صدا ۰۰۹.m4a
12.98M
نهج البلاغه
حکمت 337 - ضرورت عمل گرايى
وَ قَالَ عليهالسلام اَلدَّاعِي بِلاَ عَمَلٍ كَالرَّامِي بِلاَ وَتَرٍ
و درود خدا بر او، فرمود: دعوت كنندۀ بىعمل، چون تير انداز بدون كمان است
توضیح از
خطیب اصفهانی
سه شنبه۱۴۰۲/۶/۷
🍀💐🍀💐🍀💐🍀💐
نهج البلاغه
حکمت 338 - هماهنگى علم فطری و اکتسابی
وَ قَالَ عليهالسلام اَلْعِلْمُ عِلْمَانِ مَطْبُوعٌ وَ مَسْمُوعٌ وَ لاَ يَنْفَعُ اَلْمَسْمُوعُ إِذَا لَمْ يَكُنِ اَلْمَطْبُوعُ
و درود خدا بر او، فرمود: علم دو گونه است: علم فطرى و علم اكتسابى، علم اكتسابى اگر هماهنگ با علم فطرى نباشد سودمند نخواهد بود
🌹☘💐🌹☘💐🌹☘💐
صدا ۰۱۰.m4a
14.42M
نهج البلاغه
حکمت 338 - هماهنگى علم فطری و اکتسابی
وَ قَالَ عليهالسلام اَلْعِلْمُ عِلْمَانِ مَطْبُوعٌ وَ مَسْمُوعٌ وَ لاَ يَنْفَعُ اَلْمَسْمُوعُ إِذَا لَمْ يَكُنِ اَلْمَطْبُوعُ
و درود خدا بر او، فرمود: علم دو گونه است: علم فطرى و علم اكتسابى، علم اكتسابى اگر هماهنگ با علم فطرى نباشد سودمند نخواهد بود
توضیح از
خطیب اصفهانی
چهارشنبه۱۴۰۲/۶/۸
🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐
نهج البلاغه
حکمت 338 - هماهنگى علم فطری و اکتسابی
وَ قَالَ عليهالسلام اَلْعِلْمُ عِلْمَانِ مَطْبُوعٌ وَ مَسْمُوعٌ وَ لاَ يَنْفَعُ اَلْمَسْمُوعُ إِذَا لَمْ يَكُنِ اَلْمَطْبُوعُ
و درود خدا بر او، فرمود: علم دو گونه است: علم فطرى و علم اكتسابى، علم اكتسابى اگر هماهنگ با علم فطرى نباشد سودمند نخواهد بود
🌹☘💐🌹☘💐🌹☘💐🌹☘
صدا ۰۱۳.m4a
14.55M
نهج البلاغه
حکمت 339 - رابطه قدرت و حکومت با اندیشه
وَ قَالَ عليهالسلام صَوَابُ اَلرَّأْيِ بِالدُّوَلِ يُقْبِلُ بِإِقْبَالِهَا وَ يَذْهَبُ بِذَهَابِهَا
و درود خدا بر او، فرمود: استوارى رأى با كسى است كه قدرت و دارايى دارد، با روى آوردن قدرت، روى آورد، و با پشت كردن آن روى بر تابد
توضیح از
خطیب اصفهانی
پنجشنبه۱۴۰۲/۶/۹
🌷☘🌷☘🌷☘🌷☘
صدا ۰۱۴.m4a
13.86M
نهج البلاغه
حکمت 340 - ارزش پاكدامنى و شكرگزارى
وَ قَالَ عليهالسلام اَلْعَفَافُ زِينَةُ اَلْفَقْرِ وَ اَلشُّكْرُ زِينَةُ اَلْغِنَى
و درود خدا بر او، فرمود: پاكدامنى زيور تهيدستى، و شكرگزارى زيور بىنيازى (ثروتمندى) است
توضیح از
خطیب اصفهانی
جمعه۱۴۰۲/۶/۱۰
🌷☘🌷☘🌷☘🌷☘
صدا ۰۱۵.m4a
8.39M
نهج البلاغه
حکمت 341 - عاقبت ظلم و ظالم
وَ قَالَ عليهالسلام يَوْمُ اَلْعَدْلِ عَلَى اَلظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ اَلْجَوْرِ عَلَى اَلْمَظْلُومِ
و درود خدا بر او، فرمود: روز انتقام گرفتن از ظالم سختتر از ستمكارى بر مظلوم است
توضیح از
خطیب اصفهانی
شنبه۱۴۰۲/۶/۱۱
🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘
صدا ۰۱۶.m4a
8.41M
نهج البلاغه
حکمت 342 - راه بى نيازى
وَ قَالَ عليهالسلام اَلْغِنَى اَلْأَكْبَرُ اَلْيَأْسُ عَمَّا فِي أَيْدِي اَلنَّاسِ
و درود خدا بر او، فرمود: برترين بىنيازى و دارايى، نوميدى است از آنچه در دست مردم است
توضیح از
خطیب اصفهانی
۱۴۰۲/۶/۱۲یکشنبه
💐☘💐☘💐☘💐☘
نهج البلاغه
حکمت 343 - توجه بن آثار اعمال
وَ قَالَ عليهالسلام اَلْأَقَاوِيلُ مَحْفُوظَةٌ وَ اَلسَّرَائِرُ مَبْلُوَّةٌ وَ كُلُّ نَفْسٍ بِمٰا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ
و درود خدا بر او، فرمود: گفتارها نگهدارى مىشود، و نهانها آشكار، و هر كسى در گرو اعمال خويش است
وَ اَلنَّاسُ مَنْقُوصُونَ مَدْخُولُونَ إِلاَّ مَنْ عَصَمَ اَللَّهُ سَائِلُهُمْ مُتَعَنِّتٌ وَ مُجِيبُهُمْ مُتَكَلِّفٌ
و مردم گرفتار كمبودها و آفتهايند جز آن را كه خدا نگهدارد، در خواست كنندگانشان مردم آزار، و پاسخگويان به زحمت و رنج دچارند
يَكَادُ أَفْضَلُهُمْ رَأْياً يَرُدُّهُ عَنْ فَضْلِ رَأْيِهِ اَلرِّضَى وَ اَلسُّخْطُ وَ يَكَادُ أَصْلَبُهُمْ عُوداً تَنْكَؤُهُ اَللَّحْظَةُ وَ تَسْتَحِيلُهُ اَلْكَلِمَةُ اَلْوَاحِدَةُ
و آن كس كه در انديشه از همه برتر است با اندك خشنودى يا خشمى از رأى خود باز مىگردد. و آن كس كه از همه استوارتر است از نيم نگاهى ناراحت شود يا كلمهاى او را دگرگون سازد
🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿
صدا ۰۱۷.m4a
15.37M
نهج البلاغه
حکمت 343 - توجه به آثار اعمال
#قسمت_اول
وَ قَالَ عليهالسلام اَلْأَقَاوِيلُ مَحْفُوظَةٌ وَ اَلسَّرَائِرُ مَبْلُوَّةٌ وَ كُلُّ نَفْسٍ بِمٰا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ
و درود خدا بر او، فرمود: گفتارها نگهدارى مىشود، و نهانها آشكار، و هر كسى در گرو اعمال خويش است
وَ اَلنَّاسُ مَنْقُوصُونَ مَدْخُولُونَ إِلاَّ مَنْ عَصَمَ اَللَّهُ سَائِلُهُمْ مُتَعَنِّتٌ وَ مُجِيبُهُمْ مُتَكَلِّفٌ
و مردم گرفتار كمبودها و آفتهايند جز آن را كه خدا نگهدارد، در خواست كنندگانشان مردم آزار، و پاسخگويان به زحمت و رنج دچارند
يَكَادُ أَفْضَلُهُمْ رَأْياً يَرُدُّهُ عَنْ فَضْلِ رَأْيِهِ اَلرِّضَى وَ اَلسُّخْطُ وَ يَكَادُ أَصْلَبُهُمْ عُوداً تَنْكَؤُهُ اَللَّحْظَةُ وَ تَسْتَحِيلُهُ اَلْكَلِمَةُ اَلْوَاحِدَةُ
و آن كس كه در انديشه از همه برتر است با اندك روخشنودى يا خشمى از رأى خود باز مىگردد. و آن كس كه از همه استوارتر است از نيم نگاهى ناراحت شود يا كلمهاى او را دگرگون سازد
توضیح از
خطیب اصفهانی
دوشنبه۱۴۰۲/۶/۱۳
🎋☘🎋☘🎋☘🎋☘
نهج البلاغه
حکمت 343 - توجه بن آثار اعمال
وَ قَالَ عليهالسلام اَلْأَقَاوِيلُ مَحْفُوظَةٌ وَ اَلسَّرَائِرُ مَبْلُوَّةٌ وَ كُلُّ نَفْسٍ بِمٰا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ
و درود خدا بر او، فرمود: گفتارها نگهدارى مىشود، و نهانها آشكار، و هر كسى در گرو اعمال خويش است
وَ اَلنَّاسُ مَنْقُوصُونَ مَدْخُولُونَ إِلاَّ مَنْ عَصَمَ اَللَّهُ سَائِلُهُمْ مُتَعَنِّتٌ وَ مُجِيبُهُمْ مُتَكَلِّفٌ
و مردم گرفتار كمبودها و آفتهايند جز آن را كه خدا نگهدارد، در خواست كنندگانشان مردم آزار، و پاسخگويان به زحمت و رنج دچارند
يَكَادُ أَفْضَلُهُمْ رَأْياً يَرُدُّهُ عَنْ فَضْلِ رَأْيِهِ اَلرِّضَى وَ اَلسُّخْطُ وَ يَكَادُ أَصْلَبُهُمْ عُوداً تَنْكَؤُهُ اَللَّحْظَةُ وَ تَسْتَحِيلُهُ اَلْكَلِمَةُ اَلْوَاحِدَةُ
و آن كس كه در انديشه از همه برتر است با اندك خشنودى يا خشمى از رأى خود باز مىگردد. و آن كس كه از همه استوارتر است از نيم نگاهى ناراحت شود يا كلمهاى او را دگرگون سازد
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘
صدا ۰۱۸.m4a
16.73M
نهج البلاغه
حکمت 343 - توجه بن آثار اعمال
#قسمت_دوم
وَ قَالَ عليهالسلام اَلْأَقَاوِيلُ مَحْفُوظَةٌ وَ اَلسَّرَائِرُ مَبْلُوَّةٌ وَ كُلُّ نَفْسٍ بِمٰا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ
و درود خدا بر او، فرمود: گفتارها نگهدارى مىشود، و نهانها آشكار، و هر كسى در گرو اعمال خويش است
وَ اَلنَّاسُ مَنْقُوصُونَ مَدْخُولُونَ إِلاَّ مَنْ عَصَمَ اَللَّهُ سَائِلُهُمْ مُتَعَنِّتٌ وَ مُجِيبُهُمْ مُتَكَلِّفٌ
و مردم گرفتار كمبودها و آفتهايند جز آن را كه خدا نگهدارد، در خواست كنندگانشان مردم آزار، و پاسخگويان به زحمت و رنج دچارند
يَكَادُ أَفْضَلُهُمْ رَأْياً يَرُدُّهُ عَنْ فَضْلِ رَأْيِهِ اَلرِّضَى وَ اَلسُّخْطُ وَ يَكَادُ أَصْلَبُهُمْ عُوداً تَنْكَؤُهُ اَللَّحْظَةُ وَ تَسْتَحِيلُهُ اَلْكَلِمَةُ اَلْوَاحِدَةُ
و آن كس كه در انديشه از همه برتر است با اندك خشنودى يا خشمى از رأى خود باز مىگردد. و آن كس كه از همه استوارتر است از نيم نگاهى ناراحت شود يا كلمهاى او را دگرگون سازد
#داستان_خالد_بن_معمر
توضیح از
خطیب اصفهانی
#قسمت_دوم
سه شنبه ۱۴۰۲/۶/۱۴
🌷☘🌷☘🌷☘🌷☘
واکاوی واژگان در
#حکمت_۳۴۳
#اقاویل : قول ها ، گفتارها(قول ، اقوال ، اقاویل)
#مبلوه : آشکار شده ، آزموده شده
منقوصون : ناقص شده ، ازرشد وکمال باز داشته شده( برخی گفته اند : نقص در عقل واعتقادات)
مدخولون : مغشوش ، معیوب ، کم عقل ( معیوب در اعمال ورذایل اخلاقی)
#متعنت : کسی که افراد را به رنج می افکند
#متکلف : کسی که باتکلف وسختی جواب می دهد ویا در پی توجیه است
#اصلبهم عودا : چوبش محکم تر است ، کنایه از اینکه : متدین ترین ومحکم ترین افراد از نظر دینی است
#تنکءوه : مجروحش می کند ویا خونش را می ریزد
#لحظه : با گوشه چشم نگاه کردن ، یک نگاه
#تستحیله : دگرگونش می کند
💐🍀💐🍀💐🍀💐🍀💐🍀💐
نهج البلاغه
حکمت 344 - ضرورت توجّه به فنا پذيرى دنیا
وَ قَالَ عليهالسلام مَعَاشِرَ اَلنَّاسِ اِتَّقُوا اَللَّهَ فَكَمْ مِنْ مُؤَمِّلٍ مَا لاَ يَبْلُغُهُ وَ بَانٍ مَا لاَ يَسْكُنُهُ وَ جَامِعٍ مَا سَوْفَ يَتْرُكُهُ وَ لَعَلَّهُ مِنْ بَاطِلٍ جَمَعَهُ وَ مِنْ حَقٍّ مَنَعَهُ أَصَابَهُ حَرَاماً وَ اِحْتَمَلَ بِهِ آثَاماً
و درود خدا بر او، فرمود: اى مردم از خدا بترسيد، چه بسا آرزومندى كه به آرزوى خود نرسيد، و سازندۀ ساختمانى كه در آن مسكن نكرد، و گرد آورندهاى كه زود آنچه را گرد آورده رها خواهد كرد، شايد كه از راه باطل گرد آورده، و يا حق ديگران را باز داشته، و با حرام به هم آميخته، كه گناهش بر گردن اوست
فَبَاءَ بِوِزْرِهِ وَ قَدِمَ عَلَى رَبِّهِ آسِفاً لاَهِفاً قَدْ خَسِرَ اَلدُّنْيٰا وَ اَلْآخِرَةَ ذٰلِكَ هُوَ اَلْخُسْرٰانُ اَلْمُبِينُ
و با سنگينى بار گناه در مىگذرد، و با پشيمانى و حسرت به نزد خدا مىرود كه: «در دنيا و آخرت زيان كرده و اين است زيانكارى آشكار
🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘
صدا ۰۱۹.m4a
15.72M
نهج البلاغه
حکمت 344 - ضرورت توجّه به فنا پذيرى دنیا
وَ قَالَ عليهالسلام مَعَاشِرَ اَلنَّاسِ اِتَّقُوا اَللَّهَ فَكَمْ مِنْ مُؤَمِّلٍ مَا لاَ يَبْلُغُهُ وَ بَانٍ مَا لاَ يَسْكُنُهُ وَ جَامِعٍ مَا سَوْفَ يَتْرُكُهُ وَ لَعَلَّهُ مِنْ بَاطِلٍ جَمَعَهُ وَ مِنْ حَقٍّ مَنَعَهُ أَصَابَهُ حَرَاماً وَ اِحْتَمَلَ بِهِ آثَاماً
و درود خدا بر او، فرمود: اى مردم از خدا بترسيد، چه بسا آرزومندى كه به آرزوى خود نرسيد، و سازندۀ ساختمانى كه در آن مسكن نكرد، و گرد آورندهاى كه زود آنچه را گرد آورده رها خواهد كرد، شايد كه از راه باطل گرد آورده، و يا حق ديگران را باز داشته، و با حرام به هم آميخته، كه گناهش بر گردن اوست
فَبَاءَ بِوِزْرِهِ وَ قَدِمَ عَلَى رَبِّهِ آسِفاً لاَهِفاً قَدْ خَسِرَ اَلدُّنْيٰا وَ اَلْآخِرَةَ ذٰلِكَ هُوَ اَلْخُسْرٰانُ اَلْمُبِينُ
و با سنگينى بار گناه در مىگذرد، و با پشيمانى و حسرت به نزد خدا مىرود كه: «در دنيا و آخرت زيان كرده و اين است زيانكارى آشكار
توضیح از
خطیب اصفهانی
چهارشنبه ۱۴۰۲/۶/۱۵
🌺☘🌺☘🌺☘🌺
نهج البلاغه
حکمت 344 - ضرورت توجّه به فنا پذيرى دنیا
وَ قَالَ عليهالسلام مَعَاشِرَ اَلنَّاسِ اِتَّقُوا اَللَّهَ فَكَمْ مِنْ مُؤَمِّلٍ مَا لاَ يَبْلُغُهُ وَ بَانٍ مَا لاَ يَسْكُنُهُ وَ جَامِعٍ مَا سَوْفَ يَتْرُكُهُ وَ لَعَلَّهُ مِنْ بَاطِلٍ جَمَعَهُ وَ مِنْ حَقٍّ مَنَعَهُ أَصَابَهُ حَرَاماً وَ اِحْتَمَلَ بِهِ آثَاماً
و درود خدا بر او، فرمود: اى مردم از خدا بترسيد، چه بسا آرزومندى كه به آرزوى خود نرسيد، و سازندۀ ساختمانى كه در آن مسكن نكرد، و گرد آورندهاى كه زود آنچه را گرد آورده رها خواهد كرد، شايد كه از راه باطل گرد آورده، و يا حق ديگران را باز داشته، و با حرام به هم آميخته، كه گناهش بر گردن اوست
فَبَاءَ بِوِزْرِهِ وَ قَدِمَ عَلَى رَبِّهِ آسِفاً لاَهِفاً قَدْ خَسِرَ اَلدُّنْيٰا وَ اَلْآخِرَةَ ذٰلِكَ هُوَ اَلْخُسْرٰانُ اَلْمُبِينُ
و با سنگينى بار گناه در مىگذرد، و با پشيمانى و حسرت به نزد خدا مىرود كه: «در دنيا و آخرت زيان كرده و اين است زيانكارى آشكار
🌷☘🌷☘🌷☘🌷☘🌷☘🌷☘☘