خانواده قرآنی.pdf
4.41M
بسم الله الرحمن الرحیم
#منبر قرآنی
کلید واژه: #قرآن، #خانواده_موفق، انتخاب همسر
موضوع : #خانواده_قرآنی
✅ با افتخار انتشار تمامی مطالب در جهت نشر فرهنگ قرآن و اهل بیت علیهم السلام مجاز است .
🆔 https://eitaa.com/Vaezoon1
پرتال جامع پژوهشی تبلیغی واعظون
حضرت امام محمد باقر(علیه السلام) فرمودهاند: هرکه آزار و اذیت زنان را تحمل کند و بردباری نماید، اگرچه در برابر یک سخن ناروا باشد خداوند او را از آتش جهنم آزاد کند، بهشت را بر او واجب گرداند، در نامه عمل او دویست هزار نیکی بنویسد، دویست هزار زشتی از آن محو کند، مقام او را دویست هزار درجه بلند نماید و به شماره موهای بدنش عبادت یک سال برای او بنویسد.(مکارم اخلاق طبرسی به نقل از رساله امام سجاد علیه السلام، شرح نراقی)
🆔 https://eitaa.com/Vaezoon1
پرتال جامع پژوهشی تبلیغی واعظون
ویژگی های خانواده قرآنی.pdf
4.39M
بسم الله الرحمن الرحیم
خانواده در اسلام کانون عبودیت پروردگار است واسلام اساس خانواده را بر مودت ورحمت می داند وبرحفظ وتشکیل آن تأکید زیادی دارد.مثلاً در این آیه 32 سوره مبارکه نور در مورد اهمیت تشکیل خانواده می فرماید«وانکحوا الأیامی منکم والصالحین من عبادکم وامائکم إن یکونوا فقراءَ یغنهم الله من فضله والله واسع علیم» ... اسلام برای خانواده از ابتدای تشکیل آن برنامه ویژه ای دارد .نحوه معاشرت اعضای خانواده؛روابط والدین وفرزندان هریک دستورات خاصی دارد.
از دید اسلام اساس زندگی خانوادگی برمحبت وعشق بنا شده است.خدواند در قرآن در آیه 21 سوره مبارکه روم می فرماید:
« ومن ایاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها وجعل بینکم موده ورحمه ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون»
#منبر قرآنی
کلید واژه: #قرآن، #خانواده_موفق، انتخاب همسر
موضوع : #ویژگی های خانواده_قرآنی
✅ با افتخار انتشار تمامی مطالب در جهت نشر فرهنگ قرآن و اهل بیت علیهم السلام مجاز است .
🆔 https://eitaa.com/Vaezoon1
پرتال جامع پژوهشی تبلیغی واعظون
سنت های الهی در مسائل خانوادگی.pdf
4.32M
بسم الله الرحمن الرحیم
از نظر آموزه های وحیانی قرآن، سنت ها و قوانین بسیاری در ساحت خانواده مطرح است که در قالب احکام تشریع و بیان شده است. آموزه های وحیانی قرآن، بر آن است تا این سنت ها و قوانین الهی در این ساحت را به شکل تفصیلی تبیین کرده و مردم را به سوی آن هدایت و راهنمایی کند؛ زیرا این گونه مردم می توانند در مسیری کمالی از تاثیرات خانواده و روابط خویشاوندی بهره گیرند و خود را به کمال مطلق برساند و صفات او را در خویش ایجاد کرده و به عنوان مظهر صفات و اسماء الله در جایگاه خلافتی قرار گیرند که حضرت آدم(ع) به سبب تحقق آن اسماء و فعلیت و ظهور آنها بدان دست یافته بود.(بقره، آیات 30 و 31 و 138)
خدا به صراحت پس بیان سنت هایی در ساحت مسائل خانوادگی می فرماید: یرید الله لیبین لکم و یهدیکم سنن الذین من قبلکم و یتوب علیکم و الله علیم حکیم؛ خدا اراده کرده تابرای شما تبیین کند و شمارا به سوی سنت های کسانی هدایت کند که پیش از شما بودند و خدا به سوی شما توبه و بازگشت می کند و خدا علیم حکیم است.(نساء، آیه 26)
#منبر قرآنی
کلید واژه: #قرآن، #خانواده_موفق، انتخاب همسر
موضوع : #ویژگی های خانواده_قرآنی
✅ با افتخار انتشار تمامی مطالب در جهت نشر فرهنگ قرآن و اهل بیت علیهم السلام مجاز است .
🆔 https://eitaa.com/Vaezoon1
پرتال جامع پژوهشی تبلیغی واعظون
نهى از منکر در خانواده به همراه روایات تفسیری مرتبط و ترجمه روایات و نمایه مرتبط با هر قسمت از آیه.pdf
4.28M
بسم الله الرحمن الرحیم
#منبر قرآنی
کلید واژه: #قرآن، #خانواده_موفق، #نهی_از_منکر
موضوع : نهى از منکر در خانواده
➕به همراه روایات تفسیری مرتبط
➕و ترجمه روایات
➕و نمایه مرتبط با هر قسمت از آیه
✅ با افتخار انتشار تمامی مطالب در جهت نشر فرهنگ قرآن و اهل بیت علیهم السلام مجاز است .
🆔 https://eitaa.com/Vaezoon1
پرتال جامع پژوهشی تبلیغی واعظون
﷽سلام علیکم
#منبر_کوتاه
#زمان_شناسی
*بعد از واقعه عاشورا حدوداً ۳۵۰۰۰ نفر در یاری اهل بیت کشته شدند ولی ...*
*اصلا ارزش کار اون ۷۲ نفر نداشت*
*گروه اوّل توابیّن بودند ؛*
*همونهایی که روز عاشورا سکوت کردند ، بعد از شهادت همگی قیام کردند تقریباً همه کشته شدند. ۵۰۰۰ نفر*
*«ولی دیر شده بود.»*
*گروه دوّم مردم مدینه بودند .*
*بعد از عاشورا قیام کردند همگی کشته شدند حدود ۱۰۰۰۰ نفر یزیدگفت : لشکری که به مدینه حمله کنه ۳ روز جان و مال و ناموس مردم مدینه برايش حلاله.*
*«امّا دیر شده بود.»*
*گروه سوّم مختار بود که بعد از جنگهای فراوان و کشته شدن حدود ۲۲۰۰۰ نفر گر چه قاتلان امام مظلوم را قصاص کرد*
*«امّا دیر شده بود.»*
*1مردمی که در مدینه هنگام خروج امام حسین (ع) همراهیش نکردند*
*2مردمی که هنگام ورود امام حسین علیه السلام به کوفه کمکش نکردند*
*همه بعدها به کمک امام رفتند*
_*«ولی دیر شده بود.»*_
امام سجاد هم استقبال خاصّی از این حرکتها نمیکردند.
*«چون دیر شده بود.»*
حدود ۳۵۰۰۰ نفر کشته شدند .
_*«امّا دیر شده بود.»*_
*خیلی فرق هست بین اون ۷۲ نفری که به موقع به یاری امامشون رفتند*
*با این ۳۵۰۰۰ نفری که بعد از کشته شدن امام قیام کردند.*
*ما باید مراقب باشیم*
*از امام خودمون عقب نیافتیم.*
*الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ*_
*هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند به نابودى گراید .*
⚠️حر بن یزید ریاحی
در کربلا یکی دیرتر از همه به امام میپیوندد(حرّ ریاحی) اما زودتر از همه به فوز عظیم و سعادت ابدی نائل میگردد و دیگری هنوز به سپاه حق ملحق نشده، درخواست مرخصی میکند تا زود برگردد اما خیلی زود دیر میشود و وقتی به صحنه نبرد میرسد که دیگر سفره یاری عزیز زهرا را جمع کردهاند و سرهای قدسیان همه بر بالای نی رفته است.
⚠️طرمّاح بن عدی که او را از نوادگان حاتم طائی معرفی کردهاند، برادر دو شهید بود که در رکاب امیرالمؤمنین علیه السلام در جمل و صفین به شهادت رسیدند و طرمّاح نیز قبل از واقعه صفین در مقابل معاویه رجزخوانی مشهوری در دفاع از علی علیه اسلام داشت.
