eitaa logo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
548 دنبال‌کننده
182 عکس
188 ویدیو
89 فایل
هدف از ایجاد این کانال، نشر و همفکری دربارۀ یافته ها و نکته های تشیع پژوهی است. مشتاق دریافت دیدگاه های شما: حامد منتظری مقدم (دانشیار گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) @H_Montazeri
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ چرا دشمن به روی آورد؟ بررسي و تحليل: ابتدا بايد ديد که دشمن قبل از اين به چه چيزی دل خوش داشت؟ پاسخ روشن است: «به همراهی مردم ايران در يک جنبش همگاني عليه نظام». اليته اين جنبش همگاني زمانی به وجود می آمد که مردم، نظام جمهوري اسلامي را «ناکارآمد» بدانند. دولت سيزدهم، به لطف الهی در نخستين گام در مهار کرونا بسيار کارآمد نشان داد. در عرصه سياست خارجی، فرصت‌ها و ظرفيت‌هایی را که در گذشته، به فراموشی سپرده و رها شده بود، فعال کرد. در ارتباط و همدلي با مردم، جديت نشان داد و پس از انجام يک جراحی بزرگ اقتصادی (که توصيه اکيد تقريباً‌ تمامی اقتصاددانان بود)، در حال گذر از دوران سخت نقاهت بود. دشمن به خوبی دريافت اگر اين رويکردهای درست به ثمر بنشيند، ديگر اميدی به ناکارآمد نشان دادن نظام به مردم نيست. لذا همزمان با اتمام موفقيت‌اميز اجتماع عظيم «اربعين»، دشمن از فرصت «درگذشت دختری از يک اقليت مذهبی و نژادی» حداکثر استفاده را کرد و اعتراضات را با آشوب و «ناامنی» همراه کرد تا بسترهاي فراهم شده برای پيشرفت سياسي و اقتصادی و بازگرداندن اميد به مردم را از بين ببرد. 🔷آيا مردم ايران با اين آشوبگری همراهی خواهند کرد؟ قطعا پاسخ منفی است؛ اما دليل اين پاسخ: خوشبختانه دشمن به لطف الهی نتوانست اهداف، آمال و آرزوهاي خود را پنهان کند و به زودي مردم ايران دانستند که حاميان اين آشوبگري مشکلشان بر سر موضوعاتی مثل «گشت ارشاد»، يا برخي تندرويها نيست؛ بلکه اولاً با اصل دين و بندگی خدا، ثانياً با تماميت سرزمين و مليت ايران و ثالثاً با ارزش‌ها و کمالات انسانی (ناموس، غيرت، خانواده و...) مشکل دارند و دنبال بی دينی مطلق، تخريب و تجزيه ايران‌ و زندگی به سبک حيوانات جنگل‌اند. از اين رو، عموم مردم خيلی زود از آشوبگران فاصله گرفتند. 🔶 داعشی گری: حادثة غمبار حمله تروريستی در حرم شاهچراغ، در واقع آغاز چرخشی مهم بود. دشمن (تصميم‌سازان اصلی و نه همه عوامل دشمن) دريافت که با آشکار شدن آمال و آرزوهايشان، مردم فاصله معناداری از آنان گرفته‌اند، پس نااميد از همراهی همگانی در يک جنبش براندازانه، به رفتارهای تخريب‌گرانه داعشي روي آوردند تا جای ممکن، امنيت ايران عزيز را سلب کنند، زيرا امنيت شرط لازم پيشرفت است. 🔹نگرانی؟! با توجه به تحليل بالا، به لطف الهي از همراهي و پيوستن آحاد و عموم مردم به آشوبگري دشمن نگران نيستيم. عموم مردم، مسلمان و ديندار و نيز دوستدار ميهن و سرزمينشان هستند؛ اما با توجه به مدارای نظام(که اقدامي حکيمانه و در جاي خود، ضروري و قابل درک است)، این نگرانی هست که عوامل داعشيِ دشمن جرأت و جسارت بيشتری برای ناامن کردن جامعه پيدا کنند. لذا لازم است که با برخورد قاطع، جرأت و جسارت دشمن نيز درهم بشکند. ان شاءالله ✍️ حامد منتظري مقدم 🌿https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | رهبر انقلاب: شهادت مظهر فداکاری است. کسی جان خودش را برای آسایش دیگران میدهد؛ ، جان خودش را میدهد برای اینکه دیگران در امنیّت زندگی کنند؛ جان خودش را میدهد برای اینکه آن دشمن خبیث ظالم به آن وعده‌ای که به خودش داده بود ــ که گفته بود تا تهران خواهم رفت و ملّت ایران را به ذلّت خواهم کشید ــ نتواند وفا کند؛ شهید این است دیگر. من و شما نشسته‌ایم در خانه‌مان، او دارد آنجا میجنگد برای اینکه ما راحت بنشینیم، دشمن نیاید به سراغ ما. 👈 این فداکاری یک اخلاق [برجسته] است؛ با قطع نظر از هر دین و مذهب و عقیده‌ی دینی‌ای، انسانها این را اهمّیّت میدهند. [شهادت،] شجاعت را تداعی میکند. ۱۴۰۱/۰۸/۰۸ 🌹https://eitaa.com/Tashayo
🔹 هرگاه سلطه‌گران بخواهند یک ملّت را از جدیت و عزم راسخ بیندازند و روح سلحشوری و شجاعت و مردانگی و ایثار را از ملتی بگیرند، یکی از برّنده‌ترین حربه‌ها علیه این ملت؛ ایجاد و تشدید جاذبه‌های جنسی و کشاندن به سمت فحشا در این ملّت است. تجربه‌ای که در دنیا بارها تکرار شده است. 🌹https://eitaa.com/Tashayo
📸 نمادِ دستگاهِ امام زمان 🔸از مهم‌ترين سمبل‌هايي که ما در زندگي‌مان داريم و از آن غافليم، لباس روحانيت است. اين عمامه پارچه‌اي است که در دکان بزازي وجود دارد. اين عبا و قبا و کفش هم همين طور. في حد نفسه اين‌ها هيچ ارزشي ندارد. اگر کسي اين را به عنوان سمبل انتصاب به دستگاه ولايت، به دستگاه امام زمان استفاده کرد، ارزش پیدا می‌کند. ۱۳۹۱/۰۸/۱۲ 🌹https://eitaa.com/Tashayo
🌸ميلاد حضرت زينب (سلام الله عليها) و روز پرستار مبارک باد🌸 حضرت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) (۵ یا ۶ ق - ۶۲ ه.ق)، سومین فرزند اميرمؤمنان علی (علیه‌السّلام) و حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) و همسر عبدالله بن جعفر بود. ایشان را با القاب عقیله بنی‌هاشم، ام المصائب و عالمة غير معلمة (دانشمند بدون معلم) یاد کرده‌اند. حضرت زینب توسط پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌) نام‌گذاری شد. وی پنج تن آل عبا، امام سجاد و امام باقر (علیهم السّلام) را درک کرد و در زمان حضور امیرالمومنین (علیه‌السّلام) در کوفه به زنان کوفه، تفسیر قرآن آموزش می‌داد. حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) همراه برادرش امام حسین (علیه‌السّلام) در واقعه کربلا حضور پیدا کرد و بعد از شهادت امام حسین به اسارت درآمد. بارزترين بعد زندگى حضرت زينب (سلام‌الله‌علیها)، نقش ویژه او در دوران اسارت در سرپرستي اسراي کربلا است. خطبه‌های ایشان در کوفه و شام علیه یزید و امویان نيز معروف است. از او به خاطر صبر و پایداری در واقعه عاشورا علی‌رغم از دست‌دادن عزیزترین کسانش به عنوان اسوه صبر یاد مي‌شود. درباره مزار حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) اختلاف است ولی مشهور قائل هستند که ایشان در دمشق دفن شده‌اند. 🌺https://eitaa.com/Tashayo
✅ اشاره به دو صحنه تاريخي به ياد شهداي مظلوم خردسال و هتک نواميس مسلمانان در اغتشاشات اخير: صحنه اول: رسول خدا(صلي الله عليه و آله) به سپاهيان اعزامي خود سفارش‌ مي‌کرد: ـ به نام خدا و در راه خدا بجنگيد؛ ـ خيانت نورزيد و عهدشكني نكنيد؛ ـ مُثْله نکنيد (اعضاي بدن دشمن را نبُريد)؛ ـ کودکي را نکشيد؛ ـ زني را نکشيد. (تاريخ اليعقوبي، ج‏2، ص77؛ المغازي، ج‏3، ص1117). اميرمؤمنان علي(عليه السلام) نيز با تأسي به سيرة پيامبر، در دوران خلافتش در آغاز هر جنگي به سپاهش دستور مي‌داد: «...كشته‏‌اي را مُثله نكنيد... به هيچ زني آزار و گزند نرسانيد»، همچنين تصريح کرد که در عهد رسول اكرم، که زنان مشرك بودند، نيز ما مأمور بوديم از آزار رساندن به ايشان خودداري كنيم. (پيكارصفين، ص279؛ نهج ‌البلاغه، نامة 14) صحنه دوم: در تاريخ صدر اسلام، شاخه اَزارقه از فرقه خوارج، افراطي‌ترين اعتقادات را داشتند؛ چنانکه ايشان: 1- تمامي مخالفان خود را مشرک و کافر مي‌دانستند؛ 2- اطفال مخالفان خود را مشرک مي‌دانستند؛ 3- کشتن مخالفان خود، نيز کشتن زنان و اطفال آنان را مباح مي‌دانستند. (آشنايي با فرق و مذاهب اسلامي، ص28) ✍️ حامد منتظري مقدم ☘️https://eitaa.com/Tashayo
عقلانیت شیعی در نقد ديدگاه محمد عابد الجابری منتشر شد... https://fa.abna24.com/story/1329185 ☘️https://eitaa.com/Tashayo
به گزارش خبرگزاری اهل بيت (ع) ـ ابنا ـ آشنایی محسن دریابیگی با محمد عابد الجابری اهل مراكش به سال ۱۳۸۰ بازمی‌گردد؛ زمانی که موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود در رشته فلسفه را به یکی از متفکران عرب اختصاص داده بود تا از این پنجره با حوزه اندیشه جهان عرب آشنا شود. در بین آثار جابری پروژه نقد عقل عربی محصول تفکرات او بود. این پروژه که در چهار جلد منتشر شده بود (دو جلد اول، عقلانیت عربی و جلد سوم و چهارم، نقد عقل سیاسی و نقد عقل اخلاقی بود) میوه نگاه جابری به سنت و تجدد و روش تعامل این دو برای زندگی در امروز بود. همچنین جابری در کتاب‌های «نحن و التراث» و «التراث و الحداث» نگرش خود به مسئله سنت و تجدد و نحوه تعامل صحیح بین آن دو را بیان کرده است. شیوه جابری در مقوله‌بندی اندیشه جهان عرب به روش ساختارگرایان است. وی علوم نظری جهان اسلام را به برهانی، عرفانی و بیانی فصل‌بندی می‌کند و با زوج‌های ساختاری محورهای هر یک از این سه گونه اندیشه را برمی‌شمرد. این تقسیم‌بندی صرفا توصیفی نیست؛ او اندیشه عرفانی را عقلی منحرف می‌خواند که جهان اندیشه اسلامی را از مسیر مستقیم دور ساخته است. آنقدر که او به اندیشه عرفانی می‌تازد به علوم بیانی نمی‌تازد. در چهارچوب فکری وی علوم بیانی بیشتر بر عقل اهل سنت سایه افکنده و اندیشه عرفانی بر عقل شیعیان. غیرت شیعی مؤلف کتاب عقلانیت شیعی برنمی‌تافت که نقطه قوت اندیشه شیعی اینطور مورد بی مهری قرار گیرد. بنابراین او سال ها در ذهنش با استدلال‌های جابری در کشاکش بود تا بدین صورت نگرش و روش و داده‌های او را مورد نقد قرار دهد. از نظر دریابیگی صراط مستقیم و امت وسط، اهل بیت عصمت و طهارت‌اند که شیعیان به راهبری آنان از هر افراط و تفریطی به دورند. قدم صدق و مشی معتدل در بهره مندی از ظاهر و باطن، عقل و شهود ویژگی بارز این مدرسه است. برچسب‌های ناروا برخاسته از عدم درک درست این اندیشه متوازن است. از نظر دریابیگی محمد عابد الجابری از زمره متفکرانی است که از دلالت‌های عقلی مدرسه امامیه غفلت کرده و این اندیشه جامع را به مدرسه عرفانی تقلیل داده است. به بیان دکتر ادریس سماوی استاد دانشگاه کلرادوی آمریکا، شیعه یک وضعیت نیست که بتوان یک‌باره بر آن دست یافت، بلکه فرایندی است که با مرور زمان و مطالعه و افزایش معرفت قابل دسترسی است. کتاب عقلانیت شیعی، حاوی سه فصل است: جابری و تشیع، نقد آراء و اندیشه‌های جابری و نتیجه‌گیری. دریابیگی در سال ۹۶ کتاب روش مواجهه با دشواره سنت در اندیشه جابری را تألیف کرد که این کتاب توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسید. عقلانیت شیعی، نقد تلقی گنوسی از شیعه در نگاه محمد عابد جابری، تألیف محسن دریابیگی، در ۲۰۲ صفحه توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل در پاییر ۱۴۰۱ منتشر شد. ☘️https://eitaa.com/Tashayo
🔳امام کاظم (عليه السلام): «إن فاطمة عليها السلام صديقة شهيدة...» (الکافي، ج1، ص458) 🏴https://eitaa.com/Tashayo
تحليل قصيده بائية حضرت فاطمه(ع.pdf
467.5K
☑️مقاله علمي-پژوهشي زير عنوان: تحليل گفتمان انتقادي قصيدة بائية حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها) 🏴https://eitaa.com/Tashayo
نکوداشت استاد برجسته تاريخ اسلام مرحوم حجت الاسلام مهدي پيشوايي 🏴https://eitaa.com/Tashayo
🔰 شانزدهمین دوره از دوره های کوتاه مدت موسسه امام هادی «علیه السلام» ▫️بایسته های تاریخ پژوهی منبع شناسی و روش پژوهش در تاریخ اسلام 🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر منتظری مقدم 📌 ۶ جلسه _ پنجشنبه ها 🗓 از 1 دي 🕰 ساعت ۱۰ الی ۱۱:۳۰ صبح مهلت ثبت نام تا دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ 👇👇 لینک ثبت نام 👇👇 https://survey.porsline.ir/s/W4F4J0d 👇 راه های ارتباطی 👇 02537725225-7 @emamhadi_qom 🌿https://eitaa.com/Tashayo
☑️ کتاب: «بررسی تاریخی امیران شیعی حرمین شریفین از آغاز تا حکومت آل سعود» نگاشتۀ دوست فاضل و محقق: مرحوم آقای دکتر سید محمود سامانی که در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) به دیار باقی شتافت؛ شادی روحش: فاتحه و اخلاص و صلوات 🏴https://eitaa.com/Tashayo
ام البنین ....... مرحوم سید محمود سامانی.docx
42K
نوشتاری دربارۀ حضرت «امّ البنین» به قلم مرحوم دکتر سید محمود سامانی 🌿https://eitaa.com/Tashayo
🔸روش‏هاي آماري ريچارد بولت در كتاب «گروش به اسلام در قرون ميانه» 🔸نوشتاري از دکتر محمد حاجي‏تقي 🔷ريچارد بولِت در کتاب يادشده روشي آماري و کاملاً ابتکاري را در شناسايي زمان اسلام آوردنِ ساکنان بلاد فتح‌شده به دست مسلمانان؛ مثلا ايران، به کار بسته است. بولت در روش خود، نَسَب افرادي را که اهل اين سرزمين‌ها بوده، بررسي کرده و اولين نام غير اسلامي (مثلا بهرام در نسب «محمد بن احمد بن عبدالوهاب بن داود بن بهرام (وفات 355ق») را ملاک قرار داده و متوسط عمر هر نسل را 34 لحاظ کرده و... (لينک زير 👇را مطالعه بفرماييد): https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/60611/1 🌿https://eitaa.com/Tashayo
🌺حديثي زيبا، در بزرگداشت ميلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) و روز زن: 🌱راوي گويد از امام صادق(ع) پرسيدم که فاطمه (سلام الله عليها) چرا زهرا ناميده شد؟ فرمود: چون هنگامي که در محراب عبادتش مي‌ايستاد، نور او بر اهل آسمان مي‌درخشيد، همان‌گونه که نور ستارگان بر اهل زمين مي‌درخشد. 🌱عن جعفربن‌محمدبن‌عمارة عن أبيه قال: سألت أباعبدالله(ع) عن فاطمة لم سميت الزهراء؟ فقال: لأنها كانت إذا قامت في محرابها زهر نورها لأهل السماء كما تزهر نور الكواكب لأهل الأرض . (صدوق، علل الشرايع، ص181). 🌿https://eitaa.com/Tashayo
❇️ روایات نهی کننده از قیام در زمان غیبت، شامل تشکیل حکومتی مثل جمهوری اسلامی نیست. 🔻در سال ١٣٨٩ در موضوع حدیث "کل رایة" و قیام در زمان غیبت از مراجع معظم تقلید استفتا کردم. متن استفتاء و پاسخ مرحوم آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی را در ذیل ملاحظه می‌فرمایید: 🔹متن استفتاء: همان طور که مستحضرید در منابع روایی. شیعی روایاتی از قبیل «كُلُّ رَايَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِيَامِ الْقَائِمِ فَصَاحِبُهَا طَاغُوت یعبد من دون الله» وجود دارد. آیا برای اثبات بطلان کلیه قیام‌ها در زمان غیبت کبرای امام عصر (عجل الله تعالی فرجه ) می‌توان به این گونه روایات استناد کرد؟ نظر مبارک حضرت‌عالی در این زمینه چیست؟ 🔸باسمه جلت اسمائه مفاد این روایت و امثال آن جلوگیری از امر به معروف و نهی از منکر نیست، و نیز مفاد آن تشکیل یک حکومت اسلامی تابع امام مهدی ارواحنا فداه، مانند حکومت جمهوری اسلامی نیست، بلکه مفاد آن مطابق آن روایتی است که قبل از ظهور امام عصر (عجل الله فرجه) ۱۲ نفر به نام مهدی آخر الزمان قیام می‌کنند که الان اولی آنها در عراق قیام نموده است. ۲۶ ربیع الاول ۱۴۳۱ @seyyed_hossein_kashfi https://eitaa.com/sajedi_ir/ 🌿https://eitaa.com/Tashayo
🇮🇷ضرورت الگو گرفتن مسوولان از زندگی ساده رهبر انقلاب 🔸در مدرسه‌ای که آقای میثم خامنه‌ای، فرزند رهبر انقلاب درس می‌خواندند، معلم از دانش‌آموزان می‌خواهد که مقوایی برای درس ریاضی تهیه کنند و این رسمی که در تصویر می‌بینید را روی آن ترسیم کنند و به مدرسه بیاورند. ایّام جنگ بود و کمبود اقلام؛ مقوا هم به راحتی پیدا نمی‌شد لذا آقای خامنه‌ای، رئیس‌‌ جمهور وقت یک پاکت مقوایی که آن زمان به جای کیسه نایلونی برای خرید میوه و اقلام استفاده می‌شد را باز می‌کنند و برای انجام رسم به فرزندشان می‌دهند و این جمله را خطاب به معلم روی آن مقوا می‌نویسند: 🔹«آقای آموزگار محترم! مقوا نداشتیم، من به میثم و دیگر بچه‌ها گفته‌‌ام از این کاغذها که باید دور ریخته می‌شد استفاده کنند. لطفا مؤاخذه نکنید بلکه تشویق هم بفرمائید. سید علی خامنه‌ای» به روایت آقای سادات‌ اعلایی، معلم دبستان علوی تهران https://eitaa.com/sajedi_ir/ 🌿https://eitaa.com/Tashayo
اصول اخلاقي برخورد با متهم در سيره قضايي امام علي ع.pdf
215.5K
🔷 مقاله پژوهشي زير عنوان: «اصول اخلاقي برخورد با متهم در سيرة‌ قضايي امام علي(عليه السلام)» تأليف: دکتر روح الله پرهيزگاري 🌿https://eitaa.com/Tashayo
امام_علی_جانشین_رسول_الله_(2)_98.7.4.pdf
4.54M
🔹 متن کتاب: امام علی(ع) جانشین رسول الله (ص)، نقدی بر کتاب جانشینی حضرت محمد(ص) از ویلفرد مادلونگ 🔹 نوشته دوست فاضل استاد حسین عبدالمحمدی و اسدالله رحیمی 🔸 ارایه متن کتاب با اجازه ناشر است. 🌿https://eitaa.com/Tashayo
شهادت امام کاظم ع.pdf
171.1K
☑️یادداشتی به مناسبت: شهادت امام کاظم(علیه السلام) 🏴https://eitaa.com/Tashayo
آيين نگارش تاريخ.pdf
4.48M
🔹متن کتاب: «آیین نگارش تاریخ» تألیف رشید یاسمی 🔸از آثار پیشگام در «روش تحقیق تخصصی در تاریخ» تألیف سال 1316ش. 🌿https://eitaa.com/Tashayo
بعثت.pdf
631.8K
🌺یادداشتی دربارۀ بعثت رسول اعظم (ص) از کتاب «پیامبر از دیدگاه اهلبیت (ع)» 🌿https://eitaa.com/Tashayo