eitaa logo
« معنویت افزایی طلاب ناب »
373 دنبال‌کننده
11هزار عکس
5.9هزار ویدیو
517 فایل
کانال پشتیبان گروه نخبگان (طلاب ناب)استان اصفهان 📪ارتباط با خادم کانال 👈👈 📩 📨 @Shahideh_kanize_Hazrate_Yas —------------------------------------ کانال مهارت افزایی👇👇 https://eitaa.com/MaharatAfzaye_TollabeNabe
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از یک جرعه معرفت
🍃 آیت الله بهجت رحمه الله علیه: ✍🏼 شاید حکمت تکرار (علاوه بر تثبیت) سیر باشد، به این نحو که هر نمازی از نماز قبلی بهتر، و نماز قبلی زمینه ساز نماز بعدی باشد. ⚜️ قیام بنده در نماز، اظهار است، و سجده غایت است. عضویت در سرویس های روزانه👇 pay.eitaa.com/v/p/ برای لغو عضویت از لینک بالا اقدام نمایید👆🏼
حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: حیف است از این بازار(دنیا) عبور کنیم و به‌جای بهره‌برداری، اضرار(زیان) بر ما وارد شود. در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۴۰ 🕌سخنان ناب📖 👇🔅👇🔅👇 https://eitaa.com/joinchat/1350500352C441bf7fe0d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻🎥 ۲۳ مرداد، سالگرد پیروزی مقاومت ۳۳ روزه حزب الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی و روز مقاومت اسلامی گرامی باد. 🌸کانال رسمی حوزه‌های علمیه خواهران 🆔 @kowsarnews
🔰 (قسمت اول) 🌿 بدان که نماز، غیر از این صورت و ظاهر [ شکل ظاهری مانند تکبیر، قرائت، رکوع و سجده] معنا و باطنی دارد. 🌿 همان‌گونه که ظاهر، آدابی دارد که مراعات ننمودنش، باعث باطل شدن یا نقصان نماز صوری است؛ باطن نماز نیز آداب قلبی و باطنی دارد. 🌿 مراعات نکردن این آداب، موجب بطلان یا نقص نماز معنوی می‌شود. 🌿 همان‌طور که با مراعات آنها، نماز دارای روح ملکوتی می‌گردد. 🌿 و ممکن است پس از مراقبت و همت گماشتن به آداب قلبی و باطنی، بهره‌ای از سر الهیِ نماز اهل معرفت و صاحبان قلوب، برای شخص نمازگزار حاصل شود. 🌿 این نماز 👈 قرة العین اهل سلوک[ براساس حدیث نبوی جعل قرة عینی] و معراج قرب محبوب است [براساس حدیث معراج المومن]. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت دوم) 🌿 صورت باطنی و ملكوتي داشتن نماز: 🔸هم برهانی است. 🔸 هم مطابق مشاهدات عرفا است. 🔸هم آيات و اخبار بسیار، به صورت عمومی و خصوصی دلالت بر آن دارد. 🌿 آیاتی که دلالت بر صورت باطنی نماز دارد: 1️⃣ «يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً و ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ انَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعيداً» آيه شريفه دلالت دارد بر این كه هر كسى اعمال خوب و بد خود را حاضر می‌بیند و صورت باطنّيه غيبيّه آنها را مشاهده می‌كند. 2️⃣ «وَ وَجَدُوا ما عَمِلوُا حاضِراً» دلالت دارد بر این که نفس، اعمال را حاضر می‌بیند. 3️⃣ «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَه‏ ... الخ‏ » دلالت می‌كند بر این كه نفس اعمال را معاينه می‌كند. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت سوم) 🌿 احاديثی که دلالت بر صورت باطنی نماز دارند، بسیار زیاد هستند و ما به بیان چند مورد بسنده می‌کنیم: 1️⃣ سند این حدیث در وسائل الشیعه به حضرت صادق سلام اللّه عليه منتهی می‌شود؛ قال: 🔸 من صلّى الصّلوات المفروضات في اوّل وقتها و أقام حدودها، رفعها الملك الى السّماء بيضاء نقيّة، تقول: حفظك اللّه كما حفظتنى استودعتني ملكا كريما. 🔸 و من صلاّها بعد وقتها من غير علّة و لم يقم حدودها، رفعها الملك سوداء مظلمة، و هي تهتف به: ضيّعتني ضيّعك اللّه كما ضيّعتني و لا رعاك اللّه كما لم ترعني. 🔸«كسى كه نمازهاى واجب را در اوّل وقت ادا كند و حدود آنها را حفظ نمايد، فرشته آن را سپيد و پاكيزه _دلالت كند بر آن كه نماز را ملائكة اللّه بالا برند_ يا با صورت پاكيزه سفيد به سوی آسمان می‌برد. و آن در وقتى است كه در اوّل وقت بجا آورد و ملاحظه آداب آن نمايد، و در اين صورت دعاى خير به نمازگزار كند. 🔸و يا با صورت تاريك و سياه. و آن در وقتى است كه آن را بى عذر تأخير اندازد و اقامه حدود آن نكند، و در اين صورت او را نفرين كند. 🌿 و اين حديث علاوه بر آن كه دلالت بر صورت باطنی ملكوتي می‌كند، دلالت بر حيات آنها نيز كند. 🌿 چنانچه برهان نيز قائم است بر آن و آيات و اخبار دلالت بر آن می‌كند. 🌿 چنانچه حق تعالى می‌فرمايد: و إنَّ الدّارَ الآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوان. 🌿 و به مضمون اين حديث شريف احاديث ديگرى است كه ذكر آنها موجب تطويل است. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت چهارم) 📜 روایات مربوط به صورت باطنی نماز: 2️⃣ از حضرت صادق سلام اللّه عليه روايت است: 🌴 «چون بنده مؤمن داخل قبر شود؛ نماز در جانب راست او است، زكات در جانب چپ او است، خوبى او بر او سايه افكند و صبر در گوشه‌اى قرار گيرد. و چون دو ملكى كه موكّل سؤالند داخل شوند، صبر به نماز، زكات و نيكويى گويد: بر شما باد يارى رفيقتان و اگر شما عاجز شديد من با او هستم.» 💐 و اين حديث شريف را در كافى شريف به دو طريق نقل فرموده و شيخ صدوق رحمه اللّه در ثواب الاعمال حديث فرموده. 💐دلالت این حدیث بر صورت‌های باطنی و برزخي و حيات و شعور آن‌ها، واضح است. 💐احاديث تمثّل قرآن و نماز به صورت ملكوتي، بسيار است. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت پنجم) 🌷🌷🌷 🍃 بسنده کردن به صورت ظاهری نماز و محروم ماندن از بركات و كمالات باطني آن، پس از خروج از دنیا و وارد شدن به صحنه محاسبه الهي، حسرت‌هايى را به دنبال دارد كه عقل ما از ادراك آن ناتوان است و از بالاترین مراتب ضرر و زیان‌کاری است. 🍃 کمالات باطنی نماز، انسان را به سعادت ابدي و حتی بالاتر، هم‌نشینی پروردگار عزیز است و سکوی پرواز به مقام وصال محبوب می‌محسوب می‌شود. 🍃 وصال محبوب آرزوی نهایی اوليای الهی و اصحاب معرفت و بلكه نور چشم پیامبر ختمی صلّى اللّه عليه و آله است. 🍃 ما تا در حجاب عالم مُلك و خدر طبيعت هستيم، نمی‌توانيم عالم بالا را ادراك نماييم و دستى از دور بر آتش داريم. 🍃 كدام حسرت، ندامت، زيان و خسارت بالاتر از آن است كه چيزى كه وسيله كمال و سعادت انسان و دواى درد نقص‌های قلبي است و در حقيقت صورت كمالي انساني است، پس از چهل پنجاه سال خستگی در راه آن، از آن به هيچ وجه استفاده روحي نشود‌. 🍃 واضح است که استفاده نکردن، مايه كدورت قلبي و حجابهاى ظلماني می‌شود. 🍃 و آنچه نور چشم رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلم است، موجب ضعف بصيرت ما گردد. ♦️🔸 «يا حسرتى على ما فرّطت في جنب اللّه‏؛ زمر-۵۶ دريغا كه در نزديك شدن به خدا، كوتاهى نمودم.»🔸♦️ 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت ششم) 🌷🌷🌷 🌿 پس اى عزيز، دامن همّت به كمر زن، دست طلب بگشاى و با هر سختی و زحمتى است، حالات خود را اصلاح كن و شرايط روحی نماز اهل معرفت را بدست آور. 🌿 از اين معجون الهى كه با كشف تامّ محمدى صلّى اللّه عليه و آله براى درمان تمام دردها و نقصهاى نفوس فراهم آمده، استفاده كن. 🌿 تا فرصتی داری، خود را از اين منزلگاه ظلمت، حسرت، ندامت و چاه عميقِ دوری از ساحت مقدّس ربوبيّت جلّ و علا كوچ ده و رها كن. 🌿 خود را به معراج وصال و قرب كمال برسان؛ اگر اين وسيله(نماز) از دست رفت، وسايل ديگر از دست رفته است: ✨ «اِن قُبِلتْ قُبِل ما سواها، و إن رُدَّتْ رُدَّ ما سِوَاها؛ ✨ اگر نماز پذیرفته شود، سایر اعمال نیز پذیرفته می‌شوند و اگر نماز پذیرفته نگردد، سایر اعمال نیز پذیرفته نمی‌گردد.» 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت هفتم) 🔅🔅🔅 🌿ما آداب باطنی اين سلوك روحانى را به مقدار توان و تناسب، بيان می‌کنيم. 🌿شايد يكى از اهل ايمان، نصيبى از آن ببرد و باعث شود که رحمت الهی و توجهات غیبی، شامل حال این بازمانده از مسیر سعادت و گرفتار در زندان طبیعت و انانیت گردد. «انّه ولىّ الفضل و العناية.» 🌿اکنون درباره آدابى كه در تمام حالات نماز و سایر عبادات، ضروری است، مطالبی عرض می‌کنیم. 1️⃣ توجّه به عزّت پروردگار و ذلّت بندگی 🔸توجه به عزت حضرت حق، از منازل مهم سالك است. 🔸قوّت سلوك هر كس به مقدار قوّت اين نظر است. 🔸حتی بالاتر، كمال و نقص انسانيّت تابع كمال و نقص اين امر است. 🔸هر چه نظر انيّت و انانيّت و خودبينى و خودخواهى در انسان غالب باشد، از كمال انسانيّت دور و از مقام قرب پروردگار دور است. 🔸حجاب خودبينى و خودپرستى از همه حجاب‌ها ظلمانی‌تر است. 🔸عبور از اين حجاب، از تمام حجاب‌ها، مشكل‌تر است. 🔸عبور از این حجاب، مقدمه عبور از همه حجاب‌ها است و بلكه غيب و شهادت و باب الابواب عروج به كمال روحانيّت عبور از اين حجاب است. 🔸تا انسان به خود و كمال و جمال توهمیِ خود نظر دارد، از جمال مطلق و كمال صرف، محجوب و مهجور است. 🔸شرط اوّل سلوك إلى اللّه خروج از اين منزل است، بلكه ميزان در رياضت حق و باطل همين است. ⬅️پس سالكی كه با قدم انانيّت و خودبينى و در حجاب انّيّت و خود خواهى، طىّ منزل سلوك كند، رياضتش باطل و سلوكش إلى اللّه نيست، بلكه إلى النفس است. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت هشتم) 🔅🔅🔅 🌑 «مادر بت‌ها، بت نفس شما است».(۱) 🌴 قال الله تعالى: «وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً الىَ اللَّه وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللَّه؛ 🌴كسى كه از خانه‌اش بيرون شود در حالى كه هجرت كننده به سوى خدا و رسول اوست، آن گاه مرگ او را در يابد، پاداش او بر خدا واقع (و لازم) شده است.» (نساء- ۱۰۰) 🍃هجرت صورى و صورت هجرت عبارت است از هجرت با تن از منزل صورى به سوى كعبه يا مشاهد اولياء (ع). 🍃هجرت معنوى خروج از بیت نفس و منزل دنيا است إلى اللّه و رسوله. هجرت به سوى رسول و ولىّ نيز هجرت إلى اللّه است. 🍃تا وقتی كه نفس، تعلّقى به خويش و توجّهى به انّيّت دارد، مسافر نشده‌است. 🍃تا بقاياى انانيّت در نظر سالك است و دیوار شهر خودیت و اذان اعلام خود خواهى مختفى نشده، در حكم حاضر است نه مسافر و مهاجر. 