moredi_1646 ss.mp3
10.98M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/10/01
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#ادامه_نامه 31
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1646 p2.pdf
239.5K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/10/01
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#ادامه_نامه 31
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-037 ss.mp3
5.44M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 37
تاریخ: 1399/10/10
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -037-p2.pdf
167K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 37
تاریخ: 1399/10/10
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 وعده و وعید الهی
🔹 [ذات اقدس الهی] فرمود:﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللّهَ لَمْ یكُ مُغَیرًا نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ حَتّییغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ﴾[1] این از آن غرر آیاتی است كه هم در سوره مباركه «انفال» آمده هم در سوره مباركه «رعد»[2] و بیانگر سنّت الهی در #وعده و #وعید است.
1️⃣ فرمود اولاً نعمی كه افراد دارند از #انعام_الهی است، از خودشان نداشتند و از دیگران هم نگرفتند؛ هر نعمتی كه در دست دیگران است ذات اقدس الهی داد ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾،[3] این یك اصل.
2️⃣ اصل دوم تداوم نِعَم [یعنی] ادامه نعمت هاست كه این هم نعمتی [بر] روی نعمت است. این ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ﴾ بقای نعمت را هم شامل می شود، اینكه در سوره مباركه «ابراهیم»[4] و مانند آن آمده است كه ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾ اصل نعمت «من الله» است، تداوم نعمت هم «نعمة الاخری» این «من الله» است، پس این دو مطلب رایگان از طرف ذات اقدس الهی آمده است.
3️⃣ امر سوم آن است كه نعمتی را كه داد و ادامه هم داد حالا می گیرد یا نمی گیرد؟ فرمود مادامی كه تحوّل درونی پیدا نشود ما [نعمت را] نمی گیریم و همچنان ادامه می دهیم،اگر تحوّل پیدا بشود میگیریم. خب پس آن نعمت ابتدایی كه «مِنَّتُكَ ابْتِدَاءٌ»[5] و «نِعَمِكَ ابْتِدَاءٌ»[6] در صحیفه سجادیه آمده است، #نعمت_ابتدایی است؛ ادامه نعمت كه نعمت فوق نعمت است، این هم نعمت الهی است؛ [در] ازاله این نعمت سخن از #وعید است دیگر #وعده تمام شد. فرمود: ﴿لَمْ یكُ مُغَیرًا نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ﴾ تا اینجا مرز وعده بود؛ یعنی نعمتی كه ما دادیم رایگان دادیم و مدتی هم ادامه دادیم همچنان ادامه می دهیم، ما از كسی نمی گیریم؛ از اینجا مرز #وعید شروع می شود، مگر اینكه خود شخص باعث بشود كه نعمت از او رخت بربندد ﴿حَتّییغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ﴾، این یك اصل كلّی است.
🔹 #وعده_الهی چه نسبت به فرد، چه نسبت به امت و جامعه مطلق است و هرگز ذات اقدس الهی عمل كسی را بی اثر نمی گذارد، مشابه این اصل كلی در آیه نود سوره مباركه «یوسف» به این صورت آمده است: وقتی برادران یوسف آن آخرین بار به حضور مبارك یوسف آمدند و او را شناختند ﴿قالُوا أَ إِنَّكَ َلأَنْتَ یوسُفُ﴾ وجود مبارك یوسف (سلام الله علیه) فرمود: ﴿قالَ أَنَا یوسُفُ وَ هذا أَخی قَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَینا﴾، چرا؟ این ﴿إِنَّهُ﴾ اصل كلی است،﴿إِنَّهُ مَنْ یتَّقِ وَ یصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لا یضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنینَ﴾،[7] هر كه باشد! من هم #صبر كردم و خدا اجر من را داد، لازم نیست كه یك ملت صبر بكند! هر كسی چه فرد چه امت اهل #تقوا_و_صبر بود، خدای سبحان جزای چنین احسانی را خواهد داد. پس درباره #وعده فرقی بین فرد و امت نیست، هر كس اهل پرهیزكاری بود پاداش خود را دریافت می كند؛ اما درباره #وعید اگر امتی و ملّتی پشت پا به #حق بزند، این زودتر منقرض می شود؛ حكومتی پشت پا به #حق بزند زودتر منقرض می شود، اما درباره فرد ممكن است ذات اقدس الهی مدّتی عفو كند.
[1]. سوره انفال, آیه53.
[2]. سوره رعد, آیه11؛ ﴿... إِنَّ اللَّهَ لاَ یغَیرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یغَیرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ...﴾.
[3]. سوره نحل، آیه 53.
[4]. سوره ابراهیم, آیه6؛ ﴿..اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیكُمْ ..﴾.
[5]. صحیفه سجادیه، دعای 45.
[6]. صحیفه سجادیه، دعای 12.
[7]. سوره یوسف، آیه 90.
#سنت_الهی
#تقوا_و_صبر
#نعمت_های_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚سوره انفال ـ جلسه 64
تاریخ: 1379
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 کلیپ تصویری بیانات حضرت استاد آیت الله جوادی آملی دامت برکاته
#هو_الشاهد
🔹 اولین سالگرد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
🏴 پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله مصباح یزدی
▪️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، ارتحال عالم مجاهد، جامع معقول و منقول، استاد مسلّم حوزه هاى علميّه، آية الله حاج محمد تقى مصباح يزدى را تسلیت گفتند.
متن پیام معظم له بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لله وانا اليه راجعون
ارتحال عالم مجاهد جامع معقول و منقول استاد مسلّم حوزه هاى علميّه آية الله حاج محمد تقى مصباح يزدى را به رهبرى معظّم انقلاب و مراجع عظام تقليد و شاگردان و عموم علاقمندان تسليت ، علوّ درجه آن متفكّر راحل و صبر جميل و اجر جزيل بيت مكرّم ايشان از خداى سبحان مسئلت مى شود.
جوادى آملى ١٣٩٩/١٠/١٢
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 محبوب الهی
🔹 ببینید این را جوامع روایی ما، چه سنّی چه شیعه، همه این را نقل کردند که انسان در سایه عبادت ها، انجام فرائض و انجام نوافل به خدا نزدیک می شود و این حد وسط محبّ و محبوب #پیروی_از_حبیب است. ببینید چقدر این کتاب زیباست! ای کاش به ما میگفتند هر شب قرآن به سر کنید! شما در این صغری و کبری ببینید یک حدّ وسطی دارید که آن اصغر را به اکبر وصل می کند. در این کریمه نگاه کنید حد وسط چیست؟ ﴿إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾؛[1] شما بخواهید از محبّ بودند به #محبوب بودن برسید. شما اگر محبّ خدا بودید هنر نکردید، چون همه چیز شما از خداست! به جایی برسید که خدا محبّ شما باشد آن مهم است. آن حلقه وسط، آن رابط، آن حدّ وسطی که محبّ را محبوب می کند؛ یعنی محبّ خدا را محبوب خدا می کند؛ آن که دوست خداست به جایی میرسد که خدا دوست اوست، آن حلقه وسطی چیست؟ آن رابطه وسط چیست؟ آن #پیروی_از_حبیب خداست ﴿قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾.
🔹 اگر کسی به دنبال «حبیب الله» برود، از محبّ بودن به #محبوب بودن می رسد؛ اگر از محبّ بودن به #محبوب بودن رسید، خدا محبّ او شد و او محبوب، این را فریقین[2] نقل کردند که نتیجه #قرب_نوافل است، در حقیقت نتیجه قرب محبوبی است که «كُنْتُ سَمْعَهُ ... وَ بَصَرَهُ»؛[3] تنها ﴿وَ مَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللّهَ رَمَی﴾[4] مرحله عالیه آن برای پیغمبر و اهل بیت (علیهم السلام) است، برای دیگران هم هست! گاهی خدا با دست کسی کار خیری انجام می دهد، با دست #سربازی #شهیدی خطر استکبار و صهیونیسم را به خود آنها برمی گرداند. می فرماید: کاری انجام بدهید که خدا دشمنان شما را با دست شما عذاب کند: ﴿قَاتِلُوهُمْ یعَذِّبْهُمُ اللّهُ بِأَیدِیكُمْ﴾،[5] خدا دشمنان شما را با دست شما از بین می برد. انسان می تواند به اینجا برسد! #محبوب_خدا بشود، اگر محبوب خدا شد هیچ وقت لنگ نمی شود.
[1]. سوره آل عمران، آیه31.
[2] . عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، ج4، ص103.
[3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص352.
[4]. سوره انفال, آیه17.
[5] . سوره توبه، آیه14.
#اولین_سالگرد_شهادت_سردار_حاج_قاسم_سلیمانی
#پیروی_از_حبیب
#قرب_نوافل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1397/04/28
🆔 @a_javadiamoli_doross
29.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 اولین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/10/13
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_3684 ss.mp3
3.93M
🚩 صوت #پیام_موضوعی
🔹 اولین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/10/13
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_3684 p2.pdf
396.6K
🚩 متن #پیام_موضوعی
🔹 اولین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/10/13
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
رونمایی از نرم افزار «مرقوم» مجموعه آثار مکتوب آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسرا: پایگاه اطلاع رسانی اسرا: مراسم رونمایی از نرم افزار «مرقوم» مجموعه آثار مکتوب آیت الله العظمی جوادی آملی، روز پنج شنبه با حضور ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و جمعی از معاونین و مدیران بنیاد برگزار گردید.
مجموعه آثار مکتوب آیت الله العظمی جوادی آملی، شامل: 229 جلدکتاب در موضوعات : تفسیر قرآن کریم ، فقه و اصول، تحریر نهج البلاغه ، علوم عقلی، خانواده و زن، حکومت اسلامی و مباحث اجتماعی است که توسط مرکز نشر اسرا منتشر شده است
.
از جمله امکانات این نرم افزار امکان حاشیه نویسی، مدیریت حاشیه ها، یادداشت برداری، ذخیره سازی یادداشت در فضای ابری و موتور جستجوی متن قدرتمند را می توان نام برد.
همچنین مشخصات كتاب با پاورقیها و عنوانبندی در این نرم افزار به صورت استاندارد و همانند کتاب چاپی پیادهسازی شدهاست تا محقق راحت تر بتواند به آنها رفرنس تحقیقاتی بدهد.
انشاء الله به زودی این نرم افزار وارد بازار خواهد شد.
#مرقوم
#نرم_افزار
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 لقای الهی
🔹 جریان لقای خدا كه #بهترین_هدف است، عبارت از آن است كه انسان ضمن اینكه پرده دار است و پرده دری نمیكند، پشت پرده را ببیند. اگر معنای #لقای_خدا این است كه پرده دری نكند و پرده داری بكند لكن پشت پرده را هم ببیند، این نه بیراهه میرود و نه راه كسی را می بندد، چون وقتی به لقای خدا بار یافت نه تنها می داند كه خدا او را می بیند، بلكه او هم خدای خود را با چشم جان مشاهده می كند اولاً و می بیند كه خدای سبحان او را می نگرد ثانیاً و می بیند كه خدای سبحان قادر مطلق است ثالثاً و می بیند كه خدای سبحان میتواند در عین حال پرده دری بكند و آبروی او را بریزد رابعاً و می بیند كه در عین حال در تمام حالات خدا پرده داری دارد و #ستاری می كند خامساً.
به پیر میكده گفتم كه چیست راه نجات ٭٭٭ بخواست جام می و گفت راز پوشیدن[1]
🔹 معنای لقای خدا اختصاصی به بعد از مرگ ندارد. از ذات اقدس الهی امیر المؤمنین (سلام الله علیه) سؤال كردند كه چرا شما علاقه مند لقای خدایید؟ این قدر که مشتاق دیدن خدا و لقای خدایید برای چیست؟ فرمود او بهترین #محبت را نسبت به من كرد، یقین میدانم وقتی به حضور او باریابم من را هم عزیز می دارد. كاری از این بهتر نبود كه خدا نسبت به ما كرد و آن این است كه راه ملائكه را به ما نشان داد، دین ملائكه را برای ما انتخاب كرد، دین انبیا و مرسلین را برای ما انتخاب كرد. وقتی به حضرت عرض كردند «فَلِمَا ذَا أَحْبَبْتَ لِقَاءَهُ قَالَ لَمَّا رَأَیتُهُ قَدِ اخْتَارَ لِی دِینَ مَلَائِكَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ أَنْبِیائِهِ عَلِمْتُ أَنَّ الَّذِی أَكْرَمَنِی بِهَذَا لَیسَ ینْسَانِی فَأَحْبَبْتُ لِقَاءَهُ»؛[2] [فرمود] وقتی من دیدیم خدای سبحان همان راهی كه برای جبرئیل و میكائیل و سایر ملائكه انتخاب كرده است كه معرفت او و محبت او و پیروی از او و عدم تخطی از دستور او، همان راه كه برای ملائكه انتخاب كرد برای من انتخاب كرد؛ همان راهی را كه برای آدم صفی و نوح نجیب و موسای كلیم و عیسای مسیح و سایر انبیا مخصوصاً وجود مبارك خاتم (علیهم آلاف التحیة و الثناء) انتخاب كرد، همان راه را برای من برگزید، می دانم وقتی به حضور او بار یابم مرا محترم می شمارد؛ لذا من #مشتاق_لقای اویم. چرا من مشتاق لقای او نباشم؟ من برای او كاری نكردم، او بهترین محبت را نسبت به من كرد، از این بهتر كه دیگر ممكن نبود!
[1]. دیوان حافظ، غزل393.
[2]. التوحید (للصدوق)، ص288.
#بهترین_هدف
#مشتاق_لقا
#پرده_پوشی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار ـ جوانان مؤتلفه اسلامی با حضرت استاد
تاریخ: 1385/12/17
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_220 ss.mp3
3.04M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 220
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_220p2.pdf
158.4K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 220
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross