"«ابو جعفر طوسى» در ضمن اعمال شعبان آورده است: در روز سوم اين ماه، حضرت حسين بن على-عليهما السّلام-به دنيا آمد.
خرج إلى القاسم بن العلاء الهمداني وكيل أبي محمد ع
از اينرو، به دست «قاسم بن علاء همدانى» ، وكيل حضرت ابو محمد-عليه السّلام-رسيده است
أن مولانا الحسين ع ولد يوم الخميس لثلاث خلون من شعبان ثم تدعو بعد ذلك بدعاء الحسين ع و هو آخر دعاء دعا به الحسين ع يوم الكوثر
كه مولاى ما امام حسين -عليه السّلام-در روز پنجشنبه سوم ماه شعبان تولد يافت؛ و بعد از اين (دعای روز سوم شعبان)، دعاى امام حسين-عليه السّلام-را بخوان و اين دعا، آخرين دعاى امام حسين-عليه السّلام-است در روزى كه دشمن بر او غلبه كرده بود (روز عاشورا):
اللهم أنت متعالي المكان عظيم الجبروت شديد المحال غني عن الخلائق عريض الكبرياء
خداوندا، جايگاه تو بلند، شكوهت باعظمت و نيرنگ تو سخت است و از آفريدهها بىنيازى و بزرگمنشىات پهناور است
قادر على ما يشاء قريب الرحمة صادق الوعد سابغ النعمة حسن البلاء
و بر هرچه بخواهى توانايى و رحمتت نزديك و وعدهات راست و نعمتت فراگير و آزمون [كردار]تو نيكو است
قريب إذا دعيت محيط بما خلقت قابل التوبة لمن تاب إليك
و هرگاه خوانده شوى نزديكى [و اجابت مىكنى]و به آنچه آفريدهاى، احاطه دارى و توبهى هركس را كه به درگاه تو بازگردد، مىپذيرى
قادر على ما أردت و مدرك ما طلبت و شكور إذا شكرت و ذاكر إذا ذكرت
و بر هرچه اراده كنى توانايى دارى و در پى هر چيز باشى به آن مىرسى و هرگاه از تو سپاسگزارى شود، بسيار سپاسگزارى مىكنى و هرگاه ياد شوى، ياد مىكنى.
أدعوك محتاجا و أرغب إليك فقيرا و أفزع إليك خائفا و أبكي إليك مكروبا
با اظهار نياز تو را مىخوانم و با اظهار نادارى به درگاهت مىگرايم و بيمناكانه به تو پناهنده مىشوم و با حال اندوه گريه سر مىدهم
و أستعين بك ضعيفا و أتوكل عليك كافيا
و با ناتوانى از تو يارى مىجويم و براى كفايت امورم بر تو توكل مىكنم.
احكم بيننا و بين قومنا فإنهم غرونا و خذلونا و غدروا بنا و قتلونا
ميان ما و قوم ما، خود فرمان بران، كه آنان ما را فريفتند و از يارى ما دست كشيدند و به ما نيرنگ زده و ما را كشتند،
و نحن عترة نبيك و ولد حبيبك محمد بن عبد الله الذي اصطفيته بالرسالة و ائتمنته على وحيك
در حالى كه ما خاندان پيامبر تو و فرزندان شخصيت محبوبت حضرت محمد بن عبد اللّه مىباشيم، هم او كه او را به رسالت برگزيده و امانت دار وحى خويش قرار دادى،
فاجعل لنا من أمرنا فرجا و مخرجا برحمتك يا أرحم الراحمين
پس در كار ما گشايش و راه خروجى مقرر بدار. به رحمتت اى مهربانترين مهربانان.
قال ابن عياش سمعت الحسين بن علي بن سفيان البزوفري أن أبا عبد الله ع يدعو به في هذا اليوم و قال هو من أدعية يوم الثالث من شعبان و هو مولد الحسين ع
«ابن عيّاش» راوى مىگويد: از «حسين بن على بن سفيان بزوفرى» شنيدم كه امام صادق-عليه السّلام-اين دعا را در اين روز مىخواند و مىفرمود: اين دعا از دعاهاى روز سوم شعبان، روز تولد امام حسين است".
مصباح المتهجد، ص 826
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
🤲 اللّهم عجّل لوليّک الفرج
🙏#التماس_دعا #صادق_انواری
🇮🇷@ToroSina
منبر و مقتل صبح عاشورا1401.حرم عمه جان ..mp3
43.75M
🔸روضه حرم
🔸منبر و مقتل خوانی
🌒 صبح عاشورا
⛔️ فقط با حال عاشورایی
🌴مجمع البحرین:
فی حَدیثِ مُناجاةِ موسی(ع) وقَد قالَ: یا رَبِّ، لِمَ فَضَّلتَ اُمَّةَ مُحَمَّدٍ(ص) عَلی سائِرِ الاُمَمِ؟ فَقالَ اللّهُ تَعالی: فَضَّلتُهُم لِعَشرِ خِصالٍ.
قالَ موسی: وما تِلک الخِصالُ الَّتی یعمَلونَها حَتّی آمُرَ بَنی إسرائیلَ یعمَلونَها؟ قالَ اللّهُ تَعالی: الصَّلاةُ، وَالزَّکاةُ، وَالصَّومُ، وَالحَجُّ، وَالجِهادُ، وَالجُمُعَةُ، وَالجَماعَةُ، وَالقُرآنُ، وَالعِلمُ، وَالعاشوراءُ.
قالَ موسی(ع): یا رَبِّ، ومَا العاشوراءُ؟ قالَ: البُکاءُ وَالتَّباکی عَلی سِبطِ مُحَمَّدٍ، وَالمَرثِیةُ وَالعَزاءُ عَلی مُصیبَةِ وَلَدِ المُصطَفی.
یا موسی، ما مِن عَبدٍ مِن عَبیدی فی ذلِک الزَّمانِ بَکی أو تَباکی وتَعَزّی عَلی وَلَدِ المُصطَفی، إلّا وکانَت لَهُ الجَنَّةُ ثابِتا فیها، وما مِن عَبدٍ أنفَقَ مِن مالِهِ فی مَحَبَّةِ ابنِ بِنتِ نَبِیهِ طَعاما وغَیرَ ذلِک دِرهَما أو دینارا، إلّا وبارَکتُ لَهُ فی دارِ الدُّنیا؛ الدِّرهَمَ بِسَبعینَ دِرهَما، وکانَ مُعافی فِی الجَنَّةِ، وغَفَرتُ لَهُ ذُنوبَهُ.
وعِزَّتی وجَلالی، ما مِن رَجُلٍ أوِ امرَأَةٍ سالَ دَمعُ عَینَیهِ فی یومِ عاشوراءَ وغَیرِهِ قَطرَةً واحِدَةً، إلّا وکتَبتُ لَهُ أجرَ مِئَةِ شَهیدٍ.[۱]
[۱]. مجمع البحرین: ج ۲ ص ۱۲۱۹، دانشنامه قرآن و حدیث، ج ۷، ص ۱۵۰.
#منبر #روضه #حرم_مطهر #آقا_صادق #فیض_حسینی #فیض_منبر #روضه_خانه #عاشورا #صبح_عاشورا #بفرمایید_روضه
😭😭😭
@ToroSina
#امام_حسین_ع_گودال_قتلگاه
الهی بهر قربانی به درگاهت سر آوردم
نه تنها سر، برایت بلكه از سر بهتر آوردم
پی ابقایِ قَد قامَت، به ظهر روز عاشورا
برای گفتن اللّهاكبر، اكبر آوردم...
علی را در غدیر خم، نبی بگرفت روی دست
ولی من روی دست خود، علی اصغر آوردم
اگر با كشتن من دین تو جاوید میگردد
برای خنجر شمر ستمگر، حنجر آوردم
برای آنكه قرآنت نگردد پایمال خصم
برای سُمّ مركبها، خدایا پیكر آوردم
علی، انگشتر خود را به سائل داد اما من
برای ساربان انگشت با انگشتر آوردم...
من «ژولیده» میگویم، حسین بن علی گفتا:
الهی بهر قربانی به درگاهت سر آوردم
#شعر
✍️ #ژوليده_نيشابوری
@ToroSina
"یابن الحسن كجایی كویم سرت سلامت
صاحب عزا كجایی گویم سرت سلامت كی می شود بیایی گویم سرت سلامت
ای آفتاب زهر كی شام تارغم را چون صبحدم نمایی گویم سرت سلامت
كی می شود بیایی در صبح آشنایی ای جلوه خدایی گویم سرت سلامت
در ماتم عزای كرب و بلا نشستی ای یار كربلایی گویم سرت سلامت
باغی زلاله داری از داغ گلعذاران دلتنگ لاله هایی گویم سرت سلامت
یاد و داع سرخ میر قبیله ی عشق دردشت نینوایی گویم سرت سلامت
ازدیده خون فشانی ای از تمام حسنت امشب بگو كجایی گویم سرت سلامت"
#شعر امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف
هدایت شده از حرم حضرت فاطمه معصومه س
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از حرم حضرت فاطمه معصومه س
9.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 #یاداشت 📝#نوشتار_چهار_دهم
♦️چالشهای فریضهی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ایران
🔻 امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک فریضه دینی و اجتماعی در ایران اسلامی، با چالش ها و مسائلی متعددی روبرو است که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:
🔹۱. برداشتهای مختلف از معروف و منکر: عدم وجود تعریف واحد و مشخص از معروف و منکر، زمینه را برای سوء برداشت ها و اختلاف نظرها فراهم می کند. این امر می تواند منجر به اعمال سلیقه های شخصی و رفتارهای تفریطی و افراطی در امر به معروف و نهی از منکر شود.
▪️۲. روشهای نامناسب: برخی افراد در انجام امر به معروف و نهی از منکر از روش های تند، خشن و توهین آمیز استفاده می کنند که نه تنها تاثیر مثبتی ندارد، بلکه می تواند موجب عکس العمل منفی و ضدیت افراد با این فریضه شود. در عین حال شیوه های ملتمسانه و خواهش مدارانه در نهی از منکر نیز ممکن است در مواردی نه تنها نتیجهبخش نباشد بلکه شیوه های متعادل و منطقی را نیز دچار تردید و چالش نماید.
▪️۳. عدم تخصص و دانش کافی: امر به معروف و نهی از منکر نیازمند آگاهی و تخصص در زمینه های مختلف دینی، اخلاقی، اجتماعی و روانشناسی است. عدم تسلط بر این علوم و مهارت ها می تواند منجر به ارائه راهکارهای غلط و غیرموثر در ترویج معروفات و زدودن منکرات شود.
🔹۴. سوء استفاده های سیاسی: برخی افراد و گروه ها از امر به معروف و نهی از منکر کردن به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده می کنند. و در مقابل برخی گروه های سیاسی از عدم انجام این فریضه، به عنوان وسیله ای برای اغراض سیاسی و غیر دینی بهره می جویند. این امر موجب خدشه دار شدن این فریضه و بی اعتمادی مردم به این امر شرعی و عقلایی می شود.
▪️۵. عدم وجود حمایت قانونی کارآمد: در حال حاضر، چارچوب قانونی و سازمانی کارآمد و موثر برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر وجود ندارد. این امر می تواند منجر به احساس ناامیدی و بی انگیزگی این افراد فعال در انجام این فریضه شود.
🔹۶. چالشهای فرهنگی و اجتماعی: برخی از رفتارها و آسیب های اجتماعی ریشه در فرهنگ و ساختار اجتماعی جامعه دارند. تغییر این رفتارها و آسیب ها نیازمند تلاش های بلندمدت و جامع در سطوح مختلف جامعه است چراکه برای حل یا عبور از چالش های فرهنگی و اجتماعی گوناگون، امر به معروف و نهی از منکر به تنهایی در این عرصه کافی نیست.
▪️۷. ضعف در آموزش و ترویج: به طور کافی روی آموزش مفاهیم و روش های صحیح امر به معروف و نهی از منکر کار نشده است. این امر موجب شده تا بسیاری از مردم با اهمیت و ضرورت این فریضه آشنا نباشند و یا مهارت های لازم برای انجام آن را نداشته باشند.
🔹۸. تمرکز بر مسائل ظاهری و غفلت از مسائل باطنی: توجه برخی افراد در امر به معروف و نهی از منکر بیشتر معطوف به مسائل ظاهری و سطحی مانند پوشش و رفتار است و به مسائل باطنی و درونی انسان ها کمتر توجه می شود. این در حالی است که هدف اصلی از امر به معروف و نهی از منکر، رشد و کمال انسان ها و ایجاد جامعه ای صالح و با فضیلت است.
▪️۹. محدودسازی قلمرو فریضه: محدود کردن امر به معروف و نهی از منکر به حوزه های شکلی و ظاهری مثل پوشش و حجاب وعدم نگرش و عملکرد فراگیر و جامع به حوزه های مشمول این فریضه مثل حوزه های اقتصادی، سیاسی، محیط زیست و بهداشت و درمان، فضای مجازی، اخلاق و معنویت، آموزش و پرورش، سبک زندگی و حوزه خانواده، حوزه تولید و مصرف، حوزه کار و درآمد، معظلات اجتماعی و مانند اینها، موجب رشد نامتوازن این کنش اجتماعی در قلمرو خاصی شود و عملا مقبولیت و کارایی و اثرگذاری خود را از دست بدهد.
🔹۱۰. عدم وجود الگوی مناسب: کمبود الگوهای مناسب در جامعه برای انجام صحیح امر به معروف و نهی از منکر نیز از جمله چالش های این فریضه است. مردم نیاز دارند تا افرادی را در جامعه ببینند که با رفتار و گفتار خود، نمونه و اسوه حسنه ای از امر به معروف و نهی از منکر را به نمایش می گذارند و به صورت کاربردی، قابل الگوبرداری هستند.
✍ محمدباقر مشکاتی #چلچراغ
🔖 خبرگزاری آستان بهارستان📍
https://astanebaharestan.ir/?p=20480
#امر_به_معروف
#نهی_از_منکر
#چالش_ها
📌دیگر چالش ها و موانع احیا و فراگیری امربه معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی را لطفا به ما ارسال نمایید👇
@chelcheraagh26
•┈┈••✾••┈┈•
🌱
▪️
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
◽️
/🇮🇷
بفرمایید شبکه رهنمون🔰
https://eitaa.com/joinchat/1851064322Cf085d