فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
▪️و ماییم که میتوانیم مسلم باشیم؛
برای امامی که هزار سال محکوم به نخواستنهای ماست!
@ostad_shojae
※مجموعه داستان #همه_نمیرسند ۴
| ماجرای کسانی که به عاشورا نرسیدند، شاید شبیه ما |
روز چهارم | مالک بن نضر ارحبی
※ مالک به حضور امام حسین علیه السلام رسید.
این دیدار ظاهراً در کربلا صورت گرفت. امام پس از خوشامدگویی علّت حضور مالک را جویا شد.
مالک گفت: برای عرض سلام خدمت رسیدم و از خدا عافیت و سلامت شما را خواستارم. مردم برای جنگ با شما جمع شده اند! نظر شما در اینباره چیست؟
امام پاسخ داد: «حسبی الله و نعم الوکیل؛ خدا مرا کفایت می کند و چه نیکو وکیلی است».
او برای امام دعا کرد....
آنگاه حضرت فرمود: چرا مرا یاری نمیکنی؟ مالک بن نضر گفت: من مقروض هستم و عیال وارم، اهل من بدون من چگونه روزگار بگذرانند؟
✘ مالک دعوت امام را رد کرد و رفت !
ــــــــــــــــــــــ پ . ن :
※ به داستان مالک بن نضر که رسیدم، با خودم گفتم؛ ببین آدمها قربانیِ ترسهایشان میشوند!
و ترسهای تو، سقف توحید تو را مشخص میکنند. و همینطور سقف استقامتت را !
ترسها درست همان نقطههاییاند که ما به آنها بندیم و تعلق داریم، و از دست دادنشان، میترساندمان.
یکی ترس دارد از فقر خانوادهاش،
یکی ترس دارد از باختن محبوبیتش،
یکی ترس دارد از فنا کردن جایگاه اجتماعیاش ...
یکی ترس دارد از تنهایی ! و ....
• همراهی با امام، مسیرِ سر بریدنِ ترسهاست!
یکی یکی یکی، باید همه را ذبح کنی، وگرنه امام را به چشم سر هم که ببینی، ترسهایت کورت میکنند و مانع همراهیات خواهند شد.
رسانه رسمی #استاد_محمد_شجاعی
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
سرفصلهای #مقام_محمود۴
۱• تفاوت علوم انسانی (معرفت نفس) با دیگر علوم
۲• روند بلوغ انسان در مقامخواهیهای بلند انسانی
رسانه رسمی #استاد_محمد_شجاعی
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
مقام محمود 4.mp3
10.08M
#مقام_محمود ۴
※ و أسئلهُ أن یُبَلّغنی المقامَ المَحمود لکم عندالله.
#استاد_شجاعی
#حجهالاسلام_قرائتی
درک این حجم از خواستنها و آرزوهای بلند در ادعیه، واقعاً برای من ممکن نیست!
چرا من نمیتوانم صادقانه از ته قلبم مقاماتی مثل:
أن یثبت لی قدم صدق
أن یبلغنی المقام المحمود
أن یرزقنی طلب ثاری
و ..... را بخواهم و برایشان بیتاب باشم؟
منبع : کارگاه مقام محمود
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
#شبهات_عاشورا
10 دلیل مهم که باعث شد کوفه مقصد نهایی امام حسین علیهالسلام باشد!
✘ سؤال:
چرا امام به یمن نرفتند و کوفه مقصد نهایی امام حسین علیهالسلام شد؟
√ علاقهمندان میتوانند پاسخ را در لینک زیر مطالعه بفرمایند:
🌐 blog.montazer.ir/?p=4612
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
√ موضوع مهم کربلا، امام حسین (ع) نیست!
※ موضوع شخص توئی!
🌐آپارات | یوتیوب | اینستاگرام
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
پیام رهبر انقلاب در پی جسارت به ساحت قرآن مجید در سوئد:
اشد مجازات برای عامل جسارت به ساحت قرآن مجید مورد اتفاق همه علمای اسلام است
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را حادثهای تلخ و توطئهآمیز و خطر آفرین خواندند و تاکید کردند: اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد باید عامل جنایت را به دستگاههای قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثهای تلخ و توطئهآمیز و خطرآفرین است. اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملتهای مسلمان و بسیاری از دولتهای آنان را به سوی خود جلب کرده است.
وظیفه آن دولت آن است که عامل جنایت را به دستگاههای قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. توطئهگران پشت صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن کریم روز به روز افزونتر و انوار هدایت آن درخشانتر خواهد شد، امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند.