🍃در مصباح الشّريعة آمده‌‌است: قالّ الصّادق عليه السّلام: 🔆«العبوديّة، جوهرة كنهها الرّبوبيّة، فما فقد من العبوديّة وجد في الرّبوبيّة، و ما خفى من الرّبوبيّة أصيب في العبوديّة؛ 🔆«بندگى، گوهرى است كه باطن آن ربوبيت است. پس، هر چه از بندگى به دست نيامده باشد، در ربوبيت يافته می‌شود. و هر چه از ربوبيت پوشيده و پنهان باشد، در بندگى حاصل می‌گردد.»(۲) ______________________ (۱)«مادر بت‌ها، بت نفس شماست زانكه آن بت مار و اين بت اژدهاست» (مولوى) (۲)مصباح الشّريعة، «في حقيقة العبودية»، باب ۱۰۰. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔰(قسمت نهم) 🔅🔅🔅 ☘️ كسى كه با قدم عبوديّت سير كند و داغ ذلّت بندگى را بر پیشانی خودگذارد، به عزّ ربوبيّت واصل می‌شود. ☘️ راه رسیدن به حقايق ربوبيّت، سير در مدارج عبوديّت است، و آنچه در عبوديّت از انّيّت و انانيّت مفقود شود، در ظلّ حمايت ربوبيّت آن را می‌یابد. ☘️ تا به مقامى رسد كه حق تعالى سمع و بصر و دست و پاى او شود، چنانچه در حديث صحيح مشهور بين فريقين وارد است.(۱) 🔻وقتی از تصرّفات خود گذشت. 🔻و مملكت وجود خود را يكسره تسليم حق كرد. 🔻و خانه را به صاحب خانه واگذار نمود. 🔻و فانى در عزّ ربوبيّت شد. ⬅️ صاحب خانه، خود متصرّف در امور گردد. به این ترتیب: 🔸تصرّفات او تصرّف الهى گرد. 🔸چشم او الهى شود و با چشم حق بنگرد. 🔸گوش او گوش الهى شود و به گوش حقّ بشنود. _ (۱) اشاره است به روايت «قرب نوافل»: «و انّه ليتقرّب إلىّ بالنافلة حتّى احبّه، فاذا احببته كنت سمعه الّذى يسمع به و بصره الّذى يبصر به و لسانه الّذى ينطق به و يده الّتى يبطش بها، ان دعانى اجبته و ان سألنى اعطيته ...» اصول كافى، ج ۴، ص ۵۳، «كتاب الايمان و الكفر» 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰(قسمت دهم) 🔅🔅🔅 🌑هر چه ربوبيّت نفس كامل باشد و عزّ آن، منظور خواطر شود ⬅️ از عزّ ربوبيّت به همان اندازه كم شود و عز ربوبیت، ناقص می‌گردد. 🌑چرا كه اين دو، مقابل يكديگرند: «الدّنيا و الآخرة ضرّتان.» (۱) 🌾پس، ضروری است که سالك إلى اللّه به مقام ذلّ خود پى‌ببرد و ذلّت عبوديّت، و عزّت ربوبيّت، همیشه جلوی چشمش باشد. 🌾هر چه اين تفکر قوّت گيرد: 🔹عبادت روحانی‌تر می‌شود. 🔹روح عبادت، قوي‌تر می‌گردد. 🌾تا اگر به دستگيرى حقّ و اولياى كمّل عليهم السلام توانست به حقيقت عبوديّت و كنه آن واصل شود ⬅️ از سرّ عبادت، لمحه‌اى در می‌يابد. ___ (1)_ «دنيا و آخرت هووى يكديگرند.» عوالي اللّئالي، ج 1، ص 277، و ج 4، ص 115، نهج البلاغة، فيض الاسلام، «حكمت» 100. 🌱🌱🌱 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰(قسمت یازدهم) 🌷🌷🌷 🍃 در همه عبادات - خصوصا نماز كه سمت جامعيّت دارد و منزله آن در عبادات، منزله انسان كامل و اسم اعظم بلكه خود اسم اعظم است- اين دو مقام ⬅️ يعنى مقام عزّ ربوبيّت كه حقيقت است و مقام ذلّ عبوديّت كه رقيقه آن است، مرموز است. 🍃 در اعمال مستحبّی ⬅️ «قنوت» و در اعمال واجب ⬅️ «سجده»، ویژگی‌ اختصاصى‌ای دارند كه پس از اين، ان شاء اللّه به آن اشاره خواهم كرد. 🍃 بايد دانست كه عبوديّت مطلقه از بالاترین مراتب كمال و رفیع‌ترین مقامات انسانيّت است كه جز اكمل خلق اللّه - محمّد صلّى اللّه عليه و آله _ و ديگر اولياى كمّل كسى ديگر را از آن نصيبى نيست. 🍃 پاى عبوديّت دیگران، لنگ است و عبادت و عبوديّت آنها معلّل است. 🍃 فقط با قدم عبوديّت است که می‌توان به معراج حقيقى مطلق رسيد. 🍃 به همین خاطر، در آيه شريفه فرمايد: ✨ «سُبحانَ الّذى اسْرى بِعَبْدِهِ...» 🍃 قدم عبوديّت و جذبه ربوبيّت، سير داد آن ذات مقدّس را به معراج قرب و وصول. 🍃 در «تشهدّ» نماز - كه بازگشت از فناى مطلقی است كه در سجده حاصل شده - باز توجّه به عبوديّت قبل از توجّه به رسالت است. 🍃 و ممكن است اشاره به آن باشد كه مقام رسالت نيز در نتيجه جوهره عبوديّت است. 🍃 و اين مطلب را دنباله بلندی است كه از وظيفه اين اوراق خارج است. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰(قسمت یازدهم 2) 🌷🌷🌷 ♦️فصل دوم: مراتب مقامات سالکان 🍃سالکان در این مقام و سایر مقامات، مراتب و مدارجى بى شماری دارند وما بعضی از آن مراتب را به طور کلّى باز می‌گوییم. 🍃اما احاطه به همه جوانب و جمع‌آوری همـه مراتـب آن، از عهده این ناچیز بیرون است: «الطُّرُقُ الَى اللَّه بِعدد انْفاسِ الْخَلائق.» 1️⃣ مقام اول (علم): سالک در این مرتبه، با سلوك علمى و برهان فلـسفى، ذلّت عبودیت و عزّت ربوبیت را ثابت می‌نماید. ✅یکى از لبـاب معـارف کـه در علـوم عالی و حکمت متعالیه، کاملا روشن شده، این است که: 🔹عالم خلق و همه موجودات، صرف ربـط و تعلّـق و محض فقر و فاقه هستند. 🔹عزّت، ملک و سلطنت مختص به ذات مقدس کبریا است. 🔹هیچ کس، حظی از حظوظ عزّت و کبریا ندارد. 🔹ذل عبودیت و فقر در پیشانی همه ماسوی الله، ثبـت و در حـاقّ حقیقت آنها ثابت است. 🔹حقیقت عرفان و نتیجه سلوك، کنار رفتن حجاب از وجـه حقیقت و یافتن ذلّ عبودیت و اصل فقر، در خـود و در همـه موجـودات است. 🍃دعـاى منسوب به سید کائنات صلّى اللَّه علیه و آله: «اللّهم ارِنى الاشیاء کَما هـی»، شـاید اشـاره بـه همین مقام باشد؛ 🍃یعنى، خواهش مشاهده ذلّ عبودیت کـه مـستلزم شـهود عـزّ ربوبیـت اسـت. 🍃پس، اگر سالک راه حقیقت و عبودیت، با سلوك علمى و سـیر فکـرى،این منزل را طى کرد، در حجاب علم واقع شود و به مقام اول انسانیت می‌رسد. 🍃اما ایـن حجاب از حجاب‌های غلیظ است که گفته اند: «العلْم هو الْحجاب الْـاکْبر.» 🍃سـالک باید ایـن حجاب را پاره کند و از آن عبور کند. 🍃شاید اگر به این مقام، قناعت کند و قلب را در ایـن قیـد محدود نماید، در استدراج واقع شود. ✅استدراج در این مقام یعنی 🔻بـه ریزه‌کاری‌های علمی می‌پردازد و با کمک حرکت فکر، براى این مطلوب، بـرهان‌های متفاوت اقامـه می‌کنـد و از منـازل دیگـر محروم ماند. 🔻به تدریج قلبش به این مقام علاقه‌مند می‌شود و از نتیجه مطلوب که وصول به فناء اللَّه است، غافل می‌گردد. 🔻عمر خود را در حجاب برهان و شعبه‌های آن صرف می‌نماید. 🔻هر چه پرداختن به جزییات بیشتر شود، حجاب بزرگ‌تر و احتجاب از حقیقت بیشتر می‌شود. ⛔️پس، سالک نباید گول شیطان را در این مقام بخورد و از حقیقت به واسطه زیادی علم و قوت برهان، محجوب شود و از ادامه سلوک بازماند. 🍃سالک باید دامن همت به کمر بزند و از جـدیت در طلـب مطلـوب حقیقـى، غافل نشود. تا خود را به مقام دیگر که مقام دوم است، برساند. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰(قسمت دوازدهم) 🌷🌷🌷 ⏪ مراتب مقامات سالکان 2️⃣مقام دوم: 🌴در این مقام، آنچه را عقل با قدرت برهان و سلوك علمى ادراك کـرده 🔹بـا قلـم عقـل بـه صفحه قلب می‌نگارد 🔹و حقیقت ذلّ عبودیت و عزّ ربوبیت را بـه قلـب می‌رسـاند 🔹و از قیـود و حجـاب‌های علمی، فارغ می‌شود. ⬅️ پـس نتیجـه مقام دوم، حصول ایمان به حقایق است. 3️⃣ مقام سوم: 🌴مقام اطمینان و طمأنینه نفس است که در حقیقت، کامل‌ترین مرتبه ایمـان اسـت. ✨قـالَ الله تَعالى مخاطباً لخَلیله: «أَ و لَم تُؤمنْ؟ قالَ بلى و لکنْ لیطْمئنَّ قَلْبى.» 4️⃣ مقام چهارم: 🌴مقام مشاهده، نورى اسـت الهـى و تجلّـى‌اى اسـت رحمـانى کـه به تَبَـع تجلّیات اسمائی و صفاتی در سرّ سالک ظهور می‌کند و سر تا پاى قلب سالک با نور شهودى منور می‌شود. 🌴و در این مقام، درجات بسیاری است و در این مقام، نمونه‌اى از قرب نوافل «کُنْت سمعه و بصرَه و یده» بروز کند و سالک خـود را غرق در دریای بی‌نهایتی، می‌بیند؛ 🌴و پس از آن دریایی است بسیار عمیق که از اسرار قدر در آن شمه‌اى کشف شود. ⛔️ هر یک از این مقامات، استدراج مخصوص به خود دارد کـه سـالک را دچار هلاکـت عظـیم می‌کند. 🌴سالک باید در تمام مقامات، خود را از انانیت و انّیت رها کند و خودبین و خودخـواه نباشد که به خصوص برای سالک، منشا بیشتر مفاسد است. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰(قسمت سیزدهم) 🌷🌷🌷 🔰فصل سوم : خشوع🔰 🌴 يكى از امورى كه براى سالك در همه عبادت‌ها، به خصوص نماز كه سر آمد همه عبادت‌ها است و مقام جامعيّت دارد لازم است، خشوع است. 🌴حقيقت خشوع همان خضوع کاملِ آمیخته با محبت يا خوف است. 🌴 راه دست‌یابی به خشوع: خشوع از ادراك عظمت و هيبت جمال و جلال حاصل می‌شود. 🌴 توضیح بیشتر: قلب سالكان، به حسب فطرت مختلف است: ✅ برخی از قلب‌ها، عشقى و از مظاهر جمال هستند. به حسب فطرت متوجّه به جمال محبوب هستند. 🌴 هنگامی که سالک در سلوك، ظلّ جميل يا اصل جمال را ادراک و مشاهده كنند، عظمت پنهان در سرّ جمال، آنها را محو كرده و از خود بى‌خود می‌نمايد. 🌴 چون در هر جمالى، جلالى پنهان و در هر جلالى، جمالى مستور است. 🌴 چنانچه ممكن است حضرت مولى العارفين و امير المؤمنين و السالكين صلوات اللّه عليه و على آله اجمعين به این نکته اشاره فرموده باشد، آنجا كه فرمايد: ✨«سبحان من اتّسعت رحمته لاوليائه في شدّة نقمته و اشتدّت نقمته لاعدائه فى سعة رحمته. (۱) منزه است كسى كه عذاب و نقمتش شديد است و در همان حال رحمت او دوستانش را فرا گرفته، و با آنكه دايره رحمتش فراگير است، عذاب و نقمتش براى دشمنان شدّت گرفته است.» 🌴 پس، هيبت عظمت و بزرگی جمال آنها را فرو گيرد و حالت خشوع در مقابل جمال محبوب براى آنها دست دهد. 🌴اين حالت در ابتدای امر، موجب دگرگونی قلب و اضطراب می‌شود. پس از جاگیر شدن، حالت انس رخ می‌دهد و وحشت و اضطراب حاصل از عظمت، تبدیل به انس و سكينه می‌شود و حالت طمأنينه دست می‌دهد. 🌴 چنانچه حالت قلب خليل الرحمن عليه السلام چنين بوده. ✅ برخی از قلب‌ها، خوفى و از مظاهر جلال هستند. آنها هميشه عظمت، كبريا و جلال را ادراک می‌كنند و خشوع آنها، خوفى می‌باشد و اسماء قهري و جلاليّ بر قلب آنها تجلی می‌یابد. 🌴 چنانچه حضرت يحيى على نبيّنا و آله و عليه السلام چنين بوده. ⬅️ پس، خشوع گاهى آمیخته با حبّ است و گاهى آمیخته با خوف و وحشت است؛ گرچه در هر حبّى وحشتى و در هر خوفى حبّى است.‌ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰(قسمت چهاردهم) 🌷🌷🌷 🔰مراتب خشوع🔰 🍃مراتب خشوع ⬅️ به حسب مراتب ادراك عظمت و جلال و حسن و جمال است. 🌴چون امثال ما با اين حال، از نور مشاهدات محروميم، ناچار بايد در صدد تحصيل خشوع از طريق علم يا ايمان بر آييم. ✨قال الله تعالى: «قَدْ افْلَحَ الْمُؤْمِنوُنَ الَّذين هُمْ في صَلاتِهِمْ خاشِعُون؛ همانا رستگار شدند مؤمنانى كه در نمازشان خاشع‌اند.» ( مؤمنون- 1 و 2) 🌴خداوند، خشوع در نماز را از حدود و علائم ايمان قرار داده، پس، هر كس در نماز خاشع نباشد، به حسب فرموده ذات مقدّس حق، از زمره اهل ايمان خارج است. 🌴و نمازهاى ما كه مشفوع با خشوع نيست از نقصان ايمان يا فقدان آن است. 🌴و چون اعتقاد و علم غير از ايمان است، از اين جهت، اين علمى كه به حق و اسماء و صفات او و ساير معارف الهيّه در ما پيدا می‌شود، غير از ايمان است. ⚫️شيطان به شهادت ذات مقدّس حق، علم به مبدأ و معاد دارد، با این وجود، كافر است. 🌴چرا که: 🔸«خَلَقْتَنى مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِين؛ مرا از آتش و او را از گل آفريده‌اى.»( اعراف- 12) گويد. 🔹حق تعالى و خالقيّت او را مقرّ است ⬅️ انْظِرْنى الى يَوْمِ يُبْعَثوُن؛ مرا تا روزى كه بر انگيخته شوند مهلت ده.»( اعراف- 14) گويد. ⬅️ پس معاد را معتقد است. 🔸علم به كتب و رسل و ملائكه دارد، با اين وصف خداوند او را كافر خطاب كرده و از زمره مؤمنين خارج فرموده است. 🌴 پس، اهل علم و ايمان از هم ممتازند: هر اهل علمى اهل ايمان نيست. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت پانزدهم) 🌷🌷🌷 🌴سالک بايد پس از سلوك علمى، خود را در سلك مؤمنين داخل كند و عظمت و جلال و بهاء و جمال حق _جلت عظمته_ را به قلب برساند تا قلب خاشع شود. 🌴و الاّ علم به تنهایی، خشوع نمی‌آورد. چنانچه در خودتان می‌بينيد كه با اعتقاد به مبدأ و معاد و اعتقاد به عظمت و جلال حقّ، قلب شما خاشع نيست. ✨و اما سخن خداى تعالى: «الَمْ يَاْنِ لِلَّذينَ آمَنوُا انْ تَخْشَعَ قُلوُبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّه وَ مانَزَلَ مِنَ الْحَق؛ آيا مؤمنان را آن زمان فرا نرسيده است كه دلهايشان براى ياد خدا و آنچه از حق نازل گشته خاشع گردد.»( حديد- 16) 🌴شايد ايمان صورى، كه همان اعتقاد بما جاء به النّبيّ صلّى اللّه عليه است، مقصود باشد، و الاّ ايمان حقيقى ملازم با يك مرتبه از خشوع است، يا آن كه خشوع در آيه شريفه خشوع به مراتب كامل باشد. 🌴چنانچه «عالِم» را گاهى اطلاق كنند بر كسى كه از حدّ علم به حدّ ايمان رسيده باشد، و محتمل است. ✨در آيه شريفه «انَّما يَخْشَى اللَّه مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء؛ همانا از ميان بندگان خدا، دانشمندان از خداوند بيم و خشيت دارند.»( فاطر- 28) اشاره به آنها باشد. 🌴و در زبان كتاب و سنّت، علم و ايمان و اسلام، به مراتب مختلف اطلاق شده و بيان آنها از وظيفه اين اوراق خارج است. 🌴به طور کلی، سالك طريق آخرت- خصوصا با قدم معراج صلاتى- لازم است قلب خود را با نور علم و ايمان خاشع كند و هر اندازه که ممکن است اين رقيقه الهيّ و بارقه رحمانيّ را در قلب متمكّن نمايد، بلكه بتواند در تمام نماز حفظ اين حالت را بنمايد. 🔅🔅🔅 👈🏼تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت شانزدهم) 🌷🌷🌷 🌴سالک طریق آخرت لازم است قلب خود را با نور علم و ایمان خاشع کند؛ این رقیقه الهی، بارقه رحمانی را در قلب _ به هر اندازه که ممکن است_ متمکن می‌نماید؛ بلکه می‌تواند در تمام نماز، این حالت را حفظ نماید. 🌴حالت تمكّن و استقرار در اوّل امر گرچه براى امثال ما قدرى مشكل است ولى با قدرى ممارست و ریاضت کشیدن قلب، امرى است بس ممكن. 🌴عزيزم، تحصيل كمال و زاد آخرت، طلب و جدّيّت می‌خواهد. 🌴هر چه مطلوب بزرگتر باشد، جدّيّت در راه آن، سزاوارتر است. 🌴البتّه معراج قرب الهى و مقام تقرّب جوار ربّ العز، با اين حال سستى و فتور و سهل انگارى دست نمی‌دهد. مردانه بايد قيام كرد تا به مطلوب رسيد. 🌴شما كه ايمان به آخرت داريد و آن نشئه را نسبت به اين نشئه قابل مقایسه نمی‌دانيد، چه در جانب سعادت و كمال يا در جانب شقاوت و وبال، چرا كه آن نشئه، عالم ابدى دائمى است كه موت و فنا ناپذير است، سعيدش در راحت و عزّت و نعمت هميشگی است: 🔸آن‌هم راحتى كه در اين عالم شبيه ندارد، 🔸عزّت و سلطنتى الهى كه در اين نشئه نظير ندارد، 🔸نعمت‌هايى كه در متخيّله كسى خطور ننموده است. 🌴 همچنین در جانب شقاوت آن، كه عذاب و نقمت و وبالش در اين عالم نظير و مثل ندارد. ✅راه وصول به سعادت، اطاعت ربّ العزّة است. 🌴در بين اطاعات و عبادات نیز هيچ يك به مرتبه نماز كه معجونى است جامع الهى كه متكفّل سعادت بشر است و قبولى آن موجب قبولى جميع اعمال است نمی‌باشد. ⬅️پس بايد: ✳️در طلب آن جدّيّت تامّ نماييد. ✳️از كوشش مضايقه نكنيد. ✳️در راه آن،تحمّل مشاقّ نماييد. با آن‌كه مشقّت هم ندارد. بلكه اگر مدتی مواظبت كنيد و انس قلبى حاصل شود⬅️ در همين عالم از مناجات با حق لذّت‌ها مى‌بريد كه با هيچ يك از لذّات اين عالم قابل مقایسه نيست. 🌴چنانچه از مطالعه احوال اهل مناجات با حق اين مطلب روشن شود. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 🌷🌷🌷 (قسمت هفدهم) 🌴انسان پس از آن كه عظمت و جمال و جلال حق را با برهان يا بيان انبياء عليهم السلام فهميد، باید: 🔻قلب را متذكّر آن نماید. 🔻و كم كم با تذكّر و توجّه قلبى و مداومت به ذكر عظمت و جلال حق ⬅️ خشوع را در قلب وارد نماید تا نتيجه مطلوب، حاصل شود. ✅در هر حال، سالك نبايد به مقامی که دارد قناعت كند. 🌴هر مقامی که براى امثال ما حاصل شود، نزد اهل معرفت به پشيزى نيرزد و در بازار اصحاب قلوب، با خردلى مقابله نكند. 🌴 پس سالك بايد در جميع حالات متذكّر نقص و معايب خود باشد. شايد از این طریق، راهى به سعادت باز شود. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 🌷🌷🌷 ⏪اسرار نماز (قسمت هجدهم) 🔰فصل چهارم🔰 نمونه‌هایی از آداب مهم قلبي عبادات (به خصوص عبادات ذکری): 1️⃣طمأنينه:(آرامش قلبی) این طمانینه غير از طمانينه‌ای است كه فقها (رضوان اللّه عليهم) در خصوص نماز شرط دانسته‌اند. 🔻 تعریف طمانینه: طمانینه عبارت است از آن كه شخص سالك، عبادت را با سكون قلب و اطمينان خاطر بجا آورد. ✔️زيرا اگر عبادت را با حال اضطراب قلب و تزلزل بجا آورد: 🔸قلب از آن عبادت، تاثیر نمی‌پذیرد. 🔸و آثارى از عبادت در ملكوت قلب حاصل نمی‌شود. 🔸و حقيقت عبادت، صورت باطنيّه قلب نمی‌گردد. 🌴يكى از نكات تكرار عبادات و تكثار اذكار و اوراد آن است كه: 🔹قلب از آنها، اثر بگیرد. 🔹و انفعالى رخ بدهد. ⬅️تا كم كم حقيقت ذكر و عبادت، باطن ذات سالك را تشکیل بدهد. ⬅️و قلبش با روح عبادت متّحد گردد. 🌴تا قلب، اطمينان و سكون و طمأنينه و وقار نداشته باشد، در اذكار و نسك،(عبادت ها) تأثيرى نيست و از حدّ ظاهر و ملك بدن، به ملكوت و باطن نفس سرايت نمی‌نمايد و حظوظ قلبى از حقيقت عبادت ادا نمی‌شود. اين مطلب واضح است و با اندك تأمّلی معلوم می‌شود. 🌴اگر عبادتى چنين باشد كه قلب را از آن به هيچ وجه خبرى نباشد و از آن، آثارى در باطن پيدا نشود: 🔸در عوالم ديگر محفوظ نمی‌ماند. 🔹و از نشئه ملك به نشئه ملكوت بالا نمی‌رود. 🔸و ممكن است در وقت شدائد مرض موت، سكرات هولناك موت و أهوال و مصيبات پس از موت خداى نخواسته صورت آن بكلّى از صفحه قلب محو و نابود شود و انسان با دست خالى در پيشگاه مقدّس حق برود. 🔘مثلا اگر كسى ذكر شريف لا اله الاّ اللّه، محمّد رسول اللّه (ص) را با سكون قلب و اطمينان دل بگويد و قلب را به اين ذكر شريف تعليم دهد، كم كم زبان قلب گويا شود و زبان ظاهر تابع زبان قلب شود و اوّل قلب ذاكر گردد پس از آن، زبان. 🌴امام صادق علیه‌السلام به حسب روايت مصباح الشريعة اشاره به اين معنى فرموده: «قال: فاجعل قلبك قبلة للسانك، لا تحرّكه الاّ باشارة القلب و موافقة العقل و رضى الايمان؛ قلب خود را قبله زبانت قرار بده، جز با اشاره قلب و موافقت عقل و رضاى ايمان زبان مجنبان.» (مصباح الشريعة، باب 5.فى الذّكر. هم‌چنین: مستدرك الوسائل، كتاب الصّلوة، أبواب الذكر، باب النّوادر، حديث 2.) 🌴در اوّل امر كه زبان قلب گويا نشده، سالك راه آخرت، بايد به آن تعليم بدهد و با طمانينه و سكون، ذكر را به آن القا كند. همين كه زبان قلب باز شد، قلب قبله زبان و ساير اعضاء می‌شود، با ذكر قلب، همه مملكت وجود انسانى ذاكر می‌گردد. 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از سردار خیبر
🌷 شهید همت: 🌿 سرمایه ، گذشتن از همه چیزاست. برای گذشتن ازهمه چیز، بایدشبانه روز، وجودمان با خدا باشد، آنقدر باشیم که خدا از ما راضی شود. عضویت در سرویس های روزانه👇 pay.eitaa.com/v/p/ برای لغو عضویت از لینک بالا اقدام نمایید👆🏼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖دعای روز دوشنبه بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للهِ الَّذِی لَمْ یُشْهِدْ أَحَدا حِینَ فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا اتَّخَذَ مُعِینا حِینَ بَرَأَ النَّسَمَاتِ لَمْ یُشَارَکْ فِی الْإِلَهِیَّةِ وَ لَمْ یُظَاهَرْ فِی الْوَحْدَانِیَّةِ کَلَّتِ الْأَلْسُنُ عَنْ غَایَةِ صِفَتِهِ وَ الْعُقُولُ عَنْ کُنْهِ مَعْرِفَتِهِ وَ تَوَاضَعَتِ الْجَبَابِرَةُ لِهَیْبَتِهِ وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِخَشْیَتِهِ وَ انْقَادَ کُلُّ عَظِیمٍ لِعَظَمَتِهِ فَلَکَ الْحَمْدُ مُتَوَاتِرا مُتَّسِقا وَ مُتَوَالِیا مُسْتَوْسِقا [مُسْتَوْثِقا] وَ صَلَوَاتُهُ عَلَى رَسُولِهِ أَبَدا وَ سَلامُهُ دَائِما سَرْمَدا اللهُمَّ اجْعَلْ أَوَّلَ یَوْمِی هَذَا صَلاحا وَ أَوْسَطَهُ فَلاحا وَ آخِرَهُ نَجَاحا،وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ یَوْمٍ أَوَّلُهُ فَزَعٌ وَ أَوْسَطُهُ جَزَعٌ وَ آخِرُهُ وَجَعٌ اللهُمَّ إِنِّی أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ نَذْرٍ نَذَرْتُهُ وَ کُلِّ وَعْدٍ وَعَدْتُهُ وَ کُلِّ عَهْدٍ عَاهَدْتُهُ ثُمَّ لَمْ أَفِ بِهِ وَ أَسْأَلُکَ فِی مَظَالِمِ عِبَادِکَ عِنْدِی فَأَیُّمَا عَبْدٍ مِنْ عَبِیدِکَ أَوْ أَمَةٍ مِنْ إِمَائِکَ کَانَتْ لَهُ قِبَلِی مَظْلِمَةٌ ظَلَمْتُهَا إِیَّاهُ فِی نَفْسِهِ أَوْ فِی عِرْضِهِ أَوْ فِی مَالِهِ أَوْ فِی أَهْلِهِ وَ وَلَدِهِ أَوْ غِیبَةٌ اغْتَبْتُهُ بِهَا أَوْ تَحَامُلٌ عَلَیْهِ بِمَیْلٍ أَوْ هَوًى أَوْ أَنَفَةٍ أَوْ حَمِیَّةٍ أَوْ رِیَاءٍ أَوْ عَصَبِیَّةٍ غَائِبا کَانَ أَوْ شَاهِدا وَ حَیّا کَانَ أَوْ مَیِّتا فَقَصُرَتْ یَدِی وَ ضَاقَ وُسْعِی عَنْ رَدِّهَا إِلَیْهِ وَ التَّحَلُّلِ مِنْهُ، فَأَسْأَلُکَ یَا مَنْ یَمْلِکُ الْحَاجَاتِ وَ هِیَ مُسْتَجِیبَةٌ لِمَشِیَّتِهِ وَ مُسْرِعَةٌ إِلَى إِرَادَتِهِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُرْضِیَهُ عَنِّی بِمَا [بِمَ‏] شِئْتَ وَ تَهَبَ لِی مِنْ عِنْدِکَ رَحْمَةً إِنَّهُ لا تَنْقُصُکَ الْمَغْفِرَةُ وَ لا تَضُرُّکَ الْمَوْهِبَةُ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ اللهُمَّ أَوْلِنِی فِی کُلِّ یَوْمِ إِثْنَیْنِ نِعْمَتَیْنِ مِنْکَ ثِنْتَیْنِ سَعَادَةً فِی أَوَّلِهِ بِطَاعَتِکَ وَ نِعْمَةً فِی آخِرِهِ بِمَغْفِرَتِکَ یَا مَنْ هُوَ الْإِلَهُ وَ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ سِوَاهُ 🚩 علیها السلام ✨✨✨✨
هدایت شده از صفحات قرآن
🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃 🌸❣ 🖼 📚عثمان طه ✅سوره مبارکه ⏰1401/05/23
هدایت شده از صفحات قرآن
🕊🌸🕊🌸🕊؛ ؛ ﻭ [ ﻧﻴﺰ ﺭﺣﻤﺘﺶ ] ﺷﺎﻣﻞ ﺣﺎﻝ ﺁﻥ ﺳﻪ ﻧﻔﺮﻱ [ ﺑﻮﺩ ] ﻛﻪ [ ﺑﺎ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﺗﺮﺍﺷﻲِ ﻭﺍﻫﻲ ﺍﺯ ﺷﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ] ﺑﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ [ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻗﻄﻊ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻛﺮﺩﻧﺪ ] ﺗﺎ ﺟﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻭﺳﻌﺖ ﻭ ﻓﺮﺍﺧﻲ ﺍﺵ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﻨﮓ ﺷﺪ ﻭ [ ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﻏﺼﻪ ، ﺍﻧﺪﻭﻩ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﻭﺟﺪﺍﻥ ] ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺗﻨﮕﻲ ﻭ ﻣﻀﻴﻘﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ ، ﻭ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﭘﻨﺎﻫﮕﺎﻫﻲ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺟﺰ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ ; ﭘﺲ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺘﺶ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﺮﺩ ﺗﺎ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﻨﻨﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺗﻮﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(١١٨) ﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ ! ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺻﺎﺩﻗﺎﻥ ﺑﺎﺷﻴﺪ [ ﺻﺎﺩﻗﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻣﻞ ﺗﺮﻳﻨﺸﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺭﺳﻮﻝ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺍﺳﻠﺎم ﻫﺴﺘﻨﺪ . ](١١٩) ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻭ ﺑﺎﺩﻳﻪ ﻧﺸﻴﻨﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻥ ﺁﻧﺎﻧﻨﺪ ، ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺗﺨﻠﻒ ﻛﻨﻨﺪ ; ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺴﺰﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﺧﻮﻳﺶ ﺍﺯ ﺣﻔﻆ ﺟﺎﻥ ﺍﻭ [ ﺩﺭ ﺷﺪﺍﻳﺪ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ﻫﺎ ] ﺩﺭﻳﻎ ﻭﺭﺯﻧﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﻫﻴﭻ ﺗﺸﻨﮕﻲ ﻭ ﺭﻧﺞ ﻭ ﮔﺮﺳﻨﮕﻲ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺪ ، ﻭ ﺩﺭ ﻫﻴﭻ ﻣﻜﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺸﻢ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ ، ﻗﺪم ﻧﻤﻰ ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﻫﻴﭻ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﻧﻤﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ [ ﻭ ﺑﺎ ﻧﺒﺮﺩ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻛﺎم ﺩﻝ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﻨﺪ ] ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﻤﻞ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻱ ﺩﺭ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺛﺒﺖ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ; ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺒﺎﻩ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ .(١٢٠) ﻭ ﻫﻴﭻ ﻣﺎﻝ ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺭﺍ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻫﻴﭻ ﺳﺮﺯﻣﻴﻨﻲ ﺭﺍ [ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﺒﺮﺩ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻦ ﻳﺎ ﺍﻧﺠﺎم ﻛﺎﺭ ﺧﻴﺮﻱ ]ﻧﻤﻰ ﭘﻴﻤﺎﻳﻨﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﺛﺒﺖ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ، ﺗﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ [ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ] ﺑﺎ ﻣﻌﻴﺎﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﻫﺪ .(١٢١) ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺴﺰﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﮕﻲ [ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺟﻬﺎﺩ ] ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻭﻧﺪ ; ﭼﺮﺍ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺟﻤﻴﻌﺘﻲ ﮔﺮﻭﻫﻲ [ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ]ﻛﻮﭺ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻳﺎﺑﻨﺪ ﻭ ﻗﻮم ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎﺯﮔﺸﺘﻨﺪ ، ﺑﻴﻢ ﺩﻫﻨﺪ ، ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻭ ] ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻧﺪ .(١٢٢) ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺑﺎ ﻛﺎﻓﺮﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﻫﻢ ﺟﻮﺍﺭ ﺷﻤﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ، ﻧﺒﺮﺩ ﻛﻨﻴﺪ ; ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺷﻤﺎ ﺳﺮﺳﺨﺘﻲ ﻭ ﺷﺪﺕ ﻳﺎﺑﻨﺪ ; ﻭ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ .(١٢٣) ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﻱ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﻮﺩ ، ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ ، ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻛﺪﺍم ﻳﻚ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﻓﺰﻭﺩ ؟ ﻭﻟﻲ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺑﺮ ﺍﻳﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺍﺯ ﻧﺰﻭﻝ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ ] ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ .(١٢٤) ﺍﻣﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ [ ﻧﻔﺎﻕ ] ﺍﺳﺖ ، ﭘﺲ ﭘﻠﻴﺪﻱ ﺑﺮ ﭘﻠﻴﺪﻳﺸﺎﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﻓﺘﻨﺪ .(١٢٥) ﺁﻳﺎ ﻧﻤﻰ ﺑﻴﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺳﺎﻝ ﻳﻚ ﺑﺎﺭ ﻳﺎ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ [ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺟﻬﺎﺩ ﻳﺎ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ] ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ، ﻭﻟﻲ ﻧﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭﻧﻪ ﭘﻨﺪ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ .(١٢٦) ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﻱ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﻮﺩ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ، ﻧﮕﺎﻩِ [ ﻣﺮﻣﻮﺯﺍﻧﻪ ] ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ [ ﻭ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻧﮕﺮﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﺑﺮﻣﻠﺎ ﺷﺪﻥ ﻧﻔﺎﻗﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ] ﺁﻳﺎ ﻛﺴﻲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﺪ ؟ ﺳﭙﺲ [ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺨﻔﻴﺎﻧﻪ ﺍﺯ ﻣﺤﻀﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ] ﺑﺎﺯﻣﻰ ﮔﺮﺩﻧﺪ ، ﺧﺪﺍ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﺣﻖ ] ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ [ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺭﺍ ] ﻧﻤﻰ ﻓﻬﻤﻨﺪ .(١٢٧) ﻳﻘﻴﻨﺎً ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺘﺎﻥ ﺁﻣﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﻧﺞ ﻭ ﻣﺸﻘﺖ ﺍﻓﺘﺎﺩﻧﺘﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ، ﺍﺷﺘﻴﺎﻕ ﺷﺪﻳﺪﻱ ﺑﻪ [ ﻫﺪﺍﻳﺖِ ] ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺭﺩ ، ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺅﻭﻑ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(١٢٨) ﭘﺲ ﺍﮔﺮ [ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ] ﺍﺯ ﺣﻖ ﺭﻭﻱ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻧﺪ ، ﺑﮕﻮ : ﺧﺪﺍ ﻣﺮﺍ ﺑﺲ ﺍﺳﺖ ، ﻫﻴﭻ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ ، ﻓﻘﻂ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺗﻮﻛﻞ ﻛﺮﺩم ، ﻭ ﺍﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻋﺮﺵ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ .(١٢٩) 🕊🌸🕊🌸🕊 🕊 صفحه به صفحه قرآن 🏷استاد انصاریان 🕊سوره مبارکه 🏷صفحه207 ⚜️ 🕌⚜️ ⚜️🕌⚜️ 🕌⚜️🕌⚜️
هدایت شده از ترجمه صفحه به صفحه قرآن.پشتیبان قرار بندگی
tarjomeh-207.mp3
1.95M