eitaa logo
📃دیوار احادیث📃
17 دنبال‌کننده
37 عکس
23 ویدیو
0 فایل
#فقط؛ احاديث حضرات چهارده معصوم عليه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
صلی‌الله علیه و آله ﻟﺒﺨﻨﺪ ﻫﺎی ﺑﻪ ﻫﻢ، ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺎ یکدیگر ﻭ ﯾﺎ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺧﺪﺍﺣﺎفظی ﺍست و ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﻧﻔﺎﻕ فی‌ﺳﺒﯿﻞ‌ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺭﺯﺵ ﺩﺍﺭﺩ - ﺝ ۵ ﺹ ۵۶۹ 🍃🍃✨🍃🍃
عليه‌السلام مَن أجهَدَ نَفسَهُ فی إصلاحِها سَعِدَ هركس خود را در راه اصلاح‌ خویش، در رنج افكند، به سعادت دست پیدا خواهد کرد جلد ۱ صفحه ۶۰۵ حدیث ۸۲۴۶ 🍃🍃✨🍃🍃
علیه‌السلام خردمندترين مردم كسى است كه در مجازاتِ افرادِ نادان ؛ از خاموشى فراتر نرود : ۳۳۱۳ 🍃✨✨✨🍃
علیه‌السلام به خداوند باش؛ امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرأت نبخشد و از خداوند داشته باش؛ بیمی که تو را از رحمتش ناامید نگرداند - ج ۱۵ ص ۲۱۸ 🍃🍃🍂🍃🍃 / ۱۳۸۵ https://eitaa.com/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99/1584
علیه‌السلام قال مولانا الهادی علیه السلام: اِذَا کَانَ زَمانُ العَدلِ فیهِ أَغلَبَ مِنَ الجَورِ فَحَرامٌ أَن یَظُنَّ بِاَحَدٍ سُوءً حَتّی یَعلَمَ ذالِکَ مِنهُ، و اِذَا کَانَ زَمانُ الجَورِ أَغلَبَ فیهِ مِنَ العَدلِ فَلَیسَ لِأَحَدٍ أَن یَظُنَّ بِاَحَدٍ خَیراً ما لَم یَعلَم ذالِکَ منه. در زمانی که غالب بر و جور است؛ حرام است که کسی به احدی گمان بد ببرد، مگر آن که بدی او را بداند و در زمانی که و جور بر غلبه دارد، مبادا کسی به احدی گمان خیر ببرد، مگر به کسی که خیر او را بداند - ج ۹ ص ۱۴۶ 🍃🍃🍃🍃
عليه‌السلام وَ عَن عَلِىِّ بنِ مُوسَى الرِّضا عليه السلام: ما اَفادَ عَبْدٌ فائِدَةً خَيْرا مِنْ زَوْجَةٍ صالِحَةٍ اِذا رَآها سَرَّتْهُ وَ اِذا غابَ عَنْها حَفِظَتْهُ فى نَفْسِها وَ مالِهِ بنده مؤمن، هيچ بهره‌اى نبرده كه بهتر از همسر خوب و شايسته‌اى باشد كه هنگام حضور شوهر، مايه خوشحالى او باشد و در غياب شوهر، نگهدار ناموس و مال او باشد عليه‌السلام جلد ۲ صفحه ۲۵۶ 🍃🕊🍃
علیه‌السلام احْسِنِ الظَّنَّ باللّهِ فَانَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یقُولُ انَا عِندَ ظَنِّ عَبدِی المُؤمِنِ انْ خیراً فَخَیراً وَان شَرّاً فَشَرّاً به خداوند نیکو گمان باش که خداوند عزوجل می‌فرماید: من به گمان بنده مؤمنم هستم؛ اگر خوش گمان بود نیکی می‌کنم، و اگر بدگمان بود، بر اساس آن با او رفتار می‌کنم - ج ۲ ص ۷۲ - ج ۶۷ ص ۳۶۶ 🍃🕊🍃
عليه السلام وَ قالَ الرِّضا عليه السلام: اِجْعَلُوا لِأَنْفُسِكُمْ حَظّا مِنَ الدُّنْيا، بِاِعْطائِها ماتَشْتَهى مِنَ الْحَلالِ وَ مالَمْ يَنَلِ المُرُوَّةَ وَلاسَرَفَ فيهِ، وَاسْتَعينوُا بِذلِكَ عَلى اُمُورِالدّينِ براى خودتـان بهره‌اى از دنيـا قرار دهـيد، به اينكه خواسته‌هاى دل را از حلال به آن بدهيد، تا حدّى كه مروّت را از بين نبرد و اسراف در آن نباشد، و بدين وسيله، بر كارهاى دين، كمك بجوييد عليه‌السلام - ص ۳۳۷ 🍃🕊🍃
عليه‌السلام سَمِعتُ الرِّضا عليه السلام يَقُولُ: كُلَّما اَحْدَثَ الْعِبادُ مِنَ الذُّنُوبِ ما لَمْ يَكُونُوا يَعْمَلُونَ، اَحْدَثَ اللّه ُ لَهُمْ مِنَ الْبَلاءِ ما لَمْ يَكُونُوا يَعْرِفُونَ از عباس بن هلال شامى است كه، شنيدم امام رضا عليه السلام مى‌فرمود: هـرگاه كه بندگان، گناهان تازه پـديد آورنـد كه قبلاً مرتكب نمى‌شدند، خداوند بلاى تازه‌اى برايشان پيش مى‌آورد كه قبلاً نمى‌شناختند - ج ۱۱ ص ۲۴۰ 🍃🕊🍃
علیه‌السلام اَلْهَدِيَّةُ تُذْهِبُ اَلضَّغَائِنَ مِنَ اَلصُّدُورِ کینه‌ها را از دلها می‌زداید عليه‌السلام ج ۲ ص ۷۴ 🍃🕊🍃
علیه‌السلام ان لکل امام عهدا فی عنق اولیائه و شیعته و ان من تمام الوفاء بالعهد و حسن الاداء زیارة قبورهم برای هر امامی، عهد و میثاقی بر گردن پیروان و دوستدارانش است به راستی که زیارت قبور امامان، یکی از مصادیق وفای کامل به این عهد و ادای شایسته این میثاق است - ج ۱۰۰ ص ۱۱۶ 🍃🕊🍃
✨ پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه قَالَ النَّبِيُّ صلّی الله علیه و آله:‏ أَلَا مَنْ أَعْطَفَ لِمَيِّتٍ بِصَدَقَةٍ فَلَهُ عِنْدَ اللَّهِ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أُحُدٍ، وَ يَكُونُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي ظِلِّ عَرْشِ اللَّهِ يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّ الْعَرْشِ، وَ حَيٌّ وَ مَيِّتٌ نَجَا بِهَذِهِ الصَّدَقَةِ. رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: هرکس با صدقه به میّتی مهربانی کند، نزد خداوند پاداشی به اندازه کوه احد خواهد داشت، و روز قیامت که سایه‌ای جز سایه عرش وجود ندارد، در سایه عرش الهی خواهد بود؛ و زنده و مرده به این صدقه نجات می‌یابند. - ص ۱۶۹ ✨✨✨✨
علیه‌السلام عَن أبِی الحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ: مِنْ كُنُوزِ اَلْجَنَّةِ اَلْبِرُّ وَ إِخْفَاءُ اَلْعَمَلِ وَ اَلصَّبْرُ عَلَى اَلرَّزَايَا وَ كِتْمَانُ اَلْمَصَائِبِ از گنج‌هاى بهشت است: نيكى‌كردن، پنهان‌كارى در اعمال‌نيك، شكيبايى بر بلاهاى‌سخت و عدم اظهار گرفتاری‌ها و مشكلات ج ۲ ص ۳۸ 🍃🕊🍃
علیه‌السلام لا يَزَالُ الشَّيْطَانُ ذَعِراً مِنَ الْمُؤْمِنِ مَا حَافَظَ عَلَى الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ فَإِذَا ضَيَّعَهُنَّ تَجَرَّأَ عَلَيْهِ وَ أَوْقَعَهُ فِي الْعَظَائِم‏ همواره از در وحشت است مادامیکه که مقید به نمازهای پنج گانه‌ی خویش در اول وقت است اما اگر نماز را سبک شمرد و ضایع ساخت، شیطان جرأت یافته و زمینه گناهان بزرگ را برای او فراهم می‌کند - ج ۲ ص ۲۹ 🍃🕊🍃
عليه‌السلام وَ قالَ عَلِىُّ بنُ مُوسى عليه السلام: عَوْنُكَ لِلضَّعيفِ مِنْ اَفْضَلِ الصَّدَقَةِ از بهـترين نـوع ، يارى كردن تو نسبت به ناتوان است - ص ۴۴۶ 🍃🕊🍃
عليه‌السلام رُوِىَ عَنِ الرِّضا عليه السلام: اِعْلَمْ اَنَّهُ لا وَرَعَ اَنْفَعُ مِنْ تَجَنُّبِ مَحارِمِ اللّه ِ وَالْكَـفِّ عَنْ اَذَى الْمُـؤمِنِ بدان كه هيچ ورع و پرهيزگارى، سودمندتر از پرهيز از حرام‌هاى خدا و اجتناب از اذيّت مؤمن نيست عليه‌السلام - ص ۳۵۶ 🍃🕊🍃
منقول از امام رضا (ع) در باب و شروط آن است امام رضا(ع) این حدیث را هنگام عبور از نیشابور به طرف مرو بیان کرد راویان این حدیث همگی امامان معصوم‌اند تا به (ص) و سرانجام به خداوند می‌رسد به همین دلیل این را به‌معنای توصیف کرده‌اند نوشته‌اند هم‌زمان با نقل حدیث توسط امام‌رضا (ع)، بیش از بیست هزار نفر آن را مکتوب کردند علیه‌السلام اللَّه جَلَّ جَلَالُهُ یقُولُ: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا خداوند جل جلاله می‌فرماید: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ دژ من است پس هرکس که در دژ من درآید از عذابم در امان است چون مرکب به راه افتاد [امام رضا](ع) گفت: [البته] با شرایطش و من جزو شرایط آنم صدوق - ۱۳۸۹ ق - ص ۲۵ 🍃🕊🍃
علیه‌السلام امام رضا - ع فی الدِّعاءِ للحُجّةِ ابنِ الحَسَنِ صلواتُ اللّهِ علَیهِ و لا تَبتَلِنا فی أمرِهِ بالسَّأَمةِ و الکَسَلِ و الفَترَةِ و الفَشَلِ ، و اجعَلْنا مِمَّن تَنتَصِرُ بهِ لِدِینِکَ امام رضا - ع در براى صلوات‌اللّه‌علیه گفت: در کار او ما را به دلتنگى و تنبلى و سستى و ضعف مبتلا مفرما و ما را از کسانى قرار ده که به وسیله آنان دینت را یارى مى‌رسانى - ج ۵ ص ۳۳۵ ح ۹۵ 🍃🕊🍃
علیه‌السلام موسى بن يسار قال: كنت مع الرضا علیه‌السلام وقد أشرف على حيطان طوس وسمعت واعية فأتبعتها فاذا نحن بجنازة ، فلما بصرت بها رأيت سيدي وقد ثنى رجله عن فرسه ، ثم أقبل نحو الجنازة فرفعها ، ثم أقبل يلوذ بهما كما تلوذ السخلة بامها ، ثم أقبل علي وقال : يا موسى بن يسار ، من شيع جنازة ولي من أوليائنا خرج من ذنوبه كيوم ولدته أمه لا ذنب عليه ، حتى إذا وضع الرجل على شفير قبره رأيت سيدي قد أقبل فأخرج الناس عن الجنازة حتى بدا له الميت فوضع يده على صدره ، ثم قال : يا فلان بن فلان أبشر بالجنة فلا خوف عليك بعد هذه الساعة. فقلت : جعلت فداك هل تعرف الرجل؟ فو الله إنها بقعة لم تطأها قبل يومك هذا فقال لي : يا موسى بن يسار أما علمت أنا معاشر الائمة تعرض علينا أعمال شيعتنا صباحا ومساء؟ فما كان من التقصير في أعمالهم سألنا الله تعالى الصفح لصاحبه ، وما كان من العلو سألنا الله الشكر لصاحبه‏ از اصحاب صلوات‌الله‌علیه ‌گوید: روزی همراه حضرت بودم که به نزدیک دیوارهای شهر طوس رسیدیم؛ ناگهان صدای ناله و شیونی را شنیدیم؛ به جستجوی آن رفتیم و دیدیم جنازه‌ای را می‌آورند؛ در همین حال، حضرت از اسب پیاده شده و به طرف جنازه رفتند و آنرا بلند کرده و چنان به آن جنازه چسبیدند، مانند بچّه‌ای که به مادرش می‌چسبد! آنگاه رو به من نموده، فرمودند: هر کس یکی از دوستان و موالیان ما را کند، مانند روزی که از مادر متولّد شده، از گناهانش پاک می‌شود وقتی جنازه کنار قبر گذاشته شد، حضرت کنار میّت نشسته و دست مبارک خود را روی سینۀ او گذاشتند و فرمودند: ای فلان پسر فلان! تو را به بشارت می‌دهم که پس از این دیگر ناراحتی نخواهی دید عرض کردم: فدایت شوم، مگر این مرد را می‌شناسید، در حالی که اینجا سرزمینی است که تا کنون در آن گام ننهاده‌اید؟! حضرت فرمودند: موسی بن سیّار! مگر نمی‌دانی که اعمال ما، هر صبح و شام بر ما ائمّه عرضه می‌شود؛ اگر در آن تقصیر و کوتاهی ببینیم، از خدای تعالی درخواست عفو و بخشش و اگر عمل خیری مشاهده نمائیم، از خداوند پاداش و نعمت برایشان طلب می‌کنیم علیهم‌السلام ابن‌شهرآشوب - ج ۴ ص ۳۴۱ علامه‌مجلسی - ج ‏۴٩ ص ٩٨ 🍃🕊🍃 / ۱۴۰۰ https://eitaa.com/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99/1604
رحمه‌الله می‌نویسد: اسم شریف آن حضرت؛ [ علیه‌السلام] بود و کنیه آن حضرت؛ و مشهورترین آن حضرت؛ است و و و و و و نیز می‌گفتند‌ به سند حسن از بزنطی روایت کرده است که به خدمت حضرت علیه السّلام عرض کردم که: گروهی از مخالفان شما گمان می‌کنند که والد بزرگوار شما را مأمون ملقّب به رضا گردانید در وقتی که آن حضرت را برای ولایت‌عهد خود اختیار کرد حضرت فرمودند: به خدا سوگند که می‌گویند بلکه برای آنکه پسندیده خدا بود در آسمان و و در زمین از او خشنود بودند و او را برای پسندیده‌اند گفتم: آیا همه پدران شما پسندیده خدا و رسول و ائمّه نبودند؟ فرمودند: بلی گفتم: به چه سبب او را در میان ایشان به این لقب گرامی مخصوص گردانیدند؟ فرمودند: برای آنکه و او را پسندیدند و از او راضی بودند؛ چنانچه و از او خشنود بودند اتّفاق و بر خشنودی از او مخصوص آن حضرت بود پس به این سبب او را به این اسم مخصوص ملقب گردانیدند‌ - صفحه ۹۲۱ 🍃🕊🍃 / ۱۴۰۱
بانام‌الله متن کامل علیه‌السلام از ؛ روزی که چون ماه در میان ستارگان می‎درخشد رَوَاهُ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ زُفَّتْ أَرْبَعَةُ أَیَّامٍ إِلَى اللَّهِ کَمَا تُزَفُّ الْعَرُوسُ إِلَى خِدْرِهَا قِیلَ مَا هَذِهِ الْأَیَّامُ قَالَ یَوْمُ الْأَضْحَى وَ یَوْمُ الْفِطْرِ وَ یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ یَوْمُ الْغَدِیرِ وَ إِنَّ یَوْمَ الْغَدِیرِ بَیْنَ الْأَضْحَى وَ الْفِطْرِ وَ الْجُمُعَةِ کَالْقَمَرِ بَیْنَ الْکَوَاکِبِ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی نَجَا فِیهِ إِبْرَاهِیمُ الْخَلِیلُ مِنَ النَّارِ فَصَامَهُ شُکْراً لِلَّهِ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَکْمَلَ اللَّهُ بِهِ الدِّینَ فِی إِقَامَةِ النَّبِیِّ ع عَلِیّاً أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَماً وَ أَبَانَ فَضِیلَتَهُ وَ وِصَاءَتَهُ فَصَامَ ذَلِکَ الْیَوْمَ وَ إِنَّهُ لَیَوْمُ الْکَمَالِ وَ یَوْمُ مَرْغَمَةِ الشَّیْطَانِ وَ یَوْمُ تُقْبَلُ أَعْمَالُ الشِّیعَةِ وَ مُحِبِّی آلِ مُحَمَّدٍ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَکْمَلَ اللَّهُ الدِّینَ یَعْمَدُ اللَّهُ فِیهِ إِلَى مَا عَمِلَهُ الْمُخَالِفُونَ فَیَجْعَلُهُ هَباءً مَنْثُوراً وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَأْمُرُ جَبْرَئِیلَ ع أَنْ یَنْصِبَ کُرْسِیَّ کَرَامَةِ اللَّهِ بِإِزَاءِ بَیْتِ الْمَعْمُورِ وَ یَصْعَدُهُ جَبْرَئِیلُ ع وَ تَجْتَمِعُ إِلَیْهِ الْمَلَائِکَةُ مِنْ جَمِیعِ السَّمَاوَاتِ وَ یُثْنُونَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِشِیعَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ ع وَ مُحِبِّیهِمْ مِنْ وُلْدِ آدَمَ ع وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَأْمُرُ اللَّهُ فِیهِ الْکِرَامَ الْکَاتِبِینَ أَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنْ مُحِبِّی أَهْلِ الْبَیْتِ وَ شِیعَتِهِمْ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ مِنْ یَوْمِ الْغَدِیرِ وَ لَا یَکْتُبُونَ عَلَیْهِمْ شَیْئاً مِنْ خَطَایَاهُمْ کَرَامَةً لِمُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ الْأَئِمَّةِ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی جَعَلَهُ اللَّهُ لِمُحَمَّدٍ وَ آلِهِ [عَلِیٍ ] وَ ذَوِی رَحْمَتِهِ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَزِیدُ اللَّهُ فِی حَالِ مَنْ عَبَدَ فِیهِ وَ وَسَّعَ عَلَى عِیَالِهِ وَ نَفْسِهِ وَ إِخْوَانِهِ وَ یُعْتِقُهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَجْعَلُ اللَّهِ فِیهِ سَعْیَ الشِّیعَةِ مَشْکُوراً وَ ذَنْبَهُمُ مَغْفُوراً وَ عَمَلَهُمْ مَقْبُولًا ص۱ از ۳ صفحه
وَ هُوَ یَوْمُ تَنْفِیسِ الْکَرْبِ وَ یَوْمُ تَحْطِیطِ الْوِزْرِ وَ یَوْمُ الْحَبَاءِ وَ الْعَطِیَّةِ وَ یَوْمُ نَشْرِ الْعِلْمِ وَ یَوْمُ الْبِشَارَةِ وَ الْعِیدِ الْأَکْبَرِ وَ یَوْمُ یُسْتَجَابُ فِیهِ الدُّعَاءُ وَ یَوْمُ الْمَوْقِفِ الْعَظِیمِ وَ یَوْمُ لُبْسِ الثِّیَابِ وَ نَزْعِ السَّوَادِ وَ یَوْمُ الشَّرْطِ الْمَشْرُوطِ وَ یَوْمُ نَفْیِ الْغُمُومِ [الْهُمُومِ ] وَ یَوْمُ الصَّفْحِ عَنْ مُذْنِبِی شِیعَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ هُوَ یَوْمُ السُّبْقَةِ وَ یَوْمُ إِکْثَارِ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ یَوْمُ الرِّضَا وَ یَوْمُ عِیدِ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ وَ یَوْمُ قَبُولِ الْأَعْمَالِ وَ یَوْمُ طَلَبِ الزِّیَادَةِ وَ یَوْمُ اسْتِرَاحَةِ الْمُؤْمِنِینَ وَ یَوْمُ الْمُتَاجَرَةِ وَ یَوْمُ التَّوَدُّدِ وَ یَوْمُ الْوُصُولِ إِلَى رَحْمَةِ اللَّهِ وَ یَوْمُ التَّزْکِیَةِ وَ یَوْمُ تَرْکِ الْکَبَائِرِ وَ الذُّنُوبِ وَ یَوْمُ الْعِبَادَةِ وَ یَوْمُ تَفْطِیرِ الصَّائِمِینَ فَمَنْ فَطَّرَ فِیهِ صَائِماً مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ أَطْعَمَ فِئَاماً وَ فِئَاماً إِلَى أَنْ عَدَّ عَشْراً ثُمَّ قَالَ أَ وَ تَدْرِی مَا الْفِئَامُ قَالَ لَا قَالَ مِائَةُ أَلْفٍ وَ هُوَ یَوْمُ التَّهْنِیَةِ یُهَنِّی بَعْضُکُمْ بَعْضاً فَإِذَا لَقِیَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ یَقُولُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوَلَایَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ ع وَ هُوَ یَوْمُ التَّبَسُّمِ فِی وُجُوهِ النَّاسِ مِنْ أَهْلِ الْإِیمَانِ فَمَنْ تَبَسَّمَ فِی وَجْهِ أَخِیهِ یَوْمَ الْغَدِیرِ نَظَرَ اللَّهُ إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ بِالرَّحْمَةِ وَ قَضَى لَهُ أَلْفَ حَاجَةٍ وَ بَنَى لَهُ قَصْراً فِی الْجَنَّةِ مِنْ دُرَّةٍ بَیْضَاءَ وَ نَضَّرَ وَجْهَهُ وَ هُوَ یَوْمُ الزِّینَةِ فَمَنْ تَزَیَّنَ لِیَوْمِ الْغَدِیرِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ کُلَّ خَطِیئَةٍ عَمِلَهَا صَغِیرَةً أَوْ کَبِیرَةً وَ بَعَثَ اللَّهُ إِلَیْهِ مَلَائِکَةً یَکْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ وَ یَرْفَعُونَ لَهُ الدَّرَجَاتِ إِلَى قَابِلِ مِثْلِ ذَلِکَ الْیَوْمِ فَإِنْ مَاتَ مَاتَ شَهِیداً وَ إِنْ عَاشَ عَاشَ سَعِیداً وَ مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ أَطْعَمَ جَمِیعَ الْأَنْبِیَاءِ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ مَنْ زَارَ فِیهِ مُؤْمِناً أَدْخَلَ اللَّهُ قَبْرَهُ سَبْعِینَ نُورا ً وَ وَسَّعَ فِی قَبْرِهِ وَ یَزُورُ قَبْرَهُ کُلَّ یَوْمٍ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ وَ یُبَشِّرُونَهُ بِالْجَنَّةِ - ط.القدیمة - ج۱ ص۴۶۴ ص۲ از ۳ صفحه
علیه‌السلام در باره هنگامى که روز برپا شود، چهار روز را زینت می‎دهند همانطور که عروس را برای حجله آرایش می‎کنند گفته شد: این چهار روز کدام ایام هستند؟ فرمود: روز ، ، و روز ، اما روز غدیر در بین قربان و فطر و جمعه مانند ماه در بین ستارگان است و آن همان‌روزیست که ابراهیم(ع) از آتش نجات پیدا کرد و براى شکرگزارى آن روز را گرفت و آن همان‌روزیست که خداوند را کامل کرد، زمانیکه حضرت (ص) (ع) را به عنوان نشانه برای مردم منصوب و فضیلت و وصایت او را آشکار کرد و آن روز را روزه گرفت روز روز کمال است و روزى که شیطان رانده و روزى که در آن اعمال شیعیان و محبان آل محمد پذیرفته می‌شود، و آن همان‌روزیست که خداوند دین را کامل کرد و اعمال مخالفین را رد و آنها را ناچیز می‎شمارد و آن همان‌روزیست که جبرئیل(ع) کرسى کرامت الهی را در مقابل بیت‎المعمور قرار می‎دهد و بالاى آن می‎رود و ملائکه نزد وى جمع می‎شوند و بر محمد درود و تهنیت می‎فرستند و براى على و ائمه علیهم‎السلام و محبان آنها از بنی‌آدم(ع) می‎کنند و آن همان روزیست که خداوند کاتبان اعمال مردم را فرمان می‎دهد که به مدت سه روز از روز غدیر از نوشتن اعمال دوستان اهل‎بیت و شیعیان آنها خوددارى کنند و چیزی علیه آنها به احترام محمد و على و ائمه علیهم‎السلام ننویسند و آن همان‌روزیست که خداوند آن را براى محمد و آل او قرار داده است و آن همان‌روزیست که خداوند بر حال کسی که در آن روز عبادت کند و یا بر خود و اهل و عیالش و برادرانش کند، می‎افزاید و او را از آتش آزاد می‎کند و آن همان‌روزیست که خداوند در آن روز سعى شیعیان را مشکور و گناهان آنها را مغفور و اعمال آنها را مقبول قرار می‎دهد و آن‌روز برطرف شدن اندوه‎‌ها و فرو ریختن گناهان و روز عطاها و بخشش‌هاست و روز نشر علم و روز مژده و بشارت و است، و روز استجابت و روز موقف عظیم و روز پوشیدن جامه نیکو و درآوردن لباسهاى سیاه، و روز شرط مشروط و زدودن غمها و گذشت از شیعیان گناهکار ‏المؤمنین علیه‎‏السلام است غدیر روزى است که در آن نسبت به کارهاى خیر باید سبقت گرفت، و روزى است که باید بر محمد و آل محمد بسیار فرستاد و روز رضایت و روز عید اهل‌بیت‌محمد علیهم‎السلام و روز قبول اعمال و روز درخواست زیادی(از خدا) و روز استراحت مؤمنین، داد و ستد، دوستى و رسیدن به رحمت خداوند است روز غدیر روز پاکى و ترک گناهان بزرگ و کوچک و روز عبادت و روزه‌داران است هر کسى در روز غدیر روزه‎‌دار مؤمنى را افطار دهد مانند این است که هزار هزار را افطار داده باشد غدیر روز تبریک و تهنیت است که عده‎ای عده دیگر را تبریک می‎گویند و هر گاه مؤمنى برادرش را ملاقات کند می‎گوید: جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و الائمة علیهم‎السلام روز غدیر باید در چهره‌‎هاى مردم مومن تبسم کرد و با مؤمنین با روى گشاده گفتگو نمود، هر کس روز غدیر با برادران ایمانى خود با چهره خندان روبرو شود، خداوند نیز در روز قیامت با نظر رحمت به وى نگاه خواهد کرد، و هزار حاجت او را روا خواهد کرد، و براى او در قصرى از لؤلؤ سفید خواهد ساخت و چهره‌اش را نورانى می‎‌کند غدیر روز زینت است، هر کس در روز غدیر خود را زینت کند خداوند خطاهای کوچک و بزرگ او را مى‎‌آمرزد، و فرشتگانی را مبعوث می‎کند که تا سال دیگر در چنین روزی براى او حسنات بنویسند، و درجات او را بالا برند، و اگر در آن سال بمیرد مرده است، و اگر زنده بماند سعادتمند خواهد بود و کسی که در روز غدیر مؤمنى را اطعام کند مانند این است که همه پیامبران و صدیقان را اطعام کرده باشد، و اگر به زیارت مؤمنی برود، خداوند هفتاد نور در او روشن مى‌‎کند و قبرش را وسعت می‎‌دهد و روزى هفتاد هزار فرشته او را زیارت کرده و به بهشت مژده‌‎اش مى‎‌دهند - ط.القدیمة - ج۱ ص۴۶۴ ص۳ از ۳ صفحه 🍃🕊🕊🍃 / ۱۴۰۲