هدایت شده از مؤسسه خانواده حیات حُسنیٰ
#پوستر
#کارگاه_آموزشی
🔸اولین دوره #کارگاه_آموزشی مهارت های ارتباطی خانواده های #چندهمسری
#ویژه_تهران
زمان ثبت نام:17 آبان ماه 98
🔻موضوع کارگاه ها:
١_ضرورت احیای فرهنگ چند همسری، یک ساعت
٢_الزامات تشکیل خانواده های چند همسری، ٣ ساعت
٣_احکام فقهی خانواده های چندهمسری، ٢ ساعت
۴_مهارتهای ارتباطاتی خانواده های چندهمسری، ٢ ساعت.
🔻 متقاضیان میتوانند جهت ثبت نام و از طریق آی دی
@rasool_rahmat
بامسئول ارتباطات موسسه در تهران هماهنگ فرمایند.
🔺مکان تشکیل جلسات بعد از اتمام ثبت نام و بنا به تعداد متقاضیان اعلام خواهد شد.
🔻 با توجه به ابعاد بحران تجرد دختران و زنان سرپرست خانواده در کشور و وجوب تبلیغ این مهم، طبق مصوبه هیات امنا موسسه، برگزاری دوره ها بدون هزینه خواهد بود.
🔸پایگاه های اطلاع رسانی مؤسسه حیات حسنی:
آدرس وب سایت:
hhosna.ir
شبکه های اجتماعی :
ایتاء:
https://eitaa.com/hayat_hosna
سروش:
https://sapp.ir/hayat_hosna
آپارات:
https://www.aparat.com/hayat_hosna
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hayat_hosna
از دست این مخالفین کج اندیش! 😐
بقول استادم آقای طاهرزاده، زمانه زمانهی نشنیدن است!
از ۹ اردیبهشت ۹۸ تا حالا حساب اینستاگرامم بخاطر حمایت از سپاه (در برابر تروریستی خواندنش توسط ترامپ) مسدود شده و باز نشده!
Instagram.com/salehi786
https://t.me/salehi786/3352
الانم ۱۳ آبان ۹۸ تازه بعد کمتر از یه هفته فعالیت متراکم در توییتر و پاسخ به توییت خانم سیده راضیه حسینی (در دفاع از حقوق زنان محروم مانده از حق تاهل) و بپاشدن جنجال پوستر مؤسسه حیات حُسنی، و امروز نشر حرفهای خانم حسینی و مخالفین در bbc، ظاهرا بدستور سرویسهای انگلیس حساب توییترم را مسدود کردن!!
https://twitter.com/salehi_shahrudi
https://eitaa.com/WahdatZojat/130
ظاهرا همه این بلبشوی رسانه ای به پاسخ بنده به توییت خانم خبرنگار سیده راضیه حسینی 👆 بر میگرده! از بیجوابی رفتن سراغ جنجال رسانه ای! از داخل تا خارج! حتی تا بی بی سی هم رفته نفوذ توییتش ... از قم نیوز تا bbc😐👇
twitter.com/qomnews/status/1190855501791350785?s=19
www.bbc.com/persian/amp/iran-50293436?__twitter_impression=true
27.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌐بازخورد مساله چندهمسری هفته اخیر در bbc فارسی
🔸در مورد برنامه بدون توقف👆، bbc چهارشنبه ۸ آبان۹۸
🌐 https://youtu.be/NUTpg5FeOU4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 متن خبر bbc دوشنبه ۱۳ آبان ۹۸👆 👇
پوستر جنجالبرانگیز دوره آموزشی #چند_همسری
از آیتالله خامنهای نقل شده که مخالف #تعدد_زوجات است
کارتونیست ایرانی میگوید بدون موافقت او کارهایش را کلاژ کردهاند، کارتونهایی که گرتهبرداری از تصویرسازی زوج مسلمان اثر طراحان در مالزی و اندونزی است.
