〰🍃✨〰 〰✨🍃〰
﷽
#سلام_امام_زمانم
مثل خورشید که از رویتو رخصتگیرد
با سـلامـی به شـما روز خـود آغاز کنـم
الســلام ای پســـر فاطمـه عادت کـردم
صبحها چشـم دلـم رو به شمـا باز کنم
صبحتون مهدوی 💚
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
گروه محبان،تنهاترین سردار من منجی موعودحضرت مهدی (عجل الله تعالی)
https://eitaa.com/joinchat/1743323392Cb4ce7dc457
کانال محبان حضرت مهدی (عجل الله تعالی)
https://eitaa.com/joinchat/3586654351C85f1bb18df
ارتباط با ادمین؛
@valayat
💠 دست گذاشتن روی قبر میت
💬 سؤال:
آیا دست گذاشتن روی قبر مستحب است؟
✅ پاسخ:
مستحب است دست را با انگشتان باز روی قبر قرار داده به طوری که اثر آنها در اثر فشار دادن روی قبر بماند و هفت مرتبه سوره مبارکه إنّا أنزلناه را بخواند و یا این که برای او دعا و استغفار نماید، مانند: اللّهُمَّ ارْحَمْ غُرْبَتَهُ وَ صِلْ وَحْدَتَهُ وَ آنِسْ وَحْشَتَهُ وَ آمِنْ رَوْعَتَهُ وَ أَفِضْ عَلَیْهِ مِنْ رَحْمَتِکَ وَ أسْکِنْ إِلَیْهِ مِنْ بَرْدِ عَفْوِکَ وَ سَعَةِ غُفْرانِکَ وَ رَحْمَتِکَ ما یَسْتَغْنِی بِها عَنْ رَحْمَةِ مَنْ سِواکَ وَ احْشُرْهُ مَعَ مَنْ کانَ یَتَوَلّاهُ .
🔹 ضمناً این مستحبات اختصاص به حالت دفن ندارد، بلکه در هنگام زیارت هر میّت مؤمنی در هر زمان و در هر حال، این امور مستحب است.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای.
ا༅࿇༅༅࿇༅از مطالب برزخ و قیامت و آخرت و تجربه های پس از مرگ در کانال زندگی بعد از مرگ
https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99
استفاده می شود
آیدی ادمین
@valayat
ارسال لینک گروه:
https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
♨️حسرت دنیاطلب وقت مرگ!
امیرالمومنین علیهالسلام:
🍁کسی که هدفش دنیا شود، حسرتش در هنگام جدایی از آن شدّت پیدا میکند.
(یعنی هنگامی که میخواهد از دنیا عبور کند و به برزخ برود، به او سخت میگذرد؛ چون چشمش به اینطرف است.)
📚بحارالأنوار ، ج۶۸ ، ص۱۸۱
از مطالب برزخ و قیامت و آخرت و تجربه های پس از مرگ در کانال زندگی بعد از مرگ
https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99
استفاده می شود
آیدی ادمین
@valayat
ارسال لینک گروه:
https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
🔴ارواح مومنان در هر جمعه...
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
ارواح مؤمنان هر #جمعه به آسمان دنیا میآیند و روبروی خانه ها میایستند و هر یک با آوای حزین در حالی که میگرید میگوید:
🍂 ای کسان من ای فرزندانم، پدرم، مادرم، نزدیکانم، به ما عطوفت کنید.
🌱 خدا شما را بیامرزد...
🌷 با درهم پولی یا گرده نانی و یا لباسی در حق ما رحم کنید، که خدا به شما از لباس های بهشتی بپوشاند.
📘 وسائلالشیعه، ج۳، ص۲۲۳
از مطالب برزخ و قیامت و آخرت و تجربه های پس از مرگ در کانال زندگی بعد از مرگ
https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99
استفاده می شود
آیدی ادمین
@valayat
ارسال لینک گروه:
https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
🔥دومینوی گناه!!!
از دیگر اتفاقاتی که در یکی از تجربه ها مشاهده کردم، حضور در یک اداره بود. من به طور اتفاقی وارد یکی از ادارات دولتی شدم که مردم برای کارهای ساختمانی مراجعه میکردند. من دیدم که در اتاق رئیس اداره هستم. شاید هم خدا میخواست که من آنجا باشم و علت و ماهیت برخی اتفاقات و تصمیمات مدیران را ببینم چون بنده هم مدتی کار مدیریتی انجام داده بودم. من دیدم که یکی از کارمندان وارد اتاق رئیس شد. این رئیس هم شروع به داد زدن کرد: چرا این کاری که گفتم را درست انجام ندادی؟ این چه وضعیه درست کردی؟ باید قرارداد شما رو لغو کنم ...... بنده خدا این کارمند، تلاش خودش را کرده بود اما بیشتر از این توان نداشت. بعد از تهدیدات این رئیس مبنی بر اخراج و تنبیه و... این کارمند با ناراحتی و خجالت از اتاق بیرون آمد. عصر وقتی به خانه رفت با راننده تاکسی بگو مگو کرد. وارد خانه که شد در جواب همسرش که میخواست با او صحبت کند داد و بیداد کرد و همان روحیه و اعصاب خشن و افکار منفی را به او منتقل کرد. همسرش نیز سر بچه ها داد زد و این زنجیره ادامه یافت. تمام این افکار منفی از سوی رئیس اداره پخش شد و به سرنوشت بسیاری از مردم انتقال یافت و گناه آن در نامه عمل آن رئیس ثبت شد. من دیدم که هیچ کار خوب یا بد (هر چند کوچک) نیست مگر اینکه در سرنوشت ما تأثیر دارد.
📕کتاب شنود
از مطالب برزخ و قیامت و آخرت و تجربه های پس از مرگ در کانال زندگی بعد از مرگ
https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99
استفاده می شود
آیدی ادمین
@valayat
ارسال لینک گروه:
https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬دنیا طلبی حتما منجر به ناکامی میشود ....
🎙️حجت الاسلام #کاشانی
از مطالب برزخ و قیامت و آخرت و تجربه های پس از مرگ در کانال زندگی بعد از مرگ
https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99
استفاده می شود
آیدی ادمین
@valayat
ارسال لینک گروه:
https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬هر کاری دارین به خدا بگین
🎙️آیت الله #مجتهدی(ره)
🔻از مطالب برزخ و قیامت و آخرت و تجربه های پس از مرگ در کانال زندگی بعد از مرگ
https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99
استفاده می شود
آیدی ادمین
@valayat
ارسال لینک گروه:
https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
یاد مرگ.mp3
3.23M
🎧یاد مرگ
🎙️آیت الله #تقوایی
از مطالب برزخ و قیامت و آخرت و تجربه های پس از مرگ در کانال زندگی بعد از مرگ
https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99
استفاده می شود
آیدی ادمین
@valayat
ارسال لینک گروه:
https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
🔶موضوع :
لحظه تشرف به محضر ائمه اطهار (ع)
🔶حضور ائمه (ع) بر بالین محتضر
🔹امام صادق (ع) فرمود :
شديدترين زمان سختی که بر مخالفان امامت است و البته بهترین زمان رسيدن شما شیعیان به آرزوی خود است زماني است كه ؛ جان به حلقوم ميرسد و به انسان گفته ميشود ؛ به مقابل خود نگاه كن و ببين جلو شما رسول الله و امام علي وفاطمه زهرا است ...
متن حدیث ؛
عَنْ عَبْدِ الْحَمِيدِ الطَّائِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع ):
إِنَّ أَشَدَّ مَا يَكُونُ عَدُوُّكُمْ كَرَاهَةً لِهَذَا الْأَمْرِ إِلَى أَنْ بَلَغَتْ نَفْسُهُ هَذِهِ وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى حَلْقِهِ وَ أَشَدَّ مَا يَكُونُ أَحَدُكُمْ اغْتِبَاطاً بِهَذَا الْأَمْرِ إِذَا بَلَغَتْ نَفْسُهُ إِلَى هَذِهِ وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى حَلْقِهِ فَيَنْقَطِعُ عَنْهُ أَهْوَالُ الدُّنْيَا وَ مَا كَانَ يُحَاذِرُ فِيهَا وَ يُقَالُ أَمَامَكَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ ع ثُمَّ قَالَ أَمَّا فَاطِمَةُ فَلَا تَذْكُرْهَا . (المحاسن ج۱/۲۸۰)
✅قصه حضور امامان (علیهم السلام) بر بالین محتضر چیست ؟
🔹۱) این حضور بازگشتش به صفای باطن آن محتضر و ارتباط آن شخص در زمان حیاتش با ائمه (ع) است.
🔹۲) این حضور ، "حضور جسمی" نیست که مقید به زمان و مکان باشد بلکه "حضور نوری" است که از هر درب بسته ای و در هر کجای عالَم میتواند اتفاق بیافتد.
🔹۳) این حضور بر بالین محتضر ؛ از "باب تمثل" است . و تمثل یعنی آنچه یک فردی در خود ذخیره کرده در جلوی چشمان او به حضور و شهود و وجود می رسد.
🔹۴) برای حضور ائمه (ع) در وقت احتضار باید سالهای سال آنان را به جان خود دعوت کرد و با آن ذوات نورانی اُنس داشت تا در آن لحظه بتوان به خدمتشان تشرف یافت .
🔹۵) این "حضور" و یا این "تمثل" در صورتی اتفاق می افتد که آدمی از این نشأه و دنیا "انصراف" پیدا کند . یعنی ؛ همه توجهش به جهان دیگر مصروف شود .
اگر ما در زمان حیات و زندگی این مشاهدات و تمثلات را نداریم چون نفس ما در گیر این دنیاست و نمیتواند به آن سوی دیگر توجه نماید.
🔹۶) برای اهلش عرضه دارم که ؛ از "تمثل" که حضورِ مثالی ائمه (ع) است بالاترهم داریم ، و آن ؛ "ادراک عقلی" است .
ادراک عقلی دیدن ائمه اطهار (ع) با توجه و معرفت به مقامات آنان است .
و صدالبته به این فیض ، بسیار کمی از مومنان نیل پیدا کنند .
"هوالباقی و هو الکافی"
متن غزل جناب مولوی آنقدر زیباست که جای دارد با دقت بارها بخوانیم و بخوانید ..
به روز مرگ چو تابوت من روان باشد
گمان مبر که مرا درد اين جهان باشد
براي من مگري و مگو دريغ دريغ
به دوغ ديو درافتي دريغ آن باشد
جنازه ام چو ببيني مگو فراق فراق
مرا وصال و ملاقات آن زمان باشد
مرا به گور سپاري مگو وداع وداع
که گور پرده جمعيت جنان باشد
فروشدن چو بديدي برآمدن بنگر
غروب شمس و قمر را چرا زبان باشد
تو را غروب نمايد ولي شروق بود
لحد چو حبس نمايد خلاص جان باشد
کدام دانه فرورفت در زمين که نرست
چرا به دانه انسانت اين گمان باشد
کدام دلو فرورفت و پر برون نامد
ز چاه يوسف جان را چرا فغان باشد
دهان چوبستي ازاين سوي آنطرف بگشا
که هاي هوي تو در جو لامکان باشد
هوالودود
🔶موضوع : عمومیت و توسعه مرگ
🔹 یعقوب احمر گوید: خدمت امام صادق (ع) رسیدیم تا به ایشان درگذشت فرزندش اسماعیل تسلیت بگوییم. ایشان فرمود:
«خداوند عزّوجلّ، به پیامبرش (ص) خبر از مرگ او راداد و فرمود: "إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُم مَّیِّتُونَ" و نیز فرمود: هرکسی مرگ را میچشد. (آل عمران/۱۸۵).
سپس امام (ع)فرمود: «زمینیان همه میمیرند تا جایی که هیچکس به جا نمیماند؛ سپس آسمانیان همه میمیرند تا جایی که هیچکس بهجا نمیماند به جز فرشتهی مرگ و حاملان عرش و جبرئیل و میکائیل. آنگاه فرشتهی مرگ میآید و در برابر خداوند عزّوجلّ میایستد. خداوند به او میفرماید: «چه کسی زنده ماند»؟ - حال آنکه خود بهتر میداند - او عرض میکند: «پروردگارا! هیچکس بهجا نماند جز فرشتهی مرگ و حاملان عرش و جبرئیل و میکائیل». خداوند میفرماید: «به جبرئیل و میکائیل بگو: بمیرید». در آن هنگام فرشتگان عرض میکنند: «پروردگارا! آن دو، رسول و امین تو هستند»! خداوند میفرماید: «من بر هر نفسی که روح در آن است، حکم مرگ دادهام». سپس فرشتهی مرگ میآید و در برابر خداوند عزّوجلّ میایستد، خداوند به او میفرماید: «چه کسی زنده ماند»؟ - حال آنکه خود بهتر میداند - او عرض میکند: «پروردگارا! هیچکس به جا نماند جز فرشتهی مرگ و حاملان عرش». خداوند میفرماید: «به حاملان عرش بگو: بمیرید». سپس فرشتهی مرگ، افسرده و غمگین و سر به زیر میآید، خداوند به او میفرماید: «چه کسی زنده ماند»؟ او عرض میکند: «پرودگارا! هیچکس به جا نماند جز فرشتهی مرگ». خداوند میفرماید: «بمیر، ای فرشتهی مرگ»! پس او میمیرد... [کافی ۲۵۶/۳]
متن حدیث ؛
یَعْقُوبُ الْأَحْمَرُ قَالَ: دَخَلْنَا عَلَی أَبِیعَبْدِاللَّهِ (ع) نُعَزِّیهِ بِإِسْمَاعِیلَ فَتَرَحَّمَ عَلَیْهِ ثُمَّ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عزّوجلّ نَعَی إِلَی نَبِیِّهِ (ص) نَفْسَهُ فَقَالَ إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ .. فَقَالَ إِنَّهُ یَمُوتُ أَهْلُ الْأَرْضِ حَتَّی لَا یَبْقَی أَحَدٌ ..
🔵نکته ها ؛
✅ ۱) مرگ ؛در برنامه هویت خلقت قرار گرفته و سنت لایتغیر خداست .
چون مرگ پشت سر گذاشتن مراحل تکامل است که خدا آن برتمام موجودات ضروری قرار داده.
✅ ۲)جناب فیض کاشانی گوید؛ از روایات استفاده میشود؛ نه تنها مرگ به حُکم ضرورت اُخروی است، بلکه جهاتی از ضرورت دنیوی را نیز بهمراه دارد.
درکافی به سند صحیح آمده ؛ امت پیامبری از پیامبران از او خواستند از خدا بخواهد "مرگ" از صفحه خلقت حذف شود و آن پیامبر از خدا خواست و چنین شد .. بعد از مدتی آنان دیدن با انبوهی از بیماری ها و مسئولیت در برابر والدین و پدربزرگ ها و بالاتر و بالاتر قرار گرفتند بگونه ای که توان رسیدگی به زندگی شخصی خود را از دست دادند.. باز امدند به حضور پیامبرشان و درخواست کردند شرایط به ما قبل برگردد.
✅ ۳) در اندیشه و شهود عارفان "قصه مرگ" بسیار شیرین و شنیدنی است . آنان با استفاده از منابع عرفانی دینی میگویند ؛ "مرگ" نه تنها نابودی نیست بلکه "کم" شدن هم نیست ، بلکه از نقص به کمال رفتن است وپیدایش نور بیشتر وبیشتر.
این نمونه درغزلیات عارف مولوی آمده:
تو را غروب نمايد ولي شروق بود
لحد چو حبس نمايد خلاص جان باشد
کدام دانه فرورفت در زمين که نرست
چرا به دانه انسانت اين گمان باشد
کدام دلو فرورفت و پر برون نامد
ز چاه يوسف جان را چرا فغان باشد
✅ ۴)جناب ملاصدرا گوید:
مرگ ضروری است چون نفس دردنیا در شرائط نقص است و باید تکمیل شود و این تکمیل در آن جهان خوشترو شریفتر است. دنیامانند رحم مادر برای فرزنداست که تا یک حدی؛کامل کننده جنین است اما نهایت کمال بدنی وقوای جنین در بیرون رحم مادر ، یعنی دنیا شکل میگیرد.پس وقتی آدمی به نهایت کمال دنیوی رسید سفرمرگ براساس یک اضطرارجبلّی آغاز میشود. مگر اینکه برای برخی ماندن شان در دنیا، اموری مانندتربیت نفوس رادرپی داشته باشد
✅ ۵) واقعا اگربنا باشد صورتی زیر خاک نرود کدام صورت و کدام بدن است ؟ آیا شما از پیامبر عزیز اسلام شخصیتی بالا و والاتر سراغ دارید ؟!
خوب درباره او خدا بصورت مستقیم و به خود او فرمود : " إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ" شما هم میمری و بقیگان هم خواهد مُرد.
✅ ۶) در حدیث بالا خواندید که فرشتگان و حتا خود جناب ملک الموت هم طعم مرگ را خواهد چشید .. نکته قابل ذکر این است که فرشتگان چون فاقد جسم هستند و به اصطلاح از "مجردات" هستند ، مرگ درباره آنها معنای متفاوتی دارد و شاید به معنای "فنا" و یا بمعنای از مرحله ای در "صقع ربوبی" به مرحله ی دیگری رفتن باشد.
🔶موضوع : مرگ نابهنگام و مرگ جوان
✅۱) قسمی از مرگ ها "مفاجات" است که مرگ ناگهانی گویند .
و بخشی دیگر از مرگ ها که ناباورانه است مرگ هایی است که سراغ افراد جوان می آید.
این دو نوع مرگ ، ذهن آدمی را بیشتر در تنگنا قرار میدهد و برای خانواده هابسیار دردناک است.
✅۲) مرگ چه به هنگام و در فرطوتی وچه نابهنگام و درجوانی تحت تدبیر حضرت رب العالمین است ؛
اولا؛سرنوشتی حتمی است : « وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّـهِ كِتَابًا مُّؤَجَّلًا[آل عمران/۱۴۵] هیچکس، جز به فرمان خدا، نمیمیرد؛ سرنوشتی است تعیین شده».
وثانیا؛راه فراری از آن نیست ؛« قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ[جمعه/۸] بگو: «این مرگی که از آن فرار میکنید سرانجام با شما ملاقات خواهد کرد».
وثالثا؛وقت مرگ هر کسی مشخص است وتأخیر و تعجیل هم ندارد:« إِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ فَلَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ[یونس/۴۹] هنگامی که اجل آنها فرا رسد،نه ساعتی تأخیر میکنند، و نه پیشی میگیرند!»
✅۳)خدای سبحان ،خير محض و حكيم مطلق است؛ هيچ كاری از او زشت ویا بي هدف صادر نمیشود. مرگ و زندگی دوواقعیت خلقت است و در اختيار ما نيست، وفقط آنچه مربوط به ما است، "كيفيت زندگی" است.
✅۴)مرگ ناگهانی؛بخودی خود نمیتواند چیز خوبی باشد و در تعبیرپيامبرخدا (ص)آمده : مرگ ناگهانى، یک نوع جان گرفتن خشماگين است.مَوتُ الفُجأةِ أخذَةُ أسَفٍ.
اما همین نوع مرگ "بدمطلق" نیست و بلکه بد یا خوب بودن آن نسبی است ؛برای مومنان و فاسدان متفاوت است.
برای مومن همراه با کمال وثواب است چراکه یکباره نعمتِ بودن از اوگرفته میشودگرچه رنج بیماری و سکرات را شاید نداشته باشد.
امابرای کافران از آن رهگذر که فرصت توبه را آنان میگیرد خود نوعی عذاب است .
دربیان پیامبر(ص) این نسبی بودن تصریح شده:
"مرگ ناگهانى، تخفيفى است براى مؤمن و جان ستاندنى خشماگين از كافراست. - إنّ مَوتَ الفُجأةِ تَخفيفٌ عنِ المؤمنِ ، و أخذَةُ أسَفٍ عنِ الكافِرِ".
در روایات مرگ داودپیامبر و موسی (ع) ناگهانی شمرده شده، پیامبر(ص) فرمود؛ "داوودپیامبر در روز شنبه به مرگ ناگهانى درگذشت. پس، پرندگان با بال هاى خود بر او سايه افكندند. موسى نيز دربيابان مرد. -ماتَ داوودُ النّبيُّ يومَ السَّبتِ مَفجوءا فأظَلَّتهُ الطَّيرُ بأجنِحَتِها ، و ماتَ موسى كَليمُ اللّه في التِّيهِ.."
✅۵) مرگ در سن جوانی گرچه کمتر است و غیر متعارف . اما از آنجا که دستورش از سوی خدای حکیم و خبیر صادرمیشود قطعا دارای راز و رمزی است.
گاه در طول عمر یک شخص ده و یا صدها عیب و مشکل و خطر نهفته است ویا چه بسا درصورت طولانی شدن عمر آن شخص ایمانش تباه شود و خدا دوست نمیدارد بنده خوب اش تباه شود ، و یا گاه مرگ یک جوان کلید گشایش برای یک خانواده و یا جامعه ای به حساب می آید و یا گاه مرگ در جوانی باعث اعطاء و الطاف خاصی میشود که آن الطاف چه بسا در ظاهر یک نوع خفاء را همراه داشته باشد که از آن به الطاف خفیه ی الهیه نام برده میشود .
یادمان نمیرود که امام خمینی درمواجه با مرگ نابهنگام جوان مجتهدش -حاج آقامصطفی- آن راازالطاف خفیه الهیه نام برد، که همان مرگ ومجالس ترحیم تش منجر به سقوط نظام ظلم شد.
پس در چنین مرگ هایی باید بادقت نظاره کرد ودست خدای سبحان را دید.
چه زیبادرقرآن فرمود:
"مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ؛ - هر حكمى را نسخ كنيم، يا آن را به دست فراموشى بسپاريم، بهتر از آن، يا مانندش را مىآوريم".(بقره/۱۰۶)
✅۶)مهم این است که باید آماده بود که از آن به استعدادموت نام برده میشود و آمادگی این که آدمی برای لحظه ورود مرگ هیچ حساب مانده ای با خالق و مخلوق نداشته باشد.
امام سجاد (ع) هم در سجده ها درخواست آمادگى نسبت به مرگ را دارد؛
«اللهم ارزقنی التجافی عن دار الغرور و الانابة الی دار الخلود والاستعداد للموت قبل حلول الفوت »
تجافى: كنده شدن و جدا شدن است.
امام على (ع): به خدا سوگند، پيكى از مرگ ناگهان بر من نيايد كه آن را خوش نداشته باشم و نه سرزننده اى كه آن را نشناسم. بلكه من نسبت به مرگ چون تشنه كامى هستم كه به چشمه آبى رسد و جوينده اى كه گمشده اش رابيابد و آنچه نزد خداست براى نيكوكاران بهتر است ؛ - و اللّه ِ ما فَجَأني مِن المَوتِ وارِدٌ كَرِهتُهُ ، و لا طالِعٌ أنكَرتُهُ ، و ما كنتُ إلاّ كقارِبٍ وَرَدَ ، و طالِبٍ وَجَدَ ، و ما عندَ اللّه ِ خَيرٌ للأبرارِ .[نهج البلاغة نامه۲۳]
ادامه دارد..