⚠️طرماح از هواداران و محبین و شیفتگان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بود که در روزهای منجر به واقعه عاشورا در کوفه و مشغول خرید آذوقه و کالا برای خانواده و قبیلهاش بود. او به هر ترتیب توانسته بود از کوفه (که تحت محاصره نظامیان عمر سعد بود) خارج شده و خود را در عذیب الهجانات (همانجایی که حر و لشگریانش امام را تحت محاصره داشتند) به حضرت سید الشهدا برساند.
طرماح و دوستانش گزارشی از وضع کوفه به حضرت دادند و گفتند که: قلب مردم کوفه با شماست اما شمشیرهایشان فردا علیه شما خواهد بود.
طرماح پیشنهاد کرد تا حضرت و همراهانش را به محل سکونت قبیله خود که گویا در حصار کوهی قرار دارد و امکان نفوذ به آن نیست بروند و وعده داد که در آنجا بیست هزار نیروی رزمنده به شما ملحق خواهند شد.
امام برای طرماح دعا کردند و طرماح نیز گفت که من آذوقهای که برای خاندانم تهیه کردهام را نزد آنها میبرم و به نزد شما بازخواهم گشت. امام در جواب فرمود اگر میخواهی به ما ملحق شوی عجله کن «إن کنت فاعلاً، فعجّل رحمک الله». طرماح رفت و آذوقه را به قبیله اش تحویل داد و وصیتنامهای نوشت و به کربلا بازگشت اما زمانی به همان مکانی که حضرت را ملاقات کرده بود، رسید که خبر شهادت مظلومانه حضرت و اصحاب و فرزندانش را به او دادند و حسرت یاری فرزند رسول خدا بر دلش ماند و بهانهای کوچک او را از سعادت ابدی محروم ساخت.
⚠️مردان خدا، مردان لحظهها هستند، گاهی لحظهای غفلت در یاری رساندن به رهبر الهی (چه در گفتهها و نوشتهها و چه در اقدامات و کمکها) موجب تغییر سرنوشت امت اسلامی و زمینه شقاوت و نافرجامی انسان خواهد بود.
امیرالمؤمنین علی علیهالسلام:
⚠️«مُجتنی الثّمرةِ لِغیر وقتِ ایناعِها، کالزّارع بِغیرِ اَرضِه؛(نهج البلاغه صبحی صالح، خطبه 5.) کسی که میوه را پیش از زمان رسیدنش می چیند، همچون کسی است که در زمین دیگری به زراعت پرداخته است». یعنی این زمان شناسی در عمل، بهره آور است و بی توجهی به آن، سبب ناکامی و عدم موفقیت فرد می گردد و چیزی نصیبش نمی شود.
🆔 https://eitaa.com/Vaezoon1
پرتال جامع پژوهشی تبلیغی واعظون
﷽سلام علیکم
#منبر_کوتاه
#منبر_قرآنی
#قرآن_کریم
#کربلا
#امام_حسین علیه السلام
#امام_زمان سلام الله علیه
✅آیه ای از قران که به حادثه کربلا اشاره دارد✅
بسیاری از مفسّران قرآن کریم معتقدند که آیه «کهیعص» که از حروف رمزی و مقطّعه در قرآن است به ماجرای کربلا و شهادت امام حسین (علیه السلام) اشاره کرد.
دلیل این مفسران بر ارتباط آیه «کهیعص» با ماجرای کربلا، روایتی از «سعد بن عبدالله قمی» است که در کتب روایی از جمله «کمالالدین وتمام النعمة» شیخ صدوق (متولد نیمه اول قرن چهارم هجری) و «احتجاج» مرحوم طبرسی (متولد نیمه اول قرن ششم هجری) آمده است.
از کتابهای متأخر نیز میتوان به «تفسیر البرهان» سیدهاشم بحرانى و «بحار الانوار» علامه مجلسی اشاره کرد که این روایت در آنها ذکر شده است.
بر پایه این گزارش، سعد بن عبدالله قمی نقل میکند که در خدمت امام عسکری (ع) بودم و فردی از تأویل آیه کهیعص سئوال کرد. امام عسکری (ع) فرمود که از فرزندم «مهدی» پاسخ را دریافت کنید. آنگاه امام زمان (عج) فرمودند: «هذه الحروف من أنباء الغیب، أطلع الله علیها عبده زکریا علیهالسلام، ثم قصّها على محمد صلىالله علیه وآله، وذلک أن زکریا سأل ربّه أن یعلّمه أسماء الخمسة، فأهبط علیه جبرئیل فعلّمه إیاها، فکان زکریا إذا ذکر محمداً وعلیاً وفاطمة والحسن سُرِّی عنه همّه، وانجلى کربّه، وإذا ذکر الحسین خنقته العبرة ووقعت علیه البهرة! فقال ذات یوم: یا إلهی! ما بالی إذا ذکرت أربعا منهم تسلیّت بأسمائهم من همومی، وإذا ذکرت الحسین تدمع عینی وتثور زفرتی؟! فأنبأه الله تعالى عن قصته، وقال: (کهیعص) فالکاف اسم کربلاء، والهاء هلاک العترة، والیاء یزید وهو ظالم الحسین علیهالسلام، والعین عطشه، والصاد صبره.»
ماجرا از این قرار است که حضرت زکریا از پروردگارش درخواست کرد که «اسماء خمسه طیبه» را به وی بیاموزد. خداوند متعال، جبرئیل امین را بر او فرو فرستاد و آن اسماء را به او تعلیم داد.
حضرت زکریا هنگامی که نامهای محمد (ص)، علی (ع)، فاطمه (س) و حسن (ع) را یاد میکرد، اندوه و ناراحتیاش بر طرف میشد و گرفتاریش از بین میرفت. امام هنگامی که از حسین (ع) یاد میکرد، بغض گلویش را میفشرد و مبهوت میشد. به همین دلیل روزی از خداوند سبب این اندوه و ناراحتی را جویا شد و گفت: بارالها! چرا وقتی آن چهار نفر را یاد میکنم، آرامش مییابم و اندوهم بر طرف میشود، اما وقتی حسین را یاد میکنم، اشکم جاری و نالهام بلند میشود؟
خدای تعالی او را از داستان شهادت امام حسین (ع) آگاه کرد و فرمود: «کهیعص»! «ک» نام کربلا و «ه» اشاره به کشتهشدن عترت طاهره دارد. «ی» اشاره به نام یزید دارد که بر حسین (ع) ظلم کرد و «ع» اشاره به عطش و تشنگی آن امام و «ص» نیز نشان صبر و مقاومت ایشان است.
🆔 https://eitaa.com/Vaezoon1
پرتال جامع پژوهشی تبلیغی واعظون
ذکر این مطلب 👆👆👆در منابع مختلف:
منبع اول :
سعدبن عبدالله قمی اشعری به دیدار با امام زمان -آن زمان که مولا کودک بودند - نایل می شود و در طی سوالاتی که از ایشان می کند تاویل این آیه را هم می پرسد……… عرضه داشتم؛ بفرمایید تاویل ((کهیعص)) چیست؟
فرمود: این حروف از خبرهای غیبی است که خداوند بنده اش زکریا را از آن مطلع ساخت سپس بر محمد (ص) آن را حکایت فرمود، و آن چنین است که وقتی زکریا از پروردگار خواست که نام های پنج تن را به او تعلیم کند خداوند جبرئیل را بر او نازل کرد و به نام آنان را آموخت پس هرگاه زکریا، نام محمد(ص) علی (ع)و فاطمه(س)، حسن (ع) را یاد می کرد هم و غم و اندوه از او دور می شد، ولی هروقت حسین (ع) را یاد می کرد بغض گلویش را می فشرد و به نفس زدن می افتاد روزی به پیشگاه خداوند عرضه داشت؛ الها چگونه است که وقتی نام چهار تن از اینان را یاد می کنم تسلی خاطر می یابم و چون حسین را یاد می کنم دیده ام گریان و ناله ام بلند می شود؟ خداوند متعال جریان شهادت آن بزرگوار را به اطلاع زکریا رسانید و فرمود)(کهیعص)) پس کاف نام کربلاست و ها هلاکت عترت پیغمبر و یا یزید است که ستم کننده بر حسین (ع) می باشد و عین عطش حسین (ع) و صاد صبر اوست.
