eitaa logo
زندگی بعد از مرگ
3.6هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
4.9هزار ویدیو
68 فایل
با حضور کارشناسان در خصوص عوالم پس از مرگ و تجربه های مشرف به مرگ با شما به گفتگو می نشیند. تالار مشارکت جمعی کاربران https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b ارتباط با ادمین @valayat لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️حسرت دنیاطلب وقت مرگ! امیرالمومنین علیه‌السلام: 🍁کسی که هدفش دنیا شود، حسرتش در هنگام جدایی از آن شدّت پیدا می‎کند. (یعنی هنگامی که می‎خواهد از دنیا عبور کند و به برزخ برود، به او سخت می‎گذرد؛ چون چشمش به اینطرف است.) 📚بحارالأنوار ، ج۶۸ ، ص۱۸۱ از مطالب برزخ و قیامت و آخرت و تجربه های پس از مرگ در کانال زندگی بعد از مرگ https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99 استفاده می شود آیدی ادمین @valayat ارسال لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴ارواح مومنان در هر جمعه... پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: ارواح مؤمنان هر به آسمان دنیا می‌آیند و روبروی خانه ها می‌ایستند و هر یک با آوای حزین در حالی که می‌گرید می‌گوید: 🍂 ای کسان من ای فرزندانم، پدرم، مادرم، نزدیکانم، به ما عطوفت کنید. 🌱 خدا شما را بیامرزد... 🌷 با درهم پولی یا گرده نانی و یا لباسی در حق ما رحم کنید، که خدا به شما از لباس های بهشتی بپوشاند. 📘 وسائل‌الشیعه، ج۳، ص۲۲۳ از مطالب برزخ و قیامت و آخرت و تجربه های پس از مرگ در کانال زندگی بعد از مرگ https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99 استفاده می شود آیدی ادمین @valayat ارسال لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔥دومینوی گناه!!! از دیگر اتفاقاتی که در یکی از تجربه ها مشاهده کردم، حضور در یک اداره بود. من به طور اتفاقی وارد یکی از ادارات دولتی شدم که مردم برای کارهای ساختمانی مراجعه می‌کردند. من دیدم که در اتاق رئیس اداره هستم. شاید هم خدا می‌خواست که من آنجا باشم و علت و ماهیت برخی اتفاقات و تصمیمات مدیران را ببینم چون بنده هم مدتی کار مدیریتی انجام داده بودم. من دیدم که یکی از کارمندان وارد اتاق رئیس شد. این رئیس هم شروع به داد زدن کرد: چرا این کاری که گفتم را درست انجام ندادی؟ این چه وضعیه درست کردی؟ باید قرارداد شما رو لغو کنم ...... بنده خدا این کارمند، تلاش خودش را کرده بود اما بیشتر از این توان نداشت. بعد از تهدیدات این رئیس مبنی بر اخراج و تنبیه و... این کارمند با ناراحتی و خجالت از اتاق بیرون آمد. عصر وقتی به خانه رفت با راننده تاکسی بگو مگو کرد. وارد خانه که شد در جواب همسرش که میخواست با او صحبت کند داد و بیداد کرد و همان روحیه و اعصاب خشن و افکار منفی را به او منتقل کرد. همسرش نیز سر بچه ها داد زد و این زنجیره ادامه یافت. تمام این افکار منفی از سوی رئیس اداره پخش شد و به سرنوشت بسیاری از مردم انتقال یافت و گناه آن در نامه عمل آن رئیس ثبت شد. من دیدم که هیچ کار خوب یا بد (هر چند کوچک) نیست مگر اینکه در سرنوشت ما تأثیر دارد. 📕کتاب شنود از مطالب برزخ و قیامت و آخرت و تجربه های پس از مرگ در کانال زندگی بعد از مرگ https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99 استفاده می شود آیدی ادمین @valayat ارسال لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬دنیا طلبی حتما منجر به ناکامی میشود .... 🎙️حجت الاسلام از مطالب برزخ و قیامت و آخرت و تجربه های پس از مرگ در کانال زندگی بعد از مرگ https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99 استفاده می شود آیدی ادمین @valayat ارسال لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬هر کاری دارین به خدا بگین 🎙️آیت الله (ره) 🔻از مطالب برزخ و قیامت و آخرت و تجربه های پس از مرگ در کانال زندگی بعد از مرگ https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99 استفاده می شود آیدی ادمین @valayat ارسال لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یاد مرگ.mp3
3.23M
🎧یاد مرگ 🎙️آیت الله از مطالب برزخ و قیامت و آخرت و تجربه های پس از مرگ در کانال زندگی بعد از مرگ https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99 استفاده می شود آیدی ادمین @valayat ارسال لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶موضوع : لحظه تشرف به محضر ائمه اطهار (ع) 🔶حضور ائمه (ع) بر بالین محتضر 🔹امام صادق (ع) فرمود : شديدترين زمان سختی که بر مخالفان امامت است و البته بهترین زمان رسيدن شما شیعیان به آرزوی خود است زماني است كه ؛ جان به حلقوم ميرسد و به انسان گفته ميشود ؛ به مقابل خود نگاه كن و ببين جلو شما رسول الله و امام علي وفاطمه زهرا است ... متن حدیث ؛ عَنْ عَبْدِ الْحَمِيدِ الطَّائِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع‏ ): إِنَّ أَشَدَّ مَا يَكُونُ عَدُوُّكُمْ كَرَاهَةً لِهَذَا الْأَمْرِ إِلَى أَنْ بَلَغَتْ نَفْسُهُ هَذِهِ وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى حَلْقِهِ وَ أَشَدَّ مَا يَكُونُ أَحَدُكُمْ اغْتِبَاطاً بِهَذَا الْأَمْرِ إِذَا بَلَغَتْ نَفْسُهُ إِلَى هَذِهِ وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى حَلْقِهِ فَيَنْقَطِعُ عَنْهُ أَهْوَالُ الدُّنْيَا وَ مَا كَانَ يُحَاذِرُ فِيهَا وَ يُقَالُ أَمَامَكَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ ع ثُمَّ قَالَ أَمَّا فَاطِمَةُ فَلَا تَذْكُرْهَا . (المحاسن ج۱/۲۸۰)   ✅قصه حضور امامان (علیهم السلام) بر بالین محتضر چیست ؟ 🔹۱) این حضور بازگشتش به صفای باطن آن محتضر و ارتباط آن شخص در زمان حیاتش با ائمه (ع) است. 🔹۲) این حضور ، "حضور جسمی" نیست که مقید به زمان و مکان باشد بلکه "حضور نوری" است که از هر درب بسته ای و در هر کجای عالَم میتواند اتفاق بیافتد. 🔹۳) این حضور بر بالین محتضر ؛ از "باب تمثل" است . و تمثل یعنی آنچه یک فردی در خود ذخیره کرده در جلوی چشمان او به حضور و شهود و وجود می رسد. 🔹۴) برای حضور ائمه (ع) در وقت احتضار باید سالهای سال آنان را به جان خود دعوت کرد و با آن ذوات نورانی اُنس داشت تا در آن لحظه بتوان به خدمتشان تشرف یافت . 🔹۵) این "حضور" و یا این "تمثل" در صورتی اتفاق می افتد که آدمی از این نشأه و دنیا "انصراف" پیدا کند . یعنی ؛ همه توجهش به جهان دیگر مصروف شود . اگر ما در زمان حیات و زندگی این مشاهدات و تمثلات را نداریم چون نفس ما در گیر این دنیاست و نمیتواند به آن سوی دیگر توجه نماید. 🔹۶) برای اهلش عرضه دارم که ؛ از "تمثل" که حضورِ مثالی ائمه (ع) است بالاترهم داریم ، و آن ؛ "ادراک عقلی" است . ادراک عقلی دیدن ائمه اطهار (ع) با توجه و معرفت به مقامات آنان است . و صدالبته به این فیض ، بسیار کمی از مومنان نیل پیدا کنند .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"هوالباقی و هو الکافی" متن غزل جناب مولوی آنقدر زیباست که جای دارد با دقت بارها بخوانیم و بخوانید .. به روز مرگ چو تابوت من روان باشد گمان مبر که مرا درد اين جهان باشد براي من مگري و مگو دريغ دريغ به دوغ ديو درافتي دريغ آن باشد جنازه ام چو ببيني مگو فراق فراق مرا وصال و ملاقات آن زمان باشد مرا به گور سپاري مگو وداع وداع که گور پرده جمعيت جنان باشد فروشدن چو بديدي برآمدن بنگر غروب شمس و قمر را چرا زبان باشد تو را غروب نمايد ولي شروق بود لحد چو حبس نمايد خلاص جان باشد کدام دانه فرورفت در زمين که نرست چرا به دانه انسانت اين گمان باشد کدام دلو فرورفت و پر برون نامد ز چاه يوسف جان را چرا فغان باشد دهان چوبستي ازاين سوي آنطرف بگشا که هاي هوي تو در جو لامکان باشد هوالودود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶موضوع : عمومیت و توسعه مرگ 🔹 یعقوب احمر گوید: خدمت امام صادق (ع) رسیدیم تا به ایشان درگذشت فرزندش اسماعیل تسلیت بگوییم. ایشان فرمود: «خداوند عزّوجلّ، به پیامبرش (ص) خبر از مرگ او راداد و فرمود: "إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُم مَّیِّتُونَ" و نیز فرمود: هرکسی مرگ را می‌چشد. (آل عمران/۱۸۵). سپس امام (ع)فرمود: «زمینیان همه می‌میرند تا جایی که هیچ‌کس به جا نمی‌ماند؛ سپس آسمانیان همه می‌میرند تا جایی که هیچ‌کس به‌جا نمی‌ماند به جز فرشته‌ی مرگ و حاملان عرش و جبرئیل و میکائیل. آنگاه فرشته‌ی مرگ می‌آید و در برابر خداوند عزّوجلّ می‌ایستد. خداوند به او می‌فرماید: «چه کسی زنده ماند»؟ - حال آنکه خود بهتر می‌داند - او عرض می‌کند: «پروردگارا! هیچ‌کس به‌جا نماند جز فرشته‌ی مرگ و حاملان عرش و جبرئیل و میکائیل». خداوند می‌فرماید: «به جبرئیل و میکائیل بگو: بمیرید». در آن هنگام فرشتگان عرض می‌کنند: «پروردگارا! آن دو، رسول و امین تو هستند»! خداوند می‌فرماید: «من بر هر نفسی که روح در آن است، حکم مرگ داده‌ام». سپس فرشته‌ی مرگ می‌آید و در برابر خداوند عزّوجلّ می‌ایستد، خداوند به او می‌فرماید: «چه کسی زنده ماند»؟ - حال آنکه خود بهتر می‌داند - او عرض می‌کند: «پروردگارا! هیچ‌کس به جا نماند جز فرشته‌ی مرگ و حاملان عرش». خداوند می‌فرماید: «به حاملان عرش بگو: بمیرید». سپس فرشته‌ی مرگ، افسرده و غمگین و سر به زیر می‌آید، خداوند به او می‌فرماید: «چه کسی زنده ماند»؟ او عرض می‌کند: «پرودگارا! هیچ‌کس به جا نماند جز فرشته‌ی مرگ». خداوند می‌فرماید: «بمیر، ای فرشته‌ی مرگ»! پس او می‌میرد... [کافی ۲۵۶/۳] متن حدیث ؛ یَعْقُوبُ الْأَحْمَرُ قَالَ: دَخَلْنَا عَلَی أَبِی‌عَبْدِاللَّهِ (ع) نُعَزِّیهِ بِإِسْمَاعِیلَ فَتَرَحَّمَ عَلَیْهِ ثُمَّ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عزّوجلّ نَعَی إِلَی نَبِیِّهِ (ص) نَفْسَهُ فَقَالَ إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ .. فَقَالَ إِنَّهُ یَمُوتُ أَهْلُ الْأَرْضِ حَتَّی لَا یَبْقَی أَحَدٌ .. 🔵نکته ها ؛ ✅ ۱) مرگ ؛در برنامه هویت خلقت قرار گرفته و سنت لایتغیر خداست . چون مرگ پشت سر گذاشتن مراحل تکامل است که خدا آن برتمام موجودات ضروری قرار داده. ✅ ۲)جناب فیض کاشانی گوید؛ از روایات استفاده میشود؛ نه تنها مرگ به حُکم ضرورت اُخروی است، بلکه جهاتی از ضرورت دنیوی را نیز بهمراه دارد. درکافی به سند صحیح آمده ؛ امت پیامبری از پیامبران از او خواستند از خدا بخواهد "مرگ" از صفحه خلقت حذف شود و آن پیامبر از خدا خواست و چنین شد .. بعد از مدتی آنان دیدن با انبوهی از بیماری ها و مسئولیت در برابر والدین و پدربزرگ ها و بالاتر و بالاتر قرار گرفتند بگونه ای که توان رسیدگی به زندگی شخصی خود را از دست دادند.. باز امدند به حضور پیامبرشان و درخواست کردند شرایط به ما قبل برگردد. ✅ ۳) در اندیشه و شهود عارفان "قصه مرگ" بسیار شیرین و شنیدنی است . آنان با استفاده از منابع عرفانی دینی میگویند ؛ "مرگ" نه تنها نابودی نیست بلکه "کم" شدن هم نیست ، بلکه از نقص به کمال رفتن است وپیدایش نور بیشتر وبیشتر. این نمونه درغزلیات عارف مولوی آمده: تو را غروب نمايد ولي شروق بود لحد چو حبس نمايد خلاص جان باشد کدام دانه فرورفت در زمين که نرست چرا به دانه انسانت اين گمان باشد کدام دلو فرورفت و پر برون نامد ز چاه يوسف جان را چرا فغان باشد ✅ ۴)جناب ملاصدرا گوید: مرگ ضروری است چون نفس دردنیا در شرائط نقص است و باید تکمیل شود و این تکمیل در آن جهان خوشترو شریفتر است. دنیامانند رحم مادر برای فرزنداست که تا یک حدی؛کامل کننده جنین است اما نهایت کمال بدنی وقوای جنین در بیرون رحم مادر ، یعنی دنیا شکل میگیرد.پس وقتی آدمی به نهایت کمال دنیوی رسید سفرمرگ براساس یک اضطرارجبلّی آغاز میشود. مگر اینکه برای برخی ماندن شان در دنیا، اموری مانندتربیت نفوس رادرپی داشته باشد ✅ ۵) واقعا اگربنا باشد صورتی زیر خاک نرود کدام صورت و کدام بدن است ؟ آیا شما از پیامبر عزیز اسلام شخصیتی بالا و والاتر سراغ دارید ؟! خوب درباره او خدا بصورت مستقیم و به خود او فرمود : " إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ" شما هم میمری و بقیگان هم خواهد مُرد. ✅ ۶) در حدیث بالا خواندید که فرشتگان و حتا خود جناب ملک الموت هم طعم مرگ را خواهد چشید .. نکته قابل ذکر این است که فرشتگان چون فاقد جسم هستند و به اصطلاح از "مجردات" هستند ، مرگ درباره آنها معنای متفاوتی دارد و شاید به معنای "فنا" و یا بمعنای از مرحله ای در "صقع ربوبی" به مرحله ی دیگری رفتن باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶موضوع : مرگ نابهنگام و مرگ جوان ✅۱) قسمی از مرگ ها "مفاجات" است که مرگ ناگهانی گویند . و بخشی دیگر از مرگ ها که ناباورانه است مرگ هایی است که سراغ افراد جوان می آید. این دو نوع مرگ ، ذهن آدمی را بیشتر در تنگنا قرار میدهد و برای خانواده هابسیار دردناک است. ✅۲) مرگ چه به هنگام و در فرطوتی وچه نابهنگام و درجوانی تحت تدبیر حضرت رب العالمین است ؛ اولا؛سرنوشتی حتمی است : « وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّـهِ كِتَابًا مُّؤَجَّلًا[آل عمران/۱۴۵] هیچ‌کس، جز به فرمان خدا، نمی‌میرد؛ سرنوشتی است تعیین شده». وثانیا؛راه فراری از آن نیست ؛« قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّ‌ونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ[جمعه/۸] بگو: «این مرگی که از آن فرار می‌کنید سرانجام با شما ملاقات خواهد کرد». وثالثا؛وقت مرگ هر کسی مشخص است وتأخیر و تعجیل هم ندارد:« إِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ فَلَا يَسْتَأْخِرُ‌ونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ[یونس/۴۹] هنگامی که اجل آنها فرا رسد،نه ساعتی تأخیر می‌کنند، و نه پیشی می‌گیرند!» ✅۳)خدای سبحان ،خير محض و حكيم مطلق است؛ هيچ كاری از او زشت ویا بي هدف صادر نمیشود. مرگ و زندگی دوواقعیت خلقت است و در اختيار ما نيست، وفقط آنچه مربوط به ما است، "كيفيت زندگی" است. ✅۴)مرگ ناگهانی؛بخودی خود نمیتواند چیز خوبی باشد و در تعبیرپيامبرخدا (ص)آمده : مرگ ناگهانى، یک نوع جان گرفتن خشماگين است.مَوتُ الفُجأةِ أخذَةُ أسَفٍ. اما همین نوع مرگ "بدمطلق" نیست و بلکه بد یا خوب بودن آن نسبی است ؛برای مومنان و فاسدان متفاوت است. برای مومن همراه با کمال وثواب است چراکه یکباره نعمتِ بودن از اوگرفته میشودگرچه رنج بیماری و سکرات را شاید نداشته باشد. امابرای کافران از آن رهگذر که فرصت توبه را آنان میگیرد خود نوعی عذاب است . دربیان پیامبر(ص) این نسبی بودن تصریح شده: "مرگ ناگهانى، تخفيفى است براى مؤمن و جان ستاندنى خشماگين از كافراست. - إنّ مَوتَ الفُجأةِ تَخفيفٌ عنِ المؤمنِ ، و أخذَةُ أسَفٍ عنِ الكافِرِ". در روایات مرگ داودپیامبر و موسی (ع) ناگهانی شمرده شده، پیامبر(ص) فرمود؛ "داوودپیامبر در روز شنبه به مرگ ناگهانى درگذشت. پس، پرندگان با بال هاى خود بر او سايه افكندند. موسى نيز دربيابان مرد. -ماتَ داوودُ النّبيُّ يومَ السَّبتِ مَفجوءا فأظَلَّتهُ الطَّيرُ بأجنِحَتِها ، و ماتَ موسى كَليمُ اللّه في التِّيهِ.." ✅۵) مرگ در سن جوانی گرچه کمتر است و غیر متعارف . اما از آنجا که دستورش از سوی خدای حکیم و خبیر صادرمیشود قطعا دارای راز و رمزی است. گاه در طول عمر یک شخص ده و یا صدها عیب و مشکل و خطر نهفته است ویا چه بسا درصورت طولانی شدن عمر آن شخص ایمانش تباه شود و خدا دوست نمیدارد بنده خوب اش تباه شود ، و یا گاه مرگ یک جوان کلید گشایش برای یک خانواده و یا جامعه ای به حساب می آید و یا گاه مرگ در جوانی باعث اعطاء و الطاف خاصی میشود که آن الطاف چه بسا در ظاهر یک نوع خفاء را همراه داشته باشد که از آن به الطاف خفیه ی الهیه نام برده میشود . یادمان نمیرود که امام خمینی درمواجه با مرگ نابهنگام جوان مجتهدش -حاج آقامصطفی- آن راازالطاف خفیه الهیه نام برد، که همان مرگ ومجالس ترحیم تش منجر به سقوط نظام ظلم شد. پس در چنین مرگ هایی باید بادقت نظاره کرد ودست خدای سبحان را دید. چه زیبادرقرآن فرمود: "مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ؛ - هر حكمى را نسخ كنيم، يا آن را به دست‌ فراموشى بسپاريم، بهتر از آن، يا مانندش را مى‌آوريم".(بقره/۱۰۶) ✅۶)مهم این است که باید آماده بود که از آن به استعدادموت نام برده میشود و آمادگی این که آدمی برای لحظه ورود مرگ هیچ حساب مانده ای با خالق و مخلوق نداشته باشد. امام سجاد (ع) هم در سجده ها درخواست آمادگى نسبت به مرگ را دارد؛ «اللهم ارزقنی التجافی عن دار الغرور و الانابة الی دار الخلود والاستعداد للموت قبل حلول الفوت » تجافى: كنده شدن و جدا شدن است. امام على (ع): به خدا سوگند، پيكى از مرگ ناگهان بر من نيايد كه آن را خوش نداشته باشم و نه سرزننده اى كه آن را نشناسم. بلكه من نسبت به مرگ چون تشنه كامى هستم كه به چشمه آبى رسد و جوينده اى كه گمشده اش رابيابد و آنچه نزد خداست براى نيكوكاران بهتر است ؛ - و اللّه ِ ما فَجَأني مِن المَوتِ وارِدٌ كَرِهتُهُ ، و لا طالِعٌ أنكَرتُهُ ، و ما كنتُ إلاّ كقارِبٍ وَرَدَ ، و طالِبٍ وَجَدَ ، و ما عندَ اللّه ِ خَيرٌ للأبرارِ .[نهج البلاغة نامه۲۳] ادامه دارد..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶موضوع : شکل های متفاوت فرشته مرگ‌ در قبض نمودن ارواح 🔶از امام صادق (ع) سوال شد آيا مؤمن از جان كندن خود ناراحت میشودفرمود : نه، به خدا، زمانى كه ملك الموت براى ستاندن جانش مى آيد، او بى تابى مى كند. امّا ملك الموت به او مى گويد : اى دوست خدا بى تابى مكن؛ زيرا سوگند به آنكه محمّد(ص) را برانگيخت، من از پدر مهربانى كه به بالينت بيايد، با تو خوش رفتارتر و مهربانترم ... در اين هنگام، چيزى براى او خوشتر از اين نيست كه جانش ستانده شود و به منادى بپيوندد. متن حدیث : سئل عن الإمامُ الصّادق(ع) : هل يُكرَهُ المؤمنُ على قَبضِ رُوحِهِ ؟ ـ : لا و اللّه ِ ، إنّهُ إذا أتاهُ ملَكُ المَوتِ لقَبضِ رُوحهِ جَزِعَ عِندَ ذلكَ ، فيَقولُ لَهُ ملَكُ المَوتِ : يا وَليَّ اللّه ِ لا تَجزَعْ ، فوالّذي بَعَثَ محمّدا صلى الله عليه و آله لَأنا أبَرُّ بِكَ و أشفَقُ علَيكَ من والِدٍ رَحيمٍ لو حَضَرَكَ ، افتَحْ عَينَكَ فانظُرْ ··· فما شيءٌ أحَبَّ إلَيهِ مِنِ استِلالِ رُوحِهِ و اللُّحوقِ بالمُنادي.(کافی۱۲۷/۲) ✅۱) فرشتگان ؛ هر کدام مسئولیت تدبیر عالَم را به اذن خدا دارند . همانطوریکه مسئولیت زنده شدن ها ؛ از یک گیاه گرفته تا تولد یک فرزند ، به عُهده جناب اسرافیل است . و مسئولیت رزق با میکائیل است . و مسئولیت میراندن و اماته با جناب عزرائیل است. ✅ ۲) فرشته مرگ "عزرائیل" است ، و این بدین معناست که سلطانِ همه ی فرشتگان مربوط به مرگ است چرا که او را در این وظیفه مهم تنها نیست. در نتیجه در زیر مجموعه ی مدیریتیِ نوری او ، انبوهی از فرشتگان در کارند . ✅ ۳) فرشتگان ؛ وجود نوری دارند و نه جسمی ، و از اینجاست که میتوانند صورتهای متفاوت از خود نشان دهند و در یک لحظه در جاهای مختلفی حضور یابند همانطوریکه نور میتواند در لحظه ای مکانهای مختلفی را روشن سازد. ✅ ۴) از آنجا که مواجه شدن فرشته مرگ‌ با انسان ها یک نواخت نیست ، قبض روح هم یک نواخت نیست . فرشته مرگ‌؛با يكى از روى ملاطفت و رأفت و با صورتى زيبا وارد میشود ، و احیانا با ديگرى ،از روى غضب و شدّت و با چهره اى زشت و كريه میباشد . ✅ ۵) شكل ظهور فرشته ى مرگ در هنگام قبض روح آدمیان، بستگی به اعتقادات و باورهای فکری و رفتاری آدمی دارد. به تعبیر برخی بزرگان مانند امام خمینی ؛ فرشته مرگ آینه ای است که انسان محتضر خود را در آن میبیند. در نتیجه اگر شخص محتضر؛ دارای اعمال و نيّات و عقايد پاك باشد، فرشته ای را كه میبیند زيبا و ملاطف است ، اما اگر اعمال و افکار انسان ، زشت و پليد باشد، فرشته اى را كه مى بيند خشن و وحشتناك است. ✅ ۶) عالی ترین و بهترین برخورد فرشته مرگ از آنِ کسی است که آن شخص "ولی الله" شده باشد. درحدیث بالا ملاحظه نمودید ،واژه "ولی الله" به کار رفته ، عزراییل در قبض روح "دوستان خدا" بسیار با محبت است بگونه ای که در حدیث خواندیم مانند یک "پدر نسبت به فرزند" متمثل میشود . دوستان خدا که تعبیر شده به "ولی الله" ؛ آدمیانی هستند که از تحت سرپرستی هر چیزی غیر از خدا ، مانند شهوت ، ثروت ، قدرت خارج شود و فقط در تحت مدیریت و خواسته های خدا هستند. این چنین آدمی راحت ترین و دلچسب ترین مواجه با حضرت عزرائیل را دارد. ✅ ۷ ) از آیات قرآن استفاده میشود ؛ تمام مراحل برزخ در قبضه جناب ملک الموت است . این آیه را ملاحظه کنید ؛ که میفرماید ملک الموت قبض روح میفرماید و اوست که سیطره بر شما دارد تا زمانی که محضر رب العالمین مراجعت میکنید؛ "یتوفاکم ملک الموت الذی وُکل بکم ثم الی ربکم ترجعون ." (سجده /۱۱)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶موضوع : اسرار نهفته مرگ و قبر ✅ ۱) در دفن میت احکامی را شریعت محمدیه (ص) دستور فرموده که بسیار از آنها وجه اش برای ما روشن نیست که نمونه ای از آنها را تقدیم میدارم . ✅ ۲) از احکام رایج مربوط به اموات "تلقین" است و در تلقین ما اولی ترین معارف مانند اینکه خدا تو کیست و نام پیامبر تو چنین است و امامان تو اینان هستند ، گفته میشود . و سوال اینجاست که واقعا چرا ؟ حضرت استاد ما آیت الله جوادی آملی میفرمودند ؛ مرگ چنان سخت است که اولیات دینی را انسان فراموش میکند و باید به او یادآور شویم تا برایش تداعی شود . سوال اینجاست ؛ آیا این تلقین مخصوص آدم های معمولی است تا شاید در شرایط سخت قبض روح شدن ، نام خدا وپیامبر و قران و کعبه و.. یادشان رفته باشد؟ آیا همین تلقین برای بزرگترین انسانهای عالِم و با تقوا ، مستحب نیست و گفته نمیشود؟ آیا مرگ بر آنان هم کاری میکند که نام خدا و پیامبر و قرآن را فراموش کنند؟! از اینجاست که برخی گفته اند این تلقین برای "تذکّر" نسبت به زنده هاست . که البته این تحلیل هم ، درست و تمام نیست. واقعیت این است که اسرار این اموری که در شریعت آمده را نمیدانیم . ✅ ۳) در فقه فرموده اند ؛ زیر شانه راست و چپ میت دو شاخه بریده شده از درخت که تازه باشد قرار دهید . نام این دو شاخه چوب "جریده" است . در روایات برای این دو قطعه چوب چنان تاثیر مثبتی ذکر شده که حدیث داریم از حضرت صادق (ع) رسیده که فرمود : "جریده" حتا به حال کافر هم میتواند موثر باشد ؛ "الجریده تنفع المومن و الکافر" (کافی ۱۵۱/۳) در حدیث امام باقر(ع) آمده تا این دو چوب خشک نشده باشد و تر باشد عذاب به آن میت نمیرسد ؛ " یتجافی عنه العداب ک الحساب مادام رطبا" . (کافی ۱۵۲/۳) مرحوم فیض کاشانی در وافی میگوید؛ شاید وجه قرار دادن جریده در قبر و دوری عذاب این باشد که این دو چوب تا وقتی تَر هستند حیات نباتی دارند و خود این "حیات" در یک قبر میتواند باعث شود قبر مومن به حالت زنده باشد و عذابی که مربوط به مردگان است در ان قبر نازل نشود. ✅ ۴ ) پاسخی که در مورد تلقین خواندید و پاسخی که درباره "جریده" ملاحظه نمودید ، پاسخ کاملی نیست . واقعیت این است ؛ همانطوریکه متذکر شدم ، این امور از اسرار شریعت است و ما علم به آن نداریم . فقط میتوانیم بگوییم ؛ چیزهایی مثل "تلقین" و یا "جریده" و امور دیگری که در دفن اموات مستحب است ، همگی از آن دسته اموری بشمار میرود تا "رحمت الهیه" بجوشش در آید و آن میت مورد عنایت خدا قرار گیرد . ✅ ۵ ) از همین قبیل است ؛ زمان وقوع مرگ‌ ، که مثلا مرگ در شب جمعه و یا روز جمعه و یا در مناسک حج دارای فضیلت شمرده شده تا جاییکه امام صادق (ع) فرمود ؛ کسی که در شب جمعه و یا روز جمعه وفات کند عداب قبر از او برداشته میشود ؛ - من مات یوم الجمعه او لیله الجمعه رفع الله عنه عذاب القبر . (فقیه ۱۳۸/۱) این تعبیرات هم نشان از جوشش رحمت الهیه دارد. ادامه دارد..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا