👤 #انسان_شناسی۲۴۲
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
انسان شناسی ۲۴۲.mp3
12M
#انسان_شناسی ۲۴۲
#استاد_شجاعی
#دکتر_رفیعی
• زبان،
• مهارت کنترل زبان،
• سلامت زبان؛
اولین ابزاریست که نبودنش،
نداشتنش،
و افسارگیختگیاش باعث میشود، هیچ کدام از اعمال خوب انسان، او را به مقصد کمال نرساند. ✗
- چه کنیم از شر این فتنه بزرگ، درامان باشیم.
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری #استاد_شجاعی
✘ چرا من پیشرفت نمیکنم؟
✘ چرا انجام عبادتها، مطالعات و برنامههای معنوی من، آرامش، رشد و قدرت زیادی در روح من ایجاد نمیکنه؟
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
♥️⃟📿
آقاموݩمنٺظرھ...↯
بریمدعاےفرجبخوݩیم...🤲🏻
اللھمعجللولیڪالفرج...🍃
📿|↫#دعـاےفࢪج
♥️|↫#قراࢪعـاشقانهـ
#بخواندعایفرجراکهیارآمدنیاست...
🌱یقین بدان که اثر میکند دعای فرج
و از عنایت آن صاحبالزمان برسد...
🌱شروع دفتر باور به نام او زیباست
اگر که ختم غزل هم به پای آن برسد
#امام_زمان
#شبتونمهدوی🌙
تعجیـلدرظهـور #امام_زمان صلـوات
.
4_516474296994892476.mp3
2.74M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه52_53_54_55_56_57_58_59_60
#سوره_شعراء #آیه۵۲_۵۳_۵۴_۵۵_۵۶_۵۷_۵۸_۵۹_۶۰
📖#جزء ۱۹
تفسیر آیه 52_53 سوره شعراء
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=163016
تفسیرآیه 54_55_56_57_58_59_60
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=163808
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره شعراء -آیه ۵۲ و ۵۳
آيه🔹
وَأَوْحَيْنَآ إِلَى مُوسَى أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِى إِنَّكُم مُّتَّبَعُونَ
فَأَرْسَلَ فِرْعَوْنُ فِى الْمَدَآئِنِ حَشِرِينَ
ترجمه🔸
و به موسى وحى كردیم كه بندگان مرا شبانه (از مصر) كوچ ده، زیرا شما تعقیب خواهید شد.
پس فرعون (از این حركت آگاه شد و) به شهرها مأمور فرستاد تا مردم را گردآورند.
💠تفسیر
کار حضرت موسى به سه بخش تقسیم مىشود:
بخش اوّل، دعوت فرعون و اظهار معجزه بود.
بخش دوّم، گرویدن ساحران به او و فراز و نشیبهاى گوناگون بود.
بخش سوّم، حرکت دادن طرفداران و مؤمنین و تعقیب آنها از سوى فرعون و کفّار بود که به عبور مؤمنین از دریا و غرق شدن کفّار انجامید.
در کلمهى «حشر»، معناى برانگیختن و سوق دادن و جمع کردن نهفته است.
بنىاسرائیل براى فرعونیان منافعى داشتند که فرعون از مهاجرت آنان جلوگیرى مىکرد و حضرت موسى مأمور شد تا شبانه آنها را از مصر کوچ دهد.
پیام ها🔸
۱- بعد از نپذیرفتن استدلال، نوبت قهر الهى است که با فرمان کوچ دادن به موسى و تعقیب فرعونیان شروع و با غرق و هلاکت آنان خاتمه مىیابد. «و اوحینا الى موسى اَن أسرِ»
۲- تمام حرکات انبیا حتّى زمان هجرت، از طریق وحى بوده است. «اوحینا...»
۳- براى مبارزه با فرعون، از تاریکى شب نیز استفاده کنید. «أسرِ»
۴- یا جامعه فاسد را اصلاح کنیم و یا از آن فاصله گرفته و هجرت کنیم. «أَسرِ»
۵ - انبیا تنها پند و اندرز نمى دهند، ایجاد نهضتهاى بزرگ و رهبرى آنها از کارهاى دیگر آنان است. «أسرِ بعبادى»
۶- یکى از مراحل نهى از منکر، هجرت از جامعه فاسد است. «أسرِ بعبادى»
۷- خداوند بندگان خود را از مهلکه نجات مى دهد. «أَسرِ بعبادى»
۸ - طاغوتها دست به شایعه پراکنى و تبلیغات منفى در شهرها مى زنند. «فارسل فرعون فى المدائن حاشرین»
┄┄┅┅❅❁❅┅┅┅┄
💠سوره 26. شُعراء آيه 54-60
آيه🔹
إِنَّ هَؤُلَاءِ لَشِرْذِمَةٌ قَلِيلُونَ
وَإِنَّهُمْ لَنَا لَغَآئِظُونَ
وَ إِنَّا لَجَمِيعٌ حَاذِرُونَ
فَأَخْرَجْنَاهُم مِّن جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ
وَ كُنُوزٍ وَمَقَامٍ كَرِيمٍ
كَذَلِكَ وَ أَوْرَثْنَاهَا بَنِى إِسْرَآءِيلَ
فَأَتْبَعُوهُم مُّشْرِقِينَ
ترجمه🔸
(تبلیغات فرعونیان درباره ى موسى ویارانش این بود:) همانا اینها گروهى اندكند.
كه نسبت به ما خشم ونفرت دارند.
ما همگى آماده ى دفاع هستیم.
لذا آنان را (به گمان تعقیب بنى اسرائیل)، از باغ ها و چشمه ها و گنج ها و جایگاه نیكو (و قصرهاى مجلّل)، بیرون كردیم.
💠تفسیر سوره شعراء -آیه ۵۴ - ۶۰
کلمه «شِرذِمة» به معناى گروهى محدود است که از اصل جدا شده باشد. فرعون در تبلیغات خود، مخالفان را گروه کوچکى معرّفى مىکرد. امّا در تفاسیر از ابن عباس روایت کرده اند: افرادى که با حضرت موسى حرکت کردند حدود ۶۰۰۰۰۰ نفر بوده اند، و فرعون به این جمعیّت زیاد مى گوید: «اِنّ هؤلاء لَشِرذمة قلیلون»
کلمهى «حاذرون» از «حذر» به معناى وسیلهى دفاعى است، بنابراین «اِنّا لجمیع حاذرون» یعنى همهى ما براى انتقام آماده و مسلّح هستیم.
فرعونیان در تبلیغات، خود را گروهى متّحد مىدانستند، «اِنّا لجمیع حاذِرون» ولى بنىاسرائیل را «قَلیلون» مى خواندند، نه «قلیله»، یعنى آنان گروه گروه بوده و با هم متّحد و منسجم نیستند و ما خیلى زود آنها را قلع و قمع مى کنیم. غافل از آنکه انسجام آنان به قدرى است که با یک اشاره وفرمان حضرت موسى، همگى شبانه هجرت کردند.
پیام ها🔸
۱- طاغوتها حرکتهاى مردمى را ناچیز مى انگارند. «لَشِرذمة قلیلون»
۲- منحرف کردن افکار مردم، شیوه اى طاغوتى است. «لَشِرذمة قلیلون»
۳- طاغوتها بدانند که مورد تنفّرند. «و اِنّهم لنا لغائظون»
۴- بغض و خشم نسبت به طاغوتها و تبرّى از آنان، لازمهى ایمان به خداست. «و اِنّهم لنا لغائظون»
۵ - کاخها ابدى نیست، ظلم کلید زوال قدرت است. «فاخرجناهم ...»
۶- فرعونیان در مصر داراى تمدّن بودند. «و کنوز و مقام کریم»
۷- یکى از سنّتهاى الهى، جایگزین کردن مستضعفان به جاى مستبکران است. «کذلک و اورثناها بنى اسرائیل»
۸ - ثروتها، کاخها و باغهاى فرعونیان، به بنى اسرائیل رسید. «اورثنا»
۹- خروج فرعونیان به دنبال بنى اسرائیل، یک تدبیر الهى براى غرق شدن آنان بود. «فاخرجنا - فَاتبَعوهم مُشرقین»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
👤 #انسان_شناسی۲۴۳
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
انسان شناسی ۲۴۳.mp3
12.88M
#انسان_شناسی ۲۴۳
#استاد_شجاعی
#حجهالاسلام_حسینی_قمی
💢 یک فرمول میانبر در قرآن آمده :
که تکلیف انسان را قبل از حرکتش به سمت اعمال خیر مشخص میکند.
※ قدم اول، قبل از انتخاب عمل خوب و انجام آن چیست؟
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
✘ برکت چجوری میاد به زندگی؟
میخوام خدا به مالم
عمرم
جوانیم
سلامتیام
و ... برکت بده !
🌐 آپارات
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
✨مولای من
🍁هجرت بسوخت جانم و این درد بی دواست...
🍁درمان من تویی و درمانم آرزوست...
#امام_زمان
العجلمولایغریبم
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
#شبتونمهدوی🌙
4_516474296994892474.mp3
2.83M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه61_62_63_64_65_66_67_68
#سوره_شعراء #آیه۶۱_۶۲_۶۳_۶۴_۶۵_۶۶_۶۷_۶۸
📖#جزء ۱۹
تفسیر آیه 61_62سوره شعراء
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=163809
تفسیرآیه63_68 سوره شعراء
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=163810
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره شعراء -آیه ۶۱ و ۶۲
آيه🔹
فَلَمَّا تَرَءَا الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَبُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَكُونَ
قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِىَ رَبِّى سَيَهْدِينِ
ترجمه🔹
پس زمانى كه دو گروه همدیگر را دیدند، یاران موسى گفتند: (ما به دام افتادیم و) آنان به ما دست خواهند یافت.
موسى به آنان گفت: چنین نیست، قطعاً پروردگارم با من است و مرا هدایت خواهد كرد.
تفسیر🔻
«تَرائى» به معناى یکدیگر را دیدن و «جَمعان» به معناى دو گروه است.
شاید آوردن «اصحاب موسى» به جاى بنىاسرائیل، رمز آن باشد که حتّى یاران نزدیک موسى از اینکه دریا در جلو و سپاه فرعون در تعقیب آنان هستند، دغدغه ها داشتند.
گرچه هر حرکت و قیام و تصمیمى، شناخت و بصیرت لازم دارد، ولى لازم نیست انسان در گام اوّل نسبت به تمام مراحل آگاهى داشته باشد. چنانکه حضرت موسى تا لحظهاى که دریا را در جلو و دشمن را پشت سر خود دید خبر از برنامه نداشت، امّا ایمان به هدایت الهى همواره در او بود. و لذا فرمود: «اِنّ معِىَ ربّى سیَهدین»
پیام ها🔸
۱- رهبران آسمانى، در بحرانها دلى آرام دارند و مایه آرامش دیگران نیز هستند. «کلاّ اِنّ معِىَ ربّى»
۲- به وعدههاى الهى یقین داشته باشیم. (خداوند در آیهى ۱۵ این سوره به موسى فرمود: «انّا معکم مستمعون»، در این آیه موسى به مردم مى گوید: خداوند وعده داد و او با ماست). «کلاّ اِنّ معِىَ ربّى»
۳- هنگام برخورد با دشمن، (حتّى زمانى که در یک طرف دریا و در طرف دیگر سپاه دشمن است،) مأیوس نشوید و به خدا توکّل کنید. «اِنّ معىَ ربّى»
۴- پیامبران واسطهى فیض و رحمت خداوند مىباشند. «اِنّ معىَ ربّى سیهدین» (با توجّه به اینکه هدایت پیامبر، واسطه اى براى هدایت مردم است)
۵ - انبیا تحت حمایت ویژهى خداوند هستند. «اِنّ معِىَ ربّى»
۶- هدایت از شئون ربوبیّت است. «ربّى سیهدین»
💠تفسیر سوره شعراء -آیه ۶۳ - ۶۸
آيه🔹
فَأَوْحَيْنَآ إِلَى مُوسَى أَنِ اضْرِب بِّعَصَاكَ الْبَحْرَ فَانفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ
وَأَزْلَفْنَا ثَمَّ الْآخَرِينَ
وَأَنجَيْنَا مُوسَى وَمَن مَّعَهُ أَجْمَعِينَ
ثُمَّ أَغْرَقْنَا الْآخَرِينَ
إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ
ترجمه🔸
پس (به دنبال این تلاقى،) به موسى وحى كردیم كه عصایت را به دریا بزن.
دریا شكافت و هر پاره اى مثل كوهى بزرگ گردید.
آنگاه گروه دیگر (لشكر فرعون) را به آنجا نزدیك كردیم.
و موسى و هر كه را با او بود، همگى را (از دریا عبور و) نجات دادیم.
سپس گروه دیگر را غرق ساختیم. البتّه در این ماجرا، (عبرت و) نشانه روشنى است و بیشتر آنان ایمان آورنده نبودند.
و همانا پروردگارت شكست ناپذیر و مهربان است.
نکته🔶
💫کلمهى «اِنفلاق» به معناى شکافته شدن، «فِرق» به معناى قطعه و «طَود» به معناى کوه مى باشد. گویا در اثر شکافته شدن رود بزرگ نیل که همچون دریاست، آب در دو طرف خشکىِ ایجاد شده چنان روى هم انباشته شد که همانند دو کوه بلند گردید.
پیام ها🔸
۱- کارهاى انبیا با اراده پروردگار و وحى الهى است. «فاوحینا...»
۲- خداوند کارهایى را به دست اولیاى خود انجام مى دهد تا مردم به آنان توجّه کنند و از آنان اطاعت نمایند. «فاوحینا الى موسى أنِ اضرب» (آرى، طبیعت و مظاهر آن، با ارادهى خداوند در اختیار بندگان خاصّ ومقهور آنان است.)
۳- با ارادهى خداوند، یک عصا روزى اژدها مىشود و سبب ترس دشمنان مىگردد و یک روز کلید رحمت و باز شدن راه براى مؤمنان مى شود.
۴- با ارادهى خداوند، یک عصا گاهى سبب جوشیدن آب از سنگ است: «اِضرب بعصاک الحجر» و گاهى سبب خشک شدن دریا. «اِضرب بعصاک البحر»
۵ - همهى هستى و فعل وانفعالات آن، با ارادهى خداوند است. «أوحینا - أزلفنا - أنجینا - أغرقنا»
۶- نجات و رستگارى در سایه همراهى با انبیاست. «أنجینا موسى و من معه»
۷- خداوند یاران خود را در سختترین شرایط از بن بست نجات مىدهد. «أنجینا موسى ومن معه»
۸ - شکافته شدن دریا و غرق شدن فرعونیان، نشانه قدرت و قهر الهى و مایهى پند است. «اِنّ فى ذلک لآیةً»
۹- سنّت الهى در طول تاریخ، یارى حقّ و سرکوب باطل است. «لآیة» آرى، نشانه و عبرت بودن یک حادثه، زمانى است که آن حادثه یا مشابه آن در طول تاریخ تکرار شدنى باشد.
۱۰- خداوند با بیان تاریخ گذشتگان، به پیامبر اسلام دلدارى و درس صبر مى دهد. «ما کان اکثرهم مؤمنین»
۱۱- پندپذیران کم هستند. «لآیة و ما کان اکثرهم مؤمنین»
۱۲- پیامبر اسلام تحت حمایت ویژهى خداوند است. «ربّک» (خطاب به پیامبر است که همان گونه که ما مخالفان موسى را نابود کردیم، با همان عزّت و قدرت مىتوانیم مخالفان تو را نیز نابود کنیم.)
۱۳- کفر مردم، ضررى به عزّت خداوند نمىزند. «ما کان اکثرهم مؤمنین - اِنّ ربّک لهو العزیز الرّحیم»
۱۴- مربّى، هم باید قدرتمند باشد و هم مهربان. «اِنّ ربّک لهوالعزیز الرّحیم»
۱۵- مهلتى که خداوند به کفّار مى دهد از ضعف و ناتوانى نیست، بر اساس مهر و رحمت است تا شاید توبه کنند. «العزیز الرّحیم»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری #استاد_شجاعی
• همیشه لذّت از عبادت، نشانهی مقبولیت عبادتهای ما نیست.
✘ گاهی این لذّتها رو شیطان ایجاد میکنه!
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
👤 #انسان_شناسی۲۴۴
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
انسان شناسی ۲۴۴.mp3
12.82M
#انسان_شناسی ۲۴۴
#حجهالاسلام_قرائتی
#استاد_شجاعی
شما همین الآن در حال عبورید!
از روی همان صراط که بارها نامش را شنیدهاید.
تنها کار مهم شما نیز این است که:
در این مسیر،
۱ـ کسی را نسوزانید!
۲ـ خودتان نسوزید!
✘ چگونه میتوان نسوخت و نسوزاند؟
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
✘ بیحجاب، بیدین نیست ✘
با بیاحترامی و دعوا و هتاکی، هیچ چیزی در جامعه اصلاح نمیشه!
✘ واکسن فرهنگی باید تولید کرد!
آپارات | یوتیوب
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
#مولایمن
🌿آقا مرا کنار خودت جای می دهی؟
لطفی بزرگ در حق این روسیاه کن
🌿یک روز، نه! ثانیهای، لحظهای فقط
چشم مرا مسیر قدمهای ماه کن
#العجلمولایغریبم
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
#شبتونمهدوی🌙
4_516474296994892468.mp3
4.19M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه69_70_71_72_73_74_75_76
#سوره_شعراء #آیه۶۹_۷۰_۷۱_۷۲_۷۳_۷۴_۷۵_۷۶
📖#جزء ۱۹
تفسیر آیه 69_76سوره شعراء
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=163811
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠سوره 26. شُعراء آيه 69-76
آيه🔹
وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ إِبْرَاهِيمَ
إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا تَعْبُدُونَ
قَالُواْ نَعْبُدُ أَصْنَاماً فَنَظَلُّ لَهَا عَاكِفِينَ
قَالَ هَلْ يَسْمَعُونَكُمْ إِذْ تَدْعُونَ
أَوْ يَنفَعُونَكُمْ أَوْ يَضُرُّونَ
قَالُواْ بَلْ وَجَدْنَآ آبَآئَنَا كَذَلِكَ يَفْعَلُونَ
قَالَ أَفَرَءَيْتُم مَّا كُنتُمْ تَعْبُدُونَ
أَنتُمْ وَ آبَآؤُكُمُ الْأَقْدَمُونَ
ترجمه🔸
(اى پیامبر!) سرگذشت ابراهیم را بر مردم بخوان. آن گاه كه به پدرش (عمویش آزر) و قومش گفت: شما چه مى پرستید؟ گفتند: بت هایى را مى پرستیم كه همواره ملازم آنهاییم.
ابراهیم گفت: آیا هر گاه آنها را مى خوانید (یا دعا مى كنید) سخن شما را مى شنوند؟
یا به شما سود و زیانى مى رسانند؟ بت پرستان گفتند: (نه) بلكه پدرانمان را یافتیم كه این گونه (پرستش) مى كردند.
ابراهیم گفت: آیا در آنچه مى پرستید اندیشه و نگاه (عمیق) كرده اید؟
شما و پدران پیشین شما (دقّت كرده اید)؟
نکته ها🔻
بعد از حضرت موسى كه نامش بیش از 130 مرتبه در قرآن آمده، نام حضرت ابراهیم، بیش از دیگر پیامبران در قرآن آمده است.
بر اساس روایات مراد از كلمه ى «أَب» در این آیه، آذر عموى ابراهیم است. زیرا امكان ندارد كه پدرِ پیامبرى همچون ابراهیم كافر باشد. از نظر لغت نیز به مربّى و جدّ و پدر زن نیز «أَب» گفته مى شود. در آیه 133 سوره بقره مى خوانیم كه فرزندان یعقوب به پدرشان گفتند: «نَعبُد الهك و اله آبائك ابراهیم و اسماعیل و اسحاق» با اینكه یعقوب فرزند اسحاق است، در این آیه هم به جدّ (ابراهیم) و هم به عمو (اسماعیل)، أَب گفته است.
تقلید از اهل علم و دانشمندان، گاهى وسیله ى تكامل و رشد و ترقّى است؛ «فسئلوا اهل الذكر»(16) و «فبِهُداهم اقتده...»(17) ولى از عوام وسیله ى تحجّر و جمود است. «انّا وَجَدنا آباءنا» زیرا پایبندى بى چون و چرا به سنّت ها و آداب ملّى و قومى، سبب تخدیر جامعه و سدّ راه فكر و نوآورى و مانع شناخت حقیقت است.
چون حضرت ابراهیم مورد ستایش همه ى گروه هاى یهودى و مسیحى است، بیان تاریخ او براى اهل كتاب زمان پیامبر و همچنین مسلمانان، درس آموز خواهد بود.
كلمه ى «رأیتم» از ریشه ى «رأى» و «رؤیت» است. بنابراین «رأیتم» هم شامل دیدن با چشم مى شود و هم نگریستن با عقل.
