با نور تو راه مستقیمی داریم
در صحن تو جَنّةُالنَّعیمی داریم
دلتنگ کریم اهلبیتیم ولی
صد شکر که سَیّدالکریمی داریم
✍🏻 #یوسف_رحیمی
☑️ @Yusof_Rahimi
مرید صبح نگاه تو میبرد از یاد
مگر ترنم «قال الامامُ صادق» را؟
✍🏻 #یوسف_رحیمی
☑️ @Yusof_Rahimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحن تو غرق بوی گل یاس میشود
اینجا حضور فاطمه احساس میشود
✍🏻 #یوسف_رحیمی
☑️ @Yusof_Rahimi
📗 حسن یوسف
✍🏻 گزیده اشعار یوسف رحیمی
📖 به انتخاب:
آقایان سیدمحمدجواد شرافت و حسن بیاتانی
📝 با مقدمه:
استاد سیدمهدی حسینی رکنآبادی
📎 لینک خرید اینترنتی از نمایشگاه کتاب
☑️ @Yusof_Rahimi
📗 مقدمه کتاب حُسن یوسف
📝 به قلم استاد سیدمهدی حسینی رکنآبادی
همه کسانی که با شعر مذهبی ـ ولایی انس و قرابت ذهنی دارند میدانند که شاخهای از این نوع هنر قدسی، شعری است مناسب اجرا در هیأت که با تسامح «شعر هیأت» نام گرفته است؛ شعری که زبان ساده و عمومفهم و موسیقی دلپذیر و متنوع، از مهمترین ویژگیهای آن است.
شاعری را میتوان «هیأتیسُرا» نامید که در کنار شناخت اصول شعر و توانایی کاربرد دقیق و عمیق آن، بر ظرایف زبان و موسیقی نهفته در کلام عموم مردم تسلط داشته باشد و بتواند آن را در قالبهای مختلفِ اجرا، از جمله: غزلِ کاربردی، غزلِ موردی، مثنوی، و انواع نوحه (نوحه سنتی، زمینه، واحد، شور و سرود پایانی) بهکار گیرد. بنابراین، نمیتوان تصور کرد شاعری بدون حضور مستمر در هیأت و نیز انجمنهای ادبی ـ با هدف نقد و محک زدن اشعارش ـ بتواند به این مهم، یعنی ارائۀ شعرِ مناسبِ اجرا در هیأت دست یابد.
یوسف رحیمی را سالهاست میشناسم، از زمانی که در جلسه انجمن شعر ولایی «مشکات» حضور یافت. انجمنی که از سال ۱۳۶۹ با هدف تقویت مبانی شعر نوجوانان و جوانان راهاندازی شد و از سال ۱۳۸۰ به بعد با حضور شاعران اهل هیأت، از جمله: سیدمحمدجواد شرافت، سیدمحمد بابامیری، حسن بیاتانی و... رونق خاصی یافت.
یوسف رحیمی را اهالیِ هیأت، بیشتر با نوحههایش میشناسند اما او در این سالها با تلاش زایدالوصفی که داشته، توانسته است از این «حصارِ هویتی» خارج شود و به عنوان شاعری هیأتیسُرا ـ که به «طرازِ شعر هیأت» دست یافته، اصول آن را میشناسد و رعایت میکند ـ شناخته شود.
...
لازم به تأکید است امروزه در بین اهالیِ هیأت و مداحی، برخی از افراد، عنوان «شاعر هیأتیسُرا» یافتهاند؛ افرادی که توانستهاند به لطف شناختِ نسبی از موسیقی (وزن و ردیف و قافیه)، کلماتی را کنار هم بچینند و بر آن نام شعر نهند! اما از اصول شعر و حقیقت شعرِ مناسب هیأت، چندان شناخت ندارند. متأسفانه به جهت تعدّد این نوع افراد و حجم بالای اجرای اشعار ایشان در بسیاری از هیآت، در این دوره، ذائقه شعری جامعه نیز به مرور تغییر کرده است و هر نظمِ دلنشین ـ که مناسب فهم عموم و بهویژه عوام باشد ـ شعر مناسب هیأت نامیده میشود! اما باید گفت شعر مناسب هیأت، معیارهایی دارد و بر اساس آن بهراحتی میتوان درباره شاعر هیأتیسُرا، سنجش دقیقی داشت.
شاعر هیأتیسُرا کسی است که:
ـ اصول و قواعد شعر را میشناسد و آن را دقیق به کار میبندد.
ـ به برجستگی عناصرِ «زبان»، «موسیقی»، «احساس» و «خیال» در شعر توجه دارد و میداند این چهار عنصر، بارِ اصلی شعر را بر دوش میکشند تا مفاهیم و محتوای فرهنگ اهلبیت(علیهمالسلام) با زبانی «ساده و شیوا»، «روشنگرانه»، «دلپذیر» و «ماندگار» به مخاطب در هیأت ارائه شود.
ـ زبان شعر را به شکل سالم و هنرمندانهای به کار میبرد.
ـ مرز میان شعر مناسب اجرا در هیأت و غیر آن را بهخوبی میشناسد.
ـ اوج شعر مناسب هیأت را «بازسازیِ تاریخ با زبان هنری» میداند نه صرفاً روایت منظوم، احساسی و ضعیف.
ـ هدف مهم شعر را حماسهپردازی میداند، نه صرفاً بیان مظلومیت اهلبیت(علیهمالسلام).
ـ میان مضمونپردازی و نظمسرایی تمایز قائل است.
ـ مراتب مرثیه و خطوط قرمز آن را از نظر فنی و محتوایی میشناسد و به قواعد آن پایبند است؛ به عبارت دیگر، «حیای ذاتی» در بیان مراثی اهلبیت(علیهمالسلام) را رعایت میکند.
ـ شرایط مدح و ستایش حضرات معصومین(علیهمالسلام) و اولیای الهی را میداند؛ اهمیت آن را درک کرده است و از حدود آن، پای فراتر نمیگذارد.
ـ برای رسیدن به شعر اصیل و به عبارت دیگر «شعر طراز هیأت»، اصول مهمِ وسواس هنری، نقدپذیری و آموزش را در کنار سُرایش در نظر دارد و هرگز از آن غافل نمیشود.
...
یوسف رحیمی پس از انتشار چندین مجموعه شعر و نوحه، اکنون به این مجموعه کمحجم اما غنی رسیده است؛ مجموعۀ «حُسن یوسف»، محاسنی دارد از جمله:
۱. سعی شاعر در رسیدن به شعر واقعیِ مناسبِ هیأت یا «شعر طراز هیأت»، در این مجموعه مشهود است و تقریباً تمامیِ معیارهای شعر مناسب اجرا در هیأت ـ که در سطرهای بالا ذکر شد ـ مدّ نظر او بوده است.
۲. برخی اشعار او بعد از بازسازیهای فراوان و به عبارت بهتر، پس از چند دوره وسواس هنری به این مجموعه راه یافته است. حتی برخی اشعار کاملاً دگرگون و بازآفرینی شده است.
۳. هر شاعری نسبت به اشعار خود علاقۀ وافری دارد و گاه این احساس شیفتگی، کار را در گزینش اشعار برتر، بر او دشوار میسازد. حُسنِ یوسف رحیمی در «حُسن یوسف»، این است که انتخاب را به دو شاعر سختگیر و نکتهسنج سپرده است تا ایشان نه بر اساس قواعدِ دوستی میان عوام، که بر مبنای اصولِ دوستی میان شاعران واقعیِ هیأت، اشعار او را گزینش و نمونههای مناسب و درخوری از شعر مناسبِ هیأت ارائه کنند.
همه بر این باوریم که گل بیخار خداست! و بدون تردید برخی از ابیات این مجموعه میتوانست برتر و جذابتر از این باشد که اکنون هست؛ و مقصود صاحب این قلم از نوشتن این نکات، نه تحسینِ محض بود و نه تعارف با یوسف رحیمی و نه دفاع همهجانبه از این اثر؛ بلکه غرض، دفاعی تمامقامت است از روشی که یوسف رحیمی انتخاب کرده تا به شعر واقعیِ هیأت برسد و نیز اعتراض به وضع موجود در عرصه شعر هیأت و گله از مُتشاعرانی که نظمشان به عنوان «شعر» از حنجرۀ بسیاری از مداحان شنیده میشود.
بهجاست در پایان این مختصر، به سهم خویش از یوسف رحیمی عزیز و نیز حسن بیاتانی و سیدمحمدجواد شرافت به جهت همنوایی در ارائه و گزینش مجموعهای قابل دفاع در عرصه شعر مناسب هیأت سپاسگزار باشم. امیدوارم مخاطبان گرامی این مجموعه، بهویژه شاعران و مداحان نیز با سِیر در این مجموعه، لذت مطالعه شعر واقعی و مناسب اجرا در هیأت را بیش از همیشه تجربه کنند؛ بمنّه و کرمه.
آبانماه ۱۳۹۵
☑️ @Yusof_Rahimi
يَٰبَنِيَّ ٱذهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن يُوسُفَ وَ أَخِيهِ وَ لَا تَاْيـَٔسُواْ مِن رَّوحِ ٱللَّهِۖ إِنَّهُۥ لَا يَاْيـَٔسُ مِن رَّوحِ ٱللَّهِ إِلَّا ٱلقَومُ ٱلكَٰفِرُونَ
اى پسرانم! برويد از يوسف و برادرش جستجو كنيد و از رحمت خدا مأيوس نباشيد؛ زيرا جز مردم كافر از رحمت خدا مأيوس نمىشوند!
سورهٔ یوسف، آیهٔ۸۷
#امام_رضا علیهالسلام فرمودند:
رأيتُ أبي عليهالسلام في المَنامِ فقالَ: يا بُنَيَّ، إذا كُنتَ في شِدّةٍ فأكْثِرْ أنْ تقولَ: «يا رئوفُ يا رحيمُ».
پدرم را در خواب ديدم فرمود: پسرم! هرگاه در سختى و گرفتارى بودى جمله «يا رئوفُ يا رحيم» را فراوان بگو.
📗 مهج الدعوات، ص۳۹۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میگفت عارفی که خدا را قسم دهیم
امشب همه به حق تو یا أيها الرئوف
☑️ @Yusof_Rahimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
او رفت و به سرمنزل مقصود رسید
او رفت و به آنچه لایقش بود، رسید
هر کس وسط راه بماند، ماندهست...
آن مرد که یک لحظه نیاسود، رسید
✍🏻 #یوسف_رحیمی
☑️ @Yusof_Rahimi
هدایت شده از کاروان دل
#مقاومت_اسلامی
#فلسطین
#غزل_پیوسته
🔸پارۀ تن اسلام🔸
ای غزه! با هجوم ستمها چه میکنی؟
ای زخمی از خیانت دنیا چه میکنی؟
وقتی به رسم جاهلیت، باز کودکی
زنده به گور میشود اینجا چه میکنی؟
دیدم میان آتش و خون شعله میکشی
در تندباد حادثه اما چه می کنی؟
آه ای عقاب زخمی بین قفس اسیر
ای غزه! ای حقیقت تنها چه میکنی؟
ای سرزمین عشق و جهاد و مقاومت
در پاسخ سکوت و تماشا چه میکنی؟
همراه طفل و پیر و جوان ایستادهام
کوهم که با تمام توان ایستادهام
بر غربت من و همۀ کودکان من
هرچند چشم بسته جهان، ایستادهام
از خون لالههای وطن زندهام هنوز
سروم که در هجوم خزان ایستادهام
آتشفشان خشم و خروش و حماسهام
توفنده، زنده، در فوران، ایستادهام
تا صبح برقراری عدل و ظهور حق
پاینده تا سپیدهدمان ایستادهام
#یوسف_رحیمی
☑️ @karavanedel
هدایت شده از کاروان دل
هم مرد حماسههای طوفانی بود
هم سالک قلههای عرفانی بود
ماندهست هنوز تا که بشناسیمش
یک رهرو مکتبش سلیمانی بود
✍🏻 #یوسف_رحیمی
☑️ @karavanedel
☑️ @Yusof_Rahimi
هدایت شده از کانال رسمی میثم مطیعی
ShahadatImamJavad1403[02].mp3
37.44M
▪️آخر شبیه جد غریبش شهید شد (روضه)
🎙 بانوای: حاج میثم مطیعی
👈 مشاهده متن:
Meysammotiee.ir/post/2967
☑️ @MeysamMotiee
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آب مهریه تو گشته و تطهیر شده
در دل شیعه فقط مهر تو تکثیر شده
@Farsna
از نور ولایتت جهان سرشار است
هر کس که تو را ندید روزش تار است
هر چند که دیر است ولی میفهمند
فردای بدون تو چه حسرتبار است
✍🏻 #یوسف_رحیمی
☑️ @karavanedel
☑️ @Yusof_Rahimi
هدایت شده از شعر انقلاب
میدانداریِ ما
امروز روز ماست، برخیز!
امروز وقت یاری ماست
برخیز! چشم مرد میدان
حالا به میدانداری ماست
از ما چه میماند پس از ما
جز عشق، جز شور و حماسه؟
شرح تمام عاشقیهاست
در این حضور ما خلاصه
یک روز هنگام جهاد و
یک روز هنگام نبرد است
هر کس که باشد مرد میدان
هرجا که باشد مرد مرد است
وقت ستیزِ ماست امروز
با هر دروغ و ناامیدی
آمیخته هر برگۀ رأی
با جوهر خون شهیدی
وقت حضور ماست امروز
امروز، روز انتخاب است
امروز جشن همدلیها
امروز جشن انقلاب است
✍🏻 #یوسف_رحیمی
🏷 #انقلاب_اسلامی | #انتخابات
🇮🇷 @Shere_Enghelab
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🗳 این پوستر را در #بعلاوه_یک گروه از گروههای دوستان و نزدیکان خود بفرستید
🕰فرصت بزرگ مشارکت
✏️ رهبر انقلاب، در دیدار اخیر: مشارکت مردم برای نظام جمهوری اسلامی پشتوانه است، مایهی آبرو است، مایهی سربلندی است. اگر چنانچه مردم مشارکت واضحتر و بهتر و روشنتری داشته باشند، نظام جمهوری اسلامی این توانایی را پیدا خواهد کرد که حرف خودش و نیّات خودش و مقاصد خودش را ــ چه در داخل کشور، چه در مجموعهی امتداد راهبردی کشور ــ تحقّق ببخشد، و این فرصتِ خیلی بزرگی است برای کشور. ۱۴۰۳/۴/۱۳
🗳 #بعلاوه_یک (پویش بخش تعاملی رسانه KHAMENEI.IR)
«حداقل یک نفر» از آشنایان، دوستان و یا نزدیکان خود را که هنوز برای حضور در انتخابات تصمیم نگرفته است، بخاطر سرافرازی نهضت و انقلاب اسلامی ملت، ایران قوی و جمهوری اسلامی به رأی دادن متقاعد کنید.
📥 نسخه قابل چاپ
📥 صفحه پویش
🖥 farsi.khamenei.ir/mosbate1/
حاج محمود کریمی؛ فَابکِ لِلحُسَین.mp3
3.45M
شبهای جمعه مثل ملائک میان عرش
با بوی سیب پیرهنی فَابکِ لِلحُسَین
🎙 #حاج_محمود_کریمی
✍🏻 #یوسف_رحیمی
☑️ @HajMahmoud_Karimi
☑️ @Yusof_Rahimi
پدر جان! کوثرت را میشناسی؟
گل نیلوفرت را میشناسی؟
نگاهی کن به حال و روزم امشب
ببینم دخترت را میشناسی!
✍🏻 #یوسف_رحیمی
☑️ @Yusof_Rahimi
هدایت شده از حاج مهدی سلحشور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 #ریل | من هم میمانم تا پای جانم
📹 در ایام ماه محرم، گلچینی از مداحی مداحان اهل بیت(ع) در حسینیه امام خمینی(ره) در حضور رهبر انقلاب منتشر خواهد شد.
🏴 #بعثت_خون
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از شعر هیأت
💠 تلمیح
صدایت را در این صحرا طنینانداز خواهی کرد
تو موسایی و در گهواره هم اعجاز خواهی کرد!
سپیدی گلوی توست این یا که ید بَیضا؟
تو چشم کورها را بر حقیقت باز خواهی کرد
کدامین راز خلقت را تو در این طور میبینی
که جانت را فدای گفتن آن راز خواهی کرد
چه زیبا دل به دریا میزند مادر، چه زیباتر،
عروجت را از آغوش پدر آغاز خواهی کرد
بگو که باز میگردی به آغوشش غریبانه
بگو با خون سرخت تا خدا پرواز خواهی کرد
::
اسیر سِحر دنیاییم... محتاج نگاه تو
تو موسایی و در گهواره هم اعجاز خواهی کرد
📝 #یوسف_رحیمی
🔹هر چه فضای عاطفی در شعر مذهبی، غنیتر، پرمحتواتر و دارای پشتوانهی فرهنگی و قرآنی و روایی باشد، به همان میزان تاثیر عاطفی شعر نیز عمیقتر و ماندگارتر خواهد بود؛ از طرفی نشان میدهد که شاعر در بیان عواطف مذهبی خود تا چه اندازه از پشتوانه فکری و مطالعاتی برخوردار بوده است.
🔸از بهترین شگردهایی که شاعر مذهبی به خصوص در مدح و مرثیه میتواند برای غنای محتوایی و ایجاد لایهی فرهنگی و فکری در شعر از آن بهرهمند شود، تلمیح است. شاعر میتواند با اشاره به معارف دینی، قرآنی و روایی برای غنا بخشیدن به مضامین و عاطفه در شعر استفاده کند.
🔹در مطلع این غزل، شاعر با استخدام هنرمندانهی دو واژهی موسی و گهواره، از طرفی مقایسهای بین داستان حضرت علی اصغر(علیهالسلام) و حضرت موسی(علیهالسلام) انجام داده و از طرفی نام گلی را به ذهن مخاطب متبادر میکند با نام «موسی در گهواره» که گلهای بسیار کوچک آن در غلافی گهواره شکل رشد میکنند.
🔸شاعر به این تلمیح بسنده نکرده و در تمام ابیات، خود را ملزم ساخته تا از وجوه مختلف، این مقایسه با حضرت موسی(علیهالسلام) را ادامه دهد. در بیت دوم به ید بیضا؛ در بیت سوم به وادی طور؛ در بیت چهارم به داستان مادر حضرت موسی(علیهالسلام) و به نیل انداختن او در نوزادی؛ در بیت پنجم، به بازگشت فرزند به آغوش مادر و در بیت آخر به برخورد آن حضرت با ساحران اشاره کرده است. حال آنکه تمامی این اشارات با اینکه یادآور داستان حضرت موسی(علیهالسلام) هستند اما دربارهی حضرت علی اصغر(علیهالسلام) به کار رفتهاند.
🔹شاعر میتوانست راه سادهتری انتخاب کند و برای تلمیح به سراغ موضوعات مختلف برود، چرا که تمرکز بر یک موضوع (حضرت موسیعلیهالسلام) و اشارهی تلمیحی به آن، در همه ابیات، در نگاه اول دشوار مینماید. اما همین اعنات و موفق بیرون آمدن از آن، موجب تمایز و درخشش شعر، در میان سایر اشعاری است که با این موضوع سروده شدهاند.
✍🏻 #حسن_بیاتانی
📗 #چهل_شعر_چهل_نکته
🌐 shereheyat.ir
✅ @ShereHeyat