eitaa logo
زلال معرفت
2.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
139 فایل
ارتباط با ما 👇 ✅️ انتشار و بهره‌بردارى با ذکر منبع موجب امتنان است. تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔖 🔻 نبوت عامه و خاصه چیست؟ در آیۀ ۴ سورۀ مبارکۀ بقره آمده است: 📖 «وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیكَ وَ مَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ» یعنی متقین انسان‌هایی معرفی می‌شوند که به آنچه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم و پیامبران پیشین نازل شده است، ایمان دارند. ◽️ این بخش از آیه به اصل نبوت اشاره دارد و از شیوۀ بیان آن در ضمن آیه می‌توان نکتۀ مهم دیگری را استفاده کرد و آن اینکه مبحث نبوت شامل دو حوزه است : 1⃣ اول، بحث نبوت عامّه یا همان فلسفۀ نبوت که به چرایی نیازمندی انسان به پیامبران الهی می‌پردازد 2⃣ و دوم، مبحث نبوت خاصّه که اختصاص به شناخت شخصیت یکا‌یک انبیا و جایگاه ایشان در حلقۀ رسالت دارد. ➖ اما دربارۀ بخش نخست و چرایی نیاز انسان به سفیران الهی باید گفت خداوند پس از خلق انسان، هدایت او را نیز خود به‌عهده گرفته است: 📖«الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى * وَ الَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى» همان که آفرید و سپس همگون ساخت و آن که اندازه گرفت و رهنمون کرد. ◽️اما برنامۀ هدایت خداوند دربارۀ انسان مراحل متعددی دارد : ● مرحله اول، راهنمایی غریزی است؛ یعنی خداوند متعال مجموعه‌ای از سازوکارها را به‌شکل فطری و غریزی به انسان تعلیم داده که از آن‌ به‌عنوان «هدایت غریزی» یاد می‌شود. ● مرحله دوم، راهنمایی بشر به‌وسیلۀ حواس پنج‌گانه است. خداوند ابزارها و راه‌های حسی چون چشم و گوش را در وجود انسان فعال کرده تا تعامل او را با دنیای اطراف هموار سازد و دایرۀ وسیعی از اطلاعات را برایش فراهم آورد. این حواس هرچند کارآیی بسیاری دارند و انسان را در رسیدن به اهدافش یاری می‌کنند، به‌دلیل محدودیتی که دارند، کارآمد نیستند. ➖ به‌همین ‌دلیل، خداوند افق برتری از هدایت را برای آدمی گشود و او را مجهز به «هدایت عقلانی» فرمود و عقل و خِرد را در تحصیل شناخت، مددکار انسان قرار داد. ◽️اما با همۀ ارزشمندیِ این نوعِ هدایت، باز انسان احساس کاستی می‌کند و گاه درمی‌یابد که با پای عقل، توان گشت‌ و گذار در پاره‌ای از فضاها را ندارد. ➖اینجاست که خداوند افق متفاوتی پیش روی انسان می‌گشاید و دریچۀ «هدایت تشریعی» را برایش مفتوح می‌سازد و جرعه‌هایی از مِی نابِ وحی را در کام او فرو می‌ریزد. ◽️این مرحلۀ هدایت با نزول وحی و رسالت پیامبران الهی محقق می‌شود. فرستادگان خداوند با پیام‌های روشن به‌سوی جوامع انسانی آمدند تا به‌دور از هرگونه خطا و لغزشی، انسان را به سرمنزل مقصود رهنمون باشند. ➖حال، پس از درک ضرورت حضور پیامبران در عرصۀ حیات بشری، باید جست‌وجو کرد که در هر عصر و زمان چه کسانی این بارِ هدایت را ازسوی خداوند بر دوش کشیده‌اند. باید با سیره و افکارشان آشنا شد و از ایشان درس زندگی آموخت. ◽️اینجاست که بحث نبوت خاصّه مطرح می‌شود و سخن از یکایک انبیا از آدم و نوح تا پیامبر مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و حیات طیّبۀ ایشان به‌میان می‌آید. بنابراین، در این آیۀ شریفه اعتقاد به اصل نبوت به هر دو شکل آن در زمرۀ ویژگی‌های اهل تقوا برشمرده شده است. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 📌🔖 یک واقعی سه بخش دارد: 1⃣ متاسفم 2⃣ تقصیر من بود 3⃣ برای جبرانش چه کار می‌توانم بکنم؟ و اغلب ما بخش سوم را فراموش می‌کنیم... 🌷هدیه به لبخند علیه السلام ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
❧🔅ஜ✧﷽✧ஜ🔅❧ 🔹 یکى از دوستان امیرمومنان علیه السلام از او تقاضاى مالى کرد. 💫حضرت فرمود : بگذار سهم خود را از بیت المال دریافت دارم، با تو تقسیم مى کنم. عرض کرد : 🔹این مقدار براى من کافى نیست (و چون مرد دنیاپرستى بود و از بذل و بخشش بی حساب و کتاب معاویه خبر داشت) به سوى معاویه رفت. معاویه مال فراوانى به او داد. او نامه اى براى امیرمومنان على علیه السلام نوشت و حضرت را از این ماجرا باخبر ساخت. (در واقع مى خواست بگوید: شما به تقاضاى من ترتیب اثر ندادید، دشمن شما انجام داد) 💫 امام علیه السلام در پاسخ نامه او چنین مرقوم فرمود : اما بعد از حمد و ثناى الهى، مالى که در دست توست پیش از آن در دست دیگران بوده و بعد از تو نیز به دست دیگران مى رسد. چیزى نصیب تو مى شود که براى آخرت خود ذخیره کرده باشى. تو باید خود را بر نیازمندترین فرزندان خود مقدم دارى. 💫سپس فرمود: «فَإِنَّمَا أَنْتَ جَامِعٌ لاَِحَدِ رَجُلَینِ إِمَّا رَجُلٍ عَمِلَ فِیهِ بِطَاعَةِ اللَّهِ فَسَعِدَ بِمَا شَقِیتَ وَإِمَّا رَجُلٍ عَمِلَ فِیهِ بِمَعْصِیةِ اللَّهِ فَشَقِى بِمَا جَمَعْتَ لَهُ وَلَیسَ مِنْ هَذَینِ أَحَدٌ بِأَهْلٍ أَنْ تُوْثِرَهُ عَلَى نَفْسِکَ...؛ زیرا تو براى یکى از دو کس اموال را جمع مى کنى (و بعد از خود مى گذارى) 1⃣ یا کسى که با آن به اطاعت خدا مى پردازد در این صورت او سعادتمند شده و تو محروم و بدبخت، 2⃣ و یا کسى است که با آن معصیت الهى مى کند و او با اموالى که تو جمع کردهاى شقاوتمند مى شود. هیچیک از این دو صلاحیت ندارند که او را بر خود مقدم دارى...». ⚠️ مفهوم این سخن این نیست که انسان به فکر تأمین زندگى همسر و فرزندان خود نباشد، بلکه این گفته ناظر به حال کسانى است که همه همّ و غم خود را صرف این کار میکنند و از هر طریقى که امکان داشته باشد به جمع مال و ذخیره کردن براى همسر و فرزند میپردازند و چه بسیارند کسانى که در اواخر عمر خود به اشتباه خویش پى مى برند و مى بینند فرزندان آنها اموالشان را میان خود تقسیم مى کنند و اعتنایى به پدر و نیازهاى او ندارند و گاهى دیده شده که پدر را از خانه خود نیز بیرون می اندازند و در این حال سخت ترین شکنجه هاى روحى نصیب چنین کسانى مى شود که اموال را براى چنان کسانى جمع آورى کرده اند. 📘حکمت ۳۵۲ نهج البلاغه ایتا https://b2n.ir/384929 تلگرام https://b2n.ir/859529 @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 📌 با هر سختی، آسانی است 🔹 هیچ موقع آسانی و گشایش بعد از تنبلی نمی‌آید، خداوند گشایش را بعد از سختی کشیدن قرار داده است و در نیز بر آن تأکید کرده است و فرموده : «مسلماً با هر سختی آسانی است.» سوره شرح، آیه ۶ 🔸 در شرایط سخت و دشوار، وظیفه‌ای که مؤمن دارد این است که کند و با توکل بر خدا به دنبال راه‌حل بگردد. اسرای نیز این‌گونه بودند. و سختی کشیدند، اما ناامید نشدند و سخن حق را گفتند و سرانجام به کار یزید پایان دادند. 🔹 الآن نیز اوضاع جامعه سخت شده است. باید صبر کرد و با به دنبال راه حل برای این جنگ اقتصادی بود. 🔸البته صبر مردم نباید بهانه مسئولان برای کار نکردن باشد، مردم وظیفه‌ای دارند و مسئولان هم وظیفه‌ای. اگر این دو با هم باشند ان‌شاءالله به‌آسانی نیز خواهیم رسید. 🤲 اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْيُسْرَ بَعْدَ الْعُسْرِ وَ الْفَرَجَ بَعْدَ الْكَرْبِ خدايا از تو می‌طلبم آسانى حال را بعد از عسرت و گشايش پس از رنج و مشقت 📔 فرازی از تعقیب ، مفاتیح‌الجنان ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔻 ✨پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : ◽️«هنگامی که بر پا شود، نماز شب به صورت سایه ای در بالای سر نماز شب خوان قرار می گیرد و روی سر او و لباسی برای بدنش می باشد. ◽️نمازشب نوری است در پیش پای او، و پرده و حایلی است بین او و آتش، ➖حجت و دلیلی است برای مؤمن در پیشگاه خداوند ،مایه سنگینی اعمال او در میزان اعمال است ➖جواز عبور نماز شب خوان از پل صراط استکلیدی برای باز کردن درب است و...». 📚 ارشاد القلوب، ص ۳۱۶ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🎬 نماهنگ بسیار زیبای ماه من 🎗ویژه ماه مبارک 🎤 با صدای محمد حسین ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ ◽️اينكه میگویيد «خدایا، مرا محتاج هیچ آفریده‌ای نکن»، برآورده نمیشود 🔻 : ◽️گاهی هر چه انسان میکند، نمیشود. علت چیست؟ 🔹در روایات آمده است که اگر چیزی را از خدای متعال طلب کردیم که نشدنی و به خلاف سنّتهاىِ معمولىِ عالم است، برآورده نمیشود. 🔹مثلاً میگوید «خدایا، مرا محتاج هیچ آفریده‌ای نکن». مگر میشود که یک انسان، محتاج دیگران نباشد. 🔺پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم میفرمایند بگویید : «خدایا! مرا محتاج اشرار مکن». ۷۳/۱۱/۲۸ 🔖 ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ ✨امام کاظم علیه السلام : 〽️ کسی که را ختم کند و آن را به امامش هدیه کند ، روز با او خواهد بود. 📔 کافی ج۲ ص۶۱۷ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔅ஜ✧﷽✧ஜ🔅❧ ✨آیت الله بهجت(ره) : 🔖 رابطه با اموات مستلزم هدیه است. با یک حمد و با یک صلوات رابطه برقرار می‌شود. ایتا https://b2n.ir/384929 تلگرام https://b2n.ir/859529 @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔎🔖 💢 نکات زیبا و دقیق تفسیری علامه طباطبایی از «مواسات» اصحاب کهف ✨ خداوند متعال در کریم، ماجرای بیدار شدن اصحاب کهف از خواب ۳۰۰ ساله را اینگونه به تصویر می کشد: 📖«وَ كَذلِكَ بَعَثْناهُمْ لِيَتَساءَلُوا بَيْنَهُمْ قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ قالُوا لَبِثْنا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قالُوا رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِما لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَكُمْ بِوَرِقِكُمْ هذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنْظُرْ أَيُّها أَزْكى‏ طَعاماً فَلْيَأْتِكُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ وَ لْيَتَلَطَّفْ وَ لا يُشْعِرَنَّ بِكُمْ أَحَداً؛ ➖ همين گونه ما آنها(اصحاب کهف) را (از خواب) برانگيختيم تا از يكديگر سؤال كنند، يكى از آنها گفت چه مدت خوابيديد؟ آنها گفتند يك روز يا بخشى از يك روز (و چون درست نتوانستند مدت خوابشان را بدانند) گفتند پروردگارتان از مدت خوابتان آگاهتر است، اكنون يك نفر را با اين سكه‏اى كه داريد به شهر بفرستيد تا بنگرد كدامين نفر از آنها غذاى پاكترى دارند، از آن مقدارى براى روزى شما بياورد، اما بايد نهايت دقت را به خرج دهد و هيچ كس را از وضع شما آگاه نسازد.» (کهف: 19) ◽️ مرحوم علامه طباطبایی(ره) در ذیل این آیه شریفه، می فرمایند: ➖«و سياق محاوره‌اى كه از ايشان حكايت شده - يعنى از جمله‏ «قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ» تا آخر دو آيه- سياق عجيبى است كه از كمال محبتشان به يكديگر در راه خداى تعالى و برادريشان در دين و مساواتشان در بين يكديگر و خيرخواهى و اشفاق نسبت به هم خبر میدهد. ◽️و برادرى و مواساتشان از اينجا فهميده میشود كه يكى از ايشان وقتى میخواهد پيشنهاد كند كه كسى را بفرستيم شهر، به يكى از رفقايش نمى‏ گويد «تو» برخيز برو، بلکه میگويد «يكى» را بفرستيد؛ و نيز نگفت «فلانى» را بفرستيد. و وقتى هم خواست اسم «پول» را ببرد، نگفت «پولمان» را و يا «از پولمان» به او بدهيد برود، بلكه گفت : ➖«پولتان» را بدهيد به يك «نفرتان»؛ و «ورق»(یا همان «پول») را به «همه» نسبت داد. همه اينها مراتب برادرى و ‏ و ادب آنان را میرساند. ◽️همچنین جمله‏ «فَلْيَنْظُرْ أَيُّها أَزْكى‏ طَعاماً ...» و جمله‏ «وَ لْيَتَلَطَّفْ ...»، مراتب «خيرخواهى» آنان نسبت به هم را میرساند؛ و جمله‏ «إِنَّهُمْ إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ ...» اشفاق و مهربانى آنان را نسبت به يكديگر میرساند كه چقدر نسبت به نفوسى كه داراى ايمان بودند مشفق بودند، و براى آن نفوس ارزش قائل بودند.» 📚 المیزان ج ۱۳ ، ص ۲۵۷ 📌 پی نوشت: روحیه «مواسات» حتی اگر در زندگی بخشی از مردم و مؤمنان مخلص نیز شکل گیرد، میتواند منشأ تحولات عظیمی در جامعه گردد و گره از بسیاری از مشکلات بازنماید؛ همچون روحیه ای که در تحمیلی در میان مردم وجود داشت و همان روحیه توانست ۸ سال جنگ تحمیلی همه دنیا بر علیه ملت ایران را با پیروزی پایان بخشد. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔖 ✨ پيامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: ◽️ وَالّذى نَفسى بِيَدِهِ لاتَدخُلُوا الجَنَّةَ حَتّى تُؤمِنوا وَ لا تُؤمِنوا حَتّى تَحابّوا أولا أدُلُّـكُم عَلى شَئىٍ اِذا فَعَلتُموهُ تَحابَبتُم؟ اَفشُوا السَّلامَ بَينَـكُم؛ ➖ به خدايى كه جانم در اختيار اوست، وارد نمى شويد ، مگر مؤمن شويد ، ➖ و نمى شويد، مگر اين كه يكديگر را دوست بداريد. ◽️ آيا مى خواهيد شما را به چيزى راهنمايى كنم كه با انجام آن، يكديگر را دوست بداريد؟ ➖سلام كردن بين يكديگر را رواج دهيد... 📚مشكاة الانوار ص ۱۲۳ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 💢 داستان دل‌جویی کارگزار امام کاظم علیه السلام از یک مرد 📌 داستان دل‌جویی کارگزار امام موسی ابن جعفر در دربار هارون‌ از یک مرد شتربان، یکی از بهترین الگوهای برخورد مومنانه با ارباب‌رجوع از منظر دین اسلام است. ◽️ به دستور امام کاظم علیه السلام در دربار هارون فعالیت می‌کرد و تا جایگاه نخست وزیری هم پیش رفت. ➖ داستان این است که یکی از شیعیان امام کاظم علیه السلام به نام که شغلش ساربانی و شتربانی بود برای بیان مسئله‌ای به منزل علی بن یقطین، وزیر حکومت وقت مراجعه کرد اما او مانع از ورود ابراهیم به خانه‌اش شد. ◽️ در همان سال که علی بن یقطین به زیارت خانه خدا مشرف شد، فرصت را مغتنم دید که به محضر امام کاظم علیه السلام برسد. وقتی خواست به محضر امام شرفیاب شود، امام کاظم علیه السلام اذن ورود به او نداد.  ➖ روز دوم در بیرون منزل با آن حضرت ملاقات نمود و عرض کرد : مولای من من چه بوده است که دیروز اجازه ورود به من ندادید؟ ✨ فرمودند: حجبتک لأنک حجبت أخاک إبراهیم الجمال؛ تو را راه ندادم چون برادرت ابراهیم جمال را راه ندادی. ◽️ علی بن یقطین که نیک دریافته بود امام کاظم علیه السلام از او راضی نخواهد شد مگر اینکه از ابراهیم دل‌جویی کند. ➖گفت : در این زمان چگونه او را بیابم؛ چراکه علی بن یقطین در مدینه بود و ابراهیم در شهر کوفه و مسافت بینشان بسیار زیاد بود. ✨امام کاظم علیه السلام نه منصب حکومتی علی بن یقطین و نه بُعد مسافت را موجب معافیت وزیر عباسی در خصوص دل‌جویی کردن یکی از شیعیانی که در درگاه حکومت به او بی‌حرمتی شده بود، ندانست و به قدرت ولایی خود مقدمات سفر علی بن یقطین به را فراهم کرد. ◽️وقتی وی به خانه ابراهیم رسید از او عذرخواهی کرد و ابراهیم نیز برای او طلب رحمت کرد. علی بن یقطین که شاگرد مکتب اهل بیت علیهم السلام بود به این میزان هم راضی نشد و برای اینکه ابراهیم، قلباً از او راضی شود، گونه‌اش را روی خاک نهاد و از ابراهیم درخواست کرد که پای خود را بر روی صورت او بگذارد! ➖ابراهیم بنا به اصرار زیاد او، خواهشش را اجابت کرد و پایش را بر روی صورت او گذاشت. ◽️علی بن یقطین با استمداد از تصرف ولایی امام کاظم علیه السلام همان شب به محضر ایشان شرفیاب شد و امام، او را به منزل خود پذیرفت. 🔺این داستان که در کتب مختلف ذکر شده است بیانگر شیوه صحیح برخورد با مراجعین و حرمت و عزت مومن در پیشگاه خداوند و اهل بیت علیهم السلام است.  📚 بحارالانوار ج ۴۸، ص ۸۵ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ ✨امام حسن علیه السلام : ◽️الفرصةُ سریعةُ الفَوتِ بَطئیةُ العَودِ ➖فرصت‌ها زود از دست می‌روند و دیر باز می‌گردند. 📚 بحارالانوار ، ج ٧٨، ص ١١٣ 📌 یکی از فرصت‌هایی که معمولا کمتر حواس‌مون بهش هست، همین عُمْر ما هست که هر روز و هر دقیقه و هر ثانیه داره ازش سپری میشه. ◽️فرمودند یکی از چیزهایی که روز از انسان سوال میشه، اینه که عُمْر و جوانیِ خودت رو چطور سپری کردی؟... ➖چقدر خوبه که قبل از اینکه روز محشر اعمال ما محاسبه بشه، خودمون هر از گاهی خودمون رو ارزیابی کنیم. ◽️و این روزهای یه فرصت خوبیه که میشه خودمون رو بسنجیم و کوتاهی هامون رو جبران کنیم... ➖ بیاید عادت نکنیم به بَد زندگی کردن، بیاید با هم تصمیم بگیریم که خوب باشیم و خوب زندگی و بندگی کنیم. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا