eitaa logo
تـسـ﷽ـنیـم تفسیرقطره‌ای‌نور،حجة الاسلام قرائتی‌ #فقط‌به عشق‌علی‌ع
1.7هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
3.3هزار ویدیو
139 فایل
کانال برهان درتلکرام https://t.me/joinchat/PyZlA2oWvG-fieBb آرشیو کانال تسنیم، شروع مجدد آیات قرآن درایتا @ARSIVTASNiM کانال دیگرما درایتا @Darmahzareghora نظرات 👇-کپی+صلوات نذرظهور https://eitaa.com/joinchat/97321157Gf8faec81aa
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂قرار سینه های بیقرار ما نمی آیی؟ گل نرگس،امیدِ حضرت زهرا نمی آیی؟ 🍂شمردم روزها را تا محرم در هوای تو عزای جد مظلومت رسید آیا نمی آیی؟ عج تعجیل در فرج مولایمان صلوات 🌙 . .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_516474296994892566.mp3
4M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 📖 ۲۰ تفسیر آیه 26 سوره قصص http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=177795 تفسیر آیه27سوره قصص http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=177796 بااین لینک👆 همیشه به‌این آیه دسترسی دارید . 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺 💠تفسیر سوره قصص - آیه ۲۶ قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یَا أَبَتِ اسْتَئْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَئْجَرْتَ الْقَوِىُّ الْأَمِینُ‏ ترجمه🔸 یکى از آن دو (دختر، خطاب به پدر) گفت: اى پدر! او را استخدام کن، زیرا بهترین کسى که (مى‏توانى) استخدام کنى، شخصِ توانا و امین است. 🍃امام رضا (ع) فرمود: «حضرت شعیب از دخترش پرسید: چگونه امانت‏دارى این جوان را فهمیدى که او را امین مى‏ خوانى؟ گفت: وقتى دعوت شما را به او ابلاغ کردم، به من گفت: از پشت ‏سر من، مرا راهنمایى کن». تا مبادا به قامت من چشم بدوزد. پیام ها🔸 ۱- دختران نیز در خانواده بر اساس منطق و حکمت، حقّ پیشنهاد دارند و فرقى با دیگران ندارند. «قالت احداهما یا ابت استأجره» ۲- روابط حسنه میان والدین و فرزندان و آزادى بیان در خانواده، یک ارزش است. «یا أبت استأجره» ۳- همه‏ى اعضاى خانه پیشنهاد بدهند؛ ولى تصمیم نهایى با سرپرست خانواده است. «اِستأجره» ۴- زنان عفیفه به دنبال آنند تا کمتر از منزل خارج شوند. «استأجره» (براى کارهاى سخت خارج از منزل، از مرد استفاده شود.) ۵ - کار، عار نیست، اولیاى خدا نیز کار مى‏ کرده ‏اند. «استأجرت» ۶- در گزینش‏ها، به بهترین‏ها توجّه کنیم. «خیر من استأجرت» ۷- براى استخدام، دو عنصر توانایى (تخصّص) و امانتدارى (تعهّد)، لازم است. «القوىّ الامین» ۸ - توانایى‏ها و امانتدارى‏ها را باید در شرایط عادّى و بدون توجّه طرف، شناسایى و احراز کرد. «القوى الامین» (غالب افراد با تصنّع، تملّق و ریاکارى، واقعیّت خود را مى‏ پوشانند؛ امّا حضرت موسى در یک صحنه‏ى طبیعى، با یک کار حمایتى و برخورد عفیفانه، خود را نشان داد.) 🔻کار و کارگرى‏ * خداوند از مردم، عمران و آبادى زمین را خواسته که بدون کار و تلاش محقّق نمى‏شود. «هو أنشأکم من الارض و استعمرکم فیها» * در سراسر قرآن بر عمل صالح که داراى معناى بسیار گسترده ‏اى است، تکیه شده است. * انبیاى الهى، کشاورز، چوپان، خیّاط و نجّار بوده اند. * کار در اسلام عبادت و به منزله‏ى جهاد است. * دعاى بیکار مستجاب نمى‏ شود. * کار وسیله‏ تربیت جسم و روح، پرکردن ایّام فراغت، مانع فساد و فتنه، عامل رشد و نبوغ و ابتکار، توسعه‏ى اقتصادى، عزّت و خودکفائى و کمک به دیگران مى‏ باشد. * قرآن مى‏فرماید: ما زمین را براى شما رام قرار دادیم، پس از پشت آن بالا روید و از رزق آن بخورید. «هو الّذى جعل لکم الارض ذلولا فامشوا فى مناکبها و کلوا من رزقه» * اسلام براى کار بازویى احترام ویژه‏اى قائل شده است و مراعات حقّ کارگر و تحصیل رضاى او و پرداخت سریع مزد او و اضافه پرداخت بر مقدار تعیین شده و احترام به او همه و همه مورد سفارش اسلام است. همان گونه که براى کشاورزى سفارش نموده تا آنجا که سیراب کردن درخت، پاداش سیراب کردن مؤمن دارد. * حضرت على‏ (ع) به استاندارش سفارش مى‏ کند که کشاورزان مورد ستم قرار نگیرند و در گرفتن مالیات مراعات آنان را بکن. * کارهاى فکرى نیز از ارزش بالایى برخوردار است تا آنجا که یک ساعت فکر مفید از ساعت‏ها عبادت بهتر است. * کم‏کارى و سهل‏ انگارى در کار، مورد انتقاد است تا آنجا که رسول خدا فرمود: خداوند دوست دارد هرکس کارى انجام مى ‏دهد آن را به نحو أحسن انجام دهد. * قرآن مى‏فرماید: هرگاه از کار مهمى فارغ شدى به کار مهم دیگرى بپرداز. «فاذا فَرَغتَ فَانصَب» بنابراین بیکارى، ممنوع. آرى، بیکارى مایه‏ خستگى، تنبلى، فرسودگى، فرصتى براى نفوذ شیطان، ایجاد فتنه و گسترش گناه مى‏ب اشد. * البتّه اسلام براى کار، ساعت و مرز قرار داده و به کسانى که در ایّام تعطیل کار مى‏ کنند، لقب متجاوز داده است. * امام رضاعلیه السلام فرمود: مؤمن باید ساعات خود را بر چهار بخش تقسیم کند: ساعتى براى کار، ساعتى براى عبادت، ساعتى براى لذّت و ساعتى براى دوستان و رسیدگى به امور اجتماعى که در غیر این صورت انسان به صورت عنصرى حریص در آمده و مورد تمام انتقادهایى که درباره‏ حرص است قرار مى ‏گیرد. * اسلام توجّه خاصّى به کیفیّت کار دارد، نه به مقدار و کمّیت آن. * به هر حال اسلام به کار اهمّیت داده تا آنجا که در حدیث مى ‏خوانیم: خداوند بنده پرخواب و انسان بیکار را دشمن دارد.(۴۰) امام باقرعلیه السلام فرمود: «کسى‏که در کار دنیایش تنبل باشد، در کار آخرتش تنبل‏تر است». * در حدیث مى‏خوانیم: شخص فقیر و بیکارى نزد پیامبر آمد و تقاضاى کمک کرد. حضرت فرمود: آیا کسى در منزل تبرى دارد؟ یک نفر گفت: بله، او تبر را آورد و پیامبر چوبى که در کنارش بود، دسته‏ى آن تبر قرار داد و به آن شخص بیکار تحویل داد و فرمود: این ابزار کار؛ امّا تلاش با خودت. از این حرکت چند نکته استفاده مى‏ شود: ۱. انبیا در فکر زندگى مردم نیز هستند. ۲. ضعیف‏ترین فرد جامعه مى‏تواند با شخص اوّل جامعه ملاقات کند.👇
۳. جامعه نیاز به تعاون و همکارى دارد. تبر از یک نفر و چوب آن از دیگرى، هماهنگى و سازندگى و تبر سازى از شخص پیامبر. ۴. براى مبارزه با فقر، باید ابزار تولید را در اختیار نیروهاى فعّال جامعه قرار داد. ━═━🍃❀🌺❀🍃━═━ 💠 تفسیر سوره قصص - آیه ۲۷ قَالَ إِنِّى أُرِیدُ أَنْ أُنکِحَکَ إِحْدَى ابْنَتَىَّ هَاتَیْنِ عَلَى‏ أَن تَأْجُرَنِى ثَمَانِىَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِندِکَ وَ مَآ أُرِیدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ سَتَجِدُنِى إِن شَآءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ ترجمه🔸 (حضرت شعیب به موسى) گفت: من قصد دارم تا یکى از این دو دخترم را به همسرى تو درآورم بر این (شرط) که هشت سال براى من کار کنى و اگر (این مدّت را) به ده سال تمام کردى، پس (بسته به خواست و محبّت) از ناحیه توست و من نمى ‏خواهم که بر تو سخت گیرم، به زودى به خواست خداوند، مرا از صالحان خواهى یافت. ما مى‏ توانیم تمام کارهاى خود را رنگ الهى دهیم، چنانکه قرآن مى ‏فرماید: «صبغةاللّه و مَن أحسن من اللّه صبغة» مثلاً هرگاه صورت خود را مى‏ شوییم، قصد وضو نماییم، هرگاه مى‏ نشینیم مثل پیامبر رو به قبله نشینیم، به جاى مدرک و مقام، براى رضاى خداوند درس بخوانیم، لباسى که براى همسر مى خریم، به مناسبت اعیاد مذهبى همچون عید غدیر یا تولّد حضرت زهرا باشد، هدیه‏ اى که براى فرزند خود مى‏ خریم به مناسبت کسب یک کمال معنوى باشد، همان گونه که در این آیه به جاى هشت سال فرمود: به اندازه‏ى هشت. پیام ها🔸 ۱- اگر کارى بر اساس جوانمردى و ضعیف نوازى انجام شود، علاوه بر اجر معنوى، پاداش دنیوى نیز بدنبال دارد. «قال اِنّى اُرید أن اُنکِحُک» (حضرت موسى که تا ساعاتى پیش حتّى بر جان خود ایمن نبود، اینک علاوه بر امنیّت جانى، صاحب زن و زندگى و کار مى‏ شود.) ۲- سنّت اى خوب ازدواج (همچون حضور در منزل دختر و گفتگو با حضور پدرش) را از انبیا بیاموزیم. «اِنّ أبى یَدعوک - اِنّى اُرید أن اُنکحک» ۳- شناخت داماد پیش از اقدام به ازدواج، امرى ضرورى است. «فلما قَصّ علیه القصص - قال اِنّى اُرید أن اُنکحک» (موسى سرگذشت خود را صادقانه به شعیب گفت و او به موسى اطمینان پیدا کرد، آنگاه پیشنهاد دامادى او را براى دخترش مطرح نمود.) ۴- اگر از امین بودن، توانایى و علاقه‏مندى به کار جوان مطمئن شدیم «القوىّ الامین» نداشتن امکانات و مسکن را مانع ازدواج قرار ندهیم.«اُرید أن اُنکحک» ۵ - پیشنهاد ازدواج از جانب پدر دختر مانعى ندارد. «اِنّى اُرید أن اُنکحک» ۶- رعایت نوبت میان دختران، و ازدواج دختر بزرگتر قبل از کوچکتر، همه‏جا ضرورى نیست. «احدى ابنتىّ» (حضرت شعیب به حضرت موسى گفت: مى‏ خواهم یکى از این دو دخترم را به ازدواج تو درآورم وشرط نکرد که دخترِ اوّل باشد یا دوم.) ۷- پدر نباید در امر ازدواج میان دختران، تفاوت بگذارد. «اِحدى ابنتىّ هاتین» ۸ - دختر و پسر هنگام خواستگارى، مى‏توانند در برابر یکدیگر قرار بگیرند. «هاتین» ۹- غریزه‏ى جنسى را جدّى بگیریم. حتّى در خانه‏ى نبوّت، براى سلامت محیط خانه و کار، ابتدا به امر ازدواج اقدام و سپس به استخدام توجّه مى‏شود. «اُرید أن اُنکِحَک - على أن تأجرنى» ۱۰- ازدواج، با مهریه همراه است. «على أن تأجرنى» ۱۱- لازم نیست مهریه مال و ثروت باشد. حضرت شعیب به موسى گفت: دخترم را به ازدواج تو درمى‏ آورم به شرط آن‏که هشت سال براى من کار کنى. «على أن تأجرنى ثمانِىَ حجج» (البتّه در شریعت اسلام مى‏بایست به فتاواى مراجع تقلید مراجعه کنیم.) ۱۲- زمان‏بندى قراردادها را بر اساس زمان عبادات و امور معنوى قرار دهیم. «ثمانِىَ حجج» (به جاى هشت سال، فرمود: هشت حج) ۱۳- یکى از راه‏هاى ترویج معروف، بزرگداشت اوقات معنوى و «ایّام اللّه» است. «ثمانِىَ حجج» ۱۴- مقام نبوّت، مانع از صحبت پیرامون مقدار مهریه و مال الاجاره نیست. «ثمانِىَ حجج» ۱۵- مراسم حج، در ادیان گذشته نیز سابقه داشته است. «حِجَج» ۱۶- هنگام صحبت براى مهریه، پدر عروس، حدّاقل مورد قبول را انتخاب کند و پذیرش بیشتر را به اختیار داماد بگذارد. «فاِن أتمَمت عَشراً فمن عندک» حضرت شعیب به موسى گفت: اگر هشت سال را به ده‏سال برسانى اختیار با شماست. ۱۷- در میزان مهریه، داماد را در تنگنا قرار ندهید. «فمن‏عندک» ۱۸- پدر عروس در امر ازدواج سخت‏گیرى نکند و در پرداخت مهریه، توان داماد را در نظر بگیرد. «ما ارید ان اَشُقّ علیک» ۱۹- کسانى که به کارگران و زیردستان خود سخت‏گیرى مى‏کنند، انسان‏هایى ناصالح هستند. «ستَجدُنى اِن شاء اللّه من الصالحین» ۲۰- داماد باید از ناحیه‏ى بستگان جدید، آرامش خاطر داشته باشد. «ستجدنى اِن شاء اللّه من الصالحین» ۲۱- بدون استمداد از خدا و گفتن انشاء اللّه، براى آینده وعده‏اى ندهیم. «اِن شاء اللّه من الصالحین» ۲۲- اعتمادِ متقابلِ داماد و خانواده‏ى عروس لازم است. «ستَجدُنى... من الصالحین» 🔻اهمّیت ازدواج‏👇
در روایات مى‏ خوانیم: ازدواج سبب حفظ نیمى از دین است. دو رکعت نماز کسى که همسر دارد از هفتاد رکعت نماز افراد غیر متأهّل بهتر است. خواب افراد متأهّل از روزه شب‏زنده‏دار غیر متأهّل، بهتر است. آرى بر خلاف کسانى ‏که ازدواج را عامل فقر مى ‏پندارند، رسول‏ خدا فرمودند: ازدواج روزى را بیشتر مى ‏کند. همچنین فرمودند: «کسى ‏که از ترس تنگدستى ازدواج را ترک کند، از ما نیست و به خدا سوءظن برده است». در روایات مى‏خوانیم: «کسى‏ که براى ازدواجِ برادران دینى خود اقدامى کند، در روز قیامت مورد لطف خاص خداوند قرار مى‏ گیرد». قرآن نسبت به تشکیل خانواده واقدام براى ازدواج، دستور أکید داده و سفارش کرده که از فقر نترسید، اگر تنگ دست باشند، خداوند از فضل و کرم خود، شما را بى‏نیاز خواهد کرد. ازدواج وسیله‏ آرامش است. در ازدواج فامیل‏ها به هم نزدیک شده و دل‏ها مهربان مى‏ شود و زمینه‏ تربیت نسل پاک و روحیه‏ تعاون فراهم مى ‏شود. در روایات مى‏ خوانیم: «براى ازدواج عجله کنید و دخترى که وقت ازدواج او فرا رسیده، مثل میوه ‏اى رسیده است که اگر از درخت جدا نشود فاسد مى ‏شود». انتخاب همسر معیار انتخاب همسر در نزد مردم معمولاً چند چیز است: ثروت، زیبایى، حَسب و نَسب. ولى در حدیث مى‏ خوانیم: «علیک بذات الدّین» تو در انتخاب همسر، محور را عقیده و تفکّر و بینش او قرار ده. در حدیث دیگر مى‏ خوانیم: چه بسا زیبایى که سبب هلاکت و ثروت که سبب طغیان باشد. رسول خدا فرمود: «هرگاه کسى به خواستگارى دختر شما آمد که دین و امانت‏دارى او را پسندید، جواب ردّ ندهید و گرنه به فتنه و فساد بزرگى مبتلا مى‏ شوید». امام حسن‏ (ع) به کسى که براى ازدواج دخترش مشورت مى‏کرد فرمود: «دامادِ با تقوا انتخاب کن که اگر دخترت را دوست داشته باشد گرامیش مى‏دارد و اگر دوستش نداشته باشد، به خاطر تقوایى که دارد به او ظلم نمى‏ کند». در روایات مى‏ خوانیم: «به افرادى که اهل مشروبات الکلى هستند و افراد بداخلاق وکسانى که خط فکرى سالمى ندارند و در خانواده اى فاسد رشد کرده ‏اند، دختر ندهید» 🔻ناگفته نماند که ازدواج دو نوع است: دائم و موقّت که براى هر دو در قرآن و روایات اسلامى توصیه‏ ها و دستورات خاصّى آمده است، متأسّفانه ازدواج دائم، به خاطر برخى آداب و رسوم بى‏منطق و بهانه‏گیرى بعضى بستگان و توقّعات خانواده عروس و داماد و آرزوهاى دور و دراز، به صورت یک معمّا و گردنه‏ى صعب العبور در آمده است و ازدواج موقّت نیز آن گونه زشت و ناپسند شمرده شده که فحشا جاى آن را گرفته است. eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
7.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♬ ▪️حسین (ع) دعای مستجاب مادرم من از تو بگذرم، کجا برم؟ دچارتم، تو چاره‌ی منی ! از سرگذشت ـ علی قلیچ 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
※مجموعه داستان ۶ | ماجرای کسانی که به عاشورا نرسیدند، شاید شبیه ما | روز ششم  | شبث بن ربعی از اشراف کوفه و شخصیت‌های بی‌ثبات و حزب باد در تاریخ اسلام. ※ شبث، از مخالفان عثمان و فرماندهان سپاه امام علی(ع) در جنگ صفین بود. او در مسیر حرکت به سوی نهروان، به خوارج پیوست اما با سخنان امام برگشت و فرماندهی قسمتی از سپاه امام را در جنگ نهروان به دست گرفت. او از کسانی بود که علیه حُجْر بن عَدی شهادت داد. ※ در واقعه کربلا، از کسانی بود که به امام حسین(ع) نامه نوشت و از آن حضرت خواست تا به کوفه بیاید؛ اما با تسلط ابن زیاد بر کوفه تغییر موضع داد و در پراکنده کردن اهالی کوفه، از اطراف مسلم بن عقیل نقش به سزایی داشت. در روز عاشورا با آنکه فرماندهی نیروهای پیاده سپاه عمر بن سعد را بر عهده داشت؛ "اما سعی می‌کرد تا خود را کمتر نشان دهد". (یکی از مشخصه‌های افراد بی ثبات) • او برای حضور در واقعه عاشورا و جنگ با امام حسین(ع) تمایلی نداشت و هنگامی که ابن زیاد از او خواست به سپاه عمر بن سعد بپیوندد، تظاهر به بیماری کرد تا در مقابل امام قرار نگیرد. اما وقتی ابن زیاد به او گفت «اگر مطیع مایی به جنگ دشمن ما برو» به سمت کربلا حرکت کرد. در روز عاشورا فرماندهی نیروهای پیاده سپاه عمر بن سعد را بر عهده داشت.وقتی که سپاهیان عمر بن سعد از شهادت مسلم بن عوسجه خوشحالی می‌کردند. شبث آنان را سرزنش کرد. (دودلی ... گاهی این سو و گاهی آن سو) شبث، پس از واقعه عاشورا، به شکرانه شهادت امام حسین(ع)، مسجدش در کوفه را (که سابقا امام علی(ع) از نماز خواندن در آن نهی کرده بود) تجدید بنا کرد. در قیام مختار از سوی عبدالله بن مطیع به مقابله با مختار پرداخت. او در شورش اشراف کوفه بر ضد مختار نیز نقش اساسی داشت. ـــــــــــــــــــــــ پ. ن : ※ تکلیف کار هر کسی را، تکلیف دل اوست که مشخص می‌کند! در میان جمعی که با محبت و عقاید و سبکِ زندگی ما همسو نیستند، حالمان از اینکه ما اهل رعایت حدود شرعی هستیم چطور است؟ افتخار میکنیم و سر بالا میگیریم و پای محبت‌مان می‌ایستیم؟ یا سعی می‌کنیم کمتر دیده شویم و از آنچه هستیم، در جمعی که شبیه ما هستند، رضایت نداریم! ※ میزان استقامت هر انسان را عشق او مشخص میکند. عشق وزن می‌دهد! سنگینی و ثبات و ریشه می‌دهد به انسان! حزب باد، این ریشه را ندارند که با هر پیشنهادی، می‌توان آنان را خرید! کمی فکر باید کرد: قیمت ما چند است؟ همین الآن قیمت ما معلوم است! پرداختن به چه چیزی، مانع ما برای وقف شدن برای اماممان است؟ همان همه‌ی قیمت ماست ... و همان تعیین کننده‌ی انتخاب ماست، حتی اگر امام را با چشم سر ببینیم. رسانه رسمی 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
سرفصل‌های ۱• مراحل حرکت انسان به سمت مقام در ۲• شناخت موتور اصلی حرکت انسان بسمت مقام رسانه رسمی 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
مقام محمود 6.mp3
12.13M
※ و أسئلهُ أن یُبَلّغنی المقامَ المَحمود لکم عندالله. ✘ یک مقام، برای اینکه در نفس انسان تثبیت شود، باید از یک چرخه‌ی منظم و مهندسی در قوای وجودی او، عبور کند. √ در این چرخه، در احوالات انسان تغییراتی رخ می‌دهد که خود او درستی حرکتش را می‌تواند ارزیابی کند. | لطفاً بادقت گوش کنید. | منبع : کارگاه مقام محمود 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج