eitaa logo
نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
641 دنبال‌کننده
191 عکس
34 ویدیو
5 فایل
📚حکمتهای نهج البلاغه ✔️هر روز یک حکمت بهمراه شرح انشالله https://eitaa.com/a_fatemi24/652 ✔️نکات قرآنی https://eitaa.com/a_fatemi24/660
مشاهده در ایتا
دانلود
هارون الرشید به زیارت خانه خدا می رفتیم و مشغول طواف بودیم ناگهان دیدیم کسی با صدای آهسته مرا فرا خواندنگاه کردم دیدم همان مرد عرب است، لاغر شده و رنگ از صورتش پریده است پیدا بود که عشق آتشین بر او چیره گشته و او را بی قرار ساخته است وقتی مرا دید سلام کرد و گفت بار دیگر همان سوره ذاریات را برایم بخوان! هنگامی که به همان آیه رسیدم فریادی زد و گفت ما وعده خدای خود را به خوبی یافتیم، سپس گفت: آیا بعد از این هم آیه ای هست من آیه بعد را خواندم. «ربّ السّماء والارض انّه الحق»(10) بار دیگر فریادی زد و گفت «یا سبحان الله من ذاالّذی أغضب الجلیل حتی الجئوه الی الیمین.» یعنی راستی عجیب است، چه کسی خداوند جلیل را به خشم آورده که این گونه سوگند یاد می کند آیا سخن او را باور نکردند که ناچار از قسم شده این جمله را سه بار تکرار کرد و بر زمین افتاد و مرغ روحش به سوی آشیان ملکوت پرواز کشید. حکایت پیامبر(ص) با مرد عرب:(11) در حدیثی آمده مردی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد: گفت از آنچه خداوند به تو یاد داده به من بیاموز، پیامبر صلی الله علیه و آله سوره زلزال را برای او خواند. تا به این آیه شریفه رسید «فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره» کسی که ذره ای کار نیک یا بد را انجام دهد آن را می بیند. او گفت: همین آیه یا همین سوره مرا کفایت می کند، پیامبر صلی الله علیه و آله درباره او فرمودند: او را به حال خودش واگذارید "رجع فقیها" او فقیه شد و بازگشت. حکایتی از سید قطب:(12) در تفسیر فی ظلال در ذیل آیه 38 سوره یونس «أم یقولون افتریه قل فأتوا بسورة مثله» ماجرای عجیبی از زندگی خود نقل می کند او می گوید: من از حوادثی که برای دیگران واقع شد. سخنی نمی گویم، تنها حادثه ای را بیان می کنم که برای خود من اتفاق افتاد و شش نفر ناظر آن بودند، ما شش نفر مسلمان بودیم که با یک کشتی مصری، روز جمعه به این فکر افتادیم که نماز جمعه را در قلب اقیانوس و بر روی کشتی برپا داریم، و علاوه بر اقامه فریضه مذهبی مایل بودیم یک حماسه اسلامی در مقابل یک مبلغ مسیحی که در داخل کشتی نیز دست از برنامه های تبلیغاتی خود بر نمی داشت بیافرینیم به خصوص اینکه او مایل بود حتی ما را به مسیحیت تبلیغ کند! ناخدای کشتی که یک نفر انگلیسی بود موافقت کرد نماز جمعه را در عرشه کشتی به جا آوریم و به کارکنان کشتی که همه از مسلمانان آفریقا بودند نیز اجازه داده شد که با ما نماز بخوانند و آنها از این جریان بسیار خوشحال شدند، زیرا نخستین بار بود که نماز جمعه در برابر آنان بر عرشه کشتی انجام گرفت من(سید قطب) به خواندن خطبه نماز جمعه، و سپس امامت نماز پرداختم و جالب اینکه مسافران غیر مسلمان، اطراف ما حلقه زده بودند. و با دقت انجام این فریضه، مذهبی را می نگریستند پس از پایان نماز، گروه زیادی از آنها نزد ما آمدند و این موفقیت را تبریک گفتند. در میان این گروه خانمی بود که بعدا فهمیدیم یک زن مسیحی اهل یوگسلاوی است که از جهنم تیتو و کمونیسم فرار کرده است، او فوق العاده تحت تأثیر نماز ما قرار گرفته بود، به حدی که اشک از چشمانش سرا زیر بود و نمی توانست خود را کنترل کند. او به زبان انگلیسی ساده و آمیخته با تأثر شدید و خضوع و خشوع خاصی سخن می گفت و از جمله سخنانش این بود بگویید ببینم کشیش شما با چه لغتی سخن می گفت؟ سرانجام به او گفتم که ما به لغت عربی صحبت می کردیم، ولی او گفت: من هر چند یک کلمه از مطالب شما را نفهمیدم اما به وضوح دیدم که این کلمات آهنگ عجیبی داشت و از این مهم تر چیزی که نظر مرا فوق العاده به خود جلب کرد این بود که در لابلای خطبه امام شما جمله هایی وجود داشت که از بقیه ممتاز بود این جمله ها دارای آهنگ فوق العاده مؤثر و عمیقی بود آن چنانکه لرزه به اندام من می انداخت. گویا اینها مطالب دیگری بود، فکر می کنم هنگامی که امام شما این جمله ها را ادا می کرد، مملو از روح القدس می شد! کمی فکر کردم و متوجه شدم این جمله ها همان آیات قرآن بود که من در لابلای خطبه و ضمن نماز آنها را می خواندم این جریان ما را تکان داد و متوجه این نکته ساخت که آهنگ مخصوص قرآن آن چنان مؤثر است که حتی بانویی را که یک کلمه از معنای آن را نمی فهمد تحت تأثیر شدید خود قرار می دهد. حکایت فضیل بن عیاض:(13) «فضیل بن عیاض» مردی متظاهر به فسق بود، بر سر راه کاروان های تجاری و مسافرتی قرار می گرفت و بازور و تهدید اموال کاروانیان را به غارت می برد، دزدی قهار و چیره دست بود و تمام مردم او را با همان صفاتش می شناختند او که از راه دزدی اموال فراوانی را بدست آورده بود و از وضع مالی مناسبی برخوردار بود، شبی برای دزدی به خانه ای به قصد دستبرد زدن وارد شد. صاحب منزل در حال قرائت قرآن بود که فضیل با طرح و نقشه قبلی روی دیوار منزل قرار گرفت. همین که خواست وارد خانه شود، قرائت قرآن صاحب منزل توجه اش را جلب نمود. صاحب خانه، این آیه را تلاوت کرد که
: «الم یأن للذین آمنوا ان تخشع قلوبهم لذکر الله»(14) آیا وقت آن نرسیده است که قلب های کسانی که ایمان آورده اند با یاد خدا خاشع شود. فضیل بن عیاض با شنیدن این آیه تمام وجودش شعله ور شد و از دیوار پایین آمد و مثل اینکه این آیه بر او نازل شده باشد تحت تأثیر قرار گرفت، سرانجام از عالم حیوانی به عالم انسانی درآمد و در جمع مهاجران حقیقی به سوی خدا قرار گرفت وی با یک تصمیم جدی از تمام گناهان خود توبه کرد و دست از قمار و شراب و شهوت رانی کشید و تا جایی که صاحبان اموال بدست آمده از راه دزدی را می شناخت راضی کرد و اموال را باز گرداند به طوری که امروزه در عرفان او را در زمره زهاد بزرگ به حساب می آورند. حکایتی از مرحوم محمد تقی جعفری:(15) مرحوم محمد تقی جعفری در خصوص شرح حال استاد معرفتی خودشان مرحوم شیخ مرتضی طالقانی می فرمایند: استاد ما به من فرمود که من تا چهل سالگی در دهات طالقان چوپانی می کردم روزی در حال چرانیدن گوسفندان، تلاوت آیاتی از قرآن با صدایی بسیار زیبا به گوشم رسید حالم دگرگون شد و گفتم: خدایا عمر من به آخررسید. و این نامه تو را (قرآن) نخوانده و چشم از دنیا خواهم بست؟! از بیابان برگشتم و گوسفندان مردم را به خودشان برگرداندم و از اشخاص مطلع و آگاه پرسیدم که من برای درس خواندن به کجا بروم؟ گفتند برو به حوزه علمیه اصفهان.... از نیشابور گردآوری و برای مجله ارسال شده است. پایان بخش این مقاله دعای حضرت سجادعلیه السلام و غزل قرآنیه مرحوم الهی دعای حضرت سجاد علیه السلام:(16) «اللهم اجعل القرآن وسیلة لنا الی اشرف منازل الکرامة و سلما نعرج فیه الی محل السلام» پروردگارا برای ما قرآن را شریف ترین وسیله منزلهای کرامت و نردبانی که با آن به سوی محل سلامت عروج کنیم، قرار ده. غزل قرآنیه از مرحوم مهدی الهی قمشه:(17) چه خوش است یک شب بکشی هوا را به خلوص خواهی زخدا، خدا را مگر آشنایی ز ره عنایت بخردبه خاری گل باغ ما را فلکا شکستی دل عاشقان را به چه روی بستی کمر جفا را چو شکستی این دل مشو ایمن از وی که بسوزد آهش قلم قضاء را نه حریف مائی فلکا که یارم شکند به نازی صف ما سوی را نه به راه کویش سفری خرد را نه به باغ حسنش گذری صبا را نه ز دام شوق تو رهد الهی نه به درد عشقت اثری دوا را پی نوشت ها:ـــــــــــــــــــــــ 18. قرآن کریم، سوره مبارکه یونس، آیه 57 و58. 19. کلیات دیوان اقبال لاهوری، با مقدمه احمد سروش،ص317. 20. پیام قرآن، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، ج18،ص17. 21. اوصاف پارسیان، عبدالکریم سروش، ص 181،به نقل از المجحه البیضاء، الباب الثالث، من کتاب آداب تلاوه القرآن. 22. همان منبع ص 182. 23. تفسیر و نفد و تحلیل مثنوی، مرحوم محمد تقی جعفری، 679/1. 24. سیمای فرزانگان، رضا مختاری، ص 159. 25. پیام قرآن 9695/8 به نقل از تفسیر کشاف 40/4. 26. قرآن کریم، سوره مبارکه الذاریات، آیه 22. 27. قرآن کریم، سوره مبارکه الذاریات، آیه 23. 28. انوار البهیه، مرحوم محدث قمی، ص 331 و تفسیر روح البیان، 495/10. 29. پیام قرآن، 98/8 به نقل از تفسیر فی ظلال القرآن سید قطب، 422/4. 30. برکرانه عصمت، علی اصغر ظهیری، ص 52 و53 به نقل از گفتارهای معنوی مرحوم مطهری، ص 226. 31. قرآن کریم، سوره مبارکه، حدید، آیه 16. 32. فیلسوف شرق، محمدرضا جوادی، ص59. 33. صحیفه سجادیه، دعای 142، ختم قرآن 34. دیوان حکیم الهی قمشه ای، با انضمام و مقدمه، حسین الهی قمشه ای، ص40
🔰بررسی میزان تأثیر آوای قرآن کریم بر کاهش سطح قبل وبعد از انجام اقدامات شخصی و درمانی : 🔰اضطراب پدیده شایع عصر ماست ،اما پیشینه ای به طول تمامی تاریخ دارد واز این رو ، همواره مورد توجه بوده است . قطعا اضطراب زیاد آثار و زیان های جدی بر جسم وروان وروابط اجتماعی می گذارد،ودر نتیجه ،کنترل ومهار آن همیشه توصیه شده است . در تحقیقات فراوان ، تأثیر انواع موسیقی ، برکاهش اضطراب ، مورد ارزیابی قرار گرفته است . یکی از اقسام موسیقی ، موسیقی ناشی از تلاوت قرآن کریم است ، این موسیقی عرفانی و دلپذیر، یکی از با شکوهترین ابعاد اعجاز بیانی قرآن مجید است . حتی گوش دادن به آوای قرآن نیز روی روح وروان انسان تأثیر فراوان گذاشته و باعث کم شدن اضطراب ودلهره می شود ،حتی گوش دادن به قرآن ویا خواندن قرآن نیز، باعث ازبین رفتن افسردگی می شود وبه انسان آرامش می دهد . 🔰در بخشهای داخلی وجراحی بیمارستان امام حسین وامام خمینی اصفهان برروی چند بیمار این آزمایش را انجام دادند که قبل از عمل مرض به آوای قرآن گوش داد ویا خود مرض قرآن خواند وهمین امر باعث شد از اضطراب بیمار کاسته شود وعمل با موفقبت بهتری انجام شود . در چند بیمارستان تهران نیز این کار را انجام دادند که تأثیر بسیار زیادی داشت. 🔰بیشتر دانشجویان ودانش آموزان قبل از امتحان برای کم شدن اضطراب خود آیِه الکرسی می خوانند شاید بعضی از آنها هم ندانند که این امر باعث کم شدن اضطراب می شود ولی با خواندن این آیات قرآن بهتر می توانند امتحان دهند واز اضطراب آنها کاسته می شود. 🔰راه نجات از احساس تنهایی ،نا امنی وپوچی و وانهادگی و..... در آمیختن معنویت و عقلانیت است که یک پای آن وحی وپای دیگر عقل است . 🔵حدیث درباره قرآن و آثارا آن 🔻پیامبر اکرم (ص) فرمود : من دو چیز را در میان شما باقی گذاشتم ، تا وقتی که به آن دو چنگ زنید هرگز گمراه نخواهید شد : یکی قرآن ، دیگری خاندانم . 🔻رسول خدا (ص) فرمود : برتری قرآن بر سایر سخنها همانند برتری خدا بر مخلوقات اوست رسول اکرم (ص) فرمود : قرآن جز خدا بهترین و برتری چیزهاست ، کسی که احترام قرآن را نگه دارد به خدا احترام کرده است، و کسی که حرمت قرآن را نگه ندارد نسبت به خدا بی حرمتی کرده است،احترام به قرآن در پیشگاه الهی همانند احترام پدر به فرزند است.( عزیزان توجه داشته باشید احترام به قرآن این نیست که ماچش کنیم و یک گوشه بزاریم و خاک بخورد ، احترام و حرمت قرآن زمانی حفظ میشود که به احکام آن عمل شود ، خود قرآن میفرماید ما شفا و رحمتیم برای اهل عمل و خزلان و گرفتاری زیاد می کنیم برای کسانی که اهل عمل به قرآن نیستند 🔻 امام هشتم (ع) از امام کاظم (ع) نقل می کند که فرمود : مردی از امام صادق (ع) پرسید چگونه است که قرآن هر چه خوانده و منتشر می شود جز بر تازگی و طراوتش افزوده نمی شود ؟ امام صادق (ع) فرمود : زیرا خداوند آنرا برای زمان و مردم خاصی قرار نداده است ، بنابراین در هر عصری نو، پیش هر ملتی تا روز قیامت تازه و شاداب ایست . 🔻پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود : بر شما باد قرآن ، پس آنرا رهبر و پیشوای خود قرار دهید ، زیرا آن سخن پروردگار جهانیان است . از طرف اوست و بسوی او بر می گردد ، بنابراین به متشابهات آنها هم ایمان آورید و از ضرب المثلهای آن پند گیرید .
🔰یثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثّابِتِ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَهِ وَ یُضِلُّ اللّهُ الظّالِمِینَ وَ یَفْعَلُ اللّهُ ما یَشاءُ«27 ابراهیم » 🔰خداوند در زندگی دنیا و در آخرت،اهل ایمان را با کلام(و عقیده ی حقّ و)ثابت، پایدار قرار می دهد و خدا ستمگران را(به حال خود رها کرده،توفیقشان را گرفته) گمراه می کند و خداوند آنچه بخواهد(طبق عدل و حکمت خود)انجام می دهد. ✍️پیام ها: 1-بهره مندی از امدادهای الهی،وابسته به راهی است که انسان انتخاب می کند. «یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا» 2-اگر یاری خداوند نباشد،انسان در برابر وسوسه ها و هوس ها و طاغوت ها از پا درمی آید و سقوط می کند. «یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا» 3-اهل ایمان از نظر منطق،محکم و استوارند و در برابر مکتب های مادّی می ایستند. «یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثّابِتِ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا» 4-انسان اگر ایمان آورد،خدا او را بیمه می کند و اگر به درخت خبیثه و مکتب باطل دل دهد،خدا او را رها می کند. یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا ... یُضِلُّ اللّهُ الظّالِمِینَ 5-پذیرش مکتب های باطل،ظلم به خود و مکتب است. «الظّالِمِینَ» 6-قهر الهی به راهی وابسته است که انسان انتخاب می کند. «یُضِلُّ اللّهُ الظّالِمِینَ»
🔰أ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللّهِ کُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ«28ابراهیم » 🔰آیا به کسانی که نعمت خداوند را به کفر تبدیل کردند و قوم خود را به سرای هلاکت در آوردند ننگریستی؟ جَهَنَّمَ یَصْلَوْنَها وَ بِئْسَ الْقَرارُ«29» (آنان)به دوزخ درآیند که چه بد جایگاهی است. ✍️نکته ها: «بوار»به معنای بی رونقی و کساد شدیدی است که به هلاکت کشیده شود.[59] کفّار و مشرکان نعمت های بزرگ الهی را به کفر تبدیل کردند: الف:به جای نعمت توحید،شرک را برگزیدند. ب:نعمت فطرت پاک را رها کردند و به تقلید از نیاکان گمراه خود پرداختند. ج:خرافات را بر وحی الهی ترجیح دادند. د:در برابر نعمتِ رهبران آسمانی،ناسپاسی کردند و از طاغوت ها پیروی کردند. «بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللّهِ» در روایات بسیار می خوانیم:امامان شیعه علیهم السلام فرمودند: «نحن و الله نعمه الله التی انعم بها علی عباده» [60]به خدا سوگند نعمت هایی که تبدیل شدند،وجود ما بود.مردم ما را رها کردندو به سراغ رهبران دیگر رفتند. «بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللّهِ» مشابه این آیه در آیات دیگر نیز آمده است،مثلاً در آیه 41 قصص می فرماید: «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّهً یَدْعُونَ إِلَی النّارِ» و در آیه 98 سوره کهف می فرماید: «یَقْدُمُ قَوْمَهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ فَأَوْرَدَهُمُ النّارَ» ✍️پیام ها: 1-هرگونه تبدیل،تغییر و تحریف نعمت ها و آیات الهی کفر است. بَدَّلُوا ... کُفْراً 2-رهبران منحرف،مایه ی هلاکت و فساد جامعه می شوند و مردم را به جهنّم می فرستند. «وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ»
🔰و جَعَلُوا لِلّهِ أَنْداداً لِیُضِلُّوا عَنْ سَبِیلِهِ قُلْ تَمَتَّعُوا فَإِنَّ مَصِیرَکُمْ إِلَی النّارِ«ابراهیم 30» 🔰(رهبران فاسد)برای خداوند شریک هایی قرار دادند تا مردم را از راه خدا گمراه نمایند.بگو:کامیاب شوید که قطعاً پایان کار شما آتش است. ✍️نکته ها: بعضی در آفرینش جهان،برای خداوند شریک قایل اند و بعضی در نعمت ها برای خدا شریک می پندارند.داشتنِ سلامتی و علم و قدرت و عزّت و مال را از هنر خود یا قدرت ها می شمارند،اما بسیار زود درمی یابند که به گمراهی رفتند. ✍️پیام ها: 1-از بدترین انواع کفران نعمت،شریک قرار دادن برای خدا و گمراه کردن مردماست. «وَ جَعَلُوا لِلّهِ أَنْداداً لِیُضِلُّوا» 2-گاهی سرچشمه ی شرک،طاغوت ها هستند. «وَ جَعَلُوا لِلّهِ أَنْداداً لِیُضِلُّوا» و گاهی جاذبه ی بت ها عامل انحرافند. «وَ اجْنُبْنِی وَ بَنِیَّ أَنْ نَعْبُدَ الْأَصْنامَ رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ کَثِیراً مِنَ النّاسِ»[61] 3-خداوند افرادی را به حال خود رها می کند. «قُلْ تَمَتَّعُوا» 4-کافران در دنیا کامیابند،ولی آخرت ندارند. «تَمَتَّعُوا فَإِنَّ مَصِیرَکُمْ إِلَی النّارِ» 5-هر رفاهی نشانه ی مهر نیست،شاید وسیله و مقدّمه ی قهر الهی باشد. «تَمَتَّعُوا»
🔻حفظ کردنِ خدا🔻 ✍ یکی از مفاهیمِ پر کاربرد در قرآن است. 👈 در اصل از ماده‌ی «وقایه» است. «وقایه»👈 به معنایِ حفظ کردن چیزی است از هر خطری که به آن صدمه بزند، و برایش مُضِرّ باشد (تفسیر المیزان). ↶ پس در اصل به معناىِ حفاظت، صیانت، نگهدارى و... است. ❌ در اکثر ترجمه‌های قرآن، معمولاً رو به پرهیزکاری ترجمه کردند، ولی معنای دقیقی برای نیست. مثلاً این آیه رو دقّت کنید:👇 🕋 اِن تَتَّقُوا اللهَ، یَجعَل لَکُم فُرقاناً. (انفال/۲۹) اینجا اگر بخوایم فعل "تَتَّقُوا اللهَ" رو به پرهیزکاری ترجمه کنیم، ترجمه‌ی آیه این میشه: ☜ اگر از خدا پرهیز کنید.. بعضی قرآنها اینطوری ترجمه می‌کنند: ☜ اگر از خدا بترسید... ❌ نه ترس و نه پرهیزکاری، هیچکدوم معنایِ نیست. حالا بیاید آیه رو با همون کلمه‌ی حفاظت و صیانت ترجمه کنیم:👇 🕋 اِن تَتَّقُوا اللهَ، یَجعَل لَکُم فُرقاناً. (انفال/۲۹) 💢 اگر خدا را [برای خود] حفظ کنید، او به شما قدرتِ تشخیصِ حق از باطل را عطا می‌کند. این به معنای آیه نزدیکتره. پیامبر اکرم به ابوذر غفاری فرمود: ⚡️ احْفَظِ اللهَ، یَحْفَظْکَ. 💢 خدا را حفظ کن، تا خدا تو را حفظ کند. (بحارالانوار، ج۷۴، ص۸۷) 😌 حفظ کردنِ خدا، یک هنر است. چطور وقتی با کسی دوست هستیم، تلاش می‌کنیم که او رو برای خودمون نگه داریم و با ندانم‌کاری او رو از دست ندیم... همینطور هم باید حواسمون باشه خدا رو برا خودمون نگه داریم.👌 ❌ نباید اجازه بدیم با ندانم‌کاری و حماقت، نظرش از ما برگرده و ما رو ترک کنه.. نباید بذاریم ما رو به خودمون واگذار کنه! ☝️ "اِتَّقُوا اللهَ" یعنی خدای خودت رو با عشق و اخلاص صیانت کن. حفظش کن. نگهش دار. ☝️ اگر بتونی رو برای خودت نگه داری، او هم تواناییِ شناختِ حق از باطل رو به تو عطا می‌کنه. 👈 یَجعَل لَکُم فُرقاناً. فُرقان☜ یعنی قدرتِ تمیز و تشخیص بین حق و باطل. ✔ یعنی اون کسی که رو داره، نورِ خِرَد رو داره. قدرتِ تشخیص داره. دیگه فریبِ هیچ دروغ و نیرنگی رو نمی‌خوره. ✔ کسی که رو داره، به آگاهی میرسه، به میرسه. چون رو در وجودِ خودش و با خودش همراه داره.😇 پس عزیزِ دلم!! ✅️ اگر رو داری، خوب حفظش کن و احترامش رو نگه دار. ❌ و اگر هنوز او رو نداری، چنان خودت رو براش جذاب و خواستنی کن، تا به سمتت بیاد و رفیق راهت بشه. اِن تَتَّقُوا اللهَ، یَجعَل لَکُم فُرقاناً. @talangoremazhabi