📆چهاردهم ماه ربيع الأول سال شصت و چهار هجری قمری، سالروز به درک واصل شدن #یزید_بن_معاویه_لعنه_الله در شام!
#وقایع_ماه_ربیع_الاول
@TarikhEslam
✅مرحوم علامه مجلسی می نویسد :
📋《رَوَی الشَیخُ المُفِیدُ وَ کَذَا الشَیخُ الطُوسِی رَحِمَهُم اللهُ أَن یَزِیدَ الطَّاغِیةَ عَلَیهِ اللَّعنَةُ وَ العَذَابُ الشَّدِیدُ اِنتَقَلَ إِلَی أَسفَلِ دَرَکَاتِ الجَحِیمِ فِی الرَابِعِ عَشَرَ مِن هَذَا الشَّهرِ، وَ یَنبَغِی لِلشِّیعَةِ أَن یَعُدُّوا هَذَا الیَومِ مُبَارِکَاً عَلَیهِم وَ یَؤُدُّوا لِلّه تَعَالَی شُکرَ هَذِهِ النِّعمَةِ العُظمَی وَ قَالَ بَعضُ إِنَّهُ مِن السُنَّةِ صِیَامُ هَذَا الیَومِ》
♦️مرحوم شیخ مفید و همچنین مرحوم شیخ طوسی روایت کرده اند که یزید بن معاویه که لعنت و عذاب خداوند بر او باد، در چهاردهم ربیع الاول به درک واصل شد.
پس برای شیعیان شایسته است که این روز را مبارک و گرامی دانسته و شکر الهی را بر این نعمت بزرگ به جا بیاورند و بعضی نیز قائلند که در این روز، روزه از سنت است.(۱)
👤بلاذری نیز می نویسد :
📋《وَ كَانَ مَوتُهُ يَومَ الاِثنَينِ لِأَربَعَ عَشرَةَ لَيلَةََ خَلَت مِن شَهرِ رَبِيعِ الأَوَّلِ سَنَةَ أَربَعَ وَ سِتِّينَ》
♦️مرگ یزید در روز دوشنبه، چهارده ام ماه ربیع الاول سال شصت و چهار اتفاق افتاده است.(۲)
📚منابع :
۱)زادالمعاد مجلسی، ص ٢۵٩
۲)انساب الاشراف بلاذری، ج۵، ص۳۵۴
@TarikhEslam
🗿🔥🗿🔥🗿🔥🗿🔥🗿🔥
✅در تاریخ خلفاء هیچ نامی از نام #یزید_بن_معاویه_لعنه_الله شومتر و نفرت انگیزتر نیست.
خلافت کوتاه او که فقط سه سال و نیم طول کشید، از نظر مسلمانان چیزی جز یک سلسله فجایع مستمر نبود.
یک سال امام حسین(ع) را به شهادت رساند، یک سال مدینه را غارت کرد وسال بعد هم کعبه را به سنگ و آتش بست.
هر یک از این سه واقعه می توانست یک خلیفه و یک خاندان را ننگین کند.
📜کارنامه جنایات یزید بن معاویه در طی حکومت سه ساله ی خود:👇
(از سال۶۱ تا ۶۴ هجری)
1⃣خلق واقعه کربلا(سال۶۱ ه.قمری) ⚔
2⃣خلق واقعه حره(سال۶۳ ه.قمری) 🕌
3⃣تخریب کعبه(سال۶۴ ه.قمری)🕋
@TarikhEslam
🏴⚔🏴⚔🏴⚔🏴⚔🏴⚔
1⃣شهادت امام حسین(ع) در «کربلای معلی» (سال ۶۱ هجری قمری) :👇
#وقایع_ماه_محرم_الحرام
@TarikhEslam
✅واقعه کربلا دلخراشترین فاجعه تاریخ اسلام نزد مسلمانان، به ویژه شیعیان است.
این واقعه با مرگ معاویه (۱۵ رجب سال ۶۰ ه.ق) و شروع حاکمیت فرزندش یزید آغاز شد.
يزيد در ابتداى حكومت خويش نامهاى به وليد بن عتبه والى مدينه نوشت و از وى خواست به هر قيمتى كه شده از امام حسین(ع) و عبداللّه بن عمر و عبداللّه بن زبير براى او بيعت بگيرد.
یزید نوشت :
📋《أَمَّا بَعْدُ! فَخُذْ حُسَيْناً وَعَبْدَاللَّهِ بْنَ عُمَرَ وَ عَبْدَاللَّهِ بْنَ الزُّبَيْرِ بِالْبَيْعَةِ أَخْذاً شَدِيداً، لَيْسَتْ فِيهِ رُخْصَةٌ، حُتَّى يُبَايِعُوا》
♦️اما بعد! از امام حسین(ع) و عبداللّه بن عمر و عبداللّه بن زبير بيعتی محکم بگير که در این امر تعجیل کن تا اینکه آنان بیعت کنند.(۱)
مطابق نقل ابن عثم هنگامى كه يزيد از خوددارى امام حسين(ع) و عبداللّه بن زبير آگاه شد، نامه ديگرى به وليد نوشت و در آن تأكيد كرد كه؛
📋《وَلْيَكُنْ مَعَ جَوَابِكَ إِلَىَّ رَأْسُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِىٍّ، فَإِنْ فَعَلْتَ ذَلِكَ فَقَدْ جَعَلْتُ لَكَ أَعِنَّةَ الْخَيْلِ، وَ لَكَ عِنْدِي الْجَائِزَةُ وَ الْحَظُّ الْأَوْفَرُ》
♦️در صورت امتناع حسين(ع) از بيعت، سرش را براى من بفرست، تا جوايز فراوانى نصيب تو شود.(۲)
همانطور که پیشتر گفته شد، حاکم مدینه تلاش کرد از امام حسین(ع) برای یزید بیعت بگیرد.
اما امام حسین(ع) برای گریز از بیعت، شبانه از مدینه به طرف مکه حرکت کرد.
و با امتناع امام(ع) از بيعت و حركت به سمت مكّه و كوفه، در نهايت كار به حادثه كربلا ختم شد.
در این سفر، خانواده امام(ع)، شماری از بنی هاشم و برخی از شیعیان همراه امام حسین(ع) بودند.
امام حسین(ع) حدود چهار ماه در مکه ماند.
در این مدت دعوت نامههای اهالی کوفه به دست او میرسید.
با توجه به احتمال کشته شدنش در مکه، به دست عاملان یزید و نیز دعوت کوفیان، امام(ع) روز ۸ ذی الحجه راهی این شهر شد.
امام(ع) که مسلم بن عقیل را برای آگاهی از شرایط کوفه به آن شهر فرستاده بود، پیش از رسیدن به کوفه، از شهادت مسلم و پیمانشکنی کوفیان باخبر شد و پس از آنکه حر بن یزید راه را بر ایشان بست، به سمت کربلا رفت و در آنجا با لشکر عمر بن سعد رو به رو شد.
عمر بن سعد از سوی عبیدالله بن زیاد به فرماندهی منصوب شده بود.
دو سپاه در روز دهم محرم معروف به روز عاشورا با هم جنگیدند.
تا اینکه امام حسین(ع) و یاران باوفایش به دستور یزید در روز عاشورای سال ۶۱ ه.قمری مظلومه به شهادت رسیدند.(۳)
📚منابع:
۱)تاريخ طبرى، ج۴، ص۲۵۰
۲)الفتوح ابن اعثم كوفى، ج۵، ص۲۶
۳)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۳۳
@TarikhEslam
🕌🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴
2⃣خلق واقعه حرّه در «مدینه منوره»(سال۶۳ هجری قمری) :👇
#وقایع_ماه_ذی_الحجه
@TarikhEslam
✅واقعه حَرّه، نام واقعه ی برخورد خشونت آمیز لشکر شام به دستور یزید به فرماندهی مسلم بن عقبه(مُسرف) با قیام مردم مدینه بود.
در سال ۶۳ هجری مردم مدینه به رهبری عبدالله بن حنظَلة غسیل الملائکة علیه حکومت یزید بن معاویه قیام کردند.
اما درباره اسباب و علل واقعه حره، بنابر بسیاری از گزارشها، واقعه حره از آنجا آغاز شد که والی جدید مدینه، عثمان بن محمد به ابتکار خود یا به دستور یزید، هیئتی از بزرگان شهر مانند عبدالله بن حنظله را برای ملاقات با خلیفه به شام فرستاد.
گرچه هیئت مزبور از هدایا و عطایای خلیفه برخوردار شدند، اما به محض بازگشت از شام، در برابر مردم به فسق و فجور آشکار خلیفه گواهی دادند.
👤ابن جوزى دانشمند معروف اهل سنّت از قول عبداللّه بن حنظله نقل مىكند، كه گفت :
📋《وَاللَّهِ مَا خَرَجْنَا عَلَى يَزِيدَ حَتَّى خِفْنَا أَنْ نُرْمَى بِالْحِجَارَةِ مِنَ السَّمَاءِ!
إِنَّهُ رَجُلٌ يَنْكِحُ الْأُمُّهَاتِ، وَ الْبَنَاتِ وَالْأَخَوَاتِ وَ يَشْرِبُ الْخَمْرَ وَ يَدَعُ الصَّلَاةَ》
♦️ما در حالى از نزد يزيد بيرون آمديم كه خوف آن داشتيم كه (بر اثر گناهان فراوان وى) از آسمان سنگ بر سر ما ببارد، او مردى است با مادران و دختران و خواهران نيز زنا مىكند؛ وى شراب مىنوشد و نماز نمىخواند.(۱)
سپس مردم را به اقدام برای خلع یزید از خلافت دعوت کردند.
مردم مدینه به فرمان عبدالله بن حنظله، عثمان بن محمد را از امارت مدینه عزل کردند و بر امویان شوریدند و آنان را، که حدود هزار نفر بودند و در منزل مروان بن حکم گرد آمده بودند، محاصره کردند.
پس عبدالله بن حنظله به عنوان والی مدینه برگزیده شد.
تلاشهای مأمور حکومت شام، برای اطاعت مردم از یزید، نتیجهای نداشت.
نامه تهدید آمیز یزید و نیز وساطت نعمان بن بشیر در فرونشاندن این قیام مؤثر نیفتاد، و یزید تصمیم گرفت برای سرکوب مردم مدینه لشکری تجهیز کند.
وی «مسلم بن عُقبه مُرّی» مأمور این کار کرد.
شمار لشکریان او را بین ۵۰۰۰ تا ۲۷۰۰۰ نفر نوشتهاند.
در این هجوم حصین بن نمیر نیز او را همراهی میکرد.
مسلم با عبور از حرّه، در مشرق مدینه پیاده شد و به مردم مدینه سه روز مهلت داد، آنگاه، پس از دور زدن خندق، از پشت سر و با کمک طایفه بنی حارثه، که با وعدههای مالی فریفته شدند، وارد شهر شد و چندان جنایت کرد که به مُجرم و مُسرف(خونريز بى حدّ و حصر) معروف شد.
در اين فاجعه از بزرگان مهاجر و انصار هزار و هفتصد تن و از ساير مسلمين ده هزار تن به قتل رسيدند.
بعد از درگیری سپاه شام با مردم مدينه، جنگى عظيمی واقع شد، و مردم مدينه تاب مقاومت نياوردند و به حرم رسول اکرم(ص) پناه بردند.
لشكر شام وارد مدينه شد، حُرمت حَرَم نبوی(ص) را حفظ نکرده و با اسبها داخل حرم رفتند!
آنقدر مردم مدينه را كشتند كه مسجد پر از خون شد و تا قبر رسول اکرم(ص) رسيد.
اسبهاى آنها در حرم پیامبر(ص) مدفوع و ادرار می كردند.
فرمانده سپاه شام، مسلم تا سه روز اموال و نواميس مردم مدينه را بر لشكر خود مباح نمود.
سپاه بى حياىِ شام شروع به غارت و هتك حرمت نواميس مسلمانان كردند.
در اين حادثه با هزار دختر باكره زنا كردند، و هزار زن بى شوهر باردار شدند، كه آنها را اولاد حرّه ناميدند.
تا جائى كه نقل كرده اند که؛ آن بى حياها درون مسجد پيامبراکرم(ص) نيز زنا كردند.
👤ابن ابى الحديد مىنويسد :
📋《لما قدم جيش الحرة إلی المدينة و على الجيش مسلم بن عقبة المري أباح المدينة ثلاثا و استعرض أهلها بالسيف جزرا كما يجزر القصاب الغنم حتى ساخت الأقدام في الدم و قتل أبناء المهاجرين و الأنصار و ذرية أهل بدر و أخذ البيعة ليزيد بن معاوية على كل من استبقاه من الصحابة و التابعين على أنه عبد قن لأمير المؤمنين يزيد بن معاوية》
♦️لشكريان شام، مردم مدينه را سر بريدند، آنگونه كه قصّاب، گوسفند را سر مىبرد.
چنان خونها ريخته شد، كه قدمها در ميان آنها فرو مىرفت؛ فرزندان مهاجر و انصار و مجاهدان بدر را به قتل رساند و از آنها كه باقى ماندند، به عنوان بردگان براى يزيد بيعت گرفت.(۲)
در این واقعه، بسیاری از مردم مدینه، از جمله ۸۰ تن از صحابه پیامبر(ص) و ۷۰۰ تن از حافظان قرآن کشته شدند و اموال و نوامیس مردم به غارت رفت.
👤ياقوت حموى مىنويسد :
در اين فاجعه مسلم بن عقبه، زنان را نيز بر سربازان خويش مباح ساخت.(۳)
شمار کشتگان واقعه حرّه را بیش از ۴۰۰۰ و به قولی۱۱۷۰۰ برآورد کردهاند.
عبدالله بن حنظله و فرزندانش نیز کشته شدند.
مسلم پس از این جنایات، مردم شهر را جمع کرد و از آنان برای یزید بیعت گرفت، مبنی بر اینکه آنان و پدرانشان بنده یزید بودهاند و هستند.(۴)(۵)(۶)
📚منابع:
۱)المنتظم ابن جوزی، ج۴، ص۱۷۹
۲)شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج۳، ص۲۵۹
۳)معجم البلدان حموی، ج۲، ص۲۴۹
۴)الامامة و السياسة دینوری، ج۱، ص۲۳۹
۵)البدایة والنهایة ابن کثیر ،ج۸، ص۲۴۱
۶)الفتوح ابن اعثم کوفی، ج۵، ص۲۹۱
@TarikhEslam
🕋🔥🕋🔥🕋🔥🕋🔥🕋🔥
3⃣تخریب کعبه در «مکه معظمه»(سال ۶۴ هجری قمری) :👇
#وقایع_ماه_ربیع_الاول
@TarikhEslam
✅واقعه حمله به شهر مقدس مکه به دستور یزید بن معاویه از مسلمات تاریخی است که در مورد دلیل این حمله نوشته اند:
پس از واقعه عاشورا، قیامهای متعددی در نقاط مختلف دنیای اسلام علیه حکومت بنی امیه و به خصوص یزید بن معاویه صورت گرفت.
بعضی از این قیامها به انگیزه خونخواهی از امام حسین(ع) و یارانش صورت گرفت، و بعضی نیز اهداف دیگری را دنبال میکرد.
یکی از این قیامها، قیام مردم مدینه بود.
بعد از قیام مردم مدینه و سرکوبی آنها توسط یزید این بار عبدالله بن زبیر مخالفت خود را با یزید اعلام کرد.
او که در مکه سکونت داشت، و مردم مکه و حجاز را به اطاعت از خود دعوت کرد.
یزید که اطلاع یافته بود عبدالله بن زبیر طرفداران فراوانی پیدا کرده است، برای مقابله با قیام او به مسلم بن عقبه دستور داد پس از فرونشاندن قیام مردم مدینه با سپاه خود عازم مکه شود و قیام ابن زبیر را نیز سرکوب کند.
مسلم بن عقبه در اواخر سال۶۳ هـ.قمری رهسپار مکه شد.
وی در بین راه به هلاکت رسید و به دستور یزید، حصین بن نمیر جانشین وی شد.
مسلم بن عقبه قبل از مرگ خود دعایی کرده است که در جای خود جالب است.
او قبل از مرگش گفت :
📋《اللَّهُمَّ! إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّی لَم أَعصِ خَلِيفَةََ قَطُّ، اللَّهُمَّ! إِنَّی لَا أعْلَمُ عَمَلاً أَرجُو بِه النَّجَاةَ إِلَّا مَا فَعَلتُ بِأَهلِ المَدِينَةِ》
♦️پروردگارا! همانا تو خود می دانی که من فرمان هیچ خلیفه ای را نافرمانی نکردم!
پروردگارا! همانا من [در دوران حیاتم] عملی با اجر و ثوابتر از آنچه با مردم مدینه کردم، ندارم که فقط امید نجاتم در قیامت به آن است.(۱)
جنگ میان سپاه حصین بن نمیر و یاران عبدالله بن زبیر ابتدا در بیرون شهر مکه انجام شد.
پس از کشته شدن تعداد زیادی از افراد عبدالله بن زبیر وی به داخل شهر مکه پناهنده شد.
سپاه حصین بن نمیر بیش از دو ماه، شهر مکه را به محاصره خود در آوردند و در طی همین مدت بود که خانه کعبه را با منجنیق، سنگ زدند و در خانه خدا آتش افروختند.
سرانجام در اوایل ماه ربیع الثانی سال ۶۴هـ.قمری با رسیدن خبر مرگ یزید به گوش حصین بن نمیر و یارانش، آنها به محاصره شهر مکه خاتمه دادند.(۲)(۳)
📚منابع:
۱)الفتوح ابناعثم کوفی، ج ۵، ص۱۶۳
۲)تاريخ طبرى، ج۴، ص۳۸۱
۳)الکامل فی التاریخ ابن اثیر، ج۴، ص۱۲۳
@TarikhEslam
✨💫✨💫✨💫✨💫✨💫
📆هفدهم ربیع الاول، سالروز #ولادت با سعادت حضرت نبی ختمی مرتبت، محمد مصطفی(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و ولادت رئیس مذهب عالم تشیّع، حضرت #امام_جعفر_صادق_علیه_السلام تبریک و تهنیت باد.
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا حَمَلَ وَحْیَکَ وَ بَلَّغَ رِسَالاتِکَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا أَحَلَّ حَلالَکَ وَ حَرَّمَ حَرَامَکَ وَ عَلَّمَ کِتَابَکَ
وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا أَقَامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّکَاةَ وَ دَعَا إِلَى دِینِکَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد کَمَا صَدَّقَ بِوَعْدِکَ وَ أَشْفَقَ مِنْ وَعِیدِکَ
وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا غَفَرْتَ بِهِ الذُّنُوبَ وَ سَتَرْتَ بِهِ الْعُیُوبَ وَ فَرَّجْتَ بِهِ الْکُرُوبَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا دَفَعْتَ بِهِ الشَّقَاءَ وَ کَشَفْتَ بِهِ الْغَمَّاءَ وَ أَجَبْتَ بِهِ الدُّعَاءَ وَ نَجَّیْتَ بِهِ مِنَ الْبَلاءِ
وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا رَحِمْتَ بِهِ الْعِبَادَ وَ أَحْیَیْتَ بِهِ الْبِلادَ وَ قَصَمْتَ بِهِ الْجَبَابِرَةَ وَ أَهْلَکْتَ بِهِ الْفَرَاعِنَةَ
وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا أَضْعَفْتَ بِهِ الْأَمْوَالَ وَ أَحْرَزْتَ بِهِ مِنَ الْأَهْوَالِ وَ کَسَرْتَ بِهِ الْأَصْنَامَ وَ رَحِمْتَ بِهِ الْأَنَامَ
وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا بَعَثْتَهُ بِخَیْرِ الْأَدْیَانِ وَ أَعْزَزْتَ بِهِ الْإِیمَانَ وَ تَبَّرْتَ بِهِ الْأَوْثَانَ وَ عَظَّمْتَ بِهِ الْبَیْتَ الْحَرَامَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّاهِرِینَ الْأَخْیَارِ وَ سَلَّمَ تَسْلِیما»
#وقایع_ماه_ربیع_الاول
@TarikhEslam
✅وقایعی که در هنگام ولادت حضرت رسول اکرم(صلّی الله علیه و آله) رخ داد!👇
#حضرت_رسول_اکرم_صلوات_الله_علیه
@TarikhEslam
1⃣ممنوعیت کامل تردد شیطان به هفت آسمان :
«كَانَ إِبْلِيسُ لَعَنَهُ اللَّهُ يَخْتَرِقُ السَّمَاوَاتِ السَّبْعَ فَلَمَّا وُلِدَ عِيسَى(ع) حُجِبَ عَنْ ثَلَاثِ سَمَاوَاتٍ وَ كَانَ يَخْتَرِقُ أَرْبَعَ سَمَاوَاتٍ فَلَمَّا وُلِدَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) حُجِبَ عَنِ السَّبْعِ كُلِّهَا وَ رُمِيَتِ الشَّيَاطِينُ بِالنُّجُومِ»
♦️ابليس که در آسمان های هفتگانه، رفت و آمد می كرد، هنگامی كه حضرت عيسی(ع) متولد شد، از پرواز کردن به سه آسمان اول ممنوع گرديد، ولی تا آسمان چهارم، رفت و آمد می كرد، و هنگامی كه پيامبر(ص) متولد شد، از پرواز به سوی همه آسمان های هفتگانه ممنوع شد، و شيطانهايی كه به سوی آسمان می رفتند با تيرهای شهاب آسمانی رانده می شدند.
2⃣فرو ریختن تمام بت ها :
«وَ لَيْسَ مِنْ الْأَصْنَامُ صَنَمٌ إِلَّا وَ هُوَ مُنْكَبٌّ عَلَى وَجْهِهِ»
♦️همه بتها از جا كنده و سرنگون شدند.
امام علی(علیه السلام) فرمود :
«لَمَّا وُلِدَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) أُلْقِيَتِ الْأَصْنَامُ فِي الْكَعْبَةِ عَلَى وُجُوهِهَا»
♦️هنگامی که حضرت رسول اکرم(ص) همه بت ها در کعبه فرو افتادند و سرنگون شدند.(۱)
3⃣به لرزه درآمدن «ایوان کسری» و فرو ریختن چهارده کنگره از آن :
«ارْتَجَسَ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ إِيوَانُ كِسْرَى وَ سَقَطَتْ مِنْهُ أَرْبَعَ عَشْرَةَ شُرْفَةً»
♦️در آن هنگام ايوان عظيم كاخ مدائن (كاخ شاه ايران) به لرزه درآمد و چهارده كنگره (دندانه سر دیوار) آن فرو ریخت.
4⃣خشک شدن دریاچه ساوه وجاری شدن سیل در بیابان «سماوه» :
«غَاضَتْ بُحَيْرَةُ سَاوَةَ وَ فَاضَ وَادِي السَّمَاوَةِ»
♦️آب درياچه ساوه در زمين فرو رفت و خشكيد ودر بیابان سماوه سیل جاری شد.
5⃣خاموش شدن آتشکده فارس بعد از هزار سال :
«وَ خَمَدَتْ نِيرَانُ فَارِسَ وَ لَمْ تَخْمُدْ قَبْلَ ذَلِكَ بِأَلْفِ عَامٍ»
♦️آتشكده سرزمين فارس، پس از هزار سال روشنايی خاموش شد.
6⃣خواب دیدن موبد موبدان :
«وَ رَأَى الْمُؤْبَذَانُ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ فِي الْمَنَامِ إِبِلًا صِعَاباً تَقُودُ خَيْلًا عِرَاباً قَدْ قَطَعَتْ دِجْلَةَ وَ انْسَرَبَتْ فِي بِلَادِهِمْ»
♦️موبد موبدان در آن شب در خواب دید که شتران سرکشی که اسبان عربی اصیل را در پی داشتند از دجله گذشتند و به سرزمین فارس وارد شدند.
7⃣شکاف برداشتن طاق کسری و جاری شدن آب دجله در درون کاخ :
«وَ انْقَصَمَ طَاقُ الْمَلِكِ كِسْرَى مِنْ وَسَطِهِ وَ انْخَرَقَتْ عَلَيْهِ دِجْلَةُ الْعَوْرَاءُ»
♦️طاق كسرى از وسط شكست و رود دجله عريان بر آن مسلط شد.
8⃣تابیدن نوری در سرزمین حجاز و امتداد تا مشرق :
«وَ انْتَشَرَ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ نُورٌ مِنْ قِبَلِ الْحِجَازِ ثُمَّ اسْتَطَارَ حَتَّى بَلَغَ الْمَشْرِقَ»
♦️و در آن شب نورى از سمت حجاز برآمد و تا مشرق امتداد داد.
9⃣سرنگون شدن تخت های پادشاهان جهان :
«وَ لَمْ يَبْقَ سَرِيرٌ لِمَلِكٍ مِنْ مُلُوكِ الدُّنْيَا إِلَّا أَصْبَحَ مَنْكُوساً وَ الْمَلِكُ مُخْرِساً لَا يَتَكَلَّمُ يَوْمَهُ ذَلِكَ»
♦️و تخت همه سلاطين وارونه شد و خودشان لال شدند و در آن روز نتوانستند سخن گويند.
🔟علم پیشگویان از آنها سلب شد و جادوی جادوگران باطل شد :
«وَ انْتُزِعَ عِلْمُ الْكَهَنَةِ وَ بَطَلَ سِحْرُ السَّحَرَةِ وَ لَمْ تَبْقَ كَاهِنَةٌ فِي الْعَرَبِ إِلَّا حُجِبَتْ عَنْ صَاحِبِهَا»
♦️دانش كاهنان ربوده شد و سحر جادوگران باطل گرديد و كاهنهاى عرب از همزاد شيطانى خود ممنوع شدند.
1⃣1⃣قریشیان نزد خداوند عظمت یافتند و آل الله خوانده شدند :
«وَ عَظُمَتْ قُرَيْشٌ فِي الْعَرَبِ وَ سُمُّوا آلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِنَّمَا سُمُّوا آلَ اللَّهِ لِأَنَّهُمْ فِي بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ»
♦️قریشیان نزد خداوند عظمت یافتند و آنها را آل الله گفتند براى آنكه در بيت الله بودند.
2⃣1⃣ناله سردادن ابلیس و حزبش :
«وَ صَاحَ إِبْلِيسُ لَعَنَهُ اللَّهُ فِي أَبَالِسَتِهِ»
♦️ابليس در ميان اعوان و انصار خود فرياد كشيد.
3⃣1⃣خوشحالی وتسبیح گفتن تمامی موجودات :
«وَ أَضَاءَ تِلْكَ اللَّيْلَةَ جَمِيعُ الدُّنْيَا وَ ضَحِكَ كُلُ حَجَرٍ وَ مَدَرٍ وَ شَجَرٍ وَ سَبَّحَ كُلُّ شَيْءٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»
♦️و جميع دنيا در آن شب روشن شد و هر سنگ و كلوخى و درختى خنديدند و آنچه در آسمانها و زمين ها بود تسبيح خدا گفتند.(۲)(۳)
📚منابع :
۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۱، ص۳۱
۲)الخرایج و الجرایح راوندی، ج۱، ص۲۱
۳)بحارالأنوار مجلسی، ج۱۵، ص۲۷۴
@TarikhEslam
🕍مردی كه هلاکت «یهود» به دست او خواهد بود!👇
#حضرت_رسول_اکرم(صلّی الله علیه و آله)
@TarikhEslam
✅امام محمد باقر(علیه السلام) می فرماید :
«لَمَّا وُلِدَ اَلنَّبِيُّ(ص) جَاءَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ اَلْكِتَابِ إِلَى مَلَإٍ مِنْ قُرَيْشٍ فِيهِمْ هِشَامُ بْنُ اَلْمُغِيرَةِ وَ اَلْوَلِيدُ بْنُ اَلْمُغِيرَةِ وَ اَلْعَاصُ بْنُ هِشَامٍ وَ أَبُو وَجْزَةَ بْنُ أَبِي عَمْرِو بْنِ أُمَيَّةَ وَ عُتْبَةُ بْنُ رَبِيعَةَ فَقَالَ : أَ وُلِدَ فِيكُمْ مَوْلُودٌ اَللَّيْلَةَ؟»
♦️هنگامى كه حضرت رسول اكرم(ص) به دنيا آمد مردى از اهل كتاب نزد گروهى از قريش كه در ميان آنها هشام بن مغيره، وليد بن مغيره، عاصم بن هشام، ابو وجزة بن ابى عمرو بن اميّه و عتبة بن ربيعه ديده مىشدند آمد و گفت : آيا ديشب در ميان شما نوزادى ديده به جهان گشوده است؟
آنان گفتند : خیر!
آن مرد گفت :
«فَوُلِدَ إِذاً بِفِلَسْطِينَ غُلاَمٌ اِسْمُهُ أَحْمَدُ بِهِ شَامَةٌ كَلَوْنِ اَلْخَزِّ اَلْأَدْكَنِ وَ يَكُونُ هَلاَكُ أَهْلِ اَلْكِتَابِ وَ اَلْيَهُودِ عَلَى يَدَيْهِ قَدْ أَخْطَأَكُمْ وَ اَللَّهِ يَا مَعْشَرَ قُرَيْشٍ»
♦️بنابراين بايد در فلسطين نوزادى ديده به جهان گشوده باشد كه نام او احمد است و خالى در بدن دارد به رنگ خاكسترى و اهل كتاب و يهود به دست او نابود شوند.
اى قريشيان! به خدا سوگند اين نوزاد بهرۀ شما نشده است.
«فَتَفَرَّقُوا وَ سَأَلُوا فَأُخْبِرُوا أَنَّهُ وُلِدَ لِعَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبْدِاَلْمُطَّلِبِ غُلاَمٌ فَطَلَبُوا اَلرَّجُلَ فَلَقُوهُ فَقَالُوا : إِنَّهُ قَدْ وُلِدَ فِينَا وَ اَللَّهِ غُلاَمٌ!»
♦️آنها پس از شنيدن اين سخن از گرد آن مرد پراكنده شدند و به كند و كاو پرداختند و آگاه شدند كه در خانۀ عبداللّٰه بن عبدالمطّلب نوزادى به دنيا آمده است، پس به دنبال آن مرد گشتند و او را ديدند و گفتند : به خدا سوگند! در ميان ما نوزادى ديده به جهان گشوده است.
آنان مرد گفت :
«قَبْلَ أَنْ أَقُولَ لَكُمْ أَوْ بَعْدَ مَا قُلْتُ لَكُمْ»
♦️پيش از آنكه اين موضوع را به شما گفتم به دنيا آمد يا پس از آن؟
آنان گفتند : پيش از آن كه اين سخن را به ما بگويى!
آن مرد گفت :
«فَانْطَلِقُوا بِنَا إِلَيْهِ حَتَّى نَنْظُرَ إِلَيْهِ»
♦️ما را نزد او ببريد تا او را ببينم.
آنها نزد مادر او آمدند و گفتند :
«أَخْرِجِي اِبْنَكَ حَتَّى نَنْظُرَ إِلَيْهِ»
♦️نوزادت را پيش بياور تا او را ببينم.
حضرت آمنه(س) گفت :
«إِنَّ اِبْنِي وَ اَللَّهِ لَقَدْ سَقَطَ وَ مَا سَقَطَ كَمَا يَسْقُطُ اَلصِّبْيَانُ لَقَدِ اِتَّقَى اَلْأَرْضَ بِيَدَيْهِ وَ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى اَلسَّمَاءِ فَنَظَرَ إِلَيْهَا ثُمَّ خَرَجَ مِنْهُ نُورٌ حَتَّى نَظَرْتُ إِلَى قُصُورِ بُصْرَى وَ سَمِعْتُ هَاتِفاً فِي اَلْجَوِّ يَقُولُ لَقَدْ وَلَدْتِيهِ سَيِّدَ اَلْأُمَّةِ فَإِذَا وَضَعْتِيهِ فَقُولِي أُعِيذُهُ بِالْوَاحِدِ مِنْ شَرِّ كُلِّ حَاسِدٍ وَ سَمِّيهِ مُحَمَّداً(ص)»
♦️به خدا سوگند! پسر من زاده شد ولى آن گونه كه فرزندان ديگر زاده مىشوند.
او دو دست خود را بر زمين نهاد و سر خود به آسمان بالا برد و بدان نگريست، سپس نورى از او برخاست كه من كاخهاى بصرى را مشاهده كردم و شنيدم هاتفى در آسمان ندا مىكرد :
همانا تو سرور مردمان را به دنیا آوردی.
پس وقتی او را بر زمين نهادى بگو : او را از شرّ هر حسودى به خداى يگانه پناه مىدهم و او را محمّد نامگذاری کن.
آن مرد گفت : او را نزد من بياور و آمنه او را نزد آن مرد آورد.
«فَنَظَرَ إِلَيْهِ ثُمَّ قَلَّبَهُ وَ نَظَرَ إِلَى اَلشَّامَةِ بَيْنَ كَتِفَيْهِ فَخَرَّ مَغْشِيّاً عَلَيْهِ فَأَخَذُوا اَلْغُلاَمَ فَأَدْخَلُوهُ إِلَى أُمِّهِ وَ قَالُوا : بَارَكَ اَللَّهُ لَكِ فِيهِ»
♦️آن مرد به او نگريست و كودك را برگرداند و همين كه چشمش به خال ميان دو شانۀ او افتاد بيهوش بر زمين افتاد.
آنها نوزاد را گرفتند و نزد مادرش بردند و گفتند : خداوند اين نوزاد را براى تو مبارك گرداند.
همين كه آنها از نزد آمنه(س) بيرون رفتند آن مرد به هوش آمد و حاضران به آن مرد گفتند :
تو را چه شد که این حالت به تو دست داد؟
او گفت :
«ذَهَبَتْ نُبُوَّةُ بَنِي إِسْرَائِيلَ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ هَذَا وَ اَللَّهِ مَنْ يُبِيرُهُمْ فَفَرِحَتْ قُرَيْشٌ بِذَلِكَ»
♦️نبوّت بنى اسرائيل، تا روز رستاخيز از ميان رفت، و به خدا سوگند اين كودك همان كسى است كه آنها را نابود خواهد ساخت.
قريش از شنيدن اين سخن شاد شدند.
آن مرد وقتی كه شادى قريش را ديد به ايشان گفت :
«أَمَا وَ اَللَّهِ لَيَسْطُوَنَّ بِكُمْ سَطْوَةً يَتَحَدَّثُ بِهَا أَهْلُ اَلْمَشْرِقِ وَ اَلْمَغْرِبِ»
♦️به خدا سوگند! چنان يورشى بر شما ببرد كه خاور و باختر از آن سخن بگويند!(۱)
📚منبع:
۱)الکافی کلینی، ج۸، ص۳۰۰
@TarikhEslam
«کَرِیمُ السَّجَایَا، جَمِیلُ الشِّیَم
نَبِیُّ البَرَایَا، شَفِیعُ الاُمَمِ»
💠وصف زیبای اخلاق حضرت رسول اکرم(ص) در بیان #امام_علی_علیه_السلام:👇
@TarikhEslam
✅مردی از اميرالمؤمنين امام علی(علیه السلام) درخواست كرد که اخلاق حضرت رسول اكرم(ص) را برايش وصف کند و بشمارد.
حضرت(ع) فرمود : تو نعمتهای دنيا را بشمار تا من نيز اخلاق آن حضرت(ص) را برايت بشمارم.
آن مرد گفت : چگونه ممكن است نعمتهای دنيا را إحصاء كرد و به شمارش آورد، در حالی که خداوند در قرآن کریم مي فرمايد:
«وَ إِنْ تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لَاتُحْصُوهَا»
♦️اگر نعمت های خداوند را بشماريد، نمی توانيد آن را به پايان برسانيد.(نحل/۱۸)
اميرالمؤمنين(ص) فرمود :
خداوند تمام نعمت های دنيا را قليل و كم می داند، در اين آيه كه مي فرمايد :
«قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ»
♦️بگو متاع دنيا اندك است.(نساء/۷۷)
در حالی که خداوند متعال اخلاق رسول اكرم(ص) را در اين آيه عظيم شمرده و چنانچه مي فرمايد:
«وَ إِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ»
♦️تو را خوئی بسيار بزرگ است.(قلم/۴)
اينك تو چيزی كه قليل است نمی توانی بشماری، من چگونه چيزی كه عظيم و بزرگ است، شمارش كنم؟!!
ولی همين قدر بدان، تمام پيامبران مظهر يكی از اخلاق پسنديده بودند، چون نوبت به آن حضرت(ص) رسيد، تمام اخلاق پسنديده را جمع كرد و از اين رو فرمود :
«إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»
♦️من برانگيخته شدم تا اخلاق نيكو را تمام كنم و به کمال برسانم.(۱)
📚منبع :
۱)السُنن الکبری بیهقی، ج۱۰، ص۳۲۳
@TarikhEslam