والله غالبٌ علی اَمرِه
سیدعلی خامنهای
۳۱ تیرماه ۱۴۰۲
🍃
@Darmahzareghoran
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج ✨
▪️امام حسین علیهالسلام:
🔸️والله تا ظهور مهدی علیهالسلام، خون من از جوش و خروش نمیافتد.
🔹️وَ اللَّهِ لَا یَسْکُنُ دَمِی حَتَّی یَبْعَثَ اللَّهُ الْمَهْدِیَّ
📚مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۸۵.
#امام_زمان
#مولایِمن🌸 #بیاآرامِدلها
#العجلمولای_غریبم
إِلَهِی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکَى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَانِ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَانِ یَا مَوْلانَا یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی السَّاعَهَ السَّاعَهَ السَّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
۞اللّهُمَّ اغفِر لِیَ الذُّنوبَ الَّتی تَحبِسُ الدُّعا۞
#امام_زمان
#محرم
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
#شبتونمهدوی🌙
.
4_516474296994892553.mp3
3.12M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه24_25
#سوره_قصص #آیه۲۴_۲۵
📖#جزء ۲۰
تفسیر آیه 23_24 سوره قصص
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=177793
تفسیر آیه25سوره قصص
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=177794
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠 قصص - آیه ۲۳ و ۲۴
وَلَمَّا وَرَدَ مَآءَ مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ یَسْقُونَ وَوَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَیْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُکُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِى حَتَّى یُصْدِرَ الرِّعَآءُ وَ أَبُونَا شَیْخٌ کَبِیرٌ
فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّى إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّى لِمَآ أَنزَلْتَ إِلَىَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ
ترجمه🔸
و چون موسى به (چاه) آب مدین رسید، گروهى از مردم را در اطراف آن دید که به سیراب کردن (چهار پایان خویش) مشغولند و در کنار آنان به دو زن برخورد که مراقب بودند (تا گوسفندانشان با گوسفندان دیگر مخلوط نشوند. پس موسى جلو رفته و به آنان) گفت: منظور شما (از این کناره گیرى) چیست؟ گفتند: ما (براى پرهیز از اختلاط با مردان، گوسفندان خود را) آب نمى دهیم تا اینکه همه چوپانان خارج شوند و (حضور ما در اینجا براى آن است که) پدر ما پیرمردى کهنسال است.
پس (موسى گوسفندانشان را) براى آنان آب داد، سپس رو به سوى سایه آورد و گفت: پروردگارا! همانا من به هر خیرى که تو برایم بفرستى نیازمندم.
🍃«تذودان» از مادّه «ذود» به معناى منع کردن و جلوگیرى کردن است.
در این آیه، کلمه «وَجَدَ» دو مرتبه تکرار شده که نشانه دو نگاه جداگانه است، در حالى که اگر مردان و زنان در کنار هم بودند با یک نگاه دیده مى شدند.
پیام ها🔸
۱- از حیا و ضعف زنان، سوء استفاده نکنیم. اگر قانون و حمایتى در کار نباشد، بسیارى از مردان، حقوق زنان را نادیده مى گیرند. «اُمّة... یَسقون و وَجد من دونهم امرأتین»
۲- حریم میان زن و مرد یک ارزش است که دختران شعیب آن را مراعات مى کردند. «و وجَدَ من دونهم امرأتین»
۳- دختران پیامبر خدا چوپانى مى کنند، ولى هرگز تن به ذلّت و گدایى نمى دهند. «امرأتین تذودان»
۴- چوپانى، شغل بسیارى از انبیاى الهى بوده است. «و أبونا شیخ کبیر» اگر پدر ما پیر نبود، خودش چوپانى مىکرد.
۵ - مشکلات شخصى، ما را از حمایت دیگران باز ندارد. «قال ما خَطبُکما» (موسى (ع) که جانش در خطر و در حال فرار بود، از کمک و حمایت دیگران دست برنداشت.)
۶- حمایت از زنان یک ارزش انسانى است. «ما خَطبُکما»
۷- گفتگوى مرد با زن در صورت لزوم مانعى ندارد. «ما خَطبُکما»
۸ - سعى کنیم در حرف زدن با نامحرم، خلاصه سخن بگوییم. «ما خَطبُکما»
۹- نسبت به آنچه در اطراف ما مى گذرد، بى تفاوت نباشیم. «ما خطبکما»
۱۰- کار زن در خارج از منزل اشکالى ندارد، به شرط آنکه:
الف: زن در محیط کار، تنها نباشد. «امرأتین»
ب: با مردان اختلاطى نداشته باشد. «من دونهم - لانسقى حتّى یصدر الرّعاء»
ج: مردى که توان کار داشته باشد، در خانواده نباشد. «أبونا شیخ کبیر»
۱۱- اگر در موضعى غیر عادّى قرار داریم، از خود دفع شبهه کنیم. «و أبونا شیخ کبیر»
۱۲- وقتى پدر و نانآور خانواده از کار مىافتد، همهى فرزندان حتّى دختران نیز مسئول هستند. «أبونا شیخ کبیر»
۱۳- در کمک به دیگران، شرطى قرار ندهیم و سریع اقدام کنیم. «فسقى لهما»
حضرت موسى همین که دلیل منطقى آن دو زن را شنید، بدون هیچ گونه پرسش و درخواستى، بىدرنگ به رفع خواسته آنان پرداخت.
۱۴- خدمت به مردم را خالصانه انجام دهیم و حل مشکلات خود را از خداوند بخواهیم. «فسقى لهما - ربّ انّى» (موسى گوسفندان آن دو دختر را سیراب کرد، ولى براى رفع گرسنگى خود به جاى استمداد از آنان، از خدا کمک طلبید.)
۱۵- همه چیز را از خداوند درخواست نماییم. «ربّ انّى لما انزلت الىّ من خیر فقیر»
۱۶- در دعا، براى خداوند تکلیف و مصداق معیّن نکنیم. «ربّ انّى لما انزلت الىّ من خیر فقیر» (حضرت موسى با این که گرسنه بود؛ ولى از خدا، مصداقى از نان و غذا طلب نکرد.)
━═━🍃❀🌺❀🍃━═━
💠 سوره قصص - آیه ۲۵
فَجَآءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِى عَلَى اسْتِحْیَآءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِى یَدْعُوکَ لِیَجْزِیَکَ أَجْرَ مَا سَقَیْتَ لَنَا فَلَمَّا جَآءَهُ وَ قَصَّ عَلَیْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَاتَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ
ترجمه🔸
پس (چیزى نگذشت که) یکى از آن دو (زن) در حالى که با حیا و عفّت راه مى رفت به نزد او آمد و گفت: همانا پدرم از شما دعوت مى کند تا مزد اینکه براى ما آب دادى به تو بپردازد. پس همین که موسى به نزد آن پدر پیر (حضرت شعیب) آمد و سرگذشت خود را براى او بازگو کرد، او گفت: نترس، تو از (دست) گروه ستمگران نجات یافتى.
پیام ها🔸
۱- پاداش انسانها را سریع و بلافاصله بپردازیم. «فجاءته»
۲- رفت وآمد زن در بیرون خانه باید براساس حیا و عفّت باشد.«تمشى على استحیاء» (حیا، از برجسته ترین کمالات زن در قرآن مى باشد).
۳- در دعوت، مرد از مرد و زن از زن دعوت کند. «اِنّ أبى یَدعوک»
۴- بدون دعوت، خود را میهمان نکنیم. «اِنّ أبى یدعوک»👇
۵ - کسىکه از دامن طاغوت بگریزد، به خانهى پیامبر خدا میهمان مى شود. «اِنّ أبى یدعوک»
۶- غریب نوازى، از صفات بارز پیامبران الهى است. «یدعوک»
۷- براى خدمات مردم، ارزش قائل شویم. «لیجزیک»
۸ - قصد قربت، با قدردانى دیگران منافاتى ندارد. «أجر ما سقیت» (حضرت موسى کار را براى رضاى خدا انجام داد؛ ولى حضرت شعیب با پرداخت مزد از زحمات او تقدیر کرد.)
۹- حوادث را براى اهل خبره، تفسیر و تحلیل و بازگو کنیم. «قصّ علیه القصص»
۱۰- عاقبت اهل ایمان، نجات و رستگارى است. «نَجوتَ»
۱۱- دعاى انبیا، مستجاب است. «نجوتَ» حضرت موسى دیروز دعا کرد: «ربّ نجّنى من القوم الظالمین»، امروز مىشنود: «لاتخف نجوت من القوم الظالمین»
۱۲- با اولیاى خدا بودن، یک نوع ایمنى و احساس امنیّت است. «نَجَوتَ»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
※مجموعه داستان #همه_نمیرسند ۵
| ماجرای کسانی که به عاشورا نرسیدند، شاید شبیه ما |
روز پنجم | ضَحّاک بن عبدالله مشرقی
※ ضحاک از "گزارشگران" واقعه کربلا در کوفه است. طبری نقل کرده است ضحاک در میانه راه کاروان حسینی به سوی کوفه، با امام حسین(ع) ملاقات کرد.
امام حسین(ع) او را به یاری خود خواند. وقتی ضحاک عذر خواست، امام علیهالسلام علت عدم همراهیاش را جویا شد.
• ضحاک دعوت امام را ✘ #مشروط ✘ قبول کرد و گفت: «من فردی عیالوارم و به مردم مقروض هستم؛ اما اگر به من اجازه دهی، هنگامی که هیچ جنگجویی که از تو دفاع کند - در کنارت - نیافتم، بازگردم و فقط تا آنجا برایت بجنگم که برایت سودمند باشد و بتوانم از تو دفاع کنم». امام علیهالسلام پذیرفت. (اوج رحمت امام برای نجات یک نفر)
• ضحاک در صبح روز عاشورا در حمله اول شرکت کرد و شجاعتهای بسیاری از خود به نمایش گذاشت و نماز ظهر را همراه امام به جای آورد.
او وقتی که دید سپاه بنیامیه به دستور عمر بن سعد اسبهای یاران امام (ع) را هدف قرار داده و با پی کردن از پای درمیآورند، اسب خود را در خیمهای پنهان کرد و خود پیاده به نبرد با دشمن پرداخت.
• ضحاک خود نقل کرده که در مقابل امام علیهالسلام، دو نفر از دشمن را که پیاده میجنگیدند، به قتل رسانده و دست یکی دیگر را از تنش قطع کرده که حضرت هم در حق او دعا کردند و فرمودند: «سست نگردی، دستت بریده نشود. خداوند از اهل بیت پیامبر صلواتاللهعلیه، بهترین پاداشها را به تو ارزانی دارد.»
※ وقتی دیدم یاران امام حسین(ع) کشته شدهاند و نوبت به وی و خاندانش رسیده و با وی به جز "سوید بن عمرو خثعمی و بشیر بن عمرو حضرمی" باقی نماندهاند، خدمت اباعبدالله آمدم و گفتم: یابن رسول الله! به خاطر دارید که بین من و شما چه شرطی بود؟
حضرت فرمود: آری، من بیعت خود را از تو برداشتم؛ ولی تو چگونه میتوانی از بین سپاه دشمن فرار کنی؟ (رحمت امام به کسی که از میدان میگریزد)
• ضحاک گفت: من اسب خود را در خیمهای پنهان کردهام و به همین جهت بود که پیاده میجنگیدم.»
پس ضحاک سوار بر اسب شد و از صحنه نبرد گریخت.
ـــــــــــــــــــــ پ . ن :
تسلیم، شرط عشق است!
و عاشق، شرط نمیگذارد!
اگر شرایط اینطور باشد هستم!
و اگر آنطور باشد، من نیستم!
تسلیم، شرط امنیت امام است، و ما در نقطهای، دیگر برای امام خطرناک نیستیم، که به عشق میرسیم!
عاشق چیزی به نام #شرط نمیداند!
اینجا را میتوانم، آنجا را نمیتوانم، ندارد!
عاشق میماند و "ماندن" برایش موضوع اصلی است ... "ماندن" تمامِ شرط است برای او!
من فقـــط میخواهم که باشم زیر سایهات همین!
هر طور که باشد / هر کجا که باشد /
فقـــط باشم ! (فمعکم، معکم، لا مع غیرکم)
اگر اهل شرطیم!
اهل "با این کمبود نمیتوانم"
اهل "با این اوضاع نمیمانم"
اهل "انتخاب نحوهی ماندن"
امام را به چشم سر هم که ببینیم، ضحاک درونمان شرط میگذارد برایش!
و بالاخره از همراهی امام، میگریزیم!
✘ آری #همه_نمیرسند !
فقط آنهایی میرسند که قصدِ رسیدن دارند در هر حال و اوضاع و شرایطی!
رسانه رسمی #استاد_محمد_شجاعی
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
سرفصلهای #مقام_محمود۵
۱• مراتب سلوک عاشورایی در حدیث قدسی زیارت عاشورا
۲• باطن سازی متناسب با مقام
۳• چگونگی عبور از مراتب چهارگانهی مقامخواهی در زیارت عاشورا
رسانه رسمی #استاد_محمد_شجاعی
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
مقام محمود 5.mp3
9.61M
#مقام_محمود ۵
※ و أسئلهُ أن یُبَلّغنی المقامَ المَحمود لکم عندالله.
#استاد_شجاعی
#استاد_میرباقری
※ از کجا معلوم میشود ما را هم برای مقامات بلند انسانی خواهند پذیرفت؟
※ از کجا بفهمیم سعی ما با مقامی که هدف ماست، متناسب است ؟
※ آیا مقامخواهیِ انسانی مرتبه دارد؟
از هر مرتبه به مرتبهی دیگر چگونه میشود صعود کرد؟
منبع : کارگاه مقام محمود
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
#مولایمن
🍂قرار سینه های بیقرار ما نمی آیی؟
گل نرگس،امیدِ حضرت زهرا نمی آیی؟
🍂شمردم روزها را تا محرم در هوای تو
عزای جد مظلومت رسید آیا نمی آیی؟
#امام_زمان عج
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
#شبتونمهدوی🌙
#محرم
#دعایفرجفراموشنشود.
.
4_516474296994892566.mp3
4M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه26_27
#سوره_قصص #آیه۲۶_۲۷
📖#جزء ۲۰
تفسیر آیه 26 سوره قصص
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=177795
تفسیر آیه27سوره قصص
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=177796
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره قصص - آیه ۲۶
قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یَا أَبَتِ اسْتَئْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَئْجَرْتَ الْقَوِىُّ الْأَمِینُ
ترجمه🔸
یکى از آن دو (دختر، خطاب به پدر) گفت: اى پدر! او را استخدام کن، زیرا بهترین کسى که (مىتوانى) استخدام کنى، شخصِ توانا و امین است.
🍃امام رضا (ع) فرمود: «حضرت شعیب از دخترش پرسید: چگونه امانتدارى این جوان را فهمیدى که او را امین مى خوانى؟ گفت: وقتى دعوت شما را به او ابلاغ کردم، به من گفت: از پشت سر من، مرا راهنمایى کن». تا مبادا به قامت من چشم بدوزد.
پیام ها🔸
۱- دختران نیز در خانواده بر اساس منطق و حکمت، حقّ پیشنهاد دارند و فرقى با دیگران ندارند. «قالت احداهما یا ابت استأجره»
۲- روابط حسنه میان والدین و فرزندان و آزادى بیان در خانواده، یک ارزش است. «یا أبت استأجره»
۳- همهى اعضاى خانه پیشنهاد بدهند؛ ولى تصمیم نهایى با سرپرست خانواده است. «اِستأجره»
۴- زنان عفیفه به دنبال آنند تا کمتر از منزل خارج شوند. «استأجره» (براى کارهاى سخت خارج از منزل، از مرد استفاده شود.)
۵ - کار، عار نیست، اولیاى خدا نیز کار مى کرده اند. «استأجرت»
۶- در گزینشها، به بهترینها توجّه کنیم. «خیر من استأجرت»
۷- براى استخدام، دو عنصر توانایى (تخصّص) و امانتدارى (تعهّد)، لازم است. «القوىّ الامین»
۸ - توانایىها و امانتدارىها را باید در شرایط عادّى و بدون توجّه طرف، شناسایى و احراز کرد. «القوى الامین»
(غالب افراد با تصنّع، تملّق و ریاکارى، واقعیّت خود را مى پوشانند؛ امّا حضرت موسى در یک صحنهى طبیعى، با یک کار حمایتى و برخورد عفیفانه، خود را نشان داد.)
🔻کار و کارگرى
* خداوند از مردم، عمران و آبادى زمین را خواسته که بدون کار و تلاش محقّق نمىشود. «هو أنشأکم من الارض و استعمرکم فیها»
* در سراسر قرآن بر عمل صالح که داراى معناى بسیار گسترده اى است، تکیه شده است.
* انبیاى الهى، کشاورز، چوپان، خیّاط و نجّار بوده اند.
* کار در اسلام عبادت و به منزلهى جهاد است.
* دعاى بیکار مستجاب نمى شود.
* کار وسیله تربیت جسم و روح، پرکردن ایّام فراغت، مانع فساد و فتنه، عامل رشد و نبوغ و ابتکار، توسعهى اقتصادى، عزّت و خودکفائى و کمک به دیگران مى باشد.
* قرآن مىفرماید: ما زمین را براى شما رام قرار دادیم، پس از پشت آن بالا روید و از رزق آن بخورید. «هو الّذى جعل لکم الارض ذلولا فامشوا فى مناکبها و کلوا من رزقه»
* اسلام براى کار بازویى احترام ویژهاى قائل شده است و مراعات حقّ کارگر و تحصیل رضاى او و پرداخت سریع مزد او و اضافه پرداخت بر مقدار تعیین شده و احترام به او همه و همه مورد سفارش اسلام است. همان گونه که براى کشاورزى سفارش نموده تا آنجا که سیراب کردن درخت، پاداش سیراب کردن مؤمن دارد.
* حضرت على (ع) به استاندارش سفارش مى کند که کشاورزان مورد ستم قرار نگیرند و در گرفتن مالیات مراعات آنان را بکن.
* کارهاى فکرى نیز از ارزش بالایى برخوردار است تا آنجا که یک ساعت فکر مفید از ساعتها عبادت بهتر است.
* کمکارى و سهل انگارى در کار، مورد انتقاد است تا آنجا که رسول خدا فرمود: خداوند دوست دارد هرکس کارى انجام مى دهد آن را به نحو أحسن انجام دهد.
* قرآن مىفرماید: هرگاه از کار مهمى فارغ شدى به کار مهم دیگرى بپرداز. «فاذا فَرَغتَ فَانصَب» بنابراین بیکارى، ممنوع.
آرى، بیکارى مایه خستگى، تنبلى، فرسودگى، فرصتى براى نفوذ شیطان، ایجاد فتنه و گسترش گناه مىب اشد.
* البتّه اسلام براى کار، ساعت و مرز قرار داده و به کسانى که در ایّام تعطیل کار مى کنند، لقب متجاوز داده است.
* امام رضاعلیه السلام فرمود: مؤمن باید ساعات خود را بر چهار بخش تقسیم کند: ساعتى براى کار، ساعتى براى عبادت، ساعتى براى لذّت و ساعتى براى دوستان و رسیدگى به امور اجتماعى که در غیر این صورت انسان به صورت عنصرى حریص در آمده و مورد تمام انتقادهایى که درباره حرص است قرار مى گیرد.
* اسلام توجّه خاصّى به کیفیّت کار دارد، نه به مقدار و کمّیت آن.
* به هر حال اسلام به کار اهمّیت داده تا آنجا که در حدیث مى خوانیم: خداوند بنده پرخواب و انسان بیکار را دشمن دارد.(۴۰) امام باقرعلیه السلام فرمود: «کسىکه در کار دنیایش تنبل باشد، در کار آخرتش تنبلتر است».
* در حدیث مىخوانیم: شخص فقیر و بیکارى نزد پیامبر آمد و تقاضاى کمک کرد. حضرت فرمود: آیا کسى در منزل تبرى دارد؟ یک نفر گفت: بله، او تبر را آورد و پیامبر چوبى که در کنارش بود، دستهى آن تبر قرار داد و به آن شخص بیکار تحویل داد و فرمود: این ابزار کار؛ امّا تلاش با خودت.
از این حرکت چند نکته استفاده مى شود:
۱. انبیا در فکر زندگى مردم نیز هستند.
۲. ضعیفترین فرد جامعه مىتواند با شخص اوّل جامعه ملاقات کند.👇
۳. جامعه نیاز به تعاون و همکارى دارد. تبر از یک نفر و چوب آن از دیگرى، هماهنگى و سازندگى و تبر سازى از شخص پیامبر.
۴. براى مبارزه با فقر، باید ابزار تولید را در اختیار نیروهاى فعّال جامعه قرار داد.
━═━🍃❀🌺❀🍃━═━
💠 تفسیر سوره قصص - آیه ۲۷
قَالَ إِنِّى أُرِیدُ أَنْ أُنکِحَکَ إِحْدَى ابْنَتَىَّ هَاتَیْنِ عَلَى أَن تَأْجُرَنِى ثَمَانِىَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِندِکَ وَ مَآ أُرِیدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ سَتَجِدُنِى إِن شَآءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ
ترجمه🔸
(حضرت شعیب به موسى) گفت: من قصد دارم تا یکى از این دو دخترم را به همسرى تو درآورم بر این (شرط) که هشت سال براى من کار کنى و اگر (این مدّت را) به ده سال تمام کردى، پس (بسته به خواست و محبّت) از ناحیه توست و من نمى خواهم که بر تو سخت گیرم، به زودى به خواست خداوند، مرا از صالحان خواهى یافت.
