eitaa logo
غرب شناسی|استاد جواهری
332 دنبال‌کننده
57 عکس
4 ویدیو
6 فایل
▫️یک دوره مختصر غرب شناسی مقدماتی ▫️آشنایی با تاریخ تمدن غرب از یونان تا مدرنیته ▫️معرفی و بررسی مکاتب فکری و فلسفی ✍️نویسنده های کانال، طلاب شرکت کننده در کلاس هستند. ادمین: @smojtabaamin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 درس غرب شناسی 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری 🔹جلسه دهم 🔹 قرون وسطی (کلام مسیحی / تطبیق آموزه های مسیحی با موتوس و لوگوس پیش از میلاد در غرب) ✍️ تنظیم از: سید محمد موسوی ▪️ درادامه بحث درکتاب کلام مسیحی، استاد مطالبی را ارائه فرمودند کتاب مقدس با قرآن فرق میکند مسیحیت را با اسلام مقایسه نکنید که به گونه ای بوده که به حضرت وحی میشده و وحی به مردم ابلاغ میشده و بعد از پیامبر هم ائمه علیه السلام و اصحاب ایشان بودند . در مسیحیت این طور نبوده و اصلا مسحیت با حواریون مطرح شد و آن ها بودند که مسیحیت را جا انداختند . ▪️بشر آن دوره یعنی قبل از میلاد مسیح چیزی که در تمدن یونان بوده یک عنوانی هست به نام میتوس یا موتوس که از اینجا نشئت گرفته که یک سری اتفاقات در زندگی می افتد مثل اینکه آسمان ابری میشود و یا یک زمین را آفت و حشره میزند و... و بشر ذاتا دنبال این است که این اتفاقات را به هم ربط بدهد و اینجاست که شروع میکند به ربط دادن بین این اتفاقات به واسطه ایجاد قصه ها و داستان ها و موتوس درواقع عبارتی است ازداستان ها که در ادبیات ما به آن میگویند اسطوره های پیشینیان که در یونان هم با چنین اسطوره هایی زندگی میکردند مثل خدای زئوس یا رب باران و.. و ماجرای بت پرستی هم در واقع یک جور تبدیل کردن اسطوره به دین است. این دیدگاه هایی که میگوییم تعبیرات غربی هاست ▪️یک چیز هایی بوده به نام اسطوره ها که در قرآن هم به آن اشاره شده است( اساطیر الاولین) که یک سری داستان هاست ، این اسطوره ها یک مقدارتابع روابط سیاسی اجتماعی ایجاد میشوند و این میتوس درواقع یک روایت داستان گونه از هستی است که تابع قدرت ثروت و... بوده و اینجاست که میگوییم (تاریخ را برنده ها مینویسند) در مقابل میتوس لوگوس است (شناخت عقلانی یا منطقی و منظم از هستی ) حالا لوگوس می آید و این اسطوره ها را بررسی میکند . این شروع فلسفه است ، مردم اسطوره ها را میسازند و فیلسوف آن ها را به چالش میکشد جریان سقراط و افلاطون و یکسری از فلاسفه قبلشان دنبال نگاه عقلانی بودند و موتوس ها را به چالبش کشیده و به لوگوس تبدیل میکردند بخاطرهمین یا در تبعید یا فراری بودند. غربی ها میگویند دین یک میتوس است و دین هم حرف از اسطوره میزند و کلام دینی ارائه معقول از میتوس بوده و فلاسفه دینی یک لوگوس از این میتوس که دین باشد ارائه میدهند، دراسلام هم چنین اتفاقی افتاد فارابی، بوعلی و خواجه نصیر یکی از کارهایشان این بوده است که اسطوره هایی که به زعم برخی در اسلام است تحلیل عقلانی ارائه بدهند . مردم نمیتوانند این را بپذیرند چون میل به اسطوره سازی دارند غربی ها میگویند لوگوس امروز فردا خودش دوباره به یک میتوس و اسطوره تبدیل میشود از باب تقریب به ذهن اینگونه میتوان مثال زد: مثلا بزرکان ما میگفتند چه کسی جرات دارد شاه را سرنگون کند 1500 سال این مملکت پادشاه داشته و این اسطوره تثبیت شده است و حالا هرکسی بخواهد به این اسطوره ضربه بزند به آن هجمه وارد میکنند و یک لوگوسی به نام انقلاب اسلامی می آید و امام آن را تبیین میکند و آن میتوس قبلی تخریب میشود و این لوگوس توسط مردم پذیرفته میشود و بعد از چند سال این دوباره خودش تبدیل به میتوس میشود و مردم میگویند امام!!! ▪️این جریان از زمان های قدیم بوده و به نوعی از سنت آگوستین شروع شد و سپس توسط دیگران و نئو افلاطونی ها ادامه یافت. ▪️درادامه استاد به شرح پایه های ایمان مسیحی از کتاب کلام مسیحی صفحه63 پرداختند: 9 باور و عناصر مهم مسیحیت 1) پایه های ایمان مسیحی 2) خدا 3) تجسم 4) حضرت عیسی 5) لقب های حضرت عیسی 6) تثلیث 7) حضرت مریم 8) فدا 9) کلیسا واسرار(آیین های هفتگانه) ♦️مورد اول پایه های ایمان مسیحی: مسیحیت برایمان رسولان عیسی (حواریون) استوار است رسولان وحواریون بعد از حضرت عیسی مجددا ایشان را شهود کردند و یک جامعه نبی شکل گرفت و معتقد بودند که حضرت عیسی وروح القدس رسالت را به آنها واگذار کرده اند و ازاین زمان بود که پایه های ایمان مسیحیت شکل گرفت و حضرت عیسی از قالب قبلی خود در نزد آنها در کنار خدا و روح القدس قرار گرفت و معتقد بودند که خداوند وحی فرموده و حضرت عیسی تجسم وحی خداست 🚦 @Westernstudies
جلسه یازدهم غرب شناسی.mp3
27.67M
🧿 درس غرب شناسی (تاریخ تمدن و مکاتب فکری) 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری جلسه یازدهم: قرون وسطی- کلام مسیحی خدا، تجسم و تثلیث 🚦@Westernstudies
🔹 درس غرب شناسی 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری 🔹جلسه یازدهم 🔹 قرون وسطی - کلام مسیحی / خدا، تجسم و تثلیث ✍ تنظیم از: امین حسین مهدیان ⚫پایه های ایمان مسیحیت در جلسات قبل مطرح شد ⚫در این جلسه در ابتدا مطالبی فرعی در خصوص شخصیت پیداکردن زن و نقش اسلام در این شخصیت بخشی و الغای برده داری در امریکا مطرح شد 🔵 پس از آن صفحه 67 کتاب کلام مسیحی خوانده شد: در آنجا به طور خلاصه بیان شد که یکی از اعتقادات مسیحیت اعتقاد به خدای یکتا است که خدا را پدر و امت را فرزندان او میدانستند و این تاثیر یهودیت بود ♦اصل تجسم: مسحیت معتقد است که پیام خدا یا همان وحی تبدیل به جسم شد به شکل عیسی درآمد لذا عیسی مسیح کتاب وحیانی نیاورده است همچنین معتقد نیستند که حضرت مریم همسر خداست ♦توضیح لقب پسر خدا برای حضرت عیسی: این لقب بنابر نظر مسیحیت نشان از صمیمیت و ارتباط نزدیک عیسی با خداست که به همان تجسم و این که وحی خدا به صورت عیسی مجسم شد اشاره دارد ♦تثلیث: همانطور که بیان شد مسیحیت اعتقاد ندارد که ما سه خدا داریم و حتی کلیسا با افرادی که قائل به سه خدا بودند مخالفت کرد پس در مسیحیت چیزی تحت عنوان سه خدای جداگانه و در عرض هم نداریم بلکه قائل به یک نوع سه گانگی هستند. پس این تثلیث سه گانگی در ارتباط خدای پدر با پسر و روح القدس است و حتی در ارتباط این سه باهم بین خود مسیحیت اختلاف است و یکی از اختلافات ارتدکس و کاتولیگ ها راجب همین موضوع است در واقع ما تثلیث را به معنای ارتباط با خدا رد میکنیم و این که کلام خدا مجسم شده باشد را قبول نداریم 🔵در آخر هم منابعی به عنوان مقدمه برای جلسات بعد معرفی شد که به این ترتیب بود: 1️⃣کتاب آینده انقلاب اسلامی ص 157 2️⃣کتاب علل گرایش به مادی گری ص 71 3️⃣سیری در نهج ابلاغه ص 124 🚦 @Westernstudies
♦️دانلود PDF کتاب علل گرایش به مادیگری ♦️اثر استاد شهید مطهری 👈 از صفحه ۵۵ اشاره به نقش نارسائی های مفاهیم کلیسا در مادی گرایی 🚦@Westernstudies
جلسه دوازدهم غرب شناسی.mp3
17.97M
جلسه دوازدهم دوره ها و مکاتب قرون وسطی- کلام مسیحی خدا، تجسم، متن علل گرایش به مادی گرایی 🚦@Westernstudies
🔹 درس غرب شناسی 🔹جلسه دوازدهم 🔹استاد سید مجتبی امین جواهری 🔹موضوع: قرون وسطی، کلام مسیحی ، متن کتاب علل گرایش به مادی گرایی ✍تنظیم از: امین حسین مهدیان 🔵در این جلسه صفحه 71 تا 83 کتاب علل گرایش به مادی گری خوانده شد درمورد فضای ارتباط کلیسا با مردم و شروع تحول و ورود غرب به دوره رنسانس: ♦نقش کلیسا در مادی گری: ابتدا معنای مادی گری بیان شد که به این معناست که تمام هستی شناسی ما ماده و تغییرات آن باشد ♦ تحت عنوان مادی گری مستند نوزاد (baby) معرفی شد که در آن تغییرات مادی درون بدن نوزاد و والدین او نشان داده شده ♦علاوه بر این مستند؛ کتاب وقتی نیچه گریست هم معرفی شد که درواقع شروع روان کاوی در عصر مدرن از آنجا شروع شد 🔵 بعد از آن به این مطلب اشاره شد که کلیسا هم از نظر فکری و اعتقادی و هم از نظر عملی موجب گرایش مردم به مادی گری شد که این عامل را از دو جهت بررسی می کنیم: 1⃣نارسایی مفاهیم کلیسا درمورد الهیات: در قرون وسطی مفاهیم سبک و بچگانه ای درمورد خدا ایجاد شد مثل جسم بودن خدا که مسیحیان از بچگی با همین صورت ها بزرگ میشدند که البته این در اسلام بسیار نهی شده و این مبارزه از جهتی مخالفت با بت پرستی بوده و از جهتی مخالفت با مسیحیت البته این میل به رؤیت خدا هم از یهودیت شروع شده بود که از حضرت موسی درخواست کردند تا خدا را به آنها نشان دهد ♦نکته ی مهم این که مسیحیت در سال های ابتدایی به عنوان فرقه ی انحرافی شناخته میشد تا این که پولس تبلیغ خودش را گسترش داد و سراغ غیر یهودیان رفت که موجب شد مسیحیت دین جداگانه ای بشود 2️⃣خشونت های کلیسا: کلیسا برخی علوم دانشمندان مسیحی را داخل در اصول عقاید کرد مثل مرکزیت زمین و با مخالفان آنها برخورد میکرد که این برخورد هم تنها طرد آن شخص نبود بلکه به صورت پلیسی این مخالفت هارا در نطفه خفه میکردند این رفتارها تا قرن 19 ادامه دار بود 🚦@Westernstudies
جلسه سیزدهم غرب شناسی .mp3
26.64M
جلسه سیزدهم دوره ها و مکاتب عوامل پیدایش عصر روشنگری 🚦@Westernstudies
🔹 غرب شناسی : دوره ها و مکاتب 🔹جلسه سیزدهم 🔹استاد سید مجتبی امین جواهری 🔹موضوع: ورود به مقدمات رنسانس ✍تنظیم از: امیر مهدی هیزجی ◼️خلاصه جلسه قبل: در جلسه قبلی نقش کلیسا در مادی گرایی بررسی شد که در آن جا ۲ عامل کلی برای نقش کلیسا در مادی گرا شدن مردم بیان شد :۱.نارسایی مفاهیم در مورد الهیات. ۲.خشونت های کلیسا ◾️عوامل ظهور دوره رنسانس ▪️مقدمه: شروع دوره رنسانس از قرن ۱۴ م بوده و تا اواخر قرن ۱۷ م ادامه داشته . واژه رنسانس اصطلاحی است فرانسوی که به معنای نوزایی است و فلسفه نامگذاری اش را این دانسته اند که پایه گذاران این دوره اعتقاد به ظهور دوره جدید و خروج از فلسفه اسکولاستیک و مدرسی را دارا هستند و در نتیجه منجر به ظهور دوره جدیدی شد که حیات بشر را دستخوش تغییر قرار داد 🔸۴ دسته عامل در ظهور رنسانس : ۱.عوامل علمی ۲.عوامل فرهنگی ۳.اجتماعی سیاسی ۴.عوامل فکری و فلسفی 💬نکته:‌ عصر رنسانس مرکب از این عوامل است و این موارد در همدیگر اثرگذار هستند 🔸بررسی مجزای عوامل 🔺۱.عوامل علمی ۱.۱.نهضت ترجمه از آثار مسلمین: در قرن ۱۲ و ۱۳ اتفاق افتاد و در نتیجه باب یکسری از علوم را برای غربی ها باز کرد چون تنها منبعشان همان فلسفه اسکولاستیک و مدرسی بود. ۲.۱.فلسفه اسکولاستیک: از این جهت از زمره عوامل شمرده میشود که فشار و رفتار کلیسا منجر به این شد که اعمالشان نتیجه عکس دهد‌. ۳.۱.نهضت علمی اکتشافات و اختراعات : _صنعت چاپ: نتیجه اش خروج کتب از کتابخانه ها و انتقال دانش بود. _دریانوردی: اضافه شدن مواردی به کشتی ها برای پیشرفته تر شدن و در نتیجه بیشتر ماندن بر سطح آب _تلسکوپ: تا قبل از تلسکوپ تحلیل های نجومی صرفا متوقف بر محسابات ریاضی یا چشمی بود. _باروت : سازماندهی کردن آن و قراردادن آن جزو سلاح های ارتش. 🔺۲.عوامل فرهنگی:جنبش های ادبی و هنری که در جلسات آینده با عنوانی مجزا به این دسته عوامل پرداخته خواهد شد. 🔺۳.عوامل و تحولات اجتماعی سیاسی: ۱.۳‌‌.دادگاه های تفتیش عقاید ۲.۳.ظلم پادشاهان ۳.۳.سست شدن نظام فئودالیسم : به این دلیل که قدرت متمرکز پادشاهان و کلیسا کم شد و فشار روی کارگر ها زیاد بود. ۴.۳.پیشرفت تجارت و کشاورزی در اروپا : به دلیل دریا نوردی و تسهیل در رفت و آمد و درنتیجه افزایش صادرات و واردات. ۵.۳.ایجاد سرمایه و بانک ۶.۳.نهضت های اصلاحی دینی(پروتستان) ۷.۳.تضعیف کلیسا و نظام شورایی 🚦@Westernstudies
جلسه چهاردهم غرب شناسی .mp3
29M
جلسه چهاردهم دوره ها و مکاتب عوامل پیدایش عصر روشنگری 🚦@Westernstudies
🔹 غرب شناسی دوره ها و مکاتب 🔹جلسه چهاردهم 🔹استاد سید مجتبی امین جواهری 🔹موضوع : ادامه عوامل در ظهور رنسانس ✍تنظیم از: امیر مهدی هیزجی ◼️خلاصه جلسه قبل: در جلسه قبلی از عواملی که تاثیر گذار بودند در شکل گیری رنسانس بحث شد که این عوامل به ۴ دسته کلی تقسیم میشدند :۱.عوامل علمی.۲.عوامل فرهنگی۳.عوامل و تحولات سیاسی اجتماعی‌ ۴.عوامل فکری فلسفی که از ۳ مورد آنها بحث شد. ◾️عامل چهارم در ظهور رنسانس 🔺عوامل فکری فلسفی: ۱.انقلاب فکری فلسفی دکارت ۲.انقلاب کوپرنیک ۳.انقلاب فکری گالیله 🔸انقلاب فکری فلسفی دکارت رنه دکارت فیلسوفی است فرانسوی که در قرن ۱۶ ب م متولد و در قرن ۱۷ ب م از دنیا رفته است . 🔸اندیشه دکارت 🔻زمینه ظهور: منشا ظهور اندیشه دکارت از شک گرایی در کلیسا آغاز شد و تفکر دکارت به گونه ای پیش رفت که دکارت منشا ظهور شک در شناخت،شناخته شد. و موج دوم شک گرایی بعد از وی آغاز شد و به نوعی سنگ بنای این عقیده را دکارت پایه ریزی کرد. شک دکارت : دکارت پس از شک در کلیسا کم کم به همه چیز شک میکند و نمیتواند حقیقتی را برای اشیاء درک کند و واقعی برای آن ها پیدا کند. 💬نکته: دکارت حتی با وجود اینکه در طبیعیات دست داشته نتوانسته وجودی برای طبیعت درک کند و ارتباط حسی را نمیتوانسته منشا شناخت بنامد و حس باعث نمیشود که ما حقیقت اشیاء را درک کنیم چون حقیقت برای عقل است . و در معقولات هم نمیتوانسته به بدیهیات برسد چرا که هیچ محتوایی ندارد که شک در آن نباشد. 🔻سرانجام فکر دکارت : سپس به این نتیجه میرسد که تنها چیزی که نمیتواند در آن شک کند خود شکش است و به این نتیجه رسید که "من شک میکنم پس هستم" و با همین پایه شناخت را بنا گذاشت و واقعیت را فرع اندیشه دانست و با همین تفکر چیز های دیگر را ثابت کرد و به مسیحیت رسید. 🔻سوء استفاده از تفکر دکارت : هر چند خود دکارت از این تفکر به نتیجه درستی رسید ولی همین مبنا پایه بسیاری از عقائد دیگر شد و به نحوی فلسفه را به قبل و بعد از این مبنا تقسیم کرد . چرا که قبل از دکارت و از زمان ارسطو این شناخت بود که فرع واقعیت بود ‌. و بعد از دکارت آمدند و گفتند که حالا که واقعیت فرع شناخت است ما باید اول بفهمیم معرفت چیست که واقع را از آن بفهمیم و مسیر فلسفه تا قبل از این تفکر هستی شناسی بود ولی حالا تبدیل شد به معرفت شناسی و ملاک هستی شد خود انسان . 🔻نتیجه : نتیجه تفکرات دکارت این شد که عده ای پس از او آمدند و گفتند هر کس با نظر خودش به واقع میرسد و این شد منشا پلورالیزم و پایه های امانیسم هم از این اندیشه شکل میگیرد چرا که آن ها انسان را محور عالم قرار میدهند. و مبحث نسبیت اخلاق راسل هم که خوب یا بد بودن و خاصیت شیء را نسبت میدهد به مواجهه انسان و نسبتی که با آن شیء دارد را هم این مبنا پایه ریزی کرد . 🚦@Westernstudies
جلسه پانزدهم غرب شناسی.mp3
29.59M
جلسه پانزدهم دوره ها و مکاتب دکارت و تأثیر اندیشه فلسفی او بر آینده فلسفه 🚦@Westernstudies