eitaa logo
نهج البلاغه : حکمت های کوتاه
101 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
77 ویدیو
341 فایل
کلمات قصار ، قسمت سوم نهج البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
صدا ۰۱۱.m4a
16.45M
نهج البلاغه حکمت 187 - ضرورت ياد قيامت وَ قَالَ عليه‌السلام اَلرَّحِيلُ وَشِيكٌ و درود خدا بر او، فرمود: كوچ كردن نزديك است 🌺🍀🌺🍀🌺🍀
حکمت 188 - نتیجه ایستادن در برابر حق وَ قَالَ عليه‌السلام مَنْ أَبْدَى صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ هَلَكَ و درود خدا بر او، فرمود: هر كس كه با حق در آويزد نابود مى‌گردد 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
حکمت 188 - نتیجه ایستادن در برابر حق وَ قَالَ عليه‌السلام مَنْ أَبْدَى صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ هَلَكَ و درود خدا بر او، فرمود: هر كس كه با حق در آويزد نابود مى‌گردد 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
ماه رمضان آمد، نور دل و جان آمد نور دل و جان آمد، ماه رمضان آمد به به رم (1) از آن آمد، یکسر همه دیوان را یکسز همه دیوان را، به به رم از آن آمد نیروی روان آمد، مر سالک صادق را مر سالک صادق را، نیروی روان آمد عاشق به فغان آمد، از شوق سحرخیزی از شوق سحرخیزی، عاشق به فغان آمد از سوی جنان آمد، آن را که دلت خواهد آن را که دلت خواهد، از سوی جنان آمد چون بند گران آمد، بر گردن محرومان بر گردن محرومان، چون بند گران آمد از عالم جان آمد، قرآن کریم این مه قرآن کریم این مه، از عالم جان آمد سعدان (2) به قران آمد، از قدرش و قرآنش از قدرش و قرآنش، سعدان به قران آمد در مهد امان آمد، زین مه حسن نجمش زین مه حسن نجمش، در مهد امان آمد  پی نوشتها: 1. رم: نفرت / 2. سعدان: دو ستاره مشتری و زهره منبع: دیوان اشعار علامه حسن زاده آملی، غزل مهد امان، 23 شعبان 1388 قمری، 24 آبان 1347 شمسی
صدا ۰۱۳.m4a
11.61M
حکمت 188 - نتیجه ایستادن در برابر حق وَ قَالَ عليه‌السلام مَنْ أَبْدَى صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ هَلَكَ و درود خدا بر او، فرمود: هر كس كه با حق در آويزد نابود مى‌گردد 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
حکمت 189 - نکوهش بى تابى وَ قَالَ عليه‌السلام مَنْ لَمْ يُنْجِهِ اَلصَّبْرُ أَهْلَكَهُ اَلْجَزَعُ و درود خدا بر او، فرمود: كسى را كه شكيبايى نجات ندهد، بى‌تابى او را هلاك گرداند 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
صدا ۰۱۴.m4a
13.36M
حکمت 189 - نکوهش بى تابى وَ قَالَ عليه‌السلام مَنْ لَمْ يُنْجِهِ اَلصَّبْرُ أَهْلَكَهُ اَلْجَزَعُ و درود خدا بر او، فرمود: كسى را كه شكيبايى نجات ندهد، بى‌تابى او را هلاك گرداند 🌹🌹🌹🌹🌹🌹
حکمت 190 - معیار خلافت وَ قَالَ عليه‌السلام وَا عَجَبَاهُ أَ تَكُونُ اَلْخِلاَفَةُ بِالصَّحَابَةِ وَ اَلْقَرَابَةِ و درود خدا بر او، فرمود: شگفتا! آيا معيار خلافت، صحابى پيامبر بودن است‌؟ امّا صحابى بودن و خويشاوندى ملاك نيست قال الرضي و روي له شعر في هذا المعنى فإن كنت بالشورى ملكت أمورهم فكيف بهذا و المشيرون غيب و إن كنت بالقربى حججت خصيمهم فغيرك أولى بالنبي و أقرب (از امام شعرى در همين مسئله نقل شد كه به ابا بكر فرمود) اگر ادّعا مى‌كنى با شوراى مسلمين به خلافت رسيدى، چه شورايى بود كه رأى دهندگان حضور نداشتند؟ و اگر خويشاوندى را حجّت مى‌آورى، ديگران از تو به پيامبر نزديك‌تر و سزاوارترند 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
حکمت 190 - معیار خلافت وَ قَالَ عليه‌السلام وَا عَجَبَاهُ أَ تَكُونُ اَلْخِلاَفَةُ بِالصَّحَابَةِ وَ اَلْقَرَابَةِ و درود خدا بر او، فرمود: شگفتا! آيا معيار خلافت، صحابى پيامبر بودن است‌؟ امّا صحابى بودن و خويشاوندى ملاك نيست قال الرضي و روي له شعر في هذا المعنى فإن كنت بالشورى ملكت أمورهم فكيف بهذا و المشيرون غيب و إن كنت بالقربى حججت خصيمهم فغيرك أولى بالنبي و أقرب (از امام شعرى در همين مسئله نقل شد كه به ابا بكر فرمود) اگر ادّعا مى‌كنى با شوراى مسلمين به خلافت رسيدى، چه شورايى بود كه رأى دهندگان حضور نداشتند؟ و اگر خويشاوندى را حجّت مى‌آورى، ديگران از تو به پيامبر نزديك‌تر و سزاوارترند 🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
حکمت 189 - نکوهش بى تابى وَ قَالَ عليه‌السلام مَنْ لَمْ يُنْجِهِ اَلصَّبْرُ أَهْلَكَهُ اَلْجَزَعُ و درود خدا بر او، فرمود: كسى را كه شكيبايى نجات ندهد، بى‌تابى او را هلاك گرداند 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
صدا ۰۱۵.m4a
17.31M
حکمت 190 - معیار خلافت وَ قَالَ عليه‌السلام وَا عَجَبَاهُ أَ تَكُونُ اَلْخِلاَفَةُ بِالصَّحَابَةِ وَ اَلْقَرَابَةِ و درود خدا بر او، فرمود: شگفتا! آيا معيار خلافت، صحابى پيامبر بودن است‌؟ امّا صحابى بودن و خويشاوندى ملاك نيست قال الرضي و روي له شعر في هذا المعنى فإن كنت بالشورى ملكت أمورهم فكيف بهذا و المشيرون غيب و إن كنت بالقربى حججت خصيمهم فغيرك أولى بالنبي و أقرب (از امام شعرى در همين مسئله نقل شد كه به ابا بكر فرمود) اگر ادّعا مى‌كنى با شوراى مسلمين به خلافت رسيدى، چه شورايى بود كه رأى دهندگان حضور نداشتند؟ و اگر خويشاوندى را حجّت مى‌آورى، ديگران از تو به پيامبر نزديك‌تر و سزاوارترند 💐🍀💐🍀💐🍀
صدا ۰۱۶.m4a
16.13M
حکمت 191 - مشكلات دنيا وَ قَالَ عليه‌السلام { إِنَّمَا اَلْمَرْءُ فِي اَلدُّنْيَا غَرَضٌ تَنْتَضِلُ فِيهِ اَلْمَنَايَا وَ نَهْبٌ تُبَادِرُهُ اَلْمَصَائِبُ وَ مَعَ كُلِّ جُرْعَةٍ شَرَقٌ وَ فِي كُلِّ أَكْلَةٍ غَصَصٌ} و درود خدا بر او، فرمود: همانا انسان در دنيا تخته نشان تيرهاى مرگ، و ثروتى است دستخوش تاراج مصيبت‌ها: با هر جرعۀ نوشيدنى، گلو رفتنى، و در هر لقمه‌اى، گلوگير شدنى است 💐🍀💐🍀💐🍀
حکمت 191 - مشكلات دنيا وَ قَالَ عليه‌السلام { إِنَّمَا اَلْمَرْءُ فِي اَلدُّنْيَا غَرَضٌ تَنْتَضِلُ فِيهِ اَلْمَنَايَا وَ نَهْبٌ تُبَادِرُهُ اَلْمَصَائِبُ وَ مَعَ كُلِّ جُرْعَةٍ شَرَقٌ وَ فِي كُلِّ أَكْلَةٍ غَصَصٌ} و درود خدا بر او، فرمود: همانا انسان در دنيا تخته نشان تيرهاى مرگ، و ثروتى است دستخوش تاراج مصيبت‌ها: با هر جرعۀ نوشيدنى، گلو رفتنى، و در هر لقمه‌اى، گلوگير شدنى است 🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
حکمت 191 - مشكلات دنيا 👇👇💐💐 وَ قَالَ عليه‌السلام إِنَّمَا اَلْمَرْءُ فِي اَلدُّنْيَا غَرَضٌ تَنْتَضِلُ فِيهِ اَلْمَنَايَا وَ نَهْبٌ تُبَادِرُهُ اَلْمَصَائِبُ وَ مَعَ كُلِّ جُرْعَةٍ شَرَقٌ وَ فِي كُلِّ أَكْلَةٍ غَصَصٌ و درود خدا بر او، فرمود: همانا انسان در دنيا تخته نشان تيرهاى مرگ، و ثروتى است دستخوش تاراج مصيبت‌ها: با هر جرعۀ نوشيدنى، گلو رفتنى، و در هر لقمه‌اى، گلوگير شدنى است 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
حکمت 191 - مشكلات دنيا 👇👇🌹🌹 وَ قَالَ عليه‌السلام : {وَ لاَ يَنَالُ اَلْعَبْدُ نِعْمَةً إِلاَّ بِفِرَاقِ أُخْرَى وَ لاَ يَسْتَقْبِلُ يَوْماً مِنْ عُمُرِهِ إِلاَّ بِفِرَاقِ آخَرَ مِنْ أَجَلِهِ} و بنده نعمتى به دست نياورد جز آن كه نعمتى از دست بدهد، و روزى به عمرش افزوده نمى‌گردد جز با كم شدن روزى ديگر {فَنَحْنُ أَعْوَانُ اَلْمَنُونِ وَ أَنْفُسُنَا نَصْبُ اَلْحُتُوفِ فَمِنْ أَيْنَ نَرْجُو اَلْبَقَاءَ وَ هَذَا اَللَّيْلُ وَ اَلنَّهَارُ لَمْ يَرْفَعَا مِنْ شَيْءٍ شَرَفاً إِلاَّ أَسْرَعَا اَلْكَرَّةَ فِي هَدْمِ مَا بَنَيَا وَ تَفْرِيقِ مَا جَمَعَا} پس ما ياران مرگيم، و جان‌هاى ما هدف نابودى‌ها، پس چگونه به ماندن جاودانه اميدوار باشيم‌؟. در حالى كه گذشت شب و روز بنايى را بالا نبرده جز آن كه آن را ويران كرده، و به اطراف پراكند 🎋🍀🎋🍀🎋🍀🎋🍀
: هدف، نشانه. : به او اصابت ميكند.ازریشه ، نضل بروزن عزل ،غلبه درمبارزه : جمع «منيّة»، مرگها. : آنچه به تاراج مى رود. : گير كردن آب در گلو، يعنى همراه هر لذتى دردى دارد. : غذایی که گلوگیر می شود الْمَنُون: مرگ ، ازریشه منّ به معنی قطع ونقصان مرگ عمر انسان راقطع می کند ومایه نقصان عدد انسانها می گردد : جمع «حتف»، هلاكتها، يعنى جان مادر معرض هلاكت است. : مكان بلند، مجد و بزرگى.   🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷🍀
صدا ۰۱۷.m4a
16.9M
حکمت 191 - مشكلات دنيا 👇👇🌹🌹 وَ قَالَ عليه‌السلام : {وَ لاَ يَنَالُ اَلْعَبْدُ نِعْمَةً إِلاَّ بِفِرَاقِ أُخْرَى وَ لاَ يَسْتَقْبِلُ يَوْماً مِنْ عُمُرِهِ إِلاَّ بِفِرَاقِ آخَرَ مِنْ أَجَلِهِ} و بنده نعمتى به دست نياورد جز آن كه نعمتى از دست بدهد، و روزى به عمرش افزوده نمى‌گردد جز با كم شدن روزى ديگر {فَنَحْنُ أَعْوَانُ اَلْمَنُونِ وَ أَنْفُسُنَا نَصْبُ اَلْحُتُوفِ فَمِنْ أَيْنَ نَرْجُو اَلْبَقَاءَ وَ هَذَا اَللَّيْلُ وَ اَلنَّهَارُ لَمْ يَرْفَعَا مِنْ شَيْءٍ شَرَفاً إِلاَّ أَسْرَعَا اَلْكَرَّةَ فِي هَدْمِ مَا بَنَيَا وَ تَفْرِيقِ مَا جَمَعَا} پس ما ياران مرگيم، و جان‌هاى ما هدف نابودى‌ها، پس چگونه به ماندن جاودانه اميدوار باشيم‌؟. در حالى كه گذشت شب و روز بنايى را بالا نبرده جز آن كه آن را ويران كرده، و به اطراف پراكند 🌺💐☘🌺💐☘
حکمت 192 - نکوهش مال اندوزی وَ قَالَ عليه‌السلام يَا اِبْنَ آدَمَ مَا كَسَبْتَ فَوْقَ قُوتِكَ فَأَنْتَ فِيهِ خَازِنٌ لِغَيْرِكَ و درود خدا بر او، فرمود: اى فرزند آدم، آنچه را كه بيش از نياز خود فراهم كنى، براى ديگران اندوخته‌اى
حکمت 192 - نکوهش مال اندوزی وَ قَالَ عليه‌السلام يَا اِبْنَ آدَمَ مَا كَسَبْتَ فَوْقَ قُوتِكَ فَأَنْتَ فِيهِ خَازِنٌ لِغَيْرِكَ و درود خدا بر او، فرمود: اى فرزند آدم، آنچه را كه بيش از نياز خود فراهم كنى، براى ديگران اندوخته‌اى
صدا ۰۱۹.m4a
11.12M
حکمت 192 - نکوهش مال اندوزی وَ قَالَ عليه‌السلام يَا اِبْنَ آدَمَ مَا كَسَبْتَ فَوْقَ قُوتِكَ فَأَنْتَ فِيهِ خَازِنٌ لِغَيْرِكَ و درود خدا بر او، فرمود: اى فرزند آدم، آنچه را كه بيش از نياز خود فراهم كنى، براى ديگران اندوخته‌اى 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
حکمت 193 - لزوم وجود نشاط در انجام کارها وَ قَالَ عليه‌السلام إِنَّ لِلْقُلُوبِ شَهْوَةً وَ إِقْبَالاً وَ إِدْبَاراً فَأْتُوهَا مِنْ قِبَلِ شَهْوَتِهَا وَ إِقْبَالِهَا فَإِنَّ اَلْقَلْبَ إِذَا أُكْرِهَ عَمِيَ و درود خدا بر او، فرمود: دل‌ها را روى آوردن و پشت كردنى است، پس دل‌ها را آنگاه به كار واداريد كه خواهشى دارند و روى آوردنى، زيرا اگر دل را به اجبار به كارى وادارى كور مى‌گردد
حکمت 193 - لزوم وجود نشاط در انجام کارها وَ قَالَ عليه‌السلام إِنَّ لِلْقُلُوبِ شَهْوَةً وَ إِقْبَالاً وَ إِدْبَاراً فَأْتُوهَا مِنْ قِبَلِ شَهْوَتِهَا وَ إِقْبَالِهَا فَإِنَّ اَلْقَلْبَ إِذَا أُكْرِهَ عَمِيَ و درود خدا بر او، فرمود: دل‌ها را روى آوردن و پشت كردنى است، پس دل‌ها را آنگاه به كار واداريد كه خواهشى دارند و روى آوردنى، زيرا اگر دل را به اجبار به كارى وادارى كور مى‌گردد
صدا ۰۲۰.m4a
15.77M
حکمت 193 - لزوم وجود نشاط در انجام کارها وَ قَالَ عليه‌السلام إِنَّ لِلْقُلُوبِ شَهْوَةً وَ إِقْبَالاً وَ إِدْبَاراً فَأْتُوهَا مِنْ قِبَلِ شَهْوَتِهَا وَ إِقْبَالِهَا فَإِنَّ اَلْقَلْبَ إِذَا أُكْرِهَ عَمِيَ و درود خدا بر او، فرمود: دل‌ها را روى آوردن و پشت كردنى است، پس دل‌ها را آنگاه به كار واداريد كه خواهشى دارند و روى آوردنى، زيرا اگر دل را به اجبار به كارى وادارى كور مى‌گردد 🌹🌹🌹🌹🌹🌹
حکمت 194 - زمان کنترل خشم وَ كَانَ عليه‌السلام يَقُولُ مَتَى أَشْفِي غَيْظِي إِذَا غَضِبْتُ أَ حِينَ أَعْجِزُ عَنِ اَلاِنْتِقَامِ فَيُقَالُ لِي لَوْ صَبَرْتَ أَمْ حِينَ أَقْدِرُ عَلَيْهِ فَيُقَالُ لِي لَوْ عَفَوْتَ و درود خدا بر او، فرمود: چون خشم گيرم، كى آن را فرو نشانم‌؟ در آن زمان كه قدرت انتقام ندارم، كه به من بگويند. «اگر صبر كنى بهتر است» يا آنگاه كه قدرت انتقام دارم‌؟ كه به من بگويند: «اگر عفو كنى خوب است