ما مى توانیم تمام کارهاى خود را رنگ الهى دهیم، چنانکه قرآن مى فرماید: «صبغةاللّه و مَن أحسن من اللّه صبغة» مثلاً هرگاه صورت خود را مى شوییم، قصد وضو نماییم، هرگاه مى نشینیم مثل پیامبر رو به قبله نشینیم، به جاى مدرک و مقام، براى رضاى خداوند درس بخوانیم، لباسى که براى همسر مى خریم، به مناسبت اعیاد مذهبى همچون عید غدیر یا تولّد حضرت زهرا باشد، هدیه اى که براى فرزند خود مى خریم به مناسبت کسب یک کمال معنوى باشد، همان گونه که در این آیه به جاى هشت سال فرمود: به اندازهى هشت.
پیام ها🔸
۱- اگر کارى بر اساس جوانمردى و ضعیف نوازى انجام شود، علاوه بر اجر معنوى، پاداش دنیوى نیز بدنبال دارد. «قال اِنّى اُرید أن اُنکِحُک» (حضرت موسى که تا ساعاتى پیش حتّى بر جان خود ایمن نبود، اینک علاوه بر امنیّت جانى، صاحب زن و زندگى و کار مى شود.)
۲- سنّت اى خوب ازدواج (همچون حضور در منزل دختر و گفتگو با حضور پدرش) را از انبیا بیاموزیم. «اِنّ أبى یَدعوک - اِنّى اُرید أن اُنکحک»
۳- شناخت داماد پیش از اقدام به ازدواج، امرى ضرورى است. «فلما قَصّ علیه القصص - قال اِنّى اُرید أن اُنکحک» (موسى سرگذشت خود را صادقانه به شعیب گفت و او به موسى اطمینان پیدا کرد، آنگاه پیشنهاد دامادى او را براى دخترش مطرح نمود.)
۴- اگر از امین بودن، توانایى و علاقهمندى به کار جوان مطمئن شدیم «القوىّ الامین» نداشتن امکانات و مسکن را مانع ازدواج قرار ندهیم.«اُرید أن اُنکحک»
۵ - پیشنهاد ازدواج از جانب پدر دختر مانعى ندارد. «اِنّى اُرید أن اُنکحک»
۶- رعایت نوبت میان دختران، و ازدواج دختر بزرگتر قبل از کوچکتر، همهجا ضرورى نیست. «احدى ابنتىّ» (حضرت شعیب به حضرت موسى گفت: مى خواهم یکى از این دو دخترم را به ازدواج تو درآورم وشرط نکرد که دخترِ اوّل باشد یا دوم.)
۷- پدر نباید در امر ازدواج میان دختران، تفاوت بگذارد. «اِحدى ابنتىّ هاتین»
۸ - دختر و پسر هنگام خواستگارى، مىتوانند در برابر یکدیگر قرار بگیرند. «هاتین»
۹- غریزهى جنسى را جدّى بگیریم. حتّى در خانهى نبوّت، براى سلامت محیط خانه و کار، ابتدا به امر ازدواج اقدام و سپس به استخدام توجّه مىشود. «اُرید أن اُنکِحَک - على أن تأجرنى»
۱۰- ازدواج، با مهریه همراه است. «على أن تأجرنى»
۱۱- لازم نیست مهریه مال و ثروت باشد. حضرت شعیب به موسى گفت: دخترم را به ازدواج تو درمى آورم به شرط آنکه هشت سال براى من کار کنى. «على أن تأجرنى ثمانِىَ حجج» (البتّه در شریعت اسلام مىبایست به فتاواى مراجع تقلید مراجعه کنیم.)
۱۲- زمانبندى قراردادها را بر اساس زمان عبادات و امور معنوى قرار دهیم. «ثمانِىَ حجج» (به جاى هشت سال، فرمود: هشت حج)
۱۳- یکى از راههاى ترویج معروف، بزرگداشت اوقات معنوى و «ایّام اللّه» است. «ثمانِىَ حجج»
۱۴- مقام نبوّت، مانع از صحبت پیرامون مقدار مهریه و مال الاجاره نیست. «ثمانِىَ حجج»
۱۵- مراسم حج، در ادیان گذشته نیز سابقه داشته است. «حِجَج»
۱۶- هنگام صحبت براى مهریه، پدر عروس، حدّاقل مورد قبول را انتخاب کند و پذیرش بیشتر را به اختیار داماد بگذارد. «فاِن أتمَمت عَشراً فمن عندک» حضرت شعیب به موسى گفت: اگر هشت سال را به دهسال برسانى اختیار با شماست.
۱۷- در میزان مهریه، داماد را در تنگنا قرار ندهید. «فمنعندک»
۱۸- پدر عروس در امر ازدواج سختگیرى نکند و در پرداخت مهریه، توان داماد را در نظر بگیرد. «ما ارید ان اَشُقّ علیک»
۱۹- کسانى که به کارگران و زیردستان خود سختگیرى مىکنند، انسانهایى ناصالح هستند. «ستَجدُنى اِن شاء اللّه من الصالحین»
۲۰- داماد باید از ناحیهى بستگان جدید، آرامش خاطر داشته باشد. «ستجدنى اِن شاء اللّه من الصالحین»
۲۱- بدون استمداد از خدا و گفتن انشاء اللّه، براى آینده وعدهاى ندهیم. «اِن شاء اللّه من الصالحین»
۲۲- اعتمادِ متقابلِ داماد و خانوادهى عروس لازم است. «ستَجدُنى... من الصالحین»
🔻اهمّیت ازدواج👇
در روایات مى خوانیم: ازدواج سبب حفظ نیمى از دین است. دو رکعت نماز کسى که همسر دارد از هفتاد رکعت نماز افراد غیر متأهّل بهتر است. خواب افراد متأهّل از روزه شبزندهدار غیر متأهّل، بهتر است.
آرى بر خلاف کسانى که ازدواج را عامل فقر مى پندارند، رسول خدا فرمودند: ازدواج روزى را بیشتر مى کند.
همچنین فرمودند: «کسى که از ترس تنگدستى ازدواج را ترک کند، از ما نیست و به خدا سوءظن برده است».
در روایات مىخوانیم: «کسى که براى ازدواجِ برادران دینى خود اقدامى کند، در روز قیامت مورد لطف خاص خداوند قرار مى گیرد».
قرآن نسبت به تشکیل خانواده واقدام براى ازدواج، دستور أکید داده و سفارش کرده که از فقر نترسید، اگر تنگ دست باشند، خداوند از فضل و کرم خود، شما را بىنیاز خواهد کرد.
ازدواج وسیله آرامش است. در ازدواج فامیلها به هم نزدیک شده و دلها مهربان مى شود و زمینه تربیت نسل پاک و روحیه تعاون فراهم مى شود.
در روایات مى خوانیم: «براى ازدواج عجله کنید و دخترى که وقت ازدواج او فرا رسیده، مثل میوه اى رسیده است که اگر از درخت جدا نشود فاسد مى شود».
انتخاب همسر
معیار انتخاب همسر در نزد مردم معمولاً چند چیز است: ثروت، زیبایى، حَسب و نَسب.
ولى در حدیث مى خوانیم: «علیک بذات الدّین» تو در انتخاب همسر، محور را عقیده و تفکّر و بینش او قرار ده. در حدیث دیگر مى خوانیم: چه بسا زیبایى که سبب هلاکت و ثروت که سبب طغیان باشد.
رسول خدا فرمود: «هرگاه کسى به خواستگارى دختر شما آمد که دین و امانتدارى او را پسندید، جواب ردّ ندهید و گرنه به فتنه و فساد بزرگى مبتلا مى شوید».
امام حسن (ع) به کسى که براى ازدواج دخترش مشورت مىکرد فرمود: «دامادِ با تقوا انتخاب کن که اگر دخترت را دوست داشته باشد گرامیش مىدارد و اگر دوستش نداشته باشد، به خاطر تقوایى که دارد به او ظلم نمى کند».
در روایات مى خوانیم: «به افرادى که اهل مشروبات الکلى هستند و افراد بداخلاق وکسانى که خط فکرى سالمى ندارند و در خانواده اى فاسد رشد کرده اند، دختر ندهید»
🔻ناگفته نماند که ازدواج دو نوع است: دائم و موقّت که براى هر دو در قرآن و روایات اسلامى توصیه ها و دستورات خاصّى آمده است، متأسّفانه ازدواج دائم، به خاطر برخى آداب و رسوم بىمنطق و بهانهگیرى بعضى بستگان و توقّعات خانواده عروس و داماد و آرزوهاى دور و دراز، به صورت یک معمّا و گردنهى صعب العبور در آمده است و ازدواج موقّت نیز آن گونه زشت و ناپسند شمرده شده که فحشا جاى آن را گرفته است.
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج