Ers-049 ss.mp3
8.85M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 49
تاریخ: 1399/10/30
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -049-p2.pdf
194.8K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 49
تاریخ: 1399/10/30
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
جمع ظاهر و باطن.mp3
1.97M
💠 روز هفتم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 جمع ظاهر و باطن
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 جمع ظاهر و باطن
🔹 وجود مبارك یعقوب (سلام الله علیه) هم بین ظاهر و بین باطن جمع كرد، هم ما را به این كار تشویق كرد! برخی ها #علم_زده اند، به همان بحث های علمی و تجربی اكتفا می كنند و می گویند دعا چیست؟ معاذ الله صدقه چیست؟ صله رحم چیست؟ توسل چیست؟ این یك #تفریطی است. برخی ها گرفتار #افراط اند؛ بدون اینكه از مسائل تجربی و علوم استفاده كنند، به همان صدقه و صله رحم و امثال ذلك بسنده می كنند.
🔹 وجود مبارك یعقوب (سلام الله علیه) بین غیب و شهادت، بین ظاهر و باطن را جمع كرد فرمود: ما یك دستوری داریم كه خودمان را عمداً در معرض خطر نیندازیم و یك دستوری هم داریم كه برابر غیب باید #توكل كنیم، #توسل كنیم، بسیاری از چیزها را نمیدانیم که كار را باید به علیم بسپاریم و مانند آن. [به فرزندان خود فرمود] شما خودتان را عمداً در معرض خطر نیندازید! در دروازه ورودی كه ایست بازرسی است، یازده نفری با این قیافه ناشناس وارد بشوید بالأخره متهم میشوید! تا بازرسی كنند و جستجو كنند و بفهمند شما بیگناهید، در سال قحطی و گرانی مدت ها طول می كشد؛ لذا ﴿لاَ تَدْخُلُوا مِن بَابٍ وَاحدٍ وَادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ﴾،[1] این یك امر پیش بینی ظاهری است كه خردمندانه این كار را كرد. بعد فرمود به اینكه كار اساسی به دست دیگری است! باید توكل بكنیم و ماهم توكل می كنیم. این جمع بین تجربه و تجرید، جمع بین غیب و شهادت، جمع بین #علم_و_توسل، #علم_و_توكل و مانند آن است.
🔹 این چنین نیست که كسی بگوید من دارو می خورم چه كار دارم اثر بكند یا نه، دعا یعنی چه یا ـ معاذ الله ـ صله رحم یعنی چه؟ بالأخره اگر بیماری بخواهد خوب بشود، حداقل پنج مرحله دارد كه هیچ كدام در اختیار او نیست؛ به كدام طبیب مراجعه كند در بین این همه اطبا كه اشتباه نكند؟ باید فكرش راهنمایی بشود به یك طبیبی كه حاذق است و متخصص در این رشته است. خب چه كسی عهده دار عدم اشتباه و سهو و نسیان طبیب است؟ ده ها بار ممكن است یك طبیب اشتباه بكند. چه كسی فكر طبیب را به تشخیص واقعی بیماری #هدایت می كند؟ این یك راهنمایی دیگری میخواهد. بعد از تشخیص بیماری، چه كسی فكر طبیب را به تشخیص داروی معالج #هدایت میكند؟ طبیب در تشخیص بیماری اشتباه نكرده، لكن در تشخیص داروی معالج ممكن است یك كسی گرفتار جهل سهو و مانند آن بشود، پس یك #راهنما میخواهد. بعد از اینكه این سه مقطع درست شد، حالا به كدام داروخانه برویم كه آنها حواسشان جمع باشد و داروها را اشتباهی نپیچند؟! مگر اتفاق نیفتاد؟ در خیلی از موارد داروخانه دارو را اشتباهی پیچیده است. بعد از اینكه این مقطع چهارم هم تمام شد، در خیلی از موارد آن پرستار دارو را اشتباهی می دهد یا علل و عواملی پیش میآید كه مشكلی دارد در موقع عمل كردن یا بر فرض او به موقع دارو را رساند، این مزاج را باید پذیرای تأثیر آن دارو قرار بدهد! خب اگر ما علماً و عملاً، از شمال و جنوب، از شرق و غرب به جهل و سهو و نسیان محدود بودیم بالأخره باید به كسی مراجعه كنیم كه حل مشكلات را بلد است، این می شود توسل!
🔹 اگر بگوییم كه ما با دعا و توسل مسئله را حل می كنیم، این برخلاف نظام است! خود ذات اقدس الهی اسباب قرار داد علل قرار داد داروها را آفرید گفت بروید تحقیق كنید اسرار الهی و آیات الهی با همین علم مشخص می شود، شما هرچه عالمتر بشوید اسرار الهی را بهتر درك می كنید! بنابراین #جمع_بین_غیب_و_شهادت این است كه صدقه و توسل و توكل و امثال ذلك در جای خود، مراجعه به مسائل علمی و طبی و امثال ذلك هم در جای خود؛ لذا هر دو قسمت را وجود مبارك یعقوب انجام دادند.
[1] . سوره یوسف، آیه 67.
#افراط_و_تفریط
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یوسف ـ جلسه 56
تاریخ: 1383
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_234 ss.mp3
4.02M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 234
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_234p2.pdf
194.4K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 234
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_22 ads ss.mp3
5.88M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #قصص
🔹 جلسه: 22
تاریخ: 1391/08/01
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_22p2.pdf
213.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #قصص
🔹 جلسه: 22
تاریخ: 1391/08/01
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1662 ss.mp3
8.83M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/10/22
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#ادامه_نامه 31
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1662 p2.pdf
239.2K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/10/22
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#ادامه_نامه 31
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-050 ss.mp3
7.62M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 50
تاریخ: 1399/11/01
#اخلاق
#شرک_خفی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -050-p2.pdf
245.4K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 50
تاریخ: 1399/11/01
#اخلاق
#شرک_خفی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
خصيصه مردان با ايمان.mp3
1.33M
💠 روز هشتم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 خصيصه مردان با ايمان
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 خصیصه مردان با ایمان
🔹 در سوره «حج» آیه هشت فرمود: ﴿وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیرِ عِلْمٍ وَ لا هُدی وَ لا كِتابٍ مُنیرٍ ٭ ثانِی عِطْفِهِ لِیضِلَّ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُ فِی الدُّنْیا خِزْی﴾؛[1] بعضی سر خم می كنند و به این فكر نیستند كه چه كسی به دنبال آنها راه افتاده است! نه دلیل عقلی دارند و نه دلیل نقلی، بدون حجّت یك عدّه را به دنبال خودشان كشاندند.
▫️ فرمود اگر متبوعی، عالمانه باش! اگر تابعی عالمانه باش! آن بیان نورانی امام صادق (سلام الله علیه) كه مرحوم كلینی در جلد اول كافی نقل كرد در همین زمینه بود که فرمود #خصیصه_مردان_با_ایمان این است كه دو طرفشان بسته است و باز نیست! دو سیم خاردار در دو طرف هست؛ بخواهند به سَمت تصدیق بروند، می بینند جلویشان سیم خاردار است، بخواهی تصدیق كنی برهانت كجاست؟! بخواهند به طرف تكذیب برگردند، آن جا هم یك سیم خاردار است، بخواهی سر بالا ببری و بگویی نه دلیلت كجاست؟ این بیان از مُتْقنات نورانی امّام صادق (سلام الله علیه) است كه فرمود:«إِنَّ اللَّهَ خَصَّ عِبَادَهُ بِآیتَینِ مِنْ كِتَابِهِ أَنْ لَا یقُولُوا حَتَّی یعْلَمُوا وَ لَا یرُدُّوا مَا لَمْ یعْلَمُوا»[2] آن وقت این دو آیه را خواندند: ﴿أَ لَمْ یؤْخَذْ عَلَیهِمْ مِیثاقُ الْكِتابِ أَنْ لا یقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَقّ﴾[3] یك آیه، ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِهِ﴾[4] دو آیه، فرمود این چنین نیست كه مؤمن دو طرفش همانند دشتی باز باشد و بخواهد حركت كند، هر دو طرف سیم خاردار است! بخواهد بگوید نه باید برهان داشته باشد، بخواهد بگوید آری باید برهان داشته باشد؛ این زندگی در #فضای_تحقیق_و_علم است، از این بیان روشن تر و شفاف تر كه انسان عالمانه بین صفا و مروه #تصدیق_و_تكذیب_علمی حركت كند نیست، فرمود دو طرفش بسته است، كجا می خواهد برود؟!
🔹 ... به هر حال حساب و كتابی هست، این طور نیست كه عالَم عاطل و باطل باشد! شاید هم اكنون قیامت قیام كرده! ما موظّفیم به پذیرش جریان #قیامت و به جریان #ظهور حضرت مؤمن باشیم، ما كه نمی دانیم چه وقت ظهور می كند؟ چه وقت قیامت می رسد؟ به ما گفتند نه می دانید و نه حق دارید وقت تعیین كنید! هم اكنون حضرت ظهور كرد «آمنّا و صدّقنا»، هم اكنون قیامت قیام كرد «آمنّا و صدّقنا» به هر حال ما باید آماده باشیم.
▫️ مرحوم ابن طاوس را خدا غریق رحمت كند! ایشان دستور داد که نام مبارك ائمه (علیهم السلام) ـ چهارده معصوم و وجود مبارك صدیقه كبرا ـ را در نگین انگشتر نوشته شود، بعد وصیت كرد وقتی مرا دفن می كنید، این را كنار زبانم بگذارید كه جوابم آماده باشد.[5] اوّلین چیزی كه سؤال می كنند، می گویند امام اوّلت چه كسی است؟ امام دوم چه كسی است؟ امام سوم چه كسی است؟ اینها سؤال های نقد است! اینها یك چیز نقدی است! اینكه می گویند بعد از نماز یا جای دیگر چهارده معصوم را سلام كنید و نام اینها را مكرّر ببرید برای اینكه اینها سؤالات نقد است، آن مسائل فرعی را بعد ممكن است بپرسند امّا قرآن چیست؟ امامت چیست؟ امام اول كیست؟ صدیقه كبرا كیست؟ اینها سؤالات نقد است، اینها را فرمودند که #مرتب زیر زبان شما باشد!
[1]. سوره حج, آیات 8 و 9.
[2]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص43.
[3]. سوره اعراف, آیه169.
[4]. سوره یونس, آیه39.
[5]. فلاح السائل و نجاح المسائل، ج1، ص75؛ «أقول و كان جدی ورام بن أبی فراس قدس الله روحه و هو ممن یقتدى بفعله قد أوصى أن یجعل فی فمه بعد وفاته فص عقیق علیه أسماء أئمته ص فنقشت أنا فصا عقیقا علیه الله ربی و محمد نبیی و علی إمامى و سمیت الأئمة ع إلى آخرهم أئمتی و وسیلتی و أوصیت أن یجعل فی فمی بعد الموت لیكون جواب الملكین عند المساءلة فی القبر إن شاء الله تعالى أقول».
#فضای_تحقیق_و_علم
#ایمان_به_قیامت_و_ظهور
#ولایت_اهل_بیت_علیهم_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه شعراء ـ جلسه 16
تاریخ: 1391/01/23
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 دیوانگی
🔹 گناه از این سه قسم بیرون نیست: یا #حق_الله است، مثل نماز و روزه یا غیبت و شُرب خمر. یا #حق_مردم است، مثل زمین خواری و کم فروشی و گران فروشی و ربا و امثال آن. یا #حق_رسول و ولی است که مسائل سیاسی، مسائل اجتماعی و مسائل مدنی را زیر پا میگذارند که فرمود: ﴿وَ مَعْصِیةِ الرَّسُولِ ﴾. فرمود عصاره نجوا و زیر گوشی گفتنِ آنها در همین سه امر است؛ ﴿وَ یتَنَاجَوْنَ بِالْإِثْمِ﴾، مثل اینکه در فلان زیر زمین کنسرت است ما باید برویم؛ این «معصیة الله» است! گرچه حقوق اجتماعی و اشاعه فحشا در آن هست، ولی مستقیمش «معصیة الله» است. ﴿وَ الْعُدْوَانِ﴾،[1] فلان جا زمینخواری است ما باید شرکت کنیم؛ فلان جا قاچاق است ما باید شرکت کنیم. این که در قرآن فرمود اینها #دیوانه اند[2] همین طور است. یک آدم تلاش و کوشش می کند برای خود مار و عقرب درست می کند! از این دیوانگی بدتر چیست؟
🔹 آقایان! #جنون که حقیقت شرعیه ندارد؛ مثلاً یک آیه نازل بشود که «یا ایها الذین امنوا» کسی که قاچاق می آورد دیوانه است! آدم تلاش و کوشش بکند محصول عمر خودش را مار و عقرب درست بکند؟! ما هر چه گشتیم در روایات و اینها همین در می آید که مالِ مردم خوری به صورت مار در می آید، گناه به صورت عقرب در می آید، این است! فرمود مار و عقرب را انسان با خودش دارد می برد؛ آیه مبارکه ﴿وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾[3] ـ حالا ما از اسرار قیامت باخبر نیستیم، امیدواریم آن قسمت را هم ندانیم که چه خبر است آنجا ـ ولی این که هست فرمود جهنم هیزمش خود ظالمین هستند. حالا بی عقلی یعنی چه؟ #جنون یعنی چه؟ آن آدمی که مجنون است کاری به کسی ندارد. او فقط از یک سلسله اموری محروم است؛ اما آدم تمام تلاش و کوشش خود را بکند که گُر بگیرد، هیچ چیزی هم او را خاموش نمی کند ﴿وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾، این طور می شود! درخت جهنم هم با آتش رشد می کند، شجره زقّوم این است: ﴿أَصْلِ الْجَحِیمِ﴾،[4] آن جا که آب نیست. اصلاً درخت، درخت نسوز است! مجنون به چه کسی میگویند؟ این است که در روایات دارد کسی که به طرف گناه دست دراز می کند #دیوانه است.[5]
[1]. سوره مجادله، آیه9.
[2]. سوره بقره، آیه275.
[3]. سوره جن، آیه15.
[4]. سوره صافات، آیه64.
[5]. الخصال، ج1، ص333؛ «... قَالُوا بَلَی یا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ إِنَّ الْمَجْنُونَ حَقَّ الْمَجْنُونِ الْمُتَبَخْتِرُ فِی مِشْیتِهِ النَّاظِرُ فِی عِطْفَیهِ الْمُحَرِّكُ جَنْبَیهِ بِمَنْكِبَیهِ یتَمَنَّی عَلَی اللَّهِ جَنَّتَهُ وَ هُوَ یعْصِیهِ الَّذِی لَا یؤْمَنُ شَرُّهُ وَ لَا یرْجَی خَیرُهُ فَذَلِكَ الْمَجْنُونُ وَ هَذَا الْمُبْتَلَی».
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه مجادله ـ جلسه 8
تاریخ: 1396/11/09
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_235 ss.mp3
3.78M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 235
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross