خطای نوع سوم سیاستی در مسأله حجاب
رفع مسأله بدحجابی به منزله یک مسأله عمومی پیچیده، در طی سالهای اخیر بیش از هر چیز متأثر از عملکرد سیستم سیاستگذاری عمومی در زمینه ترویج حجاب بوده است. بنابراین شناسایی دلایل اثربخش نبودن عملکرد این سیستم در زمینه ترویج حجاب از ضرورتهای اشتغال دغدغهمندان سیاستی و علمی در شرایط کنونی خواهد بود.
در یک رصد ابتدایی، سوابق سیاستگذاری حجاب نشان میدهد که در نظام سیاستگذاری موضوعات فرهنگی و اجتماعی عموماً آنچه به باده فراموشی سپرده شده، پرداخت به «مسأله شناسی» پیش از «تدوین راهحل» در فرایند سیاستگذاری بوده است. عدم پردازش دقیق صورت مسأله در موضوعاتی پیچیده و درگیر با چندین حوزه مانند حجاب و در واقع ابتلای دستگاه سیاستی به بیماری تغافل از صورتبندی مسأله و بیتوجهی به صورتهای متکثر آن در طی سالهای متمادی دامنگیر دستگاه سیاستگذاری بوده است.
ادامه مطلب را در فایل PDF بخوانید
@Zananeiran1
خطای نوع سوم سیاسی در مساله حجاب.pdf
1.29M
ناهید سلیمی/ عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
@Zananeiran1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خبر
«خط سوم» نام برنامه جدیدی است که خود را مجله ویژه زنان ایرانی میداند و روزهای سهشنبه و چهارشنبه از شبکه دو پخش میشود.
به گزارش تارنمای شبکه دو، این برنامه شامل بخشهای مختلفی همچون «هدیه فرهنگی» پیرامون معرفی کتاب، «تجربه زیسته» در قالب پادکست تصویری، «معرفی بانوان شاخص انقلاب اسلامی» و «مردم چی میگن» با موضوع مصاحبه مردمی است.
اولین قسمت از این برنامه دیشب پخش شده و دومین قسمت از آن امشب حوالی ساعت ۲۳ با موضوع تشکلهای دانشجویی و دختران پخش خواهد شد.
بنظر میرسد بعد از سالها شاهد آغاز یک برنامه تخصصی حول مسائل زنان و خانواده در صداوسیما هستیم. امید است که این برنامه حقیقتا بتواند دغدغههای واقعی را بیان کند و به صورت تخصصی به آنها بپردازد.
@Zananeiran1
مواجهه فرهنگی ما با مسأله حجاب سرو سامان ندارد
پس از وقایع سال گذشته و در چند وقت اخیر شاهد سیل اقدامات و اظهارنظرهای مسئولان، نهادها و کارشناسان مختلف در خصوص مسأله حجاب هستیم. گرچه لزوم اقدام در این حوزه بر کسی پوشیده نیست و بسیاری از اقدامات نیز به جا بودهاند اما نقد و بررسی کارشناسی اقدامات کنونی و گذشته نیز امری ضروری است؛ چرا که اقدام نابجا نه تنها چاره مشکل نیست بلکه برخی مواقع میتواند وضع مسألهای را بدتر کند. در همین راستا در گفتگویی با مجید دهقان، دکتری فلسفه دین و عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده به این موضوع پرداختیم که مواجهه با موضوع حجاب چه الزاماتی دارد و چگونه میتوان به یک مواجهه مطلوب دست یافت. در ادامه این گفتگو را میخوانید.
چگونگی مواجهه با موضوع حجاب اکنون به یک سؤال جدی تبدیل شده است. شما در این خصوص چه نکات و ملاحظاتی را مدنظر دارید؟
حجاب در اصل یک مقوله فرهنگی است؛ گرچه در ایران سیاسی هم شده. البته وجهه سیاسی حجاب مربوط به چند دهه اخیر نیست بلکه به چندین دهه قبل و به اولین مواجهه ایران با تمدن جدید برمیگردد. در حوزه حجاب درست است که ما نیازمند ورود قانونی و حتی گاهی قضائی هستیم ولی تفاوت اساسی آن با سایر مسائل این است که حجاب رفتاری است که شخص باید در مورد آن قانع بشود. در واقع برای ما مطلوب نیست که این قانون را هم مثل کمربند ایمنی صرفاً از روی الزام اجرا کنند بلکه شرایط مطلوب وقتی است که به این باور رسیدهاند و این رفتار در آنها نهادینه شده است.
ادامه مطلب را در فایل PDF بخوانید.
#حجاب
#حیا
#زیست_عفیفانه
#گشت_ارشاد
@Zananeiran1
مصاحبه حجاب.pdf
706.3K
مجید دهقان/دکترای فلسفه دین و عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
@Zananeiran1
طردشدگان
حیا در جامعه ایرانی همواره از ارزشهای فرهنگی محسوب شده و اگرچه کاربرد عام دارد ولی از گذشته بخش مهمی از زنانگی آرمانی جامعه ایرانی را تشکیل داده است. علاوه بر فرهنگ، در گفتمان دینی رسمی نیز بر حیا تأکید میشود. در این گفتمان حیا اگرچه به زنان اختصاص ندارد ولی بار آن برای زنان بیشتر بوده و از سویی پیوند وثیقی با حجاب و برخی رفتارهای زن دارد. چنین رویکردی موجب شده است تا با کمترشدن تمایل زنان به الگوهای مطلوب رسمی حجاب و تغییر سبک پوشش و آرایش ایشان در سالهای اخیر، این ذهنیت ایجاد شود که حیا از جامعه ایرانی رخت بسته است اما شواهد متعددی گویای آن است که بسیاری از نمودهای حیا همچنان پررنگ است. لفظ حیا همچنان در میان زنان استفاده شده و کنشهای خود را در نسبت با این صفت اجتماعی تعریف و تحدید میکنند. این موارد چنین میرساند که در جامعه امروز، حیا صفتی مهم و زنده است اما دیگر همچون گذشته یکدست نیست و همه زنان نگاه و رویکرد یکسانی نسبت به حیا و باحیابودن ندارند. امروز شاید بتوان از تغییر معنای حیا صحبت کرد.
در پژوهشی که سال 1400 انجام دادم، به دنبال کشف معنای حیا در نزد زنان ایرانی و درک و تصور ایشان از این مقوله بودم و با اتخاذ رویکرد پدیدارشناختی مصاحبههایی عمیق با 20 نفر از زنان 18 تا 35 سال با پوششهای متفاوت داشتم. نتایج این پژوهش جالب توجه بود.
ادامه مطلب را در فایل PDF بخوانید.
#حجاب
#حیا
#زیست_عفیفانه
#گشت_ارشاد
@Zananeiran1
طردشدگان.pdf
1.26M
شیما علی ابادی/ دانشجو دکترای مطالعات زن و خانواده دانشگاه شهید بهشتی
@Zananeiran1
طرح مسائل زنان و خانواده در دیدار دانشجویان با رهبری
📌
۲۹فروردین ۱۴۰۲ در آخرین روزهای بهاری ماه مبارک رمضان به رسم هرساله، دیدار دانشجویان سراسر کشور با رهبر انقلاب در حسینیه امام برگزار شد. این جلسه با فضایی پویا و سرشار از انرژی جوانی همواره متفاوتتر از بسیاری از دیدارهای رهبری با اقشار مختلف شناخته میشود که نمایندگان دانشجویان در آن فرصت دارند تا بدون پرده نقدهایی را پیرامون مسائل مختلف کشور و همچنین فکر، نظر و راهکار خود را در مورد مسائلی که در طول فعالیتشان به آن رسیدهاند در محضر مقام اول کشور عنوان کنند.
در میان موضوعهای متنوع مطرح شده در این دیدارها، در سالهای اخیر و به خصوص در نیمه دوم دهه ۹۰ شاهد بروز گفتمان و محورهایی نو و روبهجلو در حوزه زنان و خانواده در متن سخنرانی اتحادیههای دانشجویی بودهایم؛ مواردی که طرح آنها در این سطح از جلسات به تکاپو واداشتن تشکلها و دانشگاههای بسیاری را به دنبال داشته است. اگرچه در ابتدا تعداد این موضوعها کم بود ولی روند روبه رشد آن در طی سالهای متمادی نشان از دغدغهمند شدن دانشجویان در این حوزه راهبردی و حساس است. امسال نیز محورهایی در این حوزه در سخنرانیها طرح شد اما اما آنچه در دیدار امسال ملموس بود، تفکیک موضوعها و سخنرانها بر اساس جنسیت آنها است؛ به طوری که عمده مسائل زنان از زبان دو سخنران خانم عنوان شده است.
✍🏻فرناز اینانلو، فعال حوزه زنان و خانواده
متن کامل را در لینک زیر بخوانید👇🏻
https://irannewspaper.ir/sp-180/26/16234
@Zananeiran1
الگوی سوم بیش از تحسین نیازمند درک و همراهی است
📌
انقلاب اسلامی پدیدهای بود که با وقوعش دو دسته از ویژگیها و صفات را برای زنان نفی کرد. دسته اول صفاتی چون ناآگاهی، جهل، خانهنشینی، بیتفاوتی به محیط، ناتوانی در اثرگذاری بر خانواده و جامعه و دسته دوم صفاتی چون شکستن حریم حیا و عفت، تقلید از مردان، برابریخواهی، بیتفاوتی نسبت به خانه و خانواده. الگوی اول را زن شرقی و سنتی مینامیم و الگوی دوم را زن غربی. زنانی که در متن و بطن انقلاب و پس از آن در وقایع مختلف، گاه پیشرو و گاه پشتیبان نهضت بودند هم صفات دسته اول را به حاشیه راندند و هم صفات دسته دوم را نفی کردند. انقلاب اسلامی نوع دیگری از زن را به دنیای امروز معرفی کرد و آن را «الگوی سوم زن» نامید.
امروز با پیش رفتن انقلاب اسلامی و پیدایش عرصههای مختلف و پیچیده در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی، کشف و شناخت الگوی سوم زن انقلاب اسلامی کمی دشوارتر از گذشته شده است.
✍🏻زهرا سادات رضوی علوی
📜ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید. 👇🏻
https://irannewspaper.ir/sp-180/26/16235
@Zananeiran1
نگاه نو به زن ایرانی در «خط سوم»
📌
«خط سوم» برنامه جدیدی است که از شبکه دو تلویزیون پخش میشود. این محصول تازه، مجله تصویری زنان و خانواده است که به گفته سردبیر آن قرار نیست فقط از زنان و فقط با زنان حرف بزند. تا به امروز چند قسمت از این برنامه پخش شده و کم کم شمای کلی آن برای مخاطب مشخص میشود.
برنامه خط سوم در اولین قسمت خود در هفتم اردیبهشت ماه سراغ هویت و ماهیت زن ایرانی رفت و موضوع آن تصویر بینالمللی زن ایرانی بود. قسمت دوم نیز به نقش تشکلهای دانشجویی و نسبت آن با دانشجویان دختر پرداخت. این برنامه نوپا که مدعیاست نگاهی دوباره و خط سومی به زن ایرانی پس از انقلاب دارد، در این دو قسمت زنان و دخترانی را هدف گرفته که در اجتماع داخلی و بینالمللی مثمر ثمر بودهاند و تجربه زیست اجتماعی و سیاسی پررنگی داشتند؛ این یعنی خط سوم به دنبال مخاطب نخبگانی است. این موضوع در کنار نگاه به زنان و دختران عصر امروز بر اهمیت فعالیت و ایجاد گفتمان در برنامه خط سوم و امثال آن، میافزاید.
✍🏻فاطمه امی/ خبرنگار
📃ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید.
https://irannewspaper.ir/sp-180/26/16233
@Zananeiran1
برچسب زنی منتقدان به لایحه پیشگیری از اسیب دیدگی زنان
📌
کلیات لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقا امنیت آنان در ۲۰ فروردینماه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. در این حین کارشناسان بسیاری نسبت به این لایحه اظهارنظرهای متفاوتی داشتند؛ در بعضی موارد تعریف بوده و در برخی موارد نقد. از این رو در گفتگو با مهدیه شادمانی، دکتری روابط بینالملل، استاد دانشگاه و کنشگر حوزه زنان و خانواده پس از بررسی سیر تاریخی این لایحه، به تشریح برخی ویژگیهای بارز آن خواهیم پرداخت و پس از آن برخی نقدهایی که نسبت به این لایحه شده است را مورد بررسی قرار میدهیم.
آغاز تدوین این لایحه به چه زمانی برمیگردد؟ کدام قوا درگیر تدوین این لایحه بودهاند؟
علیرغم تکریم زنان در اسلام، جایگاه والای آنها در اندیشه امام و رهبری و توجه اصول قانون اساسی به تحقق حقوق مادی و معنوی زنان، ما شاهد ضعفهای مدیریتی، اشتباهات تقنینی و عدم ضمانت اجرای قوانین در حمایت از بانوان هستیم. این خلأها در سطح هنجاری و ساختاری زمینهساز بروز آسیب و سوءرفتار علیه زنان شده و در نتیجه سبب شد تدوین قوانین حمایتی از بانوان در دستور کار دولت دهم قرار بگیرد.
✍🏻مهدیه شادمانی، دکترای روابط بینالملل، استاد دانشگاه
📃ادامه مطلب را از لینک زیر بخوانید👇🏻
https://irannewspaper.ir/sp-187/26/17424
@Zananeiran1
در این چند روز پرونده "قانون، حامی زنان و خانواده" حول لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی را از [زنان ایران] دنبال کنید.
اولین مطلب: برچسب زنی منتقدان به لایحه
https://eitaa.com/Zananeiran1/80
@Zananeiran
لایحه را نقد کنیم ولی با توجه به این که...
📌
تصویب کلیات لایحه ارتقای امنیت زنان منجر به ایجاد گفتگوهای جدی و مهمی در کشور شد که نویدبخش طرح اندیشههای نو و قوانین کارآمدتر است ولی گاهی در برخی نقدها به نظر میرسد کمتر به این امور توجه میشود که:
این لایحه اصیل، بومی و البته به روز است
یکی از اتفاقهای خوبی که در این لایحه افتاده پرهیز از ماندن در سطح ادبیات موجود یا انفعال در مقابل نظریههای غربی از جمله فمینیسم است. نگارندگان با شجاعت از واژگان اسلامی و به تبع آن دستگاه مفهومی دینی برای تدوین قانونی به روز استفاده کرده اند؛ هرچند مانند هر قانون دیگری میتوان نقدها یا پیشنهادهایی را درباره آن مطرح کرد اما نفس این فرآیند و به نتیجه رساندن آن مایه امید کسانی است که با ایمان به جاودانگی اسلام از جمهوری اسلامی و کارآمدیاش دفاع میکنند.
✍🏻زهرا داور پناه، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
📃ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید.👇🏻
https://irannewspaper.ir/sp-187/27/17426
@Zananeiran1
جرم انگاری، یکی از جنبه های مثبت لایحه پیشگیری از اسیب دیدگی زنان
📌
با گذشت 12 سال از نخستین ساماندهی تقنینی برای آمادهسازی لایحهای به منظور حمایت از زنان در برابر ظلم، ستم و خشونت، و پس از رفع اشکالهای وارده بر لایحه قبلی، کلیات لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنها در برابر سوء رفتارها به عنوان یک مجموعه قوانین حمایتی از بانوان برای نخستین بار در مجلس یازدهم به تصویب رسید. به طور قطع تصویب این لایحه یکی از گام های مهم نظام جمهوری اسلامی در حمایت حقوقی از زنان ایرانی و ارتقاء موقعیت آنان و پاسخ به دغدغه مهم چندین ساله رهبر معظم انقلاب در خصوص مکانیزمهای قانونی برای پشتیبانی از زنان مورد ظلم قرارگرفته و تحت ستم است.
✍🏻فهیمه زارع، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
📃ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید.👇🏻
https://irannewspaper.ir/sp-187/27/17427
@Zananeiran1
پرچم دفاع از مظلوم، پیش از همه به دست اسلام است
📌
طرح مسئله لزوم تأمین امنیت و جلوگیری از آسیبدیدگی، ظلم و سوءرفتار نسبت به زن در خانواده و جامعه منحصر به چند ماه یا چند سال اخیر نیست و اولین بارقههای تدوین لایحهای با این مضمون از دولت نهم آغاز شد و از آن زمان تا کنون در سیر تحول دولتها، پیشنویس لوایحی حول این موضوع البته با رویکردهای متفاوت در پیچوخم تغییرات قرار گرفت و اکنون پس از سالها، قدمهای اثرگذاری برای تدوین قانونی با رویکرد متناسب با ارزشهای فرهنگی و بومی ما برداشته شده هرچند که در این مسیر قدمهای بیشتری برای اثرگذاری و اصلاح نیز لازم به نظر میرسد.
✍🏻فاطمه کریمی، کارشناسی حقوق و فعال حوزه زنان و خانواده
📃ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید👇🏻
https://irannewspaper.ir/sp-187/26/17425
@Zananeiran1
ilovepdf_merged.pdf
402.4K
💡 «مادر در اصل یک زن است و زمانی که شاخصهای موفقیت برای یک زن در جامعه بهگونهای خاص چیده شود حتماً این شاخصها بر تصمیم او برای فرزندآوری و چگونگی فرزندپروری تأثیر خواهد گذاشت.»
👈 ایران جمعه در این شماره از صفحه زنان خود به مناسبت روز ملی جمعیت به این موضوع از زاویه متفاوتی پرداخته است؛ از زاویه شاخص های موفقیت زنان...
در این پرونده مطالب زیر را می توانید بخوانید:
📍 نایده گرفتن کیفیت زندگی زنان به بهانه پیشرفتهای کمی
📍 تکروایت از اَبَرزنها، مانع تحقق الگوی سوم
📍 روایتهای مادری
➕ بعلاوه گزارشی جذاب با موضوع چالشهای روزمره مادران با فضای شهری
@Zananeiran1
روایتهای مادری
📌
جمعهای زنانه جدای از بحثهای جدیتر، همواره محل «تبادل روایتهای زنانه» بوده است. در این جمعها یکی گوشهای از زندگیاش را تعریف میکند و دیگری میشنود و باز دیگری گوشهای دیگر را بازگو میکند و او میشنود. این «روایتگری» و «روایت شنوی» همواره برای ما زنان جذاب و البته مفید بوده و هست؛ ما از زندگی دیگران تجربه به دست میآوریم و زندگیمان را بهبود میدهیم.
این روایتهای زنانه پایش را به بسترهای دیگر نیز باز کرده؛ اینستاگرام - به درست یا غلط- اکنون محل بازنشر زندگی روزمره بسیاری زنان است، برنامههای گفتگومحور تلویزیونی روایت زندگی زنان موفق را تهیه میکنند و همچنین کتابهایی با محوریت تجربه زیسته زنان و از زبان خود آنها تهیه شده است. به طور خاص نیز اکنون فرزندآوری و فرزندپروری مرکز توجه قرار گرفته؛ در صداوسیما برنامه «مامانها»، در شبکههای اجتماعی کارهای مجموعه «مادرانه» و در کتابها کتاب «سررشته» و «هفته چهل و چند» نمونه کارهایی از این دست هستند.
✍🏻سیده نرگس حسینی، کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی
📃ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید👇🏻
https://irannewspaper.ir/sp-193/27/18411
@Zananeiran1
تک روایت از ابرزن ها، مانع تحقق الگوی سوم
📌
این روزها در برنامهها و نشستهای علمی راجع به زنان و همچنین در رسانه، چه در برنامههای صداوسیمای ملی و چه در فضای مجازی، گروهی از زنان با عنوان زنان توانمند یا به عبارتی اَبَرزنها (سوپرزن) به عنوان الگوی موفقی برای زنان تبلیغ میشوند. زنانی که مهمترین ویژگی آنها دارابودن همزمان نقشهای متعدد خانوادگی و اجتماعی و موفقیت در ایفای این نقشها در حد عالی و بدون مشکل است؛ زنان متأهلی که دارای چندین فرزند بوده و همزمان در حال تحصیل در مقاطع عالیه، در حال تدریس در دانشگاه، مدیر، دانشمند، ادیب و یا صاحب کسبوکاری داخلی و یا حتی بینالمللی هستند که با وجود همه اینها در زندگیشان هیچ خللی وجود ندارد.
✍🏻فاطمه درخشان، پژوهشگر حوزه جامعه شناسی فرهنگی
📃ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید.👇🏻
https://irannewspaper.ir/sp-193/26/18407
@Zananeiran1
چالش های روزمره مادران باردار فضای شهری
📌
این روزها اگر صحبت از فرزندآوری باشد اولین فکری که به ذهن مخاطب میآید شرایط اقتصادی و نکات آموزشی-تربیتی است اما شاید در کنار فکر کردن به این موضوع کمتر ذهنمان درگیر مسائل دیگر شود. مسائلی از جنس فضای شهری و کودکان یا شاید بهتر بتوان گفت فضای شهری و تازه مادران دارای فرزند. اگرچه این مشکلات پیش از تولد کمتر به چشم مادر میآید اما پس از تولد نوزاد فاصلهای بین زندگی خارج از خانه او با قبل از تولد فرزندش میاندازد. در این گزارش به سراغ تعدادی از مادران دارای کودک ۱۴ماهه، ۱۸ماهه، ۳ساله و ۵ساله رفتیم و تجربه زیسته آنان را در فضای شهری جویا شدیم.
حضور در خیابان را تسهیل کنید!
عمدهترین مشکل مشترک میان تمامی مادرها سادهترین آن بود، صرف حضور در خیابان! مادرهایی که با وجود داشتن یک یا دو فرزند کوچک، برای پیادهروی، انجام خرید و یا پیگیری کارهای بانکی با کالسکه به بیرون از منزل میروند. مادری در این خصوص میگوید: «تا زیر سهسالگی وابستگی بچه به مادر زیاد است و خودش نمیتواند مسافت زیادی را پیاده راه برود. یا باید او را در کالسکه بگذارم یا در آغوشی باشد که البته اگر وزن او از ۸ کیلو بگذرد واقعاً کار سختی است یا نهایت باید در بغل بگیرم که علاوه بر وزن بچه یکی از دستهای مادر نیز آزادی برای انجام کار ندارد».
✍🏻فرناز اینانلو، فعال حوزه زنان و خانواده
📃ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید.👇🏻
https://irannewspaper.ir/sp-193/27/18410
@Zananeiran1
نادیده گرفتن کیفیت زندگی زنان به بهانه پیشرفت های کمی
📌
از برکات وقایع چند ماه اخیر در کشورمان توجه ویژه جامعه ایرانی به مسائل زنان است. اینگونه به نظر میرسد که جریان اخیر موسوم به «زن، زندگی، آزادی» بهانهای شد تا بسیاری از فعالین و دغدغهمندان حوزه زنان، بار دیگر در باب رنجها و دردهای زن ایرانی قلمبهدست بگیرند و زبان به سخن بگشایند. در این میان اما برخی سیاستگذاران و مسئولین امر با تأکید بر بهبود شاخصهای کمی دررابطهبا اوضاع زنان در ایران، گفتن و نوشتن از دردها و رنجهای مذکور را نوعی سیاهنمایی در رابطه با وضعیت زنان در ایران قلمداد میکنند. مسئولین مربوطه با تأکید بر بهبود شاخصهایی کمی مانند نرخ تحصیلات، نرخ اشتغال زنان و یا امید به زندگی آنان، وضعیت زنان ایرانی را آنقدرها هم تیرهوتار ارزیابی نمیکنند. حتی کنگرهای بینالمللی با نام زنان تأثیرگذار تشکیل میدهند و از زنانی با مدارک تحصیلی فاخر و پستهای بالای دولتی و غیردولتی تجلیل و تمجید میکنند تا در عرصه بینالمللی نیز بر بهبود شاخصهای کمی مذکور در ایران تأکید کنند.
✍🏻ریحانه سادات گرامی، دانشجو دکتری علوم اجتماعی دانشگاه تهران
📃ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید.👇🏻
https://irannewspaper.ir/sp-193/26/18408
@Zananeiran1
بازنمایی اغراق آمیز از زن ایرانی
📌
اگر از ما راجع به غرب و زندگی در غرب بپرسند؛ ذهنمان ما را به صدها فیلم و کتاب و روایتی ارجاع میدهد که در دسترس همه قرار دارد. نوع زندگی مردم، خصوصاً زنان، در غرب بدون حرف مخالف برجسته یا معیاری برای صحتسنجی آن، به ما ارائه شده است. همین معادله را اگر برعکس کنیم و از مردم امریکا بپرسیم، نتیجهاش این است که ایران را با عراق اشتباه میگیرند و در نهایت تصویری که در ذهنشان وجود دارد اختلاف فاحشی با تجربه واقعی زندگی در ایران دارد. زندگی در ایران در ذهن غربیها وقتی تاریکتر میشود که یک زن ایرانی باشی.
زنان ایرانی افرادی مظلوم و تحت سلطه مردان به جهان معرفی شدهاند؛ درحالی که این تصویر تیره در مورد زنان در عربستان و افغانستان یا کشورهای دیگر کمتر دیده میشود.
مردم غرب اگر بخواهند مطالعهای در مورد شرایط زنان ایرانی داشته باشند؛ به معدود کتابهای انگلیسی برمیخورند که زنان ایرانی مقیم امریکا نویسنده آن هستند و روایت آنها از تجربه زیسته یا داستان آنها با توجه به بازیهای سیاسی، مهر تأییدی است بر همان تصور تیره و غیرواقعی که جامعه غرب از زن ایرانی دارد...
✍🏻فاطمه امی،خبرنگار حوزه زنان و خانواده
📃ادامه مطلب را از لینک زیر بخوانید👇🏻
https://irannewspaper.ir/sp-217/14/21403
@Zananeiran1
◾️ پدیده پیاده روی اربعین به عنوان یک پدیده خارق العاده این عصر از جهات متعدد جای تأمل و بررسی بسیار دارد.
▪️به طور خاص وجه #زنانه این سفر توجه ما را به خود جلب نموده.
👈 طی چند روز آتی میتوانید تحلیلهایی با موضوع «پیاده روی اربعین و زنان» را در اینجا بخوانید:
@Zananeiran1
🖋 با ما همراه باشید.
مسیریفرایجنسیت
بررسیتلاقی اربعین و افقهایجنسیتی
📌
پیادهروی ایام اربعین در عراق امروز، بزرگترین رویداد شیعی جهان است. در واقع این مراسم از سال ۲۰۱۴ به بعد، به بزرگترین پیادهروی(پیمایش) و گردهمایی عمومی سالانه در جهان تبدیل شدهاست. علیرغم اینکه حضور برخی از پیروان سایر ادیان و اهل سنت هم در آن قابل مشاهده است، همچنان میتوان آن را بزرگترین گردهمایی شیعیان جهان دانست. این وحدت مذهب، زمینه و بستری جالب برای بررسی سایر مولفههای تفاوت آفرین از جمله قومیّت، ملیّت، جنسیت، طبقه و... در میان زائران اربعین است.
با رواج سفر اربعین در میان ایرانیان، در این ایام مردانی غالبا از گروههای مذهبی به سفر عتبات میرفتند و چنین بازنمایی میشد که این سفر برای زنان از حیث دشواری و امکانات، مناسب نیست. از سویی دیگر در روایات شیعی تاکید زیادی به زیارت اباعبدلله الحسین شده است...
✍️ محدثه کامیار، دکتری مطالعات زنان و
زهرا داورپناه، عضو هیئت علمی پژوهشکده زنان و خانواده
📃 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید👇
https://irannewspaper.ir/sp-279/24/67121
#پیادهروی_اربعین_و_زنان
@Zananeiran1
اربعین تجلی مفهوم ازخود گذشتن
بررسی رفتار بلاگر و حجاباستایلها در مواجهه با راهپیمایی اربعین
📌
گزافه نیست اگر ادعا کنیم که هر جامعه و اجتماع انسانی که از ابتدای حیات بشریت تاکنون شکل گرفته، دارای نظامی از ارزشها میباشد. در واقع، اینگونه به نظر میرسد که نظام ارزشی، شرط لازم برای تشکیل و بقا اجتماعات انسانی بوده و هست. به طور مشخص وقتی از نظام ارزشی میگوییم و مینویسم، مقصود و منظور، مجموعهای از ارزشها و هنجارهای محوری است که اعضای یک جامعه به آن پای بند هستند. اهمیت سیستمها یا نظامهای ارزشی زمانی روشنتر میشود که بدانیم، غالب روابط و ساز و کارهای موجود در اجتماعات و جوامع انسانی، در راستای نظامهای ارزشی میباشد که شکل میگیرند و معنا مییابند.
در این میان اما، به نظر میرسد که اجتماع سالیانه اربعینیها، نمونهای بارز از یک اجتماع انسانی میباشد، که البته مانند هر اجتماع انسانی دیگر دارای نظام ارزشی خاص خود است...
✍ ریحانهسادات گرامی، دانشجوی دکترای علوم اجتماعی دانشگاه تهران
📃 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید👇
https://irannewspaper.ir/sp-279/25/67124
#پیادهروی_اربعین_و_زنان
@Zananeiran1