🔰قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنی وَ فُرادی ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا ما بِصاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّهٍ إِنْ هُوَ إِلاّ نَذِیرٌ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذابٍ شَدِیدٍ«46»
👌بگو:من شما را به یک سخن پند می دهم؛برای خدا قیام کنید،دو نفر دو نفر و یک نفر یک نفر،پس بیاندیشید(تا ببیند)که هیچ گونه جنونی در هم سخن شما(پیامبر)نیست،او برای شما از عذاب سختی که در پیش است جز هشدار دهنده ای نیست.
✍پیام ها:
1- یکی از وظایف انبیا، #موعظه مردم است. «أَعِظُکُمْ»
2- تنها به حرف اکتفا نکنید،باید به #پا خواست. «تَقُومُوا»
3- آن چه مهم است قیام #خالصانه برای خداست،تعداد و نفرات نقش اصلی را ندارد. «تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنی وَ فُرادی»
4- قیام سه #عنصر لازم دارد:
👌خلوص، «لِلّهِ» رهبر، «بِصاحِبِکُمْ» فکر و برنامه. «تَتَفَکَّرُوا»
🔹حرکت ها و انقلاب هایی که برای خدا نباشد و برخاسته از عقده ها و هوس ها و برای کسب ثروت باشد به جایی نمی رسد.اگر انقلاب همراه با فکر و برنامه جامع نباشد و یا رهبر الهی همراه و مصاحب با انقلابیون نباشد به نتیجه ای نمی رسد و بقا و برکاتی نخواهد داشت.
5-پیامبر،کوچک ترین #نقطه_ضعف روحی ندارد.او سال ها در میان شما زندگی کرده و همه او را به عقل و درایت می شناسید و نسبت جنون به او ناشی از بی فکری است. «تَتَفَکَّرُوا ما بِصاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّهٍ»
6- رهبر الهی،هم نشین و هم سخن با مردم است. «بِصاحِبِکُمْ»
7- خداوند #حامی_پیامبران است و تهمت ها را از آنان دفع می کند. «ما بِصاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّهٍ»
8-با این که کار پیامبران بشارت و هشدار است،امّا #هشدار بیش تر مورد توجّه قرآن است،زیرا افراد غافل به هشدار نیاز بیش تری دارند. «إِنْ هُوَ إِلاّ نَذِیرٌ»
9- هشدار انبیا به #سود مردم است. «نَذِیرٌ لَکُمْ»
10- عذاب،پیش روی شماست،اگر در راه خدا قیام نکنید،هم در دنیا گرفتار می شوید و هم #قیامت دور نیست. «بَیْنَ یَدَیْ عَذابٍ»
🔰قُلْ ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلاّ عَلَی اللّهِ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ«47»
👌بگو:هر مزدی که از شما خواستم پس آن به نفع شماست،مزد من جز بر خدا نیست و او بر هر چیزی گواه است.
✍نکته ها:
🔹 بارها در قرآن این سخن به میان آمده که انبیا از مردم مزد و پاداشی نمی خواستند،در سوره ی شعرا از آیه 100 تا 180 این مطلب از قول پیامبران مختلف تکرار شده است،امّا پیامبر اسلام در دو مورد تقاضای اجر و مزد کرده است:یک بار فرمود: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی»
👈من مزدی جز مودّتِ اهل بیتم از شما نمی خواهم.و بار دیگر در آیه 57 سوره ی فرقان فرمود: «قُلْ ما أَسْئَلُک
ُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلاّ مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلی رَبِّهِ سَبِیلاً» من برای رسالتم از شما مزدی نمی خواهم،جز آن که می خواهد راهی به سوی خدا انتخاب کند.
🔹آیه مورد بحث،جمع بین آیات فوق است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می خواهد اعلام کند:اگر من از شما مزدی درخواست می کنم و می گویم اهل بیتم را دوست بدارید،به خاطر آن است که فایده ی این مزد به خود شما بر می گردد. «فَهُوَ لَکُمْ» زیرا کسی که به اهل بیت معصوم پیامبر اکرم علیهم السلام علاقه مند باشد از آنان پیروی می کند و هر کس از رهبران معصوم پیروی کند از راه خدا پیروی کرده است. «إِلاّ مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلی رَبِّهِ سَبِیلاً» ،پس فایده این مزد به خود ما برمی گردد مثل معلّمی که به شاگردش بگوید من مزدی از شما نمی خواهم جز آنکه درس مرا خوب بخوانید که فایده این امر به خود شاگرد بر می گردد.
✍پیام ها:
1- مبلّغان الهی،باید بی #توقّعی خود را به مردم اعلام نمایند.(در سه آیه ای که مربوط به مزد رسالت است،با کلمه ی «قُلْ» پیامبر مأمور به اظهار آن می شود.
قُلْ ... إِنْ أَجْرِیَ إِلاّ عَلَی اللّهِ
2- آن چه زشت است سؤال و در خواست مزد است،ولی اگر خود مردم با عشق و بدون اکراه #هدیه ای به مبلّغ دین دادند حساب دیگری دارد.می فرماید: «ما سَأَلْتُکُمْ» و نمی فرماید:نمی گیرم.
3- شرط تأثیر سخن آن است که مردم،رهبر را دلسوز و #مخلص بدانند. «إِنْ أَجْرِیَ إِلاّ عَلَی اللّهِ» (اگر رهبر از مردم توقّع مادّی داشته باشد،جامعه او را تحمّل نمی کند: «أَمْ تَسْئَلُهُمْ أَجْراً فَهُمْ مِنْ مَغْرَمٍ مُثْقَلُونَ» آیا از مردم مزدی طلب می کنی که پرداخت آن بر آنان سنگین است؟)
4- انتخاب راه خدا و مودّت اهل بیت علیهم السلام که #مزد رسالت است،در حقیقت به #نفع خود مردم است نه پیامبر اکرم. «فَهُوَ لَکُمْ»
5-کسی که خدا را #ناظر و شاهد اعمال خود بداند به #غیر او امیدی ندارد. «إِنْ أَجْرِیَ إِلاّ عَلَی اللّهِ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ»
6- برای برطرف شدن سوء ظن ها،خدا را بر #صداقت خود گواه بگیریم. «إِنْ أَجْرِیَ إِلاّ عَلَی اللّهِ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ»
🔰قُلْ إِنَّ رَبِّی یَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلاّمُ الْغُیُوبِ«48»
👌بگو:همانا پروردگارم که به نهان ها بسیار آگاه است حقّ را(بر دل ها)می افکند.
✍پیام ها:
1- تحقّق حقّ و #نابودی_باطل،از شئون ربوبیّت خداست. «إِنَّ رَبِّی یَقْذِفُ بِالْحَقِّ»
2- حقّ باید بر باطل #هجوم برد و آن را نابود کند.( «یَقْذِفُ» به معنای پرتاب و تهاجم است.)
3- پیروزی حقّ بر باطل از #سنّت های الهی است. «إِنَّ رَبِّی یَقْذِفُ بِالْحَقِّ»
4- احقاق حقّ و ابطال #باطل به اطلاعات وسیعی نیاز دارد. «عَلاّمُ الْغُیُوبِ»
🔰قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ ما یُبْدِئُ الْباطِلُ وَ ما یُعِیدُ«49»
👌بگو:حقّ آمد و باطل(کاری از آن ساخته نیست)نمی تواند آغازگر چیزی باشد و نه تجدید کننده آن.
🔰قُلْ إِنْ ضَلَلْتُ فَإِنَّما أَضِلُّ عَلی نَفْسِی وَ إِنِ اهْتَدَیْتُ فَبِما یُوحِی إِلَیَّ رَبِّی إِنَّهُ سَمِیعٌ قَرِیبٌ«50»
👌بگو:اگر من گمراه شده باشم به زیان خود گمراه شده ام،و اگر هدایت یافته باشم پس به(برکت)چیزی است که پروردگارم به من وحی می کند،همانا اوست شنوای نزدیک.
✍نکته ها:
🔹* ابن مسعود که یکی از اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است می گوید:در مکّه 360 بت بود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روز فتح مکه یکی را پس از دیگری به زمین می انداخت و این آیه ی شریفه را می خواند: قُلْ جاءَ الْحَقُّ ...
🔸 سؤال: با آمدن قرآن و پیامبر حقّ،چرا باز هم باطل پا برجاست؟
🔹پاسخ: حاکمیّت منطقی و علمی،غیر از حاکمیّت عملی و اجرایی است،آن چه مربوط به خداست،فرستادن حقّ است و آن چه مربوط به ماست عمل و اجرای حقّ است که چنین نکردیم.
🔹آری،سلامتی بیمار،به نسخه ی صحیح و مصرف دارو وابسته است که یکی #وظیفه ی پزشک است و دیگری وظیفه ی بیمار.
✍پیام ها:
1- حقّ بر باطل #پیروز است. «جاءَ الْحَقُّ وَ ما یُبْدِئُ الْباطِلُ وَ ما یُعِیدُ»
2- قرآن از غیب و آینده #خبر می دهد. «وَ ما یُبْدِئُ الْباطِلُ وَ ما یُعِیدُ»
3- بدون وحی الهی،حتّی پیامبر نیز در معرض #انحراف است. «إِنْ ضَلَلْتُ فَإِنَّما أَضِلُّ عَلی نَفْسِی وَ إِنِ اهْتَدَیْتُ فَبِما یُوحِی»
4- خطرات و آثار #شوم انحراف،به خود انسان باز می گردد. «أَضِلُّ عَلی نَفْسِی»
5-خداوند،هم وحی می فرستد و هم بر #ابلاغ آن نظارت دارد. «فَبِما یُوحِی إِلَیَّ رَبِّی إِنَّهُ سَمِیعٌ قَرِیبٌ»
🔰وَ لَوْ تَری إِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتَ وَ أُخِذُوا مِنْ مَکانٍ قَرِیبٍ«51»
👌و اگر ببینی وقتی که کافران(از عذاب سخت)فزع کنند و راه گریزی در کار نیست،و از مکانی نزدیک دستگیر شوند(تعجب خواهی کرد).
🔰وَ قالُوا آمَنّا بِهِ وَ أَنّی لَهُمُ التَّناوُشُ مِنْ مَکانٍ بَعِیدٍ«52»
👌(و در آن حال)گویند:به او ایمان آوردیم
و کجا این دست یابی به ایمان از راه دور(که توان بر انجام عمل صالحی ندارند)به سودشان خواهد بود.
✍نکته ها:
* در این آیات تا آخر سوره،سیمایی از وضع دلخراش جان دادن مشرکان ترسیم شده است.
🔹کلمه ی«تناوش»از«نوش»به معنای گرفتن چیزی به آسانی است.
🔸 در تفاسیر شیعه و سنّی روایاتی آمده است که رسول اکرم صلی الله علیه و آله این آیات را به #خروج سفیانی به هنگام قیام #حضرت_مهدی علیه السلام تفسیر کرده اند که خداوند از نزدیک ترین مکان، آنان را نابود می کند.
🔹مراد از «مَکانٍ قَرِیبٍ» دنیا و «مَکانٍ بَعِیدٍ» آخرت است.
✍پیام ها:
1- جزع و فزع و استمداد مشرکان،مشکلی از آنان حل نمی کند. «فَزِعُوا فَلا فَوْتَ» مشرکان پناهگاهی ندارند.
2- هر کافری در لحظه ی احساس #خطر ایمان می آورد ولی چه سود.(ایمان انتخابی ارزش دارد نه اضطراری.) «أُخِذُوا مِنْ مَکانٍ قَرِیبٍ - قالُوا آمَنّا»
3- مرگ هر جا که آمد #فوراً انسان را می گیرد. «مَکانٍ قَرِیبٍ»
4- عقوبت مشرکان از #همین دنیا آغاز می شود. «مَکانٍ قَرِیبٍ»
5-برگشت به دنیا و جبران #گذشته ها راهی دور و ناممکن است. «مَکانٍ بَعِیدٍ»
🔰وَ قَدْ کَفَرُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ وَ یَقْذِفُونَ بِالْغَیْبِ مِنْ مَکانٍ بَعِیدٍ«53»
👌در حالی که پیش از این به آن کفر ورزیدند و از دور دست ها تیر در تاریکی می انداختند.(و به پیامبر اسلام تهمت ها می زدند.)
🔰وَ حِیلَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ ما یَشْتَهُونَ کَما فُعِلَ بِأَشْیاعِهِمْ مِنْ قَبْلُ إِنَّهُمْ کانُوا فِی شَکٍّ مُرِیبٍ«54»
👌(سرانجام)میان آنان و آن چه می خواستند جدایی افتاد،همان گونه که از دیر باز با امثال ایشان چنین شد،زیرا آنان در شک و تردید سختی بودند.
✍پیام ها:
1- کسانی که دیروز به پیامبر و قرآن تهمت می زدند،امروز که در #تنگنا قرار گرفته اند ایمان می آورند ولی چه سود؟ «وَ قَدْ کَفَرُوا - وَ یَقْذِفُونَ»
2- کفّار از پیامبر و قرآن،«#شناخت روشنی نداشتند؛تهمت های آنان مانند تیر انداختن در تاریکی و پرتاب از راه دور بود. «یَقْذِفُونَ بِالْغَیْبِ مِنْ مَکانٍ بَعِیدٍ»
«و الحمد لِلّه ربّ العالمین
@fatemi52
#همراه_با_قرآن
🔰وَ إِنْ یُکَذِّبُوکَ فَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ وَ إِلَی اللّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ«4 فاطر»
🔰و اگر تو را تکذیب می کنند( #نگران مباش زیرا)پیامبران پیش از تو(نیز) تکذیب شده اند،و همه ی کارها به سوی #خداوند بازمی گردد.
✍پیام ها:
1- همه ی انبیا مخالف داشته اند و تکذیب حقّ، #شیوه ی #دائمی کفّار است. «کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ»
2- تاریخ #تکرار می شود. یُکَذِّبُوکَ ... کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ
3- کفّار با شخص کاری ندارند،با راه و هدف مخالفند هر کس #ندای_حقّ سر دهد مورد تکذیب قرار می گیرد. «یُکَذِّبُوکَ - مِنْ قَبْلِکَ»
4- تاریخ،بهترین مایه ی #تسلّی در برابر مشکلات است. «کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ»
5-تکذیب مردم،ضربه ای به #حقّانیّت وحی نمی زند،تکذیب شدگان پیش از تو همان فرستادگان ما بودند. «کُذِّبَتْ رُسُلٌ»
6- توجّه به #معاد،انسان را در برابر حوادث تلخ #مقاوم می کند. یُکَذِّبُوکَ ... إِلَی اللّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ
7- مخالفان حقّ بدانند که #لجاجت های آنان فراموش و رها نمی شود. «تُرْجَعُ الْأُمُورُ»
@fatemi52