🔗 BBC NEWS فارسی (@bbcpersian)
https://twitter.com/bbcpersian/status/1191428442144694273?s=19
چندهمسری و پوستری که 'ببرد رونق مسلمانی' - BBC News Persian.pdf
597.3K
🔸در موردمؤسسه حیات حُسنی
سایت bbc👆 امروز دوشنبه ۱۳ آبان ۹۸ 👇
https://www.bbc.com/persian/amp/iran-50293436?__twitter_impression=true
https://twitter.com/bbcpersian/status/1191427342247374850?s=19
https://twitter.com/bbcpersian/status/1191428442144694273?s=19
🔻انگلیس خبیث چون دیشب توییت این👆خانم خبرنگار را در خبرش کار کرده برعلیه تعددزوجات [eitaa.com/WahdatZojat/144]، لذا برای اینکه #پاسخ_علمی ما در دفاع از تأمین حق تاهل زنان در تعددزوجات با آمارهای مستند، در همان صدر پاسخهای این توییت دیده نشود، اکانت بنده را مسدود کرده اند تا تمام توییتهایم هم در ذیل توییت خانم خبرنگار از دسترسی کاربران خارج شود!! 👆😳
🔻آنوقت این رسانه خبیث انگلیس با ادعاهای هزارسودا پز آزادی بیان هم میدهند!
این ترس از منطق حق و حذف ظاهری برای دیده نشدن حق، خصوصیتی است که از پدرشان قابیل و پدرجدشان شیطان به ارث برده اند...
⚠️اما کور خوانده اند، کلام حق ارادهی بالغ الهی است که بر تمام اباطیل آنها غالب خواهدشد
👊بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ (الأنبياء ۱۸)
💞 @WahdatZojat
سلسله مستند #همسران_بهشتی ۱
💞در تقویت بنیان های خانواده های چند همسری
💞 @WahdatZojat
🔻قسمت اول:
✅دکتر محدحسن قدیری ابیانه👇
👌مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق ایران در مکزیک و استرالیا👇
#دکترقدیری_ابیانه: در اسلام، زن اگر بخواهد #حق_ازدواج با مرد متأهل را دارد. این یک حق برای زن است
✨این حق و آزادی را زنان در غرب ندارند،آنجا زن معشوقه افرادمتأهل است بدون تأمین حقوقش
دانشگاه مکزیک۲۰۱۰
💞 @WahdatZojat
40.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌زیبایی قوانین اسلام در #ازدواج، #زناشویی، #تعددزوجات و #متعه
🔸سخنرانی #دکتر_قدیری_ابیانه در دانشگاه ملی مکزیک(اونام۲۰۱۰) وپخش همزمان دربیش از ۷۰ دانشگاه
🎬اسپانیولی با زیرنویس فارسی
💞 @WahdatZojat
taadod.zojat 1 .mp3
19.8M
تبیین #تعددزوجات ۱👆
#دکتر_علی_غلامی استاد دانشگاه
🌷از کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» #شهیدمطهری
✍فایل از: دوره تربیت مربی بینش مطهر👇
🌷 t.me/Binesh_motahhar/600
💞کانال توحید در وحدت زوجات
✨در تقویت بنیانهای خانوادههای چندهمسر
💞 @WahdatZojat
taadod.zojat 2 .mp3
19.39M
تبیین #تعددزوجات ۲👆
#دکتر_علی_غلامی استاد دانشگاه
🌷از کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» #شهیدمطهری
✍فایل از: دوره تربیت مربی بینش مطهر👇
🌷 t.me/Binesh_motahhar/601
💞کانال توحید در وحدت زوجات
✨در تقویت بنیانهای خانوادههای چندهمسر
💞 @WahdatZojat
taadod.zojat 4 .mp3
12.57M
تبیین #تعددزوجات ۴👆
#دکتر_علی_غلامی استاد دانشگاه
🌷از کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» #شهیدمطهری
✍فایل از: دوره تربیت مربی بینش مطهر👇
🌷 t.me/Binesh_motahhar/603
💞کانال توحید در وحدت زوجات
✨در تقویت بنیانهای خانوادههای چندهمسر
💞 @WahdatZojat
taadod.zojat 3 .mp3
18.82M
تبیین #تعددزوجات ۳👆
#دکتر_علی_غلامی استاد دانشگاه
🌷از کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» #شهیدمطهری
✍فایل از: دوره تربیت مربی بینش مطهر👇
🌷 t.me/Binesh_motahhar/602
💞کانال توحید در وحدت زوجات
✨در تقویت بنیانهای خانوادههای چندهمسر
💞 @WahdatZojat
سلسله مستند #همسران_بهشتی ۳
💞در تقویت بنیان های خانواده های چند همسری
💞 @WahdatZojat
🔻قسمت سوم:
✅ سخنان آیت الله علامه جوادی آملی
🔻در درس خارج فقه نکاح، گزیده جلسات ۲۰۱ الی ۲۰۴ (۱۵ الی ۱۸ اسفند۹۵) 👇 #دانلود
تعدد_زوجات_در_منظر_آيت_الله_جوادي_050418213440.mp3
11.73M
تعددزوجات در اسلام👆
در منظر #علامه_جوادی_آملی
⚠️غیرت برای زن #حرام_و_ممنوع
🔸 #غیرت_ورزی و #عدالت_ورزی برای مرد #واجب_و_لازم
🔻خارج فقه نکاح،گزیده جلسات ۲۰۱ الی ۲۰۴ (۱۵ الی ۱۸ اسفند۹۵)
💞 متن کامل 👇
💞 eitaa.com/WahdatZojat/174
غیرت_چیست_برای_زن_و_مرد___علامه_060418003821.mp3
3.89M
غيرت چیست👆
#علامه_جوادی_آملی
🔻غيرت اين است که هم غير را راه ندهيم و هم اینکه درحريم غير وارد نشويم
🔻درمسائل داخلى خانواده، غيرت فقط برای مرد است. خدا برای زن غیرت قرارنداده
🌐 yon.ir/Qeirat
💞 @WahdatZojat
مرز_عدل_در_تعددزوجات_علامه_جوادی_060418141724.mp3
4.73M
#استیفای_عدل👆
#علامه_جوادی_آملی
🔻برای چه تعدادهمسر میتواند #عدالت (در قَسم ونفقه) برقرار کند
🔻عقد انقطاعی(موقت) عددی ندارد
⚠️آنها که با حلال الهی مخالفند به حرام آلوده شدند
🌐 yon.ir/zojat yon.ir/zojat2
💞 @WahdatZojat
🔸بسم الله
#تعددزوجات
#درس_خارج_فقه
#علامه_جوادی_آملی
#نگاه_سلوکی یک زن شیعه مدینه ای به #تعدد_زوجات
#غیرت برای زن #حرام_و_ممنوع
#غیرت_ورزی و #عدالت_ورزی برای مرد #واجب_و_لازم
🔶
🔸مرحوم محقق در فصلبندي شرائع اوّل مسئله «عقد»، «اولياي عقد»، «شرائط عقد»، اينها را ذکر فرمود. بعد اقسام نکاح را که «نکاح دائم»، «نکاح منقطع»، «نکاح عبد و أمه» در کنار مسائل فرعي نکاح اينها را در چهار بخش ذکر ميکنند. اسباب تحريم را يادآور ميشوند که ما به سبب چهارم رسيديم که عنوان زائد بر چهار هست.
🔻اين عنوان زائد بر چهار بر هر زني تطبيق بشود، عقد او حرام است؛ چون چهار زن مشروع است و زائد بر آن چهار، حرام است. زائد بر چهار، شخص معيّن نيست، نام خاص ندارد. در «نَسَب» نام خاص است مادر هست، خواهر هست، ربيبه هست در «مصاهره»؛ «رضاع» اينطور است، «مصاهره» اينطور است که اين اشخاص نامي دارند؛ «أم الزوجه» است، «أخت الزوجه» است، «بنت الزوجه» است، «جدّة الزوجه» است، «عمة الزوجه» است، «خالة الزوجه» است که اشخاص معيّن هستند. و همچنين در مسئله «لِعان» و «کفر»؛ اين زني که مورد لعان قرار گرفت، اين زن حرام است. اين زني که کافر شده است، اين زن حرام است، يک عنوان خاص منطبق بر شخص مخصوص است. اما اين «السبب الرابع» که «استيفاء العدد» است شخص معيّن نيست، هر کسي چهار همسر دائمي دارد، بخواهد همسر پنجم بگيرد حرام است، نه پنجمي حرام است، زائد بر چهار حرام است.
🔻پس دو تفاوت بين اين سبب چهارم با آن اسباب پنجگانه ديگر است: يکي اينکه در آن اسباب پنجگانه شخصِ معيّن حرام است «جمعاً أو عيناً»؛ اينجا شخص معيّن حرام نيست، بلکه هر کس عنوان زائد بر چهار بر او منطبق بود او حرام است و حرمت جمعي دارد (جمع همزمان بیش از چهار زن حرام است)، نه حرمت عيني (که عیناً حتی بصورت غیر همزمان هم بیش از چهار زن حرام باشد)؛ يعني آنها (آن چهار زنِ همزمان) اگر مُردند يا آنها را طلاق داد (بعد از گذشتن عدّه طلاق) اینجا ازدواج با زن دیگر حرمت ندارد و جائز است.
🔻نکته ديگر اين است که بين اين ارقام، بين پنج و شش و هفت و بيشتر، هيچ فرقي نيست؛ ششمي نه چون ششمي است حرام است، بلکه چون زائد بر چهارتاست حرام است؛ هفتمي هم به همين مقدار حرام است. يک کسي اسلام آورده بود و هشت همسر داشت در جاهليت، حضرت رسول (ص) فرمود چهارتا را بايد رها کنيد! اين نه اينکه مثلاً پنجمي حکم خاص داشته باشد، ششمي حکم خاص داشته باشد، اينطور نيست؛ از چهار به بالا هر چه عنوان زائد «علي الأربع» بود محرَّم است.
🔶
🔸 بعضي از امور در جامعه ما اصلاً جا نيافتاده، به ما نگفتند، ما عادت نکرديم. مسئله « #تعدد_زوجات » همينطور است، اصلاً براي زنهاي عرب این مسئلهاي نبود، هیچ مشکلي نبود؛ اما در جامعه ما اينچنين نيست، فوراً مسئله طلاق است.
🔻غرض اين است که با همه آن قيود، اسلام در بعضي از جاها نرفته و نيامده است. من يک قضيهاي برايم اتفاق افتاده در بعثه در اوائل انقلاب؛
🔻آن روزها خيلي سخت بود اجازه نميدادند اين شيعههاي مدني بيايند بعثه. من ديدم به هر وسيلهاي بود از اين منطقههاي دوردست يک کسي ملاقاتي ميخواهد، شبانه به طور ناشناس وارد شد. من ديدم يک آقا سيدی است طلبه که قيافه او آشنا بود، او مثل اينکه در قم بود. بعد بهمراهش يک آقاپسر بود و يک خانمي و يک کسي ديگر هم همراه آنها بود. گفتند ما براي اين آمديم که اين خانم يک سؤالي دارد.
🔻سؤال اين خانم اين بود که من قبل از ازدواج علاقهام به ذات أقدس اله و نماز شبم خيلي زياد بود، بعد از ازدواج علاقهام يک قدري کم شد، به شوهرم علاقه پيدا کردم؛ براي اينکه علاقهام به خدا مثل حال اول برگردد و علاقهام به شوهرم مانع نباشد، با موافقت شوهرم رفتم يک همسر دومي براي شوهرم گرفتم که علاقهام به این شوهر کم بشود که به همان حالت اولي برگردد تا من به نماز شب خودم برسم. من اين کار را کردم و علاقهام نسبت به اين شوهر کم نشد، حالا راه حل چيست؟ من چکار بکنم؟ براي اين آمده بود نزد ما در مدينه!
🔻اينها اصلاً کارشان اين بود. آن کسي که لذت مناجات الهي را چشيد، دارد راه ديگري را طي ميکند، اصلاً اينها براي او مطرح نيست. او ميگويد حاج آقا! من اين کار را کردم که علاقهام نسبت به شوهر کم بشود که بيشتر به نماز شبم برسم ولي نشد، چکار بکنم؟
🔻آن يک فضايي است، ما در يک فضاي ديگر هستيم. اينجاست که اگر يک مقداري مسئله « #تعدد_زوجات » بشود، از هر طرف شکايت بلند است، از هر طرف صداي نغمه ناموزون طلاق بلند است.
🔶
💎 ادامه 👇👇👇
❓پرسش: در حکمت 124 نهج البلاغه امیرالمؤمنین (علیه السلام) میفرمایند که #غیرت_زن کفر است (غَيْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ ، وَ غَيْرَةُ الرَّجُلِ إِيمَان)، اگر صدای نغمه ناموزون طلاق بلند است بخاطر #غیرت_ورزی زن است که کفر است.
🔻 پاسخ: بسيار خوب! آن براي اين است که همين غيرت زن کفر است؛ يعني نبايد بگويد که چرا [شوهرش] زن ديگر گرفت. غيرت زن به اين معنا بد است دیگر؛ غيرت مرد يک چيز خوبي است.
🔻منظور اين است که خداوند وقتي [تعدد زوجات را برای مرد] فرمود جائز است، بايد «رِضَي اللَّهِ رِضَانَا» [1]، اين غيرت زن [در برابر تعدد زوجات شوهرش]، غيرت محمود و ممدوح نيست؛ اين [غیرت مذموم و] ناشی از غرور است، نه غيرت [ممدوح].
🔶
🔸حالا وقتي سيري ميکنيم در خود روايات معلوم ميشود که اينها چند طايفه هستند. باب اوّل را که اصلاً نخوانديم براي مسئله رواني و بيان غيرت است؛ يعني وسائل جلد بيستم، صفحه 517 «أَبْوَابُ مَا يَحْرُمُ بِاسْتِيفَاءِ الْعَدَد» يکي دوتا روايت است که راز اينکه مرد ميتواند بيش از يک همسر داشته باشد و زن نميتواند بيش از يک همسر داشته باشد بيان کردند؛ يکي از نظر غيرت است، يکي از نظر اختلاط مياه است.
🔻روايت اوّل آن که ديگر لازم نيست سند را بخوانيم، اين است که از وجود مبارک امام صادق(سلام الله عليه) رسيد که فرمود: «وَ الْغَيْرَةُ لِلرِّجَالِ» غیرت (در حدود خانوادگی) برای مردان است؛ البته #غيرت_ديني چه براي رجال و چه براي نساء [لازم هست]؛ اما #غيرت_داخلي در حدود خانوادگي اين را گفتند براي #مرد است. غيرت هم از برجستهترين ملکات نفساني است.
🔻ما در فارسي يک کلمهاي داشته باشيم که غيرت را معنا کند نداريم ما ناچاريم سه چهار کلمه را کنار هم جمع کنيم تا غيرت را معنا کنيم. غيرت از برجستهترين ملکات نفساني است و گفتند هيچ غيرتمندي به اندازه خدا غيور نيست.
🔻غيرت از سه عنصر محوري و کلان تشکيل ميشود؛ غيرت يعني #غيرزدايي؛ #اول اجازه ندهيم که غير وارد حريم ما بشود، و #دوم خودمان را حفظ کنيم «صَائِناً لِنَفْسِه»[2] باشيم و وارد حريم غير نشويم.
🔻اين در بيانات نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) در نهج البلاغه دارد که «مَا زَنَي غَيُورٌ قَطُّ»[3] همين است. فرمود هرگز يک انسان غيرتمند به نامحرم نگاه نميکند، «مَا زَنَي غَيُورٌ قَطُّ»، چرا؟ اگر #غيور است #غيرزدايي است، یعنی داخل در حريم غير نميشود! اما چون کسی بيغيرت است داخل در حريم غير ميشود.
🔻غيرت تنها اين نيست که ما غير را راه ندهيم، بلکه غيرت هم در اين است که غير را راه ندهيم، و هم در این است که در حريم غير وارد نشويم، اين دو عنصر محوري [برای غیرتورزی] است.
🔻خب اين دو عنصر محوري که رايگان به دست نميآيد! وارد حريم غير نشدن، و غير را به حريم خود راه ندادن، اين دو عنصر فرع یک عنصر سوم است و آن شناختن حوزه و قلمرو هويت خود آدم است. تا شخص هويت خودش را نشناسد، نميداند که کجا مرز اوست و کجا مرز او نيست؛ هويت خود، حوزه خود، قلمرو خود، هستي خود را بايد بشناسد تا خطکشي بکند.
🔻پس اگر «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ»[4] در کسی نباشد غيرت در او نيست، اگر «من عرف حدّه» در او نباشد غيرت نيست، اگر «من عرف قدره» نباشد غيرت نيست.
🔻تا اين سه عنصر که يکي اصل است و دوتا فرع پيدا نشود غيرت حاصل نميشود. ما در فارسي ناچاريم چندتا کلمه را ضميمه هم بکنيم تا کلمه غيرت را بفهميم و بفهمانيم و هيچ کس فکر نميکرد اين کسي که به نامحرم نگاه ميکند بيغيرت است؛ ولي حضرت فرمود: «مَا زَنَي غَيُورٌ قَطُّ»، اين از کلمات نوراني حضرت امير در نهج البلاغه است.
🔻در مسائل داخلي خانواده، غيرت فقط براي مرد است؛ وگرنه آن غيرتِ دینی مشترک بين زن و مرد است.
🔻غیرت در خانه برای مرد است. امام صادق (علیه السلام) میفرماید: «[لَيْسَ الْغَيْرَةُ إِلَّا لِلرِّجَالِ فَأَمَّا النِّسَاءُ فَإِنَّمَا ذَلِكَ مِنْهُنَّ حَسَد] وَ الْغَيْرَةُ لِلرِّجَالِ وَ لِذَلِكَ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَى الْمَرْأَةِ إِلَّا زَوْجَهَا وَ أَحَلَّ لِلرَّجُلِ أَرْبَعاً فَإِنَّ اللَّهَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يَبْتَلِيَهُنَّ بِالْغَيْرَةِ وَ يُحِلَّ لِلرَّجُلِ مَعَهَا ثَلَاثا»؛[5] ديگه اين غيرتي که مال مرد است مال زن نيست، زن اين وصف را بيجا دارد؛ اين غيرت [در زن] نيست، اين غرور است نه غيرت، اين غيرت را خدا به زنها نداد.
🔻حضرت ميفرمايد به اینکه ممکن نيست که خدا اين معناي از غيرت را به زن داده باشد و بعد به مرد بگويد شما ميتوانيد چهار همسر داشته باشيد؛ اين ظلم به زن است [که خدا خودش هم غیرت در زن قرار داده باشد و هم برای مرد تعدد زوجات قرار بدهد]، بلکه خدا اين صفت (غیرت) را به زن نداد.
🔶
💎 ادامه 👇👇👇
🔻پس آن زن دارد غرور را با غيرت خلط ميکند؛ غرور که يک امر زشت و وصف پليدي است با غيرت که ملکه نفساني خوبي است دارد اشتباه ميکند. حضرت فرمود اين صفت (غیرت) را خدا به زنها نداد «فَإِنَّ اللَّهَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يَبْتَلِيَهُنَّ بِالْغَيْرَةِ وَ يُحِلَّ لِلرَّجُلِ مَعَهَا ثَلَاثا»، اين وصف غيرت را خدا به زن نداد؛ اگر ميداد و بعد ميگفت مرد ميتواند چهار همسر داشته باشد، اين تحميلي بود بر فطرت زن و خدا اين کار را نکرد.
🔻روايت دوم که مرحوم صدوق(رضوان الله عليه) در علل و همچنين در عيون الاخبار به سندهاي متعدّد نقل کرد آن هم به همين منظور است که اختلاط مياه نشود. سرّ اينکه تعدّد همسر يعني تعدّد زن (برای مرد) ممکن است و تعدّد شوهر (برای زن) ممکن نيست، براي صيانت رَحِم از اختلاط مياه است؛ براي اينکه نَسَب و شناسنامهها و اولاد و فرزندها مختلط نباشند که معلوم نشود بچه کيست، اين صيانت از آنها است.
❓پرسش: این دلیل دوم (اختلاط میاه) مرجوح است زمانی که زنی نخواهد از آن رابطه نامشروع صاحب اولاد بشود؟
🔻پاسخ: حکمت است، اينها که علت نيست؛ لذا اگر چنانچه اينها باردار نبودند هم همينطور است. اينها علت منحصر يا علت تام نيست، غالب اينها حکمت است.
🔶
🔸مرحوم محقق حلّی -صاحب شرایع- (رضوان الله عليه) سبب چهارم که از اسباب تحريم هست آن را به عنوان «استيفاي عدد» ذکر کرده است. استيفاي عدد که باعث حرمت ازدواج بيش از آن است؛ گاهي منحصراً يکي است، گاهي دوتا است، گاهي هم تا چهارتا. آنجا که منحصراً يکي است مربوط به زن است؛ استيفاي عدد در زن همان شوهر واحد است، براي يک زن بيش از يک شوهر در حال واحد جائز نيست.
🔻استيفاي عدد يک نصاب خاص ندارد، اين را در سه بخش ذکر فرمودند: بخشي که مربوط به زن است استيفاي عدد آن يک مرد است. بخشي که مربوط به مرد عبد (غلام) است استيفاي عدد او چهار کنيز يا دو زن آزاد است اگر بخواهد با زن آزاد ازدواج کند استيفاي آن دوتاست و سومي حرام است؛ چه در سومی بخواهد با أمه ازدواج کند، چه بخواهد با حُرّ ازدواج کند. استيفاي عدد در مردِ حُرّ چهار زن است. پس استيفاي عدد يک نصاب خاص ندارد.
🔻در طليعه بحث که روايت آن را به طور اجمال خوانديم، آن مسئله «غيرت» را مطرح کردند که يک نکته رواني است، و مسئله «اختلاط مياه» را بررسي کردند که يک نکته حقوقي است. خب اگر يک زني بيش از يک همسر داشته باشد، معلوم نيست اين فرزند براي کيست؟! نه نَسَب مشخص است، نه ميراث مشخص است، نه مَحارمِ دیگر مشخص است، نه وجوب نفقه و حرمت عقوق مشخص است، هيچ مشخص نيست! هم از نظر «غيرت» که مسئلهی رواني است مطرح است و هم مسئله «حقوق»؛ حقوق فراواني اينجا از بين ميرود و لوث ميشود، معلوم نيست که اين فرزند کيست! لذا استيفاي عدد در زن به زوج واحد است. در مرد عبد به دو حُرّ يا چهار کنيز است؛ اگر خواست با زن آزاد ازدواج کند، بيش از دو زن براي عبد حرام است؛ چه در سومی بخواهد با حُرّه ازدواج کند و چه بخواهد با أمه ازدواج نماید. و امّا استيفاي عدد در مرد حُرّ چهار زن است و اگر خواست با کنيز ازدواج کند بيش از دو کنيز بعنوان همسری (مخصوص تمتّع) نميتواند بگيرد، بقيه را يا زن نميگيرد يا اگر خواست بگيرد بايد آزاد باشد.
🔶
🔻در همان اوائل سوره مبارکه «نساء» که بحث آن قبلاً اشاره شد، فرمود: ﴿فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً﴾،[نساء، 3]. عدل بر همه ما واجب است؛ يعني بر همه واجب است که عادل باشيم؛ يعني واجب را انجام بدهيم و حرام را ترک کنيم، اين ديگر اختصاصي به شخصي ندارد. اما رعايت کردن عدل حقوقي بين همسرها بر شوهر واجب است. فرمود اگر نميتوانيد بين اين زنها عدالت را برقرار کنيد يک زن بگيريد. اين با اينکه جزء مهمترين بحثهاي خانوادگي است اصلاً در فقه ما راه ندارد؛ سرّ آن اين است که قرآن مهجور است.
🔻در بحثي که مرحوم محقق(رضوان الله عليه) عنوان کردند «السبب الرابع استيفاء العدد»، اين اگر بحث قرآني ضميمه آن ميشد، متمم آن ميشد، روشن ميشد که « #استيفاي_عدد » يعني چهارتا، اين براي «لو خُلّي و طبعه» اگر کسي بخواهد عدل را رعايت بکند همين است؛ اما اگر کسي توفيق رعايت عدل ندارد « #استيفاي_عدل » معيار است، مرز عدل است.
🔻اگر فقط با يکي ميتواند عادلانه به سر ببرد که ديگر آن قَسْم و حق قَسْم و مانند آن اصلاً موضوع ندارد، عيب ندارد. اگر بين دو نفر ميتواند عدل را رعايت کند نه بيشتر، استيفاي عدد او به دو است. اگر با سه همسر ميتواند عدل را رعايت کند نه بيشتر، استيفاي او به سه عدد است. اگر ميتواند بين چهار همسر عدالت را رعايت کند بله، استيفاي او همان عدد چهار است.
🔶
💎 ادامه 👇👇👇
❓پرسش: رعایت عدالت به چی هست؟
🔻پاسخ: حق قَسْم را، حق نفقه را، حق کِسوه (لباس و پوشش) را، اما آن محبت چيز دیگه است، آن گرايش قلبي که یکی جوانتر است به او علاقمندتر است اين ديگر دست کسي نيست؛ اما آن حق قَسْم را، حق انفاق را، حق مسکن را، حق مضاجعه را، اين حقوق را بايد رعايت بکند.
❓پرسش: آن محبت درونی که ظاهر نمیشود تا قابل مقیاس در عدالت باشد؟
🔻پاسخ: نه! چون به يکي گرايش بيشتري دارد به او بيشتر ميپردازد، مال بيشتري ميدهد، حق قَسْم بيشتري ميدهد؛ لذا فرمود اينکه نمیتوانيد اين کار [عدالت در محبت درونی] را رعایت بکنيد. آن عدل، آن محبت دروني، آن دست کسي نيست؛ حالا آن زن دیگر ممکن است خصوصيت ديگري داشته باشد مثلا اخلاقش خوب باشد [و محبت بیشتری را بسوی خودش جلب کند]؛ اما اين رعايتِ عدالت در حقوق زوجيت، درباره مسکن، درباره کِسوه (پوشش)، درباره نفقه، درباره حقُّ المضاجعه، درباره حق قَسْم، اينها را دیگر بايد رعايت بکند.
🔶
🔻در همين مسئله «استيفاي عدد» مرحوم محقق فرمود که «إذا استَكمَلَ الحرّ أربعاً بالعقد الدّائم حَرُمَ عليه ما زاد غِبطَةً»؛ «غِبطَةً» [اینجا] يعني «دائماً» ؛
🔻«غبطه» يک وقت به معناي «رشک» بردن است، نه «حسد» بردن، اين غبطه است؛ يک وقتي «أغبط» يعني «أدام»، «أغبطت المرأة» يعني «أدامت»، اين غبطه يعني دائمي. «حرم عليه ما زاد غبطة» يعني عقد دائم بخواهد بکند بعد از چهارمي حرام است و اگر يکي را طلاق داد بايد صبر بکند عدّه او بگذرد. اين در جايي است که چهارتا همسر دائم دارد.
🔻«و لا يحل له من الإماء بالعقد أكثر من إثنتين من جملة الأربع»؛ مرد آزاد بيش از دو کنيز نميتواند داشته باشد به نحو عقد، نه مِلک يمين يا تحليل. «و إذا استكمل العبد أربعا من الإماء بالعقد»؛ و همچنين بنده با بيش از چهار کنيز نميتواند ازدواج کند. اگر با چهار کنيز به عقد دائم يا با دو زن آزاد ـ نه بيش از دو زن آزاد ـ يا با يک زن آزاد و دو کنيز ازدواج کرد «حرم عليه ما زاد». اگر با دو زن آزاد ازدواج کرد ديگر نميتواند دو کنيز بگيرد که جمعاً بشود چهارتا.
🔻«و لكل منهما أن ينكح بالعقد المنقطع ما شاء و کذا بملک يمين» [6]؛ مِلک يمين حدّي ندارد، عقد انقطاعي حدّي ندارد. آنها که با حلال الهي مخالفاند، حرام را علني و به طور گسترده رواج ميدانند.
🔻عقد انقطاعي، عددي ندارد و همچنين «كذا بملك اليمين». آنها که به حلال با چشم احترام نگاه نکردند به همين حرام آلوده شدند؛ اين مرگهاي زودرس و مانند آن، «إِذَا كَثُرَ الزِّنَا مِنْ بَعْدِي كَثُرَ مَوْتُ الْفَجْأَةِ» (بعد از من هنگامی که زنا زیاد شود، مرگ ناگهانی زودرس هم زیاد خواهدشد) [7].
🔻خيليها باور نکردند که بين اعمال ما و نظام آفرينش رابطه است، خيال ميکنند انسان يک تافته جدا بافته است و کاري با عالم ندارد؛ حوادث عالم درباره انسان کاري ندارد، کارهاي انسان هم نسبت به عالم ارتباطي ندارد، خير! انسان يک موجود جدا و تافته جدا نيست، يک موجودي است در مجموعه عالَم؛ هم اثرپذير است، هم اثرگذار. فرمود اگر اين زنا رواج پيدا کرد، مرگهاي زودرس هم رواج پيدا ميکند: «إِذَا كَثُرَ الزِّنَا مِنْ بَعْدِي كَثُرَ مَوْتُ الْفَجْأَةِ».
🔶
🔸پ.ن :
[1] اللهوف علي قتلي الطفوف، السيدبن طاووس، ص38.
[2] الإحتجاج، الطبرسي، ج2، ص263.
[3] شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحديد، ج19، ص211.
[4] عوالي اللئالي، محمدبن علی بن ابراهيم ابن ابی جمهور الاحسانی، ج4، ص102.
[5] وسائل الشيعة، العلامه الشيخ الحرالعاملی، ج20، ص152، ابواب مايحرم باستيفاء العدد، باب77، حديث1، ط آل البيت.
[6] شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، المحقق الحلی، ج2، ص237، ط.اسماعيليان.
[7] الکافی، الشيخ الکلينی، ج5، ص541، ط.الإسلامية.
🔶
🔸منبع: گزیده جلسات ۲۰۱ الی ۲۰۴ درس خارج فقه نکاح، علامه جوادی آملی (حفظه الله) ، تاریخ ۱۵ الی ۱۸ اسفند ۱۳۹۵.
🌐 eitaa.com/WahdatZojat/169
🌐 www.eshia.ir/feqh/archive/javadi/feqh/95/
🔶
✅ کانال توحید در #وحدت_زوجات، و #وحدت_زناشویی در ازدواج
💖 #وحدت_زوجات درخانواده های مستحکم به حُکم #تعددزوجات💖
💞 t.me/WahdatZojat
💞 eitaa.com/WahdatZojat
نگاه_سلوکی_به_تعدد_زوجات_آیت_الله_050418205201.mp3
1.73M
نگاه سلوکی به #تعددزوجات👆
#علامه_جوادی_آملی
👌آنکه لذت مناجات الهى را چشيد راه ديگرى را طی میکند. آن خانم میگويدبرای شوهرم زن گرفتم که علاقهام نسبت به او کم بشود تا بيشتربه نماز شبم برسم!
💞 @WahdatZojat