eitaa logo
« معنویت افزایی طلاب ناب »
412 دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
4.9هزار ویدیو
460 فایل
کانال پشتیبان گروه نخبگان (طلاب ناب)استان اصفهان 📪ارتباط با خادم کانال 👈👈 📩 📨 @Shahideh_kanize_Hazrate_Yas —------------------------------------ کانال مهارت افزایی👇👇 https://eitaa.com/MaharatAfzaye_TollabeNabe
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ با سلام و احترام محضر محبان انوار مقدسه اهلبیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین. 📎تقدیم فایل صوتی دعای عرفه حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام 🔖شرط استفاده : حضرت صاحب الامر و الزمان 🔹با آرزوی عزت و اقتدار شیعیان و خدمتگزاران به اسلام و مسلمین 💠معنویت افزایی طلاب ناب ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️آقا فخر تهرانی معتقد بودند؛ بوے گلاب تأثیرے مستقیم بر آرامش روان دارد و ڪسانی ڪه استرس و هیجانات منفے دارند بایستے بر روے متڪای خوابشان مقدارے گلاب بپاشند ڪه این مساله، بسیار در بهبود استرس ها و اختلالات عصبے آنها مفید خواهد بود. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌹@farhangi_whc🌹 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲 دعای شب عرفه (اللَّهُمَّ یَا شَاهِدَ کُلِّ نَجْوَى ...) 🎙 بانوای : حاج میثم مطیعی 💠 از اعمال شب 👈 مشاهده متن: Meysammotiee.ir/post/1433 ☑️ @MeysamMotiee
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 زیرِ‌لب میگفت : آقا کوفه‌نیا 🎙 بانوای : حاج میثم مطیعی 🔰 با زیر نویس عربی 🏴 ویژه شهادت حضرت مسلم (علیه السلام) 👈 مشاهده با کیفیت بالا : 🌐 Aparat.com/v/4qu2R 👈 دریافت صوت و مشاهده متن : Meysammotiee.ir/post/1958 ☑️ @MeysamMotiee
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 خروج امام حسین از مکه به سمت کربلا در روز ترویه بر اساس نقل سید بن طاووس (مقتل) 🎙 بانوای : حاج میثم مطیعی 🔰 به مناسبت خروج امام حسین (علیه‌السلام) از مکه به سمت کربلا در روز هشتم ذی الحجه (روز ترویه) 👈 مشاهده متن : Meysammotiee.ir/post/1435@MeysamMotiee
🥀🍂 🍂 ‌‎ 🗓 ۹ذی‌الحجه 🔸روز عرفه 🔹روز سدالابواب 🔸 عرفه و خدا، این‌بار، عرفه را پیش‌روی‌مان گذاشته و گفته: بشتابید به سوی من! امروز، روز بخشش است! روز رهایی از همه و دل‌سپردن به خالق است! خدایا! بیا و به مسافر کربلا، ما را ببخش! 🔹 سدالابواب پیامبر به مدینه هجرت کرده بود! همه‌ی اصحاب، دورتادور مسجد، برای خود خانه‌ای ساخته و دری هم به مسجد گشودند! در این روز خدا به پیامبر دستور داد تا همه‌ی درها را ببندید... جز در خانه‌ی علی و زهرا(سلام‌الله‌علیها)... 🍂 🥀🍂
یوم التاسع من ذی الحجة؛ یوم عرفة یوم زیارة مولانا الامام الحسین (علیه السلام)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📹دعای روزچهار شنبه بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانیاش همیشگى است الْحَمْدُ للهِ الَّذِی جَعَلَ اللَّیْلَ لِبَاسا وَ النَّوْمَ سُبَاتا وَ جَعَلَ النَّهَارَ نُشُورا لَکَ الْحَمْدُ أَنْ بَعَثْتَنِی مِنْ مَرْقَدِی وَ لَوْ شِئْتَ جَعَلْتَهُ سَرْمَدا حَمْدا دَائِما لا یَنْقَطِعُ أَبَدا وَ لا یُحْصِی لَهُ الْخَلائِقُ عَدَدا اللهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ أَنْ خَلَقْتَ فَسَوَّیْتَ وَ قَدَّرْتَ وَ قَضَیْتَ وَ أَمَتَّ وَ أَحْیَیْتَ وَ أَمْرَضْتَ وَ شَفَیْتَ وَ عَافَیْتَ وَ أَبْلَیْتَ وَ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَیْتَ وَ عَلَى الْمُلْکِ احْتَوَیْتَ أَدْعُوکَ دُعَاءَ مَنْ ضَعُفَتْ وَسِیلَتُهُ وَ انْقَطَعَتْ حِیلَتُهُ وَ اقْتَرَبَ أَجَلُهُ،وَ تَدَانَى فِی الدُّنْیَا أَمَلُهُ وَ اشْتَدَّتْ إِلَى رَحْمَتِکَ فَاقَتُهُ وَ عَظُمَتْ لِتَفْرِیطِهِ حَسْرَتُهُ وَ کَثُرَتْ زَلَّتُهُ وَ عَثْرَتُهُ وَ خَلُصَتْ لِوَجْهِکَ تَوْبَتُهُ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ وَ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ لا تَحْرِمْنِی صُحْبَتَهُ إِنَّکَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ اللهُمَّ اقْضِ لِی فِی الْأَرْبَعَاءِ أَرْبَعا اجْعَلْ قُوَّتِی فِی طَاعَتِکَ وَ نَشَاطِی فِی عِبَادَتِکَ وَ رَغْبَتِی فِی ثَوَابِکَ وَ زُهْدِی فِیمَا یُوجِبُ لِی أَلِیمَ عِقَابِکَ إِنَّکَ لَطِیفٌ لِمَا تَشَاءُ 🚩 علیها السلام ✨✨✨✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃 🌸 ﷽❣ ❣﷽ 🖼 📚عثمان طه ✅سوره مبارکه 🕊آیات 31 تا 35 ⏰1400/04/29
🕊🌸🕊🌸🕊؛ ؛ ﻭ ﻫﺮﻛﺲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺧﺎﺿﻌﺎﻧﻪ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﺪ ، ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ﺭﺍ ﺩﻭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺭﺯﻗﻲ ﻧﻴﻜﻮ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺭﺯﺵ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ .(٣١) ﺍﻱ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ! ﺷﻤﺎ ﺍﮔﺮ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﻱ ﭘﻴﺸﻪ ﻛﻨﻴﺪ [ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻣﻨﺰﻟﺖ ﻭ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ] ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﻧﻴﺴﺘﻴﺪ ، ﭘﺲ ﺩﺭ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺧﻮﺩ ، ﻧﺮﻣﻰ ﻭ ﻃﻨّﺎﺯﻱ [ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻋﺎﺩﺕ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺯﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ] ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺗﺎ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﺩﻝ ﺍﺳﺖ ﻃﻤﻊ ﻛﻨﺪ ، ﻭ ﺳﺨﻦ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﮔﻮﻳﻴﺪ .(٣٢) ﻭ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﻭ ﺁﺭﺍم ﮔﻴﺮﻳﺪ ، ﻭ [ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻧﺎﻣﺤﺮﻣﺎﻥ ﻭ ﻛﻮﭼﻪ ﻭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ] ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺟﺎﻫﻠﻴﺖ ﭘﻴﺸﻴﻦ [ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩﻧﻤﺎﻳﻲ ﺑﺎ ﺯﻳﻨﺖ ﻭ ﺁﺭﺍﻳﺶ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﭘﻮﺷﺶ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻰ ﺷﺪﻧﺪ ] ﻇﺎﻫﺮ ﻧﺸﻮﻳﺪ ، ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﺑﺪﻫﻴﺪ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻴﺪ ، ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﭘﻠﻴﺪﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ [ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﻴﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﻲ ﻣﺤﻤّﺪ ، ﻋﻠﻲ ، ﻓﺎﻃﻤﻪ ، ﺣﺴﻦ ﻭ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺍﻧﺪ ] ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻧﻤﺎﻳﺪ ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ [ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﻣﻌﺎﺻﻲ ] ﭘﺎﻙ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ .(٣٣) [ ﺍﻱ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ! ]ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ; ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﻟﻄﻴﻒ ﻭ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ .(٣٤) ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﭘﻴﺸﻪ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮ ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺷﻜﻴﺒﺎ ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻓﺮﻭﺗﻦ ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺻﺪﻗﻪ ﺩﻫﻨﺪﻩ ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺍﺭ ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﭘﻠﻴﺪﻱ ﻫﺎﻱ ﺟﻨﺴﻲ ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .(٣٥) 🕊🌸🕊🌸🕊 🕊 صفحه به صفحه قرآن 🏷استاد انصاریان 🕊سوره مبارکه 🏷صفحه422 ⚜️ 🕌⚜️ ⚜️🕌⚜️ 🕌⚜️🕌⚜️
﷽❣ ❣﷽ #🍃تفسیرناب🍃 #🌟سوره احزاب🌟 #🌹صفحه422🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 🎙 (عجل الله تعالی فرجه الشریف)🚩 💠معنویت افزایی طلاب ناب 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱٤٤۱ ⚜️ أمیرالمومنین علی (علیه السلام) در فرازهایی از خطبه های شریف " البیان " و " افتخار " فرمودند: « أنا الحجّ » من [حقیقت] حج هستم. 📔 مشارق انوار الیقین، ص ۲۶۰
ا⚜️✨⚜️✨⚜️ ا✨ ا⚜️ (صلی الله علیه و آله و سلم) (1) ✨ حضرت علی الكبير (علیه السلام) مؤذن حج أکبر ✨ بسم الله الرحمن الرحیم ◼️«و أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ» ( سوره توبه، آیه ۳) ⏺ سومین آیه مبارکۀ از آیات سوره توبه، به ندای اذان در روز حج أکبر تصریح می کند. حج بعنوان یکی از شرایع دین مبین اسلام، به " قصد زیارت " معنا شده است. اما در این کریمه به لفظ شرعی " حجّ أکبر " اشاره شده، از باب حجیت علی الإطلاق کلام مولا و إحترازیت قیود، برماست تا به بررسی مراد شارع مقدس از این عبارت بپردازیم. باتوجه به اینکه قید احترازی در این عبارت شریفه در هیئت أفعل تفضیل ظاهر شده است، بدست می آید که از منظر مولا، فعل عبادی حجّ ذو مراتب است، چون أفعل تفضیل (أکبر) دلالت بر مرتبه ای أکمل دارد. ↩️ با تتبع در أدله این مهم محرز می شود که «قصد زیارت کعبه»، " حج بیت الله " است، لکن «قصد زیارت کربلا»، " حج الله جلّ جلاله " است. 🔘 مطلوب، مستفاد از کلام حضرت السلطان الرضا (علیه السلام) و حدیث مولانا أصدق الصادقین (سلام الله علیه) اثبات خواهد شد: ✔️ عنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا (علیه آلاف التحیة و الثناء) قَالَ : «مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) بِشَطِّ الْفُرَاتِ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فَوْقَ عَرْشِهِ». 📓 مراجعه شود به: " الباب التاسع و الخمسون أن من زار الحسين كان كمن زار الله في عرشه و كتب في أعلى عليين‏ " ، كامل الزيارات، النص، ص ۱۴۷ ✔️ امام صادق (علیه السلام) در حدیث مفصلی می فرمایند: بخدا قسم، اگر در فضیلت زیارت امام حسین (علیه السلام) با شما سخن می‌ گفتم، قطعا حج را بطور کلی رها می کردید، و هیچکدام از شما عازم حج نمی گشت. مگر نمی دانی که خداوند سبحان قبل از اینکه مکه را حرم خود بگیرد، کربلا را حرم امن و مبارک خود گرفت. سپس سائل از امام می پرسد که باوجود أفضل و أکبر بودن زیارت حضرت سیدالشهداء (علیه السلام)، چرا تصریح أمر الهی بر وجوب آن تعلق پیدا نکرد، بلکه حج بیت الله بر مکلفین واجب گشته است؟ آن حضرت پاسخ را به کلام امیرالمومنین علی (علیه السلام) معلّل کرده و فرمودند: آیا نشنیده ای کلام امیرالمومنین (علیه السلام) را که همانا باطن أقدام سزاوارتر به مسح کشیدن نسبت به ظاهر آن می باشد، لیکن خداوند مسح ظاهر را بر بندگان واجب نمود! آیا نمی دانی که احرام بستن اگر در حرم بود، أفضل می بود، لیکن خداوند احرام بستن را در غیر حرم مفروض نمود؟! 📓 وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۵۱۴ ✔️ آن حضرت در حدیث مفاخرۀ أراضی، به تفاخر مکه نسبت به کرامات الهی برخود و پاسخ خداوند عزوجل به آن تصریح کرده و می فرمایند: إِنَّ بِقَاعَ الْأَرْضِ تَفَاخَرَتْ، فَفَخَرَتْ كَعْبَةُ الْبَيْتِ الْحَرَامِ عَلَى بُقْعَةِ كَرْبَلَاءَ، فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهَا: أَنِ اسْكُتِي كَعْبَةَ الْبَيْتِ الْحَرَامِ وَ لَا تَفْتَخِرِي عَلَى كَرْبَلَاءَ. آن حضرت در مزید فیه دیگری به قول خداوند به مکه اشاره کرده و می فرمایند: و لولا تربه الحسین (علیه السلام) ما فضّلتک و لولا ما ضمّنه کربلا لما خلقتک و لا خلقت الذّی افتخرت به فقری و استقرّی و کونی دنیا متواضعا ذلیلا مهیمنا غیر مستنکف و لا مستکبر لارض کربلا والّا مسخنده و هویت بک فی نار جهنّم؛ اگر تربت کربلا نبود تو را فضیلت نمی‌ دادم و اگر آن که در آنجا مدفون است نبود، نه تو را و نه خانه را خلق نمی‌ کردم، پس بجای خود باش و در برابر خاک کربلا تواضع و خشوع کن و تکبر مکن وگرنه تو را به جهنم خواهم انداخت. 📓 مختصر البصائر، ص ۴۴۶ 📓 خصائص الحسینیه، ص ۳۲۷ ⏪ آنچه نصّ در منطوق این أخبار می باشد، عبارتست از: ➖ شرافت و تقدّم أرض کربلا بر مکه ➖ عظمت مضجع نورانی أباعبدالله الحسین (علیه السلام) بر کعبه ➖ و فضیلت قصد زیارت کربلا بر قصد زیارت کعبه بنابراین از إحترازیت قید، این مهم تحصیل می شود که: زيارت كعبه ، " حج بيت الله " و زيارت كربلا ، " حج الله " است. پس حجّ أکبر، " زیارة الحسین (علیه السلام) " می باشد. ⚜️ ✨ ⚜️✨⚜️✨⚜️
ا⚜️✨⚜️✨⚜️ ا✨ ا⚜️ (صلی الله علیه و آله و سلم) (1) ⏺ حال براساس مقدمات، در مقام إنتاج از نخستین بحث از حقیقت یوم الحجّ الأکبر، چنین حاصل می شود: ➖ آنجا که جناب ابراهیم (علی نبیّنا و آله و علیه السلام) پس از ساخت بیت الله الحرام، موظف به ابلاغ و ندای اذان میان جمیع خلق (چون الناس، اسم جنس و مفید عموم است) برای إحرام در حجّ بیت الله الحرام بود تا همۀ خلق حتی آنانکه در صلب آباء و أرحام أمهات خود بودند، با تلبیه، استجابت ندای داعی الله نمایند ... 🔘 «وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلى‏ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَميق‏» ؛ (سوره مبارکه حج، آیه ۲۷) در میان مردم برای حج اذان بگو تا خلق پیاده و سواره بر شتران لاغر اندام تیزرو از هر راه دور به سوی تو جمع آیند. نَادَى [إبراهیم] هَلُمَّ الْحَجَّ، فَلَبَّى النَّاسُ فِي أَصْلَابِ الرِّجَالِ: «لَبَّيْكَ دَاعِيَ اللَّهِ لَبَّيْكَ دَاعِيَ اللَّه‏» ... . 📓 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏ ۴، ص ۲۰۶ ➖ حضرت شهزاده علی الکبیر (علیه السلام) مؤذن و مبلّغ خلق به سوی حجّ أکبر بود تا جمیع خلق با تلبیه به داعی الله الأکبر بسوی بطن و حقیقت حجّ أکبر رجعت نمایند که «تمام الحجّ، لقاء الإمام» است. ✨ادامه دارد ✨ ⚜️ ✨ ⚜️✨⚜️✨⚜️
ا⚜️✨⚜️✨⚜️ ا✨ ا⚜️ (صلی الله علیه و آله و سلم) (2) ✨ حضرت علی الكبير (علیه السلام) مؤذن حج أکبر ✨ ◼️«و أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ» ( سوره توبه، آیه ۳) 🔄 در تبیین فقهی آیه سوم سوره مبارکه توبه، اثبات شد که " زیارة مولانا الحسین (علیه السلام)، حج الله جلّ جلاله " می باشد، لذا در لسان شارع مقدس معبّر به «حج الأکبر» شده است. ⏺ ناظر بر این أصل أصولی که مدالیل کلام مولا قابلیت انصراف به وجوه متکثره دارد، تا مخاطب با استعانت از آن وجوه، با أبعاد مراد مولا و بسیط معنای کلام او آشنا شود، در أخبار مفسرۀ ذیل مبارکه، ملاحظه می شود که " یوم الحج الأکبر " در لسان معصومین به وجوهات دیگری نیز معنا شده است. علم به این وجوهات، موجب إرشاد به بسیط مراد می شود. از اینرو در تکمیل بحث گذشته، به بررسی این مهم می پردازیم. ⬅️ مستفاد از شأن نزول کریمه و روایات ذیل آن، یکی از وجوهات معنایی " یوم الحج الأکبر "، «یوم عرفه»، و وجه دیگر «یوم النحر» می باشد. 📓 مراجعه شود به: تفسیر القمی، ج۱، ص۲۸۲ 📓 عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج‏2، ص 97 📍 یوم عرفه (روز نهم) و یوم النحر (روز دهم ذی الحجه) از جمله أیامی است که حجاج در آن مشغول أعمال حجّ (چون : وقوف در عرفات، رمی جمرات، نحر [قربانی]، حلق و تقصیر و بیتوته) می باشند. باوجود اینکه در روزهای عرفه و قربان برخی از اعمال حج بجا آورده می شود، لکن در لسان نصوص، بعنوان یکی از مدالیل حج أکبر آمده اند. این قرینه، مؤید استدلال اصولی است که در صدر کلام آمد، و به این ترتیب یقین حاصل می شود که در تعبیر «روز حج أکبر به روز عرفه یا روز نحر» اشارتی نهفته است که با استفاده از أدله، به کشف آن می پردازیم. ⏺ یوم الحجّ الأکبر، یوم عرفة ➖ عرفه، در صورت ظاهری شریعت، روز نهم ذی الحجه می باشد که حجاج پس از إحرام، در آن روز در سرزمین عرفات اجتماع و وقوف می کنند. ➖ عرفه بمعنای شناخت و معرفت است. اما وجه تسمیه عرفه به عنوان یکی از مناسک حج و بعبارت دیگر علت آن چیست؟ مستفاد از أخبار، عرفه، روز معرفت خلق به حضرت ربّ بوده، البته مراد از یوم، یک روز خاص نیست، بلکه این لفظ، دلالت بر ظرف زمانی دارد. و چون در این ظرف زمان، معاینۀ ربّ برای خلق حاصل شد و براین اساس عهد ربّ استجابت گردید، لذا اجتماع حجاج در روز نهم ذی الحجه در صحرای عرفات به این نام (یوم عرفه) تسمیه شد. پس عرفه، موقفی است که در آن خلق با معاینۀ ربّ و تحصیل معرفت به ذوات مقدسه، به عهود الهی، بلی گفتند و این موقف، در ظرف زمان به «یوم عرفه» و در ظرف مکان به «عرفات» تسمیه گشت. 🔘 چنانچه حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) فرمودند: أَخَذَ اللَّهُ الْمِیثَاقَ مِنْ ظَهْرِ آدَمَ بِنَعْمَانَ یَعْنِی " عَرَفَهًْ " فَأَخْرَجَ مِنْ صُلْبِهِ کُلَّ ذُرِّیَّهًْ ذَرَأَهَا فَنَشَرَهُمْ بَیْنَ یَدَیْهِ کَالذَّرِّ. ثُمَّ کَلَّمَهُمْ وَ تَلا : أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ؟ قالُوا: بَلی؛ خداوند از نسل آدم، در سرزمین نعمان یعنی عرفه پیمان گرفت و از صلب وی ذرّیّه‌ هایی خارج نمود، آن‌ ها را همچون ذر پراکند، سپس با آنان صحبت کرد و این آیه را تلاوت نمود: آیا من پروردگارتان نیستم، گفتند: بله. 📓 تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏5، ص 234 🔘 از امام صادق (علیه السلام) مرویست: أَخْرَجَ اللَّهُ مِنْ ظَهْرِ آدَمَ ذُرِّيَّتَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَخَرَجُوا كَالذَّرِّ، " فَعَرَّفَهُمْ نَفْسَهُ وَ أَرَاهُمْ نَفْسَهُ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَمْ يَعْرِفْ أَحَدٌ رَبَّهُ ". قَالَ: أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ؟ قالُوا: بَلى! قَالَ: فَإِنَّ مُحَمَّداً عَبْدِي وَ رَسُولِي وَ إِنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ خَلِيفَتِي وَ أَمِينِي وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْمَعْرِفَةِ وَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَالِقُهُ. 📓 إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج‏3، ص 173 ⏪ در مقام إنتاج از این بحث، لازم به ذکر مقدماتی است: ▪️أولین ثمره ای که از تعبیر روز عرفه به روز حج أکبر بدست می آید، عبارتست از اینکه: ➖ یوم عرفه، یوم الحج الاکبر است. ➖ یوم الحج الاکبر، یوم زیارة الحسین است. ↩️ پس یوم عرفه، یوم زیارة الحسین است. ▪️ در مقدمات ما نحن فیه آمد که : ➖ عرفه، دلالت بر معرفت دارد ؛ ➖ زیارت نیز به معنای توجه و نیل به مَزور و انقطاع از ماسوی المزور است. ⚜️ ✨ ⚜️✨⚜️✨⚜️