی در بین راه به ابوبکر بن ابی قحافه روبرو گردید و به همراه وی از شهر خارج شد. حضرت(ص) برای مخفی نگاه داشتن مسیر به جای حرکت به سوی شمال مکه که به طرف یثرب بود، راهی جنوب مکه شد و به غار ثور که در دل کوه ثور قرار داشت پناه برد. آن حضرت(ص) به اتفاق همراه خود به مدت سه روز در آن غار مخفی بودند. مشرکان تا نزدیکی غار ثور آمدند، اما به اعجاز الهی، عنکبوتان تارهایی را بر در غار تنیدند تا مشرکان را از رفتن به درون آن منصرف کنند. ابن کثیر می نویسد : روای می گوید : 📋《رَأَيْتُ حَمَامَتَيْنِ وَحْشِيَّتَيْنِ بِفَمِ الْغَارِ، فَعَرَفَتْ أَنْ لَيْسَ فِيهِ أَحَدٌ》 ♦️من دو کبوتر وحشی در دهانه غار دیدم و فهمیدم که کسی در غار نیست.(۱) خداوند متعال نیز در قرآن کریم از این غار یاد کرده است. 📋《إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ》 ♦️اگر او را یاری نکنید، خداوند او را یاری کرد؛ (و در مشکلترین ساعات، او را تنها نگذاشت؛) آن هنگام که کافران او را (از مکّه) بیرون کردند، در حالی که دوّمین نفر بود (و یک نفر بیشتر همراه نداشت)؛ در آن هنگام که آن دو در غار بودند، و او به همراه خود می‌گفت: «غم مخور، خدا با ماست!» در این موقع، خداوند سکینه (و آرامش) خود را بر او فرستاد؛ و با لشکرهایی که مشاهده نمی‌کردید، او را تقویت نمود؛ و گفتار (و هدف) کافران را پایین قرار داد، (و آنها را با شکست مواجه ساخت؛) و سخن خدا (و آیین او)، بالا (و پیروز) است؛ و خداوند عزیز و حکیم است!(توبه ۴۰) چنانچه در آیه قرآن آمده، همراه و مصاحب رسول اکرم(ص) در درون غار به شدت ترسیده بود و هراس سراسر وجود وی را فرا گرفته بود که حضرت(ص) وی را دلداری داد! تا اندکی از هراس او کاسته شود.(۲) 📚منابع: ۱)السيره النبويه ابن كثير، ج۲، ص۲۴۱ ۲)آثار اسلامی مکه و مدینه جعفریان، ص۱۰۰ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال6⃣7⃣1⃣:چرا حضرت رسول اکرم(ص) با «ابوبکر بن ابی قحافه» به «غار ثور» رفت؟👇 @TarikhEslam
✍پاسخ: در مورد این مسئله، در کتاب‌های اهل سنت آمده است که مسلمانان به مرور زمان، از مکه به مدینه می‌رفتند، ابوبکر نیز تصمیم گرفت که به مدینه هجرت کند. حضرت رسول اکرم(ص) به او فرمود : صبر کن! شاید من هم مامور به خروج از مکه شوم. ابوبکر گفت : امید دارید که به شما هم (از سوی خدا) اجازه هجرت داده شود؟ رسول اکرم(ص) فرمود: بلی! عایشه نقل می‌کند:در ظهر یکی از روزها، رسول اکرم(ص) به خانه ما آمد. در خانه ما جز من و پدرم ابوبکر و خواهرم اسماء کس دیگری نبود. رسول اکرم(ص) فرمود : افرادی که در خانه هستند، بیرون بفرست! ابوبکر گفت : این دو، دختران من هستند پ و جاسوسی در این جا نیست. رسول اکرم(ص) فرمود : به من اجازه داده شد که به مدینه هجرت نمایم، ابوبکر تقاضا کرد که همراه رسول اکرم(ص) باشد. حضرت(ص) هم پذیرفت. رسول اکرم(ص) و ابوبکر از خانه ابوبکر، خارج و رهسپار غار ثور شدند.(۱) در کامل ابن اثیر، نیز مشابه همین روایت از عایشه نقل می‌کند و می افزاید که پیامبر و ابوبکر، از پنجره‌ای که پشت خانه ابوبکر بود، خارج شدند.(۲) در برخی نقل‌ها آمده که ابوبکر، نزد علی رفت و جویای حال رسول اکرم(ص) شد. حضرت(ع) فرمود : به سوی غار ثور رفت. اگر به حضرت(ص) کاری داری، به سوی او برو، ابوبکر با سرعت به سوی رسول اکرم(ص) شتافت و در مسیر راه به حضرت(ع) ملحق شد.(۳) از داده های تاریخی نمی توان به روشنی دلیل همراهی ابوبکر با رسول اکرم(ص) را یافت. اما از برخی متون اين همراهی را اقدامی پیشگیرانه بيان می كند، مانند روایتی که سید بن طاووس نقل می کند. سید بن طاووس می نویسد: از روایاتی که دلالت می کند رسول اکرم(ص) از ترس این که ابوبکر جای اختفا را به کفار نشان ندهد، او را با خود به غار بردند، روایتی است که شیخ ابوهاشم بن صباغ در کتاب النور و البرهان در باب (ما أنزل الله علی نبیه) ذیل آیه « قم فأنذر» و آیه « فاصدع بما تؤمر» و باب «ما ضمن رسول الله لمن أجابه و صدقه» می آورد : حسان می گوید : برای انجام حج عمرة به مکه آمدم. دیدم مردمی‌ از قریش به اصحاب رسول اکرم(ص) فحش می دادند. پس این گونه می گویند : رسول خدا(ص) به علی(ع) (در شب لیلة المبیت) امر نمود (که در جای ایشان بخوابد)، علی(ع) نیز اجابت نمود! 📋《وَ خَشِىَ ابنَ ابِى قُحَافَةِ اَن يَدُلَّ القَومَ عَلَيهِ فَاَخَذَهُ مَعَهُ وَ مَضَى الَى الغَارِ》 ♦️رسول اکرم(ص) از ابن ابی قحافة (ابوبکر) ترسید که مبادا جای ایشان را به کسانی که دنبال رسول اکرم(ص) بودند، نشان دهد، به همین خاطر او را با خود به غار بردند.(۴) 📚منابع: ۱)تاريخ طبری، ج۲، ص۱۰۱ ۲)الکامل ابن اثیر، ج۲، ص۱۰۳ ۳)تاریخ طبری، ج۲، ص۱۰۰ ۴)الطرائف ابن طاووس، ص۴۱۰ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال7⃣7⃣1⃣:سکینه و آرامش در غار ثور طبق آیه ۴۰ سوره توبه بر چه کسی نازل شد؟👇 @TarikhEslam
✍پاسخ: بعضى اصرار دارند كه ضمير «عليه» در آیه «فَأنْزَلَ اللهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ‏» [که به قضیه غار ثور در جریان هجرت حضرت رسول اکرم(ص)به‌ همراه ابوبکر از مکه به مدینه اشاره دارد] به ابوبكر باز مى‏ گردد؛ زيرا رسول اکرم(ص) نياز به سكينه و آرامش نداشت؛ بنابراين، نزول سكينه و آرامش براى همسفر او (ابوبكر) بود. درحالى‌ كه با توجه به ادامه بعد كه مى ‏گويد : «وَ أيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْها» او را با لشكرى نامرئى يارى كرد و با توجه به اتحاد مرجع‏ ضميرها روشن مى‏ شود كه ضمير «عليه» نيز به رسول اکرم(ص) برمى‏ گردد. و اين اشتباه است كه ما تصور كنيم «سكينه» مربوط به موارد حزن و اندوه است؛ بلكه در قرآن، كرارا مى‏ خوانيم كه سكينه بر شخص پيامبر(ص) نازل گشت. آيات قرآن نشان مى‏ دهد كه نزول سكينه به هنگام مشكلات سخت صورت مى‏ گرفته و بدون شک، رسول اکرم(ص) در غار ثور لحظات سختى را مى ‏گذراند. 📚منبع: تفسیر نمونه آیت الله مکارم ،ج۷، ص۴۲۲ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👥مُناشدة داستان «لیله المبیت» توسط در شورای شش نفره!👇 ✅حضرت امیرالمؤمنین(ع) خطاب به شورای شش‌ نفره‌ای که خلیفه دوم تعیین کرده بود فرمود : 📋《نَشَدْتُكُمْ بِاللهِ هَلْ فِيكُمْ أَحَدٌ اضْطَجَعَ عَلَى فِرَاشِ رَسُولِ‌اللهِ(ص) حِينَ أَرَادَ أَنْ يَسِيرَ إِلَى الْمَدِينَةِ وَ وَقَاهُ بِنَفْسِهِ مِنَ الْمُشْرِكِينَ حِينَ أَرَادُوا قَتْلَهُ غَيْرِي؟》 ♦️شما را به خدا، آیا در بین شما غیر از من کسی هست که شبی که پیامبر(ص) می‌خواست به مدینه برود، در فراش آن حضرت(ص) بخوابد؟ و جانش را زمانی که می‌خواستند ایشان را بکشند، مایه حفظ جان آن حضرت از مشرکین قرار دهد؟ حاضرین گفتند : نه!(غیر از تو چنین کسی را نمی‌شناسیم).(۱) 📚منبع: ۱)الإحتجاج طبرسى، ج۱، ص۱۴۲ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚 2⃣0⃣2⃣ :📚 کتاب «آیا مصاحب و همراه رسول خدا(ص) ابوبکر بود؟» بررسی تاریخی و روایی جریان یار غار بودن ابوبکر و ردّ این نظریه؛ اثر نجاح طائی✍📚👇 @TarikhEslam
yar ghar.pdf
2.53M
✍📚✍📚✍📚✍📚✍ کتاب «آيا مصاحب و همراه رسول خدا در غار أبوبكر بود؟» @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌✅هر ملّتى براى خود تاریخ مشخّصى دارد و به طور معمول مبدأ آن را بزرگترین و سرنوشت ‌سازترین حادثه سیاسى، اجتماعى، نظامى و فرهنگى که در طول حیات آن ملّت رخ داده است، قرار مى‌دهد. در اسلام، از میان همه حوادث بزرگ و مهمّى همچون؛ ولادت رسول خدا(ص)، بعثت آن حضرت(ص)، هجرت مسلمانان به حبشه، مهاجرت آنان به مدینه و فتوحات سرنوشت‌سازى که نصیب مسلمانان شد، تنها حادثه هجرت رسول اکرم(ص) از مکّه به سوى مدینه به عنوان مبدأ تاریخ اسلام برگزیده شد و این نشان دهنده اهمیّت این حادثه در حیات اسلام و نقش مؤثّر آن در تأسیس نظام حکومتى پیامبر(ص) و دگرگون شدن شرایط سیاسى، اجتماعى و نظامى جامعه اسلامى آن روز به نفع مسلمانان است. اعراب نیز در دوره جاهلى مبدأ تاريخ ثابتى نداشتند و هر پيشامدى را كه به نظر آنان اهميت داشت، مبدأ تاريخ حوادث ديگر قرار مى‏ دادند. مبدأ تاريخ هر منطقه با منطقه دیگر و اين قبيله با آن قبيله، فرق مى ‏كرد و پس از چندى كه حادثه مهم ديگرى روى مى‏ داد ترتيب تاريخى گذشته را از دست داده و تاريخى از نو بنياد مى‏ نهادند. مانند فوت قصی بن کلاب جد پنجم پیامبر یا واقعه عام الفیل و غیره. در اوائل خلافت عمر، هجرت رسول اكرم(ص) از مكه به مدينه مبدأ تاريخ مسلمين جهان شناخته شد و تا امروز هم مبدأ تاريخ هجرى قمرى و هجرى شمسى مسلمانان جهان همان هجرت است. این رخداد در سال سوم خلافت عمر رخ داد. مسلمانان تا این سال فاقد یک مبدا تاریخی همگانی بودند تا نامه ها وقرار دادها ودفاتر دولتی را بنابر آن، تاریخگذاری کنند. چه بسا نامه هایی که برای سران نظامی نوشته می شد وتنها متضمن نام ماهی بود که نامه در آن ماه نوشته شده است وفاقد تاریخ سال بود. این کار، علاوه بر نقصی که در نظام اسلام بود، مشکلاتی هم برای گیرنده نامه ایجاد می کرد، زیرا چه بسا دو دستور متناقض به دست فرمانده نظامی ویا حاکم وقت می رسید و او، به سبب دوری راه وعدم قید تاریخ در نامه ها، نمی دانست کدام یک جلوتر نوشته شده است. خلیفه برای تعیین مبدا تاریخ اسلام، صحابه پیامبر(ص) را گرد آورد. آنان هریک نظری دادند. برخی نظر دادند که مبدا تاریخ را میلاد پیامبر اکرم(ص) قرار دهند وبرخی دیگر پیشنهاد کردند که مبعث پیامبر(ص) مبدا تاریخ شمرده شود. در این میان علی(ع) نظر داد که روزی که پیامبر(ص) سرزمین شرک را ترک گفت وبه سرزمین اسلام گام نهاد مبدا تاریخ اسلام باشد. عمر از میان آراء، نظر امام(ع) را پسندید وهجرت پیامبر(ص) را مبدا تاریخ قرار داد واز آن روز تمام نامه ها واسناد ودفاتر دولتی به سال هجری نوشته شد. 📚منابع: ۱)تاريخ پيامبراسلام(ص) دکتر آیتی، ص۲۸ ۲)تاریخ یعقوبی، ج۱، ص۱۲۳ ۳)تاریخ طبری، ج۲، ص۲۵۳ ۴)کنز العمال متّقی هندی، ج۵، ص۲۴۴ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال8⃣7⃣1⃣ : چرا حضرت رسول اکرم(ص) یثرب را برای هجرت انتخاب کرد؟👇 @TarikhEslam