16) نحل، 43 ؛ انبیاء، 7.
17) انعام، 90.
پيام ها🔸
1- پیامبر اسلام مأمور حفظ تاریخ انبیاى قبل از خود است. «واتلُ علیهم»
2- سرگذشت حضرت ابراهیم علیه السلام مهم و مفید است. («نبأ»، به خبر مهم گویند)
3- سنّت ها و قوانین حاكم برتاریخ، ثابت است. بنابراین تاریخ دیروز مى تواند براى امروز درس باشد. «واتلُ علیهم نبأ ابراهیم»
4- در نهى از منكر، از خودى ها شروع كنیم. «لابیه»
5 - در نهى از منكر، سن شرط نیست. «قال لابیه»
6- در نهى از منكر، قدرت شرط نیست. «قال لابیه و قومه» (با توجّه به اینكه آن زمان حضرت ابراهیم در شرایطى بود كه عمویش او را طرد كرد.)
7- در نهى از منكر، از تنهایى نترسید. «قال لابیه و قومه»
8 - در دفاع از حقّ، مراعات فامیل را نكنید. «قال لابیه»
9- خداوند با بیان این كه نزدیك ترین بستگان ابراهیم بت پرست بودند و از او اطاعت نكردند، پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله را دلدارى مى دهد. «لابیه و قومه - نعبد اصناما»
10- در شیوه ى تبلیغ، وجدان ها را با سؤال بیدار كنید. «ما تعبدون» (با آنكه ابراهیم علیه السلام مى دید كه آنها چه چیزهایى را مى پرستند، ولى براى اینكه آنان را به تفكّر وادار كند ووجدانشان را بیدار نماید، از آنان پرسش نمود.)
11- انسان، موجودى است پرستش گر، اگر حقّ را پرستش نكند به باطل رو خواهد كرد. «ما تَعبدون - نَعبُد اصناما»
12- قرآن كریم در نقل تاریخ، نقاط حساس و سازنده را مطرح مى كند. «ما تعبدون» (قرآن در مطالبى كه از تاریخ نقل مى كند، به تعداد و نام و زمان و مكان اشاره ندارد، بلكه پیام و محتواى عبرت انگیز را بیان مى كند.)
13- در نهى از منكر، از منكرات مهم شروع كنید. «ما تعبدون» (آرى مهم ترین منكر، شرك به خداوند است.)
14- هر عبادتى ارزش ندارد، نوع معبود و مقدار شعور مهم است. «نعبد اصناماً»
15- پرستش، یك خواست لحظه اى نیست، بلكه در عمق جان انسان ریشه دارد. «عاكفین»
16- بدتر از انحراف، افتخار به انحراف است. «فنظلّ لها عاكفین» («نظلّ» یعنى همیشه بت مى پرستیم و «عاكفین» یعنى بر پرستش آن ملازم هستیم.)
17- استدلال و منطق، اوّلین گام تبلیغ است. «هل یَسمعونكم - او یَنفعونكم»
18- انگیزه ى پرستش، یا خیررسانى است، یا دفع شرّ و بت ها هیچ یك را ندارند. «ینفعونكم او یضرّون»
19- با افراد عادّى، استدلال روشن و قابل فهم داشته باشید. «هل یَسمعونكم اذ تدعون او یَنفعونكم او یَضرّون»
20- در عقاید، تقلید ممنوع است. «وَجَدنا آبائنا»
21- گاهى آداب ورسوم نیاكان، مانعى بر راه عقل ومنطق است. «وَجدنا آبائنا»
22- سابقه، دلیل حقّانیّت نیست. «وَجدنا آبائنا»
23- بت پرستان نیز بى اثر بودن بت ها را باور دارند، فقط گرفتار نیاكان خود هستند. «بل وَجَدنا آبائنا»
24- تعصّب و قوم گرایى ممنوع است. «وَجدنا آبائنا»
25- جهل و ساده اندیشى، بستر و زمینه ى انحراف است. «أفرأیتم ماكنتم تعبدون» (شرك مبناى علمى و برهانى ندارد)
26- تدبّر و تعقّل براى انسان، یك ضرورت است. «أفرأیتم ما كنتم تعبدون»
27- مناظره، بحث واحتجاج، میان افكار گوناگون لازم
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج