14.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پرسش_و_پاسخ
سوال7️⃣8️⃣ : چرا به #امام_حسن_علیه_السلام امام تهمت «نَکَّاح» و «مِطلاَق» زده شد؟
[یعنی کسی که بسیار نکاح می کند و بسیار طلاق می دهد]!
✍پاسخ از #استاد_مهدی_طائب :👆
⁉️یک نمونه از این دست روایات؛👇
«حمید بن زیاد» از «حسن بن محمد بن سماعه» از «محمد بن زیاد بن عیسی» از «عبدالله بن سنان» از امام صادق(عليه السّلام) نقل می کند که؛
روزی امام على(ع) بر فراز منبر فرمود :
«لاَ تُزَوِّجُوا اَلْحَسَنَ(ع) فَإِنَّهُ رَجُلٌ مِطْلاَقٌ!»
به حسن(ع) زن ندهيد! چرا كه او بسيار طلاق دهنده است!
يكى از مردم همْدَان برخاست و گفت : آرى! به خدا سوگند! به طور حتم ما به او زن مىدهيم! چرا كه او فرزند رسول خدا(ص) و فرزند اميرمؤمنان(ع) است.
«فَإِنْ شَاءَ أَمْسَكَ وَ إِنْ شَاءَ طَلَّقَ»
اگر خواست نگه دارد و اگر خواست طلاق دهد!(۱)
📚منبع :
۱)الکافی شیخ کلینی، ج۶، ص۵۶
@TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚
9️⃣9️⃣ #معرفی_کتاب :📚
کتاب «حقایق پنهان» پژوهشی درباره تاریخ زندگانی حیات سیاسی #امام_حسن_علیه_السلام بعد از شهادت حضرت امیرالمومنین(علیه السلام)؛ اثر احمد زمانی✍📚👇
@TarikhEslam
📆روز سی ام ماه صفر سال ۲۰۳ هجری قمری، سالروز شهادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت #امام_رضا_علیه_السلام تسلیت و تعزیت باد.
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ»
#وقایع_ماه_صفر_المظفر
@TarikhEslam
🕌فضیلت زیارت #امام_رضا_علیه_السلام از دیدگاه برخی معصومین(علیهم السلام) :👇
@TarikhEslam
👤حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
📋《سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَايَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَي النَّارِ》
♦️به زودی پاره ی تن من در سرزمين خراسان دفن مي شود، که هيچ مؤمني او را زيارت نمي کند، مگر اين که خداوند بهشت را بر او واجب ساخته و پيکرش را بر آتش دوزخ حرام می سازد.(۱)
👤امام صادق(علیه السلام) :
📋《تُقْتَلُ حَفَدَتِی بِأَرْضِ خُرَاسَانَ فِی مَدِینَةٍ یُقَالُ لَهَا طُوسُ!
مَنْ زَارَهُ إِلَیْهَا عَارِفاً بِحَقِّهِ أَخَذْتُهُ بِیَدِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ أَدْخَلْتُهُ الْجَنَّةَ وَ إِنْ کَانَ مِنْ أَهْلِ الْکَبَائِرِ》
♦️نوهام در سرزمين خراسان در شهري كه آن را طوس می نامند، شهيد خواهد شد.
هركس او را زيارت كند و به حقّ او عارف باشد، در قيامت دستِ او را گرفته و به بهشت داخل می كنم، هرچند از اهل گناه كاران بزرگ باشد.(۲)
👤امام رضا(علیه السلام) :
📋《أَلاَ! فَمَنْ زَارَنِي وَ هُوَ يَعْرِفُ مَا أَوْجَبَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مِنْ حَقِّي وَ طَاعَتِي فَأَنَا وَ آبَائِي شُفَعَاؤُهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ مَنْ كُنَّا شُفَعَاءَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ نَجَا وَ لَوْ كَانَ عَلَيْهِ مِثْلُ وِزْرِ اَلثَّقَلَيْنِ اَلْجِنِّ وَ اَلْإِنْسِ》
♦️آگاه باشید! هر که مرا زيارت كند، در حالی که حق و طاعت مرا که خداوند بر او واجب کرده، بشناسد، من و پدرانم در روز قیامت شفیع او هستیم و هر که ما شفیع او باشیم نجات یابد، اگر چه بار گناهان او به اندازه گناهان جنيان و آدميان باشد.(۳)
👤امام رضا(علیه السلام) :
📋《مَنْ زَارَنِي عَلَى بُعْدِ دَارِي أَتَيْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي ثَلَاثِ مَوَاطِنَ حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا :
إِذَا تَطَايَرَتِ الْكُتُبُ يَمِيناً وَ شِمَالًا!
وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ!
وَ عِنْدَ الْمِيزَانِ!》
♦️هر كس مرا در غربت زيارت كند روز قيامت در سه جا نزد او خواهم آمد تا از ترس هاى آنجا نجاتش دهم :
۱)هنگامى كه نامه هاى اعمال مردم از راست و چپ به پرواز درآيد.(و به صاحبان خود تعلّق گیرد)
۲)نزد پل صراط!
۳)نزد ميزان(دادگاه عدل الهی)!(۴)
👤علی بن مهزيار نقل می کند :
به امام جواد(ع) عرض كردم :
📋《جُعِلْتُ فِدَاكَ! زِيَارَةُ الرِّضَا(ع) أَفْضَلُ أَمْ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ(ع)؟》
♦️فدايت شوم! زيارت حضرت رضا(ع) برتر است يا زيارت ابی عبدالله الحسين(ع)؟
امام جواد(ع) فرمودند :
📋《زِيَارَةُ أَبِي أَفْضَلُ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) يَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِي لَا يَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّيعَةِ》
♦️زيارت پدرم برتر است!
زيرا حضرت اباعبدالله الحسين(ع) را تمامي مردم زيارت می كنند، ولي پدرم را جز جمعی از خواص شيعيان زيارت نمی كنند.(۵)
📚منابع :
۱)امالی شیخ صدوق، ص۶۳
۲)روضة الواعظین ابن فتّال نیشابوری، ج۵، ص۳۹۷
۳)روضة الواعظین ابن فتّال نیشابوری، ج۱، ص۲۳۳
۴)کامل الزیارات ابن قولویه، ص۳۰۴
۵)من لایحضره الفقیه شیخ صدوق، ج۲، ص۵۸۲
@TarikhEslam