پس هنگامی که زکریا این مطلب را شنید تا سه روز مسجدش را ترک نکرد و مردم را از ملاقات با خود ممنوع کرد و به گریه و زاری پرداخت. بر حسین می گریست و می گفت: خدایا بهترین خلایقت را به سوگ فرزندش خواهی نشانید ! پروردگارا آیا این مصیبت بزرگ را بر او وارد خواهی نمود! الهی آیا جامه عزا بر تن علی و فاطمه خواهی پوشانید! آیا غم این مصیبت را به ساحت آنان خواهی رسانید! آنگاه می گفت : به من فرزندی عطا کن که چشمم در سن پیری به او روشن و محبتش در دلم فتنه انگیزد سپس مرا نیز در غم از دست دادنش بنشان چنانکه محمد حبیب خود را در سوگ فرزندش خواهی نشاند. خداوند یحیی را به وی داد و پس از آن به شهادت وی سوگوارش ساخت و مدت حمل یحیی شش ماه بود همچنانکه مدت حمل حسین(ع).
- کتاب مکیال المکارم تالیف مرحوم آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی (جلد اول)
منبع دوم :
علامه مجلسی نیز به نقل از احتجاج طبرسی آورده است که : سعدبن عبدالله گوید: از حضرت امام زمان علیه السلام از تاویل آیه « کهیعص» سؤال کردم فرمود : این حروف از خبرهای غیبی است که خداوند بنده خویش زکریا را از آن مطلع ساخت و سپس داستان آن را بر پیامبر اکرم (ص) باز گفت :
ماجرا از این قرار بود که حضرت زکریا از خدای متعال درخواست کرد اسامی خمسه ی طیبه را به وی بیاموزد : جبرئیل فرود آمد و اسامی مزبور را به او آموخت. هر زمان که حضرت زکریا متذکر نام محمد و علی و فاطمه و حسن زمانی که نام حسین(ع) را می برد گریه راه گلویش را می بست و نفسش به شماره می افتاد.
یک روز گفت : خداوندا مرا چه می شود! زمانی که متذکر نام آن چهار تن می شوم دلم آرام و قرار می گیرد ولی زمانی که یاد حسین (ع) را می کنم، اشکم سرازیر می گردد و نفس بلند از سینه بر می کشم ! خدا وی را از داستان شهادت امام حسین (ع) با خبر ساخت و فرمود : “کهیعص”.
کاف اشاره به کربلا و هاء هلاکت عترت پیامبر و یاء یزید ( لعنت الله علیه) که به حسین ظلم می کند و عین، عطش و تشنگی او و صاد ، صبر آن حضرت است .
حضرت زکریا که این داستان را شنید، سه روز از عبادتگاه خویش بیرون نیامد و در این مدت از ملاقات و دیدار با خلق دوری جست و به گریه و زاری برای امام حسین (ع) مشغول شد و با این سخنان به مرثیه سرایی پرداخت :
خداوندا آیا بهترین از جمیع آفریدگانت ـ رسول اکرم (ص (به سوگ فرزند خویش داغدار و اندوهگین خواهد شد!؟ آیا این مصیبت برای وی رخ خواهد داد!؟ خداوند آیا جامه های این مصیبت را بر پیکر علی و فاطمه خواهد پوشاند!؟ سپس حضرت زکریا از خدای متعال درخواست کرد که به وی فرزندی که سرنوشتش همانند حسین (ع) باشد، عطا کند و خدای نیز چنین کرد …..
روایت فوق اشاره به سیاهپوشی امیرالمؤمنین و حضرت زهرا علیهاالسلام در عزای فرزندشان امام حسین (ع) دارد . و از جمله دلائل دیگری که نشانگر سیاهپوشی اهل بیت در مصیبت امام حسین (ع) است رویاهای صادقانه و مکاشفاتی است که در آنها حضرات معصومین به ویژه وجود پاک و نازنین صدیقه ی طاهره در سوگ شهید کربلا سیاهپوش دیده شده اند که بعضاً به شفا یا گره گشایی از مشکل صاحب رؤیا انجامیده است.
🆔 https://eitaa.com/Vaezoon1
پرتال جامع پژوهشی تبلیغی واعظون