eitaa logo
غرب شناسی|استاد جواهری
323 دنبال‌کننده
50 عکس
4 ویدیو
6 فایل
▫️یک دوره مختصر غرب شناسی مقدماتی ▫️آشنایی با تاریخ تمدن غرب از یونان تا مدرنیته ▫️معرفی و بررسی مکاتب فکری و فلسفی ✍️نویسنده های کانال، طلاب شرکت کننده در کلاس هستند. ادمین: @smojtabaamin
مشاهده در ایتا
دانلود
درس غرب شناسی 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری 🔹جلسه شصت و دوم 🔹دین انسانیت ✍ تنظیم از: امین حسین مهدیان 🔸فروید را میتوان پدر روانشناسی معرفی کرد و میتوان اذعان کرد که هرچه روانشناسی دارد از فروید دارد. اما درمانی که روانشناس انجام میدهد امری خارج از چارچوب پوزتیویسم است که به آن شبه علم گفته میشود. 🔻این موضوع میتواند مرتبط باشد با توضیحی که شهید مطهری درمورد تخصص گرایی دادند که چطور تخصص در یک زمینه فردیت انسان را از بین میبرد هرچند برای حرکت جامعه به سمت جلو موثر باشد. 🔻درواقع این تخصص گرایی انسان را شبیه رباتی میکند که فقط به فکر گذراندن اوقات خودش و کسب سرمایه و خرج کردن آن است و این پرسش که «برای چه زندگی میکند؟» و «هدف او از زندگی چیست؟» اصلا پیش روی او وجود ندارد 🔻همه اینها نتیجه ی جدایی علوم از فلسفه ست. درست درمقابل ابن سینا که هم فیلسوف بود و هم طبیب و یا ادبای ما که هم ادیب بودند و هم حکیم 🔸 آگوست کنت درواقع تقدس وحی و خدا را به سمت انسان سوق داد و عقاید مسیحیت با این نگاه بازخوانی شدند و همین جریان بود که خدابودن مسیح را بسیار پررنگ کرد. به همین دلیل است که میگوییم اومانیسم و مدرنیته از قلب مسیحیت بیرون آمد. 🟣پس دین انسانیت توسط آگوست کنت مطرح شد. در کتاب ازادی معنوی به این موضوع اشاره شده. درصفحه 248 اینطور آمده که: دراواسط قرن19 مسئله ی دین انسانیت مطرح شد. آگوست کنت معتقد بود دین برای انسان ضروری است و مشکلاتی که درجامعه وجود دارد بخاطر کمرنگ بودن دین است. اما او دین کاتولیگ را مناسب عصر خود که به آن عصر علم میگفت نمیدانست و میگفت انسان الان تفکر ماوراء الطبیعة را نمیپذیرد لذا دینی اختراع کرد منهای ریشه ی غیبی آن. این مسئله بعدها باعث بوجود آمدن عرفان ها و معنویت هایی شد که خدا در آنها وجود نداشت و صرفا مرتبط با انسان بود. 🔺پائولو کوئیلو نویسنده ی برزیلی است که کتاب کیمیاگر او بسیار معروف است اما عرفان او از نوع عرفان های اومانیسمی است. 🔸این جریان حذف شدن غیب و خدا از زندگی انسان ادامه پیدا میکند تا اینکه به واسطه جنگ های جهانی ازبین میرود. درواقع جنگ های جهانی نتیجه ی هیچ بود. به همین دلیل است که بعد از این جنگ ها سر و کله ی جریان نهیلیسم و پوچ گرایی پیدا میشود. ▫️البته لیبرالیسم و قدرت طلبی غرب ازبین نرفت و تا همین الان هم ادامه دارد به همین دلیل است که نهضت های سیاسی اجتماعی در 100سال اخیر بسیار افزایش پیدا کرده و ما شاهد تقابل ملت ها با دولت ها هستیم و میبینیم که مثلا مردم کشور های غربی حامی فلسطین هستند اما دولت هایشان رویکرد دیگری دارند. 🟣ارزش انقلاب اسلامی اینجا مشخص میشود که چطور یک دولتی تشکیل میشود که برخلاف سلطه جویی غرب است. تا قبل از انقلاب اسلامی آزادی خواهان به دنبال آنارشیسم بودند (اینکه هیچ نظم اجتماعی نمیتواند حاکم باشد و اگر دولتی برای ازادی تشکیل شود تبدیل به ضد خودش میشود و باز مردم را سرکوب کرده و قدرت طلب میشو. کتاب قلعه حیوانات درهمین زمینه است) اما نکته همینجاست که چطور ایران دارای یک قدرت سیاسی است اما در این مدت به ضد خودش تبدیل نشده و تبدیل به یک دولت لیبرال و سلطه جو نشده است. 🟡بیان رهبری که فرمودند مردم ایران نسبت به اوایل انقلاب دیندار تر شده اند به همین معناست که علی رغم تمام تلاش های غرب و شیطان و زرق و برق دنیا مردم ایران خدا را از زندگی خودشان کنار نگذاشتند 🚦@Westernstudies
2_144210847129421465.mp3
28.07M
جلسه ۶۳ غرب شناسی بنیان های شناسایی علمی
🔹 گزارش درس غرب شناسی 🔹 استاد سید مجتبی امین جواهری 🔹جلسه شصت و سوم 🔹بنیان های شناسایی علمی ✍محمد مهدی عابدی پایان مدرنیته در واقع بعد از جنگ جهانی دوم بود. بعد از جنگ جهانی دوم نسلی سرخورده به وجود آمد از کنار گذاشتن خدا و مفاهیم الهی. بعد از آن نوبت به ظهور دوره‌ای جدید رسید به اسم پوچ‌گرایی و نهیلیسم یعنی هیچ امر مقدسی در بشر وجود ندارد و جهان هیچ معنایی ندارد. بعد از این بود که کم‌کم غربی‌ها به عرفان‌های شرقی روی آوردند زیرا به‌دنبال معنا بودند برای زندگی. بعد از جنگ جهانی دوم غرب تمایل پیدا کرد به ادیان شرقی برای همین مباحث عرفان شرقی و عرفان بودا در غرب جدی شد و علامه طباطبایی کسی بود که به شبهات آن جواب داد. پوزیتیویست ها می‌گویند اگر یک شناسایی علمی باشد درست است و مابقی تخیل هستند. سوال: چه شناسایی ای علمی است؟ بنیان‌های شناسایی علمی: ۱. مشاهده: شروع از شناسایی سطحی، یعنی مطالعه کردن و نگاه کردن حول موضوع مورد بحث. مثلاً کسی که پزشک است دنبال دیدن میکروب است و درباره آن مطالعه می‌کند. ۲. پیدایش فرضیه: بعد از مشاهده در عالم خارج، نوبت به ذهن و مغز می‌رسد. بعد از این‌که چشم چیزی را دید، مغز شروع می‌کند به فکر کردن و فعالیت تا علت آن پدیده را پیدا کند و نهایتاً به یک فرضیه می‌رسد. مثلاً پزشک میکروبی را می‌بیند و پس‌از آن فکر احتمال می‌دهد عامل بیماری سیگار کشیدن باشد. ۳. آزمایش: تا در ذهن فرضی به وجود می‌آید بار دیگر به عالم خارج می‌رویم و آن را آزمایش می‌کنیم. مثلاً روی یک موش آزمایش می‌کنند که آیا اگر موادی خاص در بدنش برود همان بیماری موردنظر را می‌گیرد؟ اگر گرفت و چند بار هم تکرار شد یعنی این مواد علت بیماری هستند، البته نه علت منحصر ۴. تعمیم: بعد از آزمایش، انسان برای مرتبه دوم وارد ذهن می‌شود و می‌گوید این عامل را روی هزار موش آزمایش کردیم و دیدیم همه‌ی موش‌ها بیمار شدند، پس این علت را تعمیم می‌دهیم به موارد دیگر. اینگونه است که یک شناسایی علمی انجام می شود. 🚦@Westernstudies
🔹 گزارش درس غرب شناسی 🔹 استاد سید مجتبی امین جواهری 🔹جلسه شصت و چهارم 🔹بررسی کتب شهید مطهری (ره) و اشاره به مسئله جهان بینی و شناخت ✍🏻 🔸٩٩ کتاب از کتب شهید مطهری معرفی شد و بیان شد که خواندن این کتب، لازم و ضروری می‌باشد. 🔸در رابطه با کتاب عدل الهی گفته شد که، آیت الله سبحانی حفظه الله، مطلبی را درباره این کتاب بیان نمودند، اینکه: در طی تاریخ کلام، چنین کتابی که با این جامعیت عدل الهی را تبیین نموده باشد، وجود ندارد. 🔺در کنار هر مسأله ای که در توضیح المسائل بیان می‌شود لازم است، یک فقه استدلالی نوشته شود که همه فهم باشد و شبهات مردم در رابطه با از کجا بوجود آمدن این حکم و منابع آن، روشن شود. مانند کتاب (مساله حجاب) شهید مطهری (ره) یا مانند کتاب (آداب الصلاة) امام خمینی (ره) که در رابطه با توضیحات مسائل و جزئیات نماز است. متاسفانه مشی امروزه‌ یا این است که فقط توضیح المسائل گفته شود. لکن کار تأثیر گذار تبیین مسأله و رفع شبهه می‌باشد. 🔺نکته ای که قابل توجه است، اینست که این کتب به صورت اثباتی که در درس خارج می‌باشد، لازم نیست بیان شود بلکه به طور اجمالی سیر کار توضیح داده شود. در این صورت، دانسته می‌شود که این حکم دارای مباحث و مقدمات زیادی می‌باشد. نکته: در کنار تبیین مباحث و احکام ظاهری، لازم است که احکام باطنی نیز تبیین شود تا این پک احکام کامل شود. زیرا یکی از مهمترین اصول زندگی، اخلاق و عرفان است. 🔸نکته: شیوه درس فعلی، کلام جدید نمی‌باشد، زیرا کلام جدید مسأله محور است و بعنوان مثال مساله را مطرح و درباره آن بحث می‌نمایند. لکن در شیوه فعلی، ادوار و مکاتب غرب و فلاسفه آن بررسی می‌شود و به عبارت دیگر، شیوه فعلی غرب شناسی است. 🔸کتاب (مقالات فلسفی)، کتابی است که پس از خواندن فلسفه، بسیار لازم و نیاز است که خوانده شود. نکته: از فهم کامل آثار شهید مطهری (ره)، یک دکتری الهیات و یا بالاتر تربیت می‌شود. 🔸بحث جهان بینی و شناخت: چرا جهان بینی ها مختلف است؟ بعلت تعدد دیدگاه ها این اخلاف پیش می‌آید! از نظر شهید مطهری (ره) ابتدا باید به سراغ روش درست شاخت رفت و این مسأله را از ریشه حل نمود. 🚦@Westernstudies
🔹 گزارش درس غرب شناسی 🔹 استاد سید مجتبی امین جواهری 🔹 جلسه شصت و پنجم 🔹مساله شناخت در کتاب جهان بینی توحیدی ✍ امیر مهدی هیزجی ✅نکته : انواع جهان بینی ۱.فلسفی ۲.علمی: علم چگونه به ما بینایی و بینش می‌دهد ✅نکته: علم مبتنی بر دو چیز است فرضیه و آزمون و مشاهده و تعمیم که ابزار شناخت محسوب میشوند در ذهن یک عالم ابتدا یک چیز به صورت فرضیه در ذهن او نقش می‌بندد و سپس برای اثبات او را آزمایش و مورد آزمون قرار می‌دهد اگر ر آزمون موفق بود به عنوان یک اصل علمی شمرده می‌شود (شهید مطهری در اینجا تعمیم را ذکر نمی‌کنند ولی تعمیم هم شرط هست در اصل علمی قرار داده شدن) و تا وقتی اصل علمی جامع‌تر روی کار نیومده باشد این اصل حجت است ✅نکته: بزرگترین مزیت کشفیات علمی این است که دقیق ،جزئی و مشخص است . و ۲. علم راه تسلط انسان بر شی را به انسان نشان می‌دهد. ✅نکته: دایره علم محدود است به آزمون و به همین دلیل نمی‌توان همه هستی را به آزمون درآورد و به آزمایش درآورد و علم در مسئله معلول‌ها و سبب‌ها تا حد معینی پیش می‌رود و در ادامه به نمی‌دانم می‌رسد. و به همین دلیل علم از اساسی‌ترین چیزهای جهان بینی که برداشت کلی درباره جهان است ناتوان است چون همه چیز را نمی‌توان مورد آزمایش قرار داد. ✅نکته: ارزش جهانبینی علمی ارزش عملی است نه نظری و آنچه که می‌تواند تکیه‌گاه ایدئولوژی قرار بگیرد ارزش نظری است نه عملی. و از اینجا مکتب پراگماتیزم ظهور می‌کند که نوعی فایده گرایی است. ✅نکته : منبع جهان بینی علمی : ۱.محسوسات۲.طبیعت۳.علم(امور مادی) ۳.جهان بینی مذهبی ۴. جهان بینی توحیدی ✅//تفاوت این جهان بینی ها //✅ ۱.ابزار شناخت: عقل و تجربه و نقل در سه مورد. ۲.منبع ۳.روش تولید گزاره این سه شاخص های جهان بینی است ✅نکته: معیار های خوبی جهانبینی: ۱. قابل استدلال و اثبات باشد و عقل پذیر باشد. ۲. به حیات و زندگی معنا بدهد و منجر به پوچی نشود بر خلاف نهیلیسم. ۳. آرمانساز و شوق انگیز و آرزو ساز باشد بر خلاف ماتریالیسم : وقتی نتوان سعادت و کمال برای انسان فرض کرد دیگر آن اهداف فایده‌ای ندارد ۴. قدرت تقدس بخشی برای هدف‌های انسانی و اجتماعی را داشته باشد. ۵. تعهد آور و مسئولیت ساز باشد ​🚦@Westernstudies
🔹گزارش درس غرب شناسی 🔹استاد: سید امین مجتبی جواهری 🔹جلسه: شصت وششم۶۶ 🔹موضوع: (نگاهی به نظریه سروش درمورد علم تجربی) ✍:سیدمحمد حسین نظاری شروع بحث: کتاب علم چیست؟ فلسفه چیست؟ (سروش) علت کتابت این کتاب⁉️ توصیف وضعیت الان یعنی: اینکه علم با رویکرد پوزتویسم از رویکرد فلسفی خودش دور شده وبازگشت به فلسفه وعقل گرایی به نوعی بازگشت به دین محسوب می شود. 🔸نکته: برای پاسخ به این مطلب ونقد غرب باید اثر گذاری خدا به صورت مسیتقیم در زندگی انسان را گوشزد ومتوجه آنان کنیم. 📚آدرس برای این نکته: 🔸خدا درزندگی انسان(کتاب شهید مطهری«ره») 🔹خدا دراندیشه انسان (کتاب شهید مطهری«ره») 🔸روح توحید نفی عبودیت غیر (مقام معظم رهبری«حفظه الله») 🔹انسان وایمان ( کتاب شهید مطهری«ره») 🔻نکته: درمورد کتب شهید مطهری هرموقع شهید مطهری خداوند را بدون اثباتش توضیح داند می خواهند بگویند که چه خدا راقبول داشته باشی چه نه خداوند درزندگی تو تا ثیر گذاراست. واما بخشی از محتوای کتاب سروش تعریف علم:(نالج: کلیات دانش وعلوم) واقسام علم و... تعریف علم فلسفه و...... 📎 چند نکته ازکتاب: 1)هرمدح وذمی که دراسلام برای علم می آید برای علم درمقابل جهل است نه تجربی 2)اموری که قابل تجربه نیستند یا تجربه کردن آنها برای همگان نیست از قلمرو کاوش های علمی (آبجکتیو) بیرون می رود ⭕ویژگی های علوم تجربی ازنظر سروش : 1)مشاهده تکرار ناپذیر رامواجه می خواند ولی مشاهده اگر تکرار پذیر باشد تجربه وعلم می باشد 2)دنبال فرضیه شخصی هستند وآن طور که فکر می کنند مهم است نه درستی یا غلطی آن مسئله وفرضیه چیزی است که به دانشمند جهت میدهد 3)تفسیر های علمی همواره در سایه تئوری ها وقانون های علمی صورت می گیرد وبدون داشتن تئوری نمی توان ازپدیده های تفسیری کرد. 4)به طورکلی هرنظریه وقانون علمی از۳ویژگی برخوردار است که نبود هرکدام موجب بیرون رفتن آن قانون یانظریه رااز علمی بودن می شود : الف)قانون یانظریه نظم همیشگی وپایدار را بیان می کند واز نظر منطقی شکل یک قضیه کلی را داردکه با«هیچ»«همیشه» و «هر» آغاز می شود. ب)نظریات علمی توانایی پیش بینی مشروط را دارند وبه کمک آنها می توان حوادث آینده را معلوم کرد.مثال فرستادن فضانورد به فضا نشان اطمینان به قواعد علمی است برخلاف سخنان غیرعلمی فاقد قدرت علمی وذره بدرد بخور درپیش بینی نیستند سخن ازدرستی یا نادرستی نیست سخن از علمی بودن و غیر علمی بودن کلام است ودایرهِ درست ونادرست بزرگ تراز علمی وغیرعلمی است. ج)قانون وفرضیه های علمی وقوع بعضی ازپدیدها را درجهان ناممکن اعلام می کند. ناممکن ومحال بودن یعنی درصورت اتفاق آن، قانون علمی غلط وباطل می باشد برخلاف محال عقلی که با محال مقصود(تجربی)فرق می کند.خاصیت مهم قوانین علمی بی تفاوت نبودن آنها نسبت به جهان واین بی تفاوت نبودن آنها را ابطال پذیر می کند. واصلا ایشان ابطال پذیری را مزیت علم تجربی می دانند قانون ابطال پذیری: یعنی سازش نداشتن باهمه 🔍ریشه واساس مطلب این است که: نقش تجربه درعلم کشف بطلان است نه اثبات صحت 🔹پیوندعلم با تجربه این است که تجربه می تواند با آن درآویزد وساقط وبه زمین اورابزند یعنی تجربه می گوید اگر قانونی رانقض کردم دیگر آن قانون عمومیت ندارد. ۵)گزینشی بودن روش علم 🔸حالا چرا این کتاب واین شخص⁉️ آقای سروش کسی است که یک چالش جدی با فقها دارد درمورد بحث نسبت علم باشریعت وکسی است که پوزتویسم را درمقابل الهیات قرار داد. ونظریه قبض و بسط شریعت مطرح کرد وایده اش این بود چون بشر درحال تغییر است شریعت نیز باید تغییر کند . هرچند علما برای جواب دادن ورد نظریه اش برخواستنداز آن جمله آیت الله جوادی آملی و.... 📚منابع برای جواب ومطالعه بیشتر: 🔸شریعت درآینه معرفت (آیت الله جوادی آملی حفظه الله) 🔹انسان وایمان «نسبت علم وایمان»(شهید مطهری رحمت الله) 🔸علل گرایش به مادیگرایی (شهید مطهری رحمت الله) 🔹اصول فلسفه«ج۱ص۴۱وج۲ص۱۳۷و۱۴۶ (شهید مطهری رحمت الله) 🔸آزادی معنوی «بحث دین انسانیت آگوست» (شهید مطهری رحمت الله) 🔹فطری بودن دین «فرق تجربه واستدلال ص۹۳» (شهید مطهری رحمت الله) 🔸شناخت ازنظر قرآن «ص۹۱و۱۳۸» (شهید مطهری رحمت الله) 🔹اصول فلسفه وروش رئالیسم (شهید مطهری رحمت الله) ​🚦@Westernstudies
🔷گزارش درس غرب شناسی 🔷جلسه شصت و هفتم 🔷استاد سید مجتبی امین جواهری 🔷نهیلیسم ✍محمد محسن دهنوی نهیلیسم به معنی پوچگرایی تعریف این چنین دارد: که در جهان ابژه هیچ واقعیتی به عنوان منشأ ارزش برای انسان نیست. سابقه نهیلیسم از دوره حکمای یونان و سوفسطاییان بوده است و این شک‌گرایی‌هایی بوده که موجب بی‌معنا شدن عالم گشته است. ⭕️نهیلیسم یک سری مبانی دارد که ۱۳ موردند. ۱.مسئله خلقت و معنای زندگی ۲.بی‌خدایی ۳.تصویر نادرست از انسان ۴.انحصار حیات در حیات دنیوی ۵.معضل مرگ ۶.مسئله شر در عالم ۷.درد و رنج ۸.اعتقاد به جبر ۹.نفی ارزش‌ها ۱۰.مسئله زمان ۱۱.ناتوانی عقل بشر در درک حقیقت ۱۲.طبیعت گرایی ۱۳.از خود بیگانگی ❇️علاوه بر این موارد یک سری نقاطی از نظر فکری در پوچ‌گرایی اروپا تاثیرگذار بودند: پس از جنگ جهانی دوم اروپا به سمتی رفت که ما درک نکردیم و اروپا به سمت عرفان چرخید. در غرب مسئله اختیار انسان بسیار پیشرفت کرد و حتی به جنسیت هم رسید. ❇️اگزیستانسیالیسم برگرفته از ایده آلیسم بود و در واکنش به نهیلیسم شکل گرفت. اگزیستانسیالیسم می‌گوید تنها موجودی که چیستی خودش را با توجه معنایی که خودش به خودش می‌دهد می‌سازد انسان است. این مکتب بسیار نزدیک به تشیع است. اگزیستانسیالیسم نهیلیسم را به سمت ارزش سازی و تعیین ارزش می‌برد و می‌گوید: آزادی خودش کمال است همین رها شدن موجب ساخت ماهیت می‌گردد. ❇️توضیح مبانی نهیلیسم: ‼️مسئله خلقت و معنای زندگی) بیگ بنگ یک توضیح علمی دارد مانند نظریه داروین اعتقاد ما لزوماً نظریه داروین را رد نمی‌کند از این رو که تمام تئوری بیگ بنگ در عالم ماده رخ داده و امکان صحت آن وجود دارد. نگاه اسلامی مسئله خلقت جلوی تفکر نهیلیسم را خواهد گرفت. ‼️بی خدایی) هیچ چیز به نام فرهنگ به غیر از دین وجود نداشته است. ابتدا (آگوست کنت) مفهوم غیر از دین را به عنوان فرهنگ استعمال کرد. از نظر ما هر تمدنی و جزئی‌ترین ادراکات انسان بازگشتش به انبیا است. بی‌خدایی به معنای پوزیتیویستی باید برای تمام ابعادی که خدا تدوین می‌نموده جوابی تعیین کند و نمی‌تواند. ‼️تصویر نادرست انسان) اگر انسان در هر جنبه‌ای از زندگی مسئله انحصار را قبول کند موجب پدید آمدن نهیلیسم می‌گردد. ❓آیا دین می‌تواند اقتصاد را توضیح دهد؟ ❓آیا دین می‌تواند از سیارات دیگر به ما توضیح دهد؟ ❓آیا دین مرا به کمال می‌رساند؟ (این مورد جزو نهیلیسم عرفانی می‌باشد.) ​🚦@